صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چهار پاسخ در موضوع وحدت شیعه و سنی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477

    چهار پاسخ در موضوع وحدت شیعه و سنی




    هدف و ضرورت وحدت مسلمین چیست؟
    وحدت شیعه و سنی به معنای تشکیل جبهه واحد برای تقویت بنیانهای اعتقادی و دینی مسلمانان است.
    مسلمانان معتقد به یگانگی خداوند و نبوت حضرت محمد بن عبد الله و روز قیامت هستند.
    و نیز ملتزم به نماز و روزه و حج و زکات و امر به معروف و نهی از منکر می باشند.
    رسوخ اعتقادات دینی در همه زوایای فکر و اندیشه و قلب و عاطفه و نیز ایجاد زمینه های لازم برای پایبندی هرچه بیشتر مسلمین به اعمال عبادی و سلوک اخلاقی هدف عمده وحدت مسلمین است.
    پرداختن به اختلافات مذهبی موجب تزلزل جوامع اسلامی خصوصا جوانان در امور اعتقادی شده و در نتیجه آنها را نسبت به رفتارهای دینی غیر پایبند می سازد.


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    برخورد با شخصیتهای محبوب و منفور میان شیعیان و اهل سنت باید چگونه باشد؟
    در میان اهل سنت و شیعیان شخصیتهایی وجود دارند که عده ای آنها را تمجید و عده ای آن را لعن می کنند. و یا عده ای آنها را تکریم و عده ای این میزان تکریم را غلو می دانند.
    وحدت در این حوزه می تواند اینگونه نقش ایفاء کند که روی ملاکهای محبوبیت و منفوریت شخصیتها تمرکز شود. و از تطبیقات تاریخی این ملاکها خودداری گردد.
    مثلا ظلم بد است و باید با آن ستیز نمود و همه قدرت مسلمین در مسیر ظلم ستیزی فعال شود و اما این که در تاریخ صدر اسلام چه کسی ظالم بود نباید مورد مناقشه قرار نگیرد.


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    تولی و تبری با طرح وحدت چگونه قابل جمع است؟
    این مسلم است که هر انسانی ملاکهای ارزشی و ضد ارزشی خود را با افراد پیرامون خود و یا افراد تاریخی تطبیق داده و به آنها محبت ورزیده و یا از آنها متنفر می شود. از خداوند برای افرادی طلب رحمت میکند و برای افرادی نیز طلب لعنت می کند.
    تولی و تبری در میان همه انسانها وجود دارد.
    ولی آیا ضرورت دارد که این قضاوتها به فردی که طوری دیگری درباره مصداقهای ارزشی و ضد ارزشی می اندیشد ابلاغ گردد؟
    اگر هدف هدایت مخالف است نباید با لعن نمودن مصادیق ارزشی او، به قضاوتش توهین نمود. او اینگونه قضاوتش را تصحیح نخواهد کرد بلکه بیشتر برآن پای می کوبد.
    هریک از اهل سنت و شیعیان باید با پایبندی بیشتر اعتقادی و دینی و اخلاقی رقیب خود را به تواضع وادارد و به او این گونه بفهماند که رهبران او بهتر توانسته اند راه کمال را نشان دهند و لذا بایسته است که از این رهبران تبعیت شوند.


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    آیا تقیه که میان شیعیان رائج است با شعار وحدت هماهنگی دارد؟
    تقیه میان همه انسانها رواج دارد. تقیه به معنای مدارا نمودن و کتمان نمودن قسمتی از اعتقادات در مقابل دیگری است. تقیه می تواند هم بخاطر حفظ جان و مال و آبرو صورت پذیرد و هم برای نفوذ بهتر در دیگری بکار آید.
    اصلا می توان انسانی را یافت که اعتقاد به تقیه نداشته باشد؟ آیا کسی هست که فکر کند انسان باید هرآنچه را که می اندیشد اظهار کند؟! هر اظهار عقیده ای باید با عقل بررسی شود و تبعات آن مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از سبک و سنگین نمودن نفع و ضرر آن درموردش تصمیم گیری شود.
    انسانها بخاطر منافعی که وحدت با دیگران برایشان دارد از اظهار بسیاری از اعتقادات خود نزد مخالفینشان امتناع می کنند و کار درستی هم انجام می دهند.
    کسی که اهل تقیه است دروغ نمی گوید. شیعیان نمی گویند ما به همه شخصیتهای مورد احترام اهل سنت علاقه داریم و یا آنها را نکوهش نمی کنیم. اهل سنت هم همین را به شیعیان می گویند. چیزی که آنها به یکدیگر می گویند این است که آنچه اکنون مهم است پیدا نمودن راه هایی و پیمودن این راه ها برای ارزشی شدن جوامع اسلامی در عصر حاضر است.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    سلام علیکم
    در ادامه پاسخ به سؤال نخست که از هدف وحدت سخن رفته بود عرض می کنم:
    یکی از ارزشهای بلندی که شیعیان و سنیان باید در ترویج آن بجد کوشا باشند، معرفی اهل بیت پیامبر اسلام علیهم صلوات الله به نسل حاضر است.
    شیعیان در این بین مسؤولیت سنگین تری دارند زیرا آنها خود را پیروان اعتقادی و فقهی انحصای این بزرگواران می دانند. انحصاری هم از این نظر که تنها خود را پیرو اهل بیت می دانند و هم از این نظر که خود را پیرو دیگر اصحاب پیامبر نمی دانند.
    ادعای این میزان از پیروی مسؤولیت سنگینی را متوجه شیعیان می سازد. زیرا با این ادعا شیعیان همه معرف بزرگان خود خواهند بود. امام صادق علیه السلام هم به همین جهت فرموده اند که کونوا لنا زینا و لا تکونوا شینا! زینت باشید! ما را زشت نکنید! شکوه ما نزد دیگران تنها به حرف و ادعا و بروز عصبیتهای مذهبی ایجاد نمی شود!
    نمی شود که هی دم از ولایت بزنید ولی رفتار اجتماعی شما، رفتار اقتصادی شما، رفتار خانوادگی شما، رفتار اعتقادی و توحیدی شما نه تنها با دیگر مسلمین تفاوتی نکند که بعضا در وضعیت بدتری هم باشد!
    شیعیان وظیفه دارند با نیکو نمودن اخلاق خود و تقوای خود و بصیرت خود و در یک کلام با نیکو نمودن اسلام خود، برتری پیشوایان خود را بر پیشوایان دیگر به اثبات برسانند. که اگر این کار را بکنند، مردمان دیگر سوی آنها خواهند آمد. آنان سخنان حکیمانه اهل بیت را بصورت تجسم یافته در شعیان پیرامون خود می بینند و طبعا مقام این بزرگان نزدشان عظیم خواهد شد و اگر بعضی از خناسان بخواهند از اهل بیت پیامبر چهره ای دیگر نشان دهند، یقینا توده مردم آن سخنان را باور نخواهند کرد زیرا انسانها آنچه را که می بینند باور می کنند نه آنچه را می شنوند. شنیده موقعی قابل باور است که با دیده ها تأیید گردد.



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    روایاتی در زمینه مسؤولیت شیعه در معرفی درست امامان بزرگوار علیهم صلوات الله:
    روایت اول:
    زيد شحام گويد: حضرت صادق عليه السلام بمن فرمود:
    «بهر كس از مردم كه ببينى پيروى از من كنند و بگفتار من عمل كنند سلام مرا برسان، و من بشما سفارش كنم كه نسبت بخدا عز و جل تقوى داشته باشيد و در دين خود پارسا باشيد و در راه خدا كوشش كنيد، و براستگوئى و باداء امانت و طول دادن سجده و نيكى با همسايه شما را سفارش ميكنم زيرا محمد صلى اللَّه عليه و آله همين دستورات را آورده است هر كه بشما امانت سپرده باو پس بدهيد نيكرفتار باشد يا بدكردار، زيرا رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله دستور ميداد كه سوزن و نخ را نيز بصاحبش پس دهيد، و با فاميل خود پيوند داشته باشيد، و بجنازه‏ مرده‏ هاشان حاضر شويد، و بيمارانشان را عيادت كنيد، و حقوقشان را بپردازيد، زيرا هر كس از شما كه در دينش پارسا باشد و راستگو باشد و امانت را بصاحبش برگرداند و اخلاقش با مردم خوب باشد گويند: اين جعفرى است و اين مرا شاد كند و از جانب او شايد در (دل) من آيد و گويند: اين روش پسنديده جعفر (بن محمد) است بخدا سوگند پدرم براى من حديث كرد كه مردى از شيعيان على عليه السلام در قبيله‏اى بود و زينت آن قبيله بشمار ميرفت، از همه آنها در پرداخت امانت بهتر بود، و حقوقشان را بهتر مراعات ميكرد، و در گفتار راستگوتر بود، و سفارشات و همه وصيتهاى اهل قبيله و سپرده اشان را آنان بدو مى‏ سپردند و چون از او پرسش ميكردى ميگفتند: كيست مثل فلان كس؟ او در پرداخت امانت و راستگوئى از همه ما بهتر است.»
    الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 636


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    روایت دوم:
    عبد اللَّه بن زياد گويد: در منى بر امام صادق عليه السّلام سلام كرديم، سپس پرسيدم:
    «اى پسر رسول خدا! ما گروهى عبوركننده‏ ايم، هر چه خواستيم نتوانستيم با شما همنشين شويم، و موفق به اين كار نشديم، ما را وصيتى كن!» فرمود:
    «شما را به پرهيز الهى، و راستى در گفتار، و اداء امانت، و خوشرفتارى با رفيقان، و بلند سلام كردن، و غذا دادن به فقيران‏ سفارش مى‏كنم، در مسجدهايشان نماز بخوانيد، مريضهاى آنان را عيادت كنيد، جنازه‏ هايشان را تشييع كنيد، پدرم به من مى‏ فرمود: شيعيان ما اهل بيت بهترين كسان در بين موجودين خودشان بودند، اگر فقيهى بود از شيعيان بود، و اگر مؤذّنى بود از بين آنان بود، و اگر امام و رهبرى بود از بين آنان بود، و اگر سرپرستى‏ كننده يتيمى بود از بين آنان بود، و اگر امانتدارى بود از آنان بود، و اگر وديعه‏ گذارى بود از آنان بود، اينك اين چنين باشيد، ما را نزد مردم محبوب گردانيد، نه اينكه ما را نزد آنان مبغوض نماييد.»
    مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 146


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    روایت سوم:
    امام حسن عسگرى عليه السّلام به شيعيانش فرمود:
    «شما را سفارش مى‏كنم به: رعايت تقواى الهى، پيشه كردن پارسايى در دين خود، كوشش بسيار براى خدا، راستگويى، امانت پردازى به كسى كه چيزى به شما سپرده خواه نيكوكار باشد و خواه بدكار، انجام سجده‏ هاى طولانى و خوش همسايگى كه محمّد صلّى اللَّه عليه و آله بدين روش آمده؛ [باز هم سفارش مى‏كنم به اينكه:] در ميان قبيله و عشيره‏ ايشان نماز گزاريد، در تشييع جنازه‏ هايشان حضور يابيد، از بيمارانشان عيادت نماييد و حقوقشان را بپردازيد؛ زيرا هر يك از شما كه در دينش پارسا و در گفتارش راستگو باشد و امانت مردم را بپردازد و با آنان خوش اخلاقى نمايد، در اين صورت گويند: اين يك شيعه است! من از شنيدن آن جمله شادمان مى‏شوم.»
    تحف العقول، ص: 487


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    روایت چهارم:
    ابو زيد گويد. خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه عيسى بن عبد اللَّه قمى وارد شد، حضرت باو خوشامد گفت و نزديك خودش نشانيد، سپس فرمود:
    «اى عيسى بن عبد اللَّه! از ما نيست و شرافتى ندارد- كسى كه در شهرى باشد كه 100 هزار تن و بيشتر در آن باشند، و در آن شهر شخصى پارساتر از او بوده باشد.»
    الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 78


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    روایت پنجم:
    مفضّل گفت: امام صادق عليه السّلام فرمود:
    «شيعه جعفر كسى است كه شكم و فرج خود را از حرام باز مى‏دارد، به شدّت [عليه نفسش‏] جهاد مى‏كند، اعمالش را براى خالقش انجام مى‏دهد، به ثواب و پاداش او چشم اميد دارد و از عقوبتش مى‏هراسد. پس هر گاه اين گونه اشخاص را ديدى، [بدان كه‏] آنها شيعه جعفر هستند.»
    صفات الشيعة، ص: 11


  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 13

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود