جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گمراه ساختن ابلیس؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    مطلب گمراه ساختن ابلیس؟





    قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۳۹﴾

    آیا خداوند واقعا ابلیس را گمراه ساخته است؟ یا این دیدگاه ابلیس هست؟ چه لزومی داشت خداوند ابلیس را گمراه سازد؟
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    77
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    352



    نقل قول نوشته اصلی توسط habibeh نمایش پست ها
    قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۳۹﴾

    آیا خداوند واقعا ابلیس را گمراه ساخته است؟ یا این دیدگاه ابلیس هست؟ چه لزومی داشت خداوند ابلیس را گمراه سازد؟
    با سلام
    پاسخ به این سؤال را سعی میکنم با استفاده از تفسیر شریف المیزان عرض کنم...(البته با کمی تصرف در عبارات به خاطر ساده کردن متن)
    در آیه (اغویتنی) منظور ازاغواء آن خطابی است که شیطان بعداز سرپیچی امر خداوند، از خداوند دریافت کرد.که آن خطاب همان لعنت مطلقه خدا كه همان دورى از رحمت او و گمراهى از طريق سعادت است.این لعنت الهی هم بيهوده نبوده، بلكه اثر آن اغوايى است كه خودشیطان براى خود پسنديد، پس گمراه کردن واغوای خداى تعالى در باره او گمراه کردن ابتدايى نيست، بلكه اضلال وگمراه کردنی است که به عنوان مجازات برای او درنظر گرفته شده.همانطور که خداى تعالى هم این مجازات رو انکار نکرده و در آيه:" يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِينَ" صراحتا اعلام کرده که برخی گمراهی مجازاتشان است.
    خلاصه‏اش اين شد كه: منظور از اغواى خداى تعالى شيطان را، اغواء و اضلال ابتدايى نيست. بلكه به عنوان مجازات است، و جمله" وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي" هم آن را افاده مى‏كند.پس خداوند ابلیس را به صورت ابتدایی گمراه نکرده بلکه این گمراه کردن از باب مجازاتی بوده است که به خاطرسرپیچی او از فرمان خدا برای او درنظر گرفته شده.
    التماس دعا

    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۸/۰۸/۰۲ در ساعت ۱۷:۴۲

  5. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود