صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج سفید از وقوع و شیوع تا حکم شرعی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300

    ازدواج سفید از وقوع و شیوع تا حکم شرعی




    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش -----پدیده ی ازدواج سفید واقعیتی انکار ناپذیر است که به خصوص درقشر دانشجو با آن بسیار مواجه هستیم . این پدیده وچالشهای موجود درآن ذهن تعدادی از افراد جامعه را به خود مشغول نموده . آیا این نوع از ازدواج از نظر شرع با حواشی آن جایز است ؟ اگر اری ، شرایط شرعی شدنش چیست واگر خیر تکلیف مسئولان حکومت اسلامی دراین باره چیست ؟ و........ امروز خبری به دست بنده رسید که در این باره از دو بزرگوار از مراجع استفتائاتی شده وایشان پاسخ داده اند . درسرچ اینترنتی به خبر نامه ی جنوب نیوز برخوردم که این استفتائات را اطلاع رسانی کرده بود بد نیست دراین باره وعواقب آن وشرایط آن دوستان سؤالهای خود را مطرح نموده ونظرات خود را در مورد این پدیده به اشتراک گذاشته واستفتائات جدید را در اختیار سایر دوستان قرار دهند وهمچنین از نظر تحقیقی از کارشناسان بزرگوار سایت نیز کمک گرفته وبهره مند شویم . نظر مراجع درباره ازدواج سفید
    آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله جعفر سبحانی به استفتائی درباره «ازدواج سفید» پاسخ دادند.


    به گزارش جنوب نیوز؛ آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله جعفر سبحانی به پرسش هایی درباره ازدواج موسوم به سفید در استفتاء شفقنا پاسخ داده اند.

    *متن پرسش های و پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی:


    نظر به اینکه اخیرا عده ای از دختران و پسران تحت عنوان ازدواج سفید به همباشی پرداخته و عده ای از آنان این باور را دارند که چون طرفین رضایت دارند لذا همین رضایت قلبی کفایت از خطبه ازدواج دائم یا موقت دارد، خواهشمند است دیدگاه شرع مقدس را در این گونه موارد بیان فرمایید.

    الف- آیا صرف رضایت دختر و پسر برای بودن با یکدیگر به مفهوم جاری شدن محرمیت و زوجیت است و یا خواندن خطبه عقد دائم یا موقت ضروری است؟

    ب-در صورتی که جاری شدن خطبه عقد ضرورت دارد آیا این ضرورت برای زوجیت دائم است یا برای زوجیت موقت نیز خواندن خطبه ضرورت دارد و رضایت قلبی مکفی نیست؟


    پاسخ الف و ب- فارغ از سایر شرایط، در ازدواج دائم و موقت، خواندن صیغه لازم است.



    ج-در صورتی که خواندن خطبه به زبان عربی فصیح مقدور نباشد و زوج و زوجه بنا به دلایلی نظیر حفظ آبرو نتوانند موضوع را با دیگری در میان بگذارند آیا می توانند به زبان مادری خطبه را جاری کنند؟


    پاسخ ج-
    جایز است.

    د-در صورتی که در صورت معذور بودن، جاری کردن خطبه به زبان مادری جایز باشد آیا باید عین ترجمه بیان شود یا ترجمه مضمونی کفایت دارد؟


    ه-اگر حضرتعالی جواز به جاری کردن خطبه با ترجمه به مضمون می دهید مثلا به زبان فارسی خطبه عقد دائم و موقت چه گونه است و چه بگویند کفایت است؟


    پاسخ د، ه:
    به هر زبانی که بخوانند و معنای «زوجتک» و «قبلت» را برساند صحیح است. مثلا برای ازدواج دائم به فارسی به زن بگوید: به عقد دائمی در آوردم خودم را برای شما در مقابل مهریه ای که توافق کردیم و سپس مرد بگوید: قبول نمودم این عقد دائم را براساس مهریه ای که توافق کردیم.

    و-اگر دختری با پسری بدون رضایت پدر و یا بدون اطلاع پدر همبستر شده باشد و اطلاعی از اینکه باید خطبه عقد خوانده شود نداشته و یا نمی دانسته رضایت پدر واجب است آیا هم اکنون می توانند با خواندن خطبه بدون اطلاع پدر محرم شوند؟
    پاسخ و: خیر، بدون اجازه پدر یا جد پدری عقدشان صحیح نیست.

    ز-اگر شرایط این دختر و پسر به گونه ای باشد که جدا شدن عوارض جدی برای شرایط فعلی و آینده طرفین یا یکی از طرفین داشته باشد و هر دو یا یکی از طرفین در عسر و حرج بیفتند و در این حال اطلاع به پدر نیز عوارض خطرناک داشته باشد راه حل این دو برای خروج از مهلکه حرام چیست و آیا می توانند بدون جدا شدن، با جاری کردن خطبه به هم محرم شوند؟

    پاسخ ز: محرمیت ایجاد نشده است بنابراین باید جدا شوند البته اگر در چنین شرایطی پدر و جد پدری مصلحت دختر را در ازدواج مراعات نکنند اذن ایشان برای ازدواج جدید ساقط است.

    ح-اگر از این همبستری دختر حامله شده باشد و یا فرزندی بدنیا آورده باشد و تصورش این بوده که رضایت طرفین کافی است، حکم فرزند چیست؟ آیا می توانند در این شرایط بدون اذن پدر محرم شوند؟ اگر اذن پدر ضروری است و بتوانند اذن بگیرند و محرم شوند آیا تاثیری در وضعیت قبل و کودک متولد شده دارد؟

    پاسخ ح:


    اگر مرد و زن ندانند که چنین ازدواجی باطل است و با یکدیگر ازدواج کنند بچه ای که از آنان به دنیا آمده، حلال زاده است و تمام احکام اولاد را دارا می باشد و اگر یکی از مرد و زن نداند که ازدواج باطل است، بین او و بچه ای که به دنیا می آید تمام احکام اولاد جاری است، ولی دیگری که می دانسته ازدواج باطل است از بچه ارث نمی برد و بچه هم از وی ارث نمی برد ولی این دو به هم محرمند و احکام محرمیت را دارا می باشند، لذا می توانند همچون دیگر محرم ها به همدیگر نگاه کنند و ازدواج آنها با یکدیگر جایز نیست و همانند دیگر فرزندان حق نهفته دارد. در هر صورت اذن پدر یا جد پدری در خود ازدواج دختر شرط است مگر پدر و جد پدری مصلحت دختر را در امر ازدواج رعایت نکنند.


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    361
    حضور
    19 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1859



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    زوج و زوجه بنا به دلایلی نظیر حفظ آبرو نتوانند موضوع را با دیگری در میان بگذارند آیا می توانند به زبان مادری خطبه را جاری کنند؟

    پاسخ ج-جایز است.
    سلام

    منظور از اینکه نتوانند با دیگری در میان بگذارند چیست؟ مگر میتوان بدون اطلاع کسی عقد کرد ؟...مگر اجازه پدر شرط نیست ؟

    این که تناقض دارد.

    دین کامل آن دینی است که از تو انسان بهتری بسازد...
    آمده ام تا بیشتر بدانم....تا مسلمان را بهتر بشناسم.

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط پریزاد نمایش پست ها
    سلام
    منظور از اینکه نتوانند با دیگری در میان بگذارند چیست؟ مگر میتوان بدون اطلاع کسی عقد کرد ؟...مگر اجازه پدر شرط نیست ؟
    این که تناقض دارد.
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار با توجه به استفتائات و پاسخ مراجع برای دختر باکره به نظر می رسد این قسمت مربوط به این گروه می باشد : اول خانمی که قبلا" ازدواج کرده واکنون مطلقه ویا بیوه ی مرد فوت شده ای باشد دوم : دختر بالغی که پدر یا جد پدری ندارد سوم دختری که به سن سی سال ویا بیشتر رسیده و بر امور خود مسلط شده چهارم دختری که پدر وجد پدری مصلحت او در ازدواج را مراعات نکرده اند .

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    361
    حضور
    19 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1859



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار با توجه به استفتائات و پاسخ مراجع برای دختر باکره به نظر می رسد این قسمت مربوط به این گروه می باشد : اول خانمی که قبلا" ازدواج کرده واکنون مطلقه ویا بیوه ی مرد فوت شده ای باشد دوم : دختر بالغی که پدر یا جد پدری ندارد سوم دختری که به سن سی سال ویا بیشتر رسیده و بر امور خود مسلط شده چهارم دختری که پدر وجد پدری مصلحت او در ازدواج را مراعات نکرده اند .
    تشکر از پاسخ شما
    بازهم سوال پیش میاید که آیا فقط رضایت مرد و زنی که شرایط فوق را دارد کفایت میکند ؟آیا چنین ازدواجی جایی ثبت نمیشودو شاهدی نمیخواهد؟

    دین کامل آن دینی است که از تو انسان بهتری بسازد...
    آمده ام تا بیشتر بدانم....تا مسلمان را بهتر بشناسم.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط پریزاد نمایش پست ها
    بازهم سوال پیش میاید که آیا فقط رضایت مرد و زنی که شرایط فوق را دارد کفایت میکند ؟آیا چنین ازدواجی جایی ثبت نمیشودو شاهدی نمیخواهد؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار به دلیل نو وجدید بودن مسئله هنوز تعداد بسیاری از علما دراین مورد نظری نداده اند وبنده تا کنون فقط حکم مسئله را از طرف این دو مجتهد بزرگوار دریافت نموده ام به هر حال شما دراین موارد باید به نظر مجتهدی که از ایشان تقلید می کنید رجوع نمایید . اما درمورد ثبت این ازدواج که مطابق نظر آیت الله شبیری زنجانی در صورت خواندن صیغه مجاز میباشد مطابق فقه امامیه ونظر علماء معاصر نه شاهد نیاز دارد و نه به ثبت احتیاج دارد اما.......... توجه داشته باشید که:عواقب عدم ثبت وقایع شخصیه گاهی بسیار وخیم ودرد سر ساز میشود . اما در مور د قبول شرعی این وقایع به تحریر الوسیله ی امام خمینی (ره) مراجعه میکنیم : « اذا ادعی رجل زوجیة امرأة فصدقته أو ادعت امرأةزوجیةرجل فصدقها حکم لها بذلک مع احتمال الصدق ولیس لأحد الاعتراض علیهما من غیر فرق بین کونهما بلدیین معروفین أو غریبین و.....» اگر مردی ادعا کند که فلان زن همسر من است و آن زن نیز او را تصدیق کند ویا زنی ادعا کند که من همسر فلان مرد هستم وآن مرد نیز ادعای اورا تصدیق کند همین که احتمال صداقتشان باشد طبق دعویشان (ادعایشان) حکم میشود (یعنی زوجیت ایشان پذیرفته میشود ) «تحریرالوسیله امام خمینی (ره) - جلد 4- کتاب نکاح - مسأله 19 »

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار به دلیل نو وجدید بودن مسئله هنوز تعداد بسیاری از علما دراین مورد نظری نداده اند وبنده تا کنون فقط حکم مسئله را از طرف این دو مجتهد بزرگوار دریافت نموده ام به هر حال شما دراین موارد باید به نظر مجتهدی که از ایشان تقلید می کنید رجوع نمایید . اما درمورد ثبت این ازدواج که مطابق نظر آیت الله شبیری زنجانی در صورت خواندن صیغه مجاز میباشد مطابق فقه امامیه ونظر علماء معاصر نه شاهد نیاز دارد و نه به ثبت احتیاج دارد اما.......... توجه داشته باشید که:عواقب عدم ثبت وقایع شخصیه گاهی بسیار وخیم ودرد سر ساز میشود . اما در مور د قبول شرعی این وقایع به تحریر الوسیله ی امام خمینی (ره) مراجعه میکنیم : « اذا ادعی رجل زوجیة امرأة فصدقته أو ادعت امرأةزوجیةرجل فصدقها حکم لها بذلک مع احتمال الصدق ولیس لأحد الاعتراض علیهما من غیر فرق بین کونهما بلدیین معروفین أو غریبین و.....» اگر مردی ادعا کند که فلان زن همسر من است و آن زن نیز او را تصدیق کند ویا زنی ادعا کند که من همسر فلان مرد هستم وآن مرد نیز ادعای اورا تصدیق کند همین که احتمال صداقتشان باشد طبق دعویشان (ادعایشان) حکم میشود (یعنی زوجیت ایشان پذیرفته میشود ) «تحریرالوسیله امام خمینی (ره) - جلد 4- کتاب نکاح - مسأله 19 »
    سلام
    احکام شرعی می بایست با ملاحظه همه جهات و حتی ابعاد اجتماعی آن صادر شود . کار فقه نظام بخشیدن به زندگی فردی و اجتماعی افراد و روابط آنهاست نه ایجاد بی نظمی و هرج و مرج . و یکی از مسائل بسیار مهم بحث روابط جنسی است که بنیان و شالوده تکون انسان ، اشرف مخلوقات است لذا باید بر طبق قوانین و ضوابط دقیق انجام گیرد تا آسیب های ناشی از عدم رعایت قوانین تکوینی خدای متعال فرزندی متولد نشود که فردا بلای جان جامعه شود .
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    احکام شرعی می بایست با ملاحظه همه جهات و حتی ابعاد اجتماعی آن صادر شود .
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش از مشارکت شما در بحث سپاگزارم مطلبی را که می فرمایید کاملا" صحیح و به جا است اما نباید واقعیت ها را نیز از نظر دور بداریماین اتفاق در جامعه درحال وقوع وشیوع است وافراد درحال توجیهات براین سبک ازدواج میباشند و قبل از وقوع فجایع باید به فکر راه حل شرعی باشیم اعم از مجازات ها ویا اصلاح امور که صد البته این برعهده ی مجتهدان وفقهای دین وشرع میاشد واگر دقت کنید در این تاپیک نیز بنده به دنبال کشف موازین شرعی که از طرف علماء دین دراین ارتباط بیان میشود هستم وهمچنین به دنبال کشف زوایای خطر آفرین اجتماعی وفردی این پدیده از طریق بحث با دوستان بزرگوار . مطلبی را که شما بزرگوار به ان اشاره نمودید یکی از زوایای قابل بحث در موقعیت اجتماعی این گونه روابط ؛ خارج از بحث فقهی قضیه میباشد . در فرض صحت این ازدواج با قرائت صیغه ی عقد ودر صورت عدم رعایت تعهدات قانونی وشرعی هر یک از طرفین این ازدواج ، عواقب آن را نیز باید از همه ی جهات بررسی کنیم . وآسیب ها و احتمال فواید آن را نیز در نظر بگیریم .

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش از مشارکت شما در بحث سپاگزارم مطلبی را که می فرمایید کاملا" صحیح و به جا است اما نباید واقعیت ها را نیز از نظر دور بداریماین اتفاق در جامعه درحال وقوع وشیوع است وافراد درحال توجیهات براین سبک ازدواج میباشند و قبل از وقوع فجایع باید به فکر راه حل شرعی باشیم اعم از مجازات ها ویا اصلاح امور که صد البته این برعهده ی مجتهدان وفقهای دین وشرع میاشد واگر دقت کنید در این تاپیک نیز بنده به دنبال کشف موازین شرعی که از طرف علماء دین دراین ارتباط بیان میشود هستم وهمچنین به دنبال کشف زوایای خطر آفرین اجتماعی وفردی این پدیده از طریق بحث با دوستان بزرگوار . مطلبی را که شما بزرگوار به ان اشاره نمودید یکی از زوایای قابل بحث در موقعیت اجتماعی این گونه روابط ؛ خارج از بحث فقهی قضیه میباشد . در فرض صحت این ازدواج با قرائت صیغه ی عقد ودر صورت عدم رعایت تعهدات قانونی وشرعی هر یک از طرفین این ازدواج ، عواقب آن را نیز باید از همه ی جهات بررسی کنیم . وآسیب ها و احتمال فواید آن را نیز در نظر بگیریم .
    سلام
    ازدواج دو کارکرد مهم دارد
    پاسخ به غریزه و نیاز جنسی و عاطفی
    تولید مثل
    آنچه که در هم باشی بطور جدی تری خطر محسوب میشود بحث تولید مثل است چرا که نتیجه این کارکرد یک انسان دیگر است که بسیاری از شوونات وجودیش منوط به نوع رابطه والدینش بستگی دارد . اگر ما مجوزی برای هم باشی ( بدون رعایت ضوابط لازم ) صادر کنیم در حقیقت در مورد زندگی و سعادت و شقاوت انسانهای بسیاری که از این روابط ناشی می شوند حکم صادر کرده ایم و آنها در دادگاه الهی می توانند از ما شاکی شوند که چرا تحقق وجودی ناصحیح آنها را امضا کردیم
    ما باید معیارها را مطرح کنیم باید موانعی عرفی ازدواج و روابط جنسی ساده ای که اسلام پیشنهاد داده برداریم نه اینکه انسان هایی را برای همیشه از کسب سعادات محروم سازیم
    به نظر بنده صدور حکم علیه عرفیاتی که مانع ازدواج آسان است بسیار پذیرفتنی تر از صدور حکم در شرعی سازی این روابط نامتعارف است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    ما باید معیارها را مطرح کنیم باید موانعی عرفی ازدواج و روابط جنسی ساده ای که اسلام پیشنهاد داده برداریم نه اینکه انسان هایی را برای همیشه از کسب سعادات محروم سازیم
    به نظر بنده صدور حکم علیه عرفیاتی که مانع ازدواج آسان است بسیار پذیرفتنی تر از صدور حکم در شرعی سازی این روابط نامتعارف است
    یا علیم
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش البته توجه شما بزرگوار وسایر دوستان گرامی را به حکم آیت الله شبیری زنجانی که در متن پست اول قرار داده شده و حکم آیت الله سبحانی که متعاقبا" قرار داده خواهد شد را به این مطلب جلب میکنم که فرموده اند درصورت قرائت صیغه ی عقد واذن پدر یا جد پدری برای دختر باکره این ازدواج شرعی خواهد بود حال یا با لفظ عربی ویا با لفظ زبان غیر عربی برای سهولت . اما ازدواج هایی که بر مبنای ایجاب وقبول بدون مفاهیم زوجتک ویا فبلت (زوجتک) باشد قطعا"از نظر فقه امامیه مشمول این حکم حلیتِ شرعی نیست اما با توجه به فتوای امام درتحریر الوسیله که درپستهای قبل مستند شده و..... درصورت اعلام یکی از زوجین وتصدیق طرف مقابل وجاهت ظاهری خواهد داشت وحق تفحص از دیگران سلب میشود

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    66
    حضور
    2 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    244



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    به نظر می رسد استفاده از واژه مقدس "ازدواج" با وصف سفید، برای این عمل خلاف شرعِ وارداتیِ قبیح، ظلم به فرهنگ مقدس ازدواج است.

    من نمی خواهم در بحث شما وارد شوم؛ صحبتم این است که این اصطلاح را برای بحثتان به کار نبرید؛ درست نیست.

    این کار که ازدواج نیست؛ ازدواج یک عمل شرعی مقدس است؛ چرا می گوییم: ازدواج سفید؟؟؟!!!

    التماس دعا

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 85

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود