صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه طهارت و نجاست

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    349
    حضور
    11 روز 9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1021

    اشاره فلسفه طهارت و نجاست




    با سلام.نمیدونم تو بخش درستی دارم این سوالو میپرسم یانه.یا اصلا عنوانش درسته یا نه!
    من یه مدتی هست برام این سوال هست که : اسلام اومده خوب یه چیزایی نجس اعلام کرده . همینطور یه چیزایی رو هم پاک کننده اون نجاست.
    بعد ما تو احکام دینمون میایم میبینیم که میگن وقتی مطمئن نیستی که یه چیز پاکه یا نجس ، پاکه . حتی اگه تا 90% هم احتمال بدین نجسه.
    خوب من میخوام بدونم فلسفه این نجاست چیه . یعنی چرا اسلام میگه مثلا خون نجسه . به خاطر الودگی و کثیفیه؟ اگه به خاطر این بود که باید می گفت اگه احتمال میدین لباستون خونیه هم باید بشورینش.
    خیلی وقتا حس میکنم یه چیز نجسه و از اونجایی که احکام میگه چون مطمئن نیستی پاکه ، منم پاک فرضش میکنم .درصورتیکه من با یه ذره تحقیق میتونم بفهمم نجسه یا نه ولی اینکارو انجام نمیدم. چون زحمت شستنشو نمیخوام بکشم.
    اصلا اسلام برای چی یه چیزایی رو نجس اعلام میکنه بعد اونوقت از اون طرف میگه نیاز به تحقیق نیس در مورد نجاستشون!
    کلا نمیفهمم!
    .
    نمیدونم تونستم منظورمو درست بگم یا نه.
    ممنون میشم توضیح بدین.
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۱۰/۱۸ در ساعت ۲۱:۲۱
    طلوع می‌کند آن آفتاب پنهانی
    زسمت مشرق جغرافیای عرفانی
    دوباره پلک دلم می‌پرد نشانه چیست
    شنیده‌ام که می‌آید کسی به مهمانی
    کسی که سبزتر از هزار بار بهار
    کسی شگفت کسی آن چنان که می‌دانی

    قیصر امین پور

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    فلسفه طهارت و نجاست








    کارشناس بحث: استاد محراب


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam27 نمایش پست ها
    من یه مدتی هست برام این سوال هست که : اسلام اومده خوب یه چیزایی نجس اعلام کرده . همینطور یه چیزایی رو هم پاک کننده اون نجاست.


    با سلام
    عرض ادب و احترام
    کاربر بزرگوار maryam27 ممنون از سوالتان

    سوال شما عزیز لایه های مختلفی دارد که با تبیین انها به پاسخ رهنمون خواهیم شد
    ابتدا به تشریح این مطالب می پردازیم
    قران کریم وحی نازله از طرف خداست وخداوند دراین کتاب عزیز خود را

    خالق جهان و مخلوقات ان و انسان معرفی می کند

    وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحَقِّ (انعام-73)و او كسى است كه آسمانها و زمين را به حق آفريد


    او عالم به مخلوقات خود است

    إِنَّ اللَّهَ عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (فاطر-38) خدا[ست كه] داناى نهان آسمانها و زمين است و اوست كه به راز دلها داناست

    هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ (حشر-22)اوست‏خدايى كه غير از او معبودى نيست داننده غيب و آشكار است اوست رحمتگر مهربان


    خداوند خالقی که اگاه به راههای سعادت انسان است

    مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا (کهف-17) هر كه را راهنمايى كند او راه‏يافته است و هر كه را بى‏راه گذارد هرگز براى او يارى راهبر نخواهى يافت

    تنها کسی است که عالم به راههای هدایت بشر است تنها خداست
    و خدا می داند که انسان با کدام راه به سعادت می رسد و با کدام راه در ظلالت و کمراهی قرار می گیرد

    خداوند این راهها را توسط پیامبران به مردم می رساند
    و این راهها در مجموعه ای به نام دین جمع اوری می شوند

    و لذا در تعریف دین گفته می شود مجموعه قوانینی که از طرف خداوند برای هدایت بشر توسط پیامبران ارسال می شود




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam27 نمایش پست ها
    اسلام اومده خوب یه چیزایی نجس اعلام کرده . همینطور یه چیزایی رو هم پاک کننده اون نجاست.


    باز سلام

    بیان شد که خداوند عالم به مخلوفات خود و علم به راههای هدایت مخلوقات خود دارد
    و این راهها را توسط پیامبران به انسانها ارسال می نماید

    این راهها در
    عقاید
    اخلاق
    احکام


    دسته بندی می شوند

    عقاید: مجموعه معارف عقلی است که عقل انسان انها را درک و درمورد انها تعقل و اندیشه می نماید
    مثل توحید ونبوت و معاد و چرایی امدن انسان به جهان و ......


    اخلاق: مجموعه معارف فطری انسان است که اسلام تلنگری است بر این مسایل والا در ذات و فطرت انسانها این امورات نهاده شده است
    مثل قبح ظلم و دروغ و قتل و ...... و حسن راستگوی و امانت داری و .....
    اینها امورات اخلاقی اند و دین تاکید کننده این امورات است


    احکام: اموراتی هستند که عقل انسان توانایی بیان انها را ندارد
    و لذا عقل در این حوزه نیازمند وحی است

    و عقل وحی را برتر از خود می داند و اذعان دارد که علم وحی که متصل به خدای عالم است برتر از علم عقل است و وحی انچه را که عقل نمی داند در اختیار او قرار می دهد

    مثلا وضو گرفتن با ترتیبی که هست ،17رکعت نماز،طواف 7دور خانه خدا و.......
    اینها مواردی است که عقل انسانها در صورتی می تواند به فلسفه انها پی بیرد که دلیل ان از طرف خداوند و توسط پیامبر ابلاغ شده باشد

    و اگر به هر دلیلی فلسفه و حکمت ان بیان نشده باشد به حکم عقل که اعتماد به وحی می کند باید مطیع فرامین الهی بود هر چند دلیل ان را نداند


    زیر عقل می گوید هر چند دلیل مثلا 17 رکعت را نمی دانم ولی چون این حکم از طرف خدایی است که خالق است و عالم، باید به حرف او کوش داد و اطاعت از ایشان کرد

    به این موارد تعبدیات در دین هم گفته می شود.




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    باز سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam27 نمایش پست ها
    خوب من میخوام بدونم فلسفه این نجاست چیه . یعنی چرا اسلام میگه مثلا خون نجسه . به خاطر الودگی و کثیفیه؟ اگه به خاطر این بود که باید می گفت اگه احتمال میدین لباستون خونیه هم باید بشورینش.


    گذشت که احکام مجموعه قوانینی است که تا زمانی که دلیل ان از طرف خداوند بیان نشده باشد عقل به تنهایی نمی تواند پی به حکمت ان ببرد

    احکام و دستورات الهی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که ما انسانها بدان عالم نیستیم و به هر دلیلی از طرف خداوند به انسانها نرسیده است

    این که چرا خون نجس است مسایل بهداشتی دارد یا معرفتی فراتر از ان است را عقل ساکت است

    بله عقل تتبع درامورات تجربی می کند و با کشف برخی از میکروبها و ....می گوید بله فلان چیز کثیف است وفلان اندازه میکروب دارد و ......

    باز حکم الهی را نمی توان به علم عقل تغییر داد زیر گذشت که علم وحی که متصل به علم الهی است از علم عقل فراتر است و تا از طرف خدا فلسفه و حکمت ان بیان نشده باشد
    عقل به تنهایی نمی تواند در مورد ان اظهار نظر نماید









  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam27 نمایش پست ها
    خیلی وقتا حس میکنم یه چیز نجسه و از اونجایی که احکام میگه چون مطمئن نیستی پاکه ، منم پاک فرضش میکنم .درصورتیکه من با یه ذره تحقیق میتونم بفهمم نجسه یا نه ولی اینکارو انجام نمیدم. چون زحمت شستنشو نمیخوام بکشم.


    باز سلام

    دو بحث بسیار مهم در مورد احکام است
    یکی بحث سهل و اسان گیری است
    و یکی هم بحث تساهل وتسامح است


    سهل و اسان گیری در مقابل عدم سخت گیری است یعنی دین اسلام دین اسانی است و عمل به فرامین الهی سخت نیست و خداوند از انسانها به اندازه توانایی انها تکلیف می خواهد
    لایکلف الله نفسا الا وسعها (286)


    و بحث دیگری است با عنوان تساهل وتسامح
    تساهل یعنی سهل انگاری کردن
    یعنی بی خیال شدن
    یعنی بی توجه بودن
    اسلام در احکام به هیچ عنوان تساهل و تسامح را روا نمی داند


    نمی گوید سهل انگاری بکنید و تساهل و تسامح بکنید

    شما می فرمایید وقتی بنده اندکی تلاش نمایم می توانم بدانم که نجس است یا پاک
    اسلام هیچ وقت نمی فرماید تلاش نکنید تا بدان علم پیدا بکنید
    اسلامی می فرماید به تکلف نیفتید
    ولی اگر راهی است که شما می توانید به نجس بودن موردی پی ببرید حتما باید این کار را بکنید و اگر نکنید عملتان باطل است






  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam27 نمایش پست ها
    اصلا اسلام برای چی یه چیزایی رو نجس اعلام میکنه بعد اونوقت از اون طرف میگه نیاز به تحقیق نیس در مورد نجاستشون!
    کلا نمیفهمم!


    با سلام
    بزرگوار
    این مساله برداشت شما عزیز است
    اسلام در هیچ مساله ای چنین موردی را ندارد

    اسلام می فرماید
    اگر وارد خانه ای شدید که نمی دانید پاک است و یا نجس
    و می دانید که قبل از شما انسان مسلمانی در ان خانه بوده است
    می گوید پاک است همین


    خب این مساله مانع از وسواس و تکلف بی خود و...... است
    خب اگر اسلام می فرمود ان خانه نجس است

    اولا بدون دلیل برای ان فرد است چون ان فرد طرف قبلی را نمی شناسد
    ثانیا کجای ان خانه؟
    ثالثا باید همه ان خانه را بشویند
    رابعا همه دچار وسواس می شوند
    خامسا هیچ خانه ای مصون از پاکی نیست
    سادسا هر کسی نسبت به خانه دیگری سوء ظن پیدا می کند که نجس است
    و....................


    اسلام برای این که مانع از این همه عمل غیر عقلی شود
    می فرماید کل شی لک طاهر حتی تعلم انه نجس

    هر شی پاک است تا جایی که بدانی ان نجس است
    این که می فرماید: تاجایی که بدانی.......
    مانع از ان نیست که شمایی که می توانید با اندکی تتبع بدانید که نجس است یا نه اقدام به علم خود نکنید

    باز اگر سوالتان مورد دیکری دارد بفرمایید


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    دوی 100 متر _ تجارت _زبان انگلیسی
    نوشته
    149
    حضور
    12 روز 5 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    662



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam27 نمایش پست ها
    ب
    بعد ما تو احکام دینمون میایم میبینیم که میگن وقتی مطمئن نیستی که یه چیز پاکه یا نجس ، پاکه . حتی اگه تا 90% هم احتمال بدین نجسه.
    سلام به نظر من این حکم برای جلوگیری از وسواس بیش از حد ما صادر شده

    مثلا تو قانون اساسی بر اساس اصل برائت ،میگن: هیچ کس مجرم شناخته نمیشه مگر اینکه خلافش ثابت بشه.
    ستایش خداوندی را که آسمانها و زمین را در شش روز خلق کرد.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط خدایا دوست دارم نمایش پست ها
    سلام به نظر من این حکم برای جلوگیری از وسواس بیش از حد ما صادر شده

    مثلا تو قانون اساسی بر اساس اصل برائت ،میگن: هیچ کس مجرم شناخته نمیشه مگر اینکه خلافش ثابت بشه.
    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam27 نمایش پست ها
    با سلام.نمیدونم تو بخش درستی دارم این سوالو میپرسم یانه.یا اصلا عنوانش درسته یا نه!
    من یه مدتی هست برام این سوال هست که : اسلام اومده خوب یه چیزایی نجس اعلام کرده . همینطور یه چیزایی رو هم پاک کننده اون نجاست.
    بعد ما تو احکام دینمون میایم میبینیم که میگن وقتی مطمئن نیستی که یه چیز پاکه یا نجس ، پاکه . حتی اگه تا 90% هم احتمال بدین نجسه.
    خوب من میخوام بدونم فلسفه این نجاست چیه . یعنی چرا اسلام میگه مثلا خون نجسه . به خاطر الودگی و کثیفیه؟ اگه به خاطر این بود که باید می گفت اگه احتمال میدین لباستون خونیه هم باید بشورینش.
    خیلی وقتا حس میکنم یه چیز نجسه و از اونجایی که احکام میگه چون مطمئن نیستی پاکه ، منم پاک فرضش میکنم .درصورتیکه من با یه ذره تحقیق میتونم بفهمم نجسه یا نه ولی اینکارو انجام نمیدم. چون زحمت شستنشو نمیخوام بکشم.
    اصلا اسلام برای چی یه چیزایی رو نجس اعلام میکنه بعد اونوقت از اون طرف میگه نیاز به تحقیق نیس در مورد نجاستشون!
    کلا نمیفهمم!
    .
    نمیدونم تونستم منظورمو درست بگم یا نه.
    ممنون میشم توضیح بدین.
    اونی که من میدونم اینه که بعید میدونم این به خاطر سهولت یا تساهل اسلام نسبت به نجاسات باشه. بلکه به خاطر قاعده استصحاب هست ربطی به مساله نجاسات نداره.
    چرا؟ چون از اون طرفش رو هم داریم اگه از این طرف سهولت بشه. یعنی وقتی شما میدونید چیزی نجسه به صرف احتمال حتی 90 درصد به بالا به قول خودتون؛ نمیتونید اونو پاک فرض کنید.

    پس این یه قاعده عمومیه به نام استصحاب که حالا توضیحش میدم و ویژه نجاسات یا تساهل نسبت به اونها نیست. برای همه چیزه.

    استصحاب یعنی یقین داشتی یا داری به حالت یه چیزی، بعد شک میکنی حتی با درصد بالا که حالتش تغییر کرده یا نه تا به یقین نرسیدی باید همون حالت اول رو فرض کنی.

    مثلا وضو داشتی شک میکنی باطل شده یا نه، پس وضو داری چون کاملا یقین نداری که باطل شده
    برعکسش وضو نداشتی شک میکنی که وضو گرفتی یا نه، چون کاملا یقین نداری بنا رو میذاری که نداری.

    رفتی بیرون شهر شک داری که به حد ترخص برای نماز رسیدی یا نه، بنا رو باید بذاری که نرسیدی تا یقین کنی
    برعکسش میخوای وارد شهر بشی شک داری که به حد ترخص رسیدی یا نه، بنا رو میذاری که هنوز نرسیدی.

    کلا چند هزار تا مثال میشه براش زد.

    منتها سوالی که من از کارشناس دارم اینه که به جز عبادات و مسائل شرعی در محاکم قضایی و... هم به این قاعده عمل میشه؟

    مثلا اگه دو نفر نزاع داشته باشن که یکی بگه من قرض اون نفرو دیگه رو دادم اون بگه نداده.
    بعد قاضی بر اساس قرائن و شواهد بالای 90 درصد احتمال بده که فرد طلبشو داده ولی چون یقین نداره استصحاب میکنه که قرضشو نداده؟

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط **تبسم** نمایش پست ها
    منتها سوالی که من از کارشناس دارم اینه که به جز عبادات و مسائل شرعی در محاکم قضایی و... هم به این قاعده عمل میشه؟

    مثلا اگه دو نفر نزاع داشته باشن که یکی بگه من قرض اون نفرو دیگه رو دادم اون بگه نداده.
    بعد قاضی بر اساس قرائن و شواهد بالای 90 درصد احتمال بده که فرد طلبشو داده ولی چون یقین نداره استصحاب میکنه که قرضشو نداده؟

    با سلام

    عرض ادب و احترام
    قاعده استصاب یه قاعده اصولی است
    و کاربرد ان در مسایل فقهی است

    برای برطرف کردن شک در مساله
    و البته زوایای دیکری هم دارد که به این سادگی که فرمودید هم نیست

    ولی این که در محاکم قضایی کاربرد دارد یا نه
    بنده بی اطلاعم
    به نظرم از کارشناسان فقهی سوال بفرمایید
    به پاسخ بهتری می رسید



  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۰/۰۵, ۱۸:۱۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود