صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زن ذلیلی در اسلام ؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مداحی آقا امام زمان و امام حسین ، موزیک غمگین
    نوشته
    678
    حضور
    25 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    2258

    زن ذلیلی در اسلام ؟!




    با سلام خدمت اساتید محترم
    اگر امکانش هست این احادیث رو از لحاظ سندی بررسی کنید که در همین سایت قرار داده شده

    حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:


    روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما در منزل وارد شد. فاطمه علیها السلام نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می کردم.


    آن حضرت مرا با لقب ابالحسن می خواندند، عرض کردم: بفرمایید.


    اظهار داشتند:


    « بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می گویم!




    هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند


    ، مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد، ثواب یک سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب هایش را به عبادت ایستاده، شب زنده داری کرده باشد. و خداوند به او ثوابی می بخشد که به انبیای صابر خود مثل حضرت داوود و یعقوب و عیسی علیهم السلام بخشیده باشد.



    ای علی!
    کسی که در کارهای خانه به همسر خود بدون سرکشی و دلتنگی و تکبر خدمت نماید، پروردگار اسمش را در دفتر شهدا ثبت می کند و برایش به هر روز و شبی ثواب هزار شهید و به هر قدمی که بر می دارد به آن مرد ثواب حج و عمره می دهد و به هر قطره ای که از بدنش عرق بیاید یک خانه در بهشت برایش منظور می نماید.



    ای علی!
    یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنه ای که برای رضای خداوند رحمان سیر گردد و هزار برهنه را پوشاند و هزار اسب در راه پروردگار دادن و برایش بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زبور و قرآن است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقراست


    و چنین مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر این که جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند.



    ای علی!
    کسی که روگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش بدون حساب وارد بهشت می شود.



    ای علی!
    خدمت به همسر کفاره ( پاک کننده) گناهان کبیره است و خاموش کننده آتش خشم پروردگار جبار و صداق ازدواج با حور العین و این خدمت موجب زیادی خوبی ها و علو مقام است.



    ای علی!
    خدمتکار همسر نمی شود مگر شخص صدیق و درستکار و یا شهید و یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد»


    بحار ج 13 ص 133 چاپ ایران و جامع الاخبار ص 102 به نقل از رساله حقوق امام سجاد شرح نراقی


    یکمی ثواب هاش زیاده و لااقل معقول نیست
    اگر امکانش هست کامل و یا بعضی از این احادیث رو بررسی کنید
    من با اصل موضوع مخالف نیستم ، فقط میخوام ببینیم که سند این احادیث قویه یا نه
    ممنون
    چشم ها را شستم جور دیگر دیدم

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58313



    با نام و یاد دوست





    زن ذلیلی در اسلام ؟!








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی اعصاب نمایش پست ها
    با سلام خدمت اساتید محترم
    اگر امکانش هست این احادیث رو از لحاظ سندی بررسی کنید که در همین سایت قرار داده شده
    حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما در منزل وارد شد. فاطمه علیها السلام نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می کردم.
    آن حضرت مرا با لقب ابالحسن می خواندند، عرض کردم: بفرمایید. اظهار داشتند:« بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می گویم! هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند، مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد، ثواب یک سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب هایش را به عبادت ایستاده، شب زنده داری کرده باشد. و خداوند به او ثوابی می بخشد که به انبیای صابر خود مثل حضرت داوود و یعقوب و عیسی علیهم السلام بخشیده باشد.
    ای علی! کسی که در کارهای خانه به همسر خود بدون سرکشی و دلتنگی و تکبر خدمت نماید، پروردگار اسمش را در دفتر شهدا ثبت می کند و برایش به هر روز و شبی ثواب هزار شهید و به هر قدمی که بر می دارد به آن مرد ثواب حج و عمره می دهد و به هر قطره ای که از بدنش عرق بیاید یک خانه در بهشت برایش منظور می نماید.
    ای علی!
    یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنه ای که برای رضای خداوند رحمان سیر گردد و هزار برهنه را پوشاند و هزار اسب در راه پروردگار دادن و برایش بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زبور و قرآن است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقراست و چنین مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر این که جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند.
    ای علی! کسی که روگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش بدون حساب وارد بهشت می شود.
    ای علی! خدمت به همسر کفاره ( پاک کننده) گناهان کبیره است و خاموش کننده آتش خشم پروردگار جبار و صداق ازدواج با حور العین و این خدمت موجب زیادی خوبی ها و علو مقام است.
    ای علی! خدمتکار همسر نمی شود مگر شخص صدیق و درستکار و یا شهید و یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد»بحار ج 13 ص 133 چاپ ایران و جامع الاخبار ص 102 به نقل از رساله حقوق امام سجاد شرح نراقی
    یکمی ثواب هاش زیاده و لااقل معقول نیست
    اگر امکانش هست کامل و یا بعضی از این احادیث رو بررسی کنید
    من با اصل موضوع مخالف نیستم ، فقط میخوام ببینیم که سند این احادیث قویه یا نه
    ممنون
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    و سلام وعرض ادب واحترام
    اصل این روایت در کتاب جامع الاخبار اثر شيخ تاج الدين، محمد بن محمد بن حيدر شعيرى، از علماى قرن ششم هجرى‏ آمده است ومرحوم مجلسی نیز از این کتاب این روایت را نقل فرموده اند.
    اما اصل روایت:
    الفصل التاسع و الخمسون في خدمة العيال‏

    عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ‏ دَخَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فَاطِمَةُ جَالِسَةٌ عِنْدَ الْقِدْرِ وَ أَنَا أُنَقِّي الْعَدَسَ قَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ اسْمَعْ مِنِّي وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَنْ أَمَرَ رَبِّي مَا مِنْ‏ رَجُلٍ‏ يُعِينُ‏ امْرَأَتَهُ‏ فِي‏ بَيْتِهَا إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَ دَاوُدَ النَّبِيَّ وَ يَعْقُوبَ وَ عِيسَى ع يَا عَلِيُّ مَنْ كَانَ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ فِي الْبَيْتِ وَ لَمْ يَأْنَفْ كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى اسْمَهُ فِي دِيوَانِ الشُّهَدَاءِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى بِكُلِّ عِرْقٍ فِي جَسَدِهِ مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَيْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِيَادَةِ مَرِيضٍ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ يُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ يَكْسُوهُمْ وَ أَلْفِ فَرَسٍ يُوَجِّهُهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِينَارٍ يَتَصَدَّقُ عَلَى الْمَسَاكِينِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ مِنْ أَلْفِ أَسِيرٍ أَسَرَ فَأَعْتَقَهَا وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَةٍ يُعْطِي‏ لِلْمَسَاكِينِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِيَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ يَا عَلِيُّ خِدْمَةُ الْعِيَالِ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِينِ وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ يَا عَلِيُّ لَا يَخْدُمُ الْعِيَالَ إِلَّا صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة.(جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 102،103)
    اما در کتاب«بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏101، ص: 132باب 6 فضل خدمة العيال‏» این روایت نقل شده است.
    در مورد بررسی سندیی این روایت باید عرض کنم در کتاب جامع الاخبار که مصدر اصلی این روایت است فقط آمده:«عن علی ع» وسند روایت ذکر نشده ونکته قابل ذکر این که؛ كتاب« جامع الأخبار» مجموعه رواياتى از اهل بيت عصمت و طهارت درباره اصول دين و موعظه و ديگر نكات اخلاقى جمع آوری کرده و مصنف كتاب خويش را به عنوان كتابى اخلاقى، عملى نوشته و به همين خاطر اسناد روايات را حذف كرده كه حجم كتاب كمتر شود و خواننده خسته نشود.لذا روایت مرسل می شود.نکته قابل ذکر این که این روایت در کتب دیگری نیز آمده:«عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد ج‏11-قسم-1-فاطمةس 500 أمير المؤمنين عليه السلام ..... ص : 500، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏13 48 17 باب استحباب العمل في البيت للرجل و المرأة ..... ص : 48، جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ج‏22 304 (28) باب استحباب العمل في البيت للرجل و المرأة ..... ص : 304
    » که همگی از جامع الاخبار نقل روایت کرده اند وسندی برای آن ذکر نکرده اند.
    ولی از آن جا که روایت از روایات باب اخلاق است نیاز به بررسی سند ندارد.
    موفق باشید








    زن ذلیلی در اسلام ؟!

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    و سلام وعرض ادب واحترام
    اصل این روایت در کتاب جامع الاخبار اثر شيخ تاج الدين، محمد بن محمد بن حيدر شعيرى، از علماى قرن ششم هجرى‏ آمده است ومرحوم مجلسی نیز از این کتاب این روایت را نقل فرموده اند.
    اما اصل روایت:
    الفصل التاسع و الخمسون في خدمة العيال‏

    عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ‏ دَخَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فَاطِمَةُ جَالِسَةٌ عِنْدَ الْقِدْرِ وَ أَنَا أُنَقِّي الْعَدَسَ قَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ اسْمَعْ مِنِّي وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَنْ أَمَرَ رَبِّي مَا مِنْ‏ رَجُلٍ‏ يُعِينُ‏ امْرَأَتَهُ‏ فِي‏ بَيْتِهَا إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَ دَاوُدَ النَّبِيَّ وَ يَعْقُوبَ وَ عِيسَى ع يَا عَلِيُّ مَنْ كَانَ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ فِي الْبَيْتِ وَ لَمْ يَأْنَفْ كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى اسْمَهُ فِي دِيوَانِ الشُّهَدَاءِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى بِكُلِّ عِرْقٍ فِي جَسَدِهِ مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَيْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِيَادَةِ مَرِيضٍ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ يُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ يَكْسُوهُمْ وَ أَلْفِ فَرَسٍ يُوَجِّهُهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِينَارٍ يَتَصَدَّقُ عَلَى الْمَسَاكِينِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ مِنْ أَلْفِ أَسِيرٍ أَسَرَ فَأَعْتَقَهَا وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَةٍ يُعْطِي‏ لِلْمَسَاكِينِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِيَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ يَا عَلِيُّ خِدْمَةُ الْعِيَالِ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِينِ وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ يَا عَلِيُّ لَا يَخْدُمُ الْعِيَالَ إِلَّا صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة.(جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 102،103)
    اما در کتاب«بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏101، ص: 132باب 6 فضل خدمة العيال‏» این روایت نقل شده است.
    در مورد بررسی سندیی این روایت باید عرض کنم در کتاب جامع الاخبار که مصدر اصلی این روایت است فقط آمده:«عن علی ع» وسند روایت ذکر نشده ونکته قابل ذکر این که؛ كتاب« جامع الأخبار» مجموعه رواياتى از اهل بيت عصمت و طهارت درباره اصول دين و موعظه و ديگر نكات اخلاقى جمع آوری کرده و مصنف كتاب خويش را به عنوان كتابى اخلاقى، عملى نوشته و به همين خاطر اسناد روايات را حذف كرده كه حجم كتاب كمتر شود و خواننده خسته نشود.لذا روایت مرسل می شود.نکته قابل ذکر این که این روایت در کتب دیگری نیز آمده:«عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد ج‏11-قسم-1-فاطمةس 500 أمير المؤمنين عليه السلام ..... ص : 500، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏13 48 17 باب استحباب العمل في البيت للرجل و المرأة ..... ص : 48، جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ج‏22 304 (28) باب استحباب العمل في البيت للرجل و المرأة ..... ص : 304 » که همگی از جامع الاخبار نقل روایت کرده اند وسندی برای آن ذکر نکرده اند.
    ولی از آن جا که روایت از روایات باب اخلاق است نیاز به بررسی سند ندارد.
    موفق باشید
    سلام ببخشید
    بنده آخر متوجه نشدم
    الان سند حدیث مرسل هست پس ضعیف حساب میشه؟
    یا حق

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مداحی آقا امام زمان و امام حسین ، موزیک غمگین
    نوشته
    678
    حضور
    25 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    2258



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    و سلام وعرض ادب واحترام
    اصل این روایت در کتاب جامع الاخبار اثر شيخ تاج الدين، محمد بن محمد بن حيدر شعيرى، از علماى قرن ششم هجرى‏ آمده است ومرحوم مجلسی نیز از این کتاب این روایت را نقل فرموده اند.
    اما اصل روایت:
    الفصل التاسع و الخمسون في خدمة العيال‏

    عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ‏ دَخَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فَاطِمَةُ جَالِسَةٌ عِنْدَ الْقِدْرِ وَ أَنَا أُنَقِّي الْعَدَسَ قَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ اسْمَعْ مِنِّي وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَنْ أَمَرَ رَبِّي مَا مِنْ‏ رَجُلٍ‏ يُعِينُ‏ امْرَأَتَهُ‏ فِي‏ بَيْتِهَا إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَ دَاوُدَ النَّبِيَّ وَ يَعْقُوبَ وَ عِيسَى ع يَا عَلِيُّ مَنْ كَانَ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ فِي الْبَيْتِ وَ لَمْ يَأْنَفْ كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى اسْمَهُ فِي دِيوَانِ الشُّهَدَاءِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى بِكُلِّ عِرْقٍ فِي جَسَدِهِ مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَيْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِيَادَةِ مَرِيضٍ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ يُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ يَكْسُوهُمْ وَ أَلْفِ فَرَسٍ يُوَجِّهُهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِينَارٍ يَتَصَدَّقُ عَلَى الْمَسَاكِينِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ مِنْ أَلْفِ أَسِيرٍ أَسَرَ فَأَعْتَقَهَا وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَةٍ يُعْطِي‏ لِلْمَسَاكِينِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِيَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ يَا عَلِيُّ خِدْمَةُ الْعِيَالِ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِينِ وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ يَا عَلِيُّ لَا يَخْدُمُ الْعِيَالَ إِلَّا صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة.(جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 102،103)
    اما در کتاب«بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏101، ص: 132باب 6 فضل خدمة العيال‏» این روایت نقل شده است.
    در مورد بررسی سندیی این روایت باید عرض کنم در کتاب جامع الاخبار که مصدر اصلی این روایت است فقط آمده:«عن علی ع» وسند روایت ذکر نشده ونکته قابل ذکر این که؛ كتاب« جامع الأخبار» مجموعه رواياتى از اهل بيت عصمت و طهارت درباره اصول دين و موعظه و ديگر نكات اخلاقى جمع آوری کرده و مصنف كتاب خويش را به عنوان كتابى اخلاقى، عملى نوشته و به همين خاطر اسناد روايات را حذف كرده كه حجم كتاب كمتر شود و خواننده خسته نشود.لذا روایت مرسل می شود.نکته قابل ذکر این که این روایت در کتب دیگری نیز آمده:«عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد ج‏11-قسم-1-فاطمةس 500 أمير المؤمنين عليه السلام ..... ص : 500، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏13 48 17 باب استحباب العمل في البيت للرجل و المرأة ..... ص : 48، جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ج‏22 304 (28) باب استحباب العمل في البيت للرجل و المرأة ..... ص : 304
    » که همگی از جامع الاخبار نقل روایت کرده اند وسندی برای آن ذکر نکرده اند.
    ولی از آن جا که روایت از روایات باب اخلاق است نیاز به بررسی سند ندارد.
    موفق باشید







    ممنونم که وقت گذاشتید استاد
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    چشم ها را شستم جور دیگر دیدم

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی اعصاب نمایش پست ها
    با سلام خدمت اساتید محترم
    اگر امکانش هست این احادیث رو از لحاظ سندی بررسی کنید که در همین سایت قرار داده شده

    حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:


    روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما در منزل وارد شد. فاطمه علیها السلام نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می کردم.


    آن حضرت مرا با لقب ابالحسن می خواندند، عرض کردم: بفرمایید.


    اظهار داشتند:


    « بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می گویم!




    هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند


    ، مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد، ثواب یک سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب هایش را به عبادت ایستاده، شب زنده داری کرده باشد. و خداوند به او ثوابی می بخشد که به انبیای صابر خود مثل حضرت داوود و یعقوب و عیسی علیهم السلام بخشیده باشد.



    ای علی!
    کسی که در کارهای خانه به همسر خود بدون سرکشی و دلتنگی و تکبر خدمت نماید، پروردگار اسمش را در دفتر شهدا ثبت می کند و برایش به هر روز و شبی ثواب هزار شهید و به هر قدمی که بر می دارد به آن مرد ثواب حج و عمره می دهد و به هر قطره ای که از بدنش عرق بیاید یک خانه در بهشت برایش منظور می نماید.



    ای علی!
    یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنه ای که برای رضای خداوند رحمان سیر گردد و هزار برهنه را پوشاند و هزار اسب در راه پروردگار دادن و برایش بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زبور و قرآن است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقراست


    و چنین مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر این که جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند.



    ای علی!
    کسی که روگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش بدون حساب وارد بهشت می شود.



    ای علی!
    خدمت به همسر کفاره ( پاک کننده) گناهان کبیره است و خاموش کننده آتش خشم پروردگار جبار و صداق ازدواج با حور العین و این خدمت موجب زیادی خوبی ها و علو مقام است.



    ای علی!
    خدمتکار همسر نمی شود مگر شخص صدیق و درستکار و یا شهید و یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد»


    بحار ج 13 ص 133 چاپ ایران و جامع الاخبار ص 102 به نقل از رساله حقوق امام سجاد شرح نراقی


    یکمی ثواب هاش زیاده و لااقل معقول نیست
    اگر امکانش هست کامل و یا بعضی از این احادیث رو بررسی کنید
    من با اصل موضوع مخالف نیستم ، فقط میخوام ببینیم که سند این احادیث قویه یا نه
    ممنون
    احادیث جالبی بود کاش مردها بجای اینکه همواره احادیث چند همسری رو بخونند و به رخ بکشند این احادیث رو بخونند و عمل کنند
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    درس خواندن
    نوشته
    332
    حضور
    6 روز 18 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1341



    اقایون لطفا از فردا شروع بکار کنید
    امپراطوریونان به کوروش کبیرگفت:مابرای شرف میجنگیم وشمابرای ثروت کوروش گفت:آری هرکس برای نداشته هایش میجنگد




  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مداحی آقا امام زمان و امام حسین ، موزیک غمگین
    نوشته
    678
    حضور
    25 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    2258



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    احادیث جالبی بود کاش مردها بجای اینکه همواره احادیث چند همسری رو بخونند و به رخ بکشند این احادیث رو بخونند و عمل کنند
    گویا شما حرفای استاد رو نخوندید [emoji187] [emoji187]
    این احادیث مرسله و ضعیف
    از نظر اخلاقی شاید کار پسندیده ای باشه
    چشم ها را شستم جور دیگر دیدم

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق , موسیقی آرامش بخش, مناظر زمستانی, ترنم باران
    نوشته
    187
    حضور
    14 روز 12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    354



    حالا چرا زن ذلیل؟
    در ضمن این خانمها هم یوقتی نیان سو استفاده کنن؟
    الان خیلی از اقایون سو استفاده میکنن این خانمها
    خانمها ارزش خودتونو پایین نیارین
    وقتی مردی تو خونه بهتون کمک میکنه دلیل نمیشه ازش بخواین هر کاری واستون بکنه
    کار خونه اکثر بر عهده زنهاس ولی شوهر میتونه بهش ککم کنه.
    خانمها حضرت فاطمه س رو الگو خود قرار بدین



  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی اعصاب نمایش پست ها
    گویا شما حرفای استاد رو نخوندید
    این احادیث مرسله و ضعیف
    از نظر اخلاقی شاید کار پسندیده ای باشه
    حرفهای استاد رو کاملا خوندم ولی احادیث ازدواج موقت هم بیشترشون همین وضعیته دارو
    یعنی مرسل و بدون سند و ضعیف
    ولی مردها با همان احادیث ضعیف چنان دفاعی از ازدواج موقت می کنند که نگو و نپرس
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 16

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود