صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روایات صحیح السند سوره تحریم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817

    اشاره روایات صحیح السند سوره تحریم




    سلام علیکم

    در مورد سوره تحریم اقوالی بیان شده است:

    1- در مورد ماریه بوده است.
    2- در مورد عسل خوردن پیامبر نزد زینب بنت جحش
    3- راز مورد اشاره امامت امام علی بوده است.
    4- ممکن است قول یا اقوال دیگری هم باشد که اگر هست ذکر کنید مفید است.


    سوال من این است که ما برای چند مورد از اقوال بالا روایت صحیح السند داریم؟ که بتوانیم آن قول را حجت بگیریم؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۴/۱۴ در ساعت ۰۹:۴۶

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 11 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست





    روایات صحیح السند سوره تحریم








    کارشناس بحث: استاد صدیقین


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    نظر استاد مکارم شیرازی




    وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلى‏ بَعْضِ أَزْواجِهِ حَديثاً فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَ أَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَها بِهِ قالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هذا قالَ نَبَّأَنِيَ الْعَليمُ الْخَبيرُ (تحریم/3)
    (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه پيامبر يكى از رازهاى خود را به بعضى از همسرانش گفت، ولى هنگامى كه وى آن را افشا كرد و خداوند پيامبرش را از آن آگاه ساخت، قسمتى از آن را براى او بازگو كرد و از قسمت ديگر خوددارى نمود هنگامى كه پيامبر همسرش را از آن خبر داد، گفت: «چه كسى تو را از اين راز آگاه ساخت؟» فرمود: «خداوند عالم و آگاه مرا با خبر ساخت!»

    در شان نزول این آیه و آیات قبل و بعدش، روايات زيادى در كتب تفسير و حديث و تاريخ شيعه و اهل سنت نقل شده است كه ما از ميان آنها آنچه مشهورتر و مناسب تر به نظر مى‏ رسد را انتخاب كرده‏ ايم و آن اينكه:

    پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) زمانی كه نزد زينب بنت جحش (يكى از همسرانش) مى‏ رفت، زينب او را نگاه مى‏ داشت و از عسلى كه تهيه كرده بود خدمت پيامبر مى‏ آورد. اين سخن به گوش عايشه رسيد و بر او گران آمد! مى‏ گويد: من با حفصه (يكى ديگر از همسران پيامبر) قرار گذاشتيم كه هر وقت پيامبر نزد يكى از ما آمد، فورا بگویيم آيا صمغ مغافير خورده‏ اى؟! (مغافير صمغى بود كه يكى از درختان حجاز به نام عُرفُط تراوش مى‏ كرد و بوى نامناسبى داشت)، و پيامبر هم مقيد بود كه هرگز بوى نامناسبى از دهان يا لباسش استشمام نشود بلكه به عكس اصرار داشت هميشه خوشبو و معطر باشد!

    روزى پيامبر نزد حفصه آمد. او اين سخن را به پيامبر گفت! حضرت فرمود: من مغافير نخورده‏ ام بلكه عسلى نزد زينب بنت جحش نوشيدم و من سوگند ياد مى‏ كنم كه ديگر از آن عسل ننوشم (نكند زنبور آن عسل، روى گياه نامناسبى و احتمالا مغافير نشسته باشد)، ولى اين سخن را به كسى مگو (مبادا به گوش مردم برسد، و به گويند چرا پيامبر غذاى حلالى را بر خود تحريم كرده؟ و يا از كار پيامبر در اين مورد و يا مشابه آن پیروی كنند، و يا به گوش زينب برسد و او دل‏شكسته شود).

    طولی نکشید که حفصه اين راز را افشا كرد، و بعدا هم معلوم شد اصل اين قضيه برای ناراحت کردن پیامبر بوده است! پيامبر سخت ناراحت شد. آيات فوق نازل گشت و به شدت رفتار آن دو نفر را سرزنش کرد و ماجرا را چنان پايان داد كه ديگر اين گونه كارها در درون خانه پيامبر تكرار نشود! (1)

    در بعضى از روايات نيز آمده كه پيامبر بعد از اين ماجرا يک ماه از همسران خود كناره‏ گيرى كرد (2)، و حتى شايعه تصميم آن حضرت نسبت به طلاق آنها منتشر شد، به طورى كه سخت به وحشت افتادند (3) و از كار خود پشيمان شدند. (4)

    پی نوشت
    ------------------------
    1- اصل اين حديث را بخارى در جلد 6 از صحيح خود صفحه 194 نقل كرده، و توضيحاتى كه در پرانتز ذكر كرديم از كتب ديگر استفاده مى‏ شود.
    2- تفسير قرطبى و تفسيرهاى ديگر ذيل آيات مورد بحث.
    3- تفسير فى ظلال، جلد 8، صفحه 163.
    4- تفسیر نمونه، ج 24، ص 271 و 272.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ در ساعت ۱۴:۰۴

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    توضیحی کوتاه درباره آیات مورد بحث




    بدون شک بزرگ مردی همچون پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) تنها به خودش تعلق ندارد، بلكه به تمام جامعه اسلامى و عالم بشريت تعلق دارد، بنا بر اين اگر در داخل خانه او توطئه‏ هايى _هر چند به ظاهر كوچک و ناچيز_ علیه وی انجام گيرد، نبايد به سادگى از كنار آن گذشت و حيثيت ایشان _نعوذ باللَّه_ نبايد بازيچه دست اين و آن گردد، و اگر چنين برنامه‏ اى پيش آيد بايد با قاطعيت با آن‏ برخورد كرد. آيات فوق در حقيقت قاطعيتى است از سوى خداوند بزرگ در برابر چنين حادثه‏ اى، و براى حفظ حيثيت پيامبرش.

    از روايات استفاده مى‏ شود كه پيامبر بعد از نزول اين آيه، برده‏ اى آزاد كرده و آنچه را بر خود از طريق قسم حرام كرده بود، حلال نمود.(1)

    اين چه رازى بود كه پيامبر به بعضى از همسران خود گفت كه او رازدارى نكرد؟ مطابق آنچه در شان نزول گفتيم، اين راز مشتمل بر دو مطلب بود: يكى نوشيدن عسل نزد همسرش زينب بنت جحش، و ديگرش تحريم نوشيدن آن بر خود در آينده! و منظور از همسر غير رازدارش در اين آيه حفصه بود، كه او اين سخن را شنيد و به عايشه بازگو كرد.

    پيامبر که از طريق وحى از اين افشاى راز آگاه شده بود، قسمتى از آن را به حفصه فرمود، و براى آنكه او زياده شرمنده و خجل نشود از ذكر قسمت ديگرى خوددارى كرد (ممكن است قسمت اول، اصل نوشيدن عسل باشد و قسمت دوم تحريم آن بر خويشتن). هنگامى كه پيامبر اين افشاى سر را به حفصه خبر داد، او گفت: چه كسى تو را از اين موضوع آگاه كرد؟ پیامبر پاسخ داد: خداوند دانا و آگاه مرا با خبر ساخت.

    از مجموع اين آيه بر مى‏ آيد كه بعضى از همسران پيامبر، نه تنها او را با سخنان خود ناراحت مى‏ كردند، بلكه مساله رازدارى كه از مهمترين شرایط يك همسر باوفا است نيز در آنها نبود، اما با تمام اين اوصاف، رفتار پيامبر با آنها چنان بزرگوارانه بود كه حتى حضرت حاضر نشد تمام رازى كه او افشا كرده بود به رخ او بكشد، تنها به قسمتى از آن اشاره كرده و لذا در حديثى از امير مؤمنان على (علیه السلام) آمده است: ما استقصى كريم قط، لان اللَّه يقول عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ‏ (افراد كريم و بزرگوار هرگز در مقام احقاق حق شخصى خويش تا آخرين مرحله، پيش نمى‏ روند، زيرا خداوند در اينجا براى پيامبر مى‏ فرمايد: او قسمتى را خبر داد و از قسمتى خوددارى كرد. (2)

    سپس روى سخن را به اين دو همسر كه در توطئه بالا دست داشتند كرده مى ‏گويد: اگر شما از كار خود توبه كنيد، و دست از آزار پيامبر برداريد به سود شما است، زيرا دلهاى شما با اين عمل از حق منحرف گشته، و به گناه آلوده شده (إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما). منظور از اين دو نفر به اتفاق مفسران شيعه و اهل سنت، حفصه (دختر عمر) و عايشه (دختر ابوبکر) است.

    در صحيح بخارى از ابن عباس نقل شده كه مى‏ گويد: از عمر پرسيدم آن دو نفر از همسران پيامبر كه بر ضد او همدست شدند، چه كسانى بودند؟ عمر گفت: حفصه و عايشه بودند! سپس افزود: به خدا سوگند، ما در عصر جاهليت براى زنان چيزى قائل نبوديم تا اينكه خداوند آياتى را در باره آنان نازل كرد، و حقوقى براى آنان قرار داد، (و آنها جسور شدند)! (3)

    در تفسير" در المنثور" نيز همين معنى، ضمن حديث مفصلى از ابن عباس‏ نقل شده، و در آن حديث آمده است كه عمر مى‏ گويد: بعد از اين ماجرا آگاه شدم كه پيامبر از تمام همسرانش كناره‏ گيرى كرده، و در محلى به نام مشربه ام ابراهيم اقامت گزيده است. خدمتش رسيدم و عرض كردم: اى رسول خدا! آيا همسرانت را طلاق داده ای؟ فرمود: نه. گفتم: اللَّه اكبر! ما جمعيت قريش پيوسته بر زنانمان مسلط بوديم اما هنگامى كه به مدينه آمديم جمعى را ديديم كه زنانشان بر آنان مسلطند! زنان ما نيز [آن رفتار] از آنها ياد گرفتند! روزى ديدم همسرم با من مشاجره مى‏ كند. من اين عمل او را عجيب و زشت شمردم. گفت: "چرا تعجب مى‏ كنى؟ به خدا همسران پيامبر هم با پيامبر چنين مى‏ كنند! حتى گاه از او قهر مى‏ نمايند!" من به دخترم حفصه سفارش كردم كه هرگز چنين كارى را نكند و گفتم اگر همسايه‏ ات [یعنی عايشه] چنين مى‏ كند تو چنین نكن، زيرا شرایط او با تو متفاوت است! (5)

    پی نوشت
    ------------------------
    1- کفاره قسم در آیه 89 سوره مائده آمده است: ... فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْليكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْريرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُم‏ ... (... كفاره اين گونه قسم ها، اطعام ده نفر مستمند از غذاهاى معمولى است كه به خانواده خود مى‏ دهيد، يا لباس پوشاندن بر آن ده نفر، و يا آزاد كردن يك برده، و كسى كه هيچ كدام از اينها را نيابد، سه روز روزه مى‏ گيرد اين، كفاره سوگندهاى شماست به هنگامى كه سوگند ياد مى‏ كنيد [و مخالفت مى‏ نماييد] ...)
    2- المیزان، ج 19، ص 338؛ برای توضیح بیشتر این مطلب، رجوع کنید به تفسیر آیه 89 سوره مبارکه یوسف، در تفسیر نمونه، ج 10، ص 61 و 66.
    3- صحيح بخارى، جلد 6، ص 195 (ذيل سوره تحريم).
    4- در المنثور، ج 6، ص 243 (با تلخيص).
    5- تفسير نمونه، ج‏24، ص 275 تا 278
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ در ساعت ۲۳:۰۳

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    برای تکمیل مباحث این موضوع، می توانید مطالب این لینک را هم مطالعه بفرمایید:


    علامه طباطبایی در المیزان، روایات مختلفی که ذیل آیات مورد بحث آمده را نقل نموده، و سپس آنها را از جهت تطبیق و سازگاری با متن آیات، اجمالا مورد بررسی قرار داده است؛ مطالعه نظرات ایشان هم مفید است. می توانید برای مطالعه آنها به المیزان، ج 19، ص 337 ، ذیل عنوان «بحث روایی» مراجعه فرمایید.

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    نظر استاد مکارم شیرازی
    سلام به استاد گرامی

    سوال من روایات صحیح السند سوره تحریم بود.
    علت نقل متن تفسیر نمونه چه بود؟ آیا به این معنی است که خود شما، قول آیت الله مکارم (عسل خوردن) را در بین سایر مفسرین ترجیح میدهید؟


    من قبل از زدن تاپیک روایتی رو از الفقیه با سند صحیح دیدم. گفتم ممکن است برای اقوال دیگه روایت صحیح السند داشته باشیم اونموقع یک قول رو ترجیح بدیم.
    ولی بعد از زدن تاپیک با جستجو روایت دیگه ای پیدا نکردم در کتاب ترجمه و نقد خانواده پیامبر در دایره المعارف اسلام نوشته بود که روایت شیعی معتبر فقط همین هست. در سایت اسلام کوئست هم که شما لینکشو گذاشتید بازهم همین بود. در جستجوی اولیه هم حدیث دیگری پیدا نکردم.

    حالا چرا آیت الله مکارم حدیثی رو که عایشه روایت کرده رو به حدیث زراره ترجیح دادند؟
    مگه حدیث صحیح حجت نیست؟
    ویرایش توسط 『طلوع』 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۱:۴۴

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط **تبسم** نمایش پست ها
    سلام به استاد گرامی
    سوال من روایات صحیح السند سوره تحریم بود.
    علت نقل متن تفسیر نمونه چه بود؟ آیا به این معنی است که خود شما، قول آیت الله مکارم (عسل خوردن) را در بین سایر مفسرین ترجیح میدهید؟
    من قبل از زدن تاپیک روایتی رو از الفقیه با سند صحیح دیدم. گفتم ممکن است برای اقوال دیگه روایت صحیح السند داشته باشیم اونموقع یک قول رو ترجیح بدیم.
    ولی بعد از زدن تاپیک با جستجو روایت دیگه ای پیدا نکردم در کتاب ترجمه و نقد خانواده پیامبر در دایره المعارف اسلام نوشته بود که روایت شیعی معتبر فقط همین هست. در سایت اسلام کوئست هم که شما لینکشو گذاشتید بازهم همین بود. در جستجوی اولیه هم حدیث دیگری پیدا نکردم.
    حالا چرا آیت الله مکارم حدیثی رو که عایشه روایت کرده رو به حدیث زراره ترجیح دادند؟
    مگه حدیث صحیح حجت نیست؟
    سلام
    روایات متعددی ذیل آیات مورد بحث وارد شده که بخشی از آنها در المیزان، ج 19، ص 337 ، ذیل عنوان «بحث روایی» نقل شده است و بررسی همه آنها از توان بنده و این تاپیک خارج است (بررسی دقیقش در حد یک مقاله علمی نسبتا طولانی، زمان می برد). نظر بنده هم اهمیتی ندارد. نظر استاد مکارم را به عنوان یک نظریه در این باره نقل کردم. ظاهرا ایشان روایت صحیح السندی در این باره نیافته اند بنابراین به روایاتی که میان مفسران مشهورتر است اعتماد کرده اند و آنها را برای توضیح محتوای آیات مورد بحث، سازگارتر و قابل قبول تر دانسته اند؛ ایشان در ابتدای نوشتارشان گفته اند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    در شان نزول این آیه و آیات قبل و بعدش، روايات زيادى در كتب تفسير و حديث و تاريخ شيعه و اهل سنت نقل شده است كه ما از ميان آنها آنچه مشهورتر و مناسب تر به نظر مى‏ رسد را انتخاب كرده‏ ايم... ؛ تفسیر نمونه، ج 24، ص 271 و 272.
    روایتی هم که در دعائم الاسلام، ج 2، ص 98 آمده و سایت اسلام کوئیست به آن اشاره کرده، مرسل است و از نظر سندی ضعیف محسوب می شود. این روایت ظاهرا در من لا یحضره الفقیه نیامده است.
    برای بررسی نظر علامه طباطبایی، به آدرسی که عرض کردم مراجعه فرمایید.
    ضمنا ملاک پذیرش یک حدیث، تنها صحت سندی نیست! صحت محتوایی هم ملاک است و با معیارهایی این صحت محتوایی کشف می شود مانند موافقت با آیات قرآن و یا عدم مخالفت با آیات قرآن و ...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۹/۲۶ در ساعت ۰۱:۰۱

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام وتشکر از جناب صدیقین

    دقت در محتوای سوره تحریم مخصوصا آیه : إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ ، که هشدار و توبیخ شدید و خبر از تظاهر یا توطئه خطرناکی علیه رسول خدا ص میدهد نشانگر آنست که موضوع بسیار پیچیده تر از روایاتیست که سعی در کوچک نشاندادن مساله دارند .

    آیا عقل سالم باور میکند که خدای متعال و جبرئیل و همه فرشتگان وصالح مومنین همگی برای خوردن مغافیر یا وطی ماریه جلوی دو زن بسیج شوند وبه حمایت رسول الله ص ؟؟!!!!

    بعلاوه احادیث صحیحی که از طرق مختلف اهل سنت در مورد افشای سری که حفصه مرتکب شد :

    اما افشای سری که مربوط به غصب خلافت بوده :

    176 - حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ أَحْمَدَ، ثنا بَكْرُ بْنُ سَهْلٍ، ثنا عَبْدُ الْغَنِيِّ بْنُ سَعِيدٍ، ثنا مُوسَى، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، عَنْ عَطَاءٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، وَعَنْ مُقَاتِلٍ، عَنِ الضَّحَّاكِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: أَتَتْ حَفْصَةُ فَوَجَدَتِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَعَ مَارِيَةَ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا تُخْبِرِي عَائِشَةَ وَأَسَرَّ إِلَيْهَا سِرًّا ذَكَرُوا وَاللَّهُ أَعْلَمُ أَنَّهُ قَالَ: " إِنَّ الْخِلَافَةَ تَصِيرُ إِلَى أَبِي بَكْرٍ وَمِنْ بَعْدَ أَبِي بَكْرٍ إِلَى عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا

    179 - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ، ثنا سَالِمُ بْنُ عِصَامٍ، ثنا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ سَعْدٍ، ثنا عَمِّي، ثنا سَيْفُ بْنُ عُمَرَ، ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، ثنا الْحُسَيْنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْقَطَّانُ، ثنا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ، ثنا عَمِّي، ثنا سَيْفُ بْنُ عُمَرَ، عَنْ عَطِيَّةَ بْنِ الْحَارِثِ، عَنْ أَبِي أَيُّوبٍ، عَنْ عَلِيٍّ، وَعَنِ الضَّحَّاكِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، ح وعَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: وَاللَّهِ إِنَّ إِمَارَةَ أَبِي بَكْرٍ، وَعُمَرَ لَفِي الْكِتَابِ {وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا} [التحريم: 3] قَالَ لِحَفْصَةَ: «أَبُوكِ وَأَبُو عَائِشَةَ وَالِيَا النَّاسِ بَعْدِي، فَإِيَّاكِ أَنْ تُخْبِرِيَ أَحَدًا» زَادَ الْحُسَيْنُ فِي حَدِيثِهِ وَعَمْرُو بْنُ مُحَمَّدِ، والشَّعْبِيُّ، وَسَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ

    الكتاب: فضائل الخلفاء الأربعة وغيرهم لأبي نعيم الأصبهاني
    المؤلف: أبو نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران الأصبهاني (المتوفى: 430هـ)
    تحقيق: صالح بن محمد العقيل
    الناشر: دار البخاري للنشر والتوزيع، المدينة المنورة

    وعن مجاهد في قوله: {عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ} قال: الذي عرف: أمر مارية وأعرض قوله إن أباك وأباها يليان الناس بعدى مخافة أن يفشوا.


    وأخرج الطبراني في الأوسط وابن مردويه بسند ضعيف عن أبي هريرة قال : « دخل رسول الله صلى الله عليه وسلم بمارية القبطية سريته بيت حفصة فوجدتها معه ، فقالت : يا رسول الله في بيتي من بين بيوت نسائك؟ قال : فإنها عليَّ حرام أن أمسها ، واكتمي هذا عليَّ ، فخرجت حتى أتت عائشة ، فقالت : ألا أبشرك؟ قالت : بماذا؟ قالت : وجدت مارية مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في بيتي ، فقلت : يا رسول الله في بيتي من بين بيوت نسائك؟ فكان أوّل السر أنه أحرمها على نفسه ، ثم قال لي : يا حفصة ألا أَبشرك فأعلمي عائشة أن أباك يلي الأمر من بعده ، وأن أبي يليه بعد أبيك ، وقد استكتمني ذلك فاكتميه ، فأنزل الله { يا أيها النبي لم تحرم } إلى قوله : { غفور رحيم } أي لما كان منك إلى قوله : { وإذا أسر النبي إلى بعض أزواجه } يعني حفصة { حديثاً فلما نبأت به } يعني عائشة { وأظهره الله عليه } أي بالقرآن { عرف بعضه } عرف حفصة ما أظهر من أمر مارية { وأعرض عن بعض } عما أخبرت به من أمر أبي بكر وعمر ، فلم يُبْدِه { فلما نبأها به } إلى قوله : { الخبير } ثم أقبل عليهما يعاتبهما فقال : { إن تتوبا إلى الله } إلى قوله : { ثيبات وأبكاراً } فوعده من الثيبات آسية بنت مزاحم وأخت نوح عليه السلام ، ومن الأبكار مريم بنت عمران وأخت موسى » .


    أخرج الطبراني وابن مردويه عن ابن عباس في قوله : { وإذ أسر النبي إلى بعض أزواجه حديثاً } قال : « دخلت حفصة على النبي صلى الله عليه وسلم في بيتها وهو يطأ مارية ، فقال لها رسول الله صلى الله عليه وسلم : لا تخبري عائشة حتى أبشرك بشارة فإن أباك يلي الأمر بعد أبي بكر إذا أنا مت ، فذهبت حفصة فأخبرت عائشة فقالت عائشة للنبي صلى الله عليه وسلم : من أنبأك هذا؟ قال : نبأني العليم الخبير ، فقالت عائشة : لا أنظر إليك حتى تحرم مارية ، فحرمها ، فأنزل الله { يا أيها النبي لم تحرم } » .
    وأخرج ابن عدي وابن عساكر عن عائشة في قوله : { وإذ أسر النبي إلى بعض أزواجه حديثاً } قال : أسر إليها أن أبا بكر خليفتي من بعدي .

    وأخرج ابن عدي وأبو نعيم في فضائل الصحابة والعشاري في فضائل الصديق وابن مردويه وابن عساكر من طرق عن علي وابن عباس قالا : والله إن إمارة أبي بكر وعمر لفي الكتاب { وإذ أسر النبي إلى بعض أزواجه حديثاً } قال لحفصة : « أبوك وأبو عائشة واليا الناس بعدي فإياك أن تخبري أحداً » .
    وأخرج ابن عساكر عن ميمون بن مهران في قوله : { وإذ أسر النبي إلى بعض أزواجه حديثاً } قال : أسر إليها أن أبا بكر خليفتي من بعدي .
    وأخرج ابن عساكر عن حبيب بن أبي ثابت { وإذ أسر النبي إلى بعض أزواجه حديثاً } قال : أخبر عائشة أن أباها الخليفة من بعده ، وأن أبا حفصة الخليفة من بعد أبيها .


    پیامبر(ص) به حفصه دختر عمر فرموده بود که پدر تو با پدر عایشه (ابوبکر) براى گرفتن حکومت پس از من قیام خواهند کرد. این سخن را پیامبر(ص) به عنوان رازى بیان داشته بودند، لکن این راز را حفصه با عایشه در میان گذارد. عایشه هم آن را به پدرش باز گفت. ابوبکر هم آن را با عمر در میان گذاشت. عمر از حفصه سئوال کرد داستان چیست؟ بگو (تا آماده شویم.) او هم راز پیامبر(ص) را براى پدرش فاش کرد.
    پیامبر(ص) بخشى از جریان را، یعنى این که آن دو زن راز او را افشا کرده بودند، بیان نمود و از بازگویى بخشى دیگر اعراض کرد. آیا راز جزء آمادگى پدران آن دو براى گرفتن حکومت پس از پیامبر(ص) چه مى توانست باشد؟


    اخبار مربوطه از عامه :

    http://library.islamweb.net/hadith/h...8177&sid=30002



  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    ضمنا ملاک پذیرش یک حدیث، تنها صحت سندی نیست! صحت محتوایی هم ملاک است و با معیارهایی این صحت محتوایی کشف می شود مانند موافقت با آیات قرآن و یا عدم مخالفت با آیات قرآن و ...
    فرض بگیرید روایت صحیح و بدون معارض با حدیث صحیح دیگه داریم. و شما در حالت این فرض پاسخ بالا رو دادید. میشه بیشتر جمله بالا رو توضیح بدید؟

    اطلاع کم من در این حده که:
    اگه روایت صحیح باشه حجت هست. اگه روایت صحیح‏، روایت صحیح معارض دیگه ای هم داشت یکی رو ترجیح میدیم.
    مگه این که روایت صحیح جعلی باشه (یه چیزی در حد چرخش زمین به دور خورشید- یا عدم عصمت ائمه)

    اگر روایت صحیح در مورد ماریه داشته باشیم به چه دلیل مخالف قرآنه؟

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    در شان نزول این آیه و آیات قبل و بعدش، روايات زيادى در كتب تفسير و حديث و تاريخ شيعه و اهل سنت نقل شده است كه ما از ميان آنها آنچه مشهورتر و مناسب تر به نظر مى‏ رسد را انتخاب كرده‏ ايم و آن اينكه:

    پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) زمانی كه نزد زينب بنت جحش (يكى از همسرانش) مى‏ رفت، زينب او را نگاه مى‏ داشت و از عسلى كه تهيه كرده بود خدمت پيامبر مى‏ آورد. اين سخن به گوش عايشه رسيد و بر او گران آمد! مى‏ گويد: من با حفصه (يكى ديگر از همسران پيامبر) قرار گذاشتيم كه هر وقت پيامبر نزد يكى از ما آمد، فورا بگویيم آيا صمغ مغافير خورده‏ اى؟! (مغافير صمغى بود كه يكى از درختان حجاز به نام عُرفُط تراوش مى‏ كرد و بوى نامناسبى داشت)، و پيامبر هم مقيد بود كه هرگز بوى نامناسبى از دهان يا لباسش استشمام نشود بلكه به عكس اصرار داشت هميشه خوشبو و معطر باشد!

    روزى پيامبر نزد حفصه آمد. او اين سخن را به پيامبر گفت! حضرت فرمود: من مغافير نخورده‏ ام بلكه عسلى نزد زينب بنت جحش نوشيدم و من سوگند ياد مى‏ كنم كه ديگر از آن عسل ننوشم (نكند زنبور آن عسل، روى گياه نامناسبى و احتمالا مغافير نشسته باشد)، ولى اين سخن را به كسى مگو (مبادا به گوش مردم برسد، و به گويند چرا پيامبر غذاى حلالى را بر خود تحريم كرده؟ و يا از كار پيامبر در اين مورد و يا مشابه آن پیروی كنند، و يا به گوش زينب برسد و او دل‏شكسته شود).

    طولی نکشید که حفصه اين راز را افشا كرد، و بعدا هم معلوم شد اصل اين قضيه برای ناراحت کردن پیامبر بوده است! پيامبر سخت ناراحت شد. آيات فوق نازل گشت و به شدت رفتار آن دو نفر را سرزنش کرد و ماجرا را چنان پايان داد كه ديگر اين گونه كارها در درون خانه پيامبر تكرار نشود! (1)

    در بعضى از روايات نيز آمده كه پيامبر بعد از اين ماجرا يک ماه از همسران خود كناره‏ گيرى كرد (2)، و حتى شايعه تصميم آن حضرت نسبت به طلاق آنها منتشر شد، به طورى كه سخت به وحشت افتادند (3) و از كار خود پشيمان شدند. (4)

    پی نوشت
    ------------------------
    1- اصل اين حديث را بخارى در جلد 6 از صحيح خود صفحه 194 نقل كرده، و توضيحاتى كه در پرانتز ذكر كرديم از كتب ديگر استفاده مى‏ شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    ظاهرا ایشان روایت صحیح السندی در این باره نیافته اند بنابراین به روایاتی که میان مفسران مشهورتر است اعتماد کرده اند و آنها را برای توضیح محتوای آیات مورد بحث، سازگارتر و قابل قبول تر دانسته اند؛ ایشان در ابتدای نوشتارشان گفته اند:
    والا در مورد چندین بار تاکیدتون به شهرت، من که با نگاه اولیه به منابع شهرت معنادار یا حتی بلکه صرف مشهورتر هم به نظر نمیرسه. یعنی حتی با یه جستجوی خیلی ساده در گوگل، در تفاسیر، در تواریخ، در کتب روایی قول ماریه بیشتر به چشم میخورد. (اگه شما مخالف هستید میتونیم تفاسیر شاخص رو بررسی کنیم ببینیم نگاه اولیه که میگم این موضوع نیست درسته یا نه)

    قید مناسبتر هم از نظر تطبیق با آیات که من چندبار آیات رو خوندم فکر نمیکنم باشه من فکر کنم قید مناسبتر به معنی عرفی هست که خیلی در فتواهای ایشون هم پررنگ من حس کردم.

  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود