صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اراده الهی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    40
    حضور
    14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    114

    اشاره اراده الهی




    باسلام
    تفاوت معنایی یشاء و اراد چیست؟
    باتشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۳:۲۸

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست





    اراده الهی








    کارشناس بحث: استاد طاها

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ در ساعت ۰۷:۰۷

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    اراده و مشیت دو صفت هستند که هم درباره خدا و هم درباره انسان استعمال میشوند. در عرف مردم و نیز طبق نظر رایج اهل علم، میان این دو واژه تفاوت مفهومی خاصی وجود ندارد اما برخی از اندیشمندان قایلند این دو واژه در جوهر معنایی خویش و نیز کاربرد قرآنی، متمایز از یکدیگرند. اینجا به سه تفاوت اشاره میشود:

    1- اراده از صفات ذاتی خداوند است اما مشیت از صفات فعلیه خداست زیرا اراده شأنی از علم خداست (که جزو صفات ذات است) اما مشیت به معنای ایجاد و آفریدن چیزی طبق هدف فاعل است بگونه ای که از هدف تخطی نمیکند. (اطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏14، ص: 262)

    فرق میان صفات ذات و صفات فعل: هر صفتی که ذات بدون در نظر گرفتن فعل (مخلوقات) به آن متصف شود صفت ذات است و هر صفتی که ذات با در نظر گرفتن فعل همراه ذات، بدان متصف شود صفت فعل است.( الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل، ج‏1، ص: 84)

    2- مشیت (همانطور که از معنایی که برایش بیان شد روشن میشود) اقتضای تحقق دارد بگونه ای که انسان نمیتواند از مشیت الهی تخلف کند اما تخلف انسان از برخی از اراده های الهی (از قبیل اراده تشریعی خدا همچون هدایت شدن) ممکن است. بنابراین اگر مشیت خدا به چیزی تعلق گیرد الا و لابد تحقق میپذیرد اما این ملازمه در مورد اراده الهی (در معنای مطلقش) وجود ندارد یعنی ممکن است مراد محقق نشود(همانطور که در مثال هدایت، روشن است).

    3- در خصوص افعال انسان، اراده آدمی نسبت به افعال خود، مقدم بر اراده خدا درباره آن افعال است به این معنا که اراده خدا درباره افعال انسان به چیزی تعلق میگیرد که پیش از آن، مراد انسان بوده است. اما درباره مشیت عکس مطلب صادق است یعنی مشیت انسان درباره افعال خود متاخر از مشیت خدا درباره افعال آدمی است به این معنا که مشیت انسان (به معنایی که قبلا برای مشیت عرض شد) تنها به چیزی تعلق میگیرد که قبلا مشیت الهی بدان تعلق گرفته باشد.(ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏2، ص: 365)

    در پناه حق


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    40
    حضور
    14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    114



    باسلام
    بنابر ایه از قران که می گوید (یهدی من یشاء ویضل من یشاء ) وهمچنین پاسخ شما به نتیجه میرسیم که خدا هر کس را بخواهد هدایت یا گمراه میکند وانسان هم نمی تواند از میشت الهی تخطی کند
    پس یعنی هدایت شدن یا گمراه شدن دست خود انسان نیست
    باتشکر

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    سلام ،چرا نمی توان آیه "یهدی من یشاء..." را این طور معنی کرد؟یعنی فاعل "یشاء" را خود انسان بگیریم.
    خدا
    هر کس را که بخواهد[ هدایت شود] ،هدایت می کند.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    40
    حضور
    14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    114



    نقل قول نوشته اصلی توسط vivaziba نمایش پست ها
    سلام ،چرا نمی توان آیه "یهدی من یشاء..." را این طور معنی کرد؟یعنی فاعل "یشاء" را خود انسان بگیریم.
    خدا
    هر کس را که بخواهد[ هدایت شود] ،هدایت می کند.
    به نظر شما این ایه رو چه جور باید معنی کرد («لَقَدْ أَنزَلْنَا آیاتٍ مُّبَینَاتٍ وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» (النور، 46) )
    ویا(فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (ابراهیم ، 4)

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    نقل قول نوشته اصلی توسط abas72 نمایش پست ها
    به نظر شما این ایه رو چه جور باید معنی کرد («لَقَدْ أَنزَلْنَا آیاتٍ مُّبَینَاتٍ وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» (النور، 46) )
    ویا(فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (ابراهیم ، 4)

    فرقش با قبلی چیه؟

    -----------
    اما این آیه "... تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ تَشَاءُ..." اعراف155 ،رو دیگه نمیشه اونطوری معنی کرد.
    ویرایش توسط PAN : ۱۳۹۳/۰۹/۲۹ در ساعت ۰۸:۳۴

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    40
    حضور
    14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    114



    بنده منظور شما رو نفهمیدم ایا با نظر من موافق هستن یا خیر؟

  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    نقل قول نوشته اصلی توسط abas72 نمایش پست ها
    بنده منظور شما رو نفهمیدم ایا با نظر من موافق هستن یا خیر؟

    بنظرم در آیه "یهدی من یشا"این امکان وجود داره که بگیم فاعل "یشا" خود انسانه.یعنی اگر انسان بخواهد ،خدا هدایتش میکند.(با این ترجمه می تونیم بگیم هدایت انسان به خواست خودش ربط داره و جبری در کار نیست)
    اما درآیه "تهدی من تشا" صریحا گفته شده "هر کس را بخواهی هدایت میکنی" یعنی نمیشه فاعل "تشا" رو انسان گرفت.
    =================
    البته مسئله "جبر "هنوز برای منم حل نشده


  18. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط abas72 نمایش پست ها
    باسلام
    بنابر ایه از قران که می گوید (یهدی من یشاء ویضل من یشاء ) وهمچنین پاسخ شما به نتیجه میرسیم که خدا هر کس را بخواهد هدایت یا گمراه میکند وانسان هم نمی تواند از میشت الهی تخطی کند
    پس یعنی هدایت شدن یا گمراه شدن دست خود انسان نیست
    باتشکر
    قَالَ فَبِمَا أَغْوَیتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِیمَ«الأعراف/16»
    گفت پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندی من هم برای [فریفتن] آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست

    قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیتَنِی لَأُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ«الحجر/39»
    گفت پروردگارا به سبب آنکه مرا گمراه ساختی من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان می‏آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت

    چیز عجیبیست اتفاقاً شیطان هم همین تهمت را به خدا میزند .
    خدایا مرا آن ده که آن به

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود