صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف آفرینش

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896

    هدف آفرینش




    با سلام

    چند سوال از کارشناسان محترم این سایت دارم و سپاسگزار خواهم شد تا پاسخ ایشان را دریافت کنم.


    1- هدف از آفرینش حیات چیست؟

    2- هدف از آفرینش انسان چیست؟

    3- وظیفه من در این دنیا چیست؟


    لطفا پیش از پاسخ به سوالات موارد ذیل را مدنظر داشته باشید

    1- بنده بی سواد هستم، لذا از فارسی سلیس و روان استفاده بفرمایید.
    2- لطفا توجه بفرمایید که خَيرُ الكَلامِ مَا دَلَّ وَ جَلَّ وَ قَلَّ وَ لَم يُمِلَّ (بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد) بنابراین از کپی کردن مطالب طولانی بپرهیزید.
    3- بنده صرفا نظر قران و حدیت را می خواهم و نظریات امثال آلبرت کامو، استیس، کانت و هگل و ... اصلا مدنظر من نیست.
    4- بنده انسانی نسبتا تجربی هستم، طرز تفکر ما با برادران علوم انسانی متفاوت است و به راحتی هر چیزی را قبول نمی کنیم. لطفا مطالبتان با منش فکری ما نزدیک باشد.


    پیشاپیش از وقتی که می گذارید سپاسگزارم (هر چند ما به نوعی واسطه روزی شما هستیم!)
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    هدف آفرینش








    کارشناس بحث: استاد سعید


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    با سلام

    چند سوال از کارشناسان محترم این سایت دارم و سپاسگزار خواهم شد تا پاسخ ایشان را دریافت کنم.


    1- هدف از آفرینش حیات چیست؟

    2- هدف از آفرینش انسان چیست؟

    3- وظیفه من در این دنیا چیست؟


    لطفا پیش از پاسخ به سوالات موارد ذیل را مدنظر داشته باشید

    1- بنده بی سواد هستم، لذا از فارسی سلیس و روان استفاده بفرمایید.
    2- لطفا توجه بفرمایید که خَيرُ الكَلامِ مَا دَلَّ وَ جَلَّ وَ قَلَّ وَ لَم يُمِلَّ (بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد) بنابراین از کپی کردن مطالب طولانی بپرهیزید.
    3- بنده صرفا نظر قران و حدیت را می خواهم و نظریات امثال آلبرت کامو، استیس، کانت و هگل و ... اصلا مدنظر من نیست.
    4- بنده انسانی نسبتا تجربی هستم، طرز تفکر ما با برادران علوم انسانی متفاوت است و به راحتی هر چیزی را قبول نمی کنیم. لطفا مطالبتان با منش فکری ما نزدیک باشد.


    پیشاپیش از وقتی که می گذارید سپاسگزارم (هر چند ما به نوعی واسطه روزی شما هستیم!)
    سلام علیکم
    شما سه سؤال مطرح کرده اید که هر کدام، احتیاج به توضیح و بحث مبسوط دارد؛ ولی از آن جایی که خواهان پاسخ کوتاه و دقیق به این سه سؤال هستید، به صورت کوتاه و دقیق نیز پاسخ آنها را دریافت خواهید نمود.
    از نوع سؤال شما هم استفاده می شود که بی سواد نبوده و از دارای معرفت و بینش و دانش هستید.

    هدف از آفرینش حیات
    به احتمال زیاد، مراد شما از حیات، همان طبیعت است که در این صورت، سؤال شما این است که چرا خداوند طبیعت را آفرید.
    در پاسخ به این سؤال با مراجعه به آیات و روایات می توان به این نکته دست یافت که خداوند، این عالم طبعیت را برای انسان آفرید و آفرینش این عالم طبیعت، برای هدفی اصلی تر است که آن، هدف از آفرینش انسان است. بر اساس آموزه ها و تعالیم قرآن، انسان، اشرف مخلوفات نظام آفرینش است، از این رو خدای سبحان پس از بیان مراحل خلقت انسان و آفرینش او پس از ایجاد روح در او،با عنوان «احسن الخالقین» به خودش تبریک گفته و فرمود: «
    فتبارک اللّه احسن الخالقین» (1)
    در جایی که از آفریده های دیگر و رابطه آنها با انسان سخن می گوید، در آیه «
    اللّه الذی سخر لکم البحر لتجری الفلک فیه بامره ولتبتغوا من فضله و لعلّکم تشکرون* و سخّرلکم ما فی السموات و الارض جمیعاً منه انّ فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون» (2) می فرماید: خداوند، همان کسی است که دریا را مسخر شما کرد تا کشتی ها به فرمانش در آن حرکت کنند و بتوانید از فضل او بهره گیرید و شاید شکر نعمت هایش را بجا آورید، او آن چه در آسمان ها و آن چه در زمین است همه را از سوی خودش مسخر شما ساخته است، در این نشانه های مهمی است برای کسانی که اهل فکرند.
    در آیه «
    اللّه الذی خلق السموات و الارض و انزل من السماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقالکم و سخّر لکم الفلک لتجری فی البحر بامره* و سخّر لکم الانهار و سخّر لکم الشمس و القمر دائبین و سخّرلکم اللیل و النهار» (3) فرمود: خداوند، همان کسی است که آسمان ها و زمین را آفریده و از آسمان آبی نازل کرده و با آن میوه های مختلف را خارج ساخت و روزی شما قرار داد و کشتی را مسخّر شما گردانید تا بر صفحه دریا به فرمان او حرکت کنند و نهرها را نیز مسخّر شما گرداند، خورشید و ماه را که با برنامه منظمی در کارند به تسخیر شما درآورد و شب و روز را نیز مسخّر شما قرار داد.
    از این آیات، استفاده می شود که موجودات مختلف آسمان و زمین در تسخیر انسان قرار داده شده است و این نشان می دهد که انسان از دیدگاه قرآن آن قدر عظمت دارد که همه این موجودات به فرمان خدای سبحان مسخّر او گشته اند یعنی یا زمام اختیارشان به دست انسان است و یا در خدمت منافع انسان حرکت می کنند در هر حال آن قدر به او عظمت داده شده است که به صورت یک هدف عالی در مجموعه آفرینش درآمده است. خورشید برای او نور افشانی می کند، انواع گیاهان را می رویاند و مسیر زندگی را به او نشان می دهد، ماه چراغ شبهای تاریک است، بادها کشتی ها را در سینه اقیانوس ها به حرکت در می آورند، نهرها در خدمت انسان هستند، زراعتهایش را آبیاری و دام هایش را سیراب و محیط زندگی اش را با طراوت می سازد. تاریکی شب همچون لباسی او را می پوشاند و آرامش و راحتی را به او ارزانی می دارد و سرانجام روشنایی روز او را به حرکت و تلاش دعوت می کند و گرمی و حرارت می آفریند و در همه جا جنبش و حرکت ایجاد می کند.
    ناگفته نماند از این آیات استفاده می شود که تسخیر در فرهنگ قرآن به دو معناست یکی در خدمت مصالح و منافع انسان بودن مانند تسخیر کشتی ها و دریاها. و این تسخیر موجودات از طرف خدای سبحان برای انسان نشانه شخصیت و ارزش و عظمت اوست.
    در آیه «
    والارض وضعها للانام فیها فاکهة و النخل ذات الاکمام و الحبّ ذوالعصف و الریحان» (4) فرمود: و زمینی را برای خلایق آفریده در آن میوه ها و نخل های پر شکوفه است و دانه هایی که همراه با ساقه و برگی است که به صورت کاه و گیاهان خوشبو در می آید. آری این کره خاکی به عنوان یک موهبت الهی در خدمت انسان است تا قرارگاه آرام و مطمئن برای انسان باشد و در آن از میوه ها و نخل ها و گیاهان خوشبو و معطّر استفاده کنید.
    در آیه «
    هو الذی جعل لکم الارض ذلولاً فامشوا فی مناکبها و کلوا من رزقه» (5) فرمود: او کسی است که زمین را رام شما ساخت در جاده ها و طرق مختلف آن حرکت کنید و از رزق الهی که در آن آفریده شده است استفاده کنید.
    با دقت در آیات فوق و آیاتی مانند آن دریافت می شود که در مقایسه طبیعت و انسان، وجود انسان اصل و محور است و طبیعت تبع او برای اوست و به اصطلاح طبیعت دارای وجود تبعی است و طبیعت برای انسان آفریده شده است.
    در برخي آيات قرآن، انسان، به عنوان هدف نهايي خلقت معرفي شده است.
    در آیه «
    هو الذي خلق لكم ما في الارض جميعا» (6) می فرماید: او كسي است كه آنچه در زمين است براي شما خلق كرد.
    در آیه «
    الذي جعل لكم الارض فراشا والسماء بناء» (7) فرمود: كسي كه براي شما زمين را گسترده و آسمان را برافراشت.

    هدف از آفرینش انسان
    خداوند، انسان را آفرید تا خلیفة الله باشد. به همین دلیل، قبل از آفرینش اوّلین فرد انسانی، خطاب به برترین موجودات آن روز، یعنی فرشتگان و برخی جنّ هایی که در صف ملائک قرار گرفته بودند، بنابر آنچه در آیه «واذ قال ربك للملايكه اني جاعل في الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك قال اني اعلم ما لا تعلمون» (8) است، فرمود: من قرار دهنده ی خلیفه ای در زمين هستم. فرشتگان گفتند: پروردگارا! آيا كسى را در آن قرار مى‏دهى كه در آن فساد و خونريزى كند؟! در حالی که ما تسبيح و حمد تو را بجا مى ‏آوريم، و تو را تقديس مى‏ كنيم. پروردگارت فرمود: من چیزی مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد.
    امّا آن چه رازی بود که ملائک از آن بی خبر بودند و خدا از آن آگاه بود؟ از ادامه آیات، چنین فهمیده می شود که آن امر مجهول و آن راز پنهان، حقیقت خلافت الهی بوده که فرشتگان از آن بی خبر بوده اند.
    در آیات «
    وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ* قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ* قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ» (9) فرموده است: سپس آموخت به آدم اسماء‏ را جملگی. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست مى‏گوييد، اسامى اينها را به من خبر دهيد. فرشتگان عرض كردند: منزّهى تو! ما چيزى جز آنچه به ما تعليم داده‏اى، نمى‏دانيم؛ تو دانا و حكيمى. فرمود: اى آدم! آنان را از اسمائشان آگاه كن. هنگامى كه آنان را آگاه كرد، خداوند فرمود: آيا به شما نگفتم كه من، غيب آسمانها و زمين را می دانم؟! و نيز می دانم آنچه را شما آشكار می كنيد و آنچه را پنهان می داشتيد؟ از این آیات فهمیده می شود که حقیقت خلیفة الله بودن، همانا داشتن علم الاسماء می باشد.
    البته باید توجّه داشت که داشتن علم الاسماء دانستن الفاظ یا معانی اسماء الهی نیست؛ بلکه مقصود این است که کسی مظهر آن اسماء گردد؛ به این معنی که حقیقت وجودی تمام آن اسماء را بالفعل در وجود خود داشته باشد. به تعبیر دیگر، «خلیفة الله» کسی است که همچون آیینه که تمام خصوصیّات انسان را می نمایاند، اسماء و کمالات حقّ تعالی را بنمایاند و از همین روست که در زبان فارسی او را نماینده ی خدا می گویند؛ چون نماینده یعنی آنکه دیگری را می نمایاند. و هم از این رو بود که خداوند متعال فرشتگان را امر فرمود که بر آدم سجده نمایند؛ چراکه او آیینه خدانما بود و سجده بر او، سجده بر اسماء الله بود نه سجده بر ماسوی الله. پس غرض از خلقت آدمی، این است که در سیر صعودی خود، از پایین ترین رتبه وجود، شروع به حرکت تکاملی نموده، حقیقت و کمال وجودی تک تک موجودات را به دست آورد و به جایی برسد که از تمام ملائک نیز فراتر رفته جامع جمیع کمالات امکانی گردد. بلکه پا فراتر از آن نیز گذاشته به مقام آیینگی تامّ و مقام فنا می رسد که در آنجا بنده، خودی در میان نمی بیند تا سخن از دوگانگی و یگانگی یا امکان و وجوب باشد؛ آن سان که صورتِ نقش بسته در آیینه در مقایسه با شخص بیرون از آیینه، خودی برای خود نمی بیند و این است آن غرض و کمالی که انسان برای آن آفریده شده و این است آن مقام عبودیّت و معرفت و این است لقاء الله، که انسان در خود جز خدا را نبیند، همان گونه که صورت نقش بسته در آیینه خودی جز صاحب صورت ندارد. امتحانات الهی برای رساندن انسان به این مقصد اعلی است. این همان حقیقتی است که فرشتگان و ابلیس از درک آن عاجز بودند و هستند و خواهند بود. به همین جهت، خداوند در محاجّه با ابلیس در آیه «يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالينَ» (10) فرمود: اى ابليس! چه چيز مانع تو شد از این که بر مخلوقى كه با دو دست خویش او را آفريدم سجده كنى؟! آيا تكبّر كردى يا از برترينها بودى؟! مراد از دو دست خدا اسماء جلال و جمال او هستند که آدم بالفعل، مظهر جمیع آنهاست. دیگر موجودات، مظهر برخی اسماء الهی هستند؛ ولی انسان بالفعل شده، مظهر تمام اسماء الهی است.
    همچنین در حدیث قدسی «
    يا بن آدم! خلقتُ الأشياءَ كُلّها لِأجلِك و خَلقتُك لِأجلي و أنت تَفِرّ مِنّي» (11) به انسانهای بالفعل نشده و غافل از هدف خلقت آدمی، فرمود: ای فرزند آدم ! همه ی اشیاء را برای تو آفریدم و تو را برای خویش ساختم، در حالی که تو از من فرار می کنی. یعنی همه چیز جلوه ای از کمالات انسان هستند و همه در خدمت او هستند تا او به کمال نهایی خویش برسد؛ از عرش برین و جبرئیل امین گرفته تا شیطان رجیم، خواسته یا ناخواسته، دست به دست هم داده اند تا زمینه رشد و ترقّی آدمی به مقام خلیفة اللّهی را فراهم نمایند.
    از آنجا كه پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) كاملترين افراد بشر هستند و غايت خلقت نيز تحقق كامل ترين افراد است، پس گويي پيامبر و امام غايت وهدف خلقت هستند. از اين روست كه در حدیث «
    لولاك لما خلقت الافلاك» اگر تو نبودي افلاك را نمي آفريدم» پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به عنوان هدف آفرينش معرفي شده است. (12)
    همانگونه كه ملاحظه شد آيات مختلف قرآن درباره فلسفه خلقت اگر چه هر يك بياني به ظاهر مستقل دارند اما در همه آنها يك روح واحد به عنوان هدف از خلقت انسان حاكم است كه در يك كلام مي توان از آن به نام «انسان كامل» ياد كرد كه به بالاترين مقام قابل دستيابي براي بشر كه همان قرب ربوبي است دست يافته است. منظور از قرب ربوبی، اين است كه آدمي به مقامی برسد كه ربط خود را به خدا دريابد. دريابد كه سراسر موجودات عالم آفرينش عين ربط به او هستندو فقر خويش و وابستگي خود به خدا را درك كند كه اين امر، دركي حضوري و عرفاني و شهودي است نه حصولي يعني انسان به آن مقامي دست يابد كه به جز خدا به هيچ چيز ديگر توجه نداشته باشد وجود او عين خلوص شده و هيچ عملي از او جز براي رضا خدا سر نزد. انساني كه به اين مقام دست يابد هيچ گونه استقلالي براي خود قايل نبوده و در يك ارتباط دائمي و شهود عرفاني با خدا به سر مي برد و در اين مقام و مرتبه است كه ديگر اثري از خود و خودنمايي خويشتن براي او باقي نيست، هر چه هست خداست و بس.

    وظیفه انسان در این دنیا
    از آن جایی که انسان برای رسیدن به مقام «خلیفة اللهی»، آفریده شده است، باید کوشش کند تا به این مقام برسد، انسان در ابتدای تولد، در حالت صفر و در پله اول است و باید تلاش نماید تا به اوج قله خلافت و جانشینی خداوند و پله آخرین و مقام «قاب قوسین أو أدنی» (13) که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بدان رسیده بود، برسد. خلیفه یعنی كسی كه در جای شخص سابق قرار گرفته و جانشین او می‌‌شود. (14) میان خلیفه و مستخلف‌عنه باید تناسب تامّ و تمام باشد تا خلیفه، مستحق خلافت شود، در غیر این صورت خلافت، واجد معنایی صحیح نخواهد بود. (15) ویژگیِ خلافت این است كه خلیفه حكایت‌گر و محل تجلی تمام شؤون وجودی مستخلف‌عنه است. (16)
    برخی عناوین در نهاد خود، وابستگی و تعلق به چیز دیگر را به همراه دارد، به طوری که ارتباط و افتقار به غیر در گوهر آن‌ها نهادینه شده است؛ نظیر عنوان خلافت و نیابت. اگر کسی خلیفة دیگری شد یا نایب او قرار گرفت، در همه شؤون خود باید دستور مستخلف‌عنه و رضای منوب‌عنه را ملحوظ دارد و گرنه عنوان استخلاف به ‌عنوان تفویض یا استقلال تبدیل و عنوان نیابت به عنوان اصالت مبدل خواهد شد. (17)
    خلافت انسان از خدا از اصول قرآنی و هسته مرکزی تعالیم قرآن درباره انسان و به تعبیر برخی مفسران، خط اصیل تعلیمی و تهذیبی قرآن است و همه یا بیشتر قرآن، شرح و تفصیل این خط اصیل به حساب می‌آید. (18)


    نتيجه گيري:
    هدف از خلقت انسان، ترقي و صعود و پيوستن به هستي مطلق و محو شدن در كمالات الهي و قرب ربوبي است و هيچ دستاوردي براي بشر و هيچ موجود ديگري بالاتر از اين امر نمي توان يافت و همين هدف، راز خلقت جهان و انسان است. پس بايد حيات نفساني را فرصتي الهي و عنايتي رباني براي خود بدانيم كه در اختيار هيچ موجود ديگري نهاده نشده است كه در صورت حركت صحيح و استفاده بهينه از آن متضمن وصول به مراتبي است كه هيچ موجودي حتی ملائك نيز ياراي وصول به آن را نخواهند داشت.

    منبع برای مطالعه بيشتر:
    نصري، عبدالله، فلسفه آفرينش، دفتر نشر معارف، قم، 1382، چاپ یکم.

    منابع و مآخذ:
    1. صافات: 37/ 125.
    2. جاثیه: 45/ 12 ـ 13.
    3. ابراهیم: 14/ 32 ـ 33.
    4. الرحمن: 55/ 10.
    5. ملک: 67/ 15.
    6. بقره: 2/ 29.
    7. بقره: 2/ 22.
    8. بقره: 2/ 30.
    9. بقره: 2/ 31 ـ 33.
    10. ص: 38/ 75.
    11. مشکینی، علی، تحرير المواعظ العدديه، شرح و تعلیق علی احمدی میانجی، الهادی، قم، 1382ش، چاپ یکم، ص 574.
    12. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء، بيروت، لبنان، 1404، ج 16، ص 405.
    13. نجم: 53/ 9.
    14. فراهیدی، خلیل، ترتیب کتاب العین، انتشارات اسوه، قم، 1414ق، چاپ یکم، ج ‌1، ص 520.
    15. شیرازی، محمد (ملاصدرا)، اسرار الآیات، انجمن حکمت و فلسفه ایران، تهران، 1360 ش، چاپ یکم، ج 2، ص 300.
    16. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، 1417ق، چاپ یکم، ج 1، ص 115.
    17. جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، مرکز نشر اسراء، قم، 1383ش، چاپ یکم، ج 3، ص 112.
    18. همان، ج1، ص 126ـ 127 و ج3، ص149.

    والسلام علیکم و علینا و علی عبادالله المخلصین

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۳:۰۴

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,557
    حضور
    38 روز 4 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4366



    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    چند سوال از کارشناسان محترم این سایت دارم و سپاسگزار خواهم شد تا پاسخ ایشان را دریافت کنم.


    1- هدف از آفرینش حیات چیست؟

    2- هدف از آفرینش انسان چیست؟

    3- وظیفه من در این دنیا چیست؟


    لطفا پیش از پاسخ به سوالات موارد ذیل را مدنظر داشته باشید
    سلام
    هدف از آفرینش بندگی خدا در نمایش زیبایی ها و کمالات بی نهایت اوست
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها

    سلام
    هدف از آفرینش بندگی خدا در نمایش زیبایی ها و کمالات بی نهایت اوست
    یا علیم
    باسلام
    این موضوع به تنهایی موجب گمراهیست
    خداوندرحمان ورحیم است یقینا هدف افرینش استفاده مابه قدرنزدیکیمان به خداازنعمت های خداست پس هدف خداازافرینش انسان بندگی وی نبوده
    بندگی انسان ازوظیفه هایش است لیکن هدف بهره مندی انسان ازنعمت های بی پایان خداست
    یاحق

  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    201
    حضور
    5 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    701



    مولا علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند. "همانا پس از نابودی جهان . تنها خدای سبحان باقی می ماند . تنهای تنها که چیزی با او نیست. انگونه که قبل از افرینش جهان چیزی با او نبود. نه زمانی ونه مکانی .
    بی وقت و بی زمان . در ان هنگام مهلت ها به سر اید. سالها و ساعتها سپری شود. و چیزی جز خدای یگانه قهار باقی نمی ماند . که بازگشت همه
    چیز به سوی اوست. پدیده ها چنانکه در اغاز افریده شدن قدرتی نداشتند. به هنگام نابودی نیز قدرت مخا لفتی ندارند. زیرا اگر می توانستند پایدار
    میماندند . افرینش چیزی برای خدا رنج اور نبوده . و در افرینش موجودات دچار فرسودگی و نا توانی نشده است.
    موجودات را برای استحکام حکومتش نیا فریده و برای ترس از کمبود و نقصان پدید نیاورده است . افرینش مخلوقات نه برای یاری خوستن در برا بر
    همتایی بود که ممکن است بر او غلبه یابد ونه برای پرهیز از دشمنی بود. که به او هجوم اورد. ونه برای طولانی شدن دوران حکومت ونه برای پیروز شدن بر شریک و همتایی مخالف و نه برای رفع تنهایی . سپس همه موجودات را نابود می کند. نه برای خستگی از اداره انها ونه برای اسایش
    و استراحت ونه به خاطر رنج و سنگینی که برای او داشتند. و نه برای طولانی شدن ملال اور زندگیشان .
    بلکه خداوند با لطف خود موجودات را اداره می فرماید. و با فرمان خود همه را بر پا میدارد . و با قدرت خود همه را استوار می کند.
    سپس بدون ان که نیازی داشته بار دیگر همه را باز میگرداند نه برای اینکه از انها کمکی بگیرد . ونه برای رها شدن از تنهایی تا با انها مانوس شود.
    و نه انکه تجربه ای به دست اورد. ونه برای انکه از فقر و نیاز به توانگری رسد.و یا از ذلت و خواری به عزت و قدرت راه یابد. " مولا علی علیه السلام.

  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,557
    حضور
    38 روز 4 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4366



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    این موضوع به تنهایی موجب گمراهیست
    خداوندرحمان ورحیم است یقینا هدف افرینش استفاده مابه قدرنزدیکیمان به خداازنعمت های خداست پس هدف خداازافرینش انسان بندگی وی نبوده
    بندگی انسان ازوظیفه هایش است لیکن هدف بهره مندی انسان ازنعمت های بی پایان خداست
    یاحق
    سلام
    برای بنده نعمتی برتر از مظهریت اسماء و صفات الهی نیست لذا فرمود تخلقوا باخلاق الله ای اتصفوا بصفاته تعالی
    چه اینکه این نعمات مادی بلکه معنوی تنزل همین حقایق به مراتب پایین تر وجود است
    خوب بخوانید و رویش فکر کنید تا گمراه نشوید
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    خداوند، انسان را آفرید تا خلیفة الله باشد.
    چرا؟ چه نیازی به وجود خلیفه الله بود؟
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  16. صلوات ها 6


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    با سلام



    چرا؟ چه نیازی به وجود خلیفه الله بود؟
    سلام علیکم
    هر موجودی که در اوج ایستاده است و خیرخواه مطلق است و حسود نیست، دوست دارد و اراده او به این تعلق می گیرد که دیگران هم به درجه او برسند و اگر قادر به رسیدن به درجه او نیستند، دست کم، تا اندازه ای که مقدور است، راه کمال، ترقی، رشد و رفعت را طی کنند. از آن جایی که خداوند، کمال مطلق و خیرخواه مطلق است، دوست دارد و اراده او تعلق گرفته است که انسان، به مقام جانشینی او در دارا بودن اوصاف و اسماء جلال و کمال برسد.
    والسلام


  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    هر موجودی که در اوج ایستاده است و خیرخواه مطلق است و حسود نیست، دوست دارد و اراده او به این تعلق می گیرد که دیگران هم به درجه او برسند و اگر قادر به رسیدن به درجه او نیستند، دست کم، تا اندازه ای که مقدور است، راه کمال، ترقی، رشد و رفعت را طی کنند.
    ممنون از پاسختان

    با این حال این مسئله برای من حل نشده است

    چرا دیگران، فقط محدود به انسان شده است؟ و در میان انسان ها هم فقط عده ای قلیل؟
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  20. صلوات ها 6


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۰/۲۳, ۱۱:۴۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود