صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا مجازات گوساله پرستی عادلانه بود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره آیا مجازات گوساله پرستی عادلانه بود؟




    سلام. طبق قرآن، حضرت موسی به قوم که گوساله پرست شده بودند، امر فرمود که شمشیر بکِشند و یکدیگر را بکُشند.(بقره:54)

    آیا این مجازات عادلانه بود؟
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۲:۰۴
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58328



    با نام و یاد دوست





    آیا مجازات گوساله پرستی عادلانه بود؟








    کارشناس بحث: استاد صدیقین


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. طبق قرآن، حضرت موسی به قوم که گوساله پرست شده بودند، امر فرمود که شمشیر بکِشند و یکدیگر را بکُشند.(بقره:54)

    آیا این مجازات عادلانه بود؟
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلى‏ بارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ (بقره/54)
    و زمانى را كه موسى به قوم خود گفت: «اى قوم من! شما با انتخاب گوساله (براى پرستش) به خود ستم كرديد! پس توبه كنيد و به سوى خالق خود باز گرديد! و خود را [يكديگر را] به قتل برسانيد! اين كار، براى شما در پيشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذيرفت زيرا كه او توبه ‏پذير و رحيم است‏

    برای دریافت عادلانه بودن یا نبودن این حکم، باید رابطه بین جرم و حُکم تحلیل شود؛ اینکه مجرمین چه جرمی مرتکب شدند، و از منظر دینی جایگاه این جرم و گناه در چه حدی بوده است؟

    پاسخ این مسایل را ضمن بیان چند نکته عرض می کنم:

    1- توحید سرلوحه دعوت تمام پیامبران است؛ مطابق آیات کریمه قرآن، سخن آغازین تمام پیامبران یک چیز بوده است: «پرسش خدا و دوری از پرستش غیر او»؛

    لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ... (اعراف/59)
    ما نوح را به سوى قومش فرستاديم او به آنان گفت: «اى قوم من! (تنها) خداوند يگانه را پرستش كنيد، كه معبودى جز او براى شما نيست...

    وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ... (اعراف/65)
    و به سوى قوم عاد، برادرشان «هود» را (فرستاديم) گفت: «اى قوم من! (تنها) خدا را پرستش كنيد، كه جز او معبودى براى شما نيست...

    وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ ... (اعراف/73)
    و به سوى (قوم) ثمود، برادرشان صالح را (فرستاديم) گفت: «اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستيد، كه جز او، معبودى براى شما نيست...

    وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ ... (اعراف/85)
    و به سوى «مدين» برادرشان شعيب را (فرستاديم) گفت: «اى قوم من! خدا را پرستش كنيد، كه جز او، معبود ديگرى براى شما نيست...

    و آیات بسیار دیگر.


    2- شرک، تنها گناهی است که اگر کسی بدون توبه با آن بمیرد، خداوند متعال هرگز او را نمی بخشد:


    إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً (نساء/48)
    خداوند (هرگز) شرك را نمى ‏بخشد! و پايين‏ تر از آن را براى هر كس (بخواهد و شايسته بداند) مى ‏بخشد. و آن كسى كه براى خدا، شريكى قرار دهد، گناه بزرگى مرتكب شده است‏

    إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً (نساء/116)
    خداوند، شرك به او را نمى ‏آمرزد (ولى) كمتر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مى ‏آمرزد. و هر كس براى خدا همتايى قرار دهد، در گمراهى دورى افتاده است.

    3- قوم موسی معجزات فراوانی را با چشم سر دیده بودند و حجت بر آنها تمام شده بود: تبدیل شدن عصا به مار بزرگ، ید بیضا، شکاف نیل و موارد دیگر که در آیاتی مانند آیه 133 سوره اعراف بدان اشاره شده است.

    ملتی که 40 روز غیبت پیامبرشان را _که برای عبادت به کوه طور رفته بود_ تحمل نمی کنند و گوساله پرست می شوند، بعد از مرگ او می خواهند چکار کنند؟! ملتى كه بعد از مشاهده آن همه آيات بزرگ الهی، تنها در طی چند روز غیبت موسای کلیم، همه چیز را به یکباره به دست فراموشی می سپارند و با شنیدن صدای گوساله سامری از توحيد و یکتاپرستی، به گوساله‌پرستی رو می آورند، چنین مردمی نیاز به تنبیهی سخت و مجازاتی بیدارکننده دارند!

    در اینکه حکم چگونه اجرا شد مفسرین اختلاف نظر دارند: استاد مکارم شیرازی در تفسیر نمونه و استاد قرائتی در تفسیر نور، قائلند که آنها یکدیگر را اعدام کردند، اما برخی دیگر از مفسرین مانند امین الاسلام طبرسی در مجمع البیان و استاد قرشی در تفسیر احسن الحدیث قائلند که اعدام گنهکاران به دست افراد دیگر انجام گرفته است. توضیح بیشتر را از اینجا بخوانید: #20
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۱۰/۲۵ در ساعت ۲۳:۱۵

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    شك نيست كه پرستش گوساله سامرى، كار كوچكى نبود، ملتى كه بعد از مشاهده آن همه آيات خدا و معجزات پيامبر بزرگشان موسى ع همه را فراموش كنند و با يك غيبت كوتاه پيامبرشان به كلى اصل اساسى توحيد و آئين خدا را زير پا گذارده بت‏ پرست شوند.

    اگر اين موضوع براى هميشه از مغز آنها ريشه كن نشود وضع خطرناكى به وجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتى مخصوصا بعد از مرگ موسى ع، ممكن است تمام آيات دعوت او از ميان برود، و سرنوشت آئين او به كلى به خطر افتد در اينجا بايد شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشيمانى و اجراى صيغه توبه بر زبان نبايد قناعت گردد، لذا فرمان شديدى از طرف خداوند، صادر شد كه در تمام طول تاريخ پيامبران مثل و مانند ندارد، و آن اينكه ضمن دستور توبه و بازگشت به توحيد، فرمان اعدام دستجمعى گروه كثيرى از گنهكاران بدست‏ خودشان صادر شد.

    اين فرمان به نحو خاصى مى‏بايست اجرا شود، يعنى خود آنها بايد شمشير به دست گيرند و اقدام به قتل يكديگر كنند كه هم كشته‏شدنش عذاب است و هم كشتن دوستان و آشنايان.

    طبق نقل بعضى از روايات موسى دستور داد در يك شب تاريك تمام كسانى كه گوساله‏ پرستى كرده بودند غسل كنند و كفن بپوشند و صف كشيده شمشير در ميان يكديگر نهند!.

    ممكن است چنين تصور شود كه اين توبه چرا با اين خشونت انجام گيرد؟

    آيا ممكن نبود خداوند توبه آنها را بدون اين خونريزى قبول فرمايد؟.

    پاسخ به اين سؤال از سخنان بالا روشن مى‏شود، زيرا مساله انحراف از اصل توحيد و گرايش به بت پرستى مساله ساده‏اى نبود كه به اين آسانى قابل گذشت باشد، آنهم بعد از مشاهده آن همه معجزات روشن و نعمتهاى بزرگ خدا.

    در حقيقت همه اصول اديان آسمانى را مى‏توان در توحيد و يگانه پرستى خلاصه كرد، تزلزل اين اصل معادل است با از ميان رفتن تمام مبانى دين، اگر مساله گوساله‏پرستى ساده تلقى مى‏شد، شايد سنتى براى آيندگان مى‏گشت، بخصوص اينكه بنى اسرائيل به شهادت تاريخ مردمى پر لجاجت و بهانه جو بودند، لذا بايد چنان گوشمالى به آنها داده شود كه خاطره آن در تمام قرون و اعصار باقى بماند و كسى هرگز بعد از آن به فكر بت پرستى نيفتد، و شايد جمله‏ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ‏ (اين كشتار نزد خالقتان براى شما بهتر است) اشاره به همين معنى باشد.


    تفسير نمونه، ج‏1، ص: 257


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,567
    حضور
    38 روز 6 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4375



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. طبق قرآن، حضرت موسی به قوم که گوساله پرست شده بودند، امر فرمود که شمشیر بکِشند و یکدیگر را بکُشند.(بقره:54)

    آیا این مجازات عادلانه بود؟
    سلام
    گوساله پرستی نوعی ارتداد بود و ارتداد در ادیان الهی جرم بسیار بزرگی است و از آنجا که این کار بصورت جمعی صورت گرفت جزای آن نیز بصورت جمعی بود پس بین جرم و جزا تناسب است
    فراموش نکنیم که :
    هارون ع به بنی اسرائیل در مورد گوساله پرستی هشدار داد اما آنها سخنش را گوش نکردند بلکه حتی تهدید به قتلش کردند
    پیامبران الهی هیچ کاری بدون فرمان خدای متعال انجام نمی دهند لذا جزای گوساله پرستی به فرمان خدای تعالی و عادلانه بوده است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,140
    حضور
    136 روز 18 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19253



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    برای دریافت عادلانه بودن یا نبودن این حکم، باید رابطه بین جرم و حُکم تحلیل شود
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحیم نمایش پست ها
    شك نيست كه پرستش گوساله سامرى، كار كوچكى نبود
    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    گوساله پرستی نوعی ارتداد بود و ارتداد در ادیان الهی جرم بسیار بزرگی است
    سلام
    با احترام به دوستاني كه پاسخ دادند ، من هنوز قانع نشدم

    سوال هاي زيادي برايم مطرح است ، بطور كلي اينها (بخصوص آنها كه قرمز كردم):

    چرا بايد خودشان يكديگر را ميكشتند؟
    اين كشتن به چه شكل بود؟
    آيا شامل اقوام هم ميشد؟
    اصلاً چرا آنها قبول كردند؟
    آيا از آنها ، تعدادي زنده ماندند؟
    اگر كساني زنده ماندند ، حكم آنها چيست؟

    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۶:۰۲

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    عاشق مطالعه و کسب دانش
    نوشته
    443
    حضور
    6 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1400



    سلام

    اگه من برات ماشین پورشه بخرم 2 تا خونه هم تو لندن برات بگیرم بعد بهت بگم روزی دو بار این درخت اب بده و تو این کارو نکنی ...اگه زدم کشتمت نباید گله کنی!!
    چون حقته..

    این همه هواتو داشتم اونوقت درخت خشک تحویلم دادی؟..

    ...

    فک کن...

    خدا این همه هوا بنی اسرائیل داشت اون وقت گوساله پرست شدن...
    هر چند که اینا گوساله هستند خودشون...همین الانم از نوادگان گوساله ان...

    اندازه گوساله هم نمیفهمند..

    خدا پدر مادر عرب های جاهلیتو بیامرزه...عربها دوره پیامبر جاهل بودن

    اما بنی اسرائیل عین گوساله بودند..
    ویرایش توسط عشقم خدا : ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۶:۵۶

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    با سلام
    پوزش میطلبم از دوستان و کارشناس محترم تاپیک
    اما بنده تمامی پست ها رو خوندم اما مثل جناب رضا قانع نشدم.
    واقعا ایا با این نوع مجازات مشکل حل شد؟ایا به درستی تنبیه شدن؟دوستان فرمودند تا به قول معروف یه گوشت مالی حسابی بشن اما اگر به درستی تنبیه شده بودن پس چرا بازم بت پرستی بعدا رواج پیدا کرد؟

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و حدیث ،‌ احکام و اخلاق به طور کلی دین حق
    نوشته
    149
    حضور
    5 روز 12 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    638



    سلام این رو از تفسیر نور در آوردم: زیر مورد های مهم هم خط کشیدم امید وارد قانع ات کنه:
    مراد از «قتل نفس» در جمله: «فاقتلوا انفسكم» خودكشى نيست، بلكه يكديگر را كشتن است. نظير آيه‏ ى شريفه: «لا تلمزوا انفسكم» <341> همديگر را طعنه نزنيد. و يا نظير آيه‏ى «فسلّموا على انفسكم» <342> ، يعنى همديگر را سلام دهيد.
    پذيرفتن اين نحو توبه‏ى سخت، براى يهوديان فضليت است. زيرا خداوند در انتقاد از مسلمانان منافق مى‏فرمايد: «و لو انّا كتبنا عليهم ان اقتلوا انفسكم اواخرجوا من دياركم ما فعلوه الاّ قليلٌ منهم» <343> يعنى: اگر بر آنان فرمان كشتن همديگر را واجب مى‏نموديم و يا فرمان خروج از سرزمين خودشان را صادر مى‏كرديم، آنرا جز افراد اندكى انجام نمى‏دادند.
    1- مردم را با محبّت براى پذيرش حدود الهى آماده كنيد. «يا قوم ... فاقتلوا»
    2- شرك، ظلم به نفس است. «ظلمتم انفسكم باتّخاذكم العجل»
    3- هر چه برهان و معجزه و دليل بيشتر عرضه شود، تكليف سنگين‏تر و تخلّف از آن خطرناك‏تر خواهد بود. گوساله‏پرستى، بعد از ديدن آن همه معجزه، توبه‏اى جز اعدام ندارد.«فتوبوا... فاقتلوا انفسكم»
    4- حكم مرتدّ، قتل است.«فاقتلوا انفسكم»
    5 - مرگ در رحمت الهى، بهتر از زندگى در لعنت الهى است. «ذلكم خيرٌ لكم»
    6- اجراى حدود الهى، گرچه به قيمت قتل انسان باشد، به نفع اوست. «فاقتلوا... ذلكم خير لكم»
    7- اساس دستورات الهى، خير رسانى به انسان است. «ذلكم خير لكم»
    8 - براى جريمه‏هاى سنگين، بايد بركات زيادى گفته شود تا مردم آماده پرداخت آن شوند. «فاقتلوا ... ذلكم خير، فتاب عليكم، انّه هو التّواب الرحيم»
    ویرایش توسط مقسومی : ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۹:۳۶

  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و حدیث ،‌ احکام و اخلاق به طور کلی دین حق
    نوشته
    149
    حضور
    5 روز 12 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    638



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام

    چرا بايد خودشان يكديگر را ميكشتند؟

    برای اون ها بهتر بود ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ (شرک بعد اون همه نشانه هایی که به بنی اسراعیل نشان داده شده بود بخشیدنی نبود اما خداوند رحیم هست که کاری کرد هم عبرتی برای نسل های بعد بشن هم از گناهشون کم تر بشه.)

    اين كشتن به چه شكل بود؟

    شمشیر به دست بگیر رند هم دیگه رو بکشند.

    آيا شامل اقوام هم ميشد؟
    منظورت رو نفهمیدم.

    اصلاً چرا آنها قبول كردند؟

    باز هم میگم ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ

    آيا از آنها ، تعدادي زنده ماندند؟
    اگر كساني زنده ماندند ، حكم آنها چيست؟
    این دو تا رو نمی دونم .

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 41

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود