جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هویت انسان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809

    اشاره هویت انسان




    باسلام
    خداوندازروح خوددرانسان درمیدپس چرامیگیم چیزیت خدامتفاوت باانسان هست
    یاحق
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۹:۰۶ دلیل: علامت گذاری تاپیک

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست





    هویت انسان








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    خداوندازروح خوددرانسان درمیدپس چرامیگیم چیزیت خدامتفاوت باانسان هست
    یاحق
    باسلام وتشکر .
    در باره این که خداوند در قرآن فرمود: نفخت فیه من روحی؛ (1) از روح خود در او دمیدم "اضافه تشریفی" است . دلیل بر این است که روحی بسیار با عظمت در کالبد انسان دمیده شده ،همان گونه که خانه کعبه را به خاطر عظمتش "بیت الله" می خوانند. ماه مبارک رمضان را به خاطر برکتش "شهر الله" (ماه خدا) می نامند، زیرا می دانیم همه ماه ها و همه مکان ها از آن خدا است لیکن وقتی گفته می شود خانه خدا، یعنی خانه ای که از نظر شرف و منزلت چنان با عظمت است که هیچ طرف نسبتی غیر از خداوند ندارد.
    بر این اساس مفهوم آیه این می شود که در او روحی که از نظر شرافت، اهمیت و توانمندی شما به من قابل انتساب است دمیدم.
    معنای آیه این نیست که از وجود خود بخشی را جدا ساخته و در قالب آدمی جا سازی نموده، مقصود این است که روح آدمی از ویژگی هایی برخوردار است که باعث شرافت آن می شود، زیرا دارای صفت اختیار و قدرت انتخاب است که آن را از دیگر موجودات ممتاز می سازد.
    با این ویژگی انسان می تواند از ملائک برتر شود. روح الهی است که با استعدادهای فوق العاده ای که در آن نهفته است، می تواند تجلّی گاه انوار خدا باشد . خداوند به او این همه عظمت بخشیده، به گونه ای که می تواند با استفاده صحیح از اختیار در راه الهی قدم بر دارد . تمام ابزار و امکانات و حتی عضو مادی خود را در این راه صرف نماید و از فرشتگان نیز برتر شود . (2)

    پی­نوشت­ها:
    1. حجر(150) آیه 29.
    2. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، بی تا. ج 17، ص 78 و 79 و ج 19، ص 337.

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    در باره این که خداوند در قرآن فرمود: نفخت فیه من روحی؛ (1) از روح خود در او دمیدم "اضافه تشریفی" است . دلیل بر این است که روحی بسیار با عظمت در کالبد انسان دمیده شده ،همان گونه که خانه کعبه را به خاطر عظمتش "بیت الله" می خوانند. ماه مبارک رمضان را به خاطر برکتش "شهر الله" (ماه خدا) می نامند، زیرا می دانیم همه ماه ها و همه مکان ها از آن خدا است لیکن وقتی گفته می شود خانه خدا، یعنی خانه ای که از نظر شرف و منزلت چنان با عظمت است که هیچ طرف نسبتی غیر از خداوند ندارد.
    بر این اساس مفهوم آیه این می شود که در او روحی که از نظر شرافت، اهمیت و توانمندی شما به من قابل انتساب است دمیدم.
    معنای آیه این نیست که از وجود خود بخشی را جدا ساخته و در قالب آدمی جا سازی نموده، مقصود این است که روح آدمی از ویژگی هایی برخوردار است که باعث شرافت آن می شود، زیرا دارای صفت اختیار و قدرت انتخاب است که آن را از دیگر موجودات ممتاز می سازد.
    با این ویژگی انسان می تواند از ملائک برتر شود. روح الهی است که با استعدادهای فوق العاده ای که در آن نهفته است، می تواند تجلّی گاه انوار خدا باشد . خداوند به او این همه عظمت بخشیده، به گونه ای که می تواند با استفاده صحیح از اختیار در راه الهی قدم بر دارد . تمام ابزار و امکانات و حتی عضو مادی خود را در این راه صرف نماید و از فرشتگان نیز برتر شود . (2)

    پی­نوشت­ها:
    1. حجر(150) آیه 29.
    2. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، بی تا. ج 17، ص 78 و 79 و ج 19، ص 337.
    باسلام
    میشه گفت روح انسان باعظمت افریده شده وخودخداهم باعظمت هست نتیجه هرانسانی میتونه مثل خالق خودش برترباشه
    یاحق

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    میشه گفت روح انسان باعظمت افریده شده وخودخداهم باعظمت هست نتیجه هرانسانی میتونه مثل خالق خودش برترباشه
    یاحق
    سلام براحمد گرامی .
    اولا در فراز اخر جواب قبل اگر دقت می نمودید جواب مشخص است .
    ثانیا - هرگز انسان مثل خالقش نمی شود چون :
    لیس کمثله شی .
    ثالثا- هر انسان که چنین نیست ولی انسان که مظهر اسما وصفات خود است بر همه ماسوی الله برتر است .
    چون مظهر و جلوه وجه حق بدین معناست که عالم و آدم به عنوان آیات الهی محل تجلی نور حق و محل ظهور وجود متعالی خداوند است، یعنی نور وجود حق تعالی در این مجال و مظاهر تجلی کرده، بر این اساس گفته شده: مراد از جلوه، انوار الهی است. عالم و آدم همه جلوه انوار حق تعالی می‌باشد و همه اشعه و پرتوی از نور وجودند که به طور مختلف نمودار گردیده‌اند.(1)
    نیز گفته شده: مراد از مظاهر هر جمال، جلوه‌های زیبایی حق است، از این رو موجودات عالم مظهر حق‌اند.(2)
    پس عالم با تمام موجودات ریز و درشت آن، مظهر آیت و جلوه‌گاه وجود حق‌اند و خدا در مقام فعل بر آنها تجلی کرده، از راه این تجلی، فیض وجود نصیب آنها شده است.
    گاهی نیز منظور تجلّی اسما و صفات خداوند در موجودات است، یعنی هر موجودی مانند آینه‌ای نشانگر صفتی از صفات الهی است. انسان که برترین مخلوق است؛ مظهر بسیاری از صفات الهی است و انسان کامل مانند وجود پیامبر(ص) مظهر جامع صفات الهی است.

    پی‌نوشت‌ها:
    1. دکتر سجادی، فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 288، نشر کتابخانه طهوری تهران، 1370ش.
    2. همان، ص 732.

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    سلام براحمد گرامی .
    اولا در فراز اخر جواب قبل اگر دقت می نمودید جواب مشخص است .
    ثانیا - هرگز انسان مثل خالقش نمی شود چون :
    لیس کمثله شی .
    ثالثا- هر انسان که چنین نیست ولی انسان که مظهر اسما وصفات خود است بر همه ماسوی الله برتر است .
    چون مظهر و جلوه وجه حق بدین معناست که عالم و آدم به عنوان آیات الهی محل تجلی نور حق و محل ظهور وجود متعالی خداوند است، یعنی نور وجود حق تعالی در این مجال و مظاهر تجلی کرده، بر این اساس گفته شده: مراد از جلوه، انوار الهی است. عالم و آدم همه جلوه انوار حق تعالی می‌باشد و همه اشعه و پرتوی از نور وجودند که به طور مختلف نمودار گردیده‌اند.(1)
    نیز گفته شده: مراد از مظاهر هر جمال، جلوه‌های زیبایی حق است، از این رو موجودات عالم مظهر حق‌اند.(2)
    پس عالم با تمام موجودات ریز و درشت آن، مظهر آیت و جلوه‌گاه وجود حق‌اند و خدا در مقام فعل بر آنها تجلی کرده، از راه این تجلی، فیض وجود نصیب آنها شده است.
    گاهی نیز منظور تجلّی اسما و صفات خداوند در موجودات است، یعنی هر موجودی مانند آینه‌ای نشانگر صفتی از صفات الهی است. انسان که برترین مخلوق است؛ مظهر بسیاری از صفات الهی است و انسان کامل مانند وجود پیامبر(ص) مظهر جامع صفات الهی است.

    پی‌نوشت‌ها:
    1. دکتر سجادی، فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 288، نشر کتابخانه طهوری تهران، 1370ش.
    2. همان، ص 732.
    کارشناس عزیزوگرانقدرسلام
    صفات خداحداقل شناخت ازذات خداست
    قادر رحمان رحیم غفورو...
    این صفات درانسان نیزهست کاربه میزان نداریم منظوراصل ان است پس اکنون چرامیگیم ذات خدامتفاوت باانسان
    اصلا چرابایدمعنای دمیده شدن روح رواونقدرسخت تعبیرکردومعنای ظاهرروفراموش کرد
    یاحق

  13. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    این جسم انسان بدون روح . انسان نیست
    با دمیدن خدا , اصطلاحا اختیارات خلیفه الهی به انسان داده شده
    دم به وجود انسانی بوده ! روح و ذهن و جسم !

    روح انسان ,خدا نیست
    روحی خداییست و فقط خدایی شده ...

    که اگر از بدو ورود به این دنیا همواره در مسیر انسانیت و کمال قدم برداره
    به محض رشد ابزار جسمی و رسیدن به حد شعور . میتونه از قدرتهای بی شمار خدایی درراه درست استفاده کنه ...


    شیطان به خیال خودش خداست و دوست داره که بدون منش خدایی خدای تمام عوالم باشه ...
    اما انسان صالح حتی در بالاترین درجات از خداست و
    خودش رو بنده و شاید دربند خدا میدونه ...

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4376



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    خداوندازروح خوددرانسان درمیدپس چرامیگیم چیزیت خدامتفاوت باانسان هست
    سلام
    به دلیل عدم انحصارش در وجودی خاص
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    کارشناس عزیزوگرانقدرسلام
    صفات خداحداقل شناخت ازذات خداست
    قادر رحمان رحیم غفورو...
    این صفات درانسان نیزهست کاربه میزان نداریم منظوراصل ان است پس اکنون چرامیگیم ذات خدامتفاوت باانسان
    اصلا چرابایدمعنای دمیده شدن روح رواونقدرسخت تعبیرکردومعنای ظاهرروفراموش کرد
    یاحق
    طبق منابعی که در اختیار ما است و ب طبق معنای صحیح ، نفخ" در لغت به معنای دمیدن هوا در داخل جسم به وسیله دهان یا وسیله ای دیگر است .
    مقصود از نفخ در آیه شریفه ایجاد روح در آدمی است، به عبارت روشن تر نفس یک نوع اتّحاد با بدن دارد و آن این است که متعلق به بدن است و در عین حال یک نوع استقلال هم از بدن دارد، به طوری که هر وقت تعلقش از بدن قطع شد از او جدا می شود.(1)
    انسان از دو چیز مختلف آفریده شده که یکی در حدّ اعلای عظمت و دیگری ظاهراً در حد پایین از نظر ارزش. جنبه مادّی انسان را گل بد بوی تیره رنگ (لجن) تشکیل می دهد و جنبه دیگر معنوی او را چیزی که به عنوان روح خدا از آن یاد شده است.
    البته خدا نه جسم دارد و نه روح. اضافه و نسبت روح به خدا به اصطلاح "اضافه تشریفی" است و دلیل بر این است که روحی بسیار پرعظمت در کالبد انسان دمیده شده همان گونه که کعبه را به خاطر عظمتش "بیت الله" می خوانند و ماه مبارک رمضان را به خاطر برکتش "شهر الله" (ماه خدا) می نامند، زیرا می دانیم همه ماه ها و همه مکان ها از آن خدا است لیکن وقتی گفته می شود خانه خدا، یعنی خانه ای که از نظر شرف و منزلت چنان با عظمت است که هیچ طرف نسبت و اضافه ای غیر از خداوند ندارد.
    بر این اساس مفهوم آیه این می شود : در او روحی که از نظر شرافت، اهمیت و توانمندی شما به من قابل انتساب است دمیدم.
    بنابراین معنای آیه این نیست که از وجود خود بخشی را جدا ساخته و در قالب آدمی جا سازی نموده، بلکه اضافه به روح هم چنان که گفتیم اضافه تشریفی است، مانند بیت الله یا شهر الله. مقصود این است که روح آدمی از ویژگی هایی برخوردار است که باعث شرافت آن می شود، زیرا دارای صفت اختیار و قدرت انتخاب است که آن را از دیگر موجودات ممتاز می سازد.
    با این ویژگی انسان می تواند از ملائک برتر شود. این روح الهی است که با استعدادهای فوق العاده ای که در آن نهفته است ، می تواند تجلّی گاه انوار خدا باشد . خداوند به او این همه عظمت بخشیده ، به گونه ای که می تواند با استفاده صحیح از اختیار در راه الهی قدم بر دارد و تمام ابزار و امکانات و حتی عضو مادی خود را در این راه صرف نماید و از فرشتگان نیز برتر شود . (2)

    پی نوشت ها:

    1. ترجمه تفسیر المیزان، ج 12، ص 223 و ج 17، ص 358.
    2. تفسیر نمونه ، مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، ج 17، ص 78 و 79 و ج 19، ص 337.

  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782

    جمع بندی




    http://www.askdin.com/thread45824.html
    سوال :
    هویت انسان هویت انسان ؟

    پاسخ :
    در باره این که خداوند در قرآن فرمود: نفخت فیه من روحی؛ (1) از روح خود در او دمیدم "اضافه تشریفی" است . دلیل بر این است که روحی بسیار با عظمت در کالبد انسان دمیده شده ،همان گونه که خانه کعبه را به خاطر عظمتش "بیت الله" می خوانند. ماه مبارک رمضان را به خاطر برکتش "شهر الله" (ماه خدا) می نامند، زیرا می دانیم همه ماه ها و همه مکان ها از آن خدا است لیکن وقتی گفته می شود خانه خدا، یعنی خانه ای که از نظر شرف و منزلت چنان با عظمت است که هیچ طرف نسبتی غیر از خداوند ندارد.
    بر این اساس مفهوم آیه این می شود که در او روحی که از نظر شرافت، اهمیت و توانمندی شما به من قابل انتساب است دمیدم.
    معنای آیه این نیست که از وجود خود بخشی را جدا ساخته و در قالب آدمی جا سازی نموده، مقصود این است که روح آدمی از ویژگی هایی برخوردار است که باعث شرافت آن می شود، زیرا دارای صفت اختیار و قدرت انتخاب است که آن را از دیگر موجودات ممتاز می سازد.
    با این ویژگی انسان می تواند از ملائک برتر شود. روح الهی است که با استعدادهای فوق العاده ای که در آن نهفته است، می تواند تجلّی گاه انوار خدا باشد . خداوند به او این همه عظمت بخشیده، به گونه ای که می تواند با استفاده صحیح از اختیار در راه الهی قدم بر دارد . تمام ابزار و امکانات و حتی عضو مادی خود را در این راه صرف نماید و از فرشتگان نیز برتر شود . (2)
    گرچه همه انسان ها چنین نیست ولی انسان که مظهر اسما وصفات خود است بر همه ماسوی الله برتر است .
    چون مظهر و جلوه وجه حق بدین معناست که عالم و آدم به عنوان آیات الهی محل تجلی نور حق و محل ظهور وجود متعالی خداوند است، یعنی نور وجود حق تعالی در این مجال و مظاهر تجلی کرده، بر این اساس گفته شده: مراد از جلوه، انوار الهی است. عالم و آدم همه جلوه انوار حق تعالی می‌باشد و همه اشعه و پرتوی از نور وجودند که به طور مختلف نمودار گردیده‌اند.(3)
    نیز گفته شده: مراد از مظاهر هر جمال، جلوه‌های زیبایی حق است، از این رو موجودات عالم مظهر حق‌اند.(4)
    پس عالم با تمام موجودات ریز و درشت آن، مظهر آیت و جلوه‌گاه وجود حق‌اند و خدا در مقام فعل بر آنها تجلی کرده، از راه این تجلی، فیض وجود نصیب آنها شده است.
    گاهی نیز منظور تجلّی اسما و صفات خداوند در موجودات است، یعنی هر موجودی مانند آینه‌ای نشانگر صفتی از صفات الهی است. انسان که برترین مخلوق است؛ مظهر بسیاری از صفات الهی است و انسان کامل مانند وجود پیامبر(ص) مظهر جامع صفات الهی است.

    پی­نوشت­ها:
    1. حجر(150) آیه 29.
    2. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، بی تا. ج 17، ص 78 و 79 و ج 19، ص 337.
    3. دکتر سجادی، فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 288، نشر کتابخانه طهوری تهران، 1370ش.
    4. همان، ص 732.
    هویت انسان

  20. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود