صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر آیه "امن الرسول ..."

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951

    تفسیر آیه "امن الرسول ..."




    سلام
    میخواستم یک توضیحی بدهید راجع به این آیه شریفه

    «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِیرُ»

    آن جایی که میفرماید : لا نفرق بین احد من رسله

    منظور از این که فرق و تفاوتی بین رسولان نیست یعنی چه؟
    آیا هیچ فرقی بین حضرت عیسی و حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیست؟
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۲:۲۰

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست





    تفسیر آیه "امن الرسول ..."








    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    منظور از این که فرق و تفاوتی بین رسولان نیست یعنی چه؟
    منظور اين است كه مومنان مي گويند ما ميان پيامبران خدا فرقى نمى ‏گذاريم، رسالت همه آنان را مى ‏پذيريم و بسان برخى از اهل كتاب نيستيم كه بعضى از پيامبران را بپذيريم و بعضى را انكار كنيم.( 1 )
    مومنان بر خلاف ((كسانى كه ميخواهند بين خدا و پيامبرانش جدائى بيفكنند و به بعضى ايمان بياورند و بعضى را انكار كنند)) (و يريدون ان يفرقوا بين الله و رسله و يقولون نؤ من ببعض و نكفر ببعض ( نساء /150)هيچگونه تفاوتى ميان رسولان الهى نمى گذارند، و همه را از سوى خدا مى دانند، و همگى را محترم مى شمرند.( 2)
    بنابراين مراد از فرق در اين آيه ، فرق در درجات انبياي الهي عليهم السلام نيست كه در آيه 55 اسراء مي فرمايد ... لَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ... و در حقيقت بعضى از انبيا را بر بعضى برترى بخشيديم
    يا در آيه 253 بقره مي فرمايد : تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ... برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم از آنان كسى بود كه خدا با او سخن گفت و درجات بعضى از آنان را بالا برد...
    بلكه آنچه آيه شريفه 285 در صدد بيان است اين مساله مي باشد كه مومنان منكر هيچ يك از پيامبران الهي نيستند و اينگونه نيست كه فرق بگذارند و برخي را پيامبر خدا بدانند اما پيامبري برخي ديگر را انكار كنند ، خير مومنان ، به الهي بودن تمامي انبياء ، معتقدند و فرقي در اين زمينه ميان آنان قائل نيستند .

    (1)- مجمع البيان ، ذيل آيه 285 سوره مباركه بقره
    (2)- تفسير نمونه ، ج2 ، ص398


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۱۰/۱۱ در ساعت ۰۲:۰۸
    تفسیر آیه "امن الرسول ..."

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    مراد از فرق در اين آيه ، فرق در درجات انبياي الهي عليهم السلام نيست
    حالا اگر از این آیه نتیجه بگیریم که هیچ گونه فرقی بین انبیا نیست حتی در درجات و احکام و شرایع هم کاملا مثل هم هستند چه اشکالی دارد.
    پس با این اوصاف مسیحی شدن هم اشکالی ندارد ...
    لطفا اگر روایتی از اهل بیت علیهم السلام در مورد این آیه وجود دارد بیان بفرمایید

  9. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    حالا اگر از این آیه نتیجه بگیریم که هیچ گونه فرقی بین انبیا نیست حتی در درجات و احکام و شرایع هم کاملا مثل هم هستند چه اشکالی دارد.
    اشكال آن اين است كه اين برداشت شما متضاد با ساير آياتي است كه تصريح دارند ميان انبياء الهي تفاوت درجه وجود دارد .شما در بررسي و فهم دقيق آيات قرآن كريم بايد ساير آيات مرتبط با آن را نيز در نظر بگيريد زيرا قرآن داراي آيات عام و خاص ، مطلق و مقيد ، مجمل و مبين ، ناسخ و منسوخ و ... است ( به همين دليل عرض مي كنيم كه مفسر بايد مقدماتي را براي ورود به تفسير قرآن طي كرده باشد و بايد با علوم بسياري آشنا باشد زيرا وي در برخورد با يك آيه آنرا به ساير آيات مرتبط نيز عرضه مي كند ) بهر حال همانگونه كه در پست قبل عرض شد ، آيه 253 سوره مباركه بقره تصريح دارد كه انبياء الهي عليهم السلام داراي تفاضل و اختلاف درجه هستند :
    تلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ...
    و اذ قال عیسی ابن مریم یا بنی اسرائیل انّی رسول اللّه الیکم مصدّقاً لما بین یدیّ من التوریة و مبشّراً برسول یأتی من بعدی اسمه احمد...»؛(صف/8) و هنگامی که عیسی بن مریم گفت: ای فرزندان اسرائیل! من فرستاده خدا به سوی شما، تصدیق کننده کتابی که پیش از من فرستاده شده، هستم و بشارت دهنده به رسولی که بعد از من می آید و نامش «احمد» است...»

    از این که تمامی پیامبران الهی به تشریف فرمایی رسول خدا صلی الله علیه و آله بشارت داده اند، مشخّص می شود که آن حضرت دارای ویژگی یا ویژگی های منحصر به فردی بوده که دیگران فاقد آن بوده اند. بنابراین ایشان از تمامی انبیا و رسولانِ پیشین برتر بوده است.[ يعني تفاوت درجه ميان انبياء الهي وجود دارد لطفا دقت كنيد ]( 1 )

    1- برتری رسول خدا (ص) بر همه پیامبران ،محمد اصغري نژاد، مجله فرهنگ كوثر، پاییز 1382، شماره 59
    تفسیر آیه "امن الرسول ..."

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    استاد جوادي آملي مي فرمايند:
    «
    بشارت در موردی است که پیامبر بعدی مطلب نو و تازه ای برای امّتش یا برای دیگران بیاورد. اگر پیغمبر خاتم در سطح انبیای گذشته... سخن گفته باشد... مجالی برای بشارت نبود... از این که... عیسای مسیح به قومش فرمود: «من...آمدن پیامبری را بشارت می دهم.»، معلوم می شود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله از حضرت عیسی علیه السلام ، افضل و قرآن از انجیل، بالاتر... است، پس رسول اکرم صلی الله علیه و آله بر اساس تبشیر حضرت مسیح علیه السلام ، همه مزایای علمی انبیای گذشته را ـ که عیسای مسیح داشت ـ و همه مزایای خاصّه عیسای مسیح راداراست.»(2) بنابراين هم در درجات انبياء الهي و هم در احكام و شرايع انبياء الهي تفاوت وجود دارد و اين فراز آيه :"لا نفرق بين احد من رسله" به شرايع واحكام باز نمي گردد.شما به وضوح در ايات قرآن كريم نيز به مواردي از احكام برخوردمي كنيد كه با شريعت موسي عليه السلام يا عيسي عليه السلام متفاوت است حالا ياذاتا متفاوت است يا از باب كيفر و مجازات( 3) يا تفاوت در كيفيت برخي عبادات مانندحج و نماز و روزه كه در اديان مختلف متفاوت بوده است لذا اين ادعاي شما مبني برعدم تفاوت شرايع و احكام در شريعتها و اديان ابياء الهي باطل است و معناي "لانفرق بين احد من رسله " نمي باشد
    .

    (2)- تفسیر موضوعی قرآن کریم (سیره رسولاکرم (ص) در قرآن)، نشر اسراء،قم،چ1،1376،ج8،ص21
    (3)- مانند آيه 146 سوره مباركه انعام:وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِوَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلاَّ مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَاأَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْوِإِنَّا لَصَادِقُونَوبر يهوديان هر [حيوان] چنگال‏دارى را حرام كرديم و از گاو و گوسفند پيه آن دو رابر آنان حرام كرديم به استثناى پيه‏هايى كه بر پشت آن دو يا بر روده‏هاست‏يا آنچهبا استخوان درآميخته است اين [تحريم] را به سزاى ستم‏كردنشان به آنان كيفر داديم وما البته راست گوييم
    تفسیر آیه "امن الرسول ..."

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    اما منظور از "لا نفرق بيا احد منرسله" چيست و اين عدم تفريق به چه مساله اي باز مي گردد ؟
    مرحوم علامه طباطبايي در اين زمينه ميفرمايند :
    "غرض اين سوره[ يعني سوره مباركه بقره] بياناين معنا است كه حق عبادت خداى تعالى اين است كه عبد، به تمامى آنچه او به زبان پيامبرانشبر بندگانش نازل كرده ايمان آورد، بدون اينكه ميان پيامبران او فرقى بگذارند
    در خاتمه سوره [ يعني در همين آيه وفرازي كه مورد بحث ماست ]، به همين مطالب برگشته ، بعد از بيان وصف رسول و مؤ منينبه او مى فرمايد:... اينان هدايت و ارشاد خدا راتلقى به قبول و اطاعت كرده ، به خداو ملائكه و كتب و رسولان او ايمان آوردند، بدون اينكه ميان هيچ يك از پيامبران فرقبگذارند، و با اين طرز رفتار، موقف خود را كه همانا موقف بندگى است كه ذلت عبوديت وعزت ربوبيت بر آن احاطه دارد، حفظ كردند."(4)

    (4)-
    الميزان ،ج 2 ،ص 679
    تفسیر آیه "امن الرسول ..."

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    همچنين استاد جوادي آملي در توضيح اينكه مراد از "لا نفرق" چيست مي فرمايند:
    "اينها مي‌گويند ما بين هيچ كدام از انبيا فرق نمي‌گذاريم, اين نه به آن معناست كه همه را يكسان مي‌دانيم, چون هم بين مرسلين تفاضل هست هم بين انبيا هم درباره مرسلين آمده است كه ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَي بَعْضٍ﴾ هم درباره انبيا آمده است كه ﴿فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَي بَعْضٍ﴾...
    اينكه مي‌فرمايد: ﴿لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِن رُسُلِهِ﴾ يعني انبيا را از اين حيث كه حاملان وحي‌اند همه اينها رسول معصوم‌اند و پيام خدا را آوردند ما به رسميت مي‌شناسيم, نه تبعيض دروني را روا داريم نه تبعيض بيروني را. ( اين اشاره به كاري است كه اهل كتاب مخصوصاً يهوديها كردند; اينها دو نحوه تبعيض ناروا را تجويز كردند: يك قسم تبعيض دروني [و] يك قسم تبعيض بيروني. تبعيض دروني آن بود كه بعد از پذيرش رسول خودشان به نام موسي(سلام الله عليه) و پذيرفتن تورات به عنوان كتاب الهي, در همين محدوده دين خاص خود اگر چيزي مطابق ميل اينها نبود رد مي‌كردند, سخن از ﴿نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ﴾ بود سخن از ﴿فَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَي أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُون﴾ بود, اين يك تبعيض دروني بود كه براي يك امت خاص است [و] يك تبعيض بيروني است كه يهوديها هم حرفهاي عيسي(سلام الله عليه) را قبول نداشتند; به موسي معتقد بودند به عيسي معتقد نبودند. عيسويان به موسي و عيسي(عليهم السلام) معتقد بودند به وجود مبارك حضرت ختمي مرتبت(صلي الله عليه و آله و سلم) ايمان نمي‌آوردند, اين تبعيض بيروني بود.) مؤمنين واقعي كساني‌اند كه نه تبعيض دروني دامنگيرشان بشود نه به دام تبعيض بيروني بيفتند, منطق آنها اين است كه ﴿لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِن رُسُلِهِ﴾.( 5)
    لذا مراد از "لا نفرق بين احد من رسله" اين نيست كه تمامي انبياء و مرسلين در يك درجه هستند زيرا به تصريح قرآن كريم نيستند بلكه مراد اين است كه انبيا را از اين حيث كه حاملان وحي‌اند همه اينها رسول معصوم‌اند و پيام خدا را آوردند ما به رسميت مي‌شناسيم و فرقي از اين حيث كه حاملان وحي الهي هستند ميان‌آنان قائل نيستيم .

    (5)- بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره مباركه بقره ، جلسه 576
    تفسیر آیه "امن الرسول ..."

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    لطفا اگر روایتی از اهل بیت علیهم السلام در مورد این آیه وجود دارد بیان بفرمایید
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    «سادة النّبیّین و المرسلین خمسة... ـ و هم اولوالعزم من الرّسل و علیهم دارت الرّحی ـ نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمّد صلّی اللّه علیه و آله و علی جمیع الأنبیاء؛3 سیّد و سرور پیامبران و مرسلان... ـ که پیامبران اولوالعزم هستند و آسیاب خلقت* به برکت وجودشان می چرخد ـ پنج تن اند: نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمّد (که درود و سلام خدا بر او و آلش و تمامی پیامبران باد).»( 6)
    اين روايت نيز بوضوح تفاوت درجه انبياء الهي را بيان ميكند .

    (6)- تفسیر صافی، ملاّ محسن فیض کاشانی، دارالمرتضی، مشهد، چ 1، ج 3، ص 198
    تفسیر آیه "امن الرسول ..."

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    ه همين دليل عرض مي كنيم كه مفسر بايد مقدماتي را براي ورود به تفسير قرآن طي كرده باشد و بايد با علوم بسياري آشنا باشد زيرا وي در برخورد با يك آيه آنرا به ساير آيات مرتبط نيز عرضه مي كند
    در کتاب معانی الاخبار ج 1 صفحه 417 (ترجمه شیخ عبالعلی محمدی شاهرودی) آمده است:
    قاسم بن سلیمان از امام صادق ع روایت کرده که فرمود پدرم مرا گفت کسی پاره ای از آیات قران را به برخی دیگر نمیزند مگر این که کافر شود.مولف گوید من از استادم محمد بن حسن رحمه الله علیه در باره معنی این حدیث پرسیدم پاسخ داد یعنی این که شخص تفسیر آیه ای را با تفسیر آیه ای دیگر پاسخ دهد

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود