از کتاب ثواب الاعمال نقل می‌کند از امام صادق (سلام الله علیه) که فرمودند: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْبَقَرَةِ وَ آلِ عِمْرَان‏»[2] کسی که سوره‌ی بقره و آل عمران را تلاوت کند «جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُظِلَّانِهِ عَلَى رَأْسِهِ» در روز قیامت این‌ها می‌آیند بر سر او سایه می‌افکنند «مِثْلَ الْغَيَابَتَيْنِ» یا «مِثْلَ الْغَمَامَتَيْنِ» در بحار هم این حدیث نقل شده مثل دو ابر بر سر او سایه می‌افکنند و در حدیث دیگری علی بن الحسین (سلام الله علیهما) نقل می‌کند که پیغمبر اکرم فرمودند: «مَنْ قَرَأَ أَرْبَعَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ الْبَقَرَةِ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ آيَتَيْنِ بَعْدَهَا وَ ثَلَاثَ آيَاتٍ مِنْ آخِرِهَا لَمْ يَرَ فِي نَفْسِهِ وَ مَالِهِ شَيْئاً يَكْرَهُهُ»[3] اگر کسی اوّل سوره‌ی بقره را تا چهار آیه بخواند و همین‌طور آیة الکرسی را منتها این آیة الکرسی را آن‌گونه که در فرهنگ شیعیان است که می‌دانید شیعیان آیة الکرسی را سه آیه تلقی می‌کنند، آیه‌ی 255 که آیة الکرسی است و دو آیه‌ی بعد و همین‌طور سه آیه‌ی آخر این سوره را بخواند در نفس خود و جان خود و مال خود چیزی که موجب ناراحتی او شود را نخواهد دید «وَ لَا يَقْرَبُهُ الشَّيْطَانُ وَ لَا يَنْسَى الْقُرْآن‏» شیطان به او نزدیک نمی‌شود و قرآن را فراموش نمی‌کند، در حدیث دیگری است که از مجمع البیان نقل کردند که از پیامبر اکرم سؤال شد «أیَّ سُورَةٍ فَی القُرآنِ أفضَل یَا رَسوُلُ الله»[4] کدام سوره در قرآن افضل است؟ فرمودند: «البَقَرة» «قیلَ‌ای آیُةُ البَقَرةٌ أفضَل» در بین آیات سوره‌ی بقره کدام برتر است؟ «قَالَ آيَةُ الْكُرْسِيِّ»
[2]- ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 104.

[3]- همان.

[4]- مجمع البيان، ج‏1، ص 111.


برگرفته از سایت دکتر سید محسن میرباقری