صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گناه اولیه انسان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    139
    حضور
    3 روز 22 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    285

    گناه اولیه انسان




    سلام


    یکی از دوستان مسیحی که به تازگی در رابطه با اسلام تحقیق می کند و به اسلام علاقه مند شده است سوال زیر را پرسیده است که صلاح می بینم شخصی متخصص جواب آن را بدهد. لطفا در صورت امکان جوابی به سوال زیر بدهید.
    در ادامه ترجمه سوال ایشان را آورده ام.

    =====

    سلام

    من می دانم که در اسلام مفهوم "گناه اولیه" وجود ندارد. ولی در هر دو دین اسلام و میسحیت آدم سیب را در بهشت خورد و رسولان بعدی همگی بر اخلاق و دوری از گناه تاکید کردند.

    اما سوال من اینست که تعریف شما از "گناه اولیه" و "به ارث بردن گناه" چیست؟ فکر می کنم با یکدیگر تفاوت دارند. اما باید تحقیقات بیشتری انجام دهم. لطفا تعریف آنها را برای من توضیح دهید.


    ممنون
    ======

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست





    گناه اولیه انسان








    کارشناس بحث: استاد مبشر


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    323
    حضور
    4 روز 11 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1436

    جمع بندی




    پرسش:
    تعریف شما از "گناه اولیه" و "به ارث بردن گناه" چیست؟


    پاسخ:
    درباره گناه اولیه ما در اسلام مفهومی به نام گناه اولیه که انسان ها آن را از حضرت آدم (علیه السلام) به ارث می برند نداریم و اسلام با مسأله گناه اولیه و به ارث بردن گناه کاملا مخالف است .
    (به ارث بردن گناه) در اسلام اصلا مورد قبول نیست و تأکید اسلام و قرآن بر این است که هر کسی تنها بار گناه خود را خواهد کشید و مسئول گناه دیگران نخواهد بود .
    برای مثال 5 آیه از قرآن را در این باره برای شما ذکر می کنم:
    1. «قُلْ أَغَيْرَ اللَّـهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ»؛
    بگو: آیا غیر از خدا را به ربوبیّت گزینم در صورتی که خدا پرورنده همه موجودات است؟ و هیچ کس چیزی نیندوخت مگر برای خود، و هیچ نفسی بار (گناه) دیگری را بر دوش نگیرد. سپس بازگشت همه شما به سوی پروردگارتان است و او شما را به آنچه خلاف در آن می‌کردید آگاه خواهد ساخت.(1)

    2. «منِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا»؛ هر کس راه هدایت یافت تنها به نفع و سعادت خود یافته، و هر که به گمراهی شتافت آن هم به زیان و شقاوت خود شتافته، و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد، و ما تا رسول نفرستیم (و بر خلق اتمام حجّت نکنیم) هرگز کسی را عذاب نخواهیم کرد.(2)

    3. «وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَمَن تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّـهِ الْمَصِيرُ»؛ و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد و آن که بارش سنگین است اگر دیگری را هر چند خویش (و پدر و فرزند هم) باشد کمک بر سبکباری خود طلبد ابدا باری از دوشش برداشته نشود. و تو تنها آنان را که در خلوت و پنهانی از خدای خود می‌ترسند و نماز به پا می‌دارند توانی خدا ترس و پرهیزگار گردانی. و هر کس خود را (از کفر و گناه و اخلاق زشت) پاک و منزه ساخت سود و سعادتش بر خود اوست و بازگشت همه به سوی خداست.(3)

    4. «ن تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّـهَ غَنِيٌّ عَنكُمْ وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِن تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»؛ اگر همه کافر شوید خدا از (طاعت) همه شما البته بی‌نیاز است و کفر (و شرک) را بر بندگانش نمی‌پسندد و اگر (طاعت و) شکرش به جای آرید از شما آن پسند اوست و (بدانید که در قیامت) هرگز بار گناه کسی را دیگری به دوش نخواهد گرفت و پس از این (زندگانی دنیای فانی) بازگشت همه شما به سوی خداست و او شما را به هر چه می‌کرده‌اید آگاه می‌سازد، که او از اسرار دل های خلق به خوبی آگاه است.(4)

    5. «أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ»؛ که هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد گرفت.(5)

    ________
    ﴿1) انعام/ ١٦٤.
    ﴿2) اسراء/ ١٥.
    ﴿3) فاطر/ ١٨.
    ﴿4) زمر/ ٧.
    ﴿5) نجم/ ٣٨.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۵/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۸:۰۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    هنر و ورزش
    نوشته
    239
    حضور
    9 روز 19 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1027



    اگه همچین چیزی صحت داشت که ادم گناه رو مثل بعضی بیماریها یا خصوصیات دیگه از اجدادش به ارث میبرد
    به نظرتون در همچین مواردی چه لزومی داشت که کسی بابت گناه مجازات بشه یا اصلا توبه معنا نداشت؟

    پس دیگه قدرت اختیار هم از ادم سلب میشه چون در انجام اون فعل هیچ اختیاری نداشته بلکه به طور ژنتیکی در ذات اون هست
    پس نتیجه میگیریم گنهکار نباید مجازات بشه چون خودش مقصر نیست بلکه مثل بیماری اون رو به ارث برده.

    آدمی درآغوش خدا غمی نداشت پیش خدا حسرت هیچ بیش و کمی نداشت دل از خدا برید و در زمین نشست صدبار عاشق شد و دلش شکست.

    به هر طرف نگاه کرد راهش بسته بود یادش آمد یک روز دل
    خدا را شکسته بود.



  9. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط *آبی بیکران* نمایش پست ها
    اگه همچین چیزی صحت داشت که ادم گناه رو مثل بعضی بیماریها یا خصوصیات دیگه از اجدادش به ارث میبرد
    به نظرتون در همچین مواردی چه لزومی داشت که کسی بابت گناه مجازات بشه یا اصلا توبه معنا نداشت؟

    پس دیگه قدرت اختیار هم از ادم سلب میشه چون در انجام اون فعل هیچ اختیاری نداشته بلکه به طور ژنتیکی در ذات اون هست
    پس نتیجه میگیریم گنهکار نباید مجازات بشه چون خودش مقصر نیست بلکه مثل بیماری اون رو به ارث برده.
    بستگی داره شما از دید کدوم کلیسا به مسئله نگاه کنی. از دید کلیسای کاتولیک، گناه کردن به ارث میرسه و نه خود گناه. یعنی خوی بشر با «اشتباه آدم» دچار سقوطی شد که به گناه هم میل پیدا کرده، و پیش از اون چنین خویی نداشت. نسل آدم این مسئله رو به ارث برده.

  10. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41224



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hrm نمایش پست ها
    سلام


    یکی از دوستان مسیحی که به تازگی در رابطه با اسلام تحقیق می کند و به اسلام علاقه مند شده است سوال زیر را پرسیده است که صلاح می بینم شخصی متخصص جواب آن را بدهد. لطفا در صورت امکان جوابی به سوال زیر بدهید.
    در ادامه ترجمه سوال ایشان را آورده ام.

    =====

    سلام

    من می دانم که در اسلام مفهوم "گناه اولیه" وجود ندارد. ولی در هر دو دین اسلام و میسحیت آدم سیب را در بهشت خورد و رسولان بعدی همگی بر اخلاق و دوری از گناه تاکید کردند.

    اما سوال من اینست که تعریف شما از "گناه اولیه" و "به ارث بردن گناه" چیست؟ فکر می کنم با یکدیگر تفاوت دارند. اما باید تحقیقات بیشتری انجام دهم. لطفا تعریف آنها را برای من توضیح دهید.


    ممنون
    ======
    با سلام
    انسان بر خلاف غالب شنیده ها از بهشت بیرون نشد
    بلکه مسئولیتی که خداوند قرار داه بود کسی الا انسان نپذیرفت
    لذا انسان بر حسب مسئولیت و با چشم باز به زمین امد....

    گناه اولیه انجا صورت گرفته که فرزندان و ما ها مسئل بودن را فرماوش کرده ایم و هر کس دنبال کار خویش است الا(انبیاء،صالحین ، شهدا، صادقین)


  11. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست ها

    با سلام
    انسان بر خلاف غالب شنیده ها از بهشت بیرون نشد
    بلکه مسئولیتی که خداوند قرار داه بود کسی الا انسان نپذیرفت
    لذا انسان بر حسب مسئولیت و با چشم باز به زمین امد....

    گناه اولیه انجا صورت گرفته که فرزندان و ما ها مسئل بودن را فرماوش کرده ایم و هر کس دنبال کار خویش است الا(انبیاء،صالحین ، شهدا، صادقین)

    سلام. جناب پازوکی، فرمایش شما برخلاف نص صریح قرآن است. البته می دانم چرا شما به چنین باور غلطی رسیده اید، ولی تفسیرتان از مسئله بسیار ناصحیح است.




    طبق آیه 19 سورۀ اعراف، خدا نزدیک شدن به آن درخت را منجر به ظالم شدن می داند:

    وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلاَ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ

    یعنی:

    و اى آدم تو با جفت‏خويش در آن باغ سكونت گير و از هر جا كه خواهيد بخوريد و[لى] به اين درخت نزديك مشويد كه از ستمكاران خواهيد شد




    و طبق آیه 22 سورۀ اعراف، می خوانیم:

    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ

    یعنی:

    پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد مگر شما را از اين درخت منع نكردم و به شما نگفتم كه در حقيقت ‏شيطان براى شما دشمنى آشكار است



    و طبق آیه 23 سورۀ اعراف، آدم و همسرش، بعد از خوردن از آن درخت، به خدا می گویند:

    قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

    یعنی:

    گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود


    ***

    وقتی خدا می گوید که اگر به آن نزدیک شوید از ستمگران خواهید شد، وقتی خودشان می گویند که پروردگارا ما بر خویشتن ستم کردیم، و وقتی قرآن می فرماید شیطان آن دو را با فریب به سقوط کشانید، شما چگونه ادعا می کنید که انسان به حسب مسئولیت الهی و با چشم باز به زمین آمد.


  12. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41224



    با سلام
    من به احترام شما در این سرنگار شرکت کردم
    از انجا که زود وارد مطالب روانشانسی شدید بخطا رفتید
    البه من به شما حق میدهم اول انسان باید با خاستگاه افراد اشنا شود تا بتواند ببیند فرد مخاطب در چه پارادایمی قدم می گذارد
    مثل عرض کنم
    ک از اسم شما بر می اید rejection که شما نه یک ملی گرا هستید و نه یک دینی
    بیشتر اسم تان یک انتقادی مادی گرا می ماند ، لذا ...پس برای شناخت خواستگاهتان کمک کنید
    امام یک توصیه دارم اگر مطلبی که فرمودید برایتان انقدر مهم هست
    سعی کنید مطلب حقیر را یکی ار سنگ بنا های هبوط قرار دهید ممکن است با 4 تا سرچ
    یا با پرسیدن از دو عالم دیگر به مطلبی برسید که تا حالا اصلا فکرش را نمی کردید

    من دانای کل نیستم
    بهتر میدانم اساتید پاسخ سوال شما از بنده را بدهند
    اما برای اینکه بی پاسخ نگذاتشته باشم
    سوالی را مطرح میکنم


    داشت از ادم و حوا صحبت میکرد و شاگرد پرسید مگر وقتی شیطان سجده نکرد از بهشت اخراج نشد، پس چطور ادم را اخراج کرد؟


  13. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    32
    حضور
    1 روز 21 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    45



    بسم رب النور

    انسان تا زمانیکه در بهشت بود بیگاه بود, پس میتوان گفت که این گناهکاریهای انسانی یک آغازی دارد.


    گناه ارثی نیست ولی میتوان گفت که نزول به دنیای خاکی مبدع و آغاز همه گناهان انسان خاکی بوده است. و البته حرس و طمع و گناهان نفس طامع انسانی هم از برای خاک رنگین است.

    ما همه اجزای آدم بوده ایم و در بهشت بودیم .گرچه آن نغمه های بهشتی از یاد عقل انسانی رفت ولی دل هنوز یادش هست.

    ویرایش توسط پیر ساکن دیر مغان : ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۰:۰۵

  14. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    سلام. زمانی به مدیریت سایت شکایت می کردم که چرا برخی کارشان در سایت، فقط کپی پیست کردنِ مطالبِ سایتهای دیگر است؟ چرا اینقدر کارهای اسپم در سایت هست. امّا خب، وقتی یکی از این دوستان شروع به بحث کند، تازه می بینیم که ای کاش به همان روال طبیعی خودش ادامه بدهد!

    باری اعتراف به اشتباه و پذیرفتن حرف حق، هنر مردان خداست و انتظار نمی رود همه در آن متبحر باشند و به صرف نشستن پای چند سخنرانی یا چند سالی تحصیل در حوزه، گمان کنند که ممکن است نگرششان اشتباه است!

    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست ها
    با سلام
    من به احترام شما در این سرنگار شرکت کردم
    از انجا که زود وارد مطالب روانشانسی شدید بخطا رفتید
    البه من به شما حق میدهم اول انسان باید با خاستگاه افراد اشنا شود تا بتواند ببیند فرد مخاطب در چه پارادایمی قدم می گذارد
    مثل عرض کنم
    ک از اسم شما بر می اید rejection که شما نه یک ملی گرا هستید و نه یک دینی
    بیشتر اسم تان یک انتقادی مادی گرا می ماند ، لذا ...پس برای شناخت خواستگاهتان کمک کنید
    امام یک توصیه دارم اگر مطلبی که فرمودید برایتان انقدر مهم هست
    سعی کنید مطلب حقیر را یکی ار سنگ بنا های هبوط قرار دهید ممکن است با 4 تا سرچ
    یا با پرسیدن از دو عالم دیگر به مطلبی برسید که تا حالا اصلا فکرش را نمی کردید

    من دانای کل نیستم
    بهتر میدانم اساتید پاسخ سوال شما از بنده را بدهند

    اولاً در هر پارادایمی که هستید، برداشتتان برخلاف نصّ صریح قرآن است.

    ثانیاً نوع قضاوتتان در مورد پارادایم و خاستگاه فکری من، نشانگر حقیقت پارادایم خودتان است!

    ثالثاً هر مطلب یا عالمی که نگرش باطل شما را تأیید کند، به دلیل تناقض آشکار نگرشش با قرآن، مردود است. پس بنده را به سرچ و دو عالم دیگر حواله ندهید، سند شماره یک قرآن است.

    رابعاً به همین خیال باشید که اساتید بیایند و حرف شما را تأیید کنند. حالا خوبه عرض می کنم که می دونم از کجا ره به ترکستان برده اید!

    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست ها

    اما برای اینکه بی پاسخ نگذاتشته باشم
    سوالی را مطرح میکنم


    داشت از ادم و حوا صحبت میکرد و شاگرد پرسید مگر وقتی شیطان سجده نکرد از بهشت اخراج نشد، پس چطور ادم را اخراج کرد؟


    عرض می کنم که بسیار خوب است که شما «حرف می زنید» زیرا به این طریق بهتر سطح پارادایم خویش را نشان می دهید! پاسخ ساده است: خدا شیطان را درگاه خودش راند، کجا آمده که پیش از اخراج آدم از الجنة، شیطان از آن اخراج شده باشد. اتفاقاً اخراج شیطان از الجنة، در زمانی رخ داد که او آدم را فریفت، آنگاه خدا فرمود:

    فازلهما الشيطان عنها فاخرجهما مما كانا فيه وقلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدو ولكم في الارض مستقر ومتاع الي حين

    یعنی:

    پس شيطان هر دو را از آن بلغزانيد و از آنچه در آن بودند ايشان را به درآورد و فرموديم فرود آييد شما دشمن همديگريد و براى شما در زمين قرارگاه و تا چندى برخوردارى خواهد بود

    سورۀ بقره، آیه 36


    پس پیشنهاد می شود، بخشی از وقت خویشتن را که صرف اسپمکاری می فرمایید به مطالعه بپردازید، تا اینگونه مطالب باطل را مطرح نفرمایید.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 21

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود