جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی اعتبار حدیثی از امام زمان علیه السلام پیرامون لعن بعضی نماز گزاران!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637

    اشاره بررسی اعتبار حدیثی از امام زمان علیه السلام پیرامون لعن بعضی نماز گزاران!




    با سلام

    حدیثی منقول از حضرت ولی عصر ارواحنا فداه دیدم که حضرت فرموده بودند : « خدا لعنت کند ( سه مرتبه ) کسی که نماز مغرب را آنچنان به تاخیر بیندازد که ستارگان پیدا شوند و نماز صبح را آنچنان به تاخیر بیندازد که ستارگان از آسمان محو شوند .»

    میخواستم لطف کنید منابع و مصادر حدیث فوق را بگذارید و آنرا بررسی سندی و رجالی کنید و صحت و یا عدم صحت حدیث مذکور را ذکر نمائید .

    تشکر
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۲:۰۷

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58286



    با نام و یاد دوست





    بررسی اعتبار حدیثی از امام زمان علیه السلام پیرامون لعن بعضی نماز گزاران!








    کارشناس بحث: استاد مجید


  4. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها
    با سلام

    حدیثی منقول از حضرت ولی عصر ارواحنا فداه دیدم که حضرت فرموده بودند : « خدا لعنت کند ( سه مرتبه ) کسی که نماز مغرب را آنچنان به تاخیر بیندازد که ستارگان پیدا شوند و نماز صبح را آنچنان به تاخیر بیندازد که ستارگان از آسمان محو شوند .»

    میخواستم لطف کنید منابع و مصادر حدیث فوق را بگذارید و آنرا بررسی سندی و رجالی کنید و صحت و یا عدم صحت حدیث مذکور را ذکر نمائید .

    تشکر
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    پرسشگر گرامی اصل روایت در کتاب
    1- «الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، النص، ص: 271» با این سند آمده است:
    وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ رَفَعَهُ عَنِ الزهري [الزَّهْرَانِيِ‏] قَالَ‏ طَلَبْتُ‏ هَذَا الْأَمْرَ طَلَباً ...
    2- مر حوم طبرسی نیز در کتاب «الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏2، ص: 479» این روایت را آورده است:
    عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيِّ رَفَعَهُ عَنِ الزُّهْرِيِّ قَالَ‏: طَلَبْتُ‏ هَذَا الْأَمْرَ طَلَباً
    3- ومرحوم مجلسی از این دو کتاب این روایت را نقل نموده است:
    13- ج، الإحتجاج غط، الغيبة للشيخ الطوسي رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ رَفَعَهُ عَنِ الزُّهْرِيِّ قَالَ‏ طَلَبْتُ هَذَا الْأَمْرَ طَلَباً شَاقّاً حَتَّى ذَهَبَ لِي فِيهِ مَالٌ صَالِحٌ فَوَقَعْتُ إِلَى الْعَمْرِيِّ وَ خَدَمْتُهُ وَ لَزِمْتُهُ وَ سَأَلْتُهُ بَعْدَ ذَلِكَ عَنْ صَاحِبِ الزَّمَانِ فَقَالَ لِي لَيْسَ إِلَى ذَلِكَ وُصُولٌ فَخَضَعْتُ فَقَالَ لِي بَكِّرْ بِالْغَدَاةِ فَوَافَيْتُ وَ اسْتَقْبَلَنِي وَ مَعَهُ شَابٌّ مِنْ أَحْسَنِ النَّاسِ وَجْهاً وَ أَطْيَبِهِمْ رَائِحَةً بِهَيْئَةِ التُّجَّارِ وَ فِي كُمِّهِ شَيْ‏ءٌ كَهَيْئَةِ التُّجَّارِ فَلَمَّا نَظَرْتُ إِلَيْهِ دَنَوْتُ مِنَ الْعَمْرِيِّ فَأَوْمَأَ إِلَيَّ فَعَدَلْتُ إِلَيْهِ وَ سَأَلْتُهُ فَأَجَابَنِي عَنْ كُلِّ مَا أَرَدْتُ ثُمَّ مَرَّ لِيَدْخُلَ الدَّارَ وَ كَانَتْ مِنَ الدُّورِ الَّتِي لَا نَكْتَرِثُ لَهَا فَقَالَ الْعَمْرِيُّ إِذْ أَرَدْتَ أَنْ تَسْأَلَ سَلْ فَإِنَّكَ لَا تَرَاهُ بَعْدَ ذَا فَذَهَبْتُ لِأَسْأَلَ فَلَمْ يَسْمَعْ وَ دَخَلَ الدَّارَ وَ مَا كَلَّمَنِي بِأَكْثَرَ مِنْ أَنْ قَالَ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ‏ تَشْتَبِكَ النُّجُومُ‏ «1» مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِيَ النُّجُومُ وَ دَخَلَ الدَّارَ.( بحار الأنوار(ط- بيروت)، ج‏52، ص: 16)
    ترجمه:
    نيز در خرايج و غيبت شيخ از كلينى و او با سلسله سند از زهرى روايت نموده‏ كه گفت: بقدر كافى در جستجوى امام زمان گردش كردم، و مال زيادى از من در اين راه صرف شد. سپس بخدمت محمد بن عثمان رسيدم، و بهمين منظور مدتى نزد وى بخدمتگزارى پرداختم تا آنكه روزى، از صاحب الزمان عليه السّلام سراغ گرفتم و او گفت: نمى‏توانى حضرت را ببينى.
    من با التماس زياد مقصود خود را تكرار كردم، گفت: فردا صبح بيا. چون فردا صبح نزد وى رفتم، ديدم جوانى كه در زيبائى و خوشبوئى از همه كس بهتر و لباس تجار بر تن داشت؛ با وى است و بهيئت تجار چيزى در آستين دست دارد.
    وقتى نظرم باو افتاد، نزديك محمد بن عثمان رفتم ولى او بمن اشاره نمود كه بطرف آن جوان برگردم.
    من هم بطرف جوان برگشتم و سؤالاتى از وى نمودم و هر چه ميخواستم بمن جواب داد، آنگاه رفت كه داخل خانه شود، و آن خانه، چندان مورد نظر نبود.
    محمد بن عثمان بمن گفت: اگر مي خواهى چيزى بپرسى بپرس كه ديگر بعد از اين او را نمي بينى. من هم بدنبال او رفتم كه سؤالاتى بنمايم ولى او گوش نداد وداخل خانه شد، و جز اين دو جمله: «ملعون است ملعون است كسى كه نماز عشا «1» را چندان بتأخير بياندازد كه ستارگان آسمان هم چون تير بگذرند، ملعون است ملعون است كسى كه نماز صبح را چندان بتأخير بياندازد كه ستارگان آسمان ناپديد شود» چيزى نفرمود، و سپس داخل خانه شد.(مهدى موعود-ترجمه جلد سيزدهم بحار، متن، ص: 738)
    ( 1) عالم بزرگوار مرحوم ميرزا محمد قمى معروف به« ارباب» كه مصحح چاپ دوره بحار چاپ حاج امين الضرب بوده است، مي نويسد: مقصود نماز مغرب است، چنان كه در روايات ديگر هم آمده است.

    3- مرحوم شیخ حر عاملی نیز روایت را در وسائل ذکر کرده است:
    4919- 7- «6» أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ الطَّبْرِسِيُّ فِي الْإِحْتِجَاجِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيِّ رَفَعَهُ عَنِ الزُّهْرِيِ‏ أَنَّهُ طَلَبَ مِنَ الْعَمْرِيِّ أَنْ يُوصِلَهُ إِلَى صَاحِبِ الزَّمَانِ ع- فَأَوْصَلَهُ وَ ذَكَرَ أَنَّهُ سَأَلَهُ فَأَجَابَهُ عَنْ كُلِّ مَا أَرَادَ ثُمَّ قَامَ وَ دَخَلَ الدَّارَ قَالَ فَذَهَبْتُ لِأَسْأَلَ فَلَمْ يَسْتَمِعْ وَ مَا كَلَّمَنِي بِأَكْثَرَ مِنْ أَنْ قَالَ مَلْعُونٌ‏ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِكَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِيَ النُّجُومُ وَ دَخَلَ الدَّارَ.

    أَقُولُ: لَعَلَّ الْمُرَادَ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَيْنِ وَ يَكُونُ اللَّعْنُ بِاعْتِبَارِ تَأْخِيرِ الْمَغْرِبِ‏ لمَا تَقَدَّمَ‏ «1» أَوْ يَكُونُ مَخْصُوصاً بِمَنْ يُؤَخِّرُ الْعِشَاءَ بَعْدَ الْفَرَاغِ مِنَ الْمَغْرِبِ مُعْتَقِداً وُجُوبَ التَّأْخِيرِ لِمَا مَرَّ «2» وَ كَذَا الْغَدَاةُ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ وَ تَقَدَّمَ مَا يَدُلُّ عَلَى الْمَقْصُودِ فِي عِدَّةِ أَحَادِيثَ هُنَا «3» وَ فِي أَعْدَادِ الْفَرَائِضِ وَ نَوَافِلِهَا «4» وَ يَأْتِي مَا يَدُلُّ عَلَيْهِ‏ «5».
    ______________________________
    (1)- تقدم في الأحاديث 6 و 7 و 8 و 12 من الباب 18 من هذه الأبواب.
    (2)- مر في الباب 17 من هذه الأبواب.
    (3)- تقدم في الباب 10 من هذه الأبواب.
    (4)- تقدم في الحديث 24 من الباب 13، و الحديث 6 من الباب 14 من أبواب أعداد الفرائض.
    (5)- يأتي في الباب 23 من هذه الأبواب.

    بررسی سندی:
    اسم : محمد بن مسلم بن شهاب الزهري‏
    تقويم : عامي‏ مشهور،ثقةعندهم‏
    طبقة : زين العابدين عليه السلام(جخ،قي) - الصادق عليه السلام(جخ)
    لقب : الزهري(جخ) المدني(جخ)
    ولادة : 52،سنة اثنتين و خمسين(جخ)
    وفاة : 124،سنة أربع و عشرين و مائة(جخ)

    در کتب رجالی آمده است:
    رجال‏ الطوسي/أصحاب‏ أبي‏ محمد.../باب‏ الميم/119
    1218 - 5 - محمد بن شهاب الزهري
    عدو.
    رجال‏ الطوسي/أصحاب‏ أبي‏ عبد.../باب‏ الميم/294
    4292 - 317 - محمد بن مسلم الزهري
    المدني تابعي و هو محمد بن مسلم بن عبيد الله بن عبد الله بن الحارث بن شهاب بن زهرة بن كلاب ولد سنة اثنتين و خمسين و مات سنة أربع و عشرين و مائة و له اثنتان و سبعون سنة و قيل: سبعون سنة.
    رجال‏ البرقي/أصحاب‏ أبي‏ محمد.../أصحاب‏ علي‏ بن.../8
    محمد بن شهاب
    رجال‏ ابن‏ داود/الجزءالأول‏ من.../باب‏ الميم/336
    1475 - محمد بن مسلم الزهري
    ق [جخ‏] تابعي مهمل.
    رجال‏ ابن‏ داود/الجزءالأول‏ من.../باب‏ الميم/345
    1529 - مسلم بن شهاب الزهري
    أحد أئمة الحديث ين [جخ‏] يكنى أبا بكر.
    رجال‏ ابن‏ داود/[الجزءالثاني.../باب‏الميم/505
    441 - محمد بن شهاب الزهري
    ين [جخ‏] عدو.
    الخلاصةللحلي/الفصل‏ الثاني‏ و.../الباب‏ الأول‏ محمد/250
    2 - محمد بن شهاب الزهري
    من أصحاب علي بن الحسين عليهما السلام عدو.

    بنابر این حدیث ضعیف واتصال آن مرفوع ونوع سند عادی می باشد‏. حدیث مر فوع یعنی: سندى است كه در آن نام يك يا چند نفر از سلسله‏ ى راويان ذكر نشده باشد. مثال :علي بن محمد عن سهل بن زياد رفعه قال قال أمير المؤمنين ع (كافي 1: 20/13)


    بررسی اعتبار حدیثی از امام زمان علیه السلام پیرامون لعن بعضی نماز گزاران!

  5. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود