صفحه 1 از 39 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا گذاشتن شرط برای ازدواج مجدد مرد، اشکالی دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    ❤خدا و ائمه تنها کسایین که دارم❤
    نوشته
    734
    حضور
    36 روز 9 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2995

    آیا گذاشتن شرط برای ازدواج مجدد مرد، اشکالی دارد؟




    با سلام و احترام

    یکی از مسائلی که خانم ها به مهریه بالا روی آوردن ترس از خیانت همسرشون هست.

    ولی خب می شه از راه های دیگه جلو این کار رو بگیریم به جای اینکه مهریه رو بالا ببریم

    مثلا در عقدنامه شرط کنیم که : مرد تحت هیچ شرایطی(مگر با اجازه همسر اول) حق ازدواج مجدد(چه دائم چه موقت) رو ندارد، و اگر این کار را انجام بدهد مرد موظف به دادن 1000 سکه طلا به دختر می شود و دختر می تواند بی هیچ شرطی از مرد جدا شود

    و یکی دیگه اینکه به زن هم حق طلاق داده بشه

    و مرد هم در سلامت کامل جسمی و روحی اون رو امضا می کنه

    آیا در این شرایط حق ازدواج مجدد از مرد سلب میشه مگر اینکه بتونه رضایت زنش رو بدست بیاره؟

    و آیا اصلا همچین شرطی درست هست و از نظر قانونی منعی نداره؟

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58327



    با نام و یاد دوست





    آیا گذاشتن شرط برای ازدواج مجدد مرد، اشکالی دارد؟








    کارشناس بحث: استاد سجاد


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط Ṃᾄʀẓἷἔ نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    یکی از مسائلی که خانم ها به مهریه بالا روی آوردن ترس از خیانت همسرشون هست.

    ولی خب می شه از راه های دیگه جلو این کار رو بگیریم به جای اینکه مهریه رو بالا ببریم

    مثلا در عقدنامه شرط کنیم که : مرد تحت هیچ شرایطی(مگر با اجازه همسر اول) حق ازدواج مجدد(چه دائم چه موقت) رو ندارد، و اگر این کار را انجام بدهد مرد موظف به دادن 1000 سکه طلا به دختر می شود و دختر می تواند بی هیچ شرطی از مرد جدا شود
    عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    چنین شرطی از نظر شرعی مانع ندارد و تکلیفا مرد حق ازدواج مجدد نخواهد داشت.

    از نظر قانون هم باید از مراجع قانونی و سر دفتران ازدواج سؤال بفرمایید.

    در پناه حضرت حق باشید

    پی نوشت:
    استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ در ساعت ۰۶:۱۰

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    الکترونیک . کامپیوتر . طراحی صنعتی
    نوشته
    433
    حضور
    16 روز 16 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1262



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    چنین شرطی از نظر شرعی مانع ندارد و تکلیفا مرد حق ازدواج مجدد نخواهد داشت.

    از نظر قانون هم باید از مراجع قانونی و سر دفتران ازدواج سؤال بفرمایید.

    در پناه حضرت حق باشید

    پی نوشت:
    استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

    سلام
    طبق نظر مشهور فقها زن چنین اجازه ای ندارد.
    فتاوای مراجع محترم آیات عظام امام خمینی،آیت الله بهجت،آیت الله خامنه‏ اى،آیت الله فاضل،آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله نورى همدانی در مورد این که آیا زن اول می تواند شرط کند که : برای ازدواج مجدد اجازه زن لازم است، یا شرط کند که در صورت ازدواج مجدد، زن وکیل باشد که خودش را طلاق بدهد، بدین قرار است

    خیر، این شرط صحیح و نافذ نیست ولى اگر شرط کند که: «زن وکیل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نماید، خود را طلاق دهد»، صحیح است. ( امام، استفتاءات، ج3، احکام ازدواج، س 55 آیت‏الله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 907 آیت ‏الله خامنه‏اى، استفتاء، س 7 آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1533 آیت‏الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 637 و توضیح‏المسائل، م 2534 دفتر آیت‏الله بهجت. با استفاده از نرم افزار پرسمان)

    خوب باید ببنید آقا داماد مرجع تقلیدشون کی هستش ... بعدش شرط ضمن عقد کنین که مرجعه تقلیدشون رو عوض نکنن ... و در نهایت شرط ضمن عقد بزارین که همسر دوم اختیار نکنند ...
    ویرایش توسط الهه خشم : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۹:۵۷
    پر و بال عشق آنقدر توانمند نیست که بتوان در دره خودسوزی پرید و به باز شدن و اوج گرفتن دوباره اطمینان داشت .

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    آيا زن مى تواند در ضمن عقد ازدواج، شرط كند كه شوهر او همسر دوم اختيار نكند؟
    آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل، مكارم و نورى: خير، اين شرط صحيح و نافذ نيست ؛ ولى اگر شرط كند كه: «زن وكيل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نمايد، خود را طلاق دهد»، صحيح است.419
    آيات عظام تبريزى، سيستانى و صافى: آرى، اين شرط صحيح و نافذ است و اگر شوهر بعد از ازدواج، به اين شرط عمل نكرد و ازدواج مجدد نمود، گناه كرده است.420
    آيه اللّه  وحيد: بنابر احتياط واجب، اين شرط صحيح و نافذ نيست ؛ ولى اگر شرط كند كه: «زن وكيل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نمايد، خود را طلاق دهد»، صحيح است.421

    419. امام، استفتائات، ج 3، احكام ازدواج، س 55 ؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 907 ؛ خامنه اى، استفتاء، س 7 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1533 ؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 637 و توضيح المسائل، م 2534 ؛ دفتر: بهجت.
    420. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 333 ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1395 ؛ صافى، جامع الاحكام،2، 1255.
    421. وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1359.

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    باب شرط عدم ازدواج با زن دیگر:

    1- حماده دختر حسن و خواهر ابوعبیده حذاء برایم گفت از امام صادق علیه السلام درباره مردی که با زنی ازدواج کرده است و در برابر او متعهد شده که با حضور او زنی دیگر نگیرد و آن زن توافق کرده که همین تعهد، مهر او باشد، پرسیدم.
    حضرت فرمود: این شرط فاسد است. ازدواج جز بر مبنای یک درهم یا دو درهم نمی شود.

    (کافی ج 5 ص 381- سند ضعیف)

    2- زراره گوید: ضریس برای همسرش دختر حمران این شرط را پذیرفته بود که با وجود او زن دیگری نگیرد و نیز هرگز کنیزی اختیار نکند چه همسرش زنده باشد یا مرده باشد و در برابر زن هم پذیرفته بود که بعد از ضریس ازدواج نکند و هر دو تعهد کرده بودند که اگر به این شرط در برابر دیگری وفادار نمانند، قربانی کنند و حج به جا آورند و شتر قربانی کنند و همه مال شان را در میان فقیران تقسیم کنند. زراره گوید: ضریس خدمت امام صادق علیه السلام رسید و شرط و تعهد فوق را ذکر کرد. امام علیه السلام فرمود: دختر حمران حرمت ویژه ای دارد ولی احترام او ما را از گفتن حق برای تو باز نمیدارد. برو و ازدواج کن و کنیز بگیر چرا که آن شرط اعتباری ندارد و چیزی بر عهده تو و او نیست و آنچه را که با هم تعهد کردید ارزشی ندارد.
    زراره گوید: ضریس پس از گفتار امام علیه السلام کنیزی اختیار کرد و از او صاحب فرزندانی شد.
    (کافی ج 5 ص 403- در یک سند ضعیف و یک سند موثق)

    3- منصور بن بذرج گوید: به امام کاظم علیه السلام گفتم: مردی از شیعیان شما با زنی ازدواج کرد سپس او را طلاق داد و آن زن از وی جدا شد. مرد تصمیم دارد که به زن رجوع کند ولی زن نمیپذیرد مگر با این شرط که مرد نذر کند که زن را طلاق ندهد و با داشتن وی همسری دیگر نگیرد. مرد هم این نذر را برای زن کرد بعدا قصد میکند که ازدواج کند چگونه و چه باید بکند؟ حضرت فرمود: کار بدی کرده است او چه میداند که در آینده چه تصمیمی میگیرد؟ به او بگو که به شرطش نسبت به زن عمل کند چون رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مومنان پایبند به شرط ها و تعهدهایشان هستند.
    (تهذیب ج 7 ص 371- موثق)

    4- منصور بن بذرج گوید: به امام کاظم علیه السلام گفتم: فدایت شوم شریکی دارم که همسرش را طلاق داده است. عده تمام و آن زن از او جدا شده است. هم اکنون شریکم میخواهد مجددا با او ازدواج کند آن زن میگوید سوگند به خدا با تو ازدواج نخواهم کرد مگر این که نزد خدا برای من ملتزم شوی که مرا طلاق ندهی و با وجود من زن دیگری نگیری. حضرت پرسید: آیا آن مرد چنین کرد؟ گفتم: آری فدایت شوم انجام داد. حضرت فرمود: بد کاری کرده است. او چه میداند که در دلش روز و شب چه می افتد؟ آنگاه امام افزود: هم اکنون به او بگو که به شرط خویش برای زن وفادار باشد چرا که پیامبر خدا فرمود: مسلمانان باید به شرطهای خویش پایبند باشند. گفتم: فدایت شوم! من در گوشه ای از مساله شک دارم. حضرت فرمود: عمران تو را میبیند؟ آیا او با تو در مدینه نیست؟ گفتم: چرا (با من هست).
    حضرت فرمود: به عمران بگو مساله را بنویسد و برایم بفرستد. منصور گوید پس از آن عمران نزد ما آمد و مساله را بدون تفاوتی با سوال پیشین برای حضرت نوشتیم. پس از مدتی عمران بازگشت و مرا در بازار گندم فروشان دید. شانه اش را به شانه ام مالید و گفت: حضرت تو را سلام می رساند و می فرماید: به آن فرد بگو به شرط خویش وفا کند.
    (کافی ج 5 ص 404- موثق)
    ویرایش توسط 『طلوع』 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۱:۱۳

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    چنین شرطی از نظر شرعی مانع ندارد و تکلیفا مرد حق ازدواج مجدد نخواهد داشت.
    سلام
    از این فتوا مطمئن هستید؟
    چند سوال دارم:
    1-در صورتی که مرد ازدواج کند آیا عقد دوم باطل است و یا نهایتا مرتکب گناهی شده به دلیل اینکه به شرایط عمل نکرده اما عقد دوم صحیح است؟
    2-در صورتی که مرد ازدواج کند شرعا وظیفه اوست که آن مبلغ جریمه را بدهد؟ (فرض سوال این بود که اگر زادواج کند باید 1000 سکه بدهد)

    ویرایش توسط علــی : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۱:۵۲

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط الهه خشم نمایش پست ها
    بعدش شرط ضمن عقد کنین که مرجعه تقلیدشون رو عوض نکنن
    سوال از کارشناس محترم
    آیا زن می تواند در ضمن عقد شرط کند که مرد حق ندارد در صورتی که تشخیص دهد مرجع دیگری اعلم است مرجعش را عوض کند؟


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    نقل قول نوشته اصلی توسط **تبسم** نمایش پست ها
    باب شرط عدم ازدواج با زن دیگر:
    سلام بهتر نیست فقط از احادیثی که سندی قوی دارند استفاده کنید
    دو حدیث بالایی چیزی جز عهدشکنی و عدم تعهد به قول و پیمان رو به مسلمین نشان نمیدهد
    نتایج درخشانی هم به دنبال ندارد انسان به عهد با همسر خودش عمل نکنه میخواد به تعهدش در قبال بیگانه و غریبه پایبند باشه


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    سلام بهتر نیست فقط از احادیثی که سندی قوی دارند استفاده کنید
    دو حدیث بالایی چیزی جز عهدشکنی و عدم تعهد به قول و پیمان رو به مسلمین نشان نمیدهد
    نتایج درخشانی هم به دنبال ندارد انسان به عهد با همسر خودش عمل نکنه میخواد به تعهدش در قبال بیگانه و غریبه پایبند باشه
    بسیاری از شرط ها باطل است و نیازی به عمل کردن به آنها نیست از لحاظ شرع


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 39 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۰۶, ۱۴:۳۹ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود