صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    6,432
    صلوات
    25015
    حضور
    150 روز 23 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فلسفه نماز





    فلسفه نماز ؟

    نماز يكي از شاخص ترين شيوه هاي عبادي است كه دراسلام براي همه انسان ها تعريف شده است و تامل در ابعاد و جزييات آن انسان را به همت هاي گوناگون و فلسفه عميق اين عمل مهم آشنا مي سازد .
    از منابع و مآخذ اسلامی به دست می‌‌آید که برای رسیدن به حق و شاداب کردن روح عرفانی انسان، هیچ راهی بهتر از نماز یافت نمی‌شود. برای روح انسان شیفته هیچ غذایی سازگارتر و سرشارتر از نماز وجود ندارد، زیرا چه کسی بهتر از خداوند (که برای رسیدن به هر هدفی، ترکیب راه خاصی را مشخص فرموده است) می‌تواند مَرْکب و معجونی برای رشد و ارتقای انسان‌ها پدید آورد؟
    آنچه زیبایی و حُسن و خیر است، در نماز سفره‌ای است گسترده که خداوند آن را در پنج نوبت در شبانه روز برای بندگانش باز می‌کند و بر سر این سفره انواع و اقسام غذاهای لذیذ وجود داد و هر کس مطابق استعداد و تعالی خود از آن بهره‌مند می‌شود.
    هشام بن حکم از امام صادق(ع) پرسید: چرا نماز واجب شد، در حالی که هم وقت می‌‌گیرد و هم انسان را به زحمت می‌‌اندازد؟ امام فرمود: «پیامبرانی آمدند و مردم را به آیین خود دعوت نمودند. عده‌ای هم دین آنان را پذیرفتند، امّا با مرگ آن پیامبران، نام و دین و یاد آن‌ها از میان رفت. خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پیامبر اسلام(ص) زنده بماند و این از طریق نماز امکان پذیر است»،(1) یعنی علاوه بر آن که نماز عبادت پروردگار است، موجب طراوت مکتب و احیای دین هم هست.
    هم چنین نماز رابطه بنده با خداست و طبیعی است که بنده آن را به جا می‌‌آورد که خواسته خداوند و معبود اوست و اصولاً هدف اصلی از خلقت انسان بندگی است و نماز بهترین شیوه اظهار بندگی است.
    شکل نماز هم قشنگ است، هم معارف بلند اسلامی در آن وجود دارد، هم تسبیح و تقدیس لفظی است و هم تقدیس عملی می‌باشد. رکوع و سجود و تسبیح و تحمید و دعا و تکبیر و سلام و خلاصه همة زیبایی‌ها در نماز است. با این همه اگر نماز به طور صحیح و کامل با حفظ شرایط و آداب خوانده شود، جلوی بسیاری از مفاسد اجتماعی را می‌‌گیرد(2) نماز اگر با مقدمات و تعقیبات همراه باشد،‌انسان را به اوج معنویت می‌رساند. اذان با آن محتوای زیبا دل را می‌‌نوازد. نماز جماعت مخصوصاً در مساجد بزرگ مانند مسجد الحرام و مسجد النّبی(ص) زیباترین جلوة عبادت و همدلی و یکرنگی و صفا و صمیمیت است. پیامبر(ص) فرمود: «نماز نور چشم من است».(3)
    در آیات قرآن و از طریق پیامبر و پیشوایان دینی نیز تنها بخشی از آثار و حکمت‏های نماز و عبادت بیان شده است.
    با توجه به آیات و روایات در این زمینه، برخی از آثار و حکمت‏ها چنین است:
    1 - قرب معنوی:
    یکی از آثار بسیار مهم نماز قرب به خداوند است. این اثر روح عبادت و نماز را تشکیل می‏دهد و یکی از آیات قرآن هدف آفرینش انسان عبادت بیان شده است (4) که حکایت‌گر بُعد معنوی نماز و اهمیت آن است، امام علی(ع) فرمود: «الصلوة قربان لکل تقی؛ (5) نماز وسیله تقرب هر پرهیزگاری به خداوند است». در برخی از روایات از نماز به عنوان معراج مؤمن یاد شده که اشاره به آثار معنوی آن می‏باشد.
    2 - یاد خدا و آرامش روانی:
    در قرآن آمده است: «اقم الصلوة لذکری؛(6) نماز را بر پا دار تا به یاد من باشی».
    یکی از نویسندگان در تفسیر این آیه می‏نویسد: «روح و اساس و هدف و پایه و مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است. همان «ذکر اللَّه» است که در آیه فوق به عنوان برترین نتیجه بیان شده است».(7) ذکر و یاد خداوند نقش تعیین کننده در آرامش روانی دارد. نماز به عنوان ذکر خدا به انسان‏های نماز گذار آرامش می‏دهد، آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان است». (8)
    3 - عامل باز دارنده از گناه:
    یکی از آثار مهم نماز جلوگیری از گناه است:« اقم الصلاه،إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر (9) نماز را برپا دار، كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه بازمى‏دارد » . طبیعت نماز از آن جا که انسان را به یاد خدا نیرومندترین عامل بازدارنده یعنی اعتقاد به مبدأ و معاد می‏اندازد، دارای اثر بازدارندگی از فحشا و منکر است. انسان که به نماز می‏ایستد و تکبیر می‏گوید، خدا را از همه چیز بالاتر می‏شمرد... بدون شک در قلب و روح چنین انسانی، جنبشی به سوی حق و حرکت به سوی پاکی و جهشی به سوی تقوا پیدا می‏شود...».(10)
    4 - گناه زدایی:
    یکی از آثار بسیار مهم نماز گناه زدایی است. نماز وسیله شستشو از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است.(11) پیامبر(ص) از یاران خود سؤال کرد: اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهید، آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن او می‏ماند؟ در پاسخ عرض کردند، نه. حضرت فرمود: نماز درست همانند این آب جاری است. هر زمان که انسان نماز می‏خواند، گناهانی که در میان دو نماز انجام شده است، از بین می‏رود».(12)
    5 - غفلت زدایی:‏
    بزرگ‏ترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش کند. و غرق در زندگی مادی و لذائذ زودگذر گردند، اما نماز به حکم این که در فواصل مختلف در هر شبانه روز پنج بار انجام می‏شود، مرتباً به انسان اخطار می‏کند و هشدار می‏دهد و هدف آفرینش او را خاطر نشان می‏سازد... و این نعمت بزرگی است که انسان وسیله‏ای در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه به او بیدار باش گوید.(13)
    6 - تکبر زدایی:‏
    یکی از عوامل مهم تکبر زدایی نماز است؛ زیرا انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار پیشانی بر خاک در برابر خدا می‏گذارد و خود را ذره کوچکی در برابر عظمت او می‏بیند، از این رو پرده‏های غرور و خودخواهی را کنار می‏زند. از این رو علی(ع) بعد از بیان فلسفه عبادت، یکی از آثار نماز را تکبر زدایی بیان نمود: «خداوند ایمان را برای پاکسازی انسان‌ها از شرک واجب کرده است و نماز را برای پاکسازی از کبر».(14)
    7 - عامل پرورش فضائل اخلاقی:
    نماز روح اخلاص و خداباوری را در انسان افزایش می‏دهد و نتیجه آن پرورش فضایل اخلاقی است، انسان با نماز خواندن خود را از جهان محدود ماده و چهار دیوار طبیعت بیرون می‏برد و به ملکوت آسمان‏ها دعوت می‏کند و با فرشتگان همصدا می‏شود و خدا را در همه حال حاضر و ناظر می‏داند.
    8 - همگرایی:
    علاوه بر آثار مذکور که معمولاً آثار خودی نماز محسوب می‏شوند، یکی از آثار مهم اجتماعی و سیاسی نماز، همگرایی است، برگزاری نماز جمعه و جماعت، وحدت مسلمانان را به نمایش می‏گذارد؛ زیرا مسلمانان با صفوف فشرده در کنار هم قرار گرفته و با اوضاع سیاسی و اجتماعی جهان آگاهی پیدا می‏کنند. خطیب جمعه با بیان احکام و طرح مسایل سیاسی و اجتماعی به نمازگزاران رشد سیاسی می‏دهد، شاید به خاطر آثار مهم نماز جمعه و جماعت است که در آموزه‏های دینی به این دو فریضه اهمیت خاصی داده شده است.(15) پیامبر اسلام(ص) فرمود: «خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده است هر کس آن را در حیات من یا بعد از وفات من از روی استخفاف یا انکار ترک کند، خداوند او را پریشان می‏کند و به کار او برکت نمی‏دهد. بدانید نماز او قبول نمی‏شود، بدانید زکات او قبول نمی‏شود، بدانید حج او قبول نمی‏شود،..، تا از این کار توبه کند...».(16)
    9 - نفی طاغوت و ایستادگی در مقابل ستم‏:
    انسانی که فقط خداوند را عبادت نماید در مقابل او سر تعظیم و تسلیم فرود آورد، هر چه غیر خداوند است، برای او حقیر و کوچک می‏شود و کسی نمی‏تواند با ظلم و ستم بر او چیره شود. و در مقابل گردنکشان و ظالمان سر تسلیم فرود نمی‏آورد و با طاغوت کنار نمی‏آید. خداوند این مسئله را یکی از اهداف بعثت پیامبر(ص) دانسته است: «و در میان هر امتی، پیامبری را مبعوث کردیم تا خداوند را عبادت نمایید و از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهیز کنید.(17)


    پی‌نوشت‏ها:
    1. صدوق، علل الشرایع، نشر دار الحجه بیروت، 1412 ق، ج 2، ص10.
    2. عنکبوت (29) آیة 45.
    3. مجلسی، بحارالانوار، نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت 1403 ق، ج 73، ص 141.
    4. ذاریات(51) آیه 56.
    5. نهج البلاغه، کلمات قصار نشر موسسه امیر المومنین قم 1370 ش ، جمله 136،
    6. طه(20) آیه 14.
    7. ناصر مکارم ، تفسیر نمونه، نشر دار الکتب الاسلامیه تهران، بی تا، ج 16، ص 289.
    8. رعد(13) آیه 28.
    9. عنکبوت (29) آیه 45.
    10. تفسیر نمونه، نشر پیشین ج 16، ص 284.
    11. همان، ص 290.
    12. حر عاملی، وسایل الشیعه، نشر دار ا لاحیا التراث العربی بیروت 1402 ق، ج 3، ص 7.
    13. تفسیر نمونه، نشر پیشین ج 16، ص 290 - 291.
    14. نهج البلاغه، نشر پیشین کلمات قصار 252.
    15. جمعه (62) آیه‏ 9، ناصر مکارم، تفسیر نمونه، ج 24، ص 125.
    16. وسایل الشیعه، نشر پیشین، ج 5، ص 7.
    17. نحل (16) آیه 36.


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    6,432
    صلوات
    25015
    حضور
    150 روز 23 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز عالی‌ترین تجلّی پرستش و زیبا‌ترین و شیرین‌ترین لحظه‌های دیدار و رازگویی عاشق و معشوق است.
    نماز نیاز روح، آرام کنندة روان متلاطم، عامل رستگاری، برترین تکیه‌گاه و پشتوانة انسان در سختی‌ها و مصیبت‌ها، بهترین راه به سوی عرفان الهی، ارزشمندترین سفرة رحمت خداوند در زمین، معیار ارزیابی اعمال و سنجش شخصیت و انسانیت انسان، اساسی‌ترین ستون نگهدارندة دین، بازدارندة از جرایم عملی و رذایل خُلقی، شویندة گناهان، عصیان علیه همة طاغوت‌ها و شیطان‌های درون و بیرون انسی و جنّی، تسلیم و خضوع جان در برابر جانان است.
    وقتی آسمان دل می‌گیرد و ابری می‌شود، تنها حضور در معبد و محراب و سجود در پیشگاه خدا، و باران اشک، و نسیم نیایش و نماز است که انسان را سبک می‌کند و گل‌های معطر «یاد و ذکر خدا» آرامش را در بوستان دل می‌رویاند.
    پیمودن راه دراز «خاک» تا «خدا» با بال نماز و پرواز عشق میسّر است.
    هرگز به یک «صفر» یعنی هیچ و به «بی نهایت صفر» یعن «هیچ‌ها» اندیشیده‌ای؟ همة انسان‌ها، موجودات و ذرات هستی، همان «صفرها»ی بی‌مفهوم، بی‌خاصیت و هیچند. تنها هنگامی که صفر یا صفرها بعد از «واحد»(1) ـ که اساس اعداد و سرچشمة همة «تکثّرها» است، ـ قرار گیرند هستی و مفهوم پیدا می‌کنند.
    آن چه این «هیچ» را با آن «همه» پیوند می‌دهد، نماز و نیایش است. از این رو امام صادق(ع) در پاسخ فردی که پرسیده برترین و ارزشمندترین وسیلة «تقرّب بندگان به خدا چیست؟ فرمود: «ما أعلمُ شیئاً بعد المعرفه أفضل من هذه الصلوه؛(2) بعد از معرفت به خدا، چیزی برتر و با فضیلت‌تر از نماز نمی‌دانم».
    بهترین عمل پس از پایان نماز تسبیح فاطمة زهرا(س) است که پیامبر(ص) از طرف خداوند به دخترش هدیه نموده است، چنان که امام باقر(ع) می‌فرمایند: «لو کان شیء أفضل منه لنحله رسول الله(ص) فاطمه(س)؛(3) اگر هدیه‌‌ای ارزشمندتر از تسبیحات فاطمه(س) وجود داشت، حتماً پیامبر آن را به دخترش فاطمه تقدیم می‌کرد».

    پی‌نوشت‌ها:
    1. مضمون «الهکم اله واحد» بیست و دو مورد در قرآن آمده است.
    2. کلینی، فروع کافی، ج 3، ص 264.
    3. وسایل الشیعه، ج 4، ص 1024.


  4. #3

    عضویت
    جنسیت تیر 1393
    نوشته
    201
    صلوات
    699
    حضور
    5 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام هفتم می فر مایند : ما به روح مومن کمک میکنیم.الهام و نفس امام زمان موجی ایجاد می کند.که شیعیان را نجات میدهد. پس ملائکه و امام زمان (عج ) مرتبا برای مسلمانان موج می فرستند.و ایمان سلاح مومن است. پیامبر فرمود :شفاعت من واجب می شود بر کسی که هر شب و روز
    درود و صلوات بر من را ادامه بدهد. حتی اگر گناهکار باشد.یعنی صلوات با اعتقاد گناهان فرد را از بین میبرد. یا فرد را موفق به ترک گناه میکند.
    در تمام بلا ها نعمت وجود دارد. نماز خواندن شاهرگ است نباید انرا قطع کرد.
    همین نماز های دست و پا شکسته ما اشیای گم شده دنیایی ما را پیدا میکند. چه برسد به خدا و این نور است.
    امام سجاد می فرماید :من بعد از معرفت خدا نمی شناسم واجبی که بالا تر از نماز باشد. نماز تنها واجبی که بر همه واجب است. و در هیچ
    حالی ترک نمی شود. .
    خدا می فرماید : کسی که از نماز روی گردان شود زندگی و عیش او را در زحمت قرار میدهد. و خوشی او را تنگ میکند. و روز قیامت او را کور محشور می کنم.


  5. #4

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    6,432
    صلوات
    25015
    حضور
    150 روز 23 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اصل نماز در قران آمده؛ ولی کیفیت و تعداد رکعات آن در قران ذکر نشده و در روایات بیان گردیده است. (1) نکته ی دیگر این که به اعتقاد شیعه امامیه، هیچ کس جز نبی اکرم (ص ) حق تشریع، تفسیر و تبیین احکام الهی را ندارد. پیامبر از طریق اتصال به منبع غیب، از احکام الهی مطلع می‌شدند و مأمور به تبلیغ این احکام بودند. پس از پیامبر طبق نص و تصریح ایشان، ائمه (ع ) برای تبیین احکام الهی (و نه تشریع آن) منصوب شدند، اگر ائمه (ع) حکمی یا کیفیت عملی را بیان می‌کنند، تنها بیان حکم الهی و نحوه عمل و سیره رسول اکرم (ص) است.
    امامان ما نحوه نماز خواندن را آن گونه که پیامبر می‌خواند به ما آموختند. بدین‌سان ما آن گونه نماز می­خوانیم که پیامبر می­خواند. شیعیان کیفیت نماز و اصل آن را از پیامبر آموختند و به گونه­ای عمل می­کنند که او عمل کرد. این مسئله نه تنها در نماز، بلکه در بسیاری از احکام دین است.
    امام صادق(ع) فرمود: «خداوند متعال پیامبرش حضرت محمد (ص) را به معراج برد. جبرئیل اذان گفت (به همین شکلی که شیعه اذان می‌گوید) و نماز را به پیامبر آموخت، به همین کیفیت و شکلی که شیعه نماز می­خواند. در تشهد به او فرمود: بر خودت و بر اهل بیتت درود بفرست. پیامبر گفت: «صلی الله علیّ و علی اهل بیتی». (2)
    در روایت دیگر اسحاق بن عمار از امام موسی بن جعفر (ع) دربارة کیفیت نماز سؤال کرد، حضرت فرمود: اولین باری که پیامبر (ص) نماز خواند، در معراج در برابر عرش الهی بود و به او چگونگی وضو و تکبیر و حمد و رکوع و سجود و ذکرهای نماز آموخته شد. (3) بنا بر این روش کنونی نماز از سوی پیامبر و بر اساس عمل کرد او و در بیان ائمه بیان شده.

    پی‌نوشت‌ها:
    1. ر،ک: صدوق، علل الشرایع، نشر دار الحجه، بیروت 1416 ق، ج2، ص 10.
    2. همان، ج1، ص 9.
    3. همان.

  6. صلوات ها 2


  7. #5

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,714
    صلوات
    15404
    حضور
    97 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    فلسفه نماز
    سلام
    حقيقتش رو بگم طولاني بود نخوندم

    فقط يه سوال:
    بنده ارزش نماز رو قبول دارم ، ولي چرا اگر كسي نماز نخونه ، ساير خوبي هاش ناديده گرفته ميشه؟

    (البته چند پرسش ديگه هم دارم ، ولي دونه دونه ميپرسم)

    تشكر

    آن زمانی به عظمت خدا پی بردم
    که دیدم عرشش از اشک های من فرو نمی ریزد



  8. #6

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    6,432
    صلوات
    25015
    حضور
    150 روز 23 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام
    حقيقتش رو بگم طولاني بود نخوندم

    فقط يه سوال:
    بنده ارزش نماز رو قبول دارم ، ولي چرا اگر كسي نماز نخونه ، ساير خوبي هاش ناديده گرفته ميشه؟

    (البته چند پرسش ديگه هم دارم ، ولي دونه دونه ميپرسم)

    تشكر
    باسلام وتشکر .
    امید است این یکی را بخوانید :
    در ابتدا باید گفت در آموزه های دینی تنها از نماز به ستون دین یاد شده (1) با توجه به روایات چند نکته در این مسأله قابل طرح است:
    اولا : نماز در هیچ حال از انسان ساقط نمی شود و به هر صورت و هر اندازه که می تواند بايد بجا آورد در حالي كه روزه چنين حكم سخت گیرانه ای ندارد و در برخي حالات نظير مريضي ومانند آن مي توان روزه نگرفت. (2)
    ثانیا : نماز اولین عملی است که در قیامت مورد سوال قرار می گیرد.(3)
    ثالثا : قبولی نماز معیار پذيرش سایر اعمال و ارزشمند ترین وسیله تقرب به خدا است از این رو امام صادق(ع) در پاسخ فردی که پرسید برترین و ارزشمندترین وسیلة تقرّب بندگان به خدا چیست؟ فرمود: «ما بعد از معرفت به خدا، چیزی برتر و با فضیلت‌تر از نماز نمی‌دانیم».(4)
    رابعا : در بین عبادات نماز عالی‌ترین تجلّی پرستش و زیبا‌ترین و شیرین‌ترین لحظه‌های دیدار و رازگویی عاشق و معشوق است.
    نماز نیاز روح، آرام کنندة روان متلاطم، عامل رستگاری، برترین تکیه‌گاه و پشتوانة انسان در سختی‌ها و مصیبت‌ها، بهترین راه به سوی عرفان الهی، ارزشمندترین سفرة رحمت خداوند در زمین، معیار ارزیابی اعمال و سنجش شخصیت و انسانیت انسان، اساسی‌ترین ستون نگهدارندة دین، بازدارندة از جرایم عملی و رذایل خُلقی، شویندة گناهان، عصیان علیه همة طاغوت‌ها و شیطان‌های درون و بیرون انسی و جنّی، تسلیم و خضوع جان در برابر جانان است.
    وقتی آسمان دل می‌گیرد و ابری می‌شود، تنها حضور در معبد و محراب و سجود در پیشگاه خدا، و باران اشک، و نسیم نیایش و نماز است که انسان را سبک می‌کند و گل‌های معطر «یاد و ذکر خدا» آرامش را در بوستان دل می‌رویاند.پیمودن راه دراز «خاک» تا «خدا» با بال نماز و پرواز عشق میسّر است.(5)
    چنان که در آیات متعدد قرآن تأکید شده بهترین راه ارتباط با خدا نماز است. از این رو، خداوند در نخستین دستورها یش به موسی (ع) فرمود: "نماز را برپا دار تا به یاد من باشی". (6)
    یکی از مفسران می‏گوید: این که در آیه "ذکر" و یاد خدا را مخصوص نماز کرده، بدان سبب است که نماز برترین عملی است که فروتنی و بندگی در آن نمودار می‌‏شود؛ در نماز "یاد خداوند" تجسم پیدا می‌‏کند. (7)
    ونیز در چندین آیه قرآن، مهم‏ترین مسئله پس از شناخت خداوند و ایمان به او ،برپا داشتن نماز شمرده شده است‏. (8)
    امام صادق (ع) می‏فرماید: پس از شناخت خداوند هیچ عملی نیست که با نماز برابری کند. (9) ریشه همه روایات را می توان در همین حقیقت یافت که نماز در عین اینکه عامل پایداری ایمان واستمرار بندگی در وجود انسان است، عامل برقراری دین و حفظ نمادهای دینی در متن جامعه و بقای دین در طول تاریخ است.
    هشام بن حکم از امام صادق(ع) پرسید: چرا نماز واجب شد، در حالی که هم وقت می‌گیرد و هم انسان را به زحمت می‌اندازد؟ امام فرمود: "پیامبرانی آمدند و مردم را به آیین خود دعوت نمودند. عده ای هم دین آنان را پذیرفتند، امّا با مرگ آن پیامبران، نام و دین و یاد آن‌ها از میان رفت. خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پیامبر زنده بماند و این از طریق نماز امکان پذیر است"، (10) یعنی علاوه بر آن که نماز عبادت پروردگار است، موجب طراوت مکتب و احیای دین هم هست. و با توجه به نکته های یاد شده است که فلسفه ستون دین بودن نماز و یا معیار قبول بودن آن برای سایر اعمال تا حدودی بدست خواهد آمد.

    پی­نوشت­ ها:
    1. رى شهرى، میزان الحکمه، نشر دار الحدیث قم، ج 2، ص 1630، باب 2273.
    2. غلام علی نعیم آبادی، نماز زیبا ترین الگوی پرستش، نشر ستاد اقامه نماز 1377 ش، ص 32 .
    3. مجلسی، بحار نشر درا الاحیا التراث العربی بیروت 1403 ق، ج42، ص256.
    4. کلینی، اصول کافی، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1380 ق ، ‌ج 1، ص 46.
    5. علامه محمدتقی جعفری، نماز و نمازگزاران، نشر ستاد اقامه نماز 1382 ش، ص251.
    6. سوره طه (20) آیه 14.
    7. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیرالقرآن، نشر جامعه مدرسین قم، بی تا، ج 16، ص 140.
    8. بقره (2) آیه 3؛ نساء (4) آیه 162؛ توبه (9) آیه 18.
    9. محمد باقر مجلسی بحارالانوار، نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت 1403 ق، ج 82، ص 225.108.
    10. شیخ صدوق علل الشرایع، نشرموسسه دار الحجه، 1316 ق، ج 2، ص 10.


  9. #7

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,714
    صلوات
    15404
    حضور
    97 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام
    تشكر
    اينها كه فرموديد ارزش نماز بود. سوال بنده اين بود كه چرا با ترك نماز ، ساير اعمال پذيرفته نميشود

    مثلاً بگيريم ارزش نماز 1000 (مثلاً)

    و فرض بگيريم ارزش كارهاي نيك ديگر مثلاً بين 100 تا 200 متغير است

    مثلاً:
    نيكي به پدر و مادر 200
    كمك به فقرا 150
    حرام نخوردن 140
    روابط نامشروع نداشتن 180
    و.........

    چرا وقتي نماز خوانده نشود ، ارزش تمام اين كارها از بين ميرود؟

    با اين حساب كسي كه نماز نميخواند (و نميخواهد كه بخواند) ، بهتر نيست ثواب هاي ديگر را هم ترك كند؟ چون عملاً سودي به حالش ندارند

    آن زمانی به عظمت خدا پی بردم
    که دیدم عرشش از اشک های من فرو نمی ریزد



  10. #8

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    6,432
    صلوات
    25015
    حضور
    150 روز 23 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    تشكر
    اينها كه فرموديد ارزش نماز بود. سوال بنده اين بود كه چرا با ترك نماز ، ساير اعمال پذيرفته نميشود

    مثلاً بگيريم ارزش نماز 1000 (مثلاً)

    و فرض بگيريم ارزش كارهاي نيك ديگر مثلاً بين 100 تا 200 متغير است

    مثلاً:
    نيكي به پدر و مادر 200
    كمك به فقرا 150
    حرام نخوردن 140
    روابط نامشروع نداشتن 180
    و.........

    چرا وقتي نماز خوانده نشود ، ارزش تمام اين كارها از بين ميرود؟

    با اين حساب كسي كه نماز نميخواند (و نميخواهد كه بخواند) ، بهتر نيست ثواب هاي ديگر را هم ترك كند؟ چون عملاً سودي به حالش ندارند
    باسلام .
    درصفحه مشخصات تان آمده اهل ذوق اید وبه شعر علاقه مند
    پس چرا به تاپیک مربوطه سری نمی زنید ؟؟؟!!!!
    اما در باره مسله مورد سوال با بیان دیگر باید گفت : امام علی(ع) در نامه 27 نهج البلاغه می‌فرماید:
    «... واعلم انّ کلّ شیء من عملک تبع لصلاتک...؛ بدان که محور قبولی تمام کارهای تو نماز است» .
    امام محمد باقر -علیه السلام- می فرماید : «اول ما یحاسب به العبد الصلاه، ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها؛ (1) اولین چیزی که بنده در مورد آن مورد محاسبه قرار می گیرد ، نماز است ؛ اگر پذیرفته شد ،سایر اعمال نیز پذیرفته می شود . اگر مردود شد، سایر اعمال نیز مردود می گردد » .
    مفاهیم بلند دینی را نباید به صورت جزیی و ناهماهنگ با سایر اجزا و بخش ها تفسیر وتحلیل کرد ، بلکه در تبیین دقیق و درست مسایل دینی ، نوعی جامع نگری و رعایت همه ابعاد و آموزه ها برای رسیدن به درک صحیح از دین ضروری است ؛ مثلا در آیات متعدد و روایات بسیار می بینیم که تاکید می کنند هر اندازه خوبی یا بدی در قیامت مورد محاسبه قرار می گیرد ، ذره ای
    ظلم و ستمی بر کسی روا داشته نمی شود؛ در سوره زلزال می خوانیم :
    «فمن یعمل مثقال ذرّة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرّة شرّاً یره؛(2)
    هر کس به اندازة ذرّ‌ه‌ای خوبی انجام داده باشد، در قیامت [اثر] آن را خواهد دید. هر کس ذره ای بدی انجام دهد ، در قیامت آن را خواهد دید ».
    نماز نخواندن شخصی که نماز نمی خواند، ولی اعمال نیک انجام می دهد ،به دو نحو است:
    گاهی وجوب نماز را منکر است و یا اینکه می داند نماز از ضروریات دین است . منکر ضروری دین کافر است . واضح است در این صورت معقول است از چنین شخصی هیچ عمل نیکی مقبول نباشد، چون می داند انکار وجوب نماز ملازم با انکار وجود خداست . ایمان به خدا و دستور پیش شرط قبولی اعمال دیگر و نیک محسوب شدن اعمال است ،دیگر در اعمالش ، قصد تقرب و ترتب ثواب معنا نخواهد داشت. دیگر کارش را برای رضای خدا نخواهد کرد ، حال چگونه می تواند امید پاداش اعمال خود را از خدا داشته باشد ، یا از او بخواهد؟!
    اما اگر کسی با اینکه معترف به وجوب نماز است ، سستی و کاهلی می کند و نماز نمی خواند یا گاهی می خواند و گاهی نمی خواند، بقیه اعمالش مانند روزه و کارهای نیک دیگر مثل مدرسه سازی و کمک به یتیم ، می تواند مقبول درگاه خداوند باشد ؛ اما منظور از روایاتی که ذکر شد، مانند روایت امام باقر علیه السلام چیست ؟
    شرایطی که در روایات برای اعمال ذکر می شود ، دو گونه است؛
    شرط فقهی که بدون آن شرط اصلا عمل صحیح نیست، مثلا شرط صحت نماز وضو یا تیمم است و یا شرط روزه قسم دروغ نخوردن است .
    در این جا معنایش این است که بدون این شرط عمل باطل است. اما گاهی شرط، شرط فقهی نیست بلکه می توان گفت که شرط اخلاقی است که به غرض بیان اهمیت ذکر می شود. از این موارد در روایات بسیار است. مثلا گفته شده که «لا صلاه لجار المسجد الا فی المسجد؛ برای همسایه مسجد نماز نیست مگر در مسجد»، علما فرموده اند این روایت برای بیان شرط فقهی نیست که معنایش این باشد که نماز همسایه مسجد در خانه اش باطل باشد، بلکه برای بیان اهتمام و فضیلت زیاد خواندن نماز در مسجد خصوصا برای همسایه مسجد است.
    به نظر می رسد روایات مورد نظر هم در صدد بیان اهمیت نماز و جایگاه بلند آن در معارف دینی است. جهت یادآوری اهمیت و ارزش و تاثیر عمیق نماز در روح و جان آدمی و ایجاد توفیق برای انجام کارهای خوب دیگر است، نه کم ارزش جلوه دادن کارهای خیر دیگر؛
    حقیقت این روایات تاثیر عمیق نماز در پایداری و حفظ و ثبات اعمال گوناگون در پرونده اعمال انسان جهت ارائه در پیشگاه خداوند است ؛
    اعمال نیک ما همانند همه امور با ارزش در خطر فساد و سرقت و از دست رفتن هستند. در مفاهیم دینی بر حفظ ونگهداری اعمال نیک و ضایع نکردن آن ها تا وقت ملاقات پروردگار و محاسبه قیامت تاکید بسیاری شده است ؛ چه بسا کارکرد نماز در قبال سایر اعمال به همبن نحو باشد ، یعنی دقت و تامل و حساسیت نسبت به جای آوردن درست نماز و تلاش برای اقامه نماز مقبول، ضامن سلامتی سایر اعمال و محفوظ ماندن آنها از گزند خطرات باشد؛ همانند خانه ‌‌ای که سقف و دیوارهای محافظ دارد و چارچوب آن استوار و محکم است ؛ اما اگر خانه ای تنها سقف نداشته باشد، هر چقدر درون خانه،‌ وسایل و لوازم لوکس باشد، با نفوذ باد و باران و ... نابود می شود. سقف مناسب و اسکلت محافظ خانه عامل حفظ و بقای همه لوازم منزل است .
    بنابر این نماز در فرض انجام به شکل درست، هم کاستی‌های اعمال دیگر را جبران کرده و هم از آن ها محافظت می‌کند، ولی اگر حق نماز رعایت نشود و شخص مسائل نماز را یاد نگیرد یا گاهی آن را ترک کند یا مثلاً سهل‌انگاری کند، هیچ عمل دیگری نمی‌تواند جای آن را گرفته نماز را جبران کند؛ چون هیچ عملی مانند نماز ضامن بقا و حفظ انسان و اعمال نیک او نیست .

    پی‌نوشت‌ها:
    1. میزان الحکمه، محمد مهدی ری شهری، ج5 ص374
    2. زلزال (99) آیه 6 ـ 7.
    ویرایش توسط صادق : 1393/09/12 در ساعت 15:30

  11. صلوات ها 2


  12. #9

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,714
    صلوات
    15404
    حضور
    97 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام .
    درصفحه مشخصات تان آمده اهل ذوق اید وبه شعر علاقه مند
    پس چرا به تاپیک مربوطه سری نمی زنید ؟؟؟!!!!
    هعيييييييييييي چي بگم.....
    حرف زياده.... فقط بگم اينقدر سختي ها رو سر و كولم ريخت كه ديگه ذوق چنداني برام نمونده....
    ولي چشم. حتماً بيشتر به تاپيك هاي شعر سر ميزنم



    پاسخ شما تا حد زيادي خيالم رو راحت كرد. فقط يه ماجرايي براتون ميگم ، شايد بهتر منظورم رو برسونه:

    من كسي رو ميشناسم (نميتونم بگم كي هستن) كه در جواني يتيم شدن. از همون موقع شروع كردن به كار كردن كه خانواده دستش جلوي نامحرم دراز نشه. چندين برادر و خواهر و همچنين مادرشون رو زير سرپرستي خودشون گرفتن و از كارگري بگيريد تا فروشندگي انجام ميدادن. همين آدم زماني كه مادرشون ازشون درخواست مقداري ميخ كرد (از محل كار) به مادر گفتن: مادر اينها امانته دست من ، احترام شما واجب ، ولي حتي يك ميخ نميتونم به شما بدم. يا يك بار كه برادر كوچيكشون پا روي مورچه گذاشت ، محكم باهاش برخورد كردن كه مورچه هم آفريدهء خداست ، تو حق نداري جونش رو بگيري. يك بار مادرشون بخاطر اينكه دير پول به خونه آورد عصبي شد و چيزي رو سمتش پرت كرد كه سرش شكست و خون ميومد ، اما حتي سرش رو بلند نكرد ، براي اينكه يه وقت تو روي مادر نگاه تندي نكنه. اين آدم الان وفات كرده و برادرها و خواهرهاش بزرگ شدن و يكي از برادراش كه خيلي مومن هست ، هميشه سر نماز برادر بزرگش رو دعا ميكنه و براش آرزوي بهترين درجات بهشت رو ميكنه. همين برادر نمازخون كه خودش بسيار آدم مذهبي و معتقد و خدا ترسي هست ، وقتي بهش ميگم شما خيلي آدم خوبي هستيد ، ميگه:
    كو تا من در خوبي به پاي مرحوم برادرم برسم

    حالا اين فردي كه بهتون معرفي كردم و بخش كوچكي از شخصيتش رو معرفي كردم ، نماز نميخوند
    و وقتي من اون روايت ها رو ديدم كه هر كسي نماز نخونه هيچ كاري ازش پذيرفته نميشه ، با خودم گفتم ، يعني خدا همچين فردي رو به جهنم ميبره؟! به همين راحتي؟!

    اين بود كه اين سوال رو پرسيدم

    آن زمانی به عظمت خدا پی بردم
    که دیدم عرشش از اشک های من فرو نمی ریزد



  13. #10

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1391
    نوشته
    1,017
    صلوات
    3613
    حضور
    40 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    اولین باری که پیامبر (ص) نماز خواند، در معراج در برابر عرش الهی بود و به او چگونگی وضو و تکبیر و حمد و رکوع و سجود و ذکرهای نماز آموخته شد.
    با تشکر از استاد صادق
    منم خونده بودم که وقتی پیامبر رفت معراج خدا بهش اشاره میکرد که وضو رو اینطور که او میگه بگیر و همینطور نماز را اینطور بخوان اما پیامبر نمیپرسید چرا و حکمتش چیست!؟

    بعد خدا به اون کاخی از سنگ سرد در اسمان اول نشان داد که دیوی با جثه کیهانی در ان قرار داشت و تمام عوالم پایین را رصد میکرد!
    خدا به پیامبر گفت می دانی این دیو کیست؟
    پیامبر با تعجب گفت نه!
    خدا گفت او همان ابلیس لعین هست! پس به امت خودت بگو« از این دیو بپرهیزند که او بسیار دشمن خطرناکی ست برای شما!» (سوره یس )
    و او همه شما رو از مکانی در بالای سرتان نظاره می کنه اما شما او را نمی بینید!

    -------------
       
    فلسفه نماز و وضو گرفتن هم این هست که هنگام خلقت انسان ابلیس کاملا به سیستم روحی او اطلاع داشت و می دانست که به چه روش هایی بر او چیره شود!(مثلا به پدر تلقین میکنه به بچه دروغ گفتن و یاد بده! بعد وقتی بچه دروغ گفت یک تخمی از جن مار! در سلول های درون دلش میزاره (شیطون از جن هست که تخم گذارند!)
    وقتی بچه بزرگ میشه این مار داخل تخم هم بیرون میاد و رشد میکنه و یواش یواش چهره بچه تغییر شکل میده و به خبائث تبدیل میشه !(مثلا عرق خور میشه_معتاد میشه_دشمن ولایت میشه و اگه پیشش اسمی از خدا پیغمبر ببری شکمت و با غمه پاره میکنه!!)

    اما وقتی کسی نماز بخونه اون تخم که بر اثر گناه گذاشته شد فاسد میشه و روح در دل انسان امنیت می یابد !!
    (این معنی جمله رهبر معظم هست که می گوید :
    چه رازی ست در این نماز که اقامه اون اینقدر مهم هست! و باعث امنیت در دل و امنیت در جامعه می شود!

    **وقتی وضو یا غسل می گنیم شیطان چون از دود و اتش هست با اب منافات دارد و کانال های چاکرا در روح از بخار شیطان تصفیه می شود مسیر چاکرا ها هم با مسیر مسح کردن اعضا مترادف هست!! (برای همین خدا اصرار داشت وضو حتما باید اینگونه باشد.!!!)

    ویرایش توسط پرنس کوچولو : 1393/09/13 در ساعت 05:57

  14. صلوات


صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 46

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود