صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدل الهی بین دو انسان متفاوت از نظر درک و فهم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217

    اشاره عدل الهی بین دو انسان متفاوت از نظر درک و فهم





    با سلام
    پرسشی بود با این مضمون که ایمان کدام یک از این دو نفر بالاتر است:

    1 - کسی که 60 درصد ایمان دارد اما بطور عمیق (با تحقیق و بررسی)

    2 - کسی که 80 درصد ایمان دارد اما بطور سطحی (بدون تحقیق و بررسی)

    کارشناس عزیز ، استاد "رئوف" در آن تاپیک پاسخ کاملی فرمودند و نتیجه آن شد که شخص اول ایمان بالاتری دارد

    اما پرسش دیگری برای من پیش آمد که به نظرم آمد در تاپیک جدید مطرح شود و بیشتر مورد بحث قرار گیرد


    ((خداوند فرموده که هر کسی را به اندازهء توانش تکلیف میکند))

    در مثال بالا ، فرض را اینطور میگیریم که دو نفر ایمان 80 درصدی دارند (مساوی از نظر مقدار)
    اما ایمان 80 درصدی نفر اول ، عمیق بوده و با تحقیق و تلاش به دست آمده
    و ایمان 80 درصدی نفر دوم ، سطحی بوده و بدون تحقیق و تلاش آنچنانی به دست آمده

    1 - اگر ارزش ایمان نفر اول بیشتر است پس باید پاداش بیشتری هم داشته باشد. لذا با توجه به جملهء قرمز رنگِ بالا ، آیا نفر دوم نمیتواند به خدا اعتراض کند که ایمان من در حد توانم بوده و ایمان او نیز در حد توانش ، پس پاداش ما باید مساوی باشد؟ و اینکه چرا به من نیز همان مقدار عقل ندادی تا من هم بتوانم به همان جایگاه برسم؟

    2 - اگر پاداش هر دو مساوی باشد ، آن وقت آیا نفر اول نمیتواند به خدا اعتراض کند که اگر قرار بود به هر دوی ما پاداش مساوی بدهی ، پس چرا ما را از نظر میزان عقل متفاوت آفریدی که در نتیجه او (نفر دوم) بدون سختی به ایمان 80 درصدی برسد ، اما من مجبور شوم بسیار بیشتر تلاش کنم تا به همان میزان برسم و آخر سر هم پاداشی مساوی بگیرم؟

    با تشکر و سپاس

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۲:۱۷

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58304



    با نام و یاد دوست





    عدل الهی بین دو انسان متفاوت از نظر درک و فهم








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,033
    حضور
    57 روز 10 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4543



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    ((خداوند فرموده که هر کسی را به اندازهء توانش تکلیف میکند))

    در مثال بالا ، فرض را اینطور میگیریم که دو نفر ایمان 80 درصدی دارند (مساوی از نظر مقدار)
    اما ایمان 80 درصدی نفر اول ، عمیق بوده و با تحقیق و تلاش به دست آمده
    و ایمان 80 درصدی نفر دوم ، سطحی بوده و بدون تحقیق و تلاش آنچنانی به دست آمده

    1 - اگر ارزش ایمان نفر اول بیشتر است پس باید پاداش بیشتری هم داشته باشد. لذا با توجه به جملهء قرمز رنگِ بالا ، آیا نفر دوم نمیتواند به خدا اعتراض کند که ایمان من در حد توانم بوده و ایمان او نیز در حد توانش ، پس پاداش ما باید مساوی باشد؟ و اینکه چرا به من نیز همان مقدار عقل ندادی تا من هم بتوانم به همان جایگاه برسم؟

    2 - اگر پاداش هر دو مساوی باشد ، آن وقت آیا نفر اول نمیتواند به خدا اعتراض کند که اگر قرار بود به هر دوی ما پاداش مساوی بدهی ، پس چرا ما را از نظر میزان عقل متفاوت آفریدی که در نتیجه او (نفر دوم) بدون سختی به ایمان 80 درصدی برسد ، اما من مجبور شوم بسیار بیشتر تلاش کنم تا به همان میزان برسم و آخر سر هم پاداشی مساوی بگیرم؟

    با تشکر و سپاس
    با سلام و تشکر از سوال شما

    قبل از پاسخ به این سوال لازم است مقدمه ای کوتاه بیان کنم، ببینید ایمان مثل گندم نیست که چیزی روی آن ریخته شود و درصدش اضافه گردد، بلکه ایمان، تسلیم قلبی است(مجموعه آثار، استاد شهید مطهری، ج1، ص291) که مراتب مختلفی دارد و بعضی بر بعضی برتری دارند(ترجمه المیزان، علامه طباطبایی،ج10، ص130) بنابراین درصد ایمان، یعنی همان عمق ایمان. پس اینکه می فرمایید ایمان نفر دوم80 درصدی بوده و در عین حال سطحی است و بدون تحقیق به دست آمده تناقض است. یا ایمان 80 درصد و عمیق است، یا ایمان سطحی بوده و 80 درصد نیست، این دو با هم جمع نمی شود، چون درصد در مورد ایمان یعنی عمق ایمان.

    به عبارت دیگر مراحل و درجات ایمان فقط به عمق آن است، هرچه ایمان انسان قوی تر شود، یعنی بر عمق آن افزوده شده، تا جایی که کسانی که به معاد و بهشت و جهنم اعتقاد سطحی دارند، اگرچه معتقد به بهشت و جهنم ابدی هستند، اما حاضر نیستند جان خود را در راه دین بدهند اما سیدالشهدا(ع) و اصحابش به خاطر عمق ایمانشان اینگونه سختی ها را به جان خریده و با جان و دل، عمق اعتقاد خویش را به رخ عالم کشیدند. تفاوت ایمان سید الشهدا(ع) و ایمان امثال من فقط در عمق است، والا من نیز به وجود همان بهشت و جهنمی که آن حضرت(ع) اعتقاد داشت، اعتقاد دارم، اما عمق ایمان من کجا و عمق ایمان حسین(ع) کجا... این عمق ایمان است که موجب این تفاوت در عمل شده است.
    پس اولا با درصد، عمق ایمان نشان داده می شود و ایمان سطحی با ایمان 80 درصد جمع نمی شود، و ثانیا امکان ندارد کسی بدون تحقیق، و تفکر و بدون سیر انفسی(تفکر در نفس خودش) یا آفاقی(تفکر در آفرینش)، ایمان عمیقی پیدا کند، مگر در موارد معدود و استثناء که مورد بحث ما نیست.

    فرض درست مسئله

    البته این فرض که یکی مثل ابن سینا به خاطر هوش و استعدادش با چند سال تفکر ایمانش به عمق 80 درصد می رسد و شخص دیگری برای رسیدن به ایمان80 درصد باید سال ها تحقیق و تفکر کند، فرض درستی است، پس سوال را روی این فرض می بریم.
    اما پاسخ به این فرض

    اولا در اعطاء ثواب، اصلا جای اعتراض وجود ندارد، چون خداوند بیش از مقدار عمل آن دو به آنها ثواب خواهد داد، قرآن کریم می فرماید:
    «لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ يَزيدَهُمْ مِنْ فَضْلِه‏» (نور-38)
    تا خداوند آنان را به بهترين اعمالى كه انجام داده‏اند پاداش دهد، و از فضل خود بر پاداششان بيفزايد.
    و بی عدالتی و حق اعتراض در جایی است که حق انسان را به او ندهند، اما خداوند به هر دو بیش از حقشان مزد خواهد داد، در حالی که طلبی از خداوند نداشته اند.اگر شما به یک فقیری 200 تومان دادی و به فقیر بعدی 500 تومان، آیا بی عدالتی کرده اید؟ یقینا خیر، چون طلبی از شما نداشته اند، و تازه همین بخشش شما هم از روی جود و فضل شما بوده است، این اولا.

    اما ثانیا اگر ملاک پاداش دادن خداوند صرفا ایمان می بود و به تفاوت توانایی ها و استعداد انسان برای رسیدن به آن کاری نداشت، جای طرح این اشکال می بود، اما قرآن کریم نسبت به امکاناتی که به انسان داده است توقع دارد:
    «ُ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها» (طلاق-7)
    خداوند هيچ كس را جز به مقدار توانايى كه به او داده تكليف نمى‏كند.

    و پاداش را فقط در گرو تلاش انسان می داند:
    «ْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏» (نجم-39)
    براى انسان بهره‏اى جز سعى و كوشش او نيست‏.

    پس دو نفری که به یک درصد از ایمان رسیده اند، آنگاه ثوابشان برابر خواهد بود که به یک اندازه تلاش کرده باشند ولو نتایج متفاوت باشد، مثلا یکی 60 درصد تلاش کرده و به ایمان 60 درصد رسیده است، و دیگری نیز 60 درصد تلاش کرده اما به ایمان 80 درصد رسیده است، این دو نفر ثواب یکسانی خواهند داشت؛ برای روشن شدن مسئله، مثالی می زنم:

    فرض کنید یک انسان ثروتمندی دو ماشین و دو راننده دارد، به راننده اولی ماشین پیکانش را داده و به راننده دومی ماشین تویوتا پرادو را داده است و به آنها گفته من متناسب با امکاناتی که به شما داده ام از شما توقع دارم.
    اگر این آقا برای مزد دادن به راننده هایش فقط به نتیجه کار نگاه کند و ببیند مثلا راننده پیکان با سرعت 80 کیلومتر می رود و راننده پرادو 150 کیلومتر، و با این نتیجه به راننده دومی پاداش بیشتری بدهد عادلانه نخواهد بود، اما اگر به متفاوت بودن امکانات توجه نموده، و ملاک پاداش را روی تلاش آنها برد، و نتیجه را دخالت ندهد، کاملا عادلانه پاداش داده است.

    مثلا اگر هر کدام از این دو 60درصد پدال گاز را فشار بدهند، پیکان 80 کیلومتر در ساعت می رود و پرادو مثلا 150 کیلومتر، نتیجه تلاش این دو با هم متفاوت است، اما تلاش این دو برابر بوده و در نتیجه پاداش یکسانی خواهند داشت.
    خداوند حکیم نیز در هنگام حسابرسی تمام فاکتورها از قبیل توانایی، سختی، تلاش و... را در صدور حکم لحاظ خواهد کرد.

    پس دو نفری که هر دو به درجه ایمان 80 درصد رسیده اند، اما با تلاش متفاوت، یکی به خاطر استعداد بالا، خانواده مذهبی، جامعه متدین، و...، اما دومی با استعداد کمتر، و در خانواده بی دین، در جامعه غیر مذهبی، و با سختی و تحمل توهین و جسارت و... به ایمان 80 درصد رسیده است، یقینا پاداش دومی بیشتر خواهد بود.

    موفق باشید

    عدل الهی بین دو انسان متفاوت از نظر درک و فهم

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    قبل از پاسخ به این سوال لازم است مقدمه ای کوتاه بیان کنم، ببینید ایمان مثل گندم نیست که چیزی روی آن ریخته شود و درصدش اضافه گردد، بلکه ایمان، تسلیم قلبی است(مجموعه آثار، استاد شهید مطهری، ج1، ص291) که مراتب مختلفی دارد و بعضی بر بعضی برتری دارند(ترجمه المیزان، علامه طباطبایی،ج10، ص130) بنابراین درصد ایمان، یعنی همان عمق ایمان. پس اینکه می فرمایید ایمان نفر دوم80 درصدی بوده و در عین حال سطحی است و بدون تحقیق به دست آمده تناقض است. یا ایمان 80 درصد و عمیق است، یا ایمان سطحی بوده و 80 درصد نیست، این دو با هم جمع نمی شود، چون درصد در مورد ایمان یعنی عمق ایمان.

    به عبارت دیگر مراحل و درجات ایمان فقط به عمق آن است، هرچه ایمان انسان قوی تر شود، یعنی بر عمق آن افزوده شده، تا جایی که کسانی که به معاد و بهشت و جهنم اعتقاد سطحی دارند، اگرچه معتقد به بهشت و جهنم ابدی هستند، اما حاضر نیستند جان خود را در راه دین بدهند اما سیدالشهدا(ع) و اصحابش به خاطر عمق ایمانشان اینگونه سختی ها را به جان خریده و با جان و دل، عمق اعتقاد خویش را به رخ عالم کشیدند. تفاوت ایمان سید الشهدا(ع) و ایمان امثال من فقط در عمق است، والا من نیز به وجود همان بهشت و جهنمی که آن حضرت(ع) اعتقاد داشت، اعتقاد دارم، اما عمق ایمان من کجا و عمق ایمان حسین(ع) کجا... این عمق ایمان است که موجب این تفاوت در عمل شده است.
    پس اولا با درصد، عمق ایمان نشان داده می شود و ایمان سطحی با ایمان 80 درصد جمع نمی شود، و ثانیا امکان ندارد کسی بدون تحقیق، و تفکر و بدون سیر انفسی(تفکر در نفس خودش) یا آفاقی(تفکر در آفرینش)، ایمان عمیقی پیدا کند، مگر در موارد معدود و استثناء که مورد بحث ما نیست.
    سلام و ادب

    پیرو سخنان شما سوالی دیگر مطرح می شود

    حتما دیده اید جوانان پر شورو حالی که ایمانشان به شهادت و رفتن به بهشت انقدر زیاد بود که روی مین می رفتند
    و مشخص است از سن و سالشان که ایمانشان را با تحقیق بدست نیاورده اند بلکه به صورت سطحی و با شورو جوانی به ان ایمان رسیده اند

    فرض کنید ایمان این فرد مثلا هشتاد درصد است
    و ایمان فرد دیگری که درحال تحقیق و مطاعه است پنجاه درصد باشد ( همان عمق ) ایمان
    ارزش کدام ایمان در نزد خدا بالاتر است ؟

    با تشکر
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,033
    حضور
    57 روز 10 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4543



    نقل قول نوشته اصلی توسط نگارا نمایش پست ها
    سلام و ادب

    پیرو سخنان شما سوالی دیگر مطرح می شود

    حتما دیده اید جوانان پر شورو حالی که ایمانشان به شهادت و رفتن به بهشت انقدر زیاد بود که روی مین می رفتند
    و مشخص است از سن و سالشان که ایمانشان را با تحقیق بدست نیاورده اند بلکه به صورت سطحی و با شورو جوانی به ان ایمان رسیده اند

    فرض کنید ایمان این فرد مثلا هشتاد درصد است
    و ایمان فرد دیگری که درحال تحقیق و مطاعه است پنجاه درصد باشد ( همان عمق ) ایمان
    ارزش کدام ایمان در نزد خدا بالاتر است ؟

    با تشکر
    با سلام و احترام

    ببینید همان طور که تحقیق و مطالعه موجب تقویت ایمان می شود، عمل و عبادت هم روی ایمان تاثیر دارد، اما چون استارتر تاپیک تحقیق و بررسی را برای تحقق ایمان مثال زده بود، من هم به همان اشاره کردم، اما روشن است که عمل و عبادت نیز مانند تحقیق در عمق ایمان انسان تاثیر می گذارند، تا جایی که اعمال زشت و گناه می تواند انسان را به کفر بکشاند، قرآن کریم در این مورد می فرماید:

    «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن‏» (روم-10)
    سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را به مسخره گرفتند.

    ما در روایات هم از نقش عمل در ازدیاد یا نقص ایمان زیاد داریم مثلا امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که به برادر مومنش تهمت بزند ایمانش مانند حل شدن نمک در آب حل می شود(الکافی، شیخ کلینی، ج2، ص170)

    یکی از اعمالی که بر ایمان انسان تاثیر عظیمی می گذارد جهاد است، امام علی(ع) میفرمایند:
    «أَلَا إِنَّ الْإِيمَانَ‏ بُنِيَ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الْيَقِينِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعَدْلِ‏ وَ الْجِهَاد» (الکافی، ج2، ص50)
    آگاه باشید ایمان بر چهار چیز بنا می شود، یقین و صبر و عدل و جهاد.


    پس هرگز ایمان بدون تلاش محقق نمی شود، و این تلاش می تواند علمی و تحقیقی باشد یا عملی و عبادی، آن هم عملی مانند جهاد که خداوند در مورد آن می فرماید حتی شنیدن خبر هجوم دشمن موجب تقویت ایمان عده ای میشود:

    «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا‏» (آل عمران-173)
    اينها كسانى بودند كه مردم، به آنان گفتند: «مردم [لشكر دشمن‏] براى (حمله به) شما اجتماع كرده‏اند از آنها بترسيد!» اما اين سخن، بر ايمانشان افزود.


    س جهاد تاثیر خیلی سریعی در رشد و تقویت ایمان دارد؛ در حقیقت جهاد در راه خدا یکی از سریع ترین مسیرها برای تقویت ایمان است، با توجه به اینکه عزیزترین دارایی انسان، یعنی جان او در معرض خطر قرار می گیرد و موجب می شود که دنیا و مظاهر آن از دل او خارج می شود، به همان ترتیب موجب می شود که محبت و ایمان به خداوند به جای آن محبت های دنیوی می گیرد.
    خداوند مجاهدین در راه خودش را صادقین در ایمان خوانده است:

    «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُون‏»(حجرات-15)
    مؤمنان واقعى تنها كسانى هستند كه به خدا و رسولش ايمان آورده‏ اند، سپس هرگز شكّ و ترديدى به خود راه نداده و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كرده‏ اند آنها راستگويانند.


    پس جوانانی که در جبهه با خوابیدن روی مین معبر باز می کردند اینطور نبوده است که این ایمانشان بدون تلاش و کوشش به دست آمده باشد، اینها اگر در خانه، پای تلویزیون می نشستند و فوتبال می دیدند و تخمه می شکستند
    هرگز به این مرحله از ایمان نمیرسیدند، آری این ویژگی جهاد در راه خداست که از انسان چنین کوه استواری میسازد.
    پس اگر این دو نفری که مثال زدید از نظر سایر توانایی ها یکسان باشند، اما یکی با مطالعه به ایمان 50 درصد رسیده است و دیگری به خاطر حضور در میدان جهاد و راه میانبر به ایمان 80 درصد رسیده است، پاداش دومی بالاتر است، همانطور که قرآن کریم می فرماید:

    «
    لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدينَ دَرَجَةً وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيما» (نساء-95)
    افراد باايمانى كه بدون بيمارى و ناراحتى، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانى كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند، يكسان نيستند! خداوند، مجاهدانى را كه با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [ترك‏ كنندگان جهاد] برترى مهمّى بخشيده و به هر يك از اين دو گروه (به نسبت اعمال نيكشان) خداوند وعده پاداش نيك داده، و مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظيمى برترى بخشيده است‏.


    عدل الهی بین دو انسان متفاوت از نظر درک و فهم

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    پس اینکه می فرمایید ایمان نفر دوم80 درصدی بوده و در عین حال سطحی است و بدون تحقیق به دست آمده تناقض است. یا ایمان 80 درصد و عمیق است، یا ایمان سطحی بوده و 80 درصد نیست، این دو با هم جمع نمی شود، چون درصد در مورد ایمان یعنی عمق ایمان
    عرض سلام
    ممنون از پاسختون
    شايد من كمي بد بيان كردم. مثلاً مرد پيري كه سواد آنچناني هم نداره ، ميگه خدا رو صددرصد قبول دارم (حالا ما ميگيريم 80 درصد براي فرض خودمون). هيچ شكي هم نداره. نمازش هم قضا نميشه اما يه آدم با درك و ضريب هوشي بالاتر ، خيلي بيشتر دچار شك و ترديد ميشه چون سوالهاي بيشتري براش پيش مياد (كه براي اون پيرمرد اصلاً پيش نميان). در اين شرايط پيرمرد هيچ شكي به وجود خدا نداره ، اما اون مردِ باهوش ممكنه شك كنه ، پرسش داره و درحال تحقيق هست. حالا درست زماني كه تا 80 درصد ايمانش كامل شده (همون ايمان عميق) ميميره

    حالا با توجه به اين توضيحات سوالم رو مجدد ميپرسم. فقط قبلش يك نكته:
    شما داريد
    يك نفر رو ملاك قرار ميديد و عمق ايمان رو با اون ميسنجيد مثلاً امام حسين(ع). بله بنده هم گفتم كه يكي ايمان سطحي داره و يكي ايمان عميق و اين رو به نسبت يكي مثل امام حسين(ع) گفتم ، اما چرا درصد هر دو رو يكي گرفتم؟
    به اين دليل كه اون پيرمرد نسبت به ابزارِ عقلي و هوشي كه در اختيار داشته
    اصلاً سوال براش پيش نميومده كه بخوايم بهش بگيم تو بايد بيشتر تحقيق ميكردي. به عبارتي عمق ايمان اين پيرمرد نسبت به ابزاري كه در اختيار داشته همون 80 هست

    پس هر كدوم از اين افراد با توجه به امكاناتي كه بهشون داده شده ميتونن عمق ايمان پيدا كنن
    پيرمرد عامي ، با ابزاري كه در اختيار داشته 80 درصد ايمان سطحي داره (كه نسبت به ايمان عميق با ملاك امام حسين(ع) شايد 10 درصد هم نشه)
    و مرد باهوش ، با ابزاري كه در اختيار داشته 80 درصد ايمان عميق به دست آورده (كه ميشه 80 درصد ايمان كسي مثل امام حسين(ع) - فرضاً)



    حالا سوال:

    1 - اگر ملاك اين باشه كه خداوند هر كسي رو به اندازهء توانش تكليف ميكنه و در نتيجه به هر دوي اينها پاداش مساوي داده بشه ، آيا در حق اوني كه تلاش بيشتري كرده ظلم نشده؟

    2 - اگر ملاك اين باشه كه به هر كسي نسبت به تلاشش پاداش داده بشه ، آيا به در حق اون پيرمرد عامي ظلم نشده كه اصلاً ابزاري در اختيارش گذاشته نشده كه قرار باشه خدا ازش انتظار تلاش داشته بشه؟

    (دقت كرديد اعتراضشون رو حذف كردم )


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    پس دو نفری که هر دو به درجه ایمان 80 درصد رسیده اند، اما با تلاش متفاوت، یکی به خاطر استعداد بالا، خانواده مذهبی، جامعه متدین، و...، اما دومی با استعداد کمتر، و در خانواده بی دین، در جامعه غیر مذهبی، و با سختی و تحمل توهین و جسارت و... به ایمان 80 درصد رسیده است، یقینا پاداش دومی بیشتر خواهد بود
    دقيقاً اين كه فرموديد شبيه به سوال دوم بنده است. يعني آيا در حق نفر اول ظلم نشده كه شرايط براي دريافت پاداش بيشتر براش فراهم نشده؟

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,560
    حضور
    38 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    ا سلام
    پرسشی بود با این مضمون که ایمان کدام یک از این دو نفر بالاتر است:

    1 - کسی که 60 درصد ایمان دارد اما بطور عمیق (با تحقیق و بررسی)

    2 - کسی که 80 درصد ایمان دارد اما بطور سطحی (بدون تحقیق و بررسی)

    کارشناس عزیز ، استاد "رئوف" در آن تاپیک پاسخ کاملی فرمودند و نتیجه آن شد که شخص اول ایمان بالاتری دارد

    اما پرسش دیگری برای من پیش آمد که به نظرم آمد در تاپیک جدید مطرح شود و بیشتر مورد بحث قرار گیرد

    ((خداوند فرموده که هر کسی را به اندازهء توانش تکلیف میکند))

    در مثال بالا ، فرض را اینطور میگیریم که دو نفر ایمان 80 درصدی دارند (مساوی از نظر مقدار)
    اما ایمان 80 درصدی نفر اول ، عمیق بوده و با تحقیق و تلاش به دست آمده
    و ایمان 80 درصدی نفر دوم ، سطحی بوده و بدون تحقیق و تلاش آنچنانی به دست آمده

    1 - اگر ارزش ایمان نفر اول بیشتر است پس باید پاداش بیشتری هم داشته باشد. لذا با توجه به جملهء قرمز رنگِ بالا ، آیا نفر دوم نمیتواند به خدا اعتراض کند که ایمان من در حد توانم بوده و ایمان او نیز در حد توانش ، پس پاداش ما باید مساوی باشد؟ و اینکه چرا به من نیز همان مقدار عقل ندادی تا من هم بتوانم به همان جایگاه برسم؟

    2 - اگر پاداش هر دو مساوی باشد ، آن وقت آیا نفر اول نمیتواند به خدا اعتراض کند که اگر قرار بود به هر دوی ما پاداش مساوی بدهی ، پس چرا ما را از نظر میزان عقل متفاوت آفریدی که در نتیجه او (نفر دوم) بدون سختی به ایمان 80 درصدی برسد ، اما من مجبور شوم بسیار بیشتر تلاش کنم تا به همان میزان برسم و آخر سر هم پاداشی مساوی بگیرم؟

    با تشکر و سپاس
    سلام
    این اعتراضات فرضی فقط در این سوی عالم معنا دارد
    آن سوی عالم که همه حجابها و پرده ها برداشته میشود و حقایق آشکار می شود زبان اعتراضی وجود ندارد
    تفاوت افراد در استعدادها جزء امور ذاتی و در ارتباط قطعی و الزامی با تمام هستی است لذا آنسویگان بدان اعتراض نمی کنند
    چون همه آنسویگان منطقی فکر می کنند و می دانند که در خانه باید درب پایینتر از پنجره باشد چون اگر وارونه باشد همه از پنجره درون خانه را می بینند و از درش هم نمی توانند وارد شوند
    حساب عالم چنین است تفاوت استعدادها و تواناییها و ... در یک کل بهم پیوسته بزرگ که جایگاه هرچیز و هرکس در آن باید کاملا صحیح و منطقی باشد دیده می شود
    و آخر اینکه پاداش هم عین باور و عمل است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها

    سلام
    این اعتراضات فرضی فقط در این سوی عالم معنا دارد
    آن سوی عالم که همه حجابها و پرده ها برداشته میشود و حقایق آشکار می شود زبان اعتراضی وجود ندارد
    تفاوت افراد در استعدادها جزء امور ذاتی و در ارتباط قطعی و الزامی با تمام هستی است لذا آنسویگان بدان اعتراض نمی کنند
    چون همه آنسویگان منطقی فکر می کنند و می دانند که در خانه باید درب پایینتر از پنجره باشد چون اگر وارونه باشد همه از پنجره درون خانه را می بینند و از درش هم نمی توانند وارد شوند
    حساب عالم چنین است تفاوت استعدادها و تواناییها و ... در یک کل بهم پیوسته بزرگ که جایگاه هرچیز و هرکس در آن باید کاملا صحیح و منطقی باشد دیده می شود
    و آخر اینکه پاداش هم عین باور و عمل است
    یا علیم

    دقيقاً پاسخ همينه كه فرموديد. منم ميخوام به همين برسيم
    حساب و كتاب خدا ، خيلي با اون 4 = 2 * 2 كه ما فكر ميكنيم تفاوت داره

    ولي اجازه بديد درموردش بحث كنيم (اگر شما هم شركت كنيد خوشحال ميشم)


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها

    سلام
    این اعتراضات فرضی فقط در این سوی عالم معنا دارد
    آن سوی عالم که همه حجابها و پرده ها برداشته میشود و حقایق آشکار می شود زبان اعتراضی وجود ندارد
    تفاوت افراد در استعدادها جزء امور ذاتی و در ارتباط قطعی و الزامی با تمام هستی است لذا آنسویگان بدان اعتراض نمی کنند
    چون همه آنسویگان منطقی فکر می کنند و می دانند که در خانه باید درب پایینتر از پنجره باشد چون اگر وارونه باشد همه از پنجره درون خانه را می بینند و از درش هم نمی توانند وارد شوند
    حساب عالم چنین است تفاوت استعدادها و تواناییها و ... در یک کل بهم پیوسته بزرگ که جایگاه هرچیز و هرکس در آن باید کاملا صحیح و منطقی باشد دیده می شود
    و آخر اینکه پاداش هم عین باور و عمل است
    یا علیم

    سلام
    دقيقاً پاسخ همينه كه فرموديد. منم ميخوام به همين برسيم
    حساب و كتاب خدا ، خيلي با اون 4 = 2 * 2 كه ما فكر ميكنيم تفاوت داره

    ولي اجازه بديد درموردش بحث كنيم (اگر شما هم شركت كنيد خوشحال ميشم)


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها

    حساب و كتاب خدا ، خيلي با اون 4 = 2 * 2 كه ما فكر ميكنيم تفاوت داره

    سلام علیکم

    حساب و کتاب خداوند اینست که ایمان 80 درصد عمیق با ایمان 80 درصد سطحی در یک رتبه قرار دارند چون از هر کسی به اندازه تواناییها و فهمش تکلیف کرده است. ضمنا اون فرد باهوش تکلیفش سنگینتره چون ابزار رسیدن به وجود خدا به راحتی در اختیارش گذاشته شده
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  20. صلوات ها 4


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود