جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ترجمه جلد اول نقد كتاب اصول مذهب شيعه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521

    مطلب ترجمه جلد اول نقد كتاب اصول مذهب شيعه




    ترجمه جلد اول نقد كتاب اصول مذهب شيعه
    مروري بر محتواى كتاب اصول مذهب شيعه
    نقد روش و اسلوب قفاري
    شاخصه‌هاي كتاب قفاري
    انگيزه‌ها و اهداف مصنف در تأليف كتاب
    روش به كار گرفته از سوي قفاري در كتاب
    عدم پاي بندي قفاري به موارد شرط شده از سوي خود
    شواهدي بر عدم پاي بندي قفاري به اسلوب مورد ادعاي خويش
    اتهام و افترا به شيعه
    روش قفاري در بريدن و گزينش بخشي از احاديث
    خيانت در امانت، به هنگام نقل روايات شيعه
    ناآگاهي قفاري به مباني و بديهيات مذهب شيعه
    تناقض‌ گويي‌هاي قفاري
    خروج قفاري از ادبيات گفتمان علمي
    هدف ما از پاسخگويي به اين كتاب
    روش ما در پاسخ به شبهات قفاري
    روند و سير تحقيق
    تقدير و سپاس

    شبهه اول: «سنت نبوي نزد شيعه با سنت نبوي نزد ساير مسلمانان متفاوت است»
    دلايل شيعه براي رو آوردن به اهل بيت براي دست‌يابي به سنت نبوي
    خواستگاه سبب اول
    خواستگاه سبب دوم در روي آوردن شيعه به اهل بيت
    شبهه دوّم: «سخن امام، همان سخن خدا و رسول است»
    پاسخ:
    شبهه سوّم: «علم ائمه از طريق الهام و وحي حاصل مي‌گردد»
    اتهام به شيعه در اعتقاد به دريافت علوم اهل بيت از طريق وحي الاهي:
    پاسخ:
    شبهه چهارم: «ارواح امامان، هر شب جمعه به عرش ‌رفته و طواف مي‌كنند»
    بيان شبهه:
    پاسخ به شبهه :
    شبهه پنجم: «خداوند سبحان با علي عليه السلام نجوا كرده و به او وحي مي‌نمايد»
    پاسخ:
    شبهه ششم:«جبريل وحي را بر على عليه السلام‌ املا ‌كرده است»
    پاسخ:
    شبهه هفتم: «ادعاي شيعه در عطاي هدايا از سوي خداوند به علي عليه السلام»‌
    پاسخ :
    شبهه هشتم:«شيعه معتقد است كه ائمه اعمال بندگان را مي‌بيند»
    پاسخ:
    شبهه نهم:«عدم انقطاع وحي نزد شيعه»
    پاسخ:
    شبهه دهم: «امامان شيعه هر زمان كه بخواهند به آنان وحي مي‌شود»
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    مقدمه‌اي پيرامون امامت
    مفهوم امامت
    معناي لغوي امامت:
    معناي اصطلاحي امامت:
    انتخاب امام، حقيقتي قرآني:
    نياز امامت به انتخاب الاهي:
    دلايلي بر انتخاب اهل بيت عليهم السلام از سوي خداوند:
    امامت عهدي الاهي:
    امامت الاهي بالاترين مرتبه نبوت:
    عدم اختصاص اصطلاح ائمه، به ائمه اهل بيت عليهم السلام:
    ضرورت امامت:
    امامت و هدايت:
    امامت نزد اهل سنت:
    شبهه يازدهم: «مفهوم امامت نزد شيعه از اختراعات ابن سبأ»
    مقدمه :امامت مفهومي قرآني
    ابن سبأ بين توهم و واقعيت:
    اختلاف شديد پيرامون شخصيت ابن سبأ
    گروه اول :گروهي معتقد به اصل وجود ابن سبأ و نقش مهم وي:
    مناقشه در نظر گروه اول
    اول: نقش سيف بن عمر در پررنگ نمودن شخصيت ابن سبأ:
    دوم: لازمه اين نظر خدشه به عدالت صحابه و مرجعيت علمي آنان:
    تشويق ابن سبأ به قتل عثمان:
    سوم: اختلاف نظر شديد پيرامون شخصيت ابن سبأ:
    1ـ اختلاف نظر در محل تولد و زندگي ابن سبأ:
    2ـ اختلاف نظر در شخصيت ابن سبأ:
    3ـ اختلاف نظر در زمان آغاز فعاليت‌هاي فكري ابن سبأ:
    4ـ اختلاف نظر در اعتقادات ابن سبأ:
    5ـ اختلاف نظر در زمان اسلام آوردن ابن سبأ:
    تناقضي ديگر:
    گروه دوم
    گروهي كه منكر وجود شخصي به نام ابن سبأ مي‌باشند:
    منكران شخصيت عبد الله بن سبأ از علماي شيعه:
    منكران شخصيت عبد الله بن سبأ از علماي اهل سنت:
    مناقشه در نظر گروه دوم:
    گروه سوم
    علمايي كه نه منكر اصل وجود او، بلكه منكر نقش پررنگ اويند:
    نظر صحيح از ميان نظرات سه گانه:
    انگيزه‌هاي پررنگ نمودن نقش ابن سبأ
    ابن سبأ از منظر شيعه
    عبد الله بن سبأ در روايات شيعه:
    ابن سبأ در كتاب‌ها و مقالات فرقه‌ها:
    ابن سبأ از منظر علماي رجال:
    شبهه دوازدهم: «ابن ‌سبأ اول قائل به امامت و وصايت علي عليه السلام»
    پاسخ: وصيت به امامت، بزرگ‌تر از آن است كه اختراع ابن سبأ باشد
    وصي و وصيت در احاديث رسول خدا صلّي الله عليه وآله:
    وصيت پيامبر اكرم در احاديث دار (يوم الانذار):
    روايت اول:
    بررسي سند روايت:
    روايت دوم:
    بررسي سند روايت:
    روايت سوم:
    روايت وصيي علي: (وصي من علي بن ابي طالب است)
    بررسي سند روايت:
    روايت اتخذت علياً وصياً (علي را به وصايت برگزيدم):
    بررسي سند روايت:
    روايت علي وصيي ووارثي (علي وصي و وارث من است):
    بررسي سند روايت:
    شهرت حديث وصيت بين صحابه و ديگران:
    وصيّ از زبان اهل بيت پيامبر:
    وصيّ در كتاب‌هاي لغت:
    وصيّ در شعر اسلامي
    وصيّ در اشعار حسان بن ثابت
    وصيّ در كلمات برخي شعراي قريش
    وصيّ در كلمات فضل بن عباس:
    وصيّ در عبارات شاعر انصار نعمان بن عجلان:
    وصيّ در كلمات مغيره بن حارث:
    وصيّ در شعر سيّد حميري:
    وصيّ در سخنان مأمون:
    وصيّ در شعر‌ها و رجز‌هاي جنگ جمل، صفين و غيره:
    حديث وصيت و انواع حذف و تحريف:
    وصيّ و نزول آيه انذار
    حذف كلمه وصيّ و وصيت:
    تفسير معناى وصيّ:
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    شبهه سيزدهم: «كتمان نمودن مبدأ امامت و سرّي بودن آن نزد شيعه»
    بيان شبهه
    نكات اساسي شبهه
    پاسخ:
    امامت امري واضح و صريح در دين اسلام
    تفسير روايات دالّ بر لزوم كتمان امر امامت:
    تفسير روايت: «ولاية الله أسرها إلى جبرائيل»
    تفسير روايت: «ولا تبثوا سرنا ولا تذيعوا أمرنا»
    تفسير روايت: «إن أمرنا مستور مقنع بالميثاق»
    تفسيرحديث: «ما زال سرّنا مكتوماً حتى صار في يد ولد كيسان»
    تشکيک قفاري در تعداد امامان شيعه:
    رواياتي در اسامي همه ائمه عليهم السلام:
    شبهه چهاردهم: «حصر ائمه نزد شيعه به عدد معين منطقي نيست»
    بيان شبهه:
    پاسخ:
    تاييد شارع مقدس نسبت به فرضيه امكان حصر تعداد ائمه
    عدم محذور عقلي در حصر ائمه:
    کفايت اين تعداد از امام براي رساندن خلق به سوي کمال:
    شبهه پانزدهم: «اضطرار شيعه بر قول به نيابت مجتهد»
    پاسخ:
    عدم اضطرار شيعه به خروج از حصر تعداد ائمه
    حدود نيابت فقيه و برپايي دولت اسلامي:
    شبهه شانزدهم: «ائمه شيعه سيزده نفرند و نه دوازده نفر!»
    نکات اساسي شبهه:
    پاسخ:
    اعتقاد به دوازده امام بودن ائمه از بديهيات اعتقادي شيعه
    تصريح علماي اهل سنت به دوازده امام بودن ائمه شيعه:
    ادعاى قفاري در صحيح بودن تمام روايات كافي:
    برداشت سيزده تن بودن امامان شيعه از روايات كليني:
    رواياتي از مرحوم كليني که در آنها تصحيف رخ داده است:
    روايت اول: (إني واثني عشر من ولدي وأنت يا علي رز الأرض)
    ضعف سند روايت به سبب وجود ابوالجارود:
    شرح متن روايت:
    کتاب‌هايي که روايت اول را بدون تصحيف آورده‌اند:
    روايت دوم: (إن لهذه الأمة اثني عشر إمام هدى من ذرية نبيها)
    ضعف سند روايت به سبب مجهول بودن ابراهيم بن ابي يحيى:
    شرح متن روايت دوم:
    کتاب‌هايي که روايت دوم را بدون تصحيف آورده‌اند:
    روايت سوم: (الأوصياء من ولد فاطمة اثنا عشر آخرهم القائم)
    ضعف سند روايت به سبب وجود ابو الجارود:
    شرح متن روايت:
    کتاب‌هايي که روايت سوم را بدون تصحيف آورده‌اند:
    روايت چهارم: (الاثنا عشر الإمام... من ولد رسول الله وولد علي)
    ضعف سند روايت به سبب وجود علي بن سماعه:
    شرح متن روايت:
    کتاب‌هايي که روايت چهارم را بدون تصحيف آورده‌اند:
    روايت پنجم: (من ولدي اثنا عشر نقيبا)
    ضعف سند روايت به سبب وجود ابو الجارود:
    شرح متن روايت:
    کتاب‌هايي که روايت پنجم را بدون تصحيف آورده‌اند:
    ائمه «دوازده‌گانه» در روايات كافي
    روايات فراواني بر دوازده‌ امام بودن ائمه:
    نتيجه:
    شبهه هفدهم:«روايت شيعه بر سيزده امامي بودن»
    پاسخ:
    شيعه هرگز چنين ادعايي نداشته است
    ائمه سيزده‌گانه در كتاب سُلَيم بن قيس:
    فرقه‌اي از شيعه ادّعاي تواتر در سيزده امامي بودن ائمه ندارد:
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    بخش سوم: شبهاتي پيرامون دلايل قرآني امامت شبهه هيجدهم: «شيعه به جاي استدلال به آيه ولايت استدلال به روايت مي‌کند»
    بيان شبهه:
    پاسخ :
    مقدمه :
    دخالت سبب نزول در فهم آيات قرآن:
    کمک گرفتن علماي اهل سنت از شأن نزول‌ها در استدلالات قرآني:
    اعتراضاتي بر آيه ولايت
    اعتراض اول: دروغ شيعه در وجود اجماع علماي اهل سنت در آيه ولايت:
    پاسخ:
    اجماع مفسران بر نزول آيه ولايت در شأن امير المؤمنين عليه السلام:
    شبهه نوزدهم:
    «اجماع اهل سنت بر عدم نزول آيه ولايت در شأن ا‌ميرالمؤمنين»
    پاسخ:
    علماي اهل سنت چنين اجماعي را تکذيب مي‌کنند
    سند‌هاي معتبر در نزول آيه ولايت در شأن امام علي عليه السلام:
    روايت ابن ابي حاتم از سلمه بن كهيل:
    روايت ابن ابي حاتم از عتبه بن ابي حكيم:
    روايت ابن جرير طبري از عتبه بن ابي حكيم:
    روايت حاكم نيشابوري از امير المؤمنين عليه السلام:
    ابن كثير تمام روايات صدقه با انگشتري را تکذيب مي‌کند:
    پاسخ:
    ابن كثير همه روايات را تضعيف نکرده است
    اعتراض دوم: متضرر شدن شيعه در استدلال به آيه ولايت:
    بيان شبهه:
    پاسخ:
    امامت مقامي الاهي و نيابتي عام براي نبوت در هر زمان:
    تقريب اول:
    عدم توانايي معارضه مفهوم آيه با منطوق آيه:
    تقريب دوم:
    حصر اضافي مستلزم لغويت و عدم انحصار حصر در حصر اضافي
    تقريب سوم:
    امامت ائمه در طول امامت امير المؤمنين و نه در عرض آن:
    اعتراض سوم: عدم اختصاص آيه ولايت به علي بن ابي ‌طالب
    پاسخ:
    استحباب صدقه در نماز
    اعتراض چهارم: اگر آيه در شأن علي نازل مي‌شد، اوصاف معروف او بيان مي‌شد
    پاسخ:
    وصف حالي که با قابليت انطباق بيشتر از وصف نعتي
    وصف حال بليغ‌تر و آشکارتر از وصف نعتي:
    سنت نبوي بيان و تمييز آيه شريفه:
    ادامه كلام قفاري:
    اعتراض پنجم: با فقير بودن علي ابن ابي طالب زکات چگونه ممکن بوده است؟!
    بيان شبهه:
    پاسخ:
    عدم اختصاص زكات به زکات واجب:
    عدم امکان پرداخت انگشتر نقره به جاي زكات واجب:
    اعتراض ششم: قرينه مقابله و سياق در آيه ولايت دال بر معناي نصرت نه ولايت
    بيان شبهه:
    بحثي در معناى ولايت
    اشکال اول:
    عدم وحدت سياق ميان آيه ولايت و آيات قبل:
    اشکال دوم:
    عدم دلالت آيه ولايت بر معناي نصرت با وجود وحدت سياق:
    قرينه‌هاي مانع از ولايت به معناى نصرت
    قرينه اول:
    قرينه دوم:
    قرينه سوم:
    قرينه چهارم:
    اعتراض هفتم: عدم دلالت لفظ «وليكم» بر معناي امارت
    بيان شبهه:
    پاسخ:
    معناي ولي از نظر لغت وعرف: کسي که حق تصرف دارد:
    معناى ولايت خداوند متعال:
    معناى ولايت رسول و ولايت مؤمنان:
    اعتراض هشتم: وليّ به معناي محبت و نصرت، اسم براي وَلايت به فتح
    بيان شبهه:
    پاسخ:
    وليّ در لغت و استعمال به معناي قرب و نزديکي خاص:


    دكتر سيد محمد حسيني قزويني
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود