صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا امام زمان (عج) فرموده اند: کتاب کافی برای شیعیان کافی است؟ (الکافی کاف لشیعتنا)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    1 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    89

    اشاره آیا امام زمان (عج) فرموده اند: کتاب کافی برای شیعیان کافی است؟ (الکافی کاف لشیعتنا)




    آیا امام زمان (ع) فرموده اند کتاب کافی برای شیعیان کافی است ؟ (الکافی کاف لشیعتنا)


    یکی از مطالبی که وهابیون به آن استناد می کنند و برخی عوام نیز آن را صحیح می دانند،قولی است که از جانب امام زمان علیه السلام در مورد کتاب اصول کافی بیان می شود که ایشان فرموده اند : " کاف لشیعتنا " یعنی کتاب اصول کافی برای شیعیان ما کافی است.
    اما آیا این جمله واقعا از جانب امام زمان (ع) صادر شده است ؟ صحت انتساب این قول به امام زمان (ع) در چه حدی است ؟

    ابتدا باید بگوییم که این کلام هرگز از خود شیخ کلینی (ره) (صاحب کتاب کافی) یا شاگردان ایشان یا افراد منتسب به ایشان صادر نشده است بلکه این عبارت را برخی از محققین کتاب کافی در مقدمه ی تحقیق خود در بعضی چاپ ها به عنوان حکایتی که در بین برخی مشهور شده است آورده اند.

    به عنوان مثال،محققین در کتاب اصول کافی چاپ " دار الکتب الاسلامیة " می نویسند :

    و یعتقد بعض العلماء أنّه عرض على القائم - صلوات اللّه علیه - فاستحسنه و قال: کاف لشیعتنا.

    الکافی،ج1 (مقدمه ی محقق)،ص25 ط دار الکتب الاسلامیة


    و بعضی از علماء معتقدند که این کتاب بر امام زمان (ع) عرضه شده است و امام آن را تحصین نموده و فرموده اند : برای شیعیان ما کافی است.



    لینک اسکن کتاب و صفحات مذکور :


    http://s5.picofile.com/file/8160603918/000.png


    http://s5.picofile.com/file/8160603968/001.png


    http://s5.picofile.com/file/8160603992/002.png




    نکته ی جالب آن که محقق کتاب در پاورقی در مورد این عبارت می نویسد :


    (5) روضات الجنّات ص 553 نقلا من منیة المرتاد و کأنّها قصة روائیة.

    الکافی،ج1 (مقدمه ی محقق)،ص25 پاورقی ط دار الکتب الاسلامیة

    (5) نقل شده از روضات الجنات ص 553 به نقل از منیة المرتاد و گویا این عبارت یک قصه ی روایی است.


    تا اینجا چند مورد برای ما مشخص می شود.یکی این که مطابق عبارت " برخی علماء " چنین اعتقادی دارند.این که این علماء چه کسانی هستند و مبنای این اعتقادشان چیست برای ما مشخص نیست.چون صرف اعتقاد یک عالم برای ما حجیت نمی آورد.بایستی انتساب قول به معصوم ثابت گردد وگرنه این قول مورد اعتماد نخواهد بود.

    نکته ی دیگر این که مرحوم خوانساری این مطلب را در " روضات الجنات " به نقل از " منیة المرتاد " نقل کرده و طبق قول محققین کتاب کافی یک قصه و حکایت روایی است ! جالب آن که هیچ سندی هم برای این حکایت موجود نیست !

    نکته ی قابل توجه دیگر این که نه خود شیخ کلینی و نه هیچکدام از شاگردان ایشان و نه حتی تا 7 قرن پس از وفات شیخ کلینی چنین لفظی و عبارتی در مورد کتاب کافی موجود نبوده است ! به راستی اگر چنین کلامی از لسان مبارک امام زمان (ع) صادر شده بود،خود شیخ کلینی و یا شاگردان ایشان بایستی برای نشان دادن ارزش کتاب و اعتبار کتاب به آن استناد می کردند حال آن که تا هفت قرن پس از وفات شیخ کلینی اثری از این کلام نیست !

    برخی از محققین بر این باور هستند که اولین نفری که این حکایت را نقل کرده است،مولی خلیل قزوینی است که در ترجمه ی او در کتاب " ریاض العلماء " به این مطلب اشاره شده است :

    و من أغرب أقواله القول بأن الکافی بأجمعه قد شاهده الصاحب (ع) و استحسنه و أن کل ما وقع فیه بلفظ روی فهو مروی عن الصاحب علیه السلام بلا واسطة.

    ریاض العلماء و حیاض الفضلاء،ج2،ص261

    و از عجیب ترین اقوال او (مولی خلیل قزوینی) این است که امام زمان (ع) تمامی کتاب کافی را دیدند و تحسین نمودند و هر آن چه در کتاب کافی با لفظ " روی " نقل شده است،منقول از امام زمان (ع) به صورت بدون واسطه است.




    لینک اسکن صفحات مذکور :



    http://s5.picofile.com/file/8160604492/001.jpg


    http://s5.picofile.com/file/8160604526/002.png


    http://s5.picofile.com/file/8160604568/003.png




    البته برخی از محققین انتساب این قول به " مولی خلیل قزوینی " را صحیح نمی دانند و رد می کنند و دلیل قابل توجهی نیز برای خود دارند.دلیل این گروه از محققین آن است که " محدث استر آبادی " که شیخ و رییس اخباریون در زمان خودش بود و پنجاه سال قبل از " مولی خلیل قزوینی " از دنیا رفته است،انتساب این عبارت به امام زمان (ع) را رد کرده است.حال چگونه ممکن است که " مولی خلیل قزوینی " که او نیز اخباری مسلک است،قول رییس و شیخ اخباری مسلکان یعنی " محدث استر آبادی " را رد کند ؟

    نکته ی مهم تر این که حتی ما اگر انتساب این قول به " مولی خلیل قزوینی " را هم بپذیریم،باز هم برای ما چیزی ثابت نمی شود.چرا که برای ما معلوم نیست مولی خلیل قزوینی آن را از چه کسی یا کسانی نقل کرده است و سندی برای این قول موجود نیست.

    برخی از محققین بر این باور هستند که یکی از احتمالاتی که ممکن است در صدور این جمله نقش داشته باشد،برداشت غلط و فهم نادرست برخی از عوام از حدیثی در کتاب " معانی الاخبار " شیخ صدوق رضوان الله علیه باشد که ما حدیث را برای شما نقل می کنیم :

    حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِیزِ بْنُ یَحْیَى الْجَلُودِیُّ قَالَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زَکَرِیَّا قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: حَضَرْتُ عِنْدَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَاقِرِ ع فَدَخَلَ عَلَیْهِ رَجُلٌ فَسَأَلَهُ عَنْ کهیعص فَقَالَ ع کَافٌ کَافٍ لِشِیعَتِنَا هَا هَادٍ لَهُمْ یَا وَلِیٌّ لَهُمْ عَیْنٌ عَالِمٌ بِأَهْلِ طَاعَتِنَا صَادٌ صَادِقٌ لَهُمْ وَعْدَهُمْ حَتَّى یَبْلُغَ بِهِمُ الْمَنْزِلَةَ الَّتِی وَعَدَهَا إِیَّاهُمْ فِی بَطْنِ الْقُرْآن‏.

    معانی الاخبار،ص28 ط دفتر انتشارات اسلامی



    لینک اسکن صفحات مذکور :


    http://s5.picofile.com/file/8160605018/001.jpg


    http://s5.picofile.com/file/8160605092/002.png



    همانطور که در قسمت مشخص شده ملاحظه می کنید، عبارت " کاف کاف لشیعتنا " از قول اما صادق علیه السلام در مورد حرف مقطعه ی " کاف " در " کهیعص " صادر شده است و گروهی از محققین معتقدند که در گذر زمان در اثر فهم نادرست برخی عوام،این عبارت تبدیل شده به " الکافی کاف لشیعتنا " و به امام زمان (ع) نسبت داده شده است.

    حال قصد داریم تا اقوال علمای بزرگ متاخر و متقدم شیعه را در این باب برای شما بیاوریم تا بطلان انتساب عبارت " الکافی کاف لشیعتنا " (کتاب کافی برای شیعیان ما کافی است) بهتر برای شما مشخص گردد :

    علامه ی مجلسی رضوان الله علیه یکی از علمای بزرگ شیعه است که انتساب این قول به امام زمان صلوات الله علیه را باطل می داند :

    و أمّا جزم بعض المجازفین بکون جمیع الکافی معروضا على القائم علیه السّلام لکونه فی بلدة السفراء فلا یخفى ما فیه على ذى لب‏ ...

    مرآة العقول،ج1،ص22 ط دار الکتب الاسلامیة

    بعضی از گزافه گویان با قاطعیت می گویند که تمام کتاب کافی بر امام زمان (ع) عرضه شده است زیرا کلینی در سرزمین نایبان آن حضرت بوده است اما نادرستی این کلام بر صاحبان عقل و خرد پوشیده نیست ...




    لینک اسکن صفحات مذکور :



    http://s5.picofile.com/file/8160605550/000.jpg


    http://s5.picofile.com/file/8160605700/001.png


    http://s5.picofile.com/file/8160605750/002.png



    همانطور که ملاحظه می فرمایید،علامه ی مجلسی رضوان الله علیه قائلین به این کلام را گزافه گو و به دور از عقلانیت می داند.

    میرزای نوری رحمة الله علیه از دیگر علمای بزرگ شیعه است که انتساب این قول به امام زمان را صریحا رد می کند و نادرست می داند :

    من أنه عرض على الإمام الحجة علیه السلام و انه قال عنه: «ان هذا کاف لشیعتنا» فبین انه لا أصل له و لا أثر فی مؤلفات أصحابنا، و لم تأت به روایة قط لا صحیحة و لا ضعیفة، بل صرّح المحدث الأسترآبادی- و هو شیخ الأخباریین فی عصره- بأنه لا أصل له و لا حقیقة ...

    خاتمة مستدرک الوسائل،ج1،ص39 ط موسسة آل البیت علیهم السلام


    و این که کتاب کافی به امام زمان (ع) عرضه شده است و ایشان فرموده اند : " این کتاب برای شیعیان ما کافی است " اصل و اساسی ندارد و اثری از آن در کتب اصحاب ما نیست و هیچ روایتی نه ضعیف و نه صحیح در مورد آن نیامده است بلکه محدث استرآبادی،شیخ و رییس اخباریون در زمان خودش،تضریح کرده که این کلام اصل و اساسی نداشته و حقیقت ندارد ...



    لینک اسکن صفحات مذکور :


    http://s5.picofile.com/file/8160606026/001.png


    http://s5.picofile.com/file/8160606034/002.png



    همانطور که ملاحظه نمودید هم مرحوم میرزای نوری رحمة الله علیه و هم محدث استرآبادی (که از متعصبین در اخباری گری بوده است) انتساب این کلام به امام زمان علیه السلام را باطل دانسته و آن را رد می کنند

    علامه ی عسکری رضوان الله علیه در این مورد می نویسند :

    قول مجهول قائله
    أما ما قیل من أن المهدى ( ع ) قال : إن الکافی کاف لشیعتنا ، فإنه قول مجهول راویه ولم یسم أحد اسمه ، ویدل على بطلانه تألیف مئات کتب الحدیث بمدرسة أهل البیت بعد الکافی مثل : من لا یحضره الفقیه ، ومدینة العلم والتهذیب والاستبصار والبحار ووسائل الشیعة وجامع أحادیث الشیعة ، إلى غیرها.


    معالم المدرستین،ج3،ص356 ط مکتبة مدبولی – قاهرة

    سخنی که گوینده ی آن مجهول است
    اما آن چه گفته شده که حضرت مهدی (ع) فرموده اند : کتاب کافی برای شیعیان ما کافی است،سخنی است که گوینده ی آن مجهول است و کسی نام او را ذکر نکرده است و تالیف صد ها کتاب حدیث در مکتب اهل بیت بعد از کتاب کافی مثل " من لا یحضره الفقیه،مدینة العلم و " التهذیب " و " الاستبصار " و " بحار الانوار " و " وسائل الشیعة " و " جامع احادیث الشیعة " و غیر از آن دلالت بر بطلان این قول دارد.




    لینک اسکن صفحات مذکور :


    http://s5.picofile.com/file/8160606276/001.png


    http://s5.picofile.com/file/8160606350/002.png



    استدلال علامه ی عسکری (ره) نیز در نوع خود محکم و قابل توجه است.اگر چنین قولی از جانب امام زمان (ع) صادر شده بود،دیگر نیازی نبود تا علمای شیعه کتب حدیثی دیگری را تالیف کنند و به جای آن به شرح و تفسیر اصول کافی می پرداختند اما همانطور که در بالا اشاره کردیم،تا هفت قرن پس از وفات شیخ کلینی اصلا چنین قولی وجود خارجی هم نداشته است و طبق نظر برخی از محققین انتساب این قول به مولی خلیل قزوینی نیز باطل است.(در بالا به آن اشاره کردیم)

    همچنین شیخ علی آل محسن از علمای معاصر در کتاب " لله ثم للحقیقة " این گونه می نویسد :

    وأقول: أما أن کتاب الکافی من أهم المصادر الشیعیة فهو صحیح، وأما أنه موثَّق من قبل الإمام المنتظر عجل الله تعالى فرَجه الشریف فهو غیر صحیح، لأن ذلک لم یثبت عنه بسند معتبر، وإنما هو کلام قیل، ولا أصل له. والمذکور فی مقدمة الطبعة الجدیدة من کتاب الکافی للدکتور حسین علی محفوظ هو أن بعض العلماء یعتقد أن الکافی عُرض على القائم علیه السلام فاستحسنه، وقال: کافٍ لشیعتنا. وهو خبر ضعیف بالإرسال، بل هو باطل فی نفسه، لأن کتاب الکافی لیس کافیاً للشیعة، ولهذا اعتنى العلماء بغیره من کتب الحدیث الأخرى المکمِّلة له، وهذا أمر معلوم غیر قابل للإنکار.

    لله و للحقیقة،ج2،ص575و576

    و من (شیخ علی آل محسن) می گویم : این که کتاب اصول کافی از مهم ترین مصادر شیعه است صحیح است اما اینکه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آن را تایید کرده اند صحیح نیست.چرا که این با سند معتبر ثابت نشده است و کلامی است که گفته شده و اصل و اساسی ندارد و در مقدمه ی چاپ جدید کتاب کافی دکتر حسین علی آمده که برخی علما معتقدند کتاب کافی بر امام زمان (ع) عرضه شده است و ایشان آن را تحسین کرده اند و فرموده اند برای شیعیان ما کافی است.و این خبری ضعیف و مرسل بلکه باطل است چرا که کتاب کافی برای شیعیان کافی نیست و به همین دلیل علماء به تالیف کتب دیگر برای تکمیل این کتاب پرداختند و این امری است مشخص که جایی برای انکار ندارد.



    لینک اسکن صفحات مذکور :



    http://s5.picofile.com/file/8160607392/001.png


    http://s5.picofile.com/file/8160607434/002.png


    http://s5.picofile.com/file/8160607492/003.png



    نتایج :

    1. مرحوم شیخ کلینی رضوان الله علیه و شاگردان ایشان هرگز سخنی در مورد عرضه ی کتاب کافی بر امام زمان یا تایید کتاب از جانب امام زمان یا کافی دانستن کتاب برای شیعیان از جانب امام زمان (ع) نگفته اند.همچنین تا هفت قرن پس از وفات شیخ کلینی نیز چنین کلامی در میان نبوده است.

    2. عبارت " کاف لشیعتنا " در مورد کتاب کافی را برخی محققین کتاب کافی در مقدمه ی تحقیق خود در کتاب کافی آورده اند و غالبا آن را از کتاب " روضات الجنات " که خوئ آن را از " منیة المرتاد " نقل کرده است آورده اند و اصل این قضیه یک داستان است و هیچ سندی چه صحیح و چه ضعیف ندارد.

    3. برخی از محققین معتقدند اولین کسی که این عبارت را بیان کرده است، " مولی خلیل قزوینی است " اما برخی از محققین انتساب این قول به " مولی خلیل قزوینی " را صحیح نمی دانند و رد می کنند.

    4. محدث استرآبادی (از شیوخ اخباریون) ، علامه ی مجلسی (ره) و میرزای نوری (ره) از جمله ی علمای متقدم هستند که انتساب این قول به امام زمان علیه السلام را باطل می دانند.

    5. علامه ی عسکری رضوان الله علیه و شیخ علی ال محسن از جمله ی علمای معاصر هستند که انتساب این قول به امام زمان (ع) را باطل می دانند.


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    ممنون از پژوهشی که در اختیار دیگران قرار دادید.


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه کتب روایی
    نوشته
    20
    حضور
    5 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    تا اینجا چند مورد برای ما مشخص می شود.یکی این که مطابق عبارت " برخی علماء " چنین اعتقادی دارند.این که این علماء چه کسانی هستند و مبنای این اعتقادشان چیست برای ما مشخص نیست.چون صرف اعتقاد یک عالم برای ما حجیت نمی آورد.بایستی انتساب قول به معصوم ثابت گردد وگرنه این قول مورد اعتماد نخواهد بود.
    سلام علیکم برادر...
    خودتون فرمودید اعتقاد غیر معصومی برای ما حجیت ندارد , اون وقت خودتون متمسک شدید به اقوال غیر معصومین ! ک البته قطعا همشون از بزرگواران هستند رضوان الله علیهم اجمعین...

    من با کلیت حرفهای شما مخالفت جدیی ندارم , ولی خب بنظرم درست نیست بخاطر حرف دشمنی از دشمنان , بخوایم یک حدیث رو بکلی رد کنیم و بگیم بی پایه و اساسه و ...
    بلکه ممکنه منظور و مفهوم از اون حدیث , مطلبی باشه که برای ما قابل فهم نیست!

    به این احادیث توجه کنید :

    امام موسی کاظم صلوات الله علیه:
    وَ لَا تَقُلْ لِمَا بَلَغَكَ عَنَّا وَ نُسِبَ‏ إِلَيْنَا هَذَا بَاطِل‏
    و به آن چیزی که از طرف ما به تو رسیده و به ما نسبت داده شده نگو باطل است

    عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ لَا تُكَذِّبْ‏ بِحَدِيثٍ‏ أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا خَارِجِيٌّ نَسَبَهُ إِلَيْنَا فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَتُكَذِّبُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوْقَ عَرْشِهِ.
    از امام باقر یا امام صادق صلوات الله علیه : به حدیثی که حتی مرجئی و قدری و خارجی می آورید نگویید دروغ است شما چه می دانید شاید از حق است پس به خداوند در بالای عرشش دروغ می بندید

    قَالَ النَّبِيُّ ص‏ مَنْ رَدَّ حَدِيثاً بَلَغَهُ عَنِّي فَأَنَا مُخَاصِمُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِذَا بَلَغَكُمْ عَنِّي حَدِيثٌ لَمْ تَعْرِفُوا فَقُولُوا اللَّهُ أَعْلَمُ.
    رسول خدا صل الله علیه و آله : کسی که حدیثی از من را رد کند پس من در روز قیامت با او مخاصمت می کند پس اگر به شما حدیثی از من رسید که آن را نمی شناختید بگویید خدا داناتر است

    عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ رَجُلًا يَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكُمْ يُعْرَفُ بِالْكَذِبِ فَيُحَدِّثُ بِالْحَدِيثِ فَنَسْتَبْشِعُهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَكَ إِنِّي قُلْتُ لِلَّيْلِ إِنَّهُ نَهَارٌ أَوْ لِلنَّهَارِ إِنَّهُ لَيْلٌ قَالَ لَا قَالَ فَإِنْ‏ قَالَ لَكَ هَذَا إِنِّي قُلْتُهُ فَلَا تُكَذِّبْ بِهِ فَإِنَّكَ إِنَّمَا تُكَذِّبُنِي‏

    سفیان بن سمط می گویند به امام صادق عرض کردند مردی از نزد شما می اید که به دروغ گویی مشهور است و حدیثی می گوید و ما از آن حدیث بدمان می آید : حضرت فرموند : به تو می گویند من گفتم شب روز است و روز شب است عرض کرد : خیر . فرموند : اگر به تو گفت من را این را گفتم آن را تکذیب نکن که همانا مرا تکذیب می کنی

    عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ‏ لِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَ أَمْقَتَهُمْ لَلَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَقْبَلْهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا أُسْنِدَ فَيَكُونُ بِذَلِكَ خَارِجاً عَنْ وَلَايَتِنَا.

    امام باقر عليه السّلام ميفرمود: بخدا كه محبوبترين اصحابم نزد من پرهيزگارتر و فقيه‏تر و حديث را نهان‏دارتر آنها است و بدترين و مبغوضترين اصحابم نزد من، كسى است كه هر گاه حديثى را شنود كه بما نسبت داده شده و از ما روايت شده و آن را نپذيريد بدش آيد و انكار ورزد و هر كه را بآن معتقد باشد تكفير كند در صورتى كه او نميداند، شايد آن حديث از ما صادر شده و بما منسوب باشد، و او بسبب انكارش از ولايت ما خارج شود.




  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    1 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    89



    نقل قول نوشته اصلی توسط مطیع اهل البیت نمایش پست ها
    سلام علیکم برادر...
    خودتون فرمودید اعتقاد غیر معصومی برای ما حجیت ندارد , اون وقت خودتون متمسک شدید به اقوال غیر معصومین ! ک البته قطعا همشون از بزرگواران هستند رضوان الله علیهم اجمعین...


    با عرض سلام

    بنده گفتم و باز هم میگم که حرف یک عالم به خودی خود هرگز حجیت نمیاره ! در بین علماء هم مشهور هست که " تا زمانی که قول عالم کاشف از قول معصوم نباشد ، حجیت ندارد " .

    بنده اگر به حرف برخی علماء برای رد این عبارت استناد کردم بعد از اثبات بطلان اون قول طبق مبانی رجالی و علمی بود نه اینکه صرفا به خاطر اینکه چند عالم اون رو رد کرده اند رد کنم !

    به طور کلی حرف یک عالم تا زمانی برای ما حجت هست که مبنای قرآنی و روایی داشته باشه در غیر اینصورت حرف اون عالم هم از اعتبار خارج هست.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    1 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    89



    نقل قول نوشته اصلی توسط مطیع اهل البیت نمایش پست ها


    به این احادیث توجه کنید :

    امام موسی کاظم صلوات الله علیه:
    وَ لَا تَقُلْ لِمَا بَلَغَكَ عَنَّا وَ نُسِبَ‏ إِلَيْنَا هَذَا بَاطِل‏
    و به آن چیزی که از طرف ما به تو رسیده و به ما نسبت داده شده نگو باطل است

    عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ لَا تُكَذِّبْ‏ بِحَدِيثٍ‏ أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا خَارِجِيٌّ نَسَبَهُ إِلَيْنَا فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَتُكَذِّبُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوْقَ عَرْشِهِ.
    از امام باقر یا امام صادق صلوات الله علیه : به حدیثی که حتی مرجئی و قدری و خارجی می آورید نگویید دروغ است شما چه می دانید شاید از حق است پس به خداوند در بالای عرشش دروغ می بندید

    قَالَ النَّبِيُّ ص‏ مَنْ رَدَّ حَدِيثاً بَلَغَهُ عَنِّي فَأَنَا مُخَاصِمُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِذَا بَلَغَكُمْ عَنِّي حَدِيثٌ لَمْ تَعْرِفُوا فَقُولُوا اللَّهُ أَعْلَمُ.
    رسول خدا صل الله علیه و آله : کسی که حدیثی از من را رد کند پس من در روز قیامت با او مخاصمت می کند پس اگر به شما حدیثی از من رسید که آن را نمی شناختید بگویید خدا داناتر است

    عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ رَجُلًا يَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكُمْ يُعْرَفُ بِالْكَذِبِ فَيُحَدِّثُ بِالْحَدِيثِ فَنَسْتَبْشِعُهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَكَ إِنِّي قُلْتُ لِلَّيْلِ إِنَّهُ نَهَارٌ أَوْ لِلنَّهَارِ إِنَّهُ لَيْلٌ قَالَ لَا قَالَ فَإِنْ‏ قَالَ لَكَ هَذَا إِنِّي قُلْتُهُ فَلَا تُكَذِّبْ بِهِ فَإِنَّكَ إِنَّمَا تُكَذِّبُنِي‏

    سفیان بن سمط می گویند به امام صادق عرض کردند مردی از نزد شما می اید که به دروغ گویی مشهور است و حدیثی می گوید و ما از آن حدیث بدمان می آید : حضرت فرموند : به تو می گویند من گفتم شب روز است و روز شب است عرض کرد : خیر . فرموند : اگر به تو گفت من را این را گفتم آن را تکذیب نکن که همانا مرا تکذیب می کنی

    عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ‏ لِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَ أَمْقَتَهُمْ لَلَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَقْبَلْهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا أُسْنِدَ فَيَكُونُ بِذَلِكَ خَارِجاً عَنْ وَلَايَتِنَا.

    امام باقر عليه السّلام ميفرمود: بخدا كه محبوبترين اصحابم نزد من پرهيزگارتر و فقيه‏تر و حديث را نهان‏دارتر آنها است و بدترين و مبغوضترين اصحابم نزد من، كسى است كه هر گاه حديثى را شنود كه بما نسبت داده شده و از ما روايت شده و آن را نپذيريد بدش آيد و انكار ورزد و هر كه را بآن معتقد باشد تكفير كند در صورتى كه او نميداند، شايد آن حديث از ما صادر شده و بما منسوب باشد، و او بسبب انكارش از ولايت ما خارج شود.



    دلالت این احادیث هرگز اون چیزی نیست که شما برداشت کرده اید.این احادیث مجموعا بر این امر دلالت می کنند که کسی حق نداره حرف معصوم رو در صورتی که بهش رسید رد بکنه ! قول " الکافی کاف لشیعتنا" اصلا نه حدیث هست و نه قول معصوم و بطلانش واضح هست !

    دلالت تمامی این روایات این هست که کسی اگر قول معصوم رو دریافت میکنه نباید رد کنه اما اول باید ثابت بشه که اون قول،قول معصوم هست و بعد مورد پذیرش واقع بشه.


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    محمد علي مدرسي در كتاب ريحانة الادب مي‌نويسد :گويند كه كتاب مستطاب كافي به نظر مبارك حضرت صاحب الامر رسيده ومورد تحسين آن حضرت قرارگرفته و ايشان فرموده‌اند : «الكافي كاف لشيعتنا» ولي ايشان حديث را بطور سند نقل نمي كند و مي‌گويد بعضي ها گفته واز این جمله معلوم مي شود كه اين حديث مورد قبول نمي باشد .
    ريحانة الادب ، ج 5، ص 81.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا- قرآن - اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    76
    حضور
    4 روز 23 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    569



    سلام

    این استدلال های شما بازهم چیزی رو نمیرسونه، چون این کتاب براساس احادیث ائمه علیهم السلام نوشته شده و اینکه شما فرمودین اگه این سخن امام زمان (عج) درست باشه پس چرا بعد از این کتاب های روایی دیگری نیز نوشته شده، خوب این هم استدلال درستی نیست، مثلا وقتی شما در سفره تان نان باشد و همین برای سیر شدن شما کافی باشد پس احتیاجی به برنج و خورشت یا غذاهای دیگر ندارید چون نان تنها کافی است!!!
    یعنی چون این کتاب برای ما شیعیان کافی است پس دیگر لزومی ندارد که کتاب های دیگری چاپ شود! مگر نمیشود چندین کتاب از روایات ائمه علیهم السلام را مطالعه کرد....


    نقل قول نوشته اصلی توسط ابراهیم بن شیبة نمایش پست ها


    به طور کلی حرف یک عالم تا زمانی برای ما حجت هست که مبنای قرآنی و روایی داشته باشه در غیر اینصورت حرف اون عالم هم از اعتبار خارج هست.
    براساس گفته ی شما این سوال برای من پیش میاد که کدام یک از رساله های مراجع تقلید براساس روایت و احادیث ائمه علیهم السلام نوشته شده؟
    در هیچکدام از مسائل حدیث و سخنی از ائمه آورده نشده پس براساس گفته ی شما رساله های مراجع از اعتبار خارج هستن!!!!


    و در آخر بهتر است این حدیث {الکافی کاف لشیعتنا} را بسپاریم به خدا و در مورد صحیح و غلط بودن آن نظری ندهیم چرا که شاید این سخن از امام زمان (ع) باشد و ما اطلاع نداشته باشیم و ناآگاهانه آن را رد کنیم
    ویرایش توسط حدیث 74 : ۱۳۹۳/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۱:۳۸
    بدانیــد كه این پوست نازك تحمل آتش را نــدارد، پس به خودتان رحم كنید!
    شما در مصیبتهاى دنیا آزمایش كرده اید كه وقتى خارى به بــدن کسی از شما میرود و یا به زمیــن میخورد و خونــى میشود و یا شن هاى داغ پایش را میسوزاند...چگونه بیتابى میكنــد؟!
    پس،چگونه خواهد بود اگر میان دو لایه از آتش قرار گیرد و هم بسترش سنــگ و همدمش شیطان باشد؟!


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه کتب روایی
    نوشته
    20
    حضور
    5 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابراهیم بن شیبة
    دلالت این احادیث هرگز اون چیزی نیست که شما برداشت کرده اید.این احادیث مجموعا بر این امر دلالت می کنند که کسی حق نداره حرف معصوم رو در صورتی که بهش رسید رد بکنه !
    برادر عزیز بهتر هست یک بار دیگ احادیث رو بخونید!

    عباراتی مثل "نسبت داده شدن حدیث به اهل بیت" و نهی از اینکه کسی حدیث "منسوب" رو تکذیب کنه , و اینکه شخص مرجئی!! حدیثی رو از اهل بیت نقل کنه , نشون دهنده ی این هست که موضوع این احادیث زمانی است ک ما به "قطعی الصدور" بودن حدیثی اطمینان نداریم! و در این صورت اهل بیت علیهم السلام ما رو نهی کردند ک مستقیما این حدیث رو تکذیب کنیم و بگیم این حدیث دروغه!

    و این احادیث , انسان رو یاد این کریمه میندازه :

    «بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لما یاتهم تاویله و کذلک کذب الذین من قبلهم فانظر کیف کان عاقبة الظالمین ؛ بلکه دروغ شمردند آنچه را به علم آن احاطه ندارند و هنوز تاویل حقیقی آن برایشان نیامده است , و همینطور کسانی که پیش از آنان بودند نیز تکذیب کردند پس نگاه کن سر انجام ستمکاران چگونه بود؟»(یونس , 39)


    در ضمن همینطوری که , بدرستی فرمودند :

    نقل قول نوشته اصلی توسط حدیث 74
    مثلا وقتی شما در سفره تان نان باشد و همین برای سیر شدن شما کافی باشد پس احتیاجی به برنج و خورشت یا غذاهای دیگر ندارید چون نان تنها کافی است!!!
    اشکال شما بر متن و محتوای حدیث وارد نیست...
    چون امر به کفایت موضوعی همیشه به معنای نهی از موضوعات دیگر نیست... مگر اینکه قرینه ای وجود داشته باشه , ک همچین قرینه ای موجود نیست...
    ویرایش توسط مطیع اهل البیت : ۱۳۹۳/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۳:۰۵

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    1 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    89



    نقل قول نوشته اصلی توسط حدیث 74 نمایش پست ها
    سلام

    این استدلال های شما بازهم چیزی رو نمیرسونه، چون این کتاب براساس احادیث ائمه علیهم السلام نوشته شده و اینکه شما فرمودین اگه این سخن امام زمان (عج) درست باشه پس چرا بعد از این کتاب های روایی دیگری نیز نوشته شده، خوب این هم استدلال درستی نیست، مثلا وقتی شما در سفره تان نان باشد و همین برای سیر شدن شما کافی باشد پس احتیاجی به برنج و خورشت یا غذاهای دیگر ندارید چون نان تنها کافی است!!!
    یعنی چون این کتاب برای ما شیعیان کافی است پس دیگر لزومی ندارد که کتاب های دیگری چاپ شود! مگر نمیشود چندین کتاب از روایات ائمه علیهم السلام را مطالعه کرد....




    براساس گفته ی شما این سوال برای من پیش میاد که کدام یک از رساله های مراجع تقلید براساس روایت و احادیث ائمه علیهم السلام نوشته شده؟
    در هیچکدام از مسائل حدیث و سخنی از ائمه آورده نشده پس براساس گفته ی شما رساله های مراجع از اعتبار خارج هستن!!!!


    و در آخر بهتر است این حدیث {الکافی کاف لشیعتنا} را بسپاریم به خدا و در مورد صحیح و غلط بودن آن نظری ندهیم چرا که شاید این سخن از امام زمان (ع) باشد و ما اطلاع نداشته باشیم و ناآگاهانه آن را رد کنیم
    اولا : این که چرا بعد از کتاب کافی کتاب های دیگری نوشته شده است استدلال بنده نیست بلکه استدلال علامه ی عسکری هست! و استدلال ایشون هم کاملا درسته.اگر شیخ صدوق و شیخ مفید و سایر علماء چنین اعتقادی داشتند،بنا بر فرمایش امام زمان کتاب مستقل دیگه ای نمی نوشتند و به تبیین و تشریح اصول کافی می پرداختند و بر این کتاب شرح می زدند.

    ثانیا رساله های توضیح المسائل تماما بر اساس روایات معتبر نوشته شده و احادیث و روایات مربوط به احکام در کتب حدیثی و روایی اومده.برای اطلاع از این موضوع به کتب فقهی مراجعه کنید.

    ثالثا : " الکافی کاف لشیعتنا " اصلا حدیث نیست و قولی هست مجهول و مردود و بدون سند ! شما اگر قبول دارید با سند متصل و صحیح اثبات بفرمایید.(ما در دین تعارف نداریم و چیزی به نام به خدا سپردن نداریم چون دینمون رو بر مبنای احساسات و ظن و گمان استوار نکرده ایم)


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    با تشکر از توضیح خوب شما در باب این جمله که مورد سوال نیز می باشد.


  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 26

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود