جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه چگونگی آفرینش

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809

    اشاره فلسفه چگونگی آفرینش




    باسلام
    علت افرینش دنیا درهفت روزچیست ازکسی شنیدم علتش هفت ویژگی جهان ماده است رنگ وحجم ووزن واندازه ونوع و...ایااین سخن صحیح است؟
    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ در ساعت ۱۹:۳۴

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست





    فلسفه چگونگی آفرینش








    کارشناس بحث: استاد رئوف


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    علت افرینش دنیا درهفت روزچیست ازکسی شنیدم علتش هفت ویژگی جهان ماده است رنگ وحجم ووزن واندازه ونوع و...ایااین سخن صحیح است؟
    یاحق


    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    طبق آنچه در قرآن کریم بیان شده است، خداوند دنیا را در شش روز آفریده است: اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَکُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِیٍّ وَلَا شَفِیعٍ أَفَلَا تَتَذَکَّرُونَ (1) خداوند کسى است که آسمانها و زمین و آنچه را میان این دو است در شش روز [= شش دوران‏] آفرید، سپس بر عرش (قدرت) قرار گرفت؛ هیچ سرپرست و شفاعت کننده‏اى براى شما جز او نیست؛ آیا متذکّر نمى‏ شوید؟!

    با توجه به این آیه مطلبی که در مورد خلقت در هفت روز بیان کردید، صحیح نیست.
    نکته ی دیگری که باید مورد توجه باشد این است که شش روز لزوما به معنای شش روز 24 ساعته نیست زیرا همان طور که می دانید، در زبان عربی، روز به معنای دوران نیز به کار می رود، به طور مثال در مورد قیامت گفته می شود یوم القیامه که بیانگر یک روز با تعداد ساعت مشخص نیست بلکه بیانگر دوران دیگر است(2). بنابراین مطلب، خداوند آسمان و زمین را در شش دوره آفریده است.

    در مورد اینکه چرا خداوند آسمان و زمین را به یک باره نیافرید و بلکه در شش دوره آفرید نیز باید توجه کرد که خداوند بر طبق حدیثی که در ادامه می آید مشیت خداوند بر این است که امور جهان را از راه اسباب آنها ایجاد نماید:
    ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها - با ابی الله ان یجری الاشیاء الاسباب - فجعل لکل شی ء سببا و لکل سبب شرحا و جعل لکل شرح علما و جعل لکل علم بابا ناطقا (3)
    خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی خداوند برای هر چیز سببی و برای هر سبب حکمتی و برای هر حکمتی دانشی و برای هر دانشی دروازه گویایی قرار داده است.
    بنابراین خداوند خلقت جهان را نیز از راه تمهید مقدمات و با طی مراحل، ایجاد کرده است و این مسئله به خواست و مشیت خود بوده است.

    موفق باشید




    1.
    السجده-4
    2. برای اطلاع بیشتر به جلد ششم تفسیر نمونه، صفحه 200 به بعد، مراجعه کنید.
    3.
    مجمع البحرین ماده سبب

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها


    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    ]خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی خداوند برای هر چیز سببی و برای هر سبب حکمتی و برای هر حکمتی دانشی و برای هر دانشی دروازه گویایی قرار داده است.
    بنابراین خداوند خلقت جهان را نیز از راه تمهید مقدمات و با طی مراحل، ایجاد کرده است و این مسئله به خواست و مشیت خود بوده است.

    موفق باشید




    1.
    السجده-4
    2. برای اطلاع بیشتر به جلد ششم تفسیر نمونه، صفحه 200 به بعد، مراجعه کنید.
    3.
    مجمع البحرین ماده سبب
    باسلام
    فکرنمیکنم منظورازافرینش شش روزه زمان سبب ها وحکمت هابوده باشدزیراخداوندسریع الحساب است وحکیم پس قطعا افرینش درشش روزنشانه ای غیرازانچه فرمودیدبایدوجودداشته باشد که شایدشش ویژگی عالم ماده باشدکه درابتدااشتباه بیان شد
    یاحق

  9. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    فکرنمیکنم منظورازافرینش شش روزه زمان سبب ها وحکمت هابوده باشدزیراخداوندسریع الحساب است وحکیم پس قطعا افرینش درشش روزنشانه ای غیرازانچه فرمودیدبایدوجودداشته باشد که شایدشش ویژگی عالم ماده باشدکه درابتدااشتباه بیان شد
    یاحق
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    اینکه خداوند حکیم و سریع الحساب است، منافاتی با حدیثی که بیان شد ندارد. اتفاقا خداوند از آن رو که حکیم است از طریق اسباب، مشیت خود را جاری می کند. و سریع الحساب بودن نیز به معنای آن نیست که امور بدون طی شدن مقدماتشان، تحقق یابند.
    بنابراین نتیجه گیری شما در مورد غلط بودن پاسخ بنده به دلیل دو وصف فوق الذکر، صحیح نیست.

    موفق باشید

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    اینکه خداوند حکیم و سریع الحساب است، منافاتی با حدیثی که بیان شد ندارد. اتفاقا خداوند از آن رو که حکیم است از طریق اسباب، مشیت خود را جاری می کند. و سریع الحساب بودن نیز به معنای آن نیست که امور بدون طی شدن مقدماتشان، تحقق یابند.
    بنابراین نتیجه گیری شما در مورد غلط بودن پاسخ بنده به دلیل دو وصف فوق الذکر، صحیح نیست.

    موفق باشید
    باسلام
    درسته میفرمایید مقدمات این مدت طول کشیده ولی ایا نباید نشانه ای باشد دراین مدت واینکه چرا نه روز نباشه اصلا چه لزومی بودخدااین روبیان کنه صحبت حقیردرمورد جزیات مقدمات هست
    یاحق

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    درسته میفرمایید مقدمات این مدت طول کشیده ولی ایا نباید نشانه ای باشد دراین مدت واینکه چرا نه روز نباشه اصلا چه لزومی بودخدااین روبیان کنه صحبت حقیردرمورد جزیات مقدمات هست
    یاحق
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    اینکه چرا این دوره ها، شش دوره بوده است و کمتر یا بیشتر نبوده، بنده نمی دانم اما علت بیان آنها توسط خداوند از آنروست که انسان ها را با خلقت جهان و نیز عظمت آن آشنا کند و از این طریق زمینه ای ایجاد کند تا انسانها جهان را به مثابه ی آیتی بزرگ از سوی خداوند درک کنند و بر ایمان شان افزوده شود.

    موفق باشید

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    جمع بندی




    پرسش:
    علت آفرینش دنیا در هفت روز چیست؟


    پاسخ:
    طبق آنچه در قرآن کریم بیان شده است، خداوند دنیا را در شش روز آفریده است: «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَکُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِیٍّ وَ لَا شَفِیعٍ أَفَلَا تَتَذَکَّرُونَ»؛ خداوند کسى است که آسمان ها و زمین و آنچه را میان این دو است در شش روز [= شش دوران‏] آفرید، سپس بر عرش (قدرت) قرار گرفت؛ هیچ سرپرست و شفاعت کننده ‏اى براى شما جز او نیست؛ آیا متذکّر نمى‏ شوید.؟!(1)
    با توجه به این آیه مطلبی که در مورد خلقت در هفت روز بیان کردید، صحیح نیست.

    نکته دیگری که باید مورد توجه باشد این است که شش روز لزوما به معنای شش روز 24 ساعته نیست زیرا همان طور که می دانید، در زبان عربی، روز به معنای دوران نیز به کار می رود، به طور مثال در مورد قیامت گفته می شود یوم القیامه که بیانگر یک روز با تعداد ساعت مشخص نیست بلکه بیانگر دوران دیگر است.(2)؛ بنا بر این مطلب، خداوند آسمان و زمین را در شش دوره آفریده است.

    در مورد این که چرا خداوند آسمان و زمین را به یک باره نیافرید و بلکه در شش دوره آفرید نیز باید توجه کرد که خداوند بر طبق حدیثی که در ادامه می آید مشیت خداوند بر این است که امور جهان را از راه اسباب آن ها ایجاد نماید: «ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها - با ابی الله ان یجری الاشیاء الاسباب - فجعل لکل شی ء سببا و لکل سبب شرحا و جعل لکل شرح علما و جعل لکل علم بابا ناطقا»؛ خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی خداوند برای هر چیز سببی و برای هر سبب حکمتی و برای هر حکمتی دانشی و برای هر دانشی دروازه گویایی قرار داده است.(3)

    بنا بر این خداوند خلقت جهان را نیز از راه تمهید مقدمات و با طی مراحل، ایجاد کرده است و این مسئله به خواست و مشیت خود بوده است.

    ________
    (1) السجده/ 4.
    (2) برای اطلاع بیشتر به جلد ششم تفسیر نمونه، صفحه 200 به بعد، مراجعه کنید.
    (3) مجمع البحرین ماده "سبب".

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۵/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۲:۱۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  16. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود