صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعارض بین ازدواج موقت و زنا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    حضور
    1 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11

    تعارض بین ازدواج موقت و زنا




    با سلام
    از اساتید عزیز خواهش می کنم به سوال بنده جواب بدن

    اگر زنی مجرد (باکره نبوده) با مردی مجرد نزدیکی کند و کسانی در دادگاه شهادت بر نزدیکی آن دو بدهند زنا محسوب می شود
    ولی آن زن و مرد قائل به این باشند که خطبه ی ازدواج موقت را قبل از این عمل خوانده اند ولی به صورت قانونی این کار را انجام نداده اند حال تکلیف چه می شود؟
    آیا این عمل زنا تلقی می شود؟و باید حد زنا جاری شود؟یا اینکه به خاطر ثبت نکردن ازدواج موقت مجازات شوند؟

    ممنون

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mehran71 نمایش پست ها
    اگر زنی مجرد (باکره نبوده) با مردی مجرد نزدیکی کند و کسانی در دادگاه شهادت بر نزدیکی آن دو بدهند زنا محسوب می شود
    ولی آن زن و مرد قائل به این باشند که خطبه ی ازدواج موقت را قبل از این عمل خوانده اند ولی به صورت قانونی این کار را انجام نداده اند حال تکلیف چه می شود؟
    آیا این عمل زنا تلقی می شود؟و باید حد زنا جاری شود؟یا اینکه به خاطر ثبت نکردن ازدواج موقت مجازات شوند؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش با تشکر از سؤال شما این موضوع را می توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد . اول: از جهت شرعی ؛ زن ومر دمجرد بوده و زن باکره نبوده پس استقلال ایشان در ادعای ازدواج ثابت می شود و دو مانع این ادعا مرتفع می گردد زیرا اولا" فرض محصنه بودن از بین می رود ثانیا" اذن پدر لازم نبوده . درفرض بیان شده طبق فتوای امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله که مستند ترین حکم شرعی حاضر در دادگاه ها می باشد می توان به این حکم استناد نمود « اذا ادعی رجل زوجیة امرأةفصدقته آو ادعت امرأة زوجیة رجل فصدقها حکم لهما بذلک مع احتمال اصدق ولیس لأحد الاعتراض علیهما من غیر فرق بین کونهما بلدیین معروفین أو غریبین و......» یعنی اگر مردی ادعا کند که فلان زن همسر من است وآن زن نیز وی را تصدیق کند ویا زنی ادعا کند که من همسر فلان مرد هستم وآن مرد نیز ادعای اورا تصدیق کند همین که احتمال صداقتشان باشد طبق ادعایشان حکم میشود (همسری ایشان پذیرفته میشود ) تحریرالوسیله - جلد چهارم - کتاب النکاح -مسأله 19

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mehran71 نمایش پست ها
    ولی آن زن و مرد قائل به این باشند که خطبه ی ازدواج موقت را قبل از این عمل خوانده اند ولی به صورت قانونی این کار را انجام نداده اند حال تکلیف چه می شود؟
    سلام بربقیةالله الاعظم ومنتظرانش از نظر حکم شرعی دراین مورد نیز میتوان برای اثبات ادعا در دادگاه به این حکم در تحریر الوسیله اشاره کرد که «عقد النکاح قد یقع بین الزوج والزوجةبمباشرتهما فبعد التقاول والتواطؤ وتعیین المهر تقول الزوجة مخاطبةللزوج : »انکحت انفسی اؤانکحت نفسی منک - أو لک -علی المهر المعلوم » و......» یعنی عقد ازدواج گاهی به وسیله ی خود زن و مرد خوانده می شود یعنی بعد از گفتگو در باره مهریه وتوافقشان بر آن ودر سایر موارد زن مرد را مخاطب قرار می دهد ومی گوید (انکحت نفسی علی المهر المعلوم - خود را به نکاح تو درآوردم درمقابل مهریه ای که معین کردیم ومرد بدون فاصله ی زیادمی گوید قبلت النکاح لنفسی علی المهر المعلوم ) تحریرالوسیله -جلد چهارم -کتاب النکاح -مسأله 4 بزرگوار دراین صورت از نظر شرعی مرد وزن خودشان هم می توانند خطبه عقد را «چه موقت وچه دایم» قرائت کنند واما از نظر قانونی ......

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mehran71 نمایش پست ها
    آیا این عمل زنا تلقی می شود؟و باید حد زنا جاری شود؟یا اینکه به خاطر ثبت نکردن ازدواج موقت مجازات شوند؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش در این مورد استناد میشود به ماده 223قانون مجازات اسلامی جدید که بیان میکند : هرگاه متهم به زنا ؛ مدعی زوجیت یا وطی به شبهه باشد ادعای وی بدون بینه یا سوگند پذیرفته میشود مگر آن که خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود . یعنی به صرف ادعای قرائت صیغه ی عقد توسط خودشان (درصورتی که مانع شرعی نباشد ) ادعای همسری ایشان ومحرمیت شان در صورت تصدیق هر دو طرف پذیرفته میشود وحد زنا جاری نمی شود البته موضوع دادگاه شما اثبات اتهام وقوع زنا است که حکم همان استناد به ماده 223 میباشد اگر موضوع دادگاه شما عدم ثبت این ازدواج باشد حکم شما مطابق ماده یک از قانون حمایت خانواده این چنین است : در نقاطی که وزارت عدلیه معین و اعلام می‌نماید هر ازدواج و طلاق و رجوع باید در یکی از دفاتری که مطابق نظامنامه‌های وزارت عدلیه تنظیم می‌شود، واقع و به ثبت برسد.
    در نقاط مزبور هر مردی که در غیر از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مبادرت به ازدواج و طلاق و رجوع نماید به یک تا شش ماه حبس تأدیبی محکوم می‌شود و همین مجازات درباره‌ی عاقدی مقرر است که در این نقاط بدون داشتن دفاتر رسمی به اجرای صیغه‌ی ازدواج یا طلاق یا رجوع مبادرت نماید.
    در حوزه‌هایی که آگهی فوق‌الذکر از طرف وزارت دادگستری نشده است، شوهر مکلف است در صورتی که در غیر دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مبادرت به ازدواج یا طلاق یا رجوع نماید تا بیست روز پس از وقوع عقد یا طلاق یا رجوع به یکی از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق رجوع کرده قباله‌ی مزاوجت یا طلاقنامه یا رجوع را به ثبت برساند والا به یک ماه تا شش ماه حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۹:۰۴

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    علاقه
    روانشناسی
    نوشته
    34
    حضور
    17 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش در این مورد استناد میشود به ماده 223قانون مجازات اسلامی جدید که بیان میکند : هرگاه متهم به زنا ؛ مدعی زوجیت یا وطی به شبهه باشد ادعای وی بدون بینه یا سوگند پذیرفته میشود مگر آن که خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود . یعنی به صرف ادعای قرائت صیغه ی عقد توسط خودشان (درصورتی که مانع شرعی نباشد ) ادعای همسری ایشان ومحرمیت شان در صورت تصدیق هر دو طرف پذیرفته میشود وحد زنا جاری نمی شود البته موضوع دادگاه شما اثبات اتهام وقوع زنا است که حکم همان استناد به ماده 223 میباشد اگر موضوع دادگاه شما عدم ثبت این ازدواج باشد حکم شما مطابق ماده یک از قانون حمایت خانواده این چنین است : در نقاطی که وزارت عدلیه معین و اعلام می‌نماید هر ازدواج و طلاق و رجوع باید در یکی از دفاتری که مطابق نظامنامه‌های وزارت عدلیه تنظیم می‌شود، واقع و به ثبت برسد.
    در نقاط مزبور هر مردی که در غیر از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مبادرت به ازدواج و طلاق و رجوع نماید به یک تا شش ماه حبس تأدیبی محکوم می‌شود و همین مجازات درباره‌ی عاقدی مقرر است که در این نقاط بدون داشتن دفاتر رسمی به اجرای صیغه‌ی ازدواج یا طلاق یا رجوع مبادرت نماید.
    در حوزه‌هایی که آگهی فوق‌الذکر از طرف وزارت دادگستری نشده است، شوهر مکلف است در صورتی که در غیر دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مبادرت به ازدواج یا طلاق یا رجوع نماید تا بیست روز پس از وقوع عقد یا طلاق یا رجوع به یکی از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق رجوع کرده قباله‌ی مزاوجت یا طلاقنامه یا رجوع را به ثبت برساند والا به یک ماه تا شش ماه حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.
    باسلام خدمت پاسخیارمحترم
    اگرثابت شود مردوزن دروغ میگفتند که صیغه عقدتوسط خودشان خوانده شده ایابازهم حبس تادیبی خواهدبود
    واینکه اگربصورت غیررسمی خوانده اماچهارنفرشهادت دهندبازهم تادیبی خواهدبودیاخیر؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3035



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلبرت نمایش پست ها
    اگرثابت شود مردوزن دروغ میگفتند که صیغه عقدتوسط خودشان خوانده شده ایابازهم حبس تادیبی خواهدبود
    واینکه اگربصورت غیررسمی خوانده اماچهارنفرشهادت دهندبازهم تادیبی خواهدبودیاخیر؟
    سلام علیکم
    با اجازه کارشناس محترم
    موضوع ماده یک قانون حمایت از خانواده لزوم ثبت هرگونه واقعه حقوقی از جنس ازدواج و طلاق است, که در صورتی که
    اولا مرد
    ثانیا اقدام به ازدواج و طلاق
    ثالثا رجوع به غیر دفاتر مذکور
    نماید
    مجازاتش شش ماه حبس تادیبی خواهد بود نه تعزیری
    حال اگر زنی چنین اقدامی کند! طبق ماده مذکور هیچ مجازاتی برای او نیست
    همچنین ظاهر ماده فوق چنین استنباط می شود که رجوع به غیر دفاتر مذکور موضوعیت ندارد
    و آنچه مهم هست عدم ثبت در دفاتر معین مذکور هست
    لذا اگر زن و مرد بدون هیچگونه رجوعی وبه صورت شفاهی یا کتبی با شاهد یا بدون آن(چون طبق مذهب ما شهادت در ازدواج شرط نیست) ازدواج کنند یا با داشتن شاهد طلاق بگیرند,
    باز هم مرد مستوجب مجازات تادیبی مذکور خواهد شد.
    لذا طبق صریح ماده مذکور چه مرد به صورت شفاهی یا کتبی بدون رجوع به مقام ذی صلاح در این امر اقدام به انجام واقعه حقوقی نماید, و چه با مراجعه به مقامی که صلاحیت این کار را ندارد(مثل مدارس حوزه علیمه, یا مساجد و...) اقدام به واقعه حقوقی ازدواج یا طلاق نماید در هر دو صورت مرد مستوجب مجازات تادیبی مذکور خواهد شد.
    به عبارت دیگر موضوع ماده مذکورثبت و عدم ثبت در دفاتر معین و ذی صلاح مربوطه هست.
    بله
    ثمره اینکه طرفین به مسجد مراجعه کنند مثلا یا فی ما بین خود اقدام به اجرای ازدواج یا طلاق کنند
    مسائلی از قبیل آنچه پرسیده شده است
    که در صورت گواهی کتبی مسجئ یا حوزه علمیه طلاق یا ازدواج مذکور صحیحا واقع شده و در صورت اختلاف زوجین یا احدهما در اصل ازدواج یا تاریخ ازدواج یا طلاق یا شرائط مذکور ضمن آن ؛ قابل مراجعه و استناد هست.
    و در غیر این صورت یعنی اگر به صورت شفاهی فی ما بین خود اقدام کنند در صورت اختلاف طرفین در وقوع ازدواج یا طلاق و عدم بینه شرعی باید طبق اصول مربوطه از قبیل حرمت تزویج خانمی که ادعای طلاق می کند و مرد منکر آن است با فرد اجنبی دیگر, وجوب نفقه بر مرد که مدعی طلاق است, جواز تزویج زن با مرد اجنبی در صورتی که منکر ازدواج است وبا این وجود, وحوب نفقه بر مرد که مدعی ازدواج است و...

    ما لیلی ها را
    مجنون ساخته ایم.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    علاقه
    روانشناسی
    نوشته
    34
    حضور
    17 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    نقل قول نوشته اصلی توسط S.A.J نمایش پست ها

    سلام علیکم
    با اجازه کارشناس محترم
    موضوع ماده یک قانون حمایت از خانواده لزوم ثبت هرگونه واقعه حقوقی از جنس ازدواج و طلاق است, که در صورتی که
    اولا مرد
    ثانیا اقدام به ازدواج و طلاق
    ثالثا رجوع به غیر دفاتر مذکور
    نماید
    مجازاتش شش ماه حبس تادیبی خواهد بود نه تعزیری
    حال اگر زنی چنین اقدامی کند! طبق ماده مذکور هیچ مجازاتی برای او نیست
    همچنین ظاهر ماده فوق چنین استنباط می شود که رجوع به غیر دفاتر مذکور موضوعیت ندارد
    و آنچه مهم هست عدم ثبت در دفاتر معین مذکور هست
    لذا اگر زن و مرد بدون هیچگونه رجوعی وبه صورت شفاهی یا کتبی با شاهد یا بدون آن(چون طبق مذهب ما شهادت در ازدواج شرط نیست) ازدواج کنند یا با داشتن شاهد طلاق بگیرند,
    باز هم مرد مستوجب مجازات تادیبی مذکور خواهد شد.
    لذا طبق صریح ماده مذکور چه مرد به صورت شفاهی یا کتبی بدون رجوع به مقام ذی صلاح در این امر اقدام به انجام واقعه حقوقی نماید, و چه با مراجعه به مقامی که صلاحیت این کار را ندارد(مثل مدارس حوزه علیمه, یا مساجد و...) اقدام به واقعه حقوقی ازدواج یا طلاق نماید در هر دو صورت مرد مستوجب مجازات تادیبی مذکور خواهد شد.
    به عبارت دیگر موضوع ماده مذکورثبت و عدم ثبت در دفاتر معین و ذی صلاح مربوطه هست.
    بله
    ثمره اینکه طرفین به مسجد مراجعه کنند مثلا یا فی ما بین خود اقدام به اجرای ازدواج یا طلاق کنند
    مسائلی از قبیل آنچه پرسیده شده است
    که در صورت گواهی کتبی مسجئ یا حوزه علمیه طلاق یا ازدواج مذکور صحیحا واقع شده و در صورت اختلاف زوجین یا احدهما در اصل ازدواج یا تاریخ ازدواج یا طلاق یا شرائط مذکور ضمن آن ؛ قابل مراجعه و استناد هست.
    و در غیر این صورت یعنی اگر به صورت شفاهی فی ما بین خود اقدام کنند در صورت اختلاف طرفین در وقوع ازدواج یا طلاق و عدم بینه شرعی باید طبق اصول مربوطه از قبیل حرمت تزویج خانمی که ادعای طلاق می کند و مرد منکر آن است با فرد اجنبی دیگر, وجوب نفقه بر مرد که مدعی طلاق است, جواز تزویج زن با مرد اجنبی در صورتی که منکر ازدواج است وبا این وجود, وحوب نفقه بر مرد که مدعی ازدواج است و...
    باسلام
    سوال مااین بودکه اگرهردومدعی ثبت غیررسمی باشند اماشاهدی بیاید وغیران راثابت کند ایابازهم حبس تادیبی خواهد بودیافرضا حکم زنادارد

  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3035



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلبرت نمایش پست ها
    باسلام
    سوال مااین بودکه اگرهردومدعی ثبت غیررسمی باشند اماشاهدی بیاید وغیران راثابت کند ایابازهم حبس تادیبی خواهد بودیافرضا حکم زنادارد
    سلام علیکم
    ببینید دوست عزیز هر ماده قانونی حاوی یک رفتار مادی و مجرمانه دارد
    که قوام جرم بسته به همین رفتار مادی هست
    مثلا ماده یک مزبور
    در نقاطی که وزارت عدلیه معین و اعلام می‌نماید هر ازدواج و طلاق و رجوع باید در یکی از دفاتری که مطابق نظامنامه‌های وزارت عدلیه تنظیم می‌شود، واقع و به ثبت برسد.
    در نقاط مزبور هر مردی که در غیر از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مبادرت به ازدواج و طلاق و رجوع نماید به یک تا شش ماه حبس تأدیبی محکوم می‌شود و همین مجازات درباره‌ی عاقدی مقرر است که در این نقاط بدون داشتن دفاتر رسمی به اجرای صیغه‌ی ازدواج یا طلاق یا رجوع مبادرت نماید.
    قسمت اول که هیچی بیان قانون است
    اما قسمت دوم چی میگه
    هر مردی ...
    اینجا رفتار مادی شامل ثبت در غیر دفاتر رسمی یا اصلا ازدواج بدون ثبت هست
    و همین مقدار کفایت می کند که قانون بخواهد تادیب کند
    حالا شخص ثالثی بیاید و ثابت کند که این دو در دفتر ثبت کردند, مثلا والدین شناسنامه ها رو بردند و دفتر دار هم آشنا بوده و ثبت کرده
    زوجین هم بی اطلاع
    بالاخره ثبت شده
    اما صرف شهادت بر ثبت که محقق ثبت نیست, تا قانون نخواهد مرد رو تادیب کنه
    بخصوص که شهادت شخص ثالث اینجا فایده و ثمره ای ندارد.
    ما لیلی ها را
    مجنون ساخته ایم.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  16. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    علاقه
    روانشناسی
    نوشته
    34
    حضور
    17 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    نقل قول نوشته اصلی توسط S.A.J نمایش پست ها
    سلام علیکم
    ببینید دوست عزیز هر ماده قانونی حاوی یک رفتار مادی و مجرمانه دارد
    که قوام جرم بسته به همین رفتار مادی هست
    مثلا ماده یک مزبور

    قسمت اول که هیچی بیان قانون است
    اما قسمت دوم چی میگه
    هر مردی ...
    اینجا رفتار مادی شامل ثبت در غیر دفاتر رسمی یا اصلا ازدواج بدون ثبت هست
    و همین مقدار کفایت می کند که قانون بخواهد تادیب کند
    حالا شخص ثالثی بیاید و ثابت کند که این دو در دفتر ثبت کردند, مثلا والدین شناسنامه ها رو بردند و دفتر دار هم آشنا بوده و ثبت کرده
    زوجین هم بی اطلاع
    بالاخره ثبت شده
    اما صرف شهادت بر ثبت که محقق ثبت نیست, تا قانون نخواهد مرد رو تادیب کنه
    بخصوص که شهادت شخص ثالث اینجا فایده و ثمره ای ندارد.
    باسلام مجدد
    فکرمیکنم منظورحقیررودرست متوجه نشدید ببینید فرض کنیم اصلا ثبت نکردن امامدعی ثبت اند حال به هرنحوی به قاضی اثبات میشود ثبتی که انها بصورت غیررسمی مدعیش بودند دروغ است ایااکنون هم تادیب میشوند یاچون عمل انها غیرشرعیست حکم زنادارد؟

  17. صلوات ها 2


  18. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3035



    اما سوالی که به ذهنم خطور کرد اینه
    چون قانون فقط مرد را در این موارد مجرم می داند
    اگر زنی به شخص ثالثی (ی روحانی ) مراجعه کرد و در خواست ازدواج خود را با یک مردی داد, و آن شخص هم عقد این دو رو جاری کرد و ثبت هم بکند.
    و بعد مرد اجازه به این ازدواج یا رضایت به آن بدهد.
    آیا مرد که صرفا رضایت به ازدواج داده و عملا هیچ یک از رفتارهای مادی ماده را انجام نداده است, باز هم مستوجب تادیب خواهد بود یا خیر؟
    ما لیلی ها را
    مجنون ساخته ایم.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 11

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود