صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شیعیان و اوقات پنجگانه نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    3
    حضور
    10 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7

    اشاره شیعیان و اوقات پنجگانه نماز




    سلام خدمت دوستان گرامی
    با عرض تسلیت بابت فرا رسیدن اربعین حسینی(ع)
    یه سوالی دارم و اون اینه که مگر ساعات نماز مث مغرب... عصر... عشا...اسمش که روش هست...چرا ما شیعیان سر وقت مخصوص به خود نماز که از اسم هم بر گرفته شده نمازمون رو نمیخونیم؟
    به نظرم تو این مورد کار اهل تسنن صحیح تر باشه...مگه نه اینکه وقتی نماز عشا رو خارج از وقتش بخونیم و همزمان با مغرب حکم خارج از وقت بودن نماز داره؟
    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۲:۴۵

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58313



    با نام و یاد دوست





    شیعیان و اوقات پنجگانه نماز








    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    الف) نماز، يكى از مهم‏ترين عبادت‏ است که در دين اسلام از اهميت والايى برخوردار است. از آنجا که هر واجبی خود دارای شرايط و مقدماتی است، نماز نیز دارای شرایطی است که یکی از آنها مساله ی اوقات نمازهای پنج گانه است.

    ب) با نگاهی به قرآن کریم می بینیم که تنها آیه ای که در مقام بیان اوقات نمازهای پنج گانه است آیه ی شریفه ی 78، سوره ی اسری می باشد: «اقم الصلوة لدلوك الشمس الى غسق الليل و قرآن الفجر انّ قرآن الفجر كان مشهوداً»؛نماز را از زوال خورشيد تا نيمه شب، و نيز نماز صبح را به پاى دار؛ زيرا نماز صبح مورد مشاهده (ملائكه شب و صبح) است.

    ج) تبین معنای دلوک و غسق:

    معنای دلوک:
    در لغت، براى دلوك دو معنا شده است: يكى زوال و ديگرى غروب.
    فخررازى مى‏ گويد: دلوك شمس، به معناى زوال آن (اول ظهر که سایه ی شاخص به کوتاهترین مقدار خود می رسد) است، واین قول مورد اختیار اکثر صحابه و تابعین است.[1]


    معنای غسق:
    در لغت براى غسق دو معنا ذکر شده است: يكى به معناى اول شب و ديگرى شدت ظلمت(نیمه ی شب).[2] از امام باقر و امام صادق عليهماالسلام در تفسير آيه شریفه روایت شده: دلوك شمس به معناى زوال آن است و غسق ليل، به معناى نيمه شب مى ‏باشد و مقصود قرآن از فجر، نماز صبحمی باشد.[3]

    د) کیفیت استدلال به آیه ی شریفه:

    از آنجا که «دلوك شمس» به معناى اول ظهر و «غسق لیل»، به معناى نیمه ی شب می باشد، و آيه ی شریفه نیز در مقام بيان اوقات پنج نماز يوميه است، «اقم الصلوة...» ابتدا و انتهاى چهار نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را بيان مى‏ كند، و قرآن الفجر وقت نماز صبح را يادآور شده است.

    اطلاق ابتدايى آيه(به اینکه هر کدام از نمازهای پنج گانه را موقت در ابتدا و انتهای خاصی ننموده است)، اقتضای آنرا دارد كه ابتداى وقت اين چهار نماز، اول ظهر شرعی و انتهاى آن‏ها نصف شب باشد.

    یعنی با توجه به این آیه می توان گفت که وقت نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا از ظهر تا نیمه شب باشد؛ همچنان که فخر رازی نیز در تفسیرش بدین امر اشاره می نماید.[4]


    اما با توجه به روایات اهل بیت علیهم السلام می بینیم که روايات معتبرى وجود دارد كه انتهاى وقت نماز عصر و عشا را مشخص نموده است. از باب نمونه:

    عبيد بن زراره مى‏ گويد: از امام صادق عليه‏ السلام در مورد وقت نماز ظهر و عصر سؤال نمودم، ايشان فرمودند: هرگاه خورشيد زوال نمايد، حتماً وقت ظهر و عصر هر دو داخل مى‏ گردد، جز آن‏كه نماز ظهر پيش از نماز عصر است و تو در وقتِ هر دو هستى تا اين‏كه خورشيد غروب نمايد.[5]

    [1].تفسیر مفاتیح الغیب، فخر رازی، ج21،ص383:« و القول الثاني: أن دلوك الشمس هو زوالها عن كبد السماء و هو اختيار الأكثرين من الصحابة و التابعين...».

    [2].لسان العرب، ج10، ص69:« ابن منظور در لسان العرب مى ‏گويد:غسق الليل ظلمته و قيل: اول ظلمته و قيل غسقه اذا غاب الشفق و قال الفراء فى قوله تعالى الى غسق الليل هو اول ظلمته، الا خفش: غسق الليل ظلمته؛غسق ليل، به معناى تاريكى شب است و گفته شده كه غسق، به معناى اول تاريكى است يا هنگامى است كه شفق پنهان شود. فراء در معناى غسق ليل گفته كه منظور، اول تاريكى شب است؛ ولى اخفش گفته است كه غسق ليل، به معناى تاريكى آن باشد».

    [3].تفسیر نور الثقلین، ج2، ص202: «محمد بن مسلم عن ابى جعفر و ابى عبداللّه‏ عليهم‏السلام فى قوله تعالى «اقم الصلاة لدلوك الشمس الى غسق الليل»قال: جمعت الصلوات كلهن و دلوك الشمس زوالها و غسق الليل انتصافه... و قرآن الفجر قال: صلوة الصبح».

    [4]. مفاتیح الغیب، ج21، ص385.

    [5]. وسائل الشیعة، ج4، ص126:«عن عبيد بن زرارة قال : سألت أبا عبد الله ( عليه السلام ) عن وقت الظهر والعصر ، فقال : إذا زالت الشمس دخل وقت الظهر والعصر جميعا ، إلا أن هذه قبل هذه ، ثم أنت في وقت منهما جميعا حتى تغيب الشمس» .
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۳:۳۵
    شیعیان و اوقات پنجگانه نماز
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    ه) آیا جمع میان دو نماز خلاف سنت است؟

    یکی از مسائل مهم فقهي مسالۀ «جمع بین صلاتین» است. تصور عامۀ اهل سنت چنین است که جمع بین دو نماز امری غیر شرعی است که مدرکی از سنت بر آن اقامه نشده است؟ در حالی که با مروری اجمالی به کتب روایی اهل سنت خلاف این امر آشکار می شود، که ما تنها به دو نکته اشاره می نمائیم:


    1. پیروان همه ی مذاهب فقهی در«عرفات: نهم ذی حجه»، نماز عصر را بلافاصله بعد از نماز ظهر اقامه می نمایند، و همچنین در«مزدلفه»، نماز مغرب را (به تبع سنت ) تاخیر انداخته و با نماز عشاء می خوانند.

    وجود چنین امری
    خود بیانگر ان است که هر چند به نظر دقت به نمازی که بلافاصله بعد از نماز ظهر خوانده می شود، نماز عصر گفته نمی شود؛ اما از نظر شارع مقدس رعایت چنین امری بر مکلفین لازم نگشته؛ بلکه در این امر بر مکلفین توسعه داده شده؛ زیرا که خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را به صورت جمع خوانده اند، که اگر معیار دقت عقلی حاکم باشد باید معتقد شد که صاحب شریعت نیز خود در امر اقامه ی نماز کوتاهی نموده باشد، ونماز را در غیر وقت آن خوانده باشند؟ که بطلان چنین امری نیز بدیهی است.

    2. روايات متعددی در منابع روایی اهل سنت حاکي از آن است که رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم، در موارد مختلفی بدون اینکه در سفر بوده باشند و یا اینکه عذر خاصی بوده باشد، بین دو نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع نموده اند و این عمل پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مشروعیت چنین عملی را برای امت خویش بیان می فرماید. در روایات دیگری که از برخی صحابه نقل شده است حکمت جمع بین دو نماز توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، ايجاد سهولت بر امت دانسته شده است.

    مسلم در صحيح خود، از سعيد بن جبير و او از ابن عباس روايت مي نمايد که گفته است:
    «جَمَعَ رَسُولُ اللّه ـ صلّي اللّه عليه[وآله]وسلّم ـ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالعِشاءِ فِي الْمَدِينَةِ، مِنْ غَيْرِ خَوف وَلا مَطَر؛[1] پيامبر صلَّي اللّه عليه و آله و سلَّم، در مدينه منوره بين نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا جمع نمود، بدون اين که هراسي در ميان باشد و يا باران ببارد. آنگاه سعيد بن جبير مي گويد: از ابن عباس پرسيدم: چرا پيامبر به چنين رفتاري مبادرت ورزيد؟ ابن عباس گفت: براي آن که نمي خواست امّت خود را به زحمت بيندازد.

    با توجه به این نکات شيعه بر آن است که، پس از اتمام نماز ظهر، مي توان نماز عصر را بجا آورد و همچنين پس از خواندن نماز مغرب، مي توان نماز عشا را ادا نمود و اين مسأله به زمان يا مکان يا شرايط خاصّي بستگي ندارد، بلکه در همه جا و همه وقت، جايز است. وچنین عملی نیز نه خواندن نماز در غیر وقت آن است و نه مخالف با سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله.

    از آنجا که مطالب جمع بین دو نماز بسیار گسترده است به بیان همین مقدار کفایت می نمائیم در صورت وجود سؤال از مبانی اهل سنت سوال خود را مطرح بفرمائید تا پاسخ ان داده شود.


    [1] . صحیح مسلم، باب الجمع بين الصلاتين في الحضر، ح54، دار احیاءالتراث العربی، بیروت.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۳:۳۸
    شیعیان و اوقات پنجگانه نماز
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    تبیین بیشتر روایات اهل سنت

    در منابع معروف مانند صحيح مسلم، بخارى، سنن ترمذى، موطّأ مالك، مسند احمد، سنن نسائى، مصنف عبدالرزاق و كتب ديگر، كه همه از منابع مشهور و شناخته شده اهل سنّت است، حدود سى روايت درباره جمع ميان نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا بدون سفر و مطر (باران) و خوف ضرر نقل شده است. اين روايات عمدتاً به پنج راوى معروف بر مى ‏گردد:

    1. ابن عبّاس‏ 2. جابر بن عبدالله انصارى‏ 3. ابوايّوب انصارى‏ 4. عبدالله بن عمر 5. ابوهريره‏ .

    ما در اینجا به ذکر چهار روایت از صحیحین اکتفا می نمائیم:

    1. بخاري باب ويژه اي را تحت عنوان «بابُ تأخيرِ الظُّهر الي العَصْرِ» به اين مسأله اختصاص داده که خود اين عنوان، گوياترين شاهد بر آن است که مي توان نماز ظهر را به تأخير انداخت و در وقت نماز عصر، هر دو را با هم به جا آورد. آنگاه، بخاري در همان باب، روايت ياد شده در زير را بيان مي کند:

    «إِنَّ النَّبِيّ ـ صلّي اللّه عليه[وآله]وسلّم ـ صَلّي بِالْمَدينَةِ سَبْعاً وَثَمانِياً، الظُّهرَ وَالْعَصْرَ، وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشاءَ؛[1]

    پيامبر صلَّي اللّه عليه و آله و سلَّم هفت رکعت (نماز مغرب و عشا) و هشت رکعت (نماز ظهر و عصر) را در مدينه به جاي آورد.

    2. بخاری از ابا امامة روایت می کند:

    «قال سمعت أبا أمامة يقول: صلينا مع عمر بن بعد العزيز الظهر ثم خرجنا حتى دخلنا على أنس بن مالك فوجدناه يصلي العصر فقلت يا عم ما هذه الصلاة التي صليت ؟ قال العصر وهذه صلاة رسول الله صلى الله عليه و سلم التي كنا نصلي معه؛[2]

    اباامامه می گوید:ما نماز ظهر را با عمر بن عبدالعزیز خواندیم، سپس از«مسجد» خارج شده تا اینکه به انس بن مالک در حالی که نماز عصر را می خواند برخورد نمودیم ،{ازروی تعجب}به او گفتم ای عمو این چه نمازی است که خواندی؟ او پاسخ داد نماز عصر را خواندم و این همان نمازی است که همواره با پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» می خواندیم.

    3.مسلم و احمد بن حنبل، از عبداللّه بن شقيق روايت می نمایند:

    «خَطَبنا ابنُ عَبّاس يَوماً بَعْدَ الْعَصْرِ حَتّي غَرُبَتِ الشَّمْسُ وَبَدَتَ النُّجومُ وَعلّق النّاسَ يُنادونهُ الصَّلاةَ وَفي الْقَومِ رَجُلٌ مِنْ بَني تميم فَجَعَلَ يَقُول: الصَّلاةَ الصّلاةَ: قالَ: فَغَضِبَ قَال أَتُعلّمُني بالسّنّة؟ شهدتُ رَسُولَ اللّهِ صلّي اللّهُ عَلَيه[وآله]وسَلّم جَمَعَ بَيْنَ الظُّهرِ وَالْعَصرِ، وَالْمَغْرِب وَالعِشاءِ. قَالَ عَبْدُ اللّه فَوَجدتُ في نَفْسي مِنْ ذلِکَ شَيْئاً فَلَقيتُ أَبا هُريرةَ فَسألتهُ فوافقَه؛[3]

    ابن عباس بعد از نماز عصر، براي ما سخنراني نمود تا آنگاه که خورشيد غروب کرد و ستارگان آشکار شدند و مردم نداي نماز دادند و در آن ميان، مردي از قبيله بني تميم به تکرار کلمه «نماز» پرداخت، ابن عبّاس، خشمگين گرديد و گفت: آيا تو مي خواهي سنّت پيامبر را به من بياموزي؟ من شاهد و ناظر بودم که رسول خدا بين نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا جمع نمود».
    عبداللّه مي گويد: براي من در اين مسأله، ترديدي بروز کرد و لذا در ديداري با ابوهريره در اين مورد سؤال کردم و او سخن ابن عباس را تأييد نمود. در اين حديث، دو تن از صحابه؛ «عبداللّه بن عباس» و «ابوهريره» بر اين حقيقت گواهي مي دهند که پيامبر گرامي صلَّي اللّه عليه و آله و سلَّم نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا را با هم خوانده و ابن عباس نيز به رفتار پيامبر، تأسّي نموده است.

    4. مسلم بن حجاج، به واسطه ابوزبير و او از سعيد بن جبير و او از ابن عباس روايت مي کند:

    «
    صَلّي رَسُولُ اللّهِ ـ صلّي اللّه عليه[وآله]وسلّم ـ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَميعاً بِالْمَدِينَةِ في غَيْرِ خَوف وَلا سَفَر، قال أبو الزبير فسألت سعيدا لم فعل ذلك ؟ فقال سألت ابن عباس كما سألتني فقال أراد أن لا يحرج أحدا من أمته؛[4]

    پيامبر صلَّي اللّه عليه و آله و سلَّم در مدينه منوره ـ بدون هيچ هراسي از دشمن و بدون اين که در حال سفر باشد، نماز ظهر و عصر را با هم بجا آورد».
    سپس ابن عباس، در مورد هدف پيامبر از اين کار مي گويد: براي اين که مي خواست هيچ کس از امت وي در زحمت نيفتد.


    [1] .صحیح البخاری، باب تاخیر الظهر الی العصر، ح518، دارابن کثیر، بیروت.

    [2] .صحیح البخاری، باب وقت العصر، ح524، دارابن کثیر، بیروت.

    [3]. صحیح مسلم، ج2،ص153، مسند احمد، ح2269، موسسة قرطبة، القاهرة.«تعليق شعيب الأرنؤوط : إسناده صحيح على شرط مسلم رجاله ثقات رجال الشيخين غير عبدالله بن شقيق فمن رجال مسلم».

    [4] . صحیح مسلم، باب الجمع بين الصلاتين في الحضر، ح50، دار احیاءالتراث العربی، بیروت.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۳:۴۱
    شیعیان و اوقات پنجگانه نماز
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    روایات اهل بیت علیهم السلام در جواز جمع بین صلاتین:

    1) مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، ج4،ص221، کتاب الصلاة، باب 32، باب جواز الجمع بين الصلاتين لغير عذر ایضا، 11 روایت در جواز جمع بین صلاتین بدون هیچ عذری نقل نموده، که یکی از آنها این روایت است:

    ح11: وبإسناده عن سعد بن عبد الله ، عن محمد بن الحسين ، عن موسى بن عمر ، عن عبد الله بن المغيرة ، عن إسحاق بن عمار قال : سألت أبا عبد الله ( عليه السلام ) نجمع بين المغرب والعشاء في الحضر قبل أن يغيب الشفق من غير علة ؟ قال : لا بأس .

    شیخ طوسی(رحمه الله) در کتاب تهذیب و استبصار از اسحاق بن عمار روایت می کند: از امام صادق علیه السلام سوال نمودم: ایا می توانم بین مغرب و عشاء در حضر(یعنی در غیر حالت سفر)، قبل از آنکه شفق غائب شود، بدون هیچ عذری جمع نمایم؟ حضرت فرمودند: اشکالی ندارد.

    2) شیخ حر عاملی در باب 30 نیز روایاتی را در تحت باب:«جواز الجمع بين الصلاتين في وقت واحد جماعة وفرادى لعذر»، آورده که یکی از انها این روایت است:

    «...عن صفوان الجمال قال : صلى بنا أبو عبد الله ( عليه السلام ) الظهر والعصر عندما زالت الشمس بأذان وإقامتين ، وقال : إني على حاجة فتنفلوا» .

    به امامت امام صادق علیه السلام نماز ظهر و عصر را به هنگام زوال (ظهر) با یک اذان و دو اقامه خواندیم. بعد از نماز امام به ما فرمودند: من حاجتی دارم شما نافله بخوانید.

    3) مرحوم کلینی، در کافی شش روایت در باب(الجمع بین الصلاتین)[1] آورده است که یکی از آنها این روایت است:

    «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَبَّاسٍ النَّاقِدِ قَالَ: تَفَرَّقَ مَا كَانَ فِي يَدِي وَ تَفَرَّقَ عَنِّي حُرَفَائِي‏ فَشَكَوْتُ ذَلِكَ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام فَقَالَ لِي اجْمَعْ‏ بَيْنَ‏ الصَّلَاتَيْنِ‏ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ تَرَى مَا تُحِب».

    عباس ناقد مي گويد: تمام اموالم بر اثر حادثه اي از دستم رفت و تمام دوستان و آشنايان وهمکاران از اطرافم پراکنده شدند ومن خيلي ناراحت و پريشان احوال شدم. در اين وضعيت به محضرامام عسکري عليه السلام پناه بردم امام عليه السلام به من فرمود: نماز ظهر وعصر رابدون فاصله و پشت سر هم بخوان ،آنچه را دوست داري مي بيني.

    نتیجه ی مطالب:

    1. قرآن کریم مجاز بودن اوقات سه گانه براى پنج نماز را به وضوح بيان كرده است.

    2.
    هر چند به نظر دقت به نمازی که بلافاصله بعد از نماز ظهر خوانده می شود، نماز عصر گفته نمی شود؛ اما از نظر شارع مقدس رعایت چنین امری بر مکلفین لازم نگشته؛ بلکه در این امر بر مکلفین توسعه داده شده است.

    3.
    روايات اسلامى كه در كتب فريقين آمده نشان مى ‏دهد كه پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) بارها جمع ميان دو نماز كردند، بى آن كه در سفر باشند يا عذر ديگرى وجود داشته باشد، و اين امر بواسطه ی رخصت و تسهیل بر مکلفین بوده است.



    [1] . الکافی، ج3،ص287.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۴:۰۲
    شیعیان و اوقات پنجگانه نماز
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    خاطره آیت الله سبحانی در درس خارج فقه ایشان:

    من در حدود بیست سال قبل در شام برای زیارت رفته بودم و یک تاجر سنی در حج با ما رفیق شد و به ما علاقمند بود، تا حدی نسبت به اهل بیت هم علاقمند بود، وقتی که در در شام به مغازه ایشان رفتم و ایشان هم ما را دید، شب ما را دعوت کرد، وقتی وارد منزل ایشان شدم، دیدم که ما شاء الله علمای شام را هم دعوت کرده‌اند(بر جسته‌ها را)، آنها همین مسئله را مطرح کردند که شما چطور جمع بین الصلاتین می‌کنید، یکی در وقت است و دیگری خارج وقت است، من گفتم شما قبول دارید که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله در عرفات هردو نماز را جمع کرد و خود شما هم در عرفات جمع می‌کنید؟

    باز قبول دارید که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله در منا جمع کرد و شما هم در منا جمع می‌کنید؟

    چطور در آنجا نمی‌گویید یکی در وقت است و دیگری خارج وقت؟ معنا ندارد که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله نماز عصر را در خارج وقت بخواند،‌همانطور که عمل پیغمبر اکرم را توجیه می‌کنید، باید کار ما را هم توجیه کنید،یعنی فرق بگذارید بین وقت اجزاء و وقت فضیلت.

    در جمع بین الصلاتین یکی وقت فضیلت است، دیگری اجزاء است، شما که تفریق می‌کنید، البته شما هردو را در وقت فضیلت می‌خوانید، اما یک نکته است و آن اینکه این اصرار شما بر تفریق سبب شده است که غالب جوانان شما تارک الصلاة بشوند. چرا؟ چون ظهر نماز خواند، هنوز دو ساعت نگذشته که باید دوباره دست از کار بکشند و بیایند برای نماز.

    شما به مکه و مدینه نگاه نکنید، آنجا زور پشت سرشان است، اما اگر جاهای دیگر مانند لبنان و امثالش بروید، بخاطر همین تفریق، بسیاری ازجوانان اهل سنت تارک الصلاة شده‌اند فلذا بهتر است که شما بخاطر ترک مستحب،واجب را حفظ کنید، شما بخاطر حفظ مستحب، واجب را ترک می‌کنید.

    گفتم رسول الله
    صلی الله علیه وآله علاوه بر منا و عرفات- در حدود بیست و یک روایت داریم بلکه هم بیشتر، که رسول خدا جمع بین الصلاتین من غیر سفر و لا بطر و لا مرض.

    گفتند: بلی، جمع، ظهر را نگهداشت تا چهار رکعت به وقت عصر مانده، ظهر را خواند، پشت سرش هم عصر را خواند، یعنی صبر کرد تا چهار رکعت به وقت عصر بماند، که ظل شاخص کم کم شروع کند به افزایش،‌چهار رکعت ظهر را خواند و بعداً عصر را، فکلّ صلّی فی وقته.

    گفتم عجب، پیغمبر می‌گوید که چرا گفتند جمع کردی؟ فرمود: لئلا یحرج علی أمته،‌جمع کرد که مردم در حرج نباشند، این جوری که شما می‌گویید حرج است، که می‌‌تواند آخرین وقت روز ظهر را درک کند،و اولین وقت عصر را درک کند،‌این دوتا را جفت هم بکند،‌این مشکل تر است، مجلس کم کم به آخر رسید و همگی متفرق شدیم.

    موفق باشید.

    شیعیان و اوقات پنجگانه نماز
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    با سلام

    البته ناگفته پیداست که خواندن هر نمازی در وقت فضیلت خود بسیار بهتر و به صلاح نزدیکتر است
    کما اینکه در مورد رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز دلیل جمع رفاه حال امت بیان شده این یعنی این که بهتر است که جدا خوانده شود ولی به هر دلیل اگر مقدور نبود می توان جمع نیز نمود
    ولی متاسفانه در جامعه ما این مطلب به صورت یک امر واجب جا افتاده است طوری که برخی اگر کسی نمازها را جدا بخواند او را خارج از دین شیعه می دانند
    حدیثی دیدم از امام صادق علیه السلام که فرمودند تفریق بین نمازها از جمع آنها افضل است
    والله اعلم
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    125
    حضور
    3 روز 12 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    479



    خدا خیرتون بده این سوال منم بود
    من میگم مگه نماز برای تداوم یاد خدا نیس خب منطقیش اینه که در طول روز پخش بشه

    من میخام بدونم کدوم درست تره؟ جدا خوندن یا با هم خوندن. کاری هم به این ندارم که ما گرفتاری داریمو باید زودتر بخونیم تموم شه.
    واقعا پیامبر نمازاشونو با هم میخوندن؟

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    خيلي زور دارد که بعضی اینقدر زحمت میکشند از شستن پا و نوافل و... اما چه فایده ؟!

    خود شارع میگوید که برای اینکه مردم از عبادت خدا زده وخسته نشوند جمع بین صلاتین را تجویز نمود .

    در صحیح مسلم بصراحت هرچه تمامتر آمده :

    و حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ وَعَوْنُ بْنُ سَلَّامٍ جَمِيعًا عَنْ زُهَيْرٍ قَالَ ابْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو الزُّبَيْرِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
    قَالَ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِيعًا بِالْمَدِينَةِ فِي غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا سَفَرٍ
    قَالَ أَبُو الزُّبَيْرِ فَسَأَلْتُ سَعِيدًا لِمَ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَالَ سَأَلْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ كَمَا سَأَلْتَنِي فَقَالَ أَرَادَ أَنْ لَا يُحْرِجَ أَحَدًا مِنْ أُمَّتِهِ

    البته اگر کسی حرجی نداشت چه بهتر که در فضیلتش بخواند .


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 18

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود