صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رد حسن و قبح ذاتی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    109
    حضور
    10 روز 19 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    174

    اشاره رد حسن و قبح ذاتی




    با سلام خدمت بزرگواران
    ببینید به نظرم ما حسن و قبح ذاتی نداریم چون در هر فرهنگ و جامعه ای این ها متفاوته مثلا در ایران دوستی با جنس مخالف غیر قابل قبوله ولی در کشور های دیگه قبحی نداره و حتی یک حسنه پس در هر زمان و اجتماعی این حسن و قبح تغییر میکنه و محال عقلی نیست که زمانی ما دروغ گفتن رو هم قبیح ندونیم و حسن بدونیم چون ذهنیت جامعه تایین میکنه که چه چیزی قبیحه چه چیزی حسن
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۹:۴۷
    منتظری حقیقتو توی اخبار بگن؟

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست





    رد حسن و قبح ذاتی








    کارشناس بحث: استاد صفا


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط دانش نمایش پست ها
    با سلام خدمت بزرگواران
    ببینید به نظرم ما حسن و قبح ذاتی نداریم چون در هر فرهنگ و جامعه ای این ها متفاوته مثلا در ایران دوستی با جنس مخالف غیر قابل قبوله ولی در کشور های دیگه قبحی نداره و حتی یک حسنه پس در هر زمان و اجتماعی این حسن و قبح تغییر میکنه و محال عقلی نیست که زمانی ما دروغ گفتن رو هم قبیح ندونیم و حسن بدونیم چون ذهنیت جامعه تایین میکنه که چه چیزی قبیحه چه چیزی حسن
    با سلام و عرض ادب
    باید تذکر داد حسن و قبح ذاتی یعنی اینکه هرگاه عقلا به یک امری بدون لحاظ امر دیگری توجه کنند بتوانند نیکویی یا زشتی آن را درک نمایند.
    در بین تمام امور عالم ، فقط دو امر ظلم و عدالت هستند که قبح و حسن آنها ذاتی است . حسن و قبح دیگر امور با توجه به این سنجیده می شود که آیا مصداق عدالت هستند یا مصداق ظلم. لذا بحث اصلی در مصداق یابی ظلم و عدل است.
    بطور مثال رابطه آزاد دختر و پسر به اعتقاد کثیری از مردم ظلم به بنیان خانواده است و در مقابل شاید برخی تصور نمایند نبود رابطه آزاد بین دختر و پسر موجب ظلم به خود دختر و پسر است. که بالتبع باید در این موضع در مورد حدود آزادی های فردی و مسئولیت های اجتماعی و اصالت فرد یا اجتماع و عامل پیشرفت بشر و... سخن بگوییم.
    یا در مورد دروغ نیز همین مساله جاری است عقلا برخی از مصادیق دروغ را ظلم و برخی از مصادیق آن را عدل محسوب می کنند. دروغ گویی برای کلاه برداری را همه زشت می دانند و دروغ گویی برای حفظ جان عزیزان در مقابل دشمن را نیکو می شمارند . البته ممکن است بین عقلا در برخی موارد اختلافاتی در مصداق یابی ظلم و عدل رخ بدهد. لذا در این جا باید به کلام وحی مراجعه نمایند که به حقیقت امور احاطه تام داشته و جز حقیقت چیزی منعکس نمی کند
    . از این رو اگر وحی در اختیار بشر نبود هرگز حقیقت بسیاری از امور برای انسان آشکار نمی شد. لذا باید حقیقت کامل را در نزد وحی جستجو نماییم.



  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط دانش نمایش پست ها
    ا سلام خدمت بزرگواران
    ببینید به نظرم ما حسن و قبح ذاتی نداریم چون در هر فرهنگ و جامعه ای این ها متفاوته مثلا در ایران دوستی با جنس مخالف غیر قابل قبوله ولی در کشور های دیگه قبحی نداره و حتی یک حسنه پس در هر زمان و اجتماعی این حسن و قبح تغییر میکنه و محال عقلی نیست که زمانی ما دروغ گفتن رو هم قبیح ندونیم و حسن بدونیم چون ذهنیت جامعه تایین میکنه که چه چیزی قبیحه چه چیزی حسن
    سلام
    شما منظور از حسن و قبح ذاتی رو متوجه نشدید
    اگر قرار بود بر اساس فرهنگها در مورد حسن و قبح امور سخن گفته بشه شاید و آن هم شاید حرف شما درست بود
    اما منظور از حسن و قبح ذاتی اینه که با وجود تفاوت فرهنگها و نگرشها امور از یک مصالح و مفاسد واقعی برخوردارند لذا حسن و قبح امور ذاتی اند و تابع نگاهها و فرهنگها نیست
    به عبارت ساده تر مثلا چه در جامعه ای دروغ را خوب بدانند چه بد به هر حال دروغ بواسطه آثار روحی و فردی و اجتماعی امری نامطلوب و قبیح است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    109
    حضور
    10 روز 19 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    174



    با سلام جناب صفا
    به نظرم این یک اشتباه خنده داره که ما حسن و قبح رو به ظلم عدالت ربط بدیم اصلا به نظر من ظلمی در دنیا وجود ندارد مصداق بارز ان در خدمت گرفتن حیوانات برای حمل و نقله ما حیوان رو در اختیار گرفتیم و زندگی ازادانه رو ازش گرفتیم پس از نظر شما به اون ظلم کردیم!
    خیر در جهان هر که قویتر باشه میتونه از دیگری بهره ببره و این کار اصلا قبیح نیست پس یک شخص میتونه به من دروغ بگه و این کار قبیح ذاتی نیست (یک شخص هم میتونه روی دوش شخص دیگه بشینه و تا اخر عمر ازش سواری بگیره!!!) بلکه قبح ان قراردادی بین انسان هاست تا راحت تر زندگی کنند
    ویرایش توسط دانش : ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۳:۵۱
    منتظری حقیقتو توی اخبار بگن؟

  11. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط دانش نمایش پست ها
    به نظرم این یک اشتباه خنده داره که ما حسن و قبح رو به ظلم عدالت ربط بدیم
    با سلام
    از چی عصبانی شده اید؟ که این گونه حرف می زنید. کمی علمی تر و منطقی تر سخن بگوییم!
    نقل قول نوشته اصلی توسط دانش نمایش پست ها
    اصلا به نظر من ظلمی در دنیا وجود ندارد

    نقل قول نوشته اصلی توسط دانش نمایش پست ها
    خیر در جهان هر که قویتر باشه میتونه از دیگری بهره ببره و این کار اصلا قبیح نیست پس یک شخص میتونه به من دروغ بگه و این کار قبیح ذاتی نیست (یک شخص هم میتونه روی دوش شخص دیگه بشینه و تا اخر عمر ازش سواری بگیره!!!)
    ...



    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۵:۳۳

  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    221 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7884



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صفا نمایش پست ها


    با سلام و عرض ادب
    باید تذکر داد حسن و قبح ذاتی یعنی اینکه هرگاه عقلا به یک امری بدون لحاظ امر دیگری توجه کنند بتوانند نیکویی یا زشتی آن را درک نمایند.
    در بین تمام امور عالم ، فقط دو امر ظلم و عدالت هستند که قبح و حسن آنها ذاتی است . حسن و قبح دیگر امور با توجه به این سنجیده می شود که آیا مصداق عدالت هستند یا مصداق ظلم. لذا بحث اصلی در مصداق یابی ظلم و عدل است.
    بطور مثال رابطه آزاد دختر و پسر به اعتقاد کثیری از مردم ظلم به بنیان خانواده است و در مقابل شاید برخی تصور نمایند نبود رابطه آزاد بین دختر و پسر موجب ظلم به خود دختر و پسر است. که بالتبع باید در این موضع در مورد حدود آزادی های فردی و مسئولیت های اجتماعی و اصالت فرد یا اجتماع و عامل پیشرفت بشر و... سخن بگوییم.
    یا در مورد دروغ نیز همین مساله جاری است عقلا برخی از مصادیق دروغ را ظلم و برخی از مصادیق آن را عدل محسوب می کنند. دروغ گویی برای کلاه برداری را همه زشت می دانند و دروغ گویی برای حفظ جان عزیزان در مقابل دشمن را نیکو می شمارند . البته ممکن است بین عقلا در برخی موارد اختلافاتی در مصداق یابی ظلم و عدل رخ بدهد. لذا در این جا باید به کلام وحی مراجعه نمایند که به حقیقت امور احاطه تام داشته و جز حقیقت چیزی منعکس نمی کند
    . از این رو اگر وحی در اختیار بشر نبود هرگز حقیقت بسیاری از امور برای انسان آشکار نمی شد. لذا باید حقیقت کامل را در نزد وحی جستجو نماییم.

    ببخشید بنده یک سوالی دارم که اگر لطف بفرمایید جواب بدید ممنون میشم.

    با قبول کردن اینکه دروغ عادلانه هم داریم ( بگیم دروغ مصلحتی )، آیا به این معناست که خدا هم ممکنه دروغ بگه و یا گفته باشه؟ چون اگر دروغ ذاتا بد نیست، دلیلی هم نداره بگیم خدا منزه هست از دروغگویی! و اگر اینطور بگیم ... خوب خیلی به نظر تناقض میشه. درسته؟ این مسئله رو چطور میشه حل کرد؟

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,197
    حضور
    144 روز 14 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44207



    نقل قول نوشته اصلی توسط دانش نمایش پست ها
    با سلام خدمت بزرگواران
    ببینید به نظرم ما حسن و قبح ذاتی نداریم چون در هر فرهنگ و جامعه ای این ها متفاوته مثلا در ایران دوستی با جنس مخالف غیر قابل قبوله ولی در کشور های دیگه قبحی نداره و حتی یک حسنه پس در هر زمان و اجتماعی این حسن و قبح تغییر میکنه و محال عقلی نیست که زمانی ما دروغ گفتن رو هم قبیح ندونیم و حسن بدونیم چون ذهنیت جامعه تایین میکنه که چه چیزی قبیحه چه چیزی حسن

    سلام علیکم

    خب اینکه ما چه کاری رو قبح بدونیم و چه کاری رو حُسن بستگی به این داره که ما چقدر به حق نزدیکیم و حق رو میشناسیم !!

    ما در عالم هستی یه حُسن مطلق داریم بنام الله ...

    اگر به این حسن مطلق نزدیک باشیم مسلما میتونیم قبح و حسن اصلی رو تشخیص بدیم

    والا ممکن هست در توهم باشیم !!


    یاحق
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    ببخشید بنده یک سوالی دارم که اگر لطف بفرمایید جواب بدید ممنون میشم.

    با قبول کردن اینکه دروغ عادلانه هم داریم ( بگیم دروغ مصلحتی )، آیا به این معناست که خدا هم ممکنه دروغ بگه و یا گفته باشه؟ چون اگر دروغ ذاتا بد نیست، دلیلی هم نداره بگیم خدا منزه هست از دروغگویی! و اگر اینطور بگیم ... خوب خیلی به نظر تناقض میشه. درسته؟ این مسئله رو چطور میشه حل کرد؟

    ستایشگر
    با سلام و عرض ادب
    ذاتی بودن حسن و قبح به این معنی است که در هیچ شرایطی امکان تغییر آنها نیست مثلا نمی توان در جایی ظلم را نیکو و در جایی دیگر ظلم را قبیح دانست، ظلم همیشه قبیح است و عدالت همیشه حَسَن است. امّا صداقت مثل عدل نیست ، نمی توان گفت در تمام موارد صداقت نیکوست بلکه به حکم عقل در برخی موارد راستگویی درست نیست مثل اینکه دشمن قصد کشتن پدر ، مادر ، فرزند کوچکمان و تعدادی از عزیزان ما را دارد و محل اختفاء آنها را از ما می پرسد. به حکم عقل اگر نمی توانیم توریه بکنیم یا پاسخ ندهیم، باید دروغ بگوییم. راستگویی احمقانه در این جا موجب کشته خود و دیگران می شود.
    از این رو صداقت از مواردی است که حُسن آن ذاتی نیست ، ولی باید دقت داشت که اقتضاء حُسن را دارد لذا تا آنجا که امکان دارد باید راستگو باشیم ولی اگر امری مانع راستگویی ما شد و موجب ایراد ضرر جبران ناپذیر به خود و دیگران شد عدم صداقت از نظر عقلا مذموم نیست.( البته به شرط اینکه مقدمات این ضرر را خودمان مهیی نکرده باشیم! و یا...).
    اما نسبت به خدای متعال؛ آیا امری می تواند مانع راستگویی خداوند قادر و عالم باشد؟ خیر، هیچ امری نمی تواند مانع راستگویی خداوند گردد. لذا خداوند هیچ گاه حتی دروغ مصلحتی نمی گویید. تصور دروغ مصلحتی برای خداوند بمعنی محدود دانستن قدرت الهی است و این محال است.


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    109
    حضور
    10 روز 19 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    174



    با سلام
    حرف من این بود. که شما توضیحی بدید ایا اگر من تا اخر عمر روی دوش اسبی بشینم و سواری بگیریم به اون ظلم کردم یا نه؟گر بگید بله پس چرا امامان ظلم میکردند؟ اگر بگید خیر پس من هم میتونم از شخصی سواری بگیرم! فکر کنم که خوب توضیح دادم این بار!
    در خصوص حسن هم چون هر عملی یا باید یا خوب باشد یا بد(خوبی عمل مخالف بدی است). و اثبات شد که عمل ذاتا بدی نداریم پس باید هر عملی خوبی بشود و این مخالف فرض ما از خوبی است) پس چون خوبی هم وجود ندارد هر عمل ما نه خوبی است نه بدی
    پس چون خوبی در جهان موجود نیست پس واجب الوجود. هم ان را ندارد پس واجب الوجود الله نیست(پس نمیتونید بگید خداوند حیوان ها را مسخر ما کرده)
    ویرایش توسط دانش : ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ در ساعت ۱۳:۲۰
    منتظری حقیقتو توی اخبار بگن؟

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود