صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برداشت های غلط ما از قرآن (قسمت اول: حکم رجم و سنگسار)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141

    اشاره برداشت های غلط ما از قرآن (قسمت اول: حکم رجم و سنگسار)





    برای فردی که ایمان قلبی به اسلام پیدا کرده و آن را راه نجات و رستگاری آدمی دانسته، به خالق هستی اعتماد داشته و مطمئن است احکامش به صلاح انسان‌ها بوده و با‌ ارزش ها و معیارهای انسانی مغایرت ندارد، راه فهم مسایل هموارتر می شود؛ و آنگاه که تحت تأثیر سخن این و آن قرار نگرفته و پیش خود می‌گوید اگر ضعف و کاستی ای وجود دارد نه در کلام خدا که در برداشت غلط آدمیان است، افق های زیبایی از آگاهی و معرفت گشوده می‌شود که بر ایمان و سلامت نفس اش می افزاید.


    بررسی دوباره ی احکام دینی و زدودن بدعت ها و انحرافات در این حوزه از اولویت های مهمی است که باید فراچشم داشت.
    سعی می‌کنم به نوبه ی خود نکاتی را به مرور زمان در این زمینه بازگو ‌کنم که تلنگری و کمکی هرچند کوچک به فهم درست دین و روش مناسب زندگی اند.

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۰:۴۴ دلیل: قرار دادن مطالب کاربر در چند پست

  2. صلوات


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141

    زنا





    در ابتدا از «زنا» و حکم آن در قرآن شروع می کنم:

    وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا ﴿الإسراء: ٣٢﴾

    این تنها آیه‌ای است که در آن کلمه زنا برده شده است. با اندکی دقت می‌بینیم آیات پیرامون آن همان ده فرمان نازل شده بر حضرت موسی است که در کنار هم لیست شده اند. بد نیست قبل از اینکه به زنا از دریچه ی قرآن نگاه کنیم به حکم آن در تورات بازگردیم.

    در تورات در چند قسمت مجزا در مورد روابط نامشروع چنین آمده است:

    خروج: قوانین اخلاقی و دینی: اگر مردی دختر باکره ای را که هنوز نامزد نشده اغفال کند باید مهریه دختر را پرداخته او را به عقد خود در آورد. ولی اگر پدر دختر با این ازدواج راضی نباشد، آن مرد باید فقط مهریه تعیین شده را به او بپردازد.

    لاویان: زنا و اعمال قبیح:
    هیچ یک از شما نباید با محارم خود همبستر شود. با مادر خود همبستر نشو... [و لیستی شامل دختر پسر یا دختر دختر و دختر زن پدر و عمه و خاله و عروس و غیره عنوان می شود.] چون این اعمال قبیح اند... [و در آخر این قسمت آمده که:] با این کارها خود را نجس نسازید چون این اعمالی است که بت پرستان انجام می‌دهند و بخاطر این کارهاست که می‌خواهم آنان را از سرزمینی که شما داخل آن می‌شوید بیرون کنم. تمامی این سرزمین با این نوع اعمال نجس شده است... هر کس مرتکب یکی از این اعمال قبیح گردد، از میان قوم طرد خواهد شد.

    لاویان: مجازات گناهان:
    اگر فردی با همسر شخص دیگری زنا کند مرد و زن هر دو باید کشته شوند.
    اگر مردی با زن پدر خود همبستر شود به پدر خود بی احترامی کرده است پس آن مرد و زن باید کشته شوند و خونشان به گردن خودشان می باشد. اگر مردی با عروس خود همبستر شود هر دو باید کشته شوند... اگر مردی با زنی و با مادر آن زن نزدیکی کند، گناه بزرگی کرده است و هر سه باید در آتش سوزانده شوند تا این لکه ننگ از دامن شما پاک شود.

    بگذریم از اینکه قسمی از احکام آمده در تورات منطقی و بسیار متعالی هستند (نمونه: اگر به گاو یا الاغ دشمن خود برخوردی آن را پیش صاحبش برگردان. اگر الاغ دشمنت را دیدی که در زیر بار افتاده است، بی‌اعتنا از کنارش رد نشو، بلکه به او کمک کن تا الاغ خود را از زمین بلند کند.) و قسم دیگری توحش (نمونه: زنده زنده سوزاندن عنوان شده در بالا) و اینکه بعضی از مسایل دو حکم کاملاً متفاوت به خود گرفته‌اند... همانطور که متوجه شده‌اید زنای به اصطلاح محصنه در تورات سنگسار نیست و کشته شدن است.

    پس آن یکی دو حدیث ضعیفی که می‌گویند پیامبر تعدادی یهودی را به حکم تورات سنگسار کرده کاملا از دور خارج می شوند.
    در مورد احادیث مسئله جالب توجه این است که با وجود اینکه خود علما یک سری از آنان را ضعیف و ناموثق عنوان می کنند اما باز هم حاضر نیستند آنها را خط زده و به فراموشی بسپارند. دلیل چنین کاری بحثی جداگانه می طلبد.
    در تورات حکم سنگسار برای کسانی که احظار ارواح می‌کنند و یکی دو مورد دیگر ذکر شده است، پس در تورات رجم برای زنا نیامده است.



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۵:۵۸ دلیل: قرار دادن مطالب کاربر در چند پست

  5. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141

    زنا





    حال به قرآن رجوع می‌کنیم تا ببینیم ذکری از
    رجم در آن رفته یا خیر و معنای لغوی آن چیست؟
    با جستجویی در می یابیم که این لغت ۱۴ بار و به اشکال مختلف در قرآن کریم تکرار شده است:

    «گفتند: ای نوح، اگر بس نکنی از رجم شده گان خواهی شد.» (۱۱۶ :۲۶)

    «و اگر بخواهيد مرا رجم کنید، به پروردگارم و پروردگار شما پناه می برم.* و اگر به من ايمان نمی آوريد، از من کناره گيريد.» (۲۱-۲۰ :۴۴)

    «گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ايم اگر بس نکنيد رجم خواهيم شد و از طرف ما عذاب سختی خواهد دید» (۱۸ :۳۶)

    «پدرم می ترسم که عذابی از سوی رحمان به تو برسد و در آخر همنشین شیطان شوی.* گفت: ای ابراهيم، از خدايان من بيزار هستی؟ اگر باز نايستی رجم ات می کنم. مدتی طولانی از من دور باش.* گفت: سلام بر تو باد. برایت از پروردگارم آمرزش خواهم خواست. او با من رئوف است.» (۴۵-۴۷ :۱۹)

    «زيرا اگر شما را بيابند رجم خواهند کرد يا به کيش خويش در می آورند. و اگر چنين شود هرگز رستگار
    نخواهيد شد.» (۲۰ :۱۸)

    «گفتند: ای شعيب، بسياری از حرف‌هایی که می زنی نمی فهميم. تو را در ميان خود ناتوان می بينيم، اگر به خاطر قبيله ات نبود، رجم ات می کرديم. تو قدرتی بر ما نداری.» (۹۱ :۱۱)

    «ما آسمان دنیا را به چراغ هايی بياراستيم و آنها را وسيله رجم کردن شياطين گردانيديم. برايشان عذاب سوزان آماده کرده ايم» (۵ :۶۷)

    «خواهند گفت: سه تن بودند و چهارميشان سگشان بود و می گويند: پنج تن و ششمی سگشان بود، سنگ به تاريکی می افکنند. و می گويند : هفت تن بودند و هشتمی سگشان. بگو: پروردگارم به تعداد آنها عالم است، جز شمار کمی بقیه به آن آگاه نیستید. درباره آنها مجادله ی خاصی انجام نده و از کسی نظر مخواه» (١٨:٢٢)

    و در این آیات که گمان نمی‌کنم نیازی به ترجمه داشته باشند:

    وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ ﴿التكوير: ٢٥﴾
    قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ ﴿ص: ٧٧﴾
    قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ ﴿الحجر: ٣٤﴾
    وَحَفِظْنَاهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ ﴿الحجر: ١٧﴾
    فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ﴿النحل: ٩٨﴾
    فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ﴿آل‌عمران: ٣٦﴾

    با مقایسه این آیات به این نتیجه می‌رسیم که رجم یعنی به زور کسی را از شهر و دیار خود بیرون کردن نه سنگسار.

    در‌ واقع رجم یعنی طرد و راندن فردی. برای همین است که به شیطان رجیم گفته می‌شود و برای همین است که اغلب پیامبران تهدید شده‌اند که اگر به تبلیغ خود ادامه بدهند رجم خواهند شد. در زمان های قدیم راندن فردی از شهر با سنگ انجام می‌شده و به طرفش سنگ پرتاب می‌کردند تا از شهر بیرون شود. در زمان حال هم (و معمولاً به دلایل سیاسی) همان پروسه با تبعید و ممنوع الورود کردن یا ممنوع الخروج کردن و صادر نکردن ویزا و غیره برای فرد صورت می‌گیرد.

    پس رجم، سنگسار به قصد کشتن نبوده بلکه راندن و جلوگیری از ماندن شخص است در شهر و دیار خاصی، که در زمان قدیم توسط سنگ زدن صورت می گرفته.

    بنابراین ما در اینجا با یک سوء برداشت ساده مواجه بوده ایم.

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۵:۵۹ دلیل: قرار دادن مطالب کاربر در چند پست

  6. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141

    زنا





    از طرفی دیگر روایتی در انجیل موجود است که به دست می آید که عیسی مسیح سنگسار را منسوخ کرده اند:

    فریسیان زنی را در حال زنا گرفته بودند، کشان کشان به مقابل جمعیت آوردند و به حضرت عیسی گفتند: ما این زن را به هنگام عمل زنا گرفته ایم. او مطابق قانون موسی باید کشته شود. ولی نظر شما چیست؟
    آنان میخواستند عیسی چیزی بگوید تا او را به دام بیاندازند و محکوم کنند. ولی عیسی سر را پایین انداخت و با انگشت بر روی زمین چیزهایی می نوشت. سران قوم با اصرار می خواستند که او جواب دهد. پس عیسی سر خود را بلند کرد و به ایشان فرمود:بسیار خوب. آنقدر بر او سنگ بیاندازید تا بمیرد، ولی سنگ اول را کسی به او بزند که خود تابحال گناهی نکرده است. سپس دوباره سر را پایین انداخت و به نوشتن بر روی زمین ادامه داد. سران قوم از پیر گرفته تا جوان یک یک بیرون رفتند تا اینکه در مقابل جمعیت فقط عیسی ماند و آن زن. آنگاه عیسی بار دیگر سر را بلند کرد و به زن گفت: آنانی که تو را گرفته بودند کجا رفتند؟ حتی یک نفر هم نماند که تو را محکوم کند؟ زن گفت: نه آقا! عیسی فرمود: من نیز تو را محکوم نمیکنم. برو و دیگر گناه نکن.


    منبع

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۶:۰۰ دلیل: قرار دادن مطالب کاربر در چند پست

  7. صلوات


  8. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    برداشت های غلط ما از قرآن (قسمت اول: حکم رجم و سنگسار)








    کارشناس بحث: استاد میقات


  9. صلوات ها 3


  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    نویسنده این مقاله، از ابتدا برای این که زمینه را برای اثبات ادعای خود هموار کرده باشد، بدون توجه به معنای لغوی کلمه «رجم»، که در آن قتل و کشتن نیز آمده است، رجم را فقط به معنای طرد کردن گرفته و همه متون از تورات و انجیل را نیز بر طبق نظر خود ترجمه کرده است، تا به ادعای خود برسد؛ در حالی که واقعیت چنین نیست.

    معنای لغوی:

    «رجم» فقط به معنای طرد کردن و بیرون راندن با سنگ از وطن نیست، بلکه در لغت آمده که به معنای قتل و کشتن با پرتاب کردن سنگ است. و حتی برخی از لغویون، قتل را از معانی اصلی رجم دانسته اند.(مجمع البحرين، ج ‏6، ص 68؛ الصحاح، ج 5، ص 1928؛ لسان العرب، ج ‏12، ص 226)

    بنابر این نمی توان بدون توجه به معنای لغوی، به تفسیر و ترجمه پرداخت.


    تورات و حکم سنگسار:

    در تورات حکم «رجم» همراه با قتل و کشتن آمده است:
    «در اصحاح بيست و دوم، از سفر تثنيه، از تورات عربى، چاپ كمبروج، سال 1935 ميلادى چنين آمده:
    (22) اگر مردى ديده شود كه با زنى شوهر دار در بسترى جمع شده، بايد هر دو كشته شوند، هم آن مرد كه با زن جمع شده، و هم زن تا به اين وسيله شر از ميان بنى اسرائيل كنده شود.
    (23) اگر دخترى باكره كه نامزد مردى شده به مردى برخورد كند و آن مرد در آن شهر با وى جمع شود (24) بايد آن دو را به طرف دروازه آن شهر بيرون ببريد و هر دو را سنگ باران كنيد تا بميرند. آن دختر به جرم اينكه در شهر بود و مى ‏توانست فرياد بزند و براى حفظ ناموس خود مردم را به كمك طلب كند، و آن مرد را به جرم اينكه زن صاحب شوهرى را ذليل و بى آبرو كرده، پس به وسيله سنگباران شر را از بين خود بيرون كنيد.»(ترجمه الميزان، ج ‏5، ص 588، به نقل از "التوراة العربى" ص 217، "الاصحاح" 22)


    حکم سنگسار در مسیحیت:

    در ابتدا باید گفت دین مسیحیت در مقام بیان احکام جدیدی نبوده است و احکام شریعت حضرت موسی و پیامبران قبلی را تأیید و تثبیت کرده است. کتاب مقدس مسیحیان در حقیقت از دو قسمت عهد عتیق و عهد جدید تشکیل شده که عهد عتیق ـ آموزه‌ های منسوب به حضرت موسی و دیگر انبیای بنی‌اسرائیل ـ در حقیقت همان احکامی‌است که حضرت عیسی فرمان به عمل کردن آن داده است. لذا همان طور که در تورات، حکم سنگسار بوده است، این حکم برای مسیحیان نیز بوده است.

    مؤید این گفتار، اجرای گسترده سنگسار برای جرایم مختلف، توسط حکومت‌ هایی است که به پشتوانه کلیسا و عالمان مسیحیت و به نام احکام مسیحیت (تا اواخر قرن ۱۸ میلادی) اجرا می ‌شده است.

    در ماجرایی که زنی را آوردند نزد حضرت عیسی برای سنگسار (انجیل یوحنا، فصل هشتم)، و عیسی فرمود: "آن‌ قدر بر او سنگ بیندازید تا بمیرد؛ ولی سنگ اول را کسی به او بزند که خود تابحال گناهی نکرده است"؛ مؤید دیگری است بر تایید اجمالی حکم سنگسار توسط حضرت عیسی. آن حضرت حکم سنگسار را رد نفرموده بلکه به کسانی که مشتاق سنگسار کردن بوده اند تذکری اخلاقی داده است.

    برداشت های غلط ما از قرآن (قسمت اول: حکم رجم و سنگسار)

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 3


  12. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    اسلام و حکم سنگسار:


    در ابتدا لازم به ذکر است همه احکام اسلامی در قرآن نیامده است. بسیاری از احکام از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و اهلبیت ایشان بیان و حتی تشریع شده است.

    از طرفی احکام اسلامی بعضی تأسیسی و بعضی امضایی هستند؛ یعنی بعضی از احکام ابتدائا توسط اسلام جعل شده، و بعضی امضای همان حکمی است که قبل از اسلام وجود داشته است؛ حال آن حکم از ادیان سابق رسیده باشد، یا دریافتی عقلائی باشد؛ و حکم سنگسار در ادیان سابق ـ یعنی دین یهود، و به تبع دین مسیح ـ وجود داشته است. اسلام هم بر آن صحه گذارده است.

    مطلب دیگر این که حکم سنگسار در صدر اسلام و در زمان رسول اکرم صلی الله علیه وآله، اجرا شده و نمونه هایی از آن هم ذکر شده است.(ر.ک. به "وسائل الشیعة"، ج 28، ص 62؛ و ص 102)

    در ادامه به برخی از منابع شیعه و سنی، راجع به اجرای حکم سنگسار در زمان پیامبر و توسط ایشان، اشاره می شود:

    برخی از منابع شیعه:

    1. عن ابی عبدالله علیه السلام، قال: "رجم رسول الله صلی الله علیه و آله، و لم یجلد؛ ..."؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: پیامبر خدا رجم (سنگسار) نمودند و جلد (شلاق) نکردند. [تذکر: این در خصوص ماجرای رجم شیخ و شیخه بوده است و منظور این است که در مورد یک نفر، هر دو حد زنا یعنی هم رجم و هم شلاق اجرا نمی کردند.]. (کافی، کلینی، ج 7، ص 177، روایت 5)
    این روایت در منابع مختلف و متعدد از شیعه نقل شده است.

    2. "و لما رجم رسول الله صلی الله علیه و آله الرجل فی الزنا، قال رجل لصاحبه ..."؛ وقتی پیامبر مردی را به خاطر زنا سنگسار نمودند، .... .(مستدرک الوسائل، ج 9، ص 120)
    در این روایت نیازی به نقل ماجرا نبود بلکه شاهد مثال ما اصل وقوع سنگسار بود که بیان شد.

    3. "... قضی امیرالمؤمنین علیه السلام فی الشیخ و الشیخه أن یجلدا مائة و قضی للمحصن الرجم ..."؛ امام علی علیه السلام در مورد پیر مرد و پیر زن زناکار حکم به شلاق؛ و در مورد مرد محصن زناکار، حکم به رجم دادند.(همان، حدیث 7)

    4. بیان مشروح ماجرای زنی که آمد نزد پیامبر و اعتراف به زنا نمود و هر بار پیامبر او را رد کردند ولی او برگشت و مجددا اعتراف نمود، تا چهار مرتبه؛ سپس پیامبر در مورد او حکم رجم را صادر و اجرا نمودند. (بحار الانوار، ج 21، ص 367)
    این روایت در منابع مختلف و مشروح اشاره شده و چون زیاد بود فقط به آن اشاره کردم.


    برخی از منابع اهل سنت:

    1. "... فلما رجم رسول الله الثیب من الزناة ...".(الرساله، الامام الشافعی، ص 67، شماره 227)

    2. یک زن و مرد یهودیه ای که پیامبر آن ها را رجم کردند.(کتاب الأم، الشافعی، ج 5، ص 231)

    3. "... حین رجم رسول الله صلی الله علیه و سلم ماعز بن مالک ..."؛ پیامبر شخصی به نام ماعز را رجم نموده اند.(سنن الدارمی، ج 1، ص 32)

    4. "... هل رجم رسول الله صلی الله علیه و سلم، قال: نعم ...".(صحیح بخاری، ج 8، ص 21؛ صحیح مسلم، ج 5، ص 123)

    5. "...قال: رجم رسول الله صلی الله علیه و سلم، و رجم ابوبکر، و رجمت ..."؛ نقل از خلیفه دوم که پیامبر رجم نمودند، ابوبکر هم رجم کرد، من هم رجم می کنم.(صحیح بخاری، ج 8، ص 25؛ سنن الترمذی، ج 2 ، ص 443؛ مسند احمد، ج 1، ص 29 و در ج 3، ص 321 نقل می کند که پیامبر از مسلمان و یهود را رجم کردند؛ . ....)


    نکته:

    با وجود نقل های متعدد از وقوع رجم در صدر اسلام، می توان قطع پیدا کرد که این حکم در صدر اسلام و در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله بوده است؛ لذا دیگر ادعای برداشت نادرست از قرآن، کاملا منتفی است.

    برداشت های غلط ما از قرآن (قسمت اول: حکم رجم و سنگسار)

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 3


  14. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    تناسب بین جرم و مجازات


    فطرت انسان و وجدان مشترک بشری، مناسبت بین جرم و مجازات را می پذیرد. هر چه جرم و خطا بزرگ تر و سنگین تر باشد مجازات آن هم شدیدتر و سخت تر می باشد.

    شخصی كه با وجود داشتن همسر شرعی و قانونی دست به خیانت می زند و زنا می كند، گناه او تا چه حد سنگین است!؟

    اسلام این گناه را آن قدر سنگین می داند كه مجازات همراه با درد را برای او تجویز می كند، تا انزجار خود را از این گناه نشان دهد.

    بله، بر اساس فرهنگ غرب كه آلودگی جنسی چندان قبیح نیست، این نسبت ناهماهنگ جلوه می کند؛ ولی بر اساس فرهنگ حیا چطور؟! و آیا در فرهنگ حیا باید غرب معیار ما باشد؟!

    اگر فضای جامعه، اسلامی باشد و قبح و زشتی هر گناهی به اندازه خود، برای مردم بیان شود، و بدانند که در نزد خداوند گناهان بسیار زشت و قبیح، مجازات سخت و سنگین هم دارند، دیگر آن را ضد بشری و ضد فطرت نمی دانند.

    تضعیف روحیه عفاف و رواج بی غیرتی و بی بند و باری و سست شدن کیان خانواده باعث شده بعضی گناهان قبح سابق خود را از دست بدهند.


    نکته:

    وضع مجازات سختی مانند سنگسار، به معنای توصیه و تشویق به انجام آن نیست، لذا این گونه نیست که هر موردی پیدا شد، سریعا او را سنگسار نمود. بلکه این یک هشدار و نوعی بازدارندگی است برای این که انسان به سمت گناه کشیده نشود. کما این که در اثبات این حکم، چهار شاهد لازم است که شهادت آن ها هم باید شروط خاص خود را داشته باشد.

    برداشت های غلط ما از قرآن (قسمت اول: حکم رجم و سنگسار)

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 3


  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    خلاصه:


    ـ در معنای لغوی رجم، قتل و کشتن هم آمده است، لذا فقط به معنای تبعید و بیرون کردن از شهر نیست.

    ـ حکم رجم و سنگسار، از احکامی است که در شرایع سابق (یهود و مسیحیت) بوده و اسلام آن را تایید کرده است.

    ـ در قرآن کریم، حکم رجم و سنگسار نیامده است ولی توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تشریع شده است.

    ـ در صدر اسلام و زمان پیامبر صلی الله علیه وآله و معصومین، حکم رجم و سنگسار، اجرا شده است.

    ـ وجدان بشری، تناسب بین جرم و مجازات را می پذیرد. چون گناه بی عفتی و خیانت به همسر، بسیار بزرگ و سنگین است، علی القاعده، مجازات آن نیز شدید و سخت است.

    ـ اسلام توصیه و تشویقی به اجرای حکم رجم ندارد، بلکه بیشتر جنبه بازدارندگی دارد، کما این که برای اثبات چنین جرمی، شرائط را به گونه ای قرار داده که اثبات آن بسیار کم و به ندرت حاصل می شود.

    برداشت های غلط ما از قرآن (قسمت اول: حکم رجم و سنگسار)

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات ها 2


  18. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    با عرض سلام و تحیت
    آیت الله جناتی ــ از مراجع تقلید اهل تحقیق ــ در مقاله‌ای به نام بررسی مبانی فقهی رجم گفته‌اند که قائل به آن نیستند و نتیجه‌گیری‌ای کرده‌اند که حاصلش این است:
    ۱. ادعای اجماع در مورد رجم نمی‌توان کرد.
    ۲. احادیث مربوط به رجم مشکل‌دارند (ضعف سند، وجود معارض، اخبار آحاد).
    ۳. صرف نظر از این‌ها، شرائط رجم عادتاً امکان تحقق ندارد.
    ۴. علاوه بر این‌ها شرائط مجریان حکم عادتاً امکان تحقق ندارد.
    ۵. در بیشتر رجم‌ها شرائط رعایت شنده است.


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 7

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود