صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا آيه 3 سوره زمر، شرك شيعه را ثابت نمي كند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    219
    حضور
    3 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    717

    اشاره آيا آيه 3 سوره زمر، شرك شيعه را ثابت نمي كند؟




    بسم الله الرحمن الرحيم

    سری توسل – ایات قران



    أَلا لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ ما نَعْبُدُهُمْ إِلّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللهِ زُلْفى إِنَّ اللهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی ما هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللهَ لایَهْدِی مَنْ هُوَ کاذِبٌ کَفّارٌ - آیه 3 – سوره زمر


    با وجود آیات بسیاری كه راجع به توسل و یا امكان شنیدن مردگان یا نظارت اولیاء خدا وجود دارد، غالبا وهابی ها، از این آیه استفاده می كنند و می گویند این ایه می گوید هر كسی به واسطه فرد دیگری تقرب به خداوند بجوید، مشرك است، پس عموم شیعه و بسیاری از اهل سنت مشرك اند.

    به نظر شما اشتباه آنها كجاست؟

    بذارید از ابتدای آیه بررسی كنیم. آیا آیه می فرماید كه هر گونه اولیائی غیر خداوند اتخاذ نكنید؟ اگر اینطور باشد كه مساله تمام است. اما در سوره مائده، آیه 55 داریم:

    إنَّمَا وَلِیكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ

    یعنی خود خداوند، به جز خود، رسول و مومنان خاصی را نیز ولی ما معرفی می كنند. پس قطعا منظور از من دون الله اولیاء، این نیست كه نفی هر نوع ولی باشد.

    در وهله دوم، بحث این است كه خداوند كسانی را كه قصد تقرب با این اولیاء را داشته اند، بازخواست خواهند كرد. مجدد مساله دشوار شد، یعنی تقرب با كمك اولیاء، به طور كلی مساله ای غیر مجاز است؟

    با نگاه به آیات قرآن كریم، و مثالهای بسیاری كه تقرب به واسطه بنده ای وجود دارد، باز هم این مساله رفع می شود. مثلا در آیه 64 سوره نساء، پیامبر خدا وسیله ای معرفی شده اند كه اگر برای عده ای استغفار كنند، در بخشش آن عده موثر است، یا در ایه 97/98 سوره یوسف، حضرت یعقوب چنین نقشی را ایفا كرده اند و تبعا به استغفار برای بخشش و در نتیجه تقرب است. و یا در آیه 99 سوره توبه داریم :

    وَ یَتَّخِذُ ما یُنْفِقُ قُرُبات عِنْدَ اللّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ.

    یعنی حتی انفاق آن كسانی كه ایمان دارند، وسیله ای برای تقرب به دعای حضرت رسول معرفی شده است! و دعای حضرت رسول برای چیست؟ جواب روشن است.

    پس این استدلال كه تقرب با اولیاء خدا مجاز نیست نیز اساسی ندارد كه تاكید هم شده است.

    پس با این اوصاف، خداوند چه كسانی را سرزنش می كنند؟ برای پیدا كردن راه حل این سوال، از ابن تیمیه، پدر مكتب وهابیت كمك می گیریم كه می گوید:

    مَعْرِفَةُ سَبَبِ النُّزُولِ یُعِینُ عَلَى فَهْمِ الْآیَةِ فَإِنَّ الْعِلْمَ بِالسَّبَبِ یُوَرِّثُ الْعِلْمَ بِالْمُسَبَّبِ (1)
    شناخت اسباب نزول (شان نزول آیه) به فهم آیه كمك مىكند ، زیرا علم بهسبب موجب علم به مسبب مىشود.


    بعد از دونستن فلسفه شان نزول در مکتب وهابیت ، خوبه كه به شان نزول آیه در کتب اهل سنت اشاره داشته باشیم:

    وَأخرج ابْن جریر من طَرِیق جُوَیْبِر عَن ابْن عَبَّاس رَضِی الله عَنْهُمَا {وَالَّذین اتَّخذُوا من دونه أَوْلِیَاء} قَالَ: أنزلت فِی ثَلَاثَة أَحیَاء عامر وكنانة وَبنی سَلمَة کَانُوا یعْبدُونَ الْأَوْثَان وَیَقُولُونَ الْمَلَائِكَة بَنَاته فَقَالُوا {مَا نعبدهم إِلَّا لیقربونا إِلَى الله زلفى} (2)

    یعنی چی؟ بحث در مورد سه نفر هست كه بت ها را می پرستیدند. پس ایه داره در مورد بت پرستها و بت پرستی صحبت میكنه. و نفی مورد نظر ایه، اولیائی از جنس بت هاست و این كاملا قابل دركه كه بت ها، توان ایجاد تقرب رو ندارند. پس مساله تقریبا روشن شد.

    اما ممكنه یه نفر اصرار كنه به این كه، این قبوله كه میشه اولیائی غیر خدا، طبق آیات دیگر قرآن داشت، اما اگه فرض كنیم اون اولیاء مورد نظر در این آیه، طبق سیاق آیه، بت نباشند، آیه توضیح بیشتری دارد؟

    جواب این سوال مثبته، فقط كافیه با دقت بیشتری به ایه مورد نظر توجه كنیم. آیه نمی فرماید با اولیاء خدا تقرب می جستند. توجه كنید! اونها بیان می کردند : ما این بت ها می پرستیم برای اینکه از طریق عبادت آن ها به خداوند برسیم .( به جمله ما نعبدهم الا در آیه دقت کنید؛ بعد از عبارت "نمی پرستیم مگر اینكه"، دلیل پرستش را بیان می كنند.)

    در آیه دوم همین سوره، یعنی قبل از آیه مورد بررسی، تاكید شده است كه خدا را عبادت كنید (فاعبدالله)

    اما همه می دانیم كه شیعه، طبق آیه 55 سوره مائده، نه من دون الله بلکه به اذن الله به ولایت خویش اتخاذ کرده تا در ظل عنایات خود ما را بقرب خداوند رحمان نائل گرداند.

    این رو هم خوبه اشاره كنیم كه وهابی ها از كوچكترین شباهتی نباید دنبال نتیجه گیری باشند. بت پرستها در گذشته، دور خانه كعبه طواف می كردند. حال، ما نباید طواف كنیم چون كارمان شبیه آنهاست و مشرك می شویم؟! پس همه مسلمین مشرك اند؟! تبعا اینطور نیست. باید نیت و جوانب مساله و دستورات خداوند رو با دقت دنبال كنیم تا دچار انحراف نشیم.
    --------------------------------------------------------------------------------

    ترجمه آیه 3 سوره زمر:

    آگاه باشید! که دین خالص ویژه خداست ، و آنان که به جای خدا سرپرستان و معبودانی برگزیده اند [ و می گویند: ] ما آنان را جز برای اینکه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک کنند ، نمی پرستیم. بی تردید خدا میان آنان [ و مؤمنان ] درباره آنچه که اختلاف می کنند [ و آن آیین توحید و شرک است ] داوری خواهد کرد قطعاً خدا آن کس را که دروغگو و بسیار ناسپاس است ، هدایت نمی کند.



    منابع:
    (1) کتاب الإتقان فی علوم القرآن ،المولف: عبد الرحمن بن أبی بكر، جلال الدین السیوطی ، الناشر: الهیئة المصریة العامة للكتاب ، جلد اول ، صفحه 108
    (2) کتاب الدر المنثور فی تفسیر المأثور ، المولف: عبد الرحمن بن أبی بكر، جلال الدین السیوطی ، الناشر: دار الفكر – بیروت ، جلد 7 ، صفحه ی

    - ترجمه ی قرآن کریم ، شیخ حسین انصاریان
    - توسل اثر آیت الله ضیاء آبادی
    - در المنثور اثر جلال الدین سیوطی
    - الاتقان اثر جلال الدین سیوطی
    - المیزان اثر علامه طباطبایی
    - پاسخ های دوستان و بزرگواران در رسانه ی فطرس (مسابقه اي در كلوب) پیرامون آیه 3 زمر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۶/۰۱ در ساعت ۲۰:۰۷

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    219
    حضور
    3 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    717



    دوستان، ضمن تبريك عيد
    لطفا اگر نظر تصحيحي يا تكميلي داشتيد، ما رو از نظراتتون بي بهره نذارين.

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    72
    حضور
    1 روز 21 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    219



    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    دوستان، ضمن تبريك عيد
    لطفا اگر نظر تصحيحي يا تكميلي داشتيد، ما رو از نظراتتون بي بهره نذارين.
    سلام دوست عزیز
    از مطالبی که بیان کردید استفاده کردم ومطلب بسیار مفیدو خوبی بود.اگر اجازه دهید من هم چند نکته عرض کنم. اول اینکه در قرآن سوره آل عمران آیه هفتم خداوند در خصوص فهم آیات این نکته را بیان می دارند که اولا آیات بر دو دسته محکمات و متشابهات هستند البته محکمات که خود در حد هر فرد قابل فهم هستند ولی متشابهات که می فرماید کسانی که ( الذین فی قلوبهم زیغ) در قلبهایشان مرض است و می خواهند آیات را تفسیر به رأی نمایند به این آیات رو می آورند برای ایجاد فتنه.
    ولی خود خداوند راه رافهم این آیات باز گذاشته اند ودرادامه می فرمایند این آیات را تنها اینهاحق دارند تأویل کنند اول خدا و بعد رسول او و بعد هم راسخون فی العلم ( یعنی کسانی که همه علم ها در اختیار آنهاست به عبارتی از یک طرف علم وارد شده اند و از طرف دیگر خارج، یعنی هیچ علمی نیست ونخواهد بود برای انسانها که آنها از آن مطلع نباشند) و اما در تاریخ می شود دید که این لفظ برای علی علیه السلام زیاد از زبان پیامبر استفاده می شد.
    و دوم اینکه در تفسیر آیات باید بین آیات جمع کرد.که نمونه هایی از آیات را شما بیان کردید که ظاهرا با مفاد این آیه به نحوی که وهابیون می گویند منافات دارد. و البته آیات فراوان دیگری نیز وجود دارد.به عنوان مثال خداوند به پیامبر امر می کند برای مباهله با نصرانیان نجران باید از زنان بهترین آنها و از فرزندان و از نفس های خود یعنی جان خود را بیاوری. و پیامبر فاطمه و حسن و حسین و جان خود علی علیهم السلام را با خود آورد تا بر دعای پیامبر آمین گویند و این خود نوعی توسل است که خداوند به احترام دعای آنها دعای پیامبر را نیز بپذیرد.و آیات دیگر...
    اما گفتن این نکته نیز لازم است که بیان اینکه کسی نباید ولایتی غیر از ولایت خدا بر خود بگیرد.خود مطلب کامل و جامعی است . وطبعا این امر شرک است .ولی مشروط به اینکه این ولایت هم ردیف ولایت خدا باشد به اصطلاح اهل فلسفه در عرض ولایت خدا باشد .خداوند می فرماید: اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم اینکه اطاعت خدا واجب است امری مشخص است و عقلی و این بیان در قرآن فقط یاد آوری است . ولی دقت شود که برای اطاعت خدا لفظ اطیعوا آمده و برای اطاعت پیامبر این لفظ تکرار شده و عطف نشده و این یعنی نوع اطاعت خدا و رسول با هم متفاوت است . اطاعت پیامبر در درجه پس ازاطاعت خداست . ولی برای اولی الامر دیگر لفظ تکرار نشده و با حرف عطف ، عطف شده یعنی جنس اطاعت از اولی الامر مساوی با اطاعت از پیامبر است .کسی نمی تواند بگوید که اطاعت از پیامبر شرک است . چون اگر کسی از پیامبر اطاعت نکند مطابق این آیه عمل نکرده .در ولایت نیز اگر کسی ولایت دیگری را درعرض ولایت خدا داشته باشد مشرک است ولی اگر درطول ولایت خدا باشد هرگز نمی تواند مشرک باشد . اینکه در طول باشد یعنی پیامبر ولایت دارد چون خدا او را بر ما ولی قرار داده و اولی الامر ولایت دارند چون خدا برآنها ولایت قرار داده و ولایت آنها عین ولایت خداست و اگر کسی سرپیچی کند از امر خدا سرپیچی کرده . به همین مقدار بسنده می کنم امیدوارم زیاد شما را خسته نکرده باشم .
    همه با هم در خدمت امام زمان برای به انزوا بردن فساد

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    79
    حضور
    3 روز 14 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    با عرض سلام اگر کسی صفت خدا را به غیر خدا نسبت دهد این کار شرک به خدا محسوب میشود مثلا اگر کسی اعتقاد داشته باشد همانطور که خداوند صدای ما را می شنود انبیا و اولیا هم صدای ما را می شنوند این کار نوعی شرک به خداست.


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza24 نمایش پست ها
    با عرض سلام اگر کسی صفت خدا را به غیر خدا نسبت دهد این کار شرک به خدا محسوب میشود مثلا اگر کسی اعتقاد داشته باشد همانطور که خداوند صدای ما را می شنود انبیا و اولیا هم صدای ما را می شنوند این کار نوعی شرک به خداست.
    .

    سلام

    با این حساب قران نیز مشرک است چون در ایات 65 تا 82 سوره مبارکه الکهف صفات خدا را به بنده ای از بندگان او نسبت میدهد ؟
    خدایا مرا آن ده که آن به

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    سلام

    اگر گرفتن ولی من دون الله شرک باشد پس بین آیات تناقض است ! چون در 55 مائده میگوید تنها ولی شما خدا ورسول و مومنینی هستند که در حال رکوع زکات میدهند

    اما در آیات دیگر گفته که شما من دون الله هیچ ولی ونصیر وشفیعی ندارید ! وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ {العنكبوت/22} مَا لَكُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ {السجدة/4}


    پس ناچاریم که بعضی افراد را که خداوند به ایشان اذن ولایت داده از شمول من دون الله خارج سازیم ، بزبان دیگر اولیاء ماذون من الله ، من دون الله نیستند .

    http://javdan.blogfa.com/


    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ در ساعت ۰۵:۰۳

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4373



    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    ما نَعْبُدُهُمْ إِلّا لِیُقَرِّبُونا
    سلام
    توجه به همین بخش آیه برای عدم انطباق عقاید شیعه با مشرکین مکه کافی است چون آیه می فرماید آنان من دون الله را عبادت می کردند در حالیکه در تشیع عبادت معصومین ع معنا ندارد
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,134
    حضور
    136 روز 14 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19247



    سلام به همه
    دوستان مطالب خيلي خوبي فرمودند. استفاده كردم. بخصوص از مطلب استارتر تاپيك

    بنده هم مطلبي رو عرض كنم (ساده بيان ميكنم):


    خداوند وقتي آدم رو آفريد ، فرمود:
    به او سجده كنيد

    فرشته ها كه جز الله ولي ديگري رو نمي پرستيدند ، گفتند:
    چشم

    اما ابليس (كه نفسش وليِ او بود و نه خدا) ، گفت:
    خدايا انگار معنيِ توحيد رو نميدوني!!! توحيد يعني اينكه فقط به تو سجده كنيم!
    خدايا مگه تو قرآن نخوندي كه توش نوشته شده:
    أَلا لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ ما نَعْبُدُهُمْ إِلّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللهِ زُلْفى إِنَّ اللهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی ما هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللهَ لایَهْدِی مَنْ هُوَ کاذِبٌ کَفّارٌ - آیه 3 – سوره زمر
    براي همين ، من بجز تو به هيچكس سجده نميكنم!

    اما خداوند كار چه كسي رو تاييد فرمود؟ ابليس رو؟ يا فرشتگان رو؟
    عجيب اينكه شيطان ادعاي توحيد داشت!!!! اما خداوند به اون گفت:
    كان من الكافرين

    بنابراين ما شيعيان از اونجايي كه فقط ولايت الله رو مي پذيريم و نه ولايت نفس خودمون رو ، هر چي خداوند گفت ميگيم چشم

    و خداوند فرمود:
    إنَّمَا وَلِیكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ

    ما هم گفتيم چشم


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    219
    حضور
    3 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    717



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza24 نمایش پست ها
    با عرض سلام اگر کسی صفت خدا را به غیر خدا نسبت دهد این کار شرک به خدا محسوب میشود مثلا اگر کسی اعتقاد داشته باشد همانطور که خداوند صدای ما را می شنود انبیا و اولیا هم صدای ما را می شنوند این کار نوعی شرک به خداست.
    به نظر شما، چرا در آيه 45 سوره زخرف، خود خداوند به پيامبر مي فرمايند كه از پيامبران پيش از خود بپرس؟ اينكه پيامبران پيش از رسول خدا مرده اند كه شكي در آن نيست. آيا شما خود خداوند را كه چنين دستوري داده است مشرك مي دانيد!؟

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    79
    حضور
    3 روز 14 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    .

    سلام

    با این حساب قران نیز مشرک است چون در ایات 65 تا 82 سوره مبارکه الکهف صفات خدا را به بنده ای از بندگان او نسبت میدهد ؟
    با عرض سلام قیاس شما مع الفارق است اینکه خداوند بنا به اراده خود در شرایط زمانی و مکانی خاص مقدار کوچکی از علم غیب خود را به یکی از اولیا خود می دهد با اینکه کسی از بندگان در یکی از صفات الهی همواره شریک خدا هستند تفاوت بسیار دارد.آیا خداوند در قرآن بیان فرموده که امامان و پیامبران در یکی از صفات شریک من هستند؟مثلا همانطور که خداوند سمیع و بصیر است یکی از اولیا هم مانند خداوند سمیع و بصیر می باشد.

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۳:۲۹ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود