صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مگر زن انسان نيست؛ پس چرا حق نداره طلاق بگيره يا رابطه نامشروع برقرار كنه يا همسر ديگري اختيار كنه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    2
    حضور
    1 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19

    مگر زن انسان نيست؛ پس چرا حق نداره طلاق بگيره يا رابطه نامشروع برقرار كنه يا همسر ديگري اختيار كنه؟




    آقايي هستم 38 ساله 12 ساله كه ازدواج كرده ام داراي دو فرزند 5 سال پيش بر اثر حادثه اي نيمه فلج شدم و ناتوان. همسر من كه زني خانه دار بود تمام بار زندگي رو بر دوش ميكشه شروع كرده به خياطي وچرخ زندگي رو ميچرخونه 5 ساله كه من براش شوهري نكردم واين زن تمام اميالش رو سركوب كرده به نظر شما اين زن انسان نيست حق نداره طلاق بگيره يا رابطه نامشروع برقرار كنه يا همسر ديگري اختيار كنه وبياره تو اين خونه چطور ما اين قدر ناعادلانه ميناليم كه زنان سيستم بدنيشان چنين است وچنان وحتي تحمل 7 روز رو در ماه ندار وبايد همسر ديگري اختيار كند...

  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست





    مگر زن انسان نيست؛ پس چرا حق نداره طلاق بگيره يا رابطه نامشروع برقرار كنه يا همسر ديگري اختيار كنه؟








    کارشناس بحث: استاد سعید


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا80 نمایش پست ها
    آقايي هستم 38 ساله 12 ساله كه ازدواج كرده ام داراي دو فرزند 5 سال پيش بر اثر حادثه اي نيمه فلج شدم و ناتوان. همسر من كه زني خانه دار بود تمام بار زندگي رو بر دوش ميكشه شروع كرده به خياطي وچرخ زندگي رو ميچرخونه 5 ساله كه من براش شوهري نكردم واين زن تمام اميالش رو سركوب كرده به نظر شما اين زن انسان نيست حق نداره طلاق بگيره يا رابطه نامشروع برقرار كنه يا همسر ديگري اختيار كنه وبياره تو اين خونه چطور ما اين قدر ناعادلانه ميناليم كه زنان سيستم بدنيشان چنين است وچنان وحتي تحمل 7 روز رو در ماه ندار وبايد همسر ديگري اختيار كند...
    سلام علیکم
    مقوله ازدواج و تعدد همسر یکی از موضوعات مهم اجتماعی است که در همه ادیان به نوعی مطرح است. حتی در خرده فرهنگ های بشری هم نسبت به آن حساسیت ویژه ایی نشان داده شده است. حتی در بدوی ترین قبایل بشری هم قوانینی در این خصوص وضع شده است.
    البته طبیعی است که فرایند تشکیل خانواده به معنی ارتباط عمیق بین یک زوج از دو جنس است. شاکله هر خانواده ای بر اساس یک مرد و یک زن شکل می گیرد؛ اما به طور تقریبی، در همه ادیان و فرهنگ های گذشته تعدد همسر برای مردان مورد تایید بوده، هر چند امروزه در برخی کشورها و ادیان نادرست تلقی می شود، نمی توان سابقه رواج آن در مناطق گوناگون جهان را انکار نمود.
    به عقیده ویل دورانت این رسم از اجتماعات اولیه بشری سرچشمه گرفته بلكه «در اجتماعات اولیه، اصل چند همسری روشی متداول و رایج بوده است» (1)
    همچنین رسم چند زنی در میان اقوام چینی و هندی و بابلی و آشوری و مصری قدیم و در میان قبایل سرخپوست آمریكا رواج كامل داشته است. (2)
    اما در كنار همه اين شواهد باز نمي توان انكار كرد كه تعدد همسر در عين تاييد و رواج در اديان مختلف نوعی مسأله خارج از اصل محسوب می شود . در واقع تک همسری امری طبیعی و اصل در تشکیل یک خانواده است ... .
    در هر حال جواز چندهمسری در مرد و حرمت چند شوهری، دو مقوله مرتبط و در عرض یکدیگرند که باید به هر دو و با توجه به هم نگریست و آن ها را مورد بررسی قرار داد. از آن جا که ما معتقدیم قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی بشر تنظیم شده است، نه احساسات و عواطف، ضرورت های اجتماعی در آن مهم ترین نقش را ایفا می کند، در نتیجه ابتدا باید دید که چه ضرورتی اجازه تعدد زوجات را برای مردان حاصل کرده، در مقابل چه موانعی جلوی امکان تعدد شوهر را از زنان گرفته است؟
    نمی‏ توان انکار کرد که نیاز جنسی در مردان کاملا متفاوت از نیاز جنسی در زنان است، به گونه ای که در اغلب مردان انگیزه اصلی در ازدواج و ارتباط با جنس مخالف خواسته یا نا خواسته، ارضای نیاز جنسی است، در حالی که در اغلب زنان این انگیزه عاطفی و روحی است. حتی بخش نیاز جنسی در آن ها هم ماهیتی دوگانه یعنی عاطفی جنسی دارد؛ یعنی در ماهیت و حقیقت این نیاز هم تفاوت آشکاری بین زنان و مردان وجود دارد. اکثر آن چه برخی از زنان در دوران تجرد به عنوان نیاز جنسی احساس می کنند، بیش تر ماهیت تجربه جنسی دارد که با ارتباط با همسر برآورده می شود. پس از ازدواج کم رنگ می شود، در حالی که در مردان این نیاز، امری مداوم و کاملا مستقل و قدرتمند باقی می ماند.
    در شدت و قدرت این نیاز بین زنان و مردان تفاوت آشکاری وجود دارد، به گونه ای که حتی در جوامع غربی که بیش ترین تحریکات و بیداری های جنسی وجود دارد و عدم تمایلات جنسی عامل اجتماعی ندارد، تفاوت بین زنان و مردان در نیاز جنسی امری کاملا آشکار است تا حدی که در اکثر این کشورها میزان سرد مزاجی جنسی زنان تا حدود 35 درصد جمعیت زنان را تشکیل می دهد، در حالی که این امر در مردان شاید به 10 درصد هم نرسد؛ البته در برخی جوامع میزان سردمزاجی زنان تا 80 درصد هم تخمین زده شده است.
    همچنین نمی‏ توان انکار کرد که بقای غریزه جنسی مردان از زنان طولانی‏ تر است؛ زیرا غالب زنان در سن معینی، آمادگی جنسی خود را از دست می‏ دهند، در حالی که در مردان چنین نیست، همچنین زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً هم ممنوعیت آمیزش دارند و هم تمایل هورمونی به این امر ندارند، در حالی که در مردان این ممنوعیت ها وجود ندارد.
    همه این موارد نشان می دهد که نمی توان شرایط زن و مرد را در خصوص نیازهای جنسی یکسان دید و برای هردو جنس به یک گونه قضاوت کرد، از طرف دیگر مردان در حوادث گوناگون زندگی، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند. در جنگ‏ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آن‏ها تشکیل می دهند. در نتیجه همواره میزان زنان در جامعه بیش از مردان خواهد بود و زنان بسیاری در جامعه بدون همسر و سر پرست باقی می مانند.
    با در نظر گرفتن همه آنچه گفته شد، به علاوه این واقعیت (که تعادل میان مرد و زن همواره به هم می‏ خورد) ناچاریم یکی از سه راه ذیل را انتخاب کنیم:
    أ) مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند. زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند. تمام نیازهای فطری و خواسته‏ های درونی و احساسی خود را سرکوب کنند.
    ب) مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده‏اند، به شکل های گوناگون برقرار سازند.
    ج) کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آن‏ها ایجاد نمی ‏شود، نیز قدرت بر اجرای کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آن‏ها اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند.

    حال اگر بخواهیم راه اول را انتخاب کنیم، باید گذشته از مشکلات اجتماعی که به وجود می‏آید، با فطرت و غرائز و نیازهای روحی و جسمی بشر به مبارزه برخیزیم. همچنین عواطف و احساسات این گونه زنان را نادیده بگیریم. اما این مبارزه‏ای است که پیروزی در آن نیست. به فرض که این طرح عملی بشود، جنبه‏ های غیر انسانی آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
    اگر راه دوم را انتخاب کنیم، باید فحشا را به رسمیت بشناسیم . انواع مشکلات روحی و فرهنگی و اجتماعی که دامنگیر این گونه روابط آزاد می شود، بر جامعه بپذیریم؛ تازه زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می‏گیرند، نه تأمین مالی و اجتماعی و ... دارند و نه آینده‏ای در خور و سرنوشتی معین. چنان که شخصیت آن‏ها در این فرایند پایمال شده است. وجدانی سرخورده و احساسی سرشار از ملامت خود دارند. این‏ها اموری نیست که انسان آگاه آن را تجویز کند.
    بنابراین تنها راه سوم می ‏ماند که هم به خواسته‏ های فطری و نیازهای غریزی زنان در موقعیت های خاص پاسخ مثبت داده شده، هم از عواقب شوم فحشا و نابسامانی زندگی این دسته از زنان جلوگیری شود و جامعه نیز از گرداب گناه در امان بماند.
    در این میان دو ضرورت مهم اجتماعی وجود دارد:
    یکی آن که وجود زنان بی سرپرست و بیوه در جامعه به دلایل گوناگون اقتصادی و روحی و غریزی می تواند موجب مفاسد و مشکلات فردی و اجتماعی هم برای خودشان و هم برای مردان جامعه و هم فرزندان شان گردد، در حالی که با یک ازدواج موقت یا دائم، اما کمرنگ تر از ازدواج اول، بخش عمده این نیازها برطرف شده و خطرات بسیاری در این زمینه برطرف می گردد.
    دیگر آن که انگیزه های موجه جنسی در مردان آن هم در شرایط خاصی که به طور معمول، از طریق همسر خود توان برآورده ساختن آن را ندارند، در پاره ای موارد تعدد زوجات را کاملا منطقی می‏کند . با ازدواجی مشروع از فشارهای ویرانگر روحی که ممکن است همه توان مفید اجتماعی یک مرد را گرفته و او را وادار به رفتارهای بسیار پر خطر و پر آسیب نماید، جلوگیری می شود.
    اگر واقع بینانه بنگریم می بینیم در وضعیت احساس نیاز، با توجه به قدرت این نیرو در مردان و تاثیرگذاری آن در تصمیمات و رفتارهای فردی و اجتماعی شان و توانایی مردان در برآورده ساختن تمایلات خود از طریق ابزارهای مالی و اجتماعی که دارند، در بسیاری از موارد این نیاز اگر از طریق مشروع ارضا نشود، مردان را وادار به اقدام از طریق نامشروع می‏ کند که تبعات منفی فردی و اجتماعی و خانوادگی آن بسیار بیش تر و خطرناک تر است.
    اما این که چرا اسلام این حق را نسبت به زنان قائل نشده و چند شوهری را مجاز ندانسته است؟
    ما معتقدیم دلیل این امر ناشی از موانع و تبعات منفی بسیاری است که بر این امر مترتب است و به برخی از آن ها اشاره خواهیم نمود:
    بنا بر تحقیقات گوناگون روان شناسان و فیزیولوژیست ها ماهیت نیاز زنان به همسر و ازدواج برای آن ها در نگاهی کلی، برطرف کردن خلأ روحی و عاطفی است. یعنی این امر در نگاه کلان ماهیتی احساسی دارد؛ در واقع هدف اصلی زنان برای ازدواج رسیدن به موقعیت مشخص و محترم اجتماعی و جلب حمایت فردی است که بتواند از هویت و استقلال آن ها حمایت کند. همچنین تمایل به مشارکت در ایجاد یک مجموعه عاطفی و اجتماعی و البته در کنار همه این ها پاسخی مناسب به نیاز جنسی هم به طور جدی مطرح است.
    با این وجود ماهیت اصلی نیاز زنان به همسر امری است که در تشکیل یک خانواده و ارتباط با یک همسر معنا پیدا می کند. چندهمسری زن در تضاد آشکار با روح نیاز به جلب حمایت یک مرد و تشکیل یک مجموعه مستقل و دارای منزلت اجتماعی خواهد بود. به علاوه این مسئله از زاویه مقابل یعنی از منظر نگاه مردان به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود. مانع ایجاد رابطه حمایتی و احساسی مورد نیاز زنان، از طرف مردان خواهد شد. موجب تزلزل بیش تر مجموعه خانواده خواهد گردید.
    حتی بخشی از نیاز جنسی مردان در گرو انحصاری دانستن شریک جنسی و عامل ارضای آن برای خودشان است. ارتباط زن با هر مرد دیگری حتی تصور و احتمال این امر عاملی در عدم تمایل مرد به همسرش یا عدم ارضای درست این نیاز در او و در نتیجه سست شدن بنیان خانواده خواهد بود؛ بماند که تحقیقات روان شناسی ثابت کرده است که زنان بیش از مردان خواهان تک همسری و توجه کامل به یک همسر هستند. (3)
    هر چند نمی توان روحیه میل به تجربه های متفاوت در هر انسانی را نادیده گرفت . به خصوص در شرایط وسوسه انگیز تشویق انحرافات جنسی و تشویق زنان به تنوع طلبی های زشت جنسی که توسط رسانه های آلوده دامن زده می شود، چه بسا این تمایلات به نوعی خود را به صورت یک امر طبیعی جلوه کند و زن احساس کند که از چند همسری بدش نمی آید، اما حقیقت آن است که زن در چند شوهری هرگز نمی‌تواند حمایت و محبت و عواطف خالصانه و فداکاری یک مرد را نسبت به خود جلب کند، از این رو چندشوهری نظیر روسپی گری همواره مورد تنفر زن بوده است.
    این امری است که از فشارهای روحی و افسردگی ها و زجر های روانی زنانی که متاسفانه چنین تجربه ای داشته اند، به خوبی مشهود و ملموس است و به هیچ وجه قابل انکار نیست ؛ پس چند شوهر داشتن نه با تمایلات و خواسته‌های مرد موافقت داشته است و نه با خواسته‌ها و گرایش‌های زنان. (4)
    اما یکی دیگر از مشکلات مهمی که در صورت چند همسری برای زنان ایجاد می شود، مشخص نبودن پدر برای فرزندان و عدم تعلق عاطفی و گسست بین نسل ها می‌باشد. تعلق فرزند به یک پدر و معین شدن پدر فرزند، اگر چه با تحقیقات امروزی و آزمایش‌های dna و مانند آن، مشخص می‌شود، اما از نظر روانی این امر همچنان مسئله ای حل نشدنی است؛ زیرا همان گونه که دانشمندان می‌گویند: نتایج آزمایش های تجربی صد در صد نیست و احتمال خطای انسانی یا اغراض و اهداف شخصی و دستبرد در نتایج وجود دارد.
    در واقع اقناع روحی و روانی پدر و مادر و فرزند چیزی نیست که با آزمایش قابل حل باشد. فرزند می‌خواهد اطمینان قلبی و درونی یابد که پدر و مادر او واقعی هستند. همین طور پدر و مادر. تا زمانی که اقناع و اطمینان قلبی و درونی از طریق باور به سلامت رفتار همسر صورت نگیرد ، چنین آرامشی به وجود نخواهد آمد. اگر این گونه نشد، به همان نسبت رابطه و پیوند عاطفی بین پدر و مادر و فرزند متزلزل خواهد بود. به طور مطمئن، در صورت تعدد شوهر برای زن، این اطمینان و رابطه عاطفی حاصل نمی‌شود.
    اما باید توجه داشت که این نکته ،فلسفه اصلی منع از تعدد شوهر نیست تا گمان شود که با حل این مسأله اصل مشکل برطرف شده است؛ حتی ماهیت عده نگه داشتن زن هم تنها مساله اطمینان از عدم وجود فرزند نیست چه این امر را بپذیریم یا نه، مشکل اصلی تعدد شوهری زنان آن است که بنیان خانواده را (که بر پایه توجه و تعلق روحی کامل زن به همسر خود و دیگر افراد خانواده شکل می گیرد) به شدت متزازل می نماید. موجب کمرنگ شدن رابطه عاطفی و تعلق روحی مردان نسبت به همسران و خانواده خود می گردد. در نتیجه امنیت خاطر را در سطح بدنه فعال جامعه یعنی مردان به شدت کاهش می دهد. ضرر این امر به طور غیر مستقیم خود زنان را تهدید می کند.
    به علاوه موجب گسست عاطفی و قلبی بین نسل ها شده، ارتباط عمیق تربیتی بین والدین و فرزندان را مخدوش می نماید. احساس درونی مردان نسبت به فرزندان شان را که عامل اصلی تلاش و کوشش و حمایت های مالی و روحی و اجتماعی در مسیر رشد و تربیت و موفقیت آن هاست ، به شدت کاهش می دهد.
    در نتیجه از آن جا که نیاز جنسی زنان ماهیتی فرعی و غیر اصلی در ارتباط با مردها دارد، نیز به عنوان اصلی ترین نیاز در این زمینه مطرح نیست و با توجه به این تبعات منفی تعدد شوهر برای زنان، اسلام اجازه این امر را به زنان نداده است.
    البته ممکن است در برخی موارد و برای برخی از زنان به دلیل نیازهای جنسی و عدم ارضای آن توسط شوهران شان ارتباط با شوهر دیگری مفید به نظر برسد (صرف نظر از عدم تناسب روحی)، اما از آن جا که همواره قوانین اجتماعی و شرعی بر مبنای ضرورت های عمومی و نیازهای حداکثری شکل می گیرد، نمی توان به خاطر وضعیت بخش محدودی از افراد قوانین را دگرگون ساخت، به شکلی کلی و مطلق، اجازه این امر از زنان سلب شده است.
    در عین حال نباید فراموش کرد که اسلام اجازه توجه به نیازهای جنسی را در هیچ فردی به طور مطلق و بی قید و شرط نپذیرفته، به عنوان نمونه، هر نوع رابطه جنسی همجنس را کاملا مردود و غیر قابل قبول دانسته، هر چند فردی ادعا کند که تنها تمایل به همجنس خود دارد و در غیر این صورت زندگی طبیعی خود را از دست رفته می بیند.
    همچنین هر نوع رابطه با محارم یا زنان شوهر دار از نظر اسلام صد درصد و بدون هیچ ماده و تبصره ای مردود و غیر قابل قبول است، در حالی که در مواردی دیده شده تمایل به این رفتارها در برخی افراد بسیار بسیار شدید و پرقدرت شکل می گیرد؛ اما از آن جا که اسلام مصالح کلی و جمعی را بر منافع فردی مقدم می دارد، این اجازه ها را به هیچ وجه نمی دهد و مورد ارتباطات جنسی زنان با مردان دیگر هم از همین قبیل است.
    البته در صورتی که زن واقعا نیازهای جنسی اش به وسیله شوهرش برآورده نشود، می تواند از طریق راهکارهای قانونی برای طلاق و ازدواج با مردی دیگر اقدام نماید. طلاق هایی مانند «طلاق خلع» در شرع برای همین امور تعبیه شده است. قانون گذار هم راهکارهای قانونی برای این امر را در نظر گرفته است تا فشاری فوق طاقت بر زنانی که دچار چنین وضعیتی هستند وارد نگردد. زنان می توانند با مراجعه به محاکم خانواده در جهت برطرف کردن این مشکل اقدام نمایند.
    ممکن است گفته شود همه آن چه در خصوص حساسیت های مردان و نابسامانی خانوادگی و ... رخ می دهد، ناشی از فرهنگ های رایج و حساسیت های محیطی و امور متعارف اجتماعی است. اگر این امر رواج یابد، حساسیت ها و ناراحتی ها هم منتفی می شود.
    در پاسخ باید گفت: توجه به وضعیت برخی کشورهای غربی (که هیچ حساسیت و دغدغه دینی و عرفی خاصی در بسیاری از این امور نداشته و سال هاست که گروه هایی در این کشورها به طور رسمی و وسیع به روابط آزاد جنسی و سکس گروهی پرداخته، آن را تبلیغ می نمایند) نشان می دهد که این گرایش ها هنوز هم نتوانسته موقعیت قابل قبولی در نهاد انسانی پیدا کند حتی در این کشورها هنوز این امور در زمره امور غیر قانونی و نامتعارف شناخته می شود حتی در کشورهایی که ازدواج همجنس رسمی شده، چند شوهری رسمیت نیافته است.

    منابع و مآخذ:
    1. دورانت، ویل، تاريخ تمدن، ص50. مترجمان، احمد آرام و ...، سازمان انتشارات آموزش و پرورش ،1370 ش .
    2. همان ،ص 61.
    3. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج19، ص 302. انتشارات صدرا ، تهران ، 1374.
    4. همان، ص 311.

    موفق باشید

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۳/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۳:۴۳

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    ،،،
    نوشته
    321
    حضور
    4 روز 15 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914



    چه عجب يه اقاي روشنفكر پيدا شد افرين به شما خانوم تون چون ميدونن خيلي شما اقا هستي راضي هستن به اين وضعيت
    کسانی که نمی خواهند به باورهایشان شک کنند"متعصب " هستند!کسانی که نمی توانند "احمق" هستند!کسانی که می ترسند"بردگان"هستند! برتراند راسل

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    نوشته
    1
    حضور
    13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا80 نمایش پست ها
    واين زن تمام اميالش رو سركوب كرده به نظر شما اين زن انسان نيست حق نداره طلاق بگيره يا رابطه نامشروع برقرار كنه يا همسر ديگري اختيار كنه وبياره تو اين خونه چطور ما اين قدر ناعادلانه ميناليم كه زنان سيستم بدنيشان چنين است وچنان وحتي تحمل 7 روز رو در ماه ندار وبايد همسر ديگري اختيار كند...
    من متوجه نشدم منظور شما چیه
    اما خانم می تواند به دادگاه رجوع کند و درخواست طلاق دهد و با مرد دیگری ازدواج نماید طبق یکی از این موارد:
    الف: امتناع شوهر از دادن نفقه یا عجز وی از پرداخت (ماده 1129).
    در صورتی که زن بتواند این امر را در دادگاه ثابت کند دادگاه شوهر را اجبار به طلاق خواهد کرد و اگر شوهر حکم دادگاه را اجرا نکند و زن را طلاق ندهد قاضی یا نماینده او به جای شوهر اقدام به طلاق و امضای سند خواهد کرد. اثبات عدم پرداخت نفقه و یا عجز از آن، یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل قضایی دادگاه خانواده است؛ زیرا زن با توجه به نفقه گذشته که پرداخت نشده و بیم از آینده به دادگاه مراجعه می‌کند اما در منظور از نفقه‌ای که خودداری از پرداخت آن موجب طلاق شده است اختلاف وجود دارد. بعضی نفقه را شامل نفقه گذشته و آینده می‌دانند و برخی آن را به نفقه آینده محدود کرده‌اند و معتقدند نفقه گذشته دینی است بر عهده شوهر مانند دیون دیگر. بنابراین مبنای طلاق در طلاق ، خودداری شوهر از دادن نفقه آینده و عدم امکان ادامه زندگی زناشویی است. بنابراین هرگاه زن نسبت به عدم پرداخت نفقه دادخواست طلاق بدهد در صورتی که شوهر حاضر به دادن نفقه آینده باشد، مانعی برای ادامه زندگی زناشویی وجود ندارد.

    ب) عسر و حرج
    قانون مدنی در ماده 1130 به زن این حق را داده است در صورتی که ادامه زندگی برای وی با مشقت همراه باشد مشمول عسر و حرج قرار گرفته و از دادگاه درخواست طلاق نماید و تبصره این ماده مصادیق عسر و حرج را برشمرده است.
    1) ترک زندگی خانوادگی از سوی مرد 2) اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر به طوری که به اساس زندگی خلل وارد سازد 3) محکومیت قطعی مردبه حبس 5 سال یا بیشتر 4) ضرب و شتم و هرگونه سوءرفتار 5) ابتلا مردبه بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری که زندگی مشترک را مختل سازد.

    ج: غیبت شوهر بیش از چهار سال.

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    361
    حضور
    19 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1859



    من فکر میکنم استارتر محترم میداند که همسرش میتواند جدا شود ولی اخلاقیات و عرف و همچنین محبت و عاطفه است که ایشان را پایبند کرده است و چرا چنین معرفتی در آقایان نیست؟
    من از جناب کارشنایس تعجب میکنم چرا واقعا فکر میکنید نیاز جنسی بانوان را بهتر از خودشان میشناسید ؟! و همسر ایشان نیازی ندارند یا نباید به نیازشان توجه شود؟

    چرا همه برای نیاز زنان مجرد و بیوه دل میسوزانند تا ازدواج متعدد و صیغه توجیه شود ولی در چنین وضعی زنان نیاز ندارند و مشکلی نیست که 5 سال خودشان را سرکوب کنند؟!!
    واقعا دین برای چنین امری راهکار ندارد؟
    ویرایش توسط پریزاد : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ در ساعت ۱۷:۱۱
    دین کامل آن دینی است که از تو انسان بهتری بسازد...
    آمده ام تا بیشتر بدانم....تا مسلمان را بهتر بشناسم.

  13. صلوات ها 12


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    چرا زنها در آنجاییکه ازدواج، برایشان حلال است به بهانه های مختلف از آن گریزانند و تا پای عمل هم پیش میروند و عمری را هم بدون همسر سپری میکنند و تازه ادعای این را دارند که مرتکب گناه هم نمیشوند.

    اما در جاییکه برایشان حرام شرعی است مطالبه حق و حقوق میکنند؟

    به خدا اگر راهی هم بود میامدند میگفتند این مرد هم مثل دیگر مردان ، خبیث و خودخواه است که همسرش را طلاق نمیدهد. خدا برای این مشکل چه راهی درنظر گرفته!!!

    کی وقت آن میرسد که کمی خضوع داشته باشیم و خود را عالمتر از خالقمان ندانیم؟

    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    183



    نقل قول نوشته اصلی توسط پریزاد نمایش پست ها
    و چرا چنین معرفتی در آقایان نیست؟
    شما هم علم غیب دارید که چنین معرفتی در آقایان نیست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط پریزاد نمایش پست ها
    چرا همه برای نیاز زنان مجرد و بیوه دل میسوزانند تا ازدواج متعدد و صیغه توجیه شود ولی در چنین وضعی زنان نیاز ندارند و مشکلی نیست که 5 سال خودشان را سرکوب کنند؟!!
    واقعا دین برای چنین امری راهکار ندارد؟

    از اول همین را می گفتید که که اینهمه صغری و کبیری چیده اید که علیه صیغه حرف بزنید!
    جالب اینجاست که می گویند چرا شما تبلیغ متعه می کنید؟ خوب شما دارید تعدد زوجات و متعه را رد می کنید انتظار دارید ما بگوییم حرف شما درسته و حرف خدا غلطه؟
    وقتی که می گیم زنان بیوه نیاز دارند که شوهر داشته باشند داد و فریاد راه می اندازید که زنان نیاز جنسی ندارند و می توانند خودشان را کنترل کنند اما اینگونه موارد که شده می شوید مدافع زنان و داد و فریاد راه می اندازید که آیا زنان باید نیاز های خودشان را سرکوب کنند؟
    خانم می تواند طلاق بگیرد و به نیاز جنسیش برسد،مگر کسی اصرار کرده که طلاق نگیرد که شما می گی چرا دین راه حلی نداده!
    راه حل دین طلاق است که برود بعد از طلاق با کسی ازدواج کند.


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا80 نمایش پست ها
    به نظر شما اين زن انسان نيست حق نداره طلاق بگيره يا رابطه نامشروع برقرار كنه
    کی گفته زن حق نداره طلاق بگیره؟ کی گفته مرد حق داره رابطه نامشروع داشته باشه و زن چنین حقی نداره؟

    یه مقدار این پست مشکوک به نظر میاد
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا80 نمایش پست ها
    يا همسر ديگري اختيار كنه وبياره تو اين خونه
    مسلمانان غیرت دارند. اگر شما بیغیرتی باید به مسلمانیت شک کرد. اگر هم مسلمان نیستی برو کارت رو بکن ، چیکار به مسلمانها داری؟
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود