صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: استعاذه چیست ؟ اقسام آن کدامست ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب استعاذه چیست ؟ اقسام آن کدامست ؟




    استعاذه چیست ؟

    استعاذه به معنای استجاره و پناه گرفتن است . و در اصطلاح دینی پناه گرفتن از شرّ ابلیس و جنودش و خواهش های نفسانی که انسان را دعوت به انجام معصیت و ترک واجب الهی می نماید که نتیجه اش حفظ مقام انسانی و درجات معنوی و رشد و تکامل و ممانعت از سقوط آدمی به درجه حیوانیت و بلکه پست تر است .


    استعاذه و پناه خواستن از خدای متعال نشان ترس و فرار مذموم نیست بلکه فرار از غیر دوست به سوی دوست و رجوع به حقّ از غیر حقّ است و نتیجه اش قرب به محبوب و خداوند متعال است .
    استعاذه در حقیقت مقاومت در برابر وساوس شیاطین جنی و انسی و هوای نفس است که دائم آدمی را به سوی عصیان و نافرمانبرداری خدای متعال دعوت می نمایند .
    صاحبان استعاذه ، ممدوح خدای متعال بوده و دارای فضل و کمال و رتبه ای عالی در پیشگاه خداوند هستند .


    اقسام استعاذه :
    1 – قولی (زبانی) مانند :
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم – پناه می برم به خدای متعال از [ شرّ و وسوسه ] شیطان رانده شده از درگاه خدا .
    اعوذ بالله القویّ من الشیطان الغویّ – پناه می برم به خداوند توانا و قدرتمند از شیطان اغواگر .
    (فرازی از دعای امیرالمؤمنین علیه السلام )

    2 – فعلی ( عملی ) : نمونه های تاریخی بسیاری در منابع مکتوب اسلامی ثبت و ضبط شده است .
    مانند فرار حضرت یوسف نبی علیه السلام از خواهش نفسانی یک زن دعوت کننده به گناه و یا فرار حضرت حرّ در آخرین ساعات عمرش از سپاه یزید و کفر به سوی سپاه ایمان و امام حسین علیه السلام .

    اقسام استعاذه کننده گان :
    1 – استعاذه عوام : اینان چون در معرض تیر مستقیم شیطان هستند از وسوسه او به خداوند قادر متعال پناه می برند .


    2 – استعاذه خواص و انبیا و اولیای الهی . اینان در معرض ترکش های شیطان هستند و لذا از احوال او به سوی خدای متعال پناهنده می شوند و خود را نجات می دهند . ترکش هایی نظیر صفت عجب و کبر و .... .

    3 – استعاذه حضرت ختمی مرتبت و اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین . این بزرگواران به خاطر مقام عصمت در منطقه امن الهی قرار دارند و شیاطین قدرت رویارویی و وسوسه حضرات را ندارند و لذا استعاذه این عزیزان از سخط و ناخشنودی خدای متعال به خود وجود خدای متعال است .


    اعوذ برضاک من سخطک – بار خدایا از سخط و ناخشنودیت به رضایت پناه می آوریم .
    اعوذ بعفوک من عقابک – بار الها از از عقابت به سوی عفوت پناه می آوریم .



    این مبحث همچنان ادامه دارد ...
    و من الله التوفیق
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۶:۱۲

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب اقسام استعاذه




    اگر متون دینی اهل اسلام اعم از کتاب خدا و احادیث و ادعیه ی حضرات اهل بیت سلام الله علیهم را جستجو نماییم استعاذات تقریباَ به این تقسیم بندی کلّی خواهد بود :
    1 - استعاذه از وساوس و همزات شیاطین جنی و انسی .
    2 - استعاذه از رذائل اخلاقی خود و دیگران . مانند : ریا - اخلاق بد - هیجان حرص - همسایه بد - همسر بد - فرزند ناصالح .
    3 - استعاذه از انواع گناهان .
    4 - استعاذه از تبعات و عوارض گناهان .
    5 - استعاذه از انسان های شرور . مانند :دشمن و سلاطین جور و ظلمه - سارق
    6 - استعاذه از بیماری ها و مرض .
    7 - استعاذه از شر حیوانات ضرر رساننده .
    8 - استعاذه از سحر و جادو و امور باطله .
    9 - استعاذه از غم و اندوه و عوامل آن .
    10 - استعاذه از بلایا و آفات طبیعی و هر آن چه که موجب خوف و ترس است . مانند: آتش سوزی - نابودی و انهدام - غرق شدن -

    برخی حکمت های متبادر به ذهن در استعاذه ( پناه بردن ) به خدای متعال :
    1 - بر طرف کردن موانع کمال آدمی .
    2 - بر طرف کردن موانع حیات آدمی .
    3 - آگاهی بخشی و شناخت .
    4 - عبادت خدای متعال و ایجاد فرصت بندگی .
    5 - تقویت اعتقادات توحیدی .


    و من الله التوفیق


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    183
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1133



    با تشکر از سلیم عزیز و کسب اجازه از ایشان

    استعاذه از ماده «ع، و، ذ» است و «عَوْذ» به معنای پناه بردن و پیوند زندن است. توجه به خدا و یاد او که روح استعاذه است، انسان را متوجه این حقیقت میکند که هیچ نیرویی بدون تکیه بر قدرت و ارادة مطلقه الهی در جهان کارگر نیست، و جز خدا مؤثری نیست. فعل و عمل شیطان نیز بدون اذن و مشیت و قدرت حق تعالى توهمی بیش نیست. این توجه و معرفت لطیف هرچه قویتر و عمیقتر شود، اطمینان انسان به خداوند متعال نیز شدید میشود . قوت و متانت او در برابر قدرتهای مجازی تکمیل میشود . در چنین قضایایی ریشة همة توهّمات میخشکد.(1)


    استعاذه توصیهای است که در آیات متعدد و روایات بیشماری آمده است از جمله : «وإمّا ینزّغنّک مِن الشیطان نزغ فاستعذ بالله إنّه سمیعٌ علیم؛(2) اگر از شیطان وسوسهای به تو رسد، به خدا پناه بر، زیرا که او شنوای دانا است».


    در آیة دیگر فرمود:
    «وقل ربّ أعوذ بک من همزات الشیاطین وأعوذ بک ربّ أن یحضرون؛(3) بگو پروردگار از وسوسههای شیطان به تو پناه میبرم و پروردگار از این که آنها به پیش من حاضر شوند ،به تو پناه میبرم».


    البته این توصیه، تنها در مورد خود انسان نیست، بلکه پناه دادن اعضای خانواده نیز به ما سفارش شده است، چون شیطان در کمین خانواده سهمیهای از فرزندان را میطلبد.(4)
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    «شیطان نمیتواند بنده را وسوسه کند، جز هنگامی که بنده از یاد خدا روی گرداند و امر خدا را کوچک شمرد و به نافرمانیاش روی آورد و فراموش کند که خداوند از اسرار او مطلع است... پس با شیطان مانند سگ گله با غریبه باش که چون به او حمله کند ،برای نجات به طرف صاحب سنگ یعنی چوپان میدود تا سگ از او منصرف شده ،از گزندش مصون ماند .همین طور اگر شیطان تو را وسوسه کرد تا راه حق را بر تو ببندد و یاد خدا را از دل تو بزداید ،تو هم به پروردگار خود پناهنده شو و راههای ورود شیطان و وسوسههایش را بشناس، جز آن کسی که مراقبت دایم دارد و برای خدمت خدا پا برجاست و از شکوه خداوند مطلع آگاه است و دعای بیشمار دارد، اما کسی که از این طرفی نسبته و اوقاتش را بیهوده میگذراند، ناگزیر صید شیطان خواهد شد».(5)
    1. دکتر فتحالله نجارزادگان، مصاف بیپایان با شیطان، ص 183، نشر بوستان کتاب، قم 1381ش.
    2. اعراف (7) آیه 200.
    3. مؤمنون (23) آیه 92.
    4. ر،ک: اسراء (17) آیه 64.
    5. سفینة البحار، ج 2، ص 655.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۴:۳۵

  7. صلوات ها 6


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب استعاذه از تبعات و عوارض ناشی از معاصی




    استعاذه از تبعات و عوارض گناهان در تاپیک زیر ( آثار گناهان و معاصی در قرآن ، حدیث و دعا چيست؟ )در حال پیگیری می باشد که امید است مورد توجه دوستان گرامی واقع بشود :





  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    388



    استعاذه در لغت «پناه خواستن[1] و پناه بردن» است. مرحوم امین الاسلام طبرسی در زمینه معنای استعاذه می‌نویسد:
    «استعاذه این است كه مقام پایین‌تر از مقام بالاتر بخواهد كه در برابر دشمن او را پناه دهد و از او دفاع كند؛ در ضمن، استعاذه با اظهار خضوع و مذلّت همراه است. مقصود این است كه در وقت قرائت قرآن باید از وسوسه‌های شیطان به خدا پناه برد، تا از لغزش و اشتباه مصون باشد».[2]
    الفاظ استعاذه:
    الفاظی كه برای استعاذه در كتابهای علوم قرآنی، علم قراآت ذكر شده متفاوت است كه چند مورد از آنها را در این جا ذكر می‌كنیم:
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.
    اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم.
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم انّ الله هو السمیع العلیم.
    اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم انّ الله هو السمیع العلیم.
    نستعیذ بالله من الشیطان الرجیم.
    لفظ برگزیده و دلیل آن: در مورد این كه كدامیك از این الفاظ برای گفتن استعاذه بهتر است، میان قائلین آن اختلاف است، ولی هر یك از بزرگان قرائت كه لفظی را انتخاب كرده‌اند، توجیهی نیز برای آن آورده‌اند امّا در میان الفاظ مختلف استعاذه، بیشتر قاریان برجسته و اساتید علم قرائات، لفظ «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» را انتخاب كرده‌اند و برخی از نوشتارها این لفظ را «اِجماعی» دانسته است. با پذیرفته شدن آن به وسیله اكثر قرّاء بزرگ و بعضی از قراء سبعه» برای برتری دادن آن به دیگر الفاظ، دلیلی كافی است.

    حكم استعاذه در قرائت قرآن و نماز:
    از دیدگاه‌ فقهای شیعه استعاذه قبل از شروع قرائت قرآن مستحب است و واجب نیست. دستور به استعاذه نمودن قبل از قرائت قرآن، مانند امر كردن به شستن دستها و یاد كردن خدا هنگام غذا خوردن است. اگر استعاذه در قرائت قرآن واجب بود، به طور حتمی در نماز هم واجب می‌شد، زیرا در آن نماز گزار فاتحه الكتاب و سوره‌ای از قرآن را می‌خواند. امّا اجماع فقهای شیعه بر این است كه استعاذه در نماز هم واجب نیست.3]
    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] . الوافی فی شرح الشاطبیه فی القراآت السبع»، ص 40.
    [2] . مجمع البیان، طبرسی، ترجمه احمد بهشتی، ج 14، ص 48، انتشارات فراهانی، تهران، چاپ اوّل، 1352.
    [3] . مجمع البیان، طبرسی، ج 1، ص 37 ـ 38.

  11. صلوات ها 5


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب اوقات استعاذه (پناه بردن به خداوند ) 1




    هنگام آغاز قرائت قرآن کریم :
    قال الله تعالی :
    «
    فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ» . 1
    و چون قرآن بخوانی ، از شيطان رجيم به خدا پناه ببر .

    تفسیر العیاشی عن الحلبی عن الصادق سلام الله علیه :
    سألته عن التعوذ من الشیطان عند کلّ سورة نفتحها ؟
    قال : نعم ، فتعوّذ بالله من الشیطان الرجیم .
    2
    تفسیر عیاشی به نقل از حلبی : از امام صادق سلام الله علیه پرسیدم : آیا هر وقت تلاوت سوره ای را آغاز می کنیم ، از شیطان به خدا پناه ببریم ؟
    فرمود : آری ، از شیطان رانده شده به خدا پناه ببر
    .

    پی نوشت :
    1 - سوره ی نحل آیه ی 98 .
    2 - تفسیر العیاشی ج2 ص 270 ، بحارالانوار ج 93 ص 215 ح 16
    .

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۹۰/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۱:۱۲

  13. صلوات ها 4


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب حکمت استعاذه ( پناه بردن به خداوند ) هنگام قرائت قرآن کریم چیست ؟




    حکمت این استعاذه به زبان استعاذه از امام صادق سلام الله علیه در فرازی از دعای هنگام قرائت قرآن آمده است :
    قال الصادق سلام الله علیه :
    « ......
    اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنَ الشِّقْوَةِ فِي حَمْلِهِ وَ الْعَمَى عَنْ عَمَلِهِ وَ الْجَوْرِ عَنْ حُكْمِهِ وَ الْعُلُوِّ عَنْ قَصْدِهِ وَ التَّقْصِيرِ دُونَ حَقِّه‏ .... »
    بار خدایا ! پناه می بریم به تو از شقاوت در حمل آن (قرآن) . و چشم پوشیدن از عمل به آن ، و انحراف از حکم آن ، و دور شدن از راه آن ، و کوتاهی کردن در حق آن .
    « .....اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَخَلُّفِهِ فِي قُلُوبِنَا وَ تَوَسُّدِهِ عِنْدَ رُقَادِنَا وَ نَبْذِهِ وَرَاءَ ظُهُورِنَا وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ قَسَاوَةِ قُلُوبِنَا لِمَا بِهِ وَعَظْتَنَا...» . 1
    بار خدایا ! پناه می بریم به تو از غایب بودن آن (قرآن) در دل هایمان ، و بالش سرمان قرار دادن آن ، و افکندن آن در پشت سرمان ، و پناه می بریم به تو از سخت دلی (و متأثر نشدن) در برابر اندرزهایی که به ما داده ای .

    پی نوشت :
    1 - کافی ج 2 ص 574 حدیث 1 .

    ادامه دارد .....


  15. صلوات ها 5


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب بیانی دیگر از امام صادق سلام الله علیه در حکمت استعاذه قبل از قرائت قرآن




    قال جعفر الصادق سلام الله علیه :
    « انه لا بد قبل القرائة من التعوذ ، و اما سائر الطاعات فانه لایتعوذ فیها و الحکمة فیه : ان العبد قد ینجس لسانه بالکذب و االغیبة و النمیمة ، فامر الله تعالی العبد بالتعوذ لیصیر لسانه طاهراَ فیقرأ بلسان طاهر کلاماَ انزل من رب طیب طاهر »
    . 1

    امام صادق سلام الله علیه فرمودند :
    پیش از قرائت [ قرآن] ، باید به خدا پناه برد ولی در دیگر عبادات ، پناه بردن به خدا لازم نیست و حکمتش هم این است که : بنده با دروغ گفتن و غیبت کردن و سخن چینی ، زبانش نجس (آلوده) می شود . از این رو ، خدای متعال بنده را به پناه بردن به او فرمان داده است تا زبانش طاهر گردد و گفتاری را که از سوی خدواندی پاک و طاهر فرود آمده است ، با زبانی پاک قرائت کند .


    پی نوشت :
    1 - تفسیر فخر رازی ج2 ص 574 ح 1 .


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    آنچه که در استعاذه دارای اهمیت می باشد این است که :

    باید کوشید تا این کلمه در زبان، در موقع غفلت یا بر سبیل عادت جاری نشود. بلکه شخص چنان باشد که می خواهد از دشمنی که او را بکشد، بگریزید و به کسی که می داند که او را نجات می دهد، پناه ببرد.

    حقیقت استعاذه بی ترکِ شهوات و لذات و ارتکاب انواع مجاهدات به کس روی ننماید و تا استعاذه قولی با فعلی جمع نگردد و دل با تمامیِ جوارح و ارکان بر وفقِ زبان، استعاذه نکند، هیچ نتیجه ای بر آن مترتّب نشود.




    آیه ۳۶ سوره فصلت اشاره به این معنا دارد که استعاذه زبانی به تنهایی فایده نداشته و آن چه موثر است درحقیقت استعاذه قلبی می باشد.


    امام صادق ـ علیه السّلام ـ در روایتی می فرماید:



    «اَغْلِقُوا اَبْوابِ الْمَعْصِیَهِ بِالاِْستِعاذَهِ وَ افْتَحُوا اَبْواب َالطّاعَهِ بِالتَّسمِیَهِ».( سفینه البحار، شیخ عباس قمی، دار المرتضی، بیروت، ج ۲، ص ۴۱۷.) ؛



    درهای معصیت را با استعاذه ببندید و درهای اطاعت را با تسمیه (بسم الله الرحمن الرحیم) باز کنید.



    پس بایداین حقيقت ، يعنى استعاذه به خدا را در دل خود بيابیم، نه اينكه به زبان بگويیم: (اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ) و اين استعاذه زبانى و امثال آن سبب و مقدمه براى ايجاد آن حالت نفسانى است که اثرات مثبت آن در اعمال ورفتار انسان نمایان می شود.

    خداوند در قرآن در آیه201 سوره «اعراف» می‌فرمايد:

    «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ؛

    در حقيقت كسانى كه [از خدا] پروا دارند چون وسوسه‏اى از جانب شيطان بديشان رسد [خدا را] به ياد آورند و بناگاه بينا شوند»

    پناه بردن به خدا هنگام وسوسه شيطان، راه پارسايان است و خدا آنان را كفايت و كيد شيطان را از ايشان دفع مى‌كند.











  19. صلوات ها 3


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب اوقات استعاذه (پناه بردن به خداوند ) 2




    هنگام قرائت آیات عذاب :
    قال الصادق سلام الله علیه :
    « اذا مررت بآیة فیها ذکر الجنة فاسال الله الجنة ، و اذا مررت بآیة فیها ذکر النّار فتعوّذ بالله من النّار » .
    1

    حضرت فرمودند : هرگاه بر آیه ای گذشتی که در آن از بهشت یاد شده است ، از خداوند بهشت را بخواه و هر گاه بر آیه ای گذشتی که در آن از آتش یاد شده است ، پس از آتش [دوزخ] به خدا پناه ببر .


    قال الصادق سلام الله علیه :
    فی قوله تعالی : « یتلونه حق تلاوته » : ان حق تلاوته هو الوقوف عند ذکر الجنة و النار ، یسأل فی الاولی و یستعیذ من الاخری » . 2
    حضرت درباره ی کلام خدا که :« آن را چنان که حق تلاوت آن است تلاوت کنید » فرمودند :
    حق تلاوت آن[قرآن] ، درنگ کردن در هنگام یاد شدن از بهشت و آتش است . در اولی ( یاد شدن از بهشت ) ، [آن را ] از خدا بخواهد و از دومی (آتش) به خدا پناه ببرد .

    پی نوشت :

    1 - بحارالانوار ج 92 ص 216 ح 20 .
    2 - بحارالانوار ج 92 ص 214 ح 12 .


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود