جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ترجمه آیه 96 سوره انبیا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    65
    حضور
    2 روز 6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    163

    اشاره ترجمه آیه 96 سوره انبیا




    به نام خدا
    با سلام
    در آیه «حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ» ، آیا «یاجوج وماجوج» به فعل «فتحت» برمی گردد؟ اگر این طور است چرا به صورت فعل مونث است و اگر به «یاجوج و ماجوج» برنمی گردد چرا این دو کلمه با ضمه آمده اند.
    در ترجمه ی آیت الله مکارم آمده : «تا آن زمان که «یأجوج» و «مأجوج» گشوده شوند؛ و آنها از هر محلّ مرتفعی بسرعت عبور می‌کنند.» در حالی که می شه با توجه به آیه قبل این جوری هم گفت «و حرام است بر شهرها و آبادیهایی که نابودشان کردیم آنها هرگز باز نخواهند گشت تا زمانی که (...؟)باز شود ، (بعد از آن که آنچیزی که قرار است گشوده شود گشوده شد) یاجوج و ماجوج و آنهایی که بازگشتشان حرام بود ....»

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۰:۳۴
    بارها گفت محمد که علی جان من است هم به جان علی و جان محمد صلوات

    سامانه یادآوری پرداخت خمس


    سایت هدیه صلوات ، ثبت حاجت و آرامگاه مجازی+اپلیکشن موبایل آن

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 11 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست





    ترجمه آیه 96 سوره انبیا








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «حَتَّى إِذا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ» (انبیاء، 96)

    ترجمه:
    الهی قمشه ای: تا روزى كه راه يأجوج و مأجوج باز شود ... .
    رضایی اصفهانی: تا هنگامى كه (راه)«يَأجُوج» و «مَأجُوج» گشوده شود ... .
    فولادوند: تا وقتى كه يأجوج و مأجوج [راهشان‏] گشوده شود ... .
    مکارم: تا آن زمان كه «يأجوج» و «مأجوج» گشوده شوند ... .


    با سلام و درود

    در آیه شریفه، «فتحت» فعل ماضی، مونث، مبنی به جهت مجهول بودن، و فاعل آن حذف شده است.

    فاعل محذوف، می تواند «جهة» و «راه» و «سدّ» باشد. این فاعل، مضاف است.

    «یأجوج» و «مأجوج»، مضاف الیه برای فاعل محذوف، و نائب فاعل برای فعل «فتحت» هستند. (التبيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 278؛ تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 29؛ الجدول في إعراب القرآن، صافی محمود، ج ‏17، ص 69؛ إعراب القرآن الكريم، دعاس ـ حمیدان ـ قاسم، ج ‏2، ص 297؛ إعراب القرآن و بيانه، درویش محیی الدین، ج ‏6، ص 363)

    علامت تانیث در «فتحت» به خاطر حذف مضاف است، زیرا یأجوج و مأجوج مونث و در واقع به منزله دو قبیله هستند.(مفاتيح الغيب، فخررازی، ج ‏22، ص 185)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ در ساعت ۱۷:۴۵
    ترجمه آیه 96 سوره انبیا

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    65
    حضور
    2 روز 6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    163



    .با سلام
    اگه مونث بودن فعل به خاطر اینه که
    یأجوج و مأجوج مونث و در واقع به منزله دو قبیله هستند
    پس چرا در ادامه آیه برای یاجوج و ماجوج از ضمیر و فعل مذکر اومده. همچنین جاهایی که تو سوره کهف از اونا یاد شده با کلمات مذکر استفاده شده. نمی شه این جوری گفت که «یاجوج و ماجوج» به فعل «فتحت» برنمی گرده بلکه جزو ادامه آیه یعنی «يَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ» هست و «هم» به جای یاجوج و ماجوج به آیه قبل برمی گرده؟ یعنی با گشوده شدن راه یا سد یا چیزی دیگری یاجوج و ماجوج و گروه هایی که بازگشتشان تا قبل اون حرام بود برمی گردند؟
    بارها گفت محمد که علی جان من است هم به جان علی و جان محمد صلوات

    سامانه یادآوری پرداخت خمس


    سایت هدیه صلوات ، ثبت حاجت و آرامگاه مجازی+اپلیکشن موبایل آن

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammadhosain نمایش پست ها
    .با سلام
    اگه مونث بودن فعل به خاطر اینه که

    پس چرا در ادامه آیه برای یاجوج و ماجوج از ضمیر و فعل مذکر اومده. همچنین جاهایی که تو سوره کهف از اونا یاد شده با کلمات مذکر استفاده شده.

    با سلام و درود

    در ادبیات عرب هست که اگر مجموعه افراد یک جمعی در نظر گرفته شود، بر آن اطلاق طائفه می شود و می توان از این حیث، برای او ضمیر مؤنث به کار برد؛ و اگر تک تک افراد آن مجموعه مد نظر باشند، ضمیر مذکر آورده می شود.

    در این جا نیز در «فتحت» به اعتبار جمهور و مجموعه آن افراد که قبیله و ظائفه بر آن ها قابل تطبیق است، ضمیر مؤنث آورده شده و در ادامه به اعتبار تک تک افراد آن ها، ضمیر مذکر آورده است.

    یعنی همان خصوصیت و ویژگی ای که مجموع آن ها دارند، تک تک افراد نیز آن خصوصیت را دارند و آن گونه هستند.

    ترجمه آیه 96 سوره انبیا

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع بندی




    ترجمه آیه 96 سوره انبیاء


    پرسش:
    در آیه «حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ»، آیا «یاجوج وماجوج» به فعل «فتحت» بر می گردد؟ اگر این طور است چرا به صورت فعل مونث است ، در حالی که در ادامه آیه، هم چنین جاهایی که در سوره کهف از آنها یاد شده با کلمات مذکر استفاده شده؛ و اگر به «یاجوج و ماجوج» بر نمی گردد چرا این دو کلمه با ضمه آمده اند؟


    پاسخ:
    «حَتَّى إِذا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ»(1)
    ترجمه های متعدد از آیه شریفه:
    الهی قمشه ای: تا روزى كه راه يأجوج و مأجوج باز شود ... .
    رضایی اصفهانی: تا هنگامى كه (راه) «يَأجُوج» و «مَأجُوج» گشوده شود ... .
    فولادوند: تا وقتى كه يأجوج و مأجوج [راهشان‏] گشوده شود ... .
    مکارم: تا آن زمان كه «يأجوج» و «مأجوج» گشوده شوند ... .
    در ادامه به بیان ادبی از آیه شریفه می پردازم:
    در آیه شریفه، «فتحت» فعل ماضی، مونث، مبنی بر مجهول، و فاعل آن حذف شده است.
    فاعل محذوف، می تواند «جهة» و «راه» و «سدّ» باشد. این فاعل، مضاف است.
    «یأجوج» و «مأجوج»، مضاف الیه برای فاعل محذوف، و نائب فاعل برای فعل «فتحت» هستند.(2)
    علامت تانیث در «فتحت» به خاطر حذف مضاف است، زیرا یأجوج و مأجوج مونث و در واقع به منزله دو قبیله هستند.(3)
    لازم به ذکر است، در ادبیات عرب اگر مجموعه افراد یک جمعی در نظر گرفته شود، بر آن اطلاق طائفه می شود و می توان از این حیث، برای او ضمیر مؤنث به کار برد؛ و اگر تک تک مردان آن مجموعه مد نظر باشند، ضمیر مذکر آورده می شود.
    در این جا نیز در «فتحت» به اعتبار جمهور و مجموعه آن افراد که قبیله و طائفه بر آن ها قابل تطبیق است، ضمیر مؤنث آورده شده، و در ادامه به اعتبار تک تک افراد آن ها، ضمیر مذکر آورده است. یعنی همان خصوصیت و ویژگی ای که مجموع آن ها دارند، تک تک افراد نیز آن خصوصیت را دارند و آن گونه هستند.

    ___________

    1. انبیاء، 96.
    2. التبيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏7، ص 278؛ تفسير جوامع الجامع، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏3، ص 29؛ الجدول في إعراب القرآن، صافی محمود، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏17، ص 69؛ إعراب القرآن الكريم، دعاس ـ حمیدان ـ قاسم، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏2، ص 297؛ إعراب القرآن و بيانه، درویش محیی الدین، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏6، ص 363.
    3. مفاتيح الغيب، فخررازی، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏22، ص 185.

    ترجمه آیه 96 سوره انبیا

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود