صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقد نظریه ی ولایت فقیه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    4 روز 3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    242

    نقد نظریه ی ولایت فقیه






    قریب پنجاه سال از طرح نظریه ولایت مطلقه فقیه می‌گذرد.
    اما علی رغم گذشت این مدت نسبتاً طولانی، نقد این نظریه چندان قرین توفیق نبوده.

    در این سال ها، همواره دو امر مانع از شکل گیری نقادی این نظریه به صورت علمی و صحیح بوده است.
    مانع اول، وجود و غلبه انگیزه‌های ایدئولوژیک در نقدهاست.
    اگر ایدئولوژی را به معنای مجموعه‌ای از تصورات و تصدیقات بدانیم که غایت آن کسب قدرت است، نقد ایدئولویک هم به قصد کسب قدرت انجام می‌شود.
    در سال‌های گذشته همواره وجود انگیزه‌های ایدئولوژیک، موجب شده تا منتقدان هیچ‌گاه نتوانند به درک درستی از این نظریه نائل شوند.
    و چون نقادی متفرع بر فهم است، شکست در فهم متن قطعاً به شکست در نقد نیز منجر می‌شود.
    در حقیقت غالب نقدهایی که تاکنون در قبال این نظریه مطرح شده‌اند، اولاً با انگیزه کسب قدرت برای جناح متبوع همراه بوده است.
    و ثانیاً منتقدان همواره با مبانی مدرنیته و مولفه های تفکر مدرن مانند آزادی، دموکراسی و ... به خوانش و نقادی این نظریه پرداخته‌اند.
    به همین دلیل نمایندگان جریان‌های تجدد خواه که اصالت را به عقل تجدد می‌دهند مانند سروش، کدیور، ... ، از همان ابتدا در فهم این نظریه درمی‌مانند.
    و به دلیل اصالت دادن به عقل تجدد، گاه مغالطات بسیار عظیم و در عین حال بازی‌های زبانی حیرت برانگیزی در لسان این منتقدان رخ می‌دهد.
    فی المثل در عالم تجدد، «مطلقه» بودن یک حکومت معنای خاص خود را دارد.
    حال آن که همین تعبیر –یعنی حکومت «مطلقه»- در سنت فقهی شیعه معنایی به کلی متفاوت از معنای متجدد آن دارد.
    البته منظور این نیست که نمی‌توان در نقد یک نظریه، از سنتی غیر از سنت فکری نظریه‌پرداز کمک گرفت.
    اما دست کم باید تلاش کرد که در هنگام خوانش متن، آن را با در نظر گرفتن سنت مادر فهم کرد.
    مخلص کلام این که نقد هر نظریه، در وهله اول بایستی درون پارادایمی باشد.
    و از بیرون، نمی توان یک متن را فهم و نقد کرد.
    مانع دوم عدم توفیق در نقد نظریه ولایت فقیه، غلبه نگاه‌های سایکولوژیک به مقوله تفکر در میان ما است.
    ما معمولا تفکر افراد ناشی از روحیات، عادات ناخودآگاه و شخصیت آنها می‌انگاریم.
    در حقیقت در تحلیل‌های سایکولوژیک، تفکر، امری اراده محور و سوبژه محور فرض می‌شود.
    و چنین پنداشته می‌شود که همان گونه که انسان اعمال خود را به کمک اراده خویش انجام می‌دهد، می‌تواند تفکر خود را نیز با اراده خود سامان بخشد و بنا کند.
    و در نتیجه، این تصور به تدریج غلبه پیدا کرده که صلاحیت‌های عملی افراد، صلاحیت فکری آنان را نیز ضمانت می‌کند.
    و متقابلاً ضعف‌های شخصیتی افراد، نشانه‌ بطلان تفکرشان انگاشته می‌شود.
    در حالی که تفکر، امری اراده محور نیست.
    یعنی بشر نمی‌تواند هرگونه که می‌خواهد فکر کند.
    و متفکر، محتوای تفکر خویش را تولید نمی‌کند.
    تفکر از سنخ یافت است و نه بافت.
    و متفکر نمی‌تواند تعیین کند که چه چیز را بیابد.
    به همین دلیل چه بسا یک انسان موحد، یک اندیشه الحادی را کشف کند.
    و یک ملحد یک نظریه توحیدی را بیابد.
    به همین‌دلیل هم چنان که نگاه‌های ایدئولوژیک، از فهم و نقد نظریه ولایت فقیه عاجزند، متقابلاً دفاع مدافعان این نظریه نیز فاقد وجاهت علمی می‌باشد.
    چرا که در بخش عظیمی از این دفاع‌ها، تلاش می‌شود تا با استناد به تحلیل‌های سایکولوژیک از حیثیت علمی نظریه ولایت فقیه دفاع شود.
    به عبارت دیگر مدافعان این نظریه، همواره کوشیده‌‌اند تا با تمسک به صلاحیت‌های فردی و مقامات عرفانی مرحوم آیت ا.. خمینی از این نظریه دفاع کنند.
    اما چون تفکر امری اراده محور نبوده و نیست، هیچ گاه صلاحیت‌های فردی، نمی توانند وجه موجهی برای دفاع از یک نظریه را فراهم کنند.

    یکی از موانع نقادی در میان ما عدم توافق نظر بر سر روش نقد است.

    و اکنون با غلبه بحران نیست انگاری و تردید در امکان وصول به حقیقت برای بشر مدرن، این مشکل بیشتر شده است.
    و اکنون دامنه این نیست‌انگاری کم و بیش دامن همه آحاد بشر و حتی مخالفین تجدد و غرب را نیز گرفته‌است.
    تا جایی که حتی اسلام گرایان که خود را مخالف تجدد می‌پندارند، نیز از یک نیهیلسم معرفت‌شناسانه عمیق رنج می‌برند.
    و طبیعی است که به محض طرح هر نقدی بر افکار آنان، بلافاصله پاسخ می‌دهند که چون فاهمه بشری محدود است، به هیچ وجه نمی‌توان با دلایل عقلی ارزش و اعتبار یک نظریه را مخدوش کرد!
    این سخن گرچه در ظاهر، صورتی فلسفی دارد اما در واقع یک سخن کاملاً سیاسی و ایدئولوژیک است.
    به این معنا که اسلام‌گرایان هرگاه قصد تبیین افکار خود- و دفاع از نظریه ولایت فقیه- را دارند از دلایل عقلی کمک می‌گیرند.
    و حجیت اجمالی و فی الجمله عقل را می‌پذیرند.
    اما در مقابل، به محض این که منتقدین با استفاده از روش‌های عقلی به نقد این نظریه می‌پردازند، بلافاصله در حجیت عقل تشکیک می‌کنند!
    و مدعی می‌شوند به دلیل محدودیت فاهمه بشر و عقل بشری، نمی‌توان این نظریه را نقد کرد.
    غافل از این که تردید در حجیت عقل و یا محدودیت‌های فاهمه بشری، شمشیری دو لبه است.
    و این شمشیر بیش از آنکه بتواند موجب جلوگیری از نقد نظریه ولایت فقیه شود، خود به شکلی شدید‌تر و جدی‌تر حقانیت و وجاهت این نظریه را هدف قرار می‌‌دهد.
    چرا که خواه ناخواه، این نظریه نیز مانند هر نظریه دیگر، امری بشری است.
    و محدودیت‌های فاهمه بشری نیز در تکوین و تأسیس این نظریه نقش داشته.
    و به همین دلیل، نه تنها باب نقادی آن بسته نخواهد بود بلکه از قضا موضوع به عکس خواهد شد!
    به این معنا که اگر اسلام گرایان اصرار داشته باشند که فاهمه بشر محدود است – که حقیقتاً هم محدود است- پس هیچ نظریه‌ای را نمی‌توان واجد اعتبار تام و تمام و مطلق دانست.
    و همین موضوع اقتضا می‌کند که هر بار از نو به تخریب ساختارشکنانه باورهای پیشین و ساختن بنایی جدید پرداخت.
    اما مسأله این است که اسلام‌گرایان در چنین اوقاتی به جای این که از نظرات خود دست کشیده و تواضع پیشه کنند، مایلند که همان ادعای پیشین را با روش‌های جدید اثبات کنند.
    و به همین دلیل همواره در جست و جوی پاسخ‌های نو و بدیعی برای دفاع از حقانیت نظریه ولایت فقیه هستند.
    این پاسخ‌ها البته تعابیر و صورت‌های متنوعی دارد.
    اما در باطن، همگی جوهره‌ای واحد دارند.
    جوهره همه این پاسخ‌ها، این است که نظریه ولایت فقیه، صرفاً یک نظریه بشری نیست.
    و به همین دلیل از محدودیت‌های فاهمه بشری متأثر نیست.
    البته تعابیر در بیان این مطلب، متفاوت است.
    اما جوهره سخنان یکی است.
    فی‌المثل گاهی ادعا می‌شود که مبتنی بر «قاعده لطف»، امام غائب شیعیان، همواره فقها و علما را راهنمایی می‌کند.
    و به همین دلیل امکان ندارد که علما اشتباه کنند.
    و نقد و بررسی نظریه ولایت فقیه وجهی نخواهد داشت.
    غافل از این که قاعده لطف خود حاصل فاهمه بشری است!
    و این قاعده خود توسط همین عقل محدود و بشری فهم و اثبات شده‌است!
    و به همین دلیل خود قاعده لطف نمی‌تواند مطلق و مبرا از نقد انگاشته شود!!
    گاه نیز تلاش می‌شود که با استفاده از حکمت متعالیه به دفاع از این نظریه پرداخته شود.
    به این معنا که ادعا می‌شود که نظریه ولایت فقیه، حاصل یک اشراق بر وجود نظریه پردازش بوده است.
    و در کشف اشراقی، مطلب نه به صورت مفهومی که به صورت وجودی بر فرد منکشف می‌شود.
    یعنی وجود موضوع بر فرد ظاهر می‌شود.
    و نه مفهوم ذهنی و محدود آن.
    لذا اشراق، محدودیت‌های نگاه‌های مفهومی غالب را ندارد.
    بلکه موضوع به شکل تام و تمام- و البته در عین اجمال و تفصیل- بر فرد منکشف می‌شود.
    اما غافل از این که این پاسخ نیز، دردی را دوا نمی‌کند.
    چرا که این سخن یک گزاره جدلی الطرفین است.
    به این معنا که منتقد- و یا منتقدین- نیز متقابلاً می‌توانند ادعا کنند که نقدهای آنان نیز حاصل تلاش‌های ذهنی و مفهومی نیست.
    بلکه این نقدها نیز به صورت اشراقی بر وجود منتقدین منکشف شده!
    و به همین دلیل از محدودیت‌های فاهمه بشری متأثر نشده است!!
    و این سؤال را پرسید که آیا همین نظریه- که اشراق محدودیت‌های نگاه مفهومی را ندارد- آیا خود حاصل یک اشراق است؟!
    که در این صورت، یک دور واضح بوجود می‌آید!
    و یا اینکه اسلام گرایان این مطلب را به کمک بحث‌های ذهنی و مفهومی درک کرده‌اند؟!
    که در این صورت، همین یافت هم از محدودیت‌های فاهمه بشری تأثیر پذیرفته است!
    و نمی‌توان آن را مطلق انگاشت!
    بگذریم از این که اساساً حتی مبتنی بر حکمت متعالیه هم نمی‌توان چنین سخنانی را پذیرفت.
    زیرا مبتنی بر حکمت متعالیه اولاً وجود امری اصیل و حقیقی انگاشته می‌شود.
    ثانیاً وجود امری بسیط و غیرمرکب فرض می‌شود.
    ثالثاً وجود در عین بساطت، به شکل تشکیکی موجود است. (بنا به تقریر رایج‌ از حکمت متعالیه)
    و رابعاً تشکیک بر دو نوع است.
    تشکیک طولی.
    و تشکیک عرضی.
    در تشکیک طولی، نسبت دانی به عالی نسبت اجمال و تفصیل است.
    مانند پرتو های نزدیک به منبع نور و پرتوهای دورتر.
    و برای تصور تشکیک عرضی نیز می‌توان به انوار رنگین کمان که با یکدیگر مثال زد.

    در هر صورت اگرچه وجود بسیط است، اما این بساطت وجود مانع از آن نیست که به نحو تشکیک اعم از طولی و عرضی خود را آشکار کند.
    و چون تشکیک خود به نحو طولی و عرضی متصور است، حتی در فرآیند اشراق نیز هیچ ضمانتی ندارد که وجود خود را در وجه جامع و تام و تمام بر یک متفکر ظاهر کند.
    بلکه اساساً چون وجود جلوه‌های مختلف دارد، هر بار از خود جلوه‌ای به نمایش می‌گذارد.
    و به همین دلیل همه نظریه‌ها به سهم خود حظی از حقیقت دارند.
    و در عین حال هیچ کدام، سخن تام و تمام نیستند.
    واقعیت این است که نمی‌توان با استناد به این استدلال‌ها نقد نظریه ولایت فقیه را مهمل نهاد.
    و علت اینکه اکنون تلاش می‌شود با توجیهات و تعابیر مختلف، نقد نظریه ولایت فقیه امری غیرممکن معرفی شود، به دلیل باورهای فکری و یا فلسفی نیست.
    بلکه اسلام گرایان به دلیل وابستگی شدید به تفکر ایدئولوژیک، هیچ‌گاه پرسش از مبانی خود را میسر نمی‌دانند.
    و چگونه چنین کاری را جایز بدانند؟!
    چرا که پرسش از مبانی، موجب تشویش اذهان می‌شود.
    و در حالی که ایدئولوژی مخدر اذهان است.
    و به همین دلیل اصحاب ایدئولوژی، همواره پرسش‌های جدی سرکوب می‌کنند.
    و این سرکوب اولاً ‌در وجود خود آنان رخ می دهد.
    زیرا پرسش امری اراده محور نبوده و عارض وجود بشر می‌شود.
    به همین دلیل اسلام‌گرایان نیز مانند سایر انسان‌ها، همواره با پرسش‌هایی جدی مواجه می‌شوند.
    اما همواره تلاش می‌کنند که این پرسش‌ها را در وجود خود نیست بیانگارند.
    و سایر افرادی که این پرسش‌های جدی را مطرح می‌کنند را نیز سرکوب کنند.
    اما باید توجه داشت که این سرکوب کردن‌ها، برخلاف تصور رایج، لزوماً به شکل فیزیکی رخ نمی‌دهد.
    بلکه در بسیاری از موارد خود را در لباس بحث و استدلال و با ظاهری حق به جانب و متفکرانه نشان می‌دهد.

    کتاب ولایت فقیه را می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد.

    در قسمت اول، مؤلف تلاش می‌کند که با کمک براهین عقلی، لزوم تشکیل حکومت اسلامی را اثبات کند.
    و مبتنی بر مبانی مؤلف، عقل – ولو به نحو اجمالی - حجیت دارد.
    به همین دلیل، متقابلاً در این خوانش نقادانه نیز به مبنای مؤلف- مبنی بر حجیت اجمالی عقل- احترام نهاده می‌شود.
    و تلاش خواهد شد که با دلایل عقلی، نقایص و اشکالات احتمالی نظریه نشان داده شود.
    در قسمت دوم کتاب، شواهد روایی که موضوع تشکیل حکومت، مورد بحث قرار گرفته است.
    که در این بخش نیز، مبتنی بر دستگاه علم اصول- که مورد پذیرش مؤلف نیز هست- تلاش می‌شود دقت برداشت‌های مؤلف از روایات، مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.
    بیان این نکته ضروری است که در این نقادی، به هیچ وجه به آنچه در مسیر وقوع انقلاب اسلامی، شرایط رخداد آن و حوادث بعد از آن و در طی این سی و پنج سال، محل بحث نیست.
    به عبارت ساده‌تر، محل نزاع در این نقد، عملکرد رهبران انقلاب اسلامی در گذشته و یا حال نبوده و نیست.
    بلکه به شدت تلاش شده که کانون توجه به مبانی نظری انقلاب اسلامی معطوف باشد.
    زیرا ساحت عمل، بستر امکانات و محدودیت‌هاست.
    و از شکست‌های عملی و یا خطاهایی که ممکن است در بستر عمل رخ دهد، لزوماً بطلان یک نظریه نتیجه نمی‌شود.



    لطفا فایل را دانلود و مطالعه بفرمایید

    http://www.askdin.com/attachment.php...1&d=1419094597
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۹/۳۰ در ساعت ۱۸:۰۳

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست





    نقد نظریه ی ولایت فقیه








    کارشناس بحث: استاد کریم


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن امیری نمایش پست ها
    در قسمت اول، مؤلف تلاش می‌کند که با کمک براهین عقلی، لزوم تشکیل حکومت اسلامی را اثبات کند.
    و مبتنی بر مبانی مؤلف، عقل – ولو به نحو اجمالی - حجیت دارد.
    به همین دلیل، متقابلاً در این خوانش نقادانه نیز به مبنای مؤلف- مبنی بر حجیت اجمالی عقل- احترام نهاده می‌شود.
    و تلاش خواهد شد که با دلایل عقلی، نقایص و اشکالات احتمالی نظریه نشان داده شود.
    در قسمت دوم کتاب، شواهد روایی که موضوع تشکیل حکومت، مورد بحث قرار گرفته است.
    که در این بخش نیز، مبتنی بر دستگاه علم اصول- که مورد پذیرش مؤلف نیز هست- تلاش می‌شود دقت برداشت‌های مؤلف از روایات، مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.
    بیان این نکته ضروری است که در این نقادی، به هیچ وجه به آنچه در مسیر وقوع انقلاب اسلامی، شرایط رخداد آن و حوادث بعد از آن و در طی این سی و پنج سال، محل بحث نیست.
    به عبارت ساده‌تر، محل نزاع در این نقد، عملکرد رهبران انقلاب اسلامی در گذشته و یا حال نبوده و نیست.
    بلکه به شدت تلاش شده که کانون توجه به مبانی نظری انقلاب اسلامی معطوف باشد.
    زیرا ساحت عمل، بستر امکانات و محدودیت‌هاست.
    و از شکست‌های عملی و یا خطاهایی که ممکن است در بستر عمل رخ دهد، لزوماً بطلان یک نظریه نتیجه نمی‌شود.
    سلام علیکم
    مطالب شما را با دقت مطالعه کردم. بنده نیز اصل فرمایش شما در نقد نظریات قبول دارم وبه نظر من فضای حاکم نوعا در بین مخالفان وموافقان یک نظریه از جمله مساله ولایت فقیه درست نیست ومتاسفانه اجازه نقادی واظهار نظر صریح را به اشخاص نمی دهد واین نه تنها به نفع اسلام نیست بلکه به ضررر آن است.
    آستانه تحمل ما آنطور که از ائمه خود یاد گرفته ایم باید بیشتر از این باشد.
    اما نسبت به مساله ولایت فقیه وسخنانی که حضرتعالی فرمودید بنده هم باید عرض کنم که نوع روشن فکران ما به خاطر تاثیری که از غرب ومکاتب وجریانهای جدید گرفته اند در نقد معارف ونظریه های دینی انصاف را رعایت نمی کند وآن مکات برا اصل قرار داده وطبق آن اظهار نظر می کنند. وموافقان نیز به تصور بنده بدون اینکه از ولایت فقیه ومبانی علمی آن آگاهی لازم را داشته باشند اظهار نظر می کنند. این نسبت به عموم مردم است. ولی در بین علماء اینطور نبوده است. واز زمانیکه طبق مطالعات بنده برای اولین بار مرحوم ملا احمد نراقی در کتاب عوائد الایام مساله ولایت مطلقه فقیه را مطرح کرد وادله روایی آن را مورد بحث وبررسی قرار داده ود رنتیجه ولایت مطلقه را اثبات می کنند. وبعد صاحب جواه رد رکتاب جواهر خود که می فرمایند کسی که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد بوی فقه را نچشیده است. همیشه مورد بحث بوده است. طیفی مانند آیت الله خویی وبرخی ازشاگردان ایشان این نظریه را قیول نداشتند وولایت فقیه را فقط در امور حسبیه درست می دانستند. وبرخی مانند امام خمینی وشاگردان ایشان مانند آیت الله جوادی آملی، سبحانی، مومن ودیگران موافق با این نظریه بوده و ادله آن را در کتابهای مختلف مورد بررسی قرار داده اند مثلا مرحوم آیت الله منتظری چهار جلد کتاب قطور در اثبات ولایت مطلقه فقیه نوشته وهمه ادله را مورد بررسی قرار داده اند.
    نتیجه اینکه ماباید فضای عموم مردم را با فضای علما وبحث های علمی جدا کنیم. وعلماء نیز علاوه بر ادله روایی که نوزده روایت است به ادله عقلی از جمله امام خمینی در کتاب ولایت فقیه تمسک جسته اند وبنده بر خلاف رای شما عقیده ندارم که صرفا بر اساس اصالت وجود یا اشراق به اثبات این مساله پرداخته باشند چون حضرت امام خمینی این مباحث وبحث های حکومت اسلامی را ماهها در درس فقه خود مطرح کرده وبررسی نموده اند واینطور نبوده که فقط یک کتاب نوشته باشند بلکه این کتاب ثمره این مباحث بوده بعد از نقد وانتقاد شاگردان تقریر یافته است.
    به نظر بنده می رسد ادله ای که علماء طراز اول ما در کتابهای خود استناد جسته اند مثل مرحوم نراقی، امام خمینی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله منتظری وبرخی دیگر اشکالات مطروحه شما را ندارند.

    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ در ساعت ۰۹:۰۵
    نقد نظریه ی ولایت فقیه
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقش ولایت فقیه در ترقی وحفظ نظام:
    ما درست است که وجود ضعف ها واشکالاتدر کشور را نفی نمی کنیم ولی اگر بخواهیم با عینک انصاف به قضایا نگاه کنیم وجود ولی فقیه در حفظ وعدم وابستگی کشور ما خیلی تاثیر گذار بوده است.
    ایران اسلامی از اول انقلاب با تحریم های همه جانبه از در طرف غرب مواجه بوده است وهشت سال جنگ بر او تحمیل شده است که اکثر کشورهای دنیا اعم از اسلامی وغیر اسلامی یا سکوت کرده اند ویا رد طرف صدام بوده اند. ولی با اینهمه ما شاهد هستیم که رشد علمی وسطح رفاه زندگی، امور پژشکی وبهداشت، مسائل نظامی قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست. د رعین حال ایران با تمام این مشکلات در برخی امور ومسائل علمی وتکنولوژی جزء ده کشور اول دنیا است.
    این امور بدون وجود رهبری که با به صراحت در مقابل قدرتهای بزرگ دنیا ایستاده است وا زحمایت های وتلاش های داخلی حمایت می کند ممکن نبود. وساده ترین دلیل بر آن همین کشورهای اطراف خود ماست.
    کشورهایی مانند: لیبی، مصر، تونس، عراق که در عمده آنها بیداری اسلامی راه افتاد بخاطر عدم وجود رهبری قوی ومدیر یا به دامن دیکتاتوری دیگر افتاده اند ویا اینکه در آنها جنگ داخلی راه افتاده است.
    نیروهای ارزشی ما باید با تلاش در زمینه های علمی وبه دست گرفتن مراکز مهم وبا کا رجهادی باید تلاش کنند در جهت منویات رهبری وخدمت رسانی خالصانه به مردم کمک نظام باشند ودر جهت صحیح حرکت کنند. واگر ما نتوانیم در نظام خود افرادی مومن ومتعهد ومتخصص تربیت کنیم دچا رمشکل خواهیم شد. لذا با درک شرایط ما باید در تمام زمینه نیرو وکادر متخصص ومومن تربیت تا بتوانیم به آن اهداف والا وارزشی که مد نظر بوده برسیم.
    از نقشهای مهمی که ولایت فقیه در کشور ما داشته است، فرو نشاندن فتنه ها وبرنامه های براندازی بوده است. ما شاهد بوده ایم که عده ای که در امور سیاسی سرخورده می شدند دست به شورش واعتراض های خیابانی می زدند که در این موارد نقش ولایت فقیه واقعا وهم بوده است ومدیریت ولی فقیه کشور را زا مشکلاتی بزرگ نجات داده است. که از بارزترین آنها می توان به اعتراض به قانون قصاص در زمان امام خمینی(ره) که مرحوم مهندس بازرگان هم در این اعتراضات بوده ونقش فعال داشته است. ویا به فتنه 88اشاره کرد که توسط برخی جناحهای سیاسی شکست خورده در انتخابات طرح ریزی شده است.
    از آنجایی که سیره وروش رهبران ما در این نظام جذب حداکثری بوده ودفع حد اقلی لذا با همه امور تند وبصورت سلبی کامل برخورد نکرده اند تا خواست دشمن برآورده نشود وافراد کشور در نظام باقی بمانند.
    نقد نظریه ی ولایت فقیه
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141



    سلام

    بین رهبر ی رفسنجانی اختلافه ...
    بین رهبری وخاندان خمینی اختلافه
    بین رهبری وخاتمی اختلافه
    بین رهبری احمدینژاد اختلافه
    یکسری ادم مذهبی نما تو 34 امدن وارد مجلس وقوه مجریه غیره شدن هی گفتن جانم فدای رهبر وهر جا مدیریت این اقایون وخانم ها ایراد گرفتن وگفتن ما مرید ولایت فقیه هستیم
    حاجی من دانشجوحقوقم می توانم به راحتی اب خوردن اصل ولایت فقیه را زیرسوال ببرم ولی دردم این نیست .
    درد ان کسانی که نان به نرخ روزمی خورند .
    ظاهر مذهبی دارند چون به نفعشون ...
    یک روز یک نماینده واقای سیاسی طرفدار رهبر ه واسلام فردا رنگ عوض می کند میشه اپوزیسیون ویافلان روحانی

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط مردعشق نمایش پست ها
    سلام

    بین رهبر ی رفسنجانی اختلافه ...
    بین رهبری وخاندان خمینی اختلافه
    بین رهبری وخاتمی اختلافه
    بین رهبری احمدینژاد اختلافه
    یکسری ادم مذهبی نما تو 34 امدن وارد مجلس وقوه مجریه غیره شدن هی گفتن جانم فدای رهبر وهر جا مدیریت این اقایون وخانم ها ایراد گرفتن وگفتن ما مرید ولایت فقیه هستیم
    حاجی من دانشجوحقوقم می توانم به راحتی اب خوردن اصل ولایت فقیه را زیرسوال ببرم ولی دردم این نیست .
    درد ان کسانی که نان به نرخ روزمی خورند .
    ظاهر مذهبی دارند چون به نفعشون ...
    یک روز یک نماینده واقای سیاسی طرفدار رهبر ه واسلام فردا رنگ عوض می کند میشه اپوزیسیون ویافلان روحانی
    سلام مرد عشق، دردت به جون همه اونهایی که نان به نرخ روز می خورن وبخاطر منافع شخصی وحزبی کشور را در چالش می گذارند وقدرت آن قدر در مذاق اینها شیرین افتاده کا حاضرند خون به دل رهبر کنند ومنافع کشور را زیر پا گذارند ولی از قدرت پایین نیایند.
    درد همه ما این است که فرمودید ولی چه کنیم که چنین آدمهایی وجود دارند ولی ما باید تلاش کنیم حداقل مفید برای کشور باشیم وخدای نکرده روزی مثل همین نان به نرخ روز خورها نباشیم.
    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ در ساعت ۱۳:۰۲
    نقد نظریه ی ولایت فقیه
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141



    سلام یک درد دیگه هم دارم لیسانسه بیکار بی پولی ...
    همیشه دلخوش وعده های الکی فلان اخوند وفلان نماینده مجلس وقوای مجریه ومجلس وقضایی شدم..
    دیگه خسته شدم ازاین همه فسا د ورانت کلاهبراداری واختلاس لاشخورها تواین کشور ...

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141



    قبلا یک باراستاد حقوق اساسی ما که خیلی هم فهیم ودانا بود مطلبی گفت که فکرکنم درست باشد :
    درانتخاب رهبری یک اشکال بزرگ هست:شورای نگهبان صلاحیت خبرگان رهبری را تایید میکند و خبرگان هم رهبر را انتخاب - البته صحیحش کشف است - میکنند و از آنجا که رهبر مستقیما ۶ نفر از اعضای شورای نگهبان را انتخاب میکند و ۶ نفر دیگر هم توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی و سپس انتخاب میشوند و باز از انجا که رئیس قوه قضائیه هم منصوب رهبری است پس نهایتا یک دور وجود دارد و این دور باطل است.
    این چه قانونی دیگه اخر ؟


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط مردعشق نمایش پست ها
    حاجی من دانشجوحقوقم می توانم به راحتی اب خوردن اصل ولایت فقیه را زیرسوال ببرم .
    جدا؟!!!
    به راحتی آب خوردن؟!!!
    حرف دلتو بگو ببینم چی میگی؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط مردعشق نمایش پست ها
    قبلا یک باراستاد حقوق اساسی ما که خیلی هم فهیم ودانا بود مطلبی گفت که فکرکنم درست باشد :
    درانتخاب رهبری یک اشکال بزرگ هست:شورای نگهبان صلاحیت خبرگان رهبری را تایید میکند و خبرگان هم رهبر را انتخاب - البته صحیحش کشف است - میکنند و از آنجا که رهبر مستقیما ۶ نفر از اعضای شورای نگهبان را انتخاب میکند و ۶ نفر دیگر هم توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی و سپس انتخاب میشوند و باز از انجا که رئیس قوه قضائیه هم منصوب رهبری است پس نهایتا یک دور وجود دارد و این دور باطل است.
    این چه قانونی دیگه اخر ؟
    حاجی تو که دانشجوی حقوقی خیلی راحت باید بتونی به این شبهه جواب بدی، یه خورده فکر کنی جوابشو می‌فهمی
    بقیه اشکالاتم همینطور آبکیه؟


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها


    جدا؟!!!
    به راحتی آب خوردن؟!!!
    حرف دلتو بگو ببینم چی میگی؟



    حاجی تو که دانشجوی حقوقی خیلی راحت باید بتونی به این شبهه جواب بدی، یه خورده فکر کنی جوابشو می‌فهمی
    بقیه اشکالاتم همینطور آبکیه؟
    سلام
    نخیر ...اگربنده بخواهم تعبدا قبول کنم که احتیاجی نداشت سوالما اینجابپرسم بعدا شما پابرهنه بیا وسط بحث ما ؟
    از پاسخگو اعتقادی پرسیدم ..
    درضمن شما اگر بهتر میدونی جواب می دادی ؟
    نه اینکه تیکه بپرانی .....

  21. صلوات


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 8

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود