صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معاد جسماني يا برزخ جسماني؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    معاد جسماني يا برزخ جسماني؟




    سلام
    معروف است كه ملاصدرا(ره) معاد جسماني را ثابت كرده..اما آنچه كه از مباني ايشان بدست مي آيد برزخ جسماني است نه معاد جسماني!
    چرا كه قيامت كبري از نظر ايشان وارد شدن به عالم عقلي و تجرد تام است(يعني محو آثار جسمانيِ برزخي)

    خوا هشا از كارشناسي كه مسلط به اين بحث است تقاضا ميشود كه به اين ايراد پاسخ بفرمايند

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست





    معاد جسماني يا برزخ جسماني؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۹/۲۶ در ساعت ۰۵:۱۰ دلیل: به درخواست کارشناس قبلی

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام و تسلیت ایام رحلت جانسوز پیامبر اسلام(صلوات الله علیه و آله) و شهادت امام حسن و امام رضا(علیهما السلام)

    بحث معاد جسمانی و قیامت در نظام فلسفی صدرا دو مسئله جدا از هم است.

    معاد جسمانی ناظر به نحوه بازگشت انسانها در روز قیامت و ورود آنها به صحرای محشر است.
    در نگاه صدرا، بر اساس مبانی فلسفی او، بازگشت انسانها، همانطوری است که ادیان و متون مقدس دین اسلام بیان داشته اند؛ یعنی معاد آنها جسمانی است و برخلاف نظر برخی دیگر از فلاسفه، صرفا روحانی نیست.در این معاد، بدن انسان باز میگردد، هرچند عین همان بدن دنیایی نیست بلکه مثل آن است. این بدن، جسمانی است، هرچند جسم مثالی دارد.(1)

    اما بحث قیامت، ناظر به این است که آن زمانی که در متون دینی به عنوان رستاخیز مطرح شده است و توصیفات خاصی از آن شده است(مانند در هم پیچیده شدن آسمان و زمین، فرو ریختن ستارگان و خاموشی خورشید و نفخ صور)، از نظر فلسفی چگونه قابل تبیین است.
    در این مسئله، جناب صدرا بر اساس تعالیم عرفاء، به تبیین قیامت کبرا پرداخته ا ست.
    در این قیامت، همگان بازگشت به خداوند دارند و آیه شریفه«یا ایها الانسان انک کاح الی ربک کدحا فملاقیه»(2) به خوبی نمایان میشود.
    در این مسئله، اشاره ای به این نشده است که انسانها و همینطور سایر موجودات مادی، مادیت خود را از دست میدهند و تبدیل به مجرد محض میشوند. بلکه با استفاده از وحدت وجود، بیان میکند که چگونه اموری که متغایر با یکدیگر هستند، با یکدیگر وحدت می یابند و تباینی بین آنها برقرار نیست. برای تقریب به ذهن، او مسئله وحدت نفس با قوایش را مثال میزند. همانطور که قوای نفس با یکدیگر متغایر هستند و جای هر یک در بدن با دیگری فرق دارد و آثار آنها نیز همینطور است، ولی با این وجود، در نفس قرار میگیرند و در آن پخش شده و مندَک و مندَمِج در آن میشوند.(3)



    ـــــــــــــــــــــــــ ـــ
    1. شواهد الربوبیه، ص342-347(ملاصدرا، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب، 1388، چاپ پنجم)
    2. سوره انشقاق، آیه6
    3. ر.ک: شواهد الربوبیه، ص376-377


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    در این مسئله، اشاره ای به این نشده است که انسانها و همینطور سایر موجودات مادی، مادیت خود را از دست میدهند و تبدیل به مجرد محض میشوند. بلکه با استفاده از وحدت وجود، بیان میکند که چگونه اموری که متغایر با یکدیگر هستند، با یکدیگر وحدت می یابند و تباینی بین آنها برقرار نیست. برای تقریب به ذهن، او مسئله وحدت نفس با قوایش را مثال میزند. همانطور که قوای نفس با یکدیگر متغایر هستند و جای هر یک در بدن با دیگری فرق دارد و آثار آنها نیز همینطور است، ولی با این وجود، در نفس قرار میگیرند و در آن پخش شده و مندَک و مندَمِج در آن میشوند.
    با سلام و تشكر
    در انديشه صدرايي از قيامت صريحا بعنوان عالم عقلي (مجرد تام) تعبير شده ...در ثاني اگر با ظهور قيامت كبري از نظر ملاصدرا جنبه جسمانيت محفوظ است پس با قيامت قرار است چه روي دهد؟؟؟
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ در ساعت ۰۸:۵۳

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    در انديشه صدرايي از قيامت صريحا بعنوان عالم عقلي (مجرد تام) تعبير شده ...در ثاني اگر با ظهور قيامت كبري از نظر ملاصدرا جنبه جسمانيت محفوظ است پس با قيامت قرار است چه روي دهد؟؟؟
    باسلام و تشکر
    در مورد نکته اول، لطفا منبع و رفرنس ارائه دهید تا بحث بهتر دنبال شود.

    در مورد نکته دوم نیز، شایان ذکر است که:
    اولا: جسم در اینجا جسم مثالی است که به نظر صدرا، برای تحفظ بر کارکرد نفس است. زیرا نفس انسان، جوهری است که در مقام فعل نیازمند به بدن است و اگر بدنی در کار نباشد، معطل میماند و چون تعطیل در آفریده های خداوند راه ندارد، بنابراین، باید همیشه نفس همراه با بدن باشد. البته این بدن در دنیا جسم مادی است و عنصری، اما در برزخ و قیامت، جسم مثالی که توسط خود نفس ایجاد میشود و به تعبیر صدرا، مُنشَأ بدن است.
    ثانیا: شما با چه پیش فرضی به سراغ قیامت میروید که انتظار دارید بحث بدان سمت پیش برود. مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که شما جسمانیت مثالی را منافی آن می دانید؟




  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    در مورد نکته اول، لطفا منبع و رفرنس ارائه دهید تا بحث بهتر دنبال شود.

    در مورد نکته دوم نیز، شایان ذکر است که:
    اولا: جسم در اینجا جسم مثالی است که به نظر صدرا، برای تحفظ بر کارکرد نفس است. زیرا نفس انسان، جوهری است که در مقام فعل نیازمند به بدن است و اگر بدنی در کار نباشد، معطل میماند و چون تعطیل در آفریده های خداوند راه ندارد، بنابراین، باید همیشه نفس همراه با بدن باشد. البته این بدن در دنیا جسم مادی است و عنصری، اما در برزخ و قیامت، جسم مثالی که توسط خود نفس ایجاد میشود و به تعبیر صدرا، مُنشَأ بدن است.
    ثانیا: شما با چه پیش فرضی به سراغ قیامت میروید که انتظار دارید بحث بدان سمت پیش برود. مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که شما جسمانیت مثالی را منافی آن می دانید؟
    سلام
    فكر نكنم اينكه از نظر فلاسفه اسلامي عالم هستي به سه نشئه مادي ، مثالي و عقلي تقسيم ميشود احتياج به منبع داشته باشد !
    عالم ماده صورت به همراه ماده هيولي ، عالم برزخ آثاري ماده يعني صورت هست اما خود ماده نيست، عالم عقل هم مجرد از ماده و هم آثار ماده نيز هست

    آنچه كه صدرا ثابت كرده بدن مثالي برزخي است و اگر بخواهيم طبق مباني بالا پيش برويم جسم برزخي با ظهور قيامت كبري به جسم عقلي تبديل ميشود
    كه اين جسم (يعني جسم عقلي) فقط اشتراك لفظي با بدن دنيا و برزخ دارد اما در حقيقت وراي جسم است اندازه و ابعاد ندارد

    لذا نهايتا آنچه كه باقي مي ماند معاد روحاني است

    ظاهرا خود ملاصدرا هم متوجه اين اشكال شده است:
    «حاصـل هذا البرهان علي حشر الابدان: ان النفوس الانسانيه باقيه بعد الموت هذا البدن الطبيعي كما مر وليس للمتوسطين درجه الارتقا الي عالم المفارقات العقليه
    ولا التعلق بابدان العنصريه بالتناسخ ولا بالاجرام الفكيه علي احد من الوجهين الذين ابطلنا هما و لا التعطيل المحض فلا محاله يكون لها وجود لا في هذا العالم مادي
    ولا في العالم تجرد المحض فهي موجوده في العالم متوسط بين التجسم المادي والتجرد العقلي» مفاتيح الغيب ص 686

    در اينجا فقط از معاد جسماني در عالم مثال سخن به ميان اورده اما در مجردات تامه و عالم عقول وقوع معاد جسماني محال است

    منبع:مقاله مهدي نجفي افرا




    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۳/۱۰/۰۴ در ساعت ۰۹:۴۸

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    فكر نكنم اينكه از نظر فلاسفه اسلامي عالم هستي به سه نشئه مادي ، مثالي و عقلي تقسيم ميشود احتياج به منبع داشته باشد !
    عالم ماده صورت به همراه ماده هيولي ، عالم برزخ آثاري ماده يعني صورت هست اما خود ماده نيست، عالم عقل هم مجرد از ماده و هم آثار ماده نيز هست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    آنچه كه صدرا ثابت كرده بدن مثالي برزخي است و اگر بخواهيم طبق مباني بالا پيش برويم جسم برزخي با ظهور قيامت كبري به
    جسم عقلي
    تبديل ميشود

    بنده برای مدعای شما منبع و رفرنس خواستم نه برای کل فلسفه.
    شما فرمودید که ملاصدرا چنین ادعایی دارد و نتیجه ادعای او تجرد تام نفس، حتی از بدن است که در قیامت کبرا ظاهر میشود. خب این نیاز به اثبات دارد. وقتی مطلبی را به کسی نسبت میدهید، حتما بیانی از خود ان شخص نیز بیاورید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    كه اين جسم (يعني جسم عقلي) فقط اشتراك لفظي با بدن دنيا و برزخ دارد اما در حقيقت وراي جسم است اندازه و ابعاد ندارد

    لذا نهايتا آنچه كه باقي مي ماند معاد روحاني است
    تا اینجا نیز دوباره تکرار مدعا شده است.
    علاوه بر اینکه، جسمی که در قیامت برای نفس اثبات میشود، جسم عقلی نیست، بلکه جسم مثالی است. اصلا جسم عقلی، تعبیری نادرست است.
    اگر عقلی است، پس نمتیواند جسم داشته باشد. زیرا جسم یا عنصری ومادی است یا مثالی. جسم عقلی از آن تعابیر نادرست است اگر خود متناقض نباشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    «حاصـل هذا البرهان علي حشر الابدان: ان النفوس الانسانيه باقيه بعد الموت هذا البدن الطبيعي كما مر وليس للمتوسطين درجه الارتقا الي عالم المفارقات العقليه
    ولا التعلق بابدان العنصريه بالتناسخ ولا بالاجرام الفكيه علي احد من الوجهين الذين ابطلنا هما و لا التعطيل المحض فلا محاله يكون لها وجود لا في هذا العالم مادي
    ولا في العالم تجرد المحض فهي موجوده في العالم متوسط بين التجسم المادي والتجرد العقلي» مفاتيح الغيب ص 686
    این بحث مربوط به تمام افراد نیست و مخصوص کسانی است که به مرتبه تجرد عقلی رسیده اند. این افراد جزء خلصین هستند. مابقی افراد، که به این مرتبه از خلوص نرسیده اند، معاد دارند، ولی معاد آنها به نحو مثالی است.
    در مورد خود این افراد، می بتوان این ایراد را وارد دانست و معاد آنان را جسمانی ندانست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    در اينجا فقط از معاد جسماني در عالم مثال سخن به ميان اورده اما در مجردات تامه و عالم عقول وقوع معاد جسماني محال است
    همانطور که از متن ظاهر بود، متوسطین به همان صورت جسمانی(جسم مثالی) محشور میشوند و حشر مربوط به قیامت و معاد است نه برزخ. بنابراین، معاد این افراد مثالی و با جسم مثالی است تا زمانی که به مرتبه تجردعقلی و ادراک عقلی مجرد نائل شوند.

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۳/۱۰/۰۶ در ساعت ۱۹:۵۹

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    بنده برای مدعای شما منبع و رفرنس خواستم نه برای کل فلسفه.
    شما فرمودید که ملاصدرا چنین ادعایی دارد و نتیجه ادعای او تجرد تام نفس، حتی از بدن است که در قیامت کبرا ظاهر میشود. خب این نیاز به اثبات دارد. وقتی مطلبی را به کسی نسبت میدهید، حتما بیانی از خود ان شخص نیز بیاورید.
    با سلام و تشكر

    بنده چيزي را به ملاصدرا(ره) نسبت ندادم ،عرض كردم از مباني ايشان معاد روحاني بدست مي آيد نه جسماني


    شيخ محمد تقي آملي:
    «انصاف آن است كه سخن سبزواري و ملاصدرا عين انحصار معا در معاد روحاني است اما با عباراتي به ظاهر پوشيده و پنهان. چراكه وقتي حقيقت شي به صورت آن است و ماده هيچ مدخليتي نداشته باشد ، وصورت انسان همان نفس اوست ، لذا آنچه نهايتا محشور ميشود چيزي جز خود نفس نيست كه در نفوس متوسطان بدن مثالي را ايجاد ميكند و در نفوس مقربين از شكل مقدار نيز عاري و مبري است»


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    همانطور که از متن ظاهر بود، متوسطین به همان صورت جسمانی(جسم مثالی) محشور میشوند و حشر مربوط به قیامت و معاد است نه برزخ. بنابراین، معاد این افراد مثالی و با جسم مثالی است تا زمانی که به مرتبه تجردعقلی و ادراک عقلی مجرد نائل شوند.
    اين جمله هم خود مويد آن است كه اولا بعضي ها معاد جسماني ندارند چون به مرتبه تجرد عقلي رسيده اند و ثانيا مابقي مردم هم نهايتا عاري از جسم ميشوند
    ضمن اينكه اين سوال هم وجود دارد قيامت متوسطين چه تعريفي دارد


    علامه مصباح يزدي :
    در مقابل این دو نقطه مثبت که می ‏شود برای نظریّه ایشان در نظر گرفت، نقطه‏ های ضعفی هست که نمی‏ توان آنها را نادیده گرفت که بخشی از آنها، مربوط به تطبیق این نظریّه با ظواهر کتاب و سنّت است. یکی از مهم‏ ترین مخالفت‏ های این نظریّه با ظواهر کتاب و سنّت، این است که ایشان ((احیاء بعد الموت)) را به همان انتقال نفس از «عالم ماده» به «عالم مثال» و بعد به «عالم عقلی». خروج انسان‏ها از قیود را به خروج از عالم طبیعت تفسیر کرده ‏اند و گاهی استشهاد کرده ‏اند. به این که موت انتقال است از نشئه ‏ای به نشئه ‏ای دیگر. ما می ‏گوییم: در این موت انتقال است، بحثی نیست وصحیح است و مستندات روایی فراوان دارد؛ امّا لازمه این نظریّه این است که موت عین إحیای اخروی می ‏باشد؛ یعنی وقتی انسان از عالم طبیعت جدا شد، تعلّقش از این طبیعت قطع شد و وارد عالم مثال گردید، این همان احیای اوست و چیز دیگری نیست. اساساً «إحیاء» را به همین معنا تفسیر کرده ‏اند؛ یعنی: قطع تعلّق از ماده. پس موت یعنی انتقال از این عالم و قطع تعلّق از این عالم «احیاء» هم همین است. احیاء چیز دیگری غیر از موت نمی ‏شود. همین که نفس از این عالم قطع تعلّق کرد، یعنی حیات پیدا کرده به حیات برزخی و حیات اخروی؛ در صورتی که ظواهر آیات این است که انسان می ‏میرد و وارد عالم برزخ می‏ شود و این «عالم موت» است و سپس در روز قیامت زنده می ‏شود. اگر همین انتقال به عالم دیگر «احیاء» است، دیگر ((ثم یُمیتُكم)) و ((ثم یُحییكم)) جایی ندارد؛ مگر این که بفرمایند: ((یحییكم)) یعنی انتقال از«عالم برزخ» به «عالم عقلی». ایشان لااقل در بسیاری از کلماتشان چنین انتقالی را برای همه قائل نیستند و می‏ گویند بسیاری از نفوس به «عالم عقلی» نمی ‏رسند؛ پس این‏ها نفوسی هستند که إحیاء نخواهند داشت و ترتیبی که در آیات و روایات ذکر شده، ظاهرش این نیست و إحیاء در عالم قیامت، حقیقت دیگری است و ظاهر بسیاری از آیات این است که «إحیاء» بازگشت روح است به بدن و این را نمی‏توان انکار کرد و تطبیق مطالب ملاصدرا را با آن سازگار نیست.




    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    ثانیا: شما با چه پیش فرضی به سراغ قیامت میروید که انتظار دارید بحث بدان سمت پیش برود. مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که شما جسمانیت مثالی را منافی آن می دانید؟
    من در تمام مطالعاتي كه تا به حال در اين باره داشته ام با اين مطلب مواجه شدم كه قيامت در انديشه صدرا يعني خروج از برزخ و آثار آن...
    خُب اگر بنا باشد از برزخيت عبور كرد معادي كه واقع مي شود روحاني است
    مگر اينكه براي متوسطين قيامت كبري قايل نباشيم تا جسمانيت محفوظ بماند
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۳/۱۰/۰۷ در ساعت ۰۸:۵۸

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    اين جمله هم خود مويد آن است كه اولا بعضي ها معاد جسماني ندارند چون به مرتبه تجرد عقلي رسيده اند و ثانيا مابقي مردم هم نهايتا عاري از جسم ميشوند
    .
    با عرض سلام

    رسیدن به مرحله تجرد عقلی، حتی در همین دنیا هم در گرو نفی مراحل مادی و مثالی نیست. نمونه ی بارزش هم همان معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه واله است که در مراحلی جسمانی بوده و پس از آن روحانی و تجرد عقلی
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    رسیدن به مرحله تجرد عقلی، حتی در همین دنیا هم در گرو نفی مراحل مادی و مثالی نیست. نمونه ی بارزش هم همان معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه واله است که در مراحلی جسمانی بوده و پس از آن روحانی و تجرد عقلی
    سلام
    بله چون در دنيا اقتضا ميكند كه اينطور باشد(مثلا هدايت مردم) اما بعد از موت هيچ دليلي ندارد كه تكوينا از مراتب پايين انصراف ندهد
    چراكه عالم عقل جميع كمالات را دارد و اين يعني معاد روحاني...

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی دعا با زبان فارسي يا عربي؟
    توسط معلق در انجمن امور معنوی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۱۰/۱۰, ۲۰:۰۸
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۰۱, ۰۹:۴۹
  3. دلت را چند مي فروشي؟!
    توسط عبدالرحیم در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۱۶, ۰۲:۵۸
  4. آيا دين اسلام عقلاني است يا احساسي؟
    توسط طاها در انجمن کلیات
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۸/۱۸, ۰۱:۱۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 18

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود