صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وضوی صحیح در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 23 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    710

    اشاره وضوی صحیح در قرآن




    چرا در قرآن بجای الی المرافق من المرافق نیامده تا مشترک لفظی و اختلاف در متعلق جار و مجرور رخ ندهد؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۱۳


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58328



    با نام و یاد دوست





    وضوی صحیح در قرآن








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    چرا در قرآن بجای الی المرافق من المرافق نیامده تا مشترک لفظی و اختلاف در متعلق جار و مجرور رخ ندهد؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام


    قرآن می فرماید در موارد اختلافی و هر جا که مردم آیاتی از قرآن را درست متوجه نشدند باید به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) مراجعه کنند تا آن حضرت به عنوان مرجع معتبر دینی مسائل را برایشان توضیح دهد؛«بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون‏»[1]((از آنها بپرسيد كه) از دلايل روشن و كتب (پيامبران پيشين آگاهند!) و ما اين ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى؛ و شايد انديشه كنند).

    «وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فيهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون‏»[2](ما قرآن را بر تو نازل نكرديم مگر براى اينكه آنچه را در آن اختلاف دارند، براى آنها روشن كنى؛ و (اين قرآن) مايه هدايت و رحمت است براى قومى كه ايمان مى ‏آورند).

    یکی از این موارد مباحث احکام است، همانطور که قول پیامبر برای ما حجت است فعل و تقریر آن حضرت نیز حجت می باشد. بنابراین وقتی در سیره پیامبر می بینیم که ایشان چگونه وضو می گرفتند وضو ما روشن می شود.

    در مورد سیره پیامبر می توانید از دوستان بخش تاریخ سوال بفرمایید.


    [1] - سوره نحل،آیه44.

    [2]- سوره نحل،آیه64.




    وضوی صحیح در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 23 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    710



    با سلام و تشکر .سوال بنده از قرآن بوده (منظور این بود که آیا خداوند نمیتوانست اینچنین بیان کند؟)
    البته که با قراین اینگونه اشتراکات قابل حل است.


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    قاموس قرآن، ج‏3، ص: 110
    رفق:
    (بكسر اول) مدارا. ايضا مرفق (بكسر اول و فتح فاء) و آن ضد خشونت است (اقرب).
    رفيق: مدارا كننده (دوست) «وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً» نساء: 69. «يُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرفَقاً» كهف: 16.
    مرفق را بعضى بفتح «م» و كسر (فاء) و بعضى بعكس آن خوانده‏اند. و آن با دو وزن فوق و همچنين بفتح «م» و «ف» مصدر است بمعنى لطف و سهولت. يعنى خدا براى شما از مشكلى كه داريد سهولت و گشايش پيش آورد. (مُرْتَفَقْ) «مُتَّكِئِينَ فِيها عَلَى الْأَرائِكِ نِعْمَ الثَّوابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقاً» كهف: 31.
    در مجمع گويد: مرتفق متّكا و مخدّه است گويند: ارتفق يعنى بآرنج خود تكيه كرد همچنين است قول (اقرب) و ديگران. ولى بنظر ميايد كه آن محل مرافقت و ملاطفت باشد يعنى بهتر آسايشگاه است.
    (مَرافق) «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ» مائده: 6.
    مرافق جمع مرفق بمعنى آرنج است در لغت عرب آنرا مجمع ساعد و بازو گفته‏اند «إِلَى الْمَرافِقِ» قيد است براى «أَيْدِيَكُمْ» نه براى «فَاغْسِلُوا» و بعبارت ديگر حدّ مغسول است نه غسل دست در اطلاق عرب مصاديق گوناگون دارد يكدفعه مراد از آن چهار انگشت دست مثل «وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما» مائده: 38.
    يكدفعه مراد از آن از مچ بپائين است نحو «فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ» مائده: 6، نساء:
    43. يكدفعه مراد از آن تا آرنج است مثل آيه «ما نحن فيه». و يكدفعه مراد از آن از سر انگشتان است تا شانه چنانكه در اقرب الموارد گفته است.
    لذا اگر در آيه قيد «إِلَى الْمَرافِقِ» نبود معلوم نميشد مراد از دست كدام است ولى قيد روشن ميكند كه دست تا آرنج مراد است. بنا بر اين آيه شريفه از اينكه از مرفق شسته شود يا بالعكس ساكت است و اگر ما بوديم و آيه ميگفتيم: هر دو جايز است. شيعه كه ميگويد: بايد وضو از مرفق بپائين شسته شود دليلشان روايات اهل بيت عليهم السلام است نه آيه فوق رجوع شود به وسائل (ابواب الوضوء باب 15).
    اهل سنت نيز كه از پائين ببالا ميشويند در اين عمل بآيه استناد نميكنند بلكه از امثال ابو هريره و عثمان روايت ميكنند كه آنها حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله را ديده‏اند كه از پائين ببالا مى‏شسته رجوع شود به سنن ابى داود و غيره. اهل سنت درباره آيه فوق بيشتر اهميت داده‏اند كه «الى» را بمعنى «مع» بگيرند كه يعنى مرفق نيز بايد شسته شود وانگهى اهل سنت نگفته‏اند كه اگر كسى از مرفق بشويد وضوى او باطل است رجوع كنيد بتفاسير و كتب احاديثشان طبرسى رحمه اللّه در مجمع ذيل آيه فوق فرموده: امت اسلامى اتفاق دارند در اينكه اگر كسى از بالا بپائين بشويد وضوى او صحيح است. على هذا شروع از پائين در مذهب اهل سنت مستحبّ است نه واجب كه عكس آن مبطل باشد.
    فقهاء شيعه باستناد روايات اهل بيت عليهم السلام فتوى داده‏اند كه در صورت شستن از پائين ببالا وضو باطل است.
    فقط از ابن ادريس نقل شده كه آنرا مكروه دانسته و مبطل نميداند و نيز سيد مرتضى كه در يكى از دو فتوايش گفته از بالا شستن مستحب است.
    اگر گويند: گفتيد آيه از كيفيّت شروع ساكت است و اگر ما بوديم و آيه، هر دو نوع شستن جايز بود در اين باره توضيح بيشتر بدهيد؟
    گوئيم: بطوريكه گفته شد «إِلَى الْمَرافِقِ» حدّ «أَيْدِيَكُمْ» است مثلا اگر شخصى بنقاش گويد: اين ستون را تا نصف رنگ بزن. نقاش مخيّر است كه از نصف بپائين رنگ بزند. و بالعكس. در هر دو صورت ميگويند مأموريت خود را انجام داده است همچنين است آيه شريفه.
    خدایا مرا آن ده که آن به

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    سلام

    اتفاقا قرائت صحیح آیه همین بوده : من المرافق :


    عروة التميمى قال سألت ابا عبدالله عليه السلام عن قول الله عزوجل ( فاغسلوا وجوهكم
    وايديكم إلى المرافق ) فقلت : هكذا ومسحت من ظهر كفى إلى المرفق ؟ فقال : ليس
    هكذا تنزيلها ، انما هى ( فاغسلوا وجوهكم وأيديكم من المرافق ) ثم امر يده من
    مرفقه إلى أصابعه .

    ووضوی شیعه بر اساس همن قرائت است و وضوی سنیان بر اساس قرائت عثمان و زید بن ثابت یهودی .


    (ج) 269ـ الكليني عن محمد بن الحسن وغيره عن سهل بن زياد عن علي بن الحكم عن الهيثم بن عروة التميمي قال سألت أبا عبد الله عليه السلام عن قوله تعالى فاغسلوا وجوهكم وأيديكم إلى المرافع فقلت هكذا ومسحت من ظهر كفي إلى المرافق فقال ليس هكذا تنزيلها إنما هي فاغسلوا وجوهكم وأيديكم من المرافق ثم أمرّ يده من مرفقه إلى أصابعه.

    (د) 270ـ الشيخ الطوسي في (التهذيب) بإسناده عن الكليني مثله.

    (ه‍) 271ـ أبو القاسم علي بن أحمد الكوفي صاحب (البدع المحدثة في بدع الثلاثة) ويعرف الاستغاثة أيضاً فيما ذكره من بدع الثاني بعد ذكر الآية وفي مصحف أمير المؤمنين صلوات الله عليه برواية الئمة من ولده صلوات الله عليهم من المرافق وإلى الكعبين حدثنا بذلك علي بن إبراهيم بن هاشم القمي عن أبيه عن الحسن بن محبوب عن علي بن رياب عن جعفر بن محمد الباقر عن آبائه صلوات الله عليهم أن التنزيل في مصحف أمير المؤمنين عليه السلام يا أيها الذين آمنوا إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا وجوهكم وأيديكم من المرافق الآية. ثم ذكر كلاماً طويلاً ثم أن الظاهر من تلك الأخبار بل صريح الأخير وجوده من في الآية لا إلى ولذا قال الشيخ في (التهذيب) بعد إيراد الخبر ما لفظه وعلى هذه القراءة يسقط السؤال عن أصله والمراد من السؤال هو كون ظاهر ما في المصحف الابتداء من الأصابع فقول البهائي ره لعل المراد من التنزيل التأويل كما يق ينبغي تنزيل الحديث على كذا وإلا فهي متواترة فكيف يمكن نفيها خلاف الظاهر بل إرادة التأويل من التنزيل لا يخلو من ركاكة ورده المجلسي ره في (شرح التهذيب) بأنه إن أردتم تواترها إلى القراء أو تواتر ما اشترك بينها إلى من جمع القرآن فمسلم وأما فغير مسلم وقد دلت الأخبار المتواترة بالمعنى على النقصصتواترها عن النبي والتغيير في الجملة لكن لا يمكن الجزم في خصوص موضع وأمرنا بقراءته والعمل به على ما ضبطه القراء إلى أن يظهر القائم عليه السلام انتهى وهو جيد وتقدم ما يوضحه.


    حتی شواهدی از عامه هم دارد :

    ورواه الدارقطني من طريق سالم عن ابن عمر مرفوعاً بلفظ تيممنا مع النبي صلى الله عليه وسلم، ضربنا بأيدينا على الصعيد الطيب، ثم نفضنا أيدينا فمسحنا بها وجوهنا، ثم ضربنا ضربة أخرى فمسحنا من المرافق إلى الأكف، الحديث

    http://javdan.blogfa.com/

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    (ه‍) 271ـ أبو القاسم علي بن أحمد الكوفي صاحب (البدع المحدثة في بدع الثلاثة) ويعرف الاستغاثة أيضاً فيما ذكره من بدع الثاني بعد ذكر الآية وفي مصحف أمير المؤمنين صلوات الله عليه برواية الئمة من ولده صلوات الله عليهم من المرافق وإلى الكعبين حدثنا بذلك علي بن إبراهيم بن هاشم القمي عن أبيه عن الحسن بن محبوب عن علي بن رياب عن جعفر بن محمد الباقر عن آبائه صلوات الله عليهم أن التنزيل في مصحف أمير المؤمنين عليه السلام يا أيها الذين آمنوا إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا وجوهكم وأيديكم من المرافق الآية. ثم ذكر كلاماً طويلاً ثم أن الظاهر من تلك الأخبار بل صريح الأخير وجوده من في الآية لا إلى ولذا قال الشيخ في (التهذيب) بعد إيراد الخبر ما لفظه وعلى هذه القراءة يسقط السؤال عن أصله والمراد من السؤال هو كون ظاهر ما في المصحف الابتداء من الأصابع فقول البهائي ره لعل المراد من التنزيل التأويل كما يق ينبغي تنزيل الحديث على كذا وإلا فهي متواترة فكيف يمكن نفيها خلاف الظاهر بل إرادة التأويل من التنزيل لا يخلو من ركاكة ورده المجلسي ره في (شرح التهذيب) بأنه إن أردتم تواترها إلى القراء أو تواتر ما اشترك بينها إلى من جمع القرآن فمسلم وأما فغير مسلم وقد دلت الأخبار المتواترة بالمعنى على النقصصتواترها عن النبي والتغيير في الجملة لكن لا يمكن الجزم في خصوص موضع وأمرنا بقراءته والعمل به على ما ضبطه القراء إلى أن يظهر القائم عليه السلام انتهى وهو جيد وتقدم ما يوضحه.

    حتی شواهدی از عامه هم دارد :

    ورواه الدارقطني من طريق سالم عن ابن عمر مرفوعاً بلفظ تيممنا مع النبي صلى الله عليه وسلم، ضربنا بأيدينا على الصعيد الطيب، ثم نفضنا أيدينا فمسحنا بها وجوهنا، ثم ضربنا ضربة أخرى فمسحنا من المرافق إلى الأكف، الحديث
    بسم الله الرحمن الرحیم

    همانطور که در متن آوردین منظور از عبارت« من المرافق الی الاصابع» بیان توضیح و تفسیر آیه می باشد نه اینکه متن آیه قبلا به گونه دیگری بوده و بعدا تغییر کرده که این به معنی تحریف می شود و قبلا در مورد تحریف با شما صحبت شد که انشاالله برایتان مفید بوده باشد.

    مطلب آخری هم که ذکر کردین روایت می باشد که در مورد تیمم است و ربطی به بحث ندارد.

    وضوی صحیح در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    9
    حضور
    17 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    چرا در قرآن بجای الی المرافق من المرافق نیامده تا مشترک لفظی و اختلاف در متعلق جار و مجرور رخ ندهد؟
    بسمه تعالی برادر گرامی سلام علیکم بزرگوار!بنده قبلا در همین بخش فروع دین در قرآن سایت بحثی را با عنوان وضوی قرآنی مطرح کردم و گفتگویی با کارشناس و دوستان انجام دادم حالا به طور خلاصه (چون موضوع وضوی صحیح در قرآن است) مطالبی را درباره وضو از مفسر و مرجع فقید شیعه مرحوم علامه آیت الله العظمی دکتر صادقی تهرانی با مقداری توضیح بیشتر برایتان نقل میکنم: به نص صریح قرآن در آیه وضو و روایات صحیح اولا هیچ ترتیبی در شستن صورت و دست ها واجب نیست در این باره از دیدگاه فقهای شیعه: در شستن صورت که به هر صورتی درست است سید مرتضی علم الهدی و ابن ادریس حلی و شیخ بهایی و صاحب مدارک و فیض کاشانی و صاحب ذخیره معتقدند در باب دست ها تنها فقیهی به نام ابن سعید با شستن دست ها از سر انگشتان مخالفت کرده است و این عین نظر ابن ادریس حلی در سرائر است که(ابتدا کردن به مرفق واجب است(در شستن دست ها)ولکن صحیح در مذهب شیعه این است که عکسش مرجوع ولی باطل نمی باشد) محقق حلی(که به فقیه ترین فقهای اسلام مشهور است)در شرایع الاسلام آورده که در شستن دستها از مرفق طاهرتر یا ظاهر تر است(و نه اینکه واجب است)علامه حلی قول به اجماع فقها دارد در شستن صورت به جز چند نفر(یعنی روایتی متقن ذکرنکرده) ثانیا به نص آیه قرآن و چندین حدیث صحیح خصوص از امام رضا سلام الله علیه در فروع کافی و وسائل الشیعه در مسح پا باید کل روی پا به صورت عرضی و طولی تا اولین بلندی روی پا که ابتدای استخوان برجسته پا ها است مسح گردد اما میبینم امروزه فقهای سنی که هیچ و فقهای شیعه اگر بخشی از روی پا هم مسح شود را برای وضو کافی میدانند در حالی که این مطلب مخالف نص صریح قرآن و سنت معصومین است اگر نظر و سوالی دارید بفرمایید تا گفتگو کنیم با تشکر والسلام علی عباد الله الصالحین

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها

    بسم الله الرحمن الرحیم

    همانطور که در متن آوردین منظور از عبارت« من المرافق الی الاصابع» بیان توضیح و تفسیر آیه می باشد نه اینکه متن آیه قبلا به گونه دیگری بوده و بعدا تغییر کرده که این به معنی تحریف می شود و قبلا در مورد تحریف با شما صحبت شد که انشاالله برایتان مفید بوده باشد.

    مطلب آخری هم که ذکر کردین روایت می باشد که در مورد تیمم است و ربطی به بحث ندارد.
    با سلام

    در مصحف امام علی ع :

    الاستغاثة : حدثنا علي بن ابراهيم بن هاشم القمي , عن ابيه , عن الحسن بن محبوب , عن علي بن رئاب , عن جعفر بن محمد الباقر, عن آبائه صلوات اللّه عليهم : ان التنزيل في مصحف اميرالمؤمنين (ع ) : ( يايها الذين امنوا اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا وجوهكم وايديكم من المرافق )


    ضمنا مطلب آخر میدانم که مربوط به تیمم است اما من المرافق است !


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 23 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    710



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    عرب مصاديق گوناگون دارد يكدفعه مراد از آن چهار انگشت دست مثل «وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما» مائده: 38.
    يكدفعه مراد از آن از مچ بپائين است نحو «فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ» مائده: 6، نساء:
    کلمه ایدی در هر یک از مثال های شما یک معنی دارد که فرمودید .و قران نوع ید را در این مثال ها مشخص نکرده بلکه از قراین فهمیده میشوند.همچنین بعید نیست که قران نوع ید را در ایه مورد بحث مشخص نکرده باشد و از الی المرافق اراده تعلق به فاغسلوا کرده باشد.


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 45

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود