صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ماده و زمان می توانند ازلی (قدیم) باشند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    3
    حضور
    2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9

    اشاره آیا ماده و زمان می توانند ازلی (قدیم) باشند؟




    آیا ماده و زمان می توانند ازلی (قدیم) باشند؟
    نظر فلاسفه ی مدافع وحدت وجود در این مورد چیست؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۳:۲۴

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست






    آیا ماده و زمان می توانند ازلی (قدیم) باشند؟







    کارشناس بحث: استاد طاها


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی


    ماده و زمان، میتوانند ازلی و قدیم باشند البته به معنای زمانی آن (یعنی قدیم زمانی) نه ازلی و قدیم به معنای ذاتی آن (یعنی قدیم ذاتی).

    توضیح مطلب اینکه؛

    از نظر فلسفى، زمان تابع ماده و در حقیقت مقدار حركت ماده است بنابراين ماده از اين جهت كه موجودى متحرك است و حركت چيزى جز یک تغییر تدریجی مداوم نیست و زمان نیز جدای از این تغیر تدریجی نیست، میتوان گفت نه ماده بر زمان تقدم دارد و نه زمان بر ماده.

    پس میتوان گفت ماده و زمان، هیچیک مسبوق به عدم زمانی نیستند (یعنی زمانی بوده باشد که ماده نبوده باشد یا زمانی بوده باشد که زمان نبوده باشد) بلکه تا ماده بوده زمان هم بوده و تا زمان بوده ماده هم بوده و این همان معنای «قدیم زمانی بودن ماده و زمان» است.

    در این باره نیز فرقی میان فلاسفه قایل به وحدت وجود و غیر ایشان نیست زیرا قایلین به وحدت وجود (البته وحدت وجود به معنای درست آن که مورد نظر عرفایی همچون ابن عربی و فیلسوفانی همچون ملاصدرا است) ماده و زمان و تغیر تدریجی ماده و حرکت را واقعی (نه وهم و خیال) میدانند چیزی که هست آنها را واقعیتهایی که سایه و جلوه و نمود حقیقت واحد وجودند قلمداد کرده اند نه موجودات مستقلی در طول یک وجود متعالی به نام خدا.

    بنابراین ماده و زمان میتوانند قدیم زمانی باشند اما این بدان معنا نیست که در ذات و حقیقت خود بی نیاز از علت باشند و در نتیجه حادث ذاتی خواهند بود نه قدیم ذاتی.

    در پناه حق

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    319



    سلام خدمت استاد طاها
    ممکنه در مورد تفاوت ازلی و قدیم بودن ذاتی و زمانی یکم توضیح بدید؟
    من در مورد ازلی بودن ذاتی ماده یه مقدار مطالعه داشتم ولی الان احساس می کنم قاطی کردم چون ازلی بودن زمانی رو متوجه نشدم.
    خیلی ممنونم

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط امینه نمایش پست ها
    ممکنه در مورد تفاوت ازلی و قدیم بودن ذاتی و زمانی یکم توضیح بدید؟
    با عرض سلام به شما دوست گرامی


    «قدیم زمانی» واژه ای در مقابل «حدوث زمانی» است.

    برای روشن شدن معنای این دو واژه، پاره خطی را در نظر بگیرید. نام این پاره خط را «خط زمان» میگذاریم. فرض کنید این خط، نمایانگر حقیقت زمان است و خارج از آن هیچ چیزی به نام زمان وجود ندارد یعنی همه حقیقت زمان در این پاره خط خلاصه شده است.

    از سمت راست این خط، سه نقطه فرضی روی آن در نظر بگیرید: دو نقطه در طرفین پاره خط و نقطه ای هم در وسط آن. از سمت راست این نقاط را شماره گذاری کنید: نقطه 1 – نقطه 2 – نقطه 3.

    آیا ماده و زمان می توانند ازلی (قدیم) باشند؟

    فرض کنید خداوند موجودی را در نقطه 2 آفریده است.

    همانطور که مشاهده میکنید قبل از نقطه 2 نیز زمان بود (یعنی نقطه 1) اما آن موجود در آن نقطه آفریده نشده و پس از سپری شدن زمان نقطه 1 و رسیدن به نقطه 2 بود که خداوند آن موجود را آفرید.

    بنابراین آغاز هستی این موجود، از نقطه 2 است در حالیکه قبل از این نقطه هم زمان بود اما این موجود آفریده نشده بود.

    به چنین موجودی «حادث زمانی» میگویند یعنی موجودی که وجود آن، متاخر از زمانی ( زمان نقطه 1) پیش از زمان خلقتش (نقطه 2) است.

    حال فرض کنید خداوند آن موجود را در نقطه 1 ، آفریده باشد.

    در این فرض ، آیا قبل از نقطه 1 هم زمان وجود دارد؟ خیر. زمانی وجود ندارد. پس هستی آن موجود، مسبوق و متاخر از هیچ زمانی نیست. در اینجا گفته میشود آن موجود، قدیم زمانی است.


    همه آنچه بیان شد مربوط به قدیم و حادث زمانی بود و همانطور که مشاهده کردید تمام بحث بر حول محور زمان و امور زمانمند دور میزد.

    اما وقتی سخن از قدیم و حادث ذاتی است بحث منحصر به امور زمانمند و زمان نیست.

    «قدیم ذاتی» در برابر «حادث ذاتی» است.

    منظور از حادث ذاتی، موجودی است که خود بخود وجود و هستی ندارد (ذاتا عین وجود نیست) بلکه هستی و وجود خود را از چیز دیگری (که نامش را علت میگذاریم) دریافت کرده است. بنابراین گفته میشود ذات و هستی این موجود، متاخر از وجود علت است.

    با این توضیح روشن میشود قدیم ذاتی چیزی است که وجود و هستی او خارج از حقیقت و ذاتش نیست و هستی خود را از چیز دیگری دریافت نکرده بلکه او خود علت همه موجودات دیگر است. بنابراین وجود او متاخر از وجود علتی نیست.


    در پناه حق

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4378



    نقل قول نوشته اصلی توسط سوسیالیست نمایش پست ها
    آیا ماده و زمان می توانند ازلی (قدیم) باشند؟
    نظر فلاسفه ی مدافع وحدت وجود در این مورد چیست؟
    سلام
    هرچند علم فیزیک هم تقریبا اثبات کرده که این عالم مادی شناخته شده برای ما دارای یک زمان آغازی هست اما نمی توان به این دلیل تکیه کرد چون ثابت نمی کند عدم وجود عوالم مادی دیگر قبل و بعد آن یا حتی عوالم مادی غیر آن را
    از نظر ما همه مراتب وجود همیشه باید باشند لذا عالم مادی همیشه بوده و هست حال چه به نحو وجود یک عالم در حال انبساط و انقباظ یا عوالم مادی متعدد
    این مقتضای دوام فیض الهی است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    75
    حضور
    19 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    66



    نقل قول نوشته اصلی توسط سوسیالیست نمایش پست ها
    آیا ماده و زمان می توانند ازلی (قدیم) باشند؟
    نظر فلاسفه ی مدافع وحدت وجود در این مورد چیست؟
    سلام
    دلیل دیگه ای که میشه واسه ازلی بودن زمان آورد اینه که :
    1- زمان موجوده یا معدوم ؟
    2- اگه موجوده ، خالقه یا مخلوق ؟
    3- اگه مخلوقه ، کی ( چه زمانی ) خلق شده ؟
    زمان نمیتونه در زمانی خلق شده باشه چون در این صورت قبل از به وجود اومدن وجود داشته ، و این ممکن نیست .
    امّا همونطور که جناب طاهای عزیز فرمودن ، زمان مقاماً حادثه ، اگرچه زماناً قدیمه .

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,141
    حضور
    136 روز 20 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19261



    نقل قول نوشته اصلی توسط سوسیالیست نمایش پست ها
    آیا ماده و زمان می توانند ازلی (قدیم) باشند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    زمان، میتواند ازلی و قدیم باشد البته به معنای زمانی آن (یعنی قدیم زمانی)
    نقل قول نوشته اصلی توسط taaleb نمایش پست ها
    سلام
    دلیل دیگه ای که میشه واسه ازلی بودن زمان آورد اینه که :
    1- زمان موجوده یا معدوم ؟
    2- اگه موجوده ، خالقه یا مخلوق ؟
    3- اگه مخلوقه ، کی ( چه زمانی ) خلق شده ؟
    زمان نمیتونه در زمانی خلق شده باشه چون در این صورت قبل از به وجود اومدن وجود داشته ، و این ممکن نیست .
    امّا همونطور که جناب طاهای عزیز فرمودن ، زمان مقاماً حادثه ، اگرچه زماناً قدیمه

    سلام
    من در بحث های فلسفی تخصصی ندارم ، فقط برداشت شخصی خودم را عرض میکنم

    جناب "طاها" ، شما فرمودید: ((زمان قدیمِ زمانی است))


    و جناب "taaleb" ، شما ابتدا فرمودید:
    ((زمان نمیتونه در زمانی خلق شده باشه ، چون در این صورت قبل از به وجود اومدن وجود داشته و این ممکن نیست))

    اما در ادامه فرمودید: ((زمان مقاماً حادثه ، اگر چه
    زماناً قدیمه))


    بنده اشکالی به فرمایش شما دو بزرگوار دارم. اگر اشتباه فکر میکنم ، توضیح بفرمایید


    اولاً ، شما چطور زمان را قدیم در نظر میگیرید (قدیم زمانی)؟ درحالی که ، همانطور که خود شما نیز فرمودید ، زمان مخلوق است و مخلوق
    ممکن الوجود است و نه واجب الوجود

    ثانیاً ،
    وقتی
    هنوز زمان خلق نشده است ، این پرسش که زمان ((چه زمانی)) خلق شده ، هم معنا ندارد

    ثالثاً ، پیرو نکتهء قبل ، اینکه میفرمایید ((زمان ، زماناً قدیم است)) نیز به نظر من صحیح نیست
    زیرا داریم معیار را چیزی قرار میدهیم که وجود ندارد

    لذا از نظر من ،
    تعیین
    زمان ، برای قدیم یا حادث بودن زمان بی معناست و این پرسش از اساس غلط است

    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۳/۰۹/۲۱ در ساعت ۲۳:۱۳

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام
    من در بحث های فلسفی تخصصی ندارم ، فقط برداشت شخصی خودم را عرض میکنم

    جناب "طاها" ، شما فرمودید: ((زمان قدیمِ زمانی است))


    و جناب "taaleb" ، شما ابتدا فرمودید:
    ((زمان نمیتونه در زمانی خلق شده باشه ، چون در این صورت قبل از به وجود اومدن وجود داشته و این ممکن نیست))

    اما در ادامه فرمودید: ((زمان مقاماً حادثه ، اگر چه
    زماناً قدیمه))

    بنده اشکالی به فرمایش شما دو بزرگوار دارم. اگر اشتباه فکر میکنم ، توضیح بفرمایید

    سلام علیکم برادر عزیزم و رحمة الله،
    حقیر هم اطلاعات فلسفی محدود و ناقصی دارم ولی تا جایی که از تلمذ از بزرگواران در این سایت دستگیرم شده است: (
    بخش‌های مخفی آنرا از خودم نوشتم چندان برای دیگران قابل اعتماد نیستند
    )
    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    اولاً ، شما چطور زمان را قدیم در نظر میگیرید (قدیم زمانی)؟ درحالی که ، همانطور که خود شما نیز فرمودید ، زمان مخلوق است و مخلوق ممکن الوجود است و نه واجب الوجود

    فرق وجوب و امکان از نظر زمانی نیست و از نظر ذاتی و رتبه‌ای است، یعنی موجودی اگر از نظر زمانی قدیم هم باشد باز لزومی ندارد که واجب‌الوجود باشد، چه آنکه در فلسفه‌ی پذیرفته شده ما موجودات لازمانی در مراتب بالاتر وجود داریم (مثل عقل) که همگی به همین دلیل لازمان بودن زمان عالم ماده برایشان علی‌السویه است و در نتیجه از منظر زمان در عالم ماده قدیم هستند حال آنکه بنا بر فرضمان واجب‌الوجود نیستند ...
    آنچه که واجب‌الوجود را واجب‌الوجود می‌کند حدوث نداشتن نه از نظر زمانی است و نه از نظر رتبه‌ای ...
       
    شاید به نظر برسد که پس شاید بتوان قاعده‌ی علیت را یک قاعده‌ی طولی و رتبی در نظر گرفت که همیشه رتبه‌ی علت بالاتر از رتبه‌ی معلول آن است، اما اینطور نیست چنانکه به وضوح اصل استخراج و پذیرش اصل علیت به عنوان یک قاعده‌ی عقلی از روی تجربیات ما در یک رتبه و آن هم رتبه‌ی مادی از خلقت خداست، به عبارت دیگر اصل علیت ابتدا برای ارتباط‌های زمانی فهمیده شد و سپس برای ارتباط‌های طولی استنتاج گردید تا به اثبات وجود خداوند منجر گردد، بنابراین اگرچه حکم عقل است که این قاعده به صورت طولی هم برقرار باشد ولی اینکه به صورت زمانی و عرضی در یک رتبه برقرار باشد هم بدیهی خواهد بود و تعقلاً قابل انکار نیست ... البته بحثش از موضوع تاپیک دور می‌شود اگر بگوییم که در هر مرتبه‌ای از مراتب وجود می‌توان زمانی متناسب با همان رتبه‌ی وجودی تعریف نمود و طبیعی است که در این صورت قاعده‌ی علیت در همان رتبه‌ی وجود هم جاری و ساری باشد ... در این صورت این سؤال می‌تواند سؤال خوبی باشد که آیا علت و معلول بودن به خودی خود شأنی حقیقی برای علت نسبت به معلول تعریف می‌نماید یا خیر؟ که قاعدتاً نمی‌کند چرا که هر علتی لزوماً در رتبه‌ی بالاتری از وجود قرار ندارد و تنها ارتباط علت و معلولی که از جنس تنزل رتبه باشد چنان اثری خواهد داشت، اگرچه هر ارتباط علی و معلولی حتماً حقوقی را برای علت نسبت به معلول واجب می‌گرداند، و چگونگی این ارتباط علی و معلولی و آن حقوق منبعث از آنها موضوع بحث سنت‌های الهی و قوانین تکوینی و تشریعی الهی است ... اگر اشتباه نکنم

    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    ثانیاً ، وقتی هنوز زمان خلق نشده است ، این پرسش که زمان ((چه زمانی)) خلق شده ، هم معنا ندارد
    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها

    ثالثاً ، پیرو نکتهء قبل ، اینکه میفرمایید ((زمان ، زماناً قدیم است)) نیز به نظر من صحیح نیست
    زیرا داریم معیار را چیزی قرار میدهیم که وجود ندارد
    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    زمان در این فلسفه هم‌طراز ماده در نظر گرفته می‌شود، یعنی ابتدا زمان به صورت یکی از عوارض ماده تعریف می‌شود و سپس دیگر همان بحث‌هایی را که در مورد وجود ماده ترتیب می‌دهند می‌توانند در مورد عوارض وجود ماده هم ترتیب دهند ... اینکه صحبت از قدیم زمانی و حدوث زمانی می‌شود اما خبر از وجود یک بستر زمانی می‌دهد که تمامی مواد با عوارض زمانی خودشان را می‌توان بر روی آن بستر زمانی یکتا نشاند و زمان‌های آنها را با هم مقایسه نمود ... بنابراین آنچه شما به آن ایراد گرفته‌اید از این نظر وارد است که زمان در آن یک جمله از دو تعریف آمده است که ارتباط آنها به طور روشنی بیان نگشته است ... اما با این حال این جمله به خودی خود ایرادی ندارد اگرچه کمی شهودی است و دقتش به نسبت دقت فلسفی مورد انتظار پایین‌تر است، شاید هم حقیر به کل اشتباه برداشت کرده‌ام و مطلب را نفهمیده‌ام که احتمال این مورد اخیر بیشتر است
    تفاوت میان ثانیاً و ثالثاً شما را متوجه نشدم آیا این یعنی ممکن است اصلاً هیچ کدام را متوجه نشده باشم؟ شاید پاسخم اصلاً بی‌ارتباط به موضوع سؤال شماست
    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    لذا از نظر من ، تعیین زمان ، برای قدیم یا حادث بودن زمان بی معناست و این پرسش از اساس غلط است
    به نظر می‌رسد بی‌معنا نباشد ولی نیاز به تدقیق داشته باشد ...
    اینکه تمام رتبه‌های وجود برای خود زمان‌مند هستند ولی ممکن است بروز آن زمان‌ها یکسان نباشد از جهتی بیان می‌کند که زمان باید تعریفی عام‌تر از تعریف معمول آن به عنوان یکی از چهار بعد اصلی ماده و خلاصه عوارض ماده داشته باشد ... بر همین اساس می‌توان کل عالم ماده را هم روی هم دارای یک زمان در نظر گرفت که این زمان ارتباط دهنده‌ی زمانی بین زمانهای تمام موجودات زمان‌مند دیگر داخل خود باشد، یعنی همان بستر زمانی که بر اساس آن بحث قدیم یا حدوث زمانی طرح می‌گردد ...
       
    اگر بخواهید به عمق مفهوم زمان توجه داشته باشید می‌توانید رگه‌های اصلی تعریف زمان را در همان خلقت‌های نخستین خدا (از نظر رُتبی) در عالم اسماء و صفات دنبال کنید که در آن ذکر شده است که خداوند ۳ اسم را ۱۲ اسم کرد و ۱۲ اسم را ۳۶۰ اسم که در آنها تکرار مشهود است ... یعنی اصل خلقت زمان از جنس تکثر است و البته این تکثر منطبق است بر یافتن تکثر نور واحد که حقیقت محمدیه است، وقتی اهل بیت علیهم‌السلام که کلهم نور واحد هستند متکثر می‌شوند زمان اولین آثار وجودی خود را می‌یابد و اینکه ایشان ولی اعصار هستند و عباراتی با مضمون نحن الدهر یا نحن الأیام یا نحن الشهور و نحن السنة از ایشان صادر شده است در همین راستاست ... جالب است که در رتبه‌های پایین‌تر ما کثرت به صورت عام دو گونه است، مکانی و زمانی، کثرت مکانی که مشخص است، کافی است یک عکس گرفته شود و بعد کثرت وجود در آن عکس بررسی شود، اما کثرت زمانی را می‌توان از گرفتن دو عکس از یک چیز در دو حالت متفاوت متوجه شد، کل عالم وجود از یک لحظه تا لحظه‌ی بعد تغییر کرده است و این دو وضعیت برای یک چیز نشانه‌ی کثرتی غیر از کثرت مکانی است ... با این حساب مکان یک بروز دانی از حقیقت زمان است و زمان مادی یکی از مؤلفه‌های حقیقت زمان در تصویر شدن آن به عالم ماده است ... بررسی صرفاً همین چگونگی بروز کثرت از آن وحدت می‌تواند دانش ما در مورد چگونگی عالم ماده را تا حدود زیادی دگرگون کرده و رشد دهد ... ان شاء الله

    یا علی علیه‌السلام
    ویرایش توسط باء : ۱۳۹۳/۰۹/۲۲ در ساعت ۰۰:۲۳
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,141
    حضور
    136 روز 20 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19261



    نقل قول نوشته اصلی توسط باء نمایش پست ها
    فرق وجوب و امکان از نظر زمانی نیست ، از نظر ذاتی و رتبه‌ای است
    درست است. تقریباً پذیرفتم

    فقط دو سوال

    1 - اینکه فرمودید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط باء نمایش پست ها
    هر علتی لزوماً در رتبه‌ی بالاتری از وجود قرار ندارد و تنها ارتباط علت و معلولی که از جنس تنزل رتبه باشد چنان اثری خواهد داشت
    ممکن است نمونه ای را مثال بزنید؟

    2 - بیان شد که
    زمان ازلی است و نمیتوان گفت زمانی بوده که زمان نبوده باشد. از طرفی بنده عرض کردم که مخلوق ، ممکن الوجود است ، یعنی میتواند نباشد. در این صورت آیا ازلی بودنِ زمان که خود مخلوق خداست ، از لزومات وجود خدا نمیشود؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط باء نمایش پست ها
    تفاوت میان ثانیاً و ثالثاً شما را متوجه نشدم
    در ثانیاً ، ایراد بنده به اصل پرسش بود ، و در ثالثاً ، ایراد بنده به پاسخ بود



    جناب "طاها" فرمودند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    میتوان گفت ماده و زمان ، هیچ یک مسبوق به عدم زمانی نیستند (یعنی زمانی بوده باشد که ماده نبوده باشد یا زمانی بوده باشد که زمان نبوده باشد) بلکه تا ماده بوده زمان هم بوده و تا زمان بوده ماده هم بوده و این همان معنای «قدیم زمانی بودن ماده و زمان» است
    و شما فرمودید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط باء نمایش پست ها
    اینکه تمام رتبه‌های وجود برای خود زمان‌مند هستند ولی ممکن است بروز آن زمان‌ها یکسان نباشد از جهتی بیان می‌کند که زمان باید تعریفی عام‌تر از تعریف معمول آن به عنوان یکی از چهار بعد اصلی ماده و خلاصه عوارض ماده داشته باشد... بر همین اساس می‌توان کل عالم ماده را هم روی هم دارای یک زمان در نظر گرفت که این زمان ارتباط دهنده‌ی زمانی بین زمانهای تمام موجودات زمان‌مند دیگر داخل خود باشد، یعنی همان بستر زمانی که بر اساس آن بحث قدیم یا حدوث زمانی طرح می‌گردد
    پس در این صورت ، لازم میشود ماده هم تعریفی عام تر داشته باشد



    نقل قول نوشته اصلی توسط باء نمایش پست ها
    آنچه شما به آن ایراد گرفته‌اید از این نظر وارد است که زمان در آن یک جمله از دو تعریف آمده است که ارتباط آنها به طور روشنی بیان نگشته است
    دقیقاً درست متوجه شدید. اگر تعریف این دو نوع زمان متفاوت است باید بیان میشد. ضمن اینکه به نظر من در مقام تعیین حدوث و قدمتِ زمان ، اطلاق خودِ واژهء زمان چندان مناسب نیست و فکر میکنم باید واژهء دیگری برای بیان این حالت باشد

    اما نکتهء دیگری را هم اضافه کنید:

    نتیجه ای که از صحبت های دوستان برداشت میشود این است که:

    زمان ازلی ست ، یعنی همیشه بوده است. پس میتوانیم بگوییم که زماناً قدیم است

    اما نظر بنده این است که:

    زمان با خلق شدنش معنا پیدا کرده است. پس بدون تصور خلق زمان ، بحث قدیم و حادث هم مفهومی ندارد

    نظر دوستان؟

    یاعلی(ع)

    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۳/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۰:۱۵

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود