صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تناقض یا تفاهم در سفر حج تمتع؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    54
    حضور
    3 روز 7 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    57

    تناقض یا تفاهم در سفر حج تمتع؟




    حرمین شرفین تحت سیطره آل سعود می باشد و کمک آنها در تخریب وجهه اسلام و دخالت در کشتار مسلمانان در کشورهای مختلف (سوریه-عراق-پاکستان-...) و ایجاد تفرقه مسئله ای روشن و بارز است. مسافرت به عربستان (حج) به شکل کمک اقتصادی و فرهنگی و تایید اجتماعی وهابی ها می باشد.
    حج یکی از فروع دین است و از طرفی کمک به ظالم ، حال به هر شکل محکوم و گناه است.
    سوال این است ...........این تناقض چگونه حل شدنی است؟
    مسئله اهم و مهم است؟ مسئله واجب و مستحب است؟
    داستان صفوان جمال را شنیده اید: شخصی که شترهایش را جهت سفر حج کرایه داده بود.این داستان با این سوال مشابهت ندارد؟
    پیشاپیش از جواب سنجیده کارشناس محترم کمال امتنان را دارم.


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,565
    حضور
    175 روز 14 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58351



    با نام و یاد دوست





    تناقض یا تفاهم در سفر حج تمتع؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    با عرض سلام

    این مسئله از نظر فقهی، دو جنبه دارد.
    جنبه اول، مربوط به حکم اولی رفتن به سفر حج است و جنبه دوم مربوط به حکم حکومتی حاکم شرع.
    از نظر حکم اولی، نه تنها منعی برای سفر به سرزمین حج وجود ندارد و در طول تاریخ نداشته است، بلکه همواره یا مستحب بوده یا واجب. با اینکه بعد از رسول الله، جز در حدود کمتر از 6 سالی که امیر المومنین و امام حسن(علیهما السلام) حاکم اسلامی بوده اند، همیشه مکه در اختیار افرادی بوده که با شیعیان یا مشکل داشته اند یا حداقل شیعه نبوده اند. به همین جهت، همیشه ایام، رفتن به این سفر مستلزم پرداخت هزینه ای به غیر شیعیان و حتی مخالفان شیعه و پر کردن جیب آنان و رونق اقتصاد آنان بوده است. خصوصا با توجه به اینکه، تقریبا هیچ زمانی نبوده که شیعیان در مکه حضور حداکثری داشته باشند و همانطور که میدانید، در شبه جزیره عربستان، شیعیان بیشتر در مدینه ساکن بوده اند تا مکه. بنابراین، این مسئله که رفتن به مکه مستلزم کمک اقتصادی به ظالمان و مخالفان شیعیان است، نمیتواند مجوزی برای نرفتن به مکه، خصوصا در مورد حج واجب باشد. در مورد حج مستحبی نیز، این مسئله به خودی خود مانعی ندارد، هرچند در صورتی که امر دایر باشد بین کمک به دیگران و نیازمندان و رفتن چند باره به حج تمتع و نتوان بین آنها جمع کرد، شاید بتوان در چنین مواردی، حج به اهمیت بیشتر کمک به محرومان و مظلومان را نمود. برای این منظور میتوانید از بخش احکام نیز، حکم این مورد خاص را بپرسید. هرچند همین سوال از برخی مراجع تقلید نیز سوال پرسیده شده است و همگی بر صحت رفتن حج در شرایط کنونی تاکید کرده اند.

    اما از جنبه حکومتی: از این جنبه، ممکن است حاکم اسلامی(امام معصوم یا جانشین خاص و عام ایشان) بر اساس مبانی فقهی و دینی و مصلحت جامعه، به این نظر برسد که یک مدت از رفتن شیعیان به مکه جلوگیری کند. البته این ممنوعیت قطعا موقت است و تا زمانی است که آن مشکل وجود دارد مانند حکم امام خمینی بعد از جمعه خونین مکه. البته این مسئله صرفا در اختیار حاکم علی الاطلاق و ولی فقیه است و سایر مراجع چنین اختیاری را ندارند.

    علاوه براین، رفتن به مکه در شرایط فعلی، فوایدی نیز دارد که برخی از انها عبارتند از:
    1. خنثی کردن تبلیغ سوء وهابیون بر علیه شیعیان مبنی بر اینکه شیعه کاری به خدا ندارد و فقط به پیشوایان خود توجه دارد.
    2. حضور در مکه و پاسخ به شبهات وهابیون و کسانی که تحت تاثیر انها قرار گرفته اند.
    3. کمک به شیعیانی که در عربستان قرار دارند و قوت قلب دادن به آنها.




  5. صلوات


  6. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    مقایسه این مسئله با مسئله صفوان جمال نیز نادرست است.
    زیرا از نظر قواعد فقهی، مسئله ای که به خودی خود حکمی ندارد و حکم آن در شرایط و موقعیت ها متفاوت با هم فرق دارد با مسئله ای که به خوید خود حکم اولی دارد و در شرایط خاصی حکم آن تغییر میکند، متفاوت است.
    کرایه دادن شتر به خودی خود، هیچ حکمی ندارد و وابسته است به انگیزه فرد از این معامله.
    اما رفتن به مکه به خوی خود، یا واجب است یا مستحب. ولی در مواردی با توجه به برخی مسائل جانبی که در آن مورد خاص وجود دارد، حکم دیگری با حکم اولی این مسئله تزاحم میکند و انرا به صورت موقت کنار میزند. مانند روزه ای که برای شخص خاص ضرر دارد که جلوی وجوب یا استحباب روزه را میگیرد و آنرا مکروه یا حتی حرام میکند.
    رفتن به مکه، به خودی خود حکم دارد و این حکم تا قیامت باقی است. فقط در مواردی که حاکم شرع، به صورت موقت میبیند که رفتن به مکه به مصلحت نیست، حکم دیگری جلوی حکم اولی را میگیرد.
    بنابراین، نباید این دو مسئله را با هم مقایسه کرد.


  7. صلوات


  8. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    54
    حضور
    3 روز 7 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    57



    -آیا می توانم جواب شما را بصورت زیر تفسیر کنم یا نه؟

    حکمی که واجب است(حج) و برآن گناهی مترتب می باشد(کمک به ظالم) باید در هر صورت اجرا شود مگر در مواردی خاص که آنهم به تشخیص ولی فقیه می باشد.

    سوال این است که گناه این عمل به پای شخص نوشته نمی شود؟ یا اساسا گناهی وجود ندارد.

    مسائل فقهی مشابهی نیز در موارد دیگر زندگی وجود دارد. تشخیص اولویت با چه کسی است؟

    در اصطلاح فقهی این گونه موارد چه نامیده می شود؟

    آیا حکم و دستوری روشن در این زمینه ها وجود دارد؟

    2-من از سلطه شیعه و غیر شیعه صحبت نکردم بلکه سلطه ظالم به دین و مسلمانان را مطرح کردم.

    3-حکم امام خمینی پس از قتل عام حاجیان به چه علت بود؟ آیا هدف مترتب برآن محقق شد یا نه؟

    4-مراسم حج باید برگزار شود. ولی صادقانه ، باید پرسید چه میزان فلسفه اجتماعی آن محقق می شود؟

    آری شاید عبادت فردی آنهم با اما و اگر بسیار برگزار می شود. ولی چقدر از مسائل جهان اسلام مطرح می شود؟ چقدر از مشکلات مسلمان کاسته می شود؟

    5-برگزاری حج تمتع بر فرد مستطیع واجب است. حال در صورت امکان مالی شخص می تواند به حج عمره برود ولی.......

    در صورت بودن مشکلات مالی وفقر در خانواده و جامعه آیا سفرهای مکرر ضروری است؟

    کمک به نیازمندان چه جایگاهی دارد؟

    شاید گفته شود که فرد هر دو عمل خیر را انجام می دهد. ولی آیا همان هزینه حج نمی تواند گره گشای مشکلی در اجتماع بشود؟

    اصولا تشخیص اولویت موارد مشابه در انجام امور خیر به چه صورت است؟

    ملاک عرف است؟ یا وجدان یا حکم فقهی؟

    6- از عواقب نرفتن سفر حج و تبلیغ وهابی ها علیه شیعه گفتید. مگر در حال حاضر تبلیغات و تحرکات علیه شیعیان کم می باشد. البته این دلیلی برای نرفتن نخواهد بود . سوال جامع من این است:
    رفتن حج یک کفه ترازو و نرفتن کفه دیگر.
    کدام کفه سنگین تر است ؟
    آیا حکم نهایی با ولی فقیه است و دیگران هیچگونه نظری در این زمینه نمی توانند داشته باشند؟

    با تشکر از شما




  9. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    این همه سوال برای چیست؟
    اگر حکم فقهی مسئله را میخواستید که عرض کردم. مراجع نیز فتوای خود را داده اند.
    همچنین عرض شد که این مسئله، مسئله جدیدی نیست و در طول تاریخ اینطور بوده است.
    مگر رفتن به کربلا، در زمان خلفای سفاک عباسی مستلزم پرداخت مالیاتهای سنگین به آنها نبود، با این حال، نه تنها منعی از ائمه نبود، بلکه برعکس تاکید بیشتری بر آن میشد.
    دین و احکام، با ادله سنجیده میشود نه با احساسات و عواطف.

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    حکمی که واجب است(حج) و برآن گناهی مترتب می باشد(کمک به ظالم) باید در هر صورت اجرا شود مگر در مواردی خاص که آنهم به تشخیص ولی فقیه می باشد.
    سوال این است که گناه این عمل به پای شخص نوشته نمی شود؟ یا اساسا گناهی وجود ندارد.
    این عمل هیچ گناهی ندارد و باطل نیست. گناهی نیز که دیگران از درآمد آن میکنند، ربطی به حاجی ندارد.
    الان مثلا اگر شیعیان به حج نروند، کسی به مکه نمیرود و حج تعطیل میشود و درآمد عربستان مختل میشود.
    مطمئن باشید انقدر حاجی در سراسر جهان وجود دارد که سریعا جایگزین میشوند و فقط سهمیه شیعیان از بین میرود و تبلیغات سنگین انان برعلیه شیعیان تشدید میشود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    مسائل فقهی مشابهی نیز در موارد دیگر زندگی وجود دارد. تشخیص اولویت با چه کسی است؟
    هر مورد جای خود را دارد و باید موردی بحث شود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    در اصطلاح فقهی این گونه موارد چه نامیده می شود؟
    عمل به دستور شرعی.
    خداوند فرموده حج به جا بیاورید.
    گفته نشده که از شرایط حج به جا آوردن این است که پولی در جیب غیر شیعه نشود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    آیا حکم و دستوری روشن در این زمینه ها وجود دارد؟
    دستور روشن، همان وجوب حج است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    2-من از سلطه شیعه و غیر شیعه صحبت نکردم بلکه سلطه ظالم به دین و مسلمانان را مطرح کردم.
    هر موقع حاکم شرع تشخیص داد که حج در موقعیتی موجب تسلط بر مسلمانان شده است، آن وقت خودش حکم به عدم وجوب میدهد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    3-حکم امام خمینی پس از قتل عام حاجیان به چه علت بود؟ آیا هدف مترتب برآن محقق شد یا نه؟
    مصلحت را در این دیدند که در آن موقعیت مردم به مکه نروند. اینکه هدف محقق شد یا نه را باید از خود ایشان پرسید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    4-مراسم حج باید برگزار شود. ولی صادقانه ، باید پرسید چه میزان فلسفه اجتماعی آن محقق می شود؟
    آری شاید عبادت فردی آنهم با اما و اگر بسیار برگزار می شود. ولی چقدر از مسائل جهان اسلام مطرح می شود؟ چقدر از مشکلات مسلمان کاسته می شود؟
    لطفا مغالطه نفرمایید.
    فلسفه روزه، به یاد محرومان و فقیران افتادن است. حال اگر در این دوره زمانه، روزه گیران آنقدر سیر میشوند که به یاد فقیران نمی افتند، باید گفت روزه نگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    در صورت بودن مشکلات مالی وفقر در خانواده و جامعه آیا سفرهای مکرر ضروری است؟
    بحث فرق کرد.
    اگر حج واجب منظور شماست، باید استطاعت محقق شود و فقر مالی و بدهی مانع از تحقق استطاعت است. علاوه بر اینکه، حج واجب فقط یک بار در طول عمر واجب میشود.
    اگر حج مستحب منظور است، ربطی به استطاعت ندارد و مستحب است و هیچ ربطی هم به فقر ندارد. منتها اگر رفتن به مکه باعث فشار مضاعف بر خانواده میشود، مسئله دیگری است که باید از مرجع تقلید خودش سوال بپرسد.




  10. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    کمک به نیازمندان چه جایگاهی دارد؟
    شاید گفته شود که فرد هر دو عمل خیر را انجام می دهد. ولی آیا همان هزینه حج نمی تواند گره گشای مشکلی در اجتماع بشود؟
    حال اگر به مکه نرود، میتوان او را الزام کرد که به فقیران کمک کند؟؟
    یا اصلا کمکی به دیگران میکند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    اصولا تشخیص اولویت موارد مشابه در انجام امور خیر به چه صورت است؟
    ملاک عرف است؟ یا وجدان یا حکم فقهی؟
    ملاک، حکم فقهی است. اما گاه تشخیص موضوع حکم فقهی وابسته به عرف است. گاهی نیز ربطی به عرف ندارد.
    اینکه شخص استطاعت دارد از همه جهت، مربوط به عرف است. اما وقتی که عرف گفت استطاعت مورد نظر شرع را دارد، دیگر از این به بعد، حکم با فقه است نه عرف و وجدان.
    اصولا، در مسائل فقهی:
    بیان ملاک موضوعات از سوی فقه است.
    تشخیص مصداق، کار عرف است.
    بیان حکم، کار فقه.

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    6- از عواقب نرفتن سفر حج و تبلیغ وهابی ها علیه شیعه گفتید. مگر در حال حاضر تبلیغات و تحرکات علیه شیعیان کم می باشد. البته این دلیلی برای نرفتن نخواهد بود . سوال جامع من این است:
    رفتن حج یک کفه ترازو و نرفتن کفه دیگر.
    کدام کفه سنگین تر است ؟
    بله اگر نروند، آن وقت میگویند، شیعیان اصلا کاری به خدا و دستورات او ندارند و خدای آنها، امامان آنها هستند و مکه آنها حرم امامانشان.

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    آیا حکم نهایی با ولی فقیه است و دیگران هیچگونه نظری در این زمینه نمی توانند داشته باشند؟
    مبانی فرق دارد.
    بر اساس برخی مبانی، این مسائل مربوط به حکومت و ولی فقیه مطلق است و دیگران، حتی مراجع نمیتوانند تصمیم گیری کنند.
    بر اساس برخی دیگر، این مسائل در حیطه اختیار حاکم شرع است و حاکم شرع، شامل همه مراجع میشود. هر مقلدی باید به مرجع خود مراجعه کند.
    اما به هر حال، این مسئله در حیطه نظردهی غیر فقیه مجتهد نیست.


  11. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    54
    حضور
    3 روز 7 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    57



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    این عمل هیچ گناهی ندارد و باطل نیست. گناهی نیز که دیگران از درآمد آن میکنند، ربطی به حاجی ندارد.
    دیگران خیر بلکه دشمنان دین از جیب شیعیان

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    الان مثلا اگر شیعیان به حج نروند، کسی به مکه نمیرود و حج تعطیل میشود و درآمد عربستان مختل میشود.

    مگر برای مسلمان ، حج رفتن یا نرفتن دیگران یا اختلال در مقدار در آمد عربستان ملاک حج رفتن است .
    ملاک حکم فقهی است
    می فرمایید که در این عمل گناهی نیست
    سوال این است این عمل مصداقی از گناه نیست یا در مقابل آن عمل واجب(حج) ناچیز می باشد.
    اگر بگویید مصداقی از کمک به ظالم نیست هضم آن بسیار مشکل خواهد بود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    گفته نشده که از شرایط حج به جا آوردن این است که پولی در جیب غیر شیعه نشود.
    غیر شیعه خیر ، بلکه دشمن دین
    مگر اینکه با دلایلی اعمال ناشایست آل سعود ، دشمنی دین بحساب آورده نشود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    لطفا مغالطه نفرمایید.
    فلسفه روزه، به یاد محرومان و فقیران افتادن است. حال اگر در این دوره زمانه، روزه گیران آنقدر سیر میشوند که به یاد فقیران نمی افتند، باید گفت روزه نگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    منظور این بود آنقدر که در مورد ظواهر عبادات تبلیغ و کار شده در فلسفه و کارکردهای آنها کار نشده است.
    و مردم بیشتر گر فتار ظواهرند.

    آری نماز را با هر شرایطی و هرکسی باید بخواند شاید در آینده لطف خداوند شامل او گردد و به مراتب بالای معرفت در عبادت برسدو بسیاری دلایل دیگر
    همچنین برای عبادتهای دیگر(حج....)

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    حال اگر به مکه نرود، میتوان او را الزام کرد که به فقیران کمک کند؟؟
    یا اصلا کمکی به دیگران میکند؟
    ملاک عمل دیگران نیست
    آری ممکن است حج هم نرود و کمک هم نکند.
    بلکه ما بدنبال حکم صحیح و معقول هستیم





  12. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    دیگران خیر بلکه دشمنان دین از جیب شیعیان
    بااین حساب، پس مسلمانان اصلا نباید با کفار در ارتباط باشند و با آنها تجارت داشته باشند.
    زیرا آنان مستقیم یا غیر مستقیم به جنگ با مسلمانان می پردازند.
    بعلاوه، همانطور که میدانید، وهابیون توسط آمریکا و انگلیس پشتیبانی میشود. پس ما نباید با هیچ کسی در ارتباط باشیم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    ملاک حکم فقهی است
    می فرمایید که در این عمل گناهی نیست
    سوال این است این عمل مصداقی از گناه نیست یا در مقابل آن عمل واجب(حج) ناچیز می باشد.
    اگر بگویید مصداقی از کمک به ظالم نیست هضم آن بسیار مشکل خواهد بود.
    اگر ملاک فقه است، نظر مراجع بیان شد.
    اما اگر ملاک، قضاوت شخصی و احساسات است، حرف دیگری است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    ملاک عمل دیگران نیست
    آری ممکن است حج هم نرود و کمک هم نکند.
    بلکه ما بدنبال حکم صحیح و معقول هستیم
    اولا: معقول بودن یک حکم فقهی قابل فهم برای ما نیست و ما نمیتوانیم با عقل خود، به سنجش احکام بپردازیم. زیرا دستیابی به فلسفه احکام شرع مبین اسلام برای عقل ما ممکن نیست.
    ثانیا: حکم این مسئله بیان شد. برای بحث تفصیلی در مورد حکم فقهی میتوانید به کارشناسان فقه مرکز ارتباط داشته باشید و سوال خود را برای آنان نیز بفرستید.بنده فقط فلسفه این حکم را بیان کردم.
    یاعلی


  13. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    185
    حضور
    1 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    797



    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas_hamedi نمایش پست ها
    دیگران خیر بلکه دشمنان دین از جیب شیعیان
    سلام
    همون طور که استاد صدیق گفتن در طول تاریخ اسلام بجز یک مدت زمان محدود حکومت وامور کشور عربستان ومکه در دست کسانی که اگر از حاکمان الان بدتر بودند بهتر نبود{در دشمنی با دین وشیعه}ولی چون در همه این حکومت ها یک وجه مشترک است که در ظاهر دین را رعایت میکنندما هم با آنان مانند حکومت های اسلامی رفتار میکنیم ونکته مهم تر اینکه این رفتار در زمان امامان هم مورد تایید قرار گرفته وحتی خوده معصومین هم در همین شرایط به حج میرفتند
    پس وقتی امام معصوم خودش اصرار وتاکید دارد که این عمل حتی با شرایطی مشابهه شرایط الان عمل حج انجام شودما یقین پیدا میکنیم که مصلحت بزرگ تری وجود دارد که ما هم وظیفه داریم انجام دهیم

    در موردکمک به فقرا هم اگر خوده حاجیانی که به این سفر مقدس تشریف میبرند کمی دقت کنند وهزینه های حاشیه ای را کمی قاعنت کنند وبه فقرا خرج کنند مقصود ومنظور شما هم تامین میشودمثله خرید سوغاتی ومراسماتی که بعداز برگشت میگیرند که بعضی موارد هزینه ها به مبالغ 20 میلیونی میرسدولی اصل مسئله حج نباید تعطیل شود


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 13

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود