صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدل الهی در نگاه فلسفه اسلامی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر 1391
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    صلوات
    1578
    حضور
    17 روز 3 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره عدل الهی در نگاه فلسفه اسلامی




    سلام
    عدل و جزای الهی در مورد شخصی که در امر دین زحمت و سختی بیشتری نسبت به دیگران داشته..از نگاه فلاسفه اسلامی چگونه تبیین شده است؟
    ویرایش توسط bina88 : 1393/10/30 در ساعت 06:41


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,401
    صلوات
    52262
    حضور
    138 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست





    عدل الهی در نگاه فلسفه اسلامی








    کارشناس بحث: استاد صادق


  4. صلوات ها 3


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    6,716
    صلوات
    25761
    حضور
    159 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام
    عدل و جزای الهی در مورد شخصی که در امر دین زحمت و سختی بیشتری نسبت به دیگران داشته..از نگاه فلاسفه اسلامی چگونه تبیین شده است؟
    باسلام وتشکر .
    نگاه فلاسفه الهی در باب پاداش عمل به طور کلی همان نگاه وحیانی است .
    هر کسی در این راه بشتر تلاش کرده باشد پاداش او نیز بشتر است .

    عملی که انسان انجام می‌دهد ، اگر با تمام شرایط حسن فعلی و فاعلی صادر شده باشد، موجب می‌شود انسان استحقاق دریافت ثواب را پیدا کند اما این در صورتی است که عمل او دچار آفت نشود.(1)
    گاهی بذری سالم که در زمین مساعد پاشیده می‌شود، محصول هم می‌دهد ، ولی قبل از این که مورد استفاده قرار بگیرد، دچار آفت شده و ملخ یا صاعقه‌ای آن را نابود می‌سازد، قرآن کریم این آفت‌زدگی را حبط می‌نامد که گاه عمل انسان نیز مبتلا به آن می‌شود.
    ممکن است انسان عمل خیری را انجام دهد ،مستحق ثواب باشد ،لکن از طرف دیگر در برابر حقیقت، مخصوصاً حقیقتی که از اصول دین به شمار می‌آید، لجاج ورزد، در این صورت عمل خیر که در ذات خود نورانی و ملکوتی بود و از جنبة الهی نقصانی نداشت و فاعل خود را مستحق ثواب نموده بود، به واسطة این انحراف یا حالت انحرافی مثل حسد و منت گذاشتن و... دچار آفت شده و تباه و پوچ می‌شود.
    در آیات قرآن کریم و روایات آفات اعمال خیر به طور مفصل آمده است:
    «یا أیّها الذین آمنوا لا تُبطلوا صدقاتکم بالمنّ والأذى؛(2) ای کسانی که ایمان آورده‌اید، صدقات خویش را با منت نهادن و آزار رساندن باطل نکنید».
    برخی گناهان همانند فرستادن آتش در یک مزرعه بسیار بزرگ با هزاران خوشه گندم است، وقتی آتش به مزرعه در افتد ، حتی اگر با یک جرقه یا ‌آتش کوچک ایجاد شده باشد ، تمام مزرعه و گندم ها را خواهد سوزاند. این مسئله در برخی روایات نیز اشاره شده است.
    مزرعه دل انسان نیز همانند مزرعه گندم است که گاهی یک گناه ، یا برخی گناهان تمام این وجود را سیاه می کند.
    بنابراین همان گونه که هر چیزی آفتی دارد ،برای اعمال خیر انسان نیز آفاتی هست. گاه می‌شود که انسان سالیان دراز زحمت می‌کشد و با مشقت فراوان سرمایه‌ای از اعمال حسنه می‌اندوزد ولی با یک ندانم کاری یا یک هوسبازی آن را از دست می‌دهد، یعنی حسنات سابق، حبط و محو می‌شوند.


    پی‌‌نوشت‌ها:
    1. عدل الهی، شهید مطهری، ص 343.
    2. بقره (2) آیه 246.

  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد 1393
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    933
    صلوات
    2258
    حضور
    16 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    نگاه فلاسفه الهی در باب پاداش عمل به طور کلی همان نگاه وحیانی است .
    هر کسی در این راه بشتر تلاش کرده باشد پاداش او نیز بشتر است .
    عملی که انسان انجام می‌دهد ، اگر با تمام شرایط حسن فعلی و فاعلی صادر شده باشد، موجب می‌شود انسان استحقاق دریافت ثواب را پیدا کند اما این در صورتی است که عمل او دچار آفت نشود.(1)
    گاهی بذری سالم که در زمین مساعد پاشیده می‌شود، محصول هم می‌دهد ، ولی قبل از این که مورد استفاده قرار بگیرد، دچار آفت شده و ملخ یا صاعقه‌ای آن را نابود می‌سازد، قرآن کریم این آفت‌زدگی را حبط می‌نامد که گاه عمل انسان نیز مبتلا به آن می‌شود.
    ممکن است انسان عمل خیری را انجام دهد ،مستحق ثواب باشد ،لکن از طرف دیگر در برابر حقیقت، مخصوصاً حقیقتی که از اصول دین به شمار می‌آید، لجاج ورزد، در این صورت عمل خیر که در ذات خود نورانی و ملکوتی بود و از جنبة الهی نقصانی نداشت و فاعل خود را مستحق ثواب نموده بود، به واسطة این انحراف یا حالت انحرافی مثل حسد و منت گذاشتن و... دچار آفت شده و تباه و پوچ می‌شود.
    در آیات قرآن کریم و روایات آفات اعمال خیر به طور مفصل آمده است:
    «یا أیّها الذین آمنوا لا تُبطلوا صدقاتکم بالمنّ والأذى؛(2) ای کسانی که ایمان آورده‌اید، صدقات خویش را با منت نهادن و آزار رساندن باطل نکنید».
    برخی گناهان همانند فرستادن آتش در یک مزرعه بسیار بزرگ با هزاران خوشه گندم است، وقتی آتش به مزرعه در افتد ، حتی اگر با یک جرقه یا ‌آتش کوچک ایجاد شده باشد ، تمام مزرعه و گندم ها را خواهد سوزاند. این مسئله در برخی روایات نیز اشاره شده است.
    مزرعه دل انسان نیز همانند مزرعه گندم است که گاهی یک گناه ، یا برخی گناهان تمام این وجود را سیاه می کند.
    بنابراین همان گونه که هر چیزی آفتی دارد ،برای اعمال خیر انسان نیز آفاتی هست. گاه می‌شود که انسان سالیان دراز زحمت می‌کشد و با مشقت فراوان سرمایه‌ای از اعمال حسنه می‌اندوزد ولی با یک ندانم کاری یا یک هوسبازی آن را از دست می‌دهد، یعنی حسنات سابق، حبط و محو می‌شوند.

    باسلام

    جناب استاد این سوالی رو که می خوام بپرسم در چندین تاپیک دیگر هم پرسیدم و جوابهایی گرفتم
    برای اطمینان دوست دارم نظر شما رو هم بدونم
    دو فرد را مقایسه کنید که یکی ایمان ارثی دارد منظورم این است که هر انچه از پدر و مادرش شنیده باور دارد
    و به انها عمل می کند و هیچوقت هم دچار شک و شبهه نمی شود
    در مقابل فرد دیگری پر از شک و شبهه است
    و در راه شکها و شبهه هایش زحمت می کشد ولی قانع نمی شود و سراخر به یک ایمان نصفه و نیمه بسنده می کند

    پاداش کدامیک از این دو نزد خدا بیشتر است ؟

    با دین یا بدون دین انسانهای خوب کار خوب می کنند و انسانهای بد کاربد
    اما برای اینکه انسان با ظاهر خوب کار بد بکند به دین نیاز دارد


  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر 1391
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    صلوات
    1578
    حضور
    17 روز 3 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    اما توضیح ندادید که از نظر عقلی کسی که بیشتر زحمت و سختی داشته اما در ساحت علم و معرفت رشدی نداشته چگونه هم اجر با شخصی است که آن معرفت را با زحمت کمتر دارد؟
    باتشکر

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت شهریور 1392
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,746
    صلوات
    15538
    حضور
    97 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    جناب استاد این سوالی رو که می خوام بپرسم در چندین تاپیک دیگر هم پرسیدم
    بله منم شاهدم

    یعنی روزی که بنده و خواهر "**گلشن**" بریم اون دنیا ، مامور اونجا اول خوب نگاهمون میکنه بعد میگه:
    این بهشته! اینم جهنمه! این هم یه دفترچه راهنما درمورد تعداد طبقات ، محیط ، مساحت ، طول و عرض جغرافیایی و روش استخراج درجات افراد! فقط لطفاً اینجا دیگه اون سؤالتون رو نپرسید!

    ولی ما بازم میپرسیم!





    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اما توضیح ندادید که از نظر عقلی کسی که بیشتر زحمت و سختی داشته اما در ساحت علم و معرفت رشدی نداشته چگونه هم اجر با شخصی است که آن معرفت را با زحمت کمتر دارد؟
    یکی از موارد مورد اشارهء خانم "**گلشن**" تاپیکی هست که لینکش رو گذاشتم ، برای شما و هرکس که مایل بود مطالعه کنه

    http://www.askdin.com/thread44878.html

    ویرایش توسط Reza-D : 1393/09/14 در ساعت 02:30
    خداحافظ اسک دین
    خداحافظ دوستان خوبم

    بخصوص "مسعود" ؛ "حق دوست" و "حامی" عزیز


  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد 1393
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    933
    صلوات
    2258
    حضور
    16 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    بله منم شاهدم

    یعنی روزی که بنده و خواهر "**گلشن**" بریم اون دنیا ، مامور اونجا اول خوب نگاهمون میکنه بعد میگه:
    این بهشته! اینم جهنمه! این هم یه دفترچه راهنما درمورد تعداد طبقات ، محیط ، مساحت ، طول و عرض جغرافیایی و روش استخراج درجات افراد! فقط لطفاً اینجا دیگه اون سؤالتون رو نپرسید!

    ولی ما بازم میپرسیم!


    می دونین چرا تاکیدم رو این سوال زیاده
    چون اغلب افراد جامعه نظر مثبتی دارند به کسانیکه ایمان ارثی دارند و میگویند طرف خیلی مومنه
    وگروه دوم رو حتی تا مرز کافری و مرتدی هم پیش می برند
    باید برای مردم جا بیفته که ارزش واقعی در چیست
    به تقلید یا به تفکر
    ؟
    با دین یا بدون دین انسانهای خوب کار خوب می کنند و انسانهای بد کاربد
    اما برای اینکه انسان با ظاهر خوب کار بد بکند به دین نیاز دارد


  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهریور 1392
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,746
    صلوات
    15538
    حضور
    97 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    می دونین چرا تاکیدم رو این سوال زیاده
    چون اغلب افراد جامعه نظر مثبتی دارند به کسانیکه ایمان ارثی دارند و میگویند طرف خیلی مومنه
    وگروه دوم رو حتی تا مرز کافری و مرتدی هم پیش می برند
    باید برای مردم جا بیفته که ارزش واقعی در چیست
    به تقلید یا به تفکر؟

    پیامبر(ص)
    لا تَنظُروا إِلى كَثرَةِ صَلاتِهِم و َصَومِهِم وَ كَثرَةِ الحَجِّ و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّيلِ، و َلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ الحَديثِ و َأَداءِ الامانَةِ
    به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنها توجه كنيد
    ((عیون اخبار الرضا ج 2 ، ص 51 ، ح 197))
    ((بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 114، ح 5))


    امام صادق(ع):
    برای شناخت نیكی و درستكاری كسی ، به ركوع و سجده طولانی او نگاه نكنید. چه بسا این ركوع و سجده طولانی ، چیزی است كه آن شخص به آن اعتیاد پیدا كرده است. در این صورت اگر آن را ترك نماید ، وحشت زده میشود. اما [برای شناخت نیكی و درستكاری]، به راستگویی و رعایت حقوق دیگران و ادای امانت اش نگاه كنید.
    ((الحدیث - جلد 1 - صفحه 46))


    نکته:
    منظور معصومین(ع) این نیست که نماز و روزه و..... بی اهمیت هستند. بلکه میفرمایند اگر فرد درک درستی از این اعمال نداشته باشد و این اعمال ، تاثیری در اخلاق ، شعور و بزرگ شدن روح فرد نداشته باشند ، سودی نخواهند داشت.

    به قول مرحوم محمدرضا آقاسی:
    ای نماز آگین پس از هفتاد سال
    کو تحوّل؟ کو طرب؟ کو شور و حال؟



    خداحافظ اسک دین
    خداحافظ دوستان خوبم

    بخصوص "مسعود" ؛ "حق دوست" و "حامی" عزیز


  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن 1392
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,627
    صلوات
    8000
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها


    می دونین چرا تاکیدم رو این سوال زیاده
    چون اغلب افراد جامعه نظر مثبتی دارند به کسانیکه ایمان ارثی دارند و میگویند طرف خیلی مومنه
    وگروه دوم رو حتی تا مرز کافری و مرتدی هم پیش می برند
    باید برای مردم جا بیفته که ارزش واقعی در چیست
    به تقلید یا به تفکر
    ؟
    سلام علیکم و رحمة الله،
    به نظر حقیر مردم برای ارثی بودن ایمان شخص نیست که ارزش قائل هستند و او را مثبت می‌پندارند بلکه بخاطر ایمان اوست، کسی را هم به خاطر فکر کردن و تعقل نیست که مورد بی‌مهری قرار می‌دهند و می‌گویند او کافر و مرتد است بلکه باز به دلیل ضعف ایمان اوست، یعنی همین شخص اگر با همان تفکر و تعقل به ایمان برسد مردم او را بیشتر از آن شخصی که بدون تفکر و تعقل به آن ایمان رسیده است دوست خواهند داشت ... از این نظر ظاهراً عرف مردم متدین عرف خوبی است بر خلاف بسیاری از عرف‌های جامعه که جاهلانه است!
    تفکر تا وقتی انسان را به حقیقت نرسانده ارزشی ندارد و اگر دارد قابل کشف توسط دیگران نیست، یعنی حداکثر خدا و کسی که خدا او را از غیب خود آگاه کرده است ارزش آن مشخص خواهد بود ... از این نظر باز خرده‌ی خاصی نمی‌توانم به مردم گرفت، از نظر فقهی هم کسی که اهل تفکر است ولی همچنان به دایره‌ی ایمان وارد نشده است همچنان در احکام کافر شریک خواهد بود و نشست و برخواست با او مشکل خواهد بود، چه بسا در همان تفکرات خودش که دارد احتمالات متفاوت را بررسی می‌کند تخم شک و تردید را در ذهن افراد بیاندازد، خودش هم که بعداً رستگار شود مردم را از راه خدا منحرف کرده باشد ... خلاصه اینکه این مطلب به سادگی آنچه شما به دنبال اثباتش هستید نیست و اگر باشد نتیجه چیزی که شما به دنبالش هستید نخواهد بود و برعکس آن است که یعنی ایمان مهم است و نه راه رسیدن به آن ... یعنی در اولویت‌بندی اول چیزی که اهمیت دارد خود ایمان و مرتبه‌ی آن است و بعد دیگر اینکه شخص چقدر متحمل سختی برای رسیدن به آن ایمانی که دارد شده باشد در اولویت دوم ارزش‌گذاری است ... اگرچه به نظر حقیر که نه به گفته‌ی خداوند ارزش‌گذاری تنها بر اساس تقواست و ما هم اگر می‌خواهیم تحقیقمان اصولی باشد باید ارتباط مراتب ایمان و سعی و تلاش و تفکر و تعمق و تعقل را با تقوا بیابیم و بعد همان تقوا را ملاک ارزش‌گذاری کنیم ...
    یا علی علیه‌السلام

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد 1393
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    933
    صلوات
    2258
    حضور
    16 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط باء نمایش پست ها
    و برعکس آن است که یعنی ایمان مهم است و نه راه رسیدن به آن ... یعنی در اولویت‌بندی اول چیزی که اهمیت دارد خود ایمان و مرتبه‌ی آن است و بعد دیگر اینکه شخص چقدر متحمل سختی برای رسیدن به آن ایمانی که دارد شده باشد در اولویت دوم ارزش‌گذاری است
    سلام
    جناب با با اینکه چندین کارشناس تا به حال نظر شما رو رد کرده اند همچنان بر نظر خودتان پافشاری می کنید خیلی عجیبه

    دقت کنید این سوالی بود که در تاپیک قبلی پرسیدم


    لطفا این سوال را هم جواب بدهید


    اگر کسی 80 درصد ایمان داشته باشد منتهی این ایمانش را بسادگی و بدون هیچ گونه تحقیقی بدست اورده باشد مثلا در جوی زندگی می کند
    که این ایمان بهش یاد داده شده باشد

    ولی فرد دیگری 60 درصد ایمان داشته باشد منتهی ایمانش را از روی تحقیق بدست اورده باشد
    از نظر دینی ایمان کدامیک ارزش بیشتری دارد ؟ لطفا اگر امکان دارد با دلیل قرانی

    و این هم جواب کارشناس


    با توجه به مطالبی که عرض شد، ارزش ایمان فردی که با تحقیق و بررسی، ایمان آورده است بیشتر است.

    حتی در تاپیکی دیگر کارشناس دیگری هم این نظر را تایید کردند

    نده هم میگویم ایمان استدلالی بر ایمان احساسی برتری دارد، ببینید پایه اول ایمان، استدلالی است، یعنی یکی از ارکان ایمان که موجب بقاء آن می شود تحقیق و علم است، اما آیا صرفا انسان میتواند با علم به مراتب بالای عرفان و ایمان و اطمینان نفس دست یابد؟ ایمان انسان مانند مانند یک ساختمان است که باید پایه و زیر ساخت آن محکم باشد، و استدلالو برهان این کار را انجام می دهد، سپس با عمل باید آن را تقویت کرده و بالا برد، عمل موجب آرامش و قرار نفس می شود؛ و این منافاتی با آنچه که استاد رئوف گفتند ندارد، مطلبی که استاد رئوف فرموده اند در مورد ایمان احساسی است، ایمانی است که بدون پایه باشد، یعنی صرفا تابع جوزدگی و تبعیت تقلیدی و بدون دلیل باشد که هر زمان ممکن است با تغییر جو، یا برخورد با شبهات فرو ریزد.


    البته چون تاپیک بسته شده بود نتوانستم نقل قول کنم و کپی پیست کردم
    ویرایش توسط **گلشن** : 1393/09/14 در ساعت 13:23
    با دین یا بدون دین انسانهای خوب کار خوب می کنند و انسانهای بد کاربد
    اما برای اینکه انسان با ظاهر خوب کار بد بکند به دین نیاز دارد


  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود