صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سرکوب دگراندیشی در اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    500
    حضور
    16 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1648

    اشاره سرکوب دگراندیشی در اسلام




    درود

    چرا اسلام، خواندن نوشتارهای مخالف اسلام، برای منِ دانشجو و تازه‌کار را، حرام خوانده است؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۸:۲۶
    فـــارغ ز امـیـد رحمـت و بــــیم امـــیـد
    آزاد ز خـاک و بــــــــاد و از آتـــش و آب

  2. صلوات ها 14


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست






    سرکوب دگراندیشی در اسلام







    کارشناس بحث: استاد مشکور

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۸:۴۰ دلیل: تغییر سایز و نوع فونت

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما فلسفه حرمت خواندن کتب ضاله و ضد اسلامی برای افراد غیرکارشناس




    نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
    درود چرا اسلام، خواندن نوشتارهای مخالف اسلام، برای منِ دانشجو و تازه‌کار را، حرام خوانده است؟
    سلام و ادب

    اینکه اسلام، خواندن کتب ضد اسلامی و حتی خرید و فروش انها را برای مبتدیان و غیرکارشناسان، حرام دانسته به چند دلیل است که در ادامه به طرح آنها می پردازیم:

    اولاً: کسانی که در ابتدای راه شناخت هستند و هنوز به استواری عقیده و یا قدرت تجزیه و تحلیل و مقایسه بین اعتقادات صحیح و ناصحیح نرسیدند ممکن است با خواندن کتاب های ضد اسلامی اندیشمندان غربی و و برخی الحادگرایان، تحت تأثیر قرار گرفته و ناخواسته در دام تشکیک و تردیدهای مذمنی بیفتند که همچون سرطانی به جان شان افتاده و ایشان را بدون آنکه توان تحقیق و بررسی و مقایسه عالمانه بین یافته های جدید و پیشین داشته باشند، در اعتقادات و مبانی دینی شان دچار تزلزل و سستی کند.

    ثانیاً: به همان دلیل قبلی و به علت عدم آشنایی عمیق جوانان با مبانی و منابع دینی و غلبه احساسات بر عقل، عمدتاً عقايد غلط و انحرافی و ضد دینی، معمولاً توسط مخالفان و دشمنان دین اسلام و مکتب حقه اهل بیت (ع) بدون آنکه مبنا و عمقی داشته باشد، در پوششهایی زیبا و دروغین، با ادیباتی سطحی اما احساس برانگیز مطرح می شود و متأسفانه به سرعت در اندیشه جوانان و خوانندگان غیرکارشناس، تأثیر گذاشته و باعث اسارت فکر ایشان مي شود بگونه ای که مطالب منحرف و غلط (یافته های جدید) همچون زنجيرهایی مسموم، دست و پای اندیشه فرد را در هم می بندد و چنین فردی حکم بیماری را پیدا می کند که باید این رشته های مسموم را از دست و پاي او باز كرد. و گاه این زنجیرها بقدری سریع و عمیق در وجود فرد، ریشه و ساق و برگ دوانده که جدا کردن آنها به آسانی میسور نیست.

    ثالثاً: کتب ضد اسلامی را به 3 دسته می توان تقسیم نمود. 1. منابعی که نویسندگان آنها بدون هیچ مبنایی، صرفاً با دروغ بافی و تحریف صد در صدی در عقاید و مطالب اسلامی بدنبال وارونه جلوه دادن چهره و حقایق اسلامی هستند. 2. منابعی که نویسندگان آنها مغرضانه و هدفمند با اختلاط حق و باطل مترصد وارد ساختن اشکال به عقاید دینی و ایجاد شبهه در اعتقادات جوانان هستند. 3. منابعی که نویسندگان آن، بدون هیچ غرض و مرضی، با توجه به مبنایی که در ذهن داشته، از زاویه عقل و دانش بشری اش، یکی از معارف دینی را مورد بررسی و واکاوی قرار داده و در صدد روشنگری هستند.

    تنها کسانی می توانند اغراض و اهداف نویسندگان این قبیل کتابها، رویکرد و مطلوب و مقصود مطالب کتاب را بر اساس تقسیم بندی فوق تشخیص دهند و از عهده هضم شبهات، مغالطات و تحریف و انحرافات مطرح شده علیه دین و اسلام برآیند که:

    - اشراف و احاطه کامل و یا حداقل نسبی بر مسائل دینی و اسلامی داشته باشند، علاوه بر فهم و درک عمیق، از قدرت تجزیه و تحلیل و نقادی بالایی برخوردار باشند.

    - بر اساس توصیه قرآن در مواجهه با شبهات و دیدگاه های گوناگون به سطحی از بینش و آگاهی و فرهنگ رسیده اند که هر چیزی را چشم و گوش بسته نمی پذیرند بلکه یا دیدگاه ها را مقایسه نموده، از گذر این مقایسه، دیدگاه بهتر و کاملتر را بر می گزیند و یا با کسانی که اهلیت داشته و کارشناس دینی هستند مشورت می کنند.

    بنابر این؛ در حقیقت، اینکه اسلام چنین مسأله ای را برای جوانان و افراد غیرکارشناس منع می کند، امری عُقَلایی و منطقی است. زیرا این مسأله بمثابه آنست که به کسانی که هنوز به بلوغ فکری نرسیده و در دوران کودکی بسر می برند اجازه دهیم مطالب و موضوعات مربوط به زناشویی که اقتضاء، استعداد و شرایط سنی و زمانی خاص خود را می طلبد را مطالعه کنند؛ یا به نوزادی که توان هضم غذا را نداشته و باید از شیرمادر تغذیه کند غذای بزرگسالان بدهیم و یا به کسی که هنوز در آموزش شنا مبتدی و غیرحرفه ای است اجازه دهیم که در قسمت های عمیق و یا در فاصله های دور از ساحل دریا که هر لحظه خطر امواج و افتادن در گودال های آبی و غرق شدن را دارد شنا کند.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست سرکوب دگراندیشی در اسلام

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
    چرا اسلام، خواندن نوشتارهای مخالف اسلام، برای منِ دانشجو و تازه‌کار را، حرام خوانده است؟
    پيش از پاسخ لازم است به اختصار مراد از كتب ضالّه روشن گردد
    استاد مطهري(ره) در اين زمينه مي‎گويد: «اغوا و اغفال يعني كاري تؤام با دروغ، تؤام با تبليغات نادرست انجام دادن. مثلاً فرض كنيد كسي قسمتي از جمله‎اي يا آيه‎اي را حذف كند و قسمتي را خود به آن اضافه كند و بعد اين عبارت تحريف شده را به‎عنوان حجت مطرح كنديا آن‎كه از مسائل تاريخي قسمت‎هايي را حذف كند و بعد با استفاده از اين اطلاعات ناقص، نتايج دلخواه خودش را بگيرد و يا في‎المثل ادعاي علمي بودن داشته باشد و حال آن‎كه حرفش اساساً تحريف علم باشد. اغفال كردن به هيچ عنوان نمي‎تواند و نبايد آزاد باشد اين‎كه در اسلام خواندن , خريد و فروش كتب ضلال حرام است و اجازه فروش هم داده نمي‎شود بر اساس همين ضرر اجتماعي است»دقت در كلام ايشان نشان مي‎دهد كه از ديدگاه شهيد مطهري كتب ضلال آنهايي هستند كه رويكردي علمي به مسائل نداشته‎اند بلكه بر اساس تحريف و اغوا و اغفال مردم شكل گرفته‎اند و هدف اصلي از تأليف آنها پيشبرد علم و دانش نيست بلكه اغواي مردم و دست‎يابي به منافع و مقاصد تأليف‎كنندگان و ترويج كردن آن كتب است و دليل اصلي حرمت آنها همين زيان اجتماعي كتب مذكور است يعني از آن‎جهت كه اين كتب مايه اضلال جامعه و در نهايت موجب ضرر اجتماعي و زيان مردم مي‎گردد چاپ و نشر چنين كتبي در اسلام ممنوع شمرده شده است و حرمت كتاب سلمان رشدي از سوي امام امت در همين راستا بود يعني از آن‎رو كه با اغواگري و تبليغات انحراف گرايانه تأليف شده بود حرام گرديد چرا كه هدف اصلي دين الهي و انبياء الهي هدايت جامعه و نجات آنها از گمراهي بوده است و لذا قرآن مي‎فرمايد: «و لِكُلّ قَومٍ هادٍ» هر قومي داراي هادي و راهنمايي از سوي خدا بوده‎اند و درباره قرآن كتاب آسماني اسلام مي‎فرمايد: «إَنَّ هذا القُرآن يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَم» قرآن رهبري مي‎كند به آنچه استوارتر است.با توجه به آنكه اسلام نمي‎تواند نسبت به هدايت و گمراهي انسان‎ها بي‎تفاوت باشد آنچه را كه مايه‌ گمراهي آدمي مي‎گردد مانند اغواگري و ترويج تحريفات ممنوع كرده است و آنچه را كه مايه‌هدايت يافتن او مي‎شود مانند انديشه و تفكر، آزاد نموده است. از اين‎رو در اسلام بر علم اندوزي بسيار تأكيد شده است و از پيروي‎هاي كوركورانه به‎شدت پرهيز داده شده است. اينك باز گرديم به پاسخ پرسش كه آيا چنين منع‎هايي مطلقاً و در همه‌ زمان‎ها سودمند و نتيجه‎بخش است يا در چنين شرايطي كه امكان جلوگيري از ترويج افكار و انديشه‎ها نيست لغو و بيهوده مي‎باشد؟
    يكى از زمينه هاى فرهنگى گناه و انحراف كتب گمراه كننده و يا وسايل تبليغاتى گمراه كننده مى باشد. و لذا در اسلام خواندن ((كتب ضالّه )) و يا گوش دادن به سخنان گمراه كننده حرام است .
    توضيح اينكه : همانگونه كه جسم انسان ها از نظر قدرت و توان مختلف است ، مثلاً بعضى قدرت تحمل دويست كيلو بار را دارند و بعضى حتى قدرت تحمل پنج كيلو بار را ندارند، فكر انسان ها نيز تفاوت دارد. بعضى توان حل يك مساله ساده ى رياضى را ندارند و بعضى همچون كامپيوتر نيرومند، مشكل ترين مسايل رياضى را در چند لحظه حل مى كنند.
    مطالعه ى كتاب هاى گمراه كننده براى دانشمندان كه توان فكرى و قدرت تحقيق و بررسى دارند، اشكال ندارد چرا كه آنها با مطالعه و تحقيق ، حق و باطل را از همديگر تشخيص مى دهند.
    ولى مطالعه آن كتاب ها و يا شنيدن گفتار گمراه كننده براى افرادى كه فكر ناتوان و دانش اندك دارند، مسموم كننده و خطرناك است .
    چنانكه در تاريخ ديده مى شود دشمنان با انتشار كتب گمراه كننده مردم را از راه حق باز داشته و به سوى باطل مى كشانند به عنوان نمونه :
    وقتى كه اسلام ظهور كرد دانشمندان يهود موقعيت خود را در خطر ديدند، لذا اوصافى را كه درباره ى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله در تورات آمده بود تغيير دادند و صفاتى ضد آن را در تورات نوشتند تا عوام يهود به سوى اسلام جذب نشوند. قرآن در سرزنش آنان مى فرمايد:
    فَوَيلٌ لِلذّينَ يَكتُبُون الكِتابَ بِاَيديهِم ثمّ يَقولونَ هذا من عنداللّه لِيَشتروا بِه ثَمَناً قَليلاً فَويل لَهم ممّا كَتَبت اَيديهم و وَيل لَهم ممّا يَكسِبون واى بر آنها كه مطالبى با دست خود مى نويسند سپس آن را به خدا نسبت مى دهند تا به بهاى كمى آن را بفروشند. واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند و واى بر آنها از آنچه از اين راه به دست آوردند.
    نظير اين مطلب در آيه 6 سوره لقمان آمده كه در تفسير آن مى خوانيم : تاجر مشركى كه به فارس آمده بود، داستان هاى رستم و اسفنديار را فرا گرفت و به حجاز بازگشت و گفت : اگر محمد صلّى اللّه عليه و آله داستان عاد و ثمود مى گويد، من هم داستان رستم و اسفنديار مى گويم كه آيه مذكور در سرزنش او نازل شد.
    امام جواد عليه السلام مى فرمايد:
    مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس ؛ كسى كه به (گفتار) گوينده اى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مى گويد شنونده ى او خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مى گويد شنونده ى او شيطان را عبادت نموده است .
    گذشته از اين‎ها بايد توجه نمود كه احكام اسلامي بر اساس مصالح و مفاسد انسان‎ها تنظيم گرديده است و اگر اسلام حكم حرمت كتب ضالّه و نوشتارهاي گمراه كننده را به‎طور مطلق ارائه كرده است بدون شك اطلاق اين حكم داراي مصلحت و اثر بوده است در غير اين‎صورت خداي حكيم و عالم اين حكم را با اطلاق وضع نمي‎فرمود و لذا وضع آن بر اساس ابتناي احكام اسلامي بر مصالح و مفاسد نشان‎گر تأثير داشتن اين حكم است.
    پي نوشت:
    . آزادي از نظر استاد مطهري، حسين يزدي، ص 266، انتشارات صدرا، 1379، چاپ اول.
    . سوره رعد، آيه 7.
    . سوره اسراء، آيه 9.


  9. صلوات ها 14


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
    چرا اسلام، خواندن نوشتارهای مخالف اسلام، برای منِ دانشجو و تازه‌کار را، حرام خوانده است؟
    به این دلیل که خودت هم گفتی که تازه کاری
    اگر مذهبت غیر از اسلام است خوب می توانی تحقیق کنی نظرات مخالف و موافق را بخوانی و اگر اسلام را دین حق دیدی مسلمان شوی
    اما اگر مذهبت اسلام است باید بروی خوب در مورد اسلام تحقیق کنی و با مبانی اسلام آشنا باشی و مسلط به عقاید اسلام باشی و در این زمینه متخصص باشی و نه یک تازه کار و بعد می توانی کتب مخالف اسلام را بخوانی و نقد هم بکنی و به آنها جواب هم بدهی.


  11. صلوات ها 13


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    500
    حضور
    16 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1648



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    اولا: ممکن است با خواندن کتاب های ضد اسلامی اندیشمندان غربی و و برخی الحادگرایان، تحت تأثیر قرار گرفته و ناخواسته در دام تشکیک و تردیدهای مذمنی بیفتند
    سپاس از شما پاسخگوی گرامی
    بزرگوار، شما بهتر از من می‌دانید که شرط اصلیِ یک پژوهش درست، «بی‌طرفی» است؛ یعنی اگر قرار باشد یک‌طرف (که مخالف ما هم هست) را از همان ابتدای پژوهش «گمراه و دروغ‌گو» بنامیم، پژوهش ما در اینجا، هیچ معنا و درون‌مایه‌ای جز «لجاجت» پیدا نمی‌کند. چراکه پیش از پژوهش، حکم را صادر کرده‌ایم!

    اگر به گفته‌ی شما، کسی که دانش دینی چندانی ندارد، با سخن‌های دیگران گمراه می‌شود؛ آن پژوهش‌گر، از کجا باید مطمئن شود که با سخنان «کارشناسان دینی»، گمراه نمی‌شود؟
    واقعا چه تضمینی هست که کارشناسان دینی یا در کل، مکتب اسلام، مردم ناآگاه را گمراه نمی‌کنند؟
    شما تنها زمانی می‌توانید در یک مورد تضمین دهید، که همه‌ی جوانب را، سنجیده باشید. پس منی که آگاهیم در مورد اسلام، یک‌جانبه است؛ چگونه می‌توانم به خود چنین اطمینان و تضمینی بدهم، که راهم درست است و دیگران، مرا گمراه نکرده‌اند؟

    آیا این‌ مخالفت و گمراه خواندن مخالفان اسلام - پیش از هرگونه پژوهش -، همان «مصادره به مطلوب» نیست که در ابتدای کار، بیاییم نتیجه بگیریم که اسلام بر حق است (چیزی که هنوز به‌دست نیامده و قرار است در نتیجه پژوهش‌مان بدست بیاید)؛ و با استفاده از همین منطق، از گسترش هرگونه سخن یا پژوهش بی‌طرفانه پیش‌گیری کنیم؟
    من شنیده‌ام (نمی‌دانم راست است؛ یا دروغ) یهودیان نیز، می‌گویند: «هلوکاست، حقیقت است» اما نمی‌گذارند کسی در مورد آن، پژوهشی انجام دهد؛ چراکه سرنجام پژوهش، هرچه باشد، پژوهش‌گر باید اقرار به «راست بودن» هلوکاست کند؛ وگرنه، گمراه و دروغ‌گو است!
    آیا این پیش‌گیری و ترس یهودیان از پژوهش بی‌طرفانه، همانند قانون اسلام، در این زمینه نیست؟
    آیا نباید به خاطر ترس از پژوهش بی‌طرفانه، در حقانیت موضوع مرتبط شک کرد؟
    ثانیاً: به همان دلیل قبلی و به علت عدم آشنایی عمیق جوانان با مبانی و منابع دینی و غلبه احساسات بر عقل، عمدتاً عقايد غلط و انحرافی و ضد دینی، معمولاً توسط مخالفان و دشمنان دین اسلام و مکتب حقه اهل بیت (ع) بدون آنکه مبنا و عمقی داشته باشد، در پوششهایی زیبا و دروغین، با ادیباتی سطحی اما احساس برانگیز مطرح می شود
    این نیز، چنان است؛ اگر جوانان ما، خردگرا نیستند؛ آیا بهتر نیست که هیچ‌گونه پژوهشی انجام ندهند؟
    چراکه کارشناسان دینی نیز، می‌توانند از احساسات جوانان سو استفاده کنند و آن‌ها را، گمراه کنند.
    ثالثاً: کتب ضد اسلامی را به 3 دسته می توان تقسیم نمود. 1. منابعی که نویسندگان آنها بدون هیچ مبنایی، صرفاً با دروغ بافی و تحریف صد در صدی در عقاید و مطالب اسلامی بدنبال وارونه جلوه دادن چهره و حقایق اسلامی هستند. 2. منابعی که نویسندگان آنها مغرضانه و هدفمند با اختلاط حق و باطل مترصد وارد ساختن اشکال به عقاید دینی و ایجاد شبهه در اعتقادات جوانان هستند. 3. منابعی که نویسندگان آن، بدون هیچ غرض و مرضی، با توجه به مبنایی که در ذهن داشته، از زاویه عقل و دانش بشری اش، یکی از معارف دینی را مورد بررسی و واکاوی قرار داده و در صدد روشنگری هستند.
    نوشتارهای اسلامی نیز، چنین‌اند.
    تنها کسانی می توانند اغراض و اهداف نویسندگان این قبیل کتابها را بر اساس تقسیم بندی فوق تشخیص دهندکه:
    - اشراف و احاطه کامل و یا حداقل نسبی بر مسائل دینی و اسلامی داشته باشند
    متأسفانه اگر انسان، از کودکی تنها با یک نگرش بزرگ شود و همواره بدون انجام هیچ‌گونه پژوهشی، آن‌ نگرش را، به خاطر گفته‌ی دیگران درست بداند؛ در بزرگ‌سالی، خیلی سخت می‌تواند در برابر هرگونه سخن منطقی و خردمندانه، بپذیرد که اعتقادات چندین و چند ساله‌اش نادرست بوده است.
    علاوه بر فهم و درک عمیق، از قدرت تجزیه و تحلیل و نقادی بالایی برخوردار باشند.
    این نیز، نوعی «مصادره به مطلوب» است؛ شنیده‌ایم که کارشناسان می‌گویند: «آدم‌های ناآگاه نباید سخن مخالفان اسلام را بخوانند؛ بلکه ابتدا باید سخن موافقان اسلام را بخواند؛ که پس از آن، بتواند به آسانی، سخنان و شبهه‌های مخالفان اسلام را
    «رد کند»!
    یعنی بازهم، پیش از هرگونه پژوهشی، خود را بر حق و مخالفان خود را، گمراه می‌دانیم که اگر هم پژوهشی در نوشتارهای آن مخالفان بکنیم، تنها برای «رد کردن» آن‌هاست؛ نه دریافتن حقیقت و راستی!
    *****
    از برادران گرامی‌ که خواستند مرا راهنمایی بفرمایند، سپاس‌گذاری می‌کنم؛ اما اجازه بدهید بنده تنها با کارشناس گفت و گو کنم
    ویرایش توسط آبـرنـگـ : ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در ساعت ۱۹:۱۷
    فـــارغ ز امـیـد رحمـت و بــــیم امـــیـد
    آزاد ز خـاک و بــــــــاد و از آتـــش و آب

  13. صلوات ها 11


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    این حکم شبیه احکام "دور باطل" هست.
    اینکه ما نباید کتب ضاله رو بخونیم ، حالا در چه صورت میتونیم بخونیم؟وقتی که خودمون توی اسلام خیلی پیشرفت کرده باشیم و عملا دیگه هرکتابی که مخالف اسلام باشه رو کتب ضاله بدونیم اون وقته که میتونیم کتب ضاله رو مطالعه کنیم.!

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
    درود

    چرا اسلام، خواندن نوشتارهای مخالف اسلام، برای منِ دانشجو و تازه‌کار را، حرام خوانده است؟
    می‌دانید این حرمت یعنی چه؟ یعنی اینکه اگر شمای نوعی مسلمان تازه‌کار تا حدودی خود را پایبند به اعتقادات و احکام اسلام می‌دانید این حرام بودن برایتان مانعی ایجاد خواهد کرد در سر راه از دست دادن آنچه که برایتان امروز اهمیت نسبی دارد. اما یک نفر که به کل مخالف آیین رسیده او از طرف والدینش هست و خود را پایبند به احکام اسلام نمی‌داند دیگر از ابتدا هم برایش مهم نخواهد بود که چه چیزی حلال است و چه چیزی حرام. اگر بعد از تحقیقش به حقانیت اسلام رسید خودبخود این حکم اسلام را هم عقلایی خواهد یافت مگرنه یک حکم اشتباه به نظرش می‌رسد در کنار احکام اشتباه دیگر و اعتقادات اشتباه دیگر. برای ما که اسلام را حق و عقلایی یافته‌ایم این حکم هم عین عقل‌گرایی است، برای شمایی که مردد هستید هم این حکم نفی تعقل نمی‌کند چه آنکه ابتدا در اسلام شما و همه‌ی مکلفین دعوت به تعقل در مورد اصول این دین شده‌اید، اگر اصول را متوجه شوید فروع خودشان مشخص می‌گردند که چرا عقلایی هستند.
    در هر صورت عقل حکم می‌کند که یک مسیحی هم اگر می‌خواهد کتاب مسلمین را بخواند ابتدا خود دین مسیحی را درست بشناسد ... این مطلب بدیهی است چطور شما به آن ایراد می‌گیرید را حقیر متوجه نمی‌شوم
    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    این حکم شبیه احکام "دور باطل" هست.
    اینکه ما نباید کتب ضاله رو بخونیم ، حالا در چه صورت میتونیم بخونیم؟وقتی که خودمون توی اسلام خیلی پیشرفت کرده باشیم و عملا دیگه هرکتابی که مخالف اسلام باشه رو کتب ضاله بدونیم اون وقته که میتونیم کتب ضاله رو مطالعه کنیم.!
    وقتی گفته می‌شود این کتابها را مسلمانی می‌تواند بخواند که در اسلام خیلی پیشرفت کرده باشد منظور این است که اسلام را شناخته باشد و اصول و فروع اعتقادی و احکام آن را بشناسد تا اگر آن کتب دیگر مسائلی را علیه این دین مطرح کردند این شخص جواب این دین را در مقابل آن اتهامات بداند، در نتیجه بهتر بتواند در مورد مطالب آن کتاب‌ها قضاوت کند ... البته طبیعی است که ما که اسلام را حق می‌دانیم بگوییم «اشکالات آن کتابها را متوجه شوند و از دین حق منحرف نگردند»، ولی از نظر بی‌طرفانه می‌توان به آن صورت دیگر همین مطلب را بیان کرد ... البته ناگفته نماند که برخی هم در اثر مطالعه‌ی همان کتابها از اسلام خارج می‌شوند با آنکه تازه‌کار در اسلام هم نبوده‌اند، نمونه‌اش را هم داشته‌ایم، آنها می‌گویند ما حق‌طلب بوده‌ایم و ما هم می‌گوییم ایشان یک جای کارشان می‌لنگیده است و ضعف اعتقادی داشته‌اند و در مقابل استدلال‌هایی که امروز به آن رسیده‌اند (که با آنها از اسلام خارج شده‌اند) نیز پاسخ‌هایی می‌آوریم که برای خودمان واقعاً قانع کننده است و جنبه‌ی توجیهی صرف ندارد. به عبارت دیگر هر دوی ما ادعایمان این است که حق‌گرا هستیم، ولی خدا می‌داند که این وسط حداقل یک گروه دارد دروغ می‌گوید و شهوات (شهوت انواع دارد، برخی شهوت معروفیت دارند یا به دنبال جلب توجه هستند و برخی هم به دنبال جذب بودجه‌های استعمار را برای ساختن دنیایشان دارند) مانع از حق‌گرایی در ایشان شده است.

    یا علی علیه‌السلام
    ویرایش توسط باء : ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۱:۵۸
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    برنامه نویسی ، ایده پردازی ، خلاقیت و نوآوری
    نوشته
    2,393
    حضور
    378 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    128
    صلوات
    13859



    چرا اسلام، خواندن نوشتارهای مخالف اسلام، برای منِ دانشجو و تازه‌کار را، حرام خوانده است؟
    .
    احکام اسلام برای کسیست که اسلام را پذیرفته و اسلام را بر حق می داند..
    .
    پس کسی که اسلام را بر حق می داند یعنی تحقیقش را قبلا انجام داده..
    .
    پس برای جلوگیری از هرگونه انحراف فکری برای شمای دانشجو و تازه کار چنین حکمی لازم است ، تا زمانی که بتوانید کم و بیش کردن ها و بالا و پایین کردن ها رو به خوبی تشخیص بدید..
    .
    اینکه کارشناسان گفته اند افراد ناآگاه نباید سخنان مخالفین اسلام را بخوانند منظورشان تمام افراد ناآگاه دنیا نیست..منظورشان افراد ناآگاه مسلمان است..این کجایش مصادره به مطلوب است؟

    تولدی دوباره



  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,956
    حضور
    95 روز 13 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    126
    آپلود
    6
    گالری
    8
    صلوات
    5456



    سلام علیکم و رحمه الله

    اول اینکه در اسلام دگر اندیشی سرکوب نمیشود , بلکه آنچه که قرآن کریم توصیه به آن مینماید برهان و دلیل است .

    کسانی که از علم و قدرت تحلیل کم برخوردارند توصیه به خواندن مطالبی که علم لازم و قدرت درک صحیح آن را ندارند توصیه ای نمیکند

    حال آنکه این مطالب توسط کسانی که به اندازه مکفی آگاهی کسب کرده اند رد نشده است و حتی برای رفع شبهات آنها را دعوت به مطالعه و رفع شبهه میشوند.

    پس در اینجا دگر اندیشی سرکوب نشده , بلکه آنچه تنها ذکر شده این است که , تا زمانی که اگاهی لازم را بدست نیاوردید و یا تا زمانی که کتاب مخالف را میخوانید بدون تحقیق و راهنمائی خواستن این کار را انجام میدهید این کار به شما توصیه نمیشود .

    چرا ؟ چون انسان بدون علم و توانائی تحلیل , همان شخصی است که میتوان او را فریب داد و تحمیق کرد و از او سوء استفاده نمود.

    و اما بعد

    کسی که با دگر اندیشی در سطح عوام و حتی خواص مخالفت میکند مکاتبی همچون لیبرالیسم سرمایه داری هستند که در آن حتی دانشمندان و اساتید دانشگاه هم حق ندارند و نمیتوانند کتابی را مثلا بر ضد داروینیسم را سر کلاس بخوانند یا نقدش کنند. ( دانشجو و عوام که هیچ )

    اگر کسی یک مطلب بر علیه منافع سرمایه داری و یا متولی سرمایه داری و دکترینش بزند سرکوب میشود . به او اتهام یهود ستیزی و یا تروریسم سا کمونیسم و سوسیالیست و افراط گرا و ... را زده بشدت سرکوب میکنند و حتی به حساب بانکی شخصی او هم رحم نمیکنند.

    یاحق
    ویرایش توسط فاتح : ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۲:۳۰
    قال الله سبحانه و تعالي : اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ( مائده / 8 )

    قال النبي : بالعدل قامت السموات و الارض (تفسير صافي ذيل آيه 7 سوره الرحمن)
    و قال :
    اياكم و الظلم فان الظلم عند الله هو الظلمات يوم القيامة ( سفينة البحار ماده "ظلم" )

    مسئوليت قرآني مردم در قبل عدل

  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود