صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شادی در دین (سلمان فارسي، بچه تيلياردر )

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مذهبی و ادبیات
    نوشته
    5
    حضور
    4 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    26

    شادی در دین (سلمان فارسي، بچه تيلياردر )




    چرا دین اسلام شاد نیست؟ جای شادی در دین اسلام کجاست؟
    الان اگه یه جوون یا نوجون از من بپرسند که به چه روشی میشه در دین اسلام شاد بود و تخلیه ی هیجانی کرد من نمیدونم چه پاسخی باید بدم.
    دقت کنید که منظور من از هیجان و شادی چیزیه که در بقیه ادیان و عرفان های نوظهور به وفور دیده میشه و جوون رو جذب میکنه. من وقتی میخام دین اسلام رو برای جوون توصف کنم و برتری اون رو نسبت به بقیه ادیان و عرفان ها بگم به برتری عقلی، استدلالی، فکری ، تاریخی و محتوایی اون بخوبی میتونم اشاره کنم اما جوون و نوجوون ما که فقط با عقل و فکر سروکار نداره... اون احتیاج به هیجان و شادی هم داره... جای شادی تو دین ما کجاست؟ وقتی گفته : موسیقی و غنا حرام، رقص حرام.... خود شخص من احتیاج به توجیه ندارم اما واقعا نمیدونم چه جایگزینی تو دین اسلام هست که میشه به جوون معرفی کرد بجای این چیزا... چطوری باید اسلام رو در مقابل ادیان و عرفان های دیگه در این زمینه و پیروز کرد؟
    جوون بگه دینتون همش عزاداری و تفکر و عبادت و ... دیگست و من نمیتونم هیجانات خودم رو با شادی تخلیه کنم، شما چه جوابی برای دفاع از اسلام دارید؟
    فربی احمد شی عندی

  2. صلوات ها 18


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست





    شادی در دین (سلمان فارسي، بچه تيلياردر )








    کارشناس بحث: استاد حامی

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ در ساعت ۲۱:۴۵ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    سلام و عرض ادب خدمت شما خواهر محترم
    سؤال تان خيلي دقيق است و القا پاسخ به نوجوان و جوان كه سرشار از انرژي و هيجان است و در دوران بحران هويت قرار دارد سخت است.
    پاسخ اين پرسش نياز به مقدماتي دارد كه شايد بهترين راه براي توضيح شادي در اسلام بيان پاسخ در قالب مثال باشد:
    مثال يك:
    يك كُشتي گير يا فوتباليست يا كنكوري را در نظر بگيريد او براي رسيدن به موفقيت در رشته مورد دلخواه خود با جان و دل برخي از محدوديت ها را مي پذيرد و حتي خود را در برنامه محدود كننده تري هم قرار مي دهد. وقتي كه جوانان همسن و سال ايشان در گردش و تفريح و شب نشيني هستند ايشان با سختي تلاش ( بدني يا علمي) مي كند، برخي از غذاها و نوشيدني ها را زير نظر مربي مصرف مي كند و از برخي ديگر اجتناب مي كند. تلاش مي كند وزن خود را در حدي معين نگاه دارد و....اين فرد براي رسيدن به مطلوب خود اين محدوديت ها را مي پذيرد و از آنها دلگير نمي شود طوري كه زانوي غم در بغل بگيرد و زندگي را براي خود و اطرافيان خود تلخ كند. چرا چون هدف والايي دارد.

    شادي در اسلام
    نيز ما با شناخت عميق اصول دين را باور كرده ايم. زندگي را محدود به اين دنيا نمي دانيم و براي رسيدن به هدف والاي خود محدوديت ها را مي پذيريم.
    بنابراين شادي در عرفان اسلامي را نبايد با عرفان ها و معنويت هاي لائيك و سكولار مقايسه كنيم و همان مقدار هيجان را به هر روشي طلب كنيم. همان گونه كه فرد كنكوري زماني كه براي كنكور مطالعه مي كند شادي خاص خودش را بايد در نظر بگيرد و خود را با جوانان بيكار يا انهايي كه هدفي ندارند و خوش گذرانند مقايسه نكند.

    فرق شادي و شادكامي
    بايد بين هيجان شادي كه مقطعي است با شادكامي كه قرين رضايت از زندگي و با دوام است فرق قائل شويم.
    ممكن است فردي جلوه هاي شادي مختلفي براي خود ايجاد كند ولي در كل بي نشاط و ناشادكام باشد و از زندگي خودناراضي.
    دربرابر ممكن است فرد دينداري به خاطرات حوادث يا استرس هاي طبيعي دروني و بيروني ناشاد شود ولي او از كل زندگي راضي است و شادكام
    بزرگي مي گفت: يكي از علما در بيمارستان به دليل تصادف بستري شده بود و نوه يا فرزند ايشان از دنيا رفته بود خواستم با او همدلي كنم كه خيلي اذيت شدي. او گفت: ندانم خوش يا كه ناخوش كدام است
    خوش آن است بر من كه او مي پسند
    آيا افرادي كه در زندگي خود فلسفه اي و معنايي براي زندگي ندارند و جهان بيني آنها توحيدي نيست مي توانند براي رنج هاي اجتناب ناپذير زندگي مانند بيماري هاي لاعلاج و مرگ معنايي بيابند؟
    خودكشي ها و افسردگي هاي اين گروه حاكي از اين است كه خير.
    در مشاوره ها مي بينيم كه يك دختر كه به هر دليلي سن ازدواج بسيار بالا رفته و ذهبي است با دختري كه شرايط مشابه را دارد ولي مذهبي نيست ، قابل مقايسه نيستند و اولي چون حكمت و مقدرات الهي و امتحان خداوند را در نظر دارد با اين سختي سازگار مي شود و راضي است به رضاي خدا ولي دومي افسرده مي شد و گروهي هم خودزني يا خودكشي مي كني.

    ادامه دارد...

    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۲:۱۰
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    لشكر عقل و لشكر جهل
    در حديثي از امام صادق(ع) تنبلي و كسالت از لشكريان جهل و نشاط و شادابي از لشكريان عقل شمرده شده است. اسلام با شادي هايي مخالف است كه ما را از مسير رشد و كمال مان باز مي دارد. ولي شادي هاي همسوي با هدف زندگي محدود نيستند براي همين است كه افرادي كه با عالمان ديني ارتباط نزديك و انس دارند مي بينند كه برخلاف شايعات ايشان خوش مشرب و شوخ طبع هستند.

    برخي از جلوه هاي شادي در اسلام
    ازدواج
    ورزش هاي مشروع ( پياده روي، كشتي، كوهنوردي، شنا، اسب سواري، اتومبيل راني و...)
    سياحت و گردش گروهي و فردي
    عطر و ادكلن
    خوردني هاي و نوشيدني هاي مشروع و نشاط بخش
    شوخ طبعي و مزاح متعادل حلال
    موسيقي طبيعت زنده
    نرم افزارهاي موسيقي طبيعت
    موسيقي هاي غير لهوي( مشهور علما: استفاده از موسيقي اي كه مخصوص مجالس گناه و مطرب نيست بدون اشكال است شرعا)
    رقص ( مشهور علما: رقص زن براي شوهرش اشكال ندارد)
    .
    .
    .
    حدود 8 سال قبل در جلسه اي آيت الله مصباح يزدي فرمودند جا دارد بحث شادي و غم در اسلام موضوعات پايان نامه هاي متعددي قرار گيرد و از جوانب مختلف بحث شود.
    خدا رو شكر اين سال هاي اخير پايان نامه ها، مقالات، كتاب هاي متعددي در اين زمينه نوشته شده است و جلسات متعددي در اين زمينه در برنامه سمت خدا و جلسات خانه خوبان موسسه اموزشي و پژوهشي قم، برگزار شد و نرم افزارهايي توليد شده است.

    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۰:۰۶
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات ها 15


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  11. صلوات ها 12


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  13. صلوات ها 11


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    فرق شادي و شادكامي
    بايد بين هيجان شادي كه مقطعي است با شادكامي كه قرين رضايت از زندگي و با دوام است فرق قائل شويم.
    ممكن است فردي جلوه هاي شادي مختلفي براي خود ايجاد كند ولي در كل بي نشاط و ناشادكام باشد و از زندگي خودناراضي.
    دربرابر ممكن است فرد دينداري به خاطرات حوادث يا استرس هاي طبيعي دروني و بيروني ناشاد شود ولي او از كل زندگي راضي است و شادكام
    بزرگي مي گفت: يكي از علما در بيمارستان به دليل تصادف بستري شده بود و نوه يا فرزند ايشان از دنيا رفته بود خواستم با او همدلي كنم كه خيلي اذيت شدي. او گفت: ندانم خوش يا كه ناخوش كدام است
    خوش آن است بر من كه او مي پسند
    آيا افرادي كه در زندگي خود فلسفه اي و معنايي براي زندگي ندارند و جهان بيني آنها توحيدي نيست مي توانند براي رنج هاي اجتناب ناپذير زندگي مانند بيماري هاي لاعلاج و مرگ معنايي بيابند؟
    خودكشي ها و افسردگي هاي اين گروه حاكي از اين است كه خير.
    در مشاوره ها مي بينيم كه يك دختر كه به هر دليلي سن ازدواج بسيار بالا رفته و ذهبي است با دختري كه شرايط مشابه را دارد ولي مذهبي نيست ، قابل مقايسه نيستند و اولي چون حكمت و مقدرات الهي و امتحان خداوند را در نظر دارد با اين سختي سازگار مي شود و راضي است به رضاي خدا ولي دومي افسرده مي شد و گروهي هم خودزني يا خودكشي مي كني.
    در بدترين شرايط، يك فردي كه مذهبي است چون دنيا را پايان زندگي نمي بيند مي تواند شاد باشد مانند شادي ياران امام حسين عليهم السلام و رزمندگان در جنگ تحميلي ايران و آزادگان.
    براي مطالعه بيشتر رك:
    فرهنگ جبهه(شوخ طبعي ها)، سيدمهدي فهيمي، نشر سروش
    طنز در اسارات
    روايات خاطرات طنز در جبهه
    راه رفتن كلاغ(خاطرات طنز آزادگان)، داود گودرزی،انتشارات معتبر، اهواز.
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  15. صلوات ها 14


  16. #8

  17. صلوات ها 12


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    اصول دين كد شادكامي
    يافتن پاسخ پرسش هاي اصلي :
    من كيم؟
    با كيم؟
    از كجا آمده ام؟
    چرا آمده ام؟
    تا كي اينجام؟
    كي مي روم؟
    كجا مي روم
    اساس شادكامي است . شادكامي هاي ديگر اگر بر اين فنداسيون سوار نشوند سخت سست هستند.

    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۹:۵۸
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  19. صلوات ها 14


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط مربی نمایش پست ها
    چرا دین اسلام شاد نیست؟ جای شادی در دین اسلام کجاست؟
    سلام
    امروز داشتم کتاب شریف کافی را مطالعه می کردم به این روایات رسیدم حال گفتم این روایات را برای شما هم قرار دهم ان شاء الله مفید واقع شود.
    الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 663

    بَابُ الدُّعَابَةِ وَ الضَّحِكِ
    باب شوخى و خنده‏


    1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى‏ عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ يَكُونُ مَعَ الْقَوْمِ فَيَجْرِي بَيْنَهُمْ كَلَامٌ يَمْزَحُونَ وَ يَضْحَكُونَ فَقَالَ لَا بَأْسَ‏ مَا لَمْ يَكُنْ فَظَنَنْتُ أَنَّهُ عَنَى الْفُحْشَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَأْتِيهِ الْأَعْرَابِيُّ فَيُهْدِي لَهُ الْهَدِيَّةَ ثُمَّ يَقُولُ مَكَانَهُ أَعْطِنَا ثَمَنَ هَدِيَّتِنَا فَيَضْحَكُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ كَانَ إِذَا اغْتَمَّ يَقُولُ مَا فَعَلَ الْأَعْرَابِيُّ لَيْتَهُ أَتَانَا.

    معمر بن خلاد گويد: از حضرت رضا عليه السلام پرسيدم: و عرضكردم: قربانت گردم مردى در ميان جمعى است و سخنى بميان آيد و آنها شوخى كنند و بخندند؟ فرمود: باكى نيست تا آنجا كه نباشد- و گمانم كه مقصودش فحش بود- (يعنى در صورتى كه بفحش و هرزه گوئى نكشد، و فحش در آن نباشد) سپس فرمود: همانا رسول خدا (ص) اين گونه بود كه عرب بيابانى نزدش مى‏آمد و هديه‏اى برايش مى‏آورد و همان جا ميگفت: بهاى هديه ما را بده، پس رسول خدا (ص) ميخنديد، و هر زمان كه اندوهگين‏ ميشد ميفرمود: آن عرب بيابانى چه شد؟ كاش نزد ما مى‏ آمد.



    2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ شَرِيفِ بْنِ سَابِقٍ‏ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ فِيهِ دُعَابَةٌ قُلْتُ وَ مَا الدُّعَابَةُ قَالَ الْمِزَاحُ‏.
    فضل بن أبى قره گويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود: هيچ مؤمنى نيست جز اينكه در او دعابة هست، من عرض كردم: دعابة چيست؟ فرمود: مزاح و شوخی کردن


    3- عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَلَّامٍ عَنْ يُوسُفَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ يُونُسَ الشَّيْبَانِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ كَيْفَ مُدَاعَبَةُ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قُلْتُ قَلِيلٌ قَالَ فَلَا تَفْعَلُوا فَإِنَّ الْمُدَاعَبَةَ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وَ إِنَّكَ لَتُدْخِلُ بِهَا السُّرُورَ عَلَى أَخِيكَ وَ لَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُدَاعِبُ الرَّجُلَ يُرِيدُ أَنْ يَسُرَّهُ.

    يونس شيبانى گويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود: شوخى كردن شما با همديگر چگونه است؟ عرضكردم: اندك است، فرمود: اين گونه نباشيد زيرا شوخى از خوش خلقى است، و تو بدان وسيله برادرت را خوشحال و مسرور كنى، و هر آينه رسول خدا (ص) با كسى شوخى ميكرد و ميخواست كه او را شاد و مسرور كند.


  21. صلوات ها 14


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. منبع اين حديث؟: جلوي كسي، كسي را تعريف نكنيد
    توسط forghan در انجمن احادیث معصومین (ع)
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۲, ۰۸:۰۶
  2. تك بيتي، دوبيتي هاي طوفان
    توسط seyed در انجمن ادبیات و پیامک مذهبی
    پاسخ: 31
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۰۱, ۱۴:۵۲
  3. پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۲۳, ۰۸:۱۰
  4. وحدت اعتقادي، وحدت سياسي
    توسط zizo در انجمن مذاهب اسلامی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۱۵, ۱۹:۲۸
  5. تخلفات اخلاقي، حرفه اي و تعرفه هاي مشاوران
    توسط حامی در انجمن مشکلات و اختلالات رواني
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۲۱, ۲۱:۴۷

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۳/۱۷, ۱۸:۳۰ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود