صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بدبيني نسبت به خدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,141
    حضور
    59 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747

    بدبيني نسبت به خدا




    سلام
    آيا بدبيني به خداوند از روي عدم شناخت همان حكم عناد با خداوند را دارد؟
    آيا شخصي كه نتوانسته با خدا ارتباط برقرار كند و نسبت به هستي بدبين است اهل دوزخ خواهد بود؟

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 14 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58282



    با نام و یاد دوست





    بدبيني نسبت به خدا








    کارشناس بحث: استاد شعیب


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    اگر عدم شناخت او از روی کاهلی و تنبلی او باشد و به خدا بدبین باشد و به نحوی منکر صفات خدا باشد اهل دوزخ است اما اگر واقعا توانایی فکری برای شناخت خدا باصفات کمال و جمالش را نداشته باشد و جاهل قاصر باشد خدا به اندازه عقل او از وی انتظار دارد نه بیشتر.
    البته این بدبینی افراد نسبت به خدا به خاطر جهلشان به صفات الهی است . فردی که مشکلاتی برای در زندگی هست به جای این که به ریشه یابی این مشکلات بپردازد خدا را مقصر می داند در صورتی که این مشکلش دستپرورده اعمال خودش است . این افراد هم دو گونه اند برخی در اوج مشکلات به خدا بدبین می شوند ولی کم کم که حالشان بهتر می شود از کار خود پشیمان می شوند و برمی گردند ولی بعضی این حالت همیشه همراه آنهاست که این اگر از روی تقصیر در شناخت خدا باشد عقاب خواهد داشت.


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    اگر عدم شناخت او از روی کاهلی و تنبلی او باشد و به خدا بدبین باشد و به نحوی منکر صفات خدا باشد اهل دوزخ است اما اگر واقعا توانایی فکری برای شناخت خدا باصفات کمال و جمالش را نداشته باشد و جاهل قاصر باشد خدا به اندازه عقل او از وی انتظار دارد نه بیشتر.
    البته این بدبینی افراد نسبت به خدا به خاطر جهلشان به صفات الهی است . فردی که مشکلاتی برای در زندگی هست به جای این که به ریشه یابی این مشکلات بپردازد خدا را مقصر می داند در صورتی که این مشکلش دستپرورده اعمال خودش است . این افراد هم دو گونه اند برخی در اوج مشکلات به خدا بدبین می شوند ولی کم کم که حالشان بهتر می شود از کار خود پشیمان می شوند و برمی گردند ولی بعضی این حالت همیشه همراه آنهاست که این اگر از روی تقصیر در شناخت خدا باشد عقاب خواهد داشت.

    سلام استاد

    اگر کسی خدا را به گونه ای خاص تصور کند مثلا فکر کند خدا همان قوانین حاکم بر جهان هستیست
    یا مثلا چیزهای دیگر
    حکم این شخص چیست ؟
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط نگارا نمایش پست ها
    اگر کسی خدا را به گونه ای خاص تصور کند مثلا فکر کند خدا همان قوانین حاکم بر جهان هستیست
    یا مثلا چیزهای دیگر
    حکم این شخص چیست ؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    اگر این اشتباه او از روی کوتاهی اش باشد یعنی او بتواند تفکر خود را اصلاح کند ولی نکند عقاب خواهد شد.


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    اگر این اشتباه او از روی کوتاهی اش باشد یعنی او بتواند تفکر خود را اصلاح کند ولی نکند عقاب خواهد شد.
    باسلام

    استاد من قانع نشدم

    گیریم که کسی از روی کوتاهی تصور اشتباهی نسبت به چیستی خالق داشته باشد
    چرا خالقی که از او به عنوان مهربانترین مهربانان یاد می شود باید او را عقاب کند ؟

    لطفا دلیل علمی و یا منطقی و یا قرانی بیاورید ؟

    موفق باشید

    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    الکترونیک . کامپیوتر . طراحی صنعتی
    نوشته
    433
    حضور
    16 روز 16 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1262



    اصلا مگه بدبینی و ناامیدی از خدا حالت فاعلی داره که شخص بابتش مقصر باشه ...

    بدبین شدن نسبت به خدا و ناامید شدن از خدا حالت مفعولی داره ... از کی تا حالا مفعول رو هم مجرم میشناسن ؟؟؟
    پر و بال عشق آنقدر توانمند نیست که بتوان در دره خودسوزی پرید و به باز شدن و اوج گرفتن دوباره اطمینان داشت .

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط نگارا نمایش پست ها
    باسلام

    استاد من قانع نشدم

    گیریم که کسی از روی کوتاهی تصور اشتباهی نسبت به چیستی خالق داشته باشد
    چرا خالقی که از او به عنوان مهربانترین مهربانان یاد می شود باید او را عقاب کند ؟

    لطفا دلیل علمی و یا منطقی و یا قرانی بیاورید ؟

    موفق باشید
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    عذاب و غضب خدا هم عین رحمت الهی است یعنی او انسانهای بدکار بد رفتار و بد عقیده را عذاب می کند چون اونها را دوست دارد.
    بعضی مواقع پدر مهربان مجبور می شود دوای تلخ به کودکی بخوراند گاه او را به تیغ جراحی می سپارد و گاه برای رهایی او از مرگ راضی به قطع عضو او می شود همه این ها از روی رحمت پدرانه است اگر چه ظاهری سخت و زجر آور دارد.
    خدا انسان را مختار آفریده است یعنی به او اجازه داده است که فکر کند و راه کمال را بجوید و آنقدر بالا برود که از ملائکه نیز برتری یابد و کارهای مافوق تصور بکند و کارهایی خدایی انجام دهد " عبدی اطعنی حتی یجعلک مثلی " در نفس خود و عالم وجود صاحب تاثیر شود . این آن هدفی است که خدا انسان را برای آن خلق کرده است. برای همین هزاران پیامبر و کتاب آسمانی و امام و... راهنما فرستاده است تا این مخلوقش که خیلی هم به او علاقه دارد به سرمنزل مقصود برسد.
    اما این اختیار دو سویه است همان گونه که می تواند او را به اوج عزت برساند می تواند او را به حضیض ذلت برساند این انسان است که می تواند با پیروی از انبیا و عقل از ملائکه پران شود و می تواند از حیوان پست تر گردد
    آدمي زاده طـرفه معجوني است كـز فـرشته سـرشتـه وز حـيوان.
    گر بدين ميل كند بود بد از اين ور بدان ميل كند شود به از آن
    آری این وضعیت انسان است اما خدا که خالق اوست و رحمت ویژه ای به او دارد نمی خواهد که او را در پستی خود رها کند برای همین تا رسیدن مرگ به او فرصت می دهد که برگردد و اصلاح شود اما اگر در این نا صوابی خود پابرجا ماند خدا او را رها نمی کند تا در آن پستی بماند او را دوست دارد می خواهد به قرب خود برساند از بهشت او را بهره ور کند برای همین باید او را پاک کند اما پاک رکردن او از این همه آلودگی ها درد دارد هر چقدر ناپاکی او بیشتر باشد پاک کردن او دردناک تر است دقیقا مثل گرد و خاکی که بر قالیچه ای می نشیند اگر با فوت دهان برطرف شود به نرمی برطرف می شود و اگر نه با جارو و الا با چوب به جان قالیچه می افتند و خاک چندین ساله را از آن بیرون می کنند .
    آری خدا همه ما را برای بهشت خلق کرده است و برای ورود به آن باید متناسب آنجا بود و الا ما را راهی بدان نیست.
    کسی که خدا را نشناسد و با این که می توانسته به او آگاه شود این کار را نکرده چگونه می شود در بهشت وارد شود ملازم قرب الهی شود؟
    باید متناسب آنجا گردد.



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,141
    حضور
    59 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    اگر عدم شناخت او از روی کاهلی و تنبلی او باشد و به خدا بدبین باشد و به نحوی منکر صفات خدا باشد اهل دوزخ است اما اگر واقعا توانایی فکری برای شناخت خدا باصفات کمال و جمالش را نداشته باشد و جاهل قاصر باشد خدا به اندازه عقل او از وی انتظار دارد نه بیشتر.
    البته این بدبینی افراد نسبت به خدا به خاطر جهلشان به صفات الهی است . فردی که مشکلاتی برای در زندگی هست به جای این که به ریشه یابی این مشکلات بپردازد خدا را مقصر می داند در صورتی که این مشکلش دستپرورده اعمال خودش است . این افراد هم دو گونه اند برخی در اوج مشکلات به خدا بدبین می شوند ولی کم کم که حالشان بهتر می شود از کار خود پشیمان می شوند و برمی گردند ولی بعضی این حالت همیشه همراه آنهاست که این اگر از روی تقصیر در شناخت خدا باشد عقاب خواهد داشت.
    سلام
    عرض كردم كه از نظر روحي اين شخص نتواسته ارتباط برقرار كند..حالتي شبيه افسردگي و پوچي..ولي از نظر عقلي مشكلي با خدا ندارد
    آيا همين حالت بد روحي(عدم گمان خوب)ميتواند باعث سكرات مرگ و عذاب باشد؟ خودش هم اينطوري نميخواد اما دست خودش نيست

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام
    عرض كردم كه از نظر روحي اين شخص نتواسته ارتباط برقرار كند..حالتي شبيه افسردگي و پوچي..ولي از نظر عقلي مشكلي با خدا ندارد
    آيا همين حالت بد روحي(عدم گمان خوب)ميتواند باعث سكرات مرگ و عذاب باشد؟ خودش هم اينطوري نميخواد اما دست خودش نيست
    با سلام
    درست است که انسان در ناملایمات زندگی بعضا دچار بدبینی به زندگی و خالق آن یعنی خدا می شود و در برخی از مشکلات این حالت شدت می گیرد مثلا در مرگ اطرافیان یا از دست دادن اموال و یا سلامتی و این حالت در افراد گوناگون متفاوت است.
    اما وقتی به قرآن مراجعه می کنیم همین مشکلات را وسیله ای برای امتحان می خواند
    وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
    الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

    • البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بينوايی و بيماری و نقصان در محصول می آزماييم و شکيبايان را بشارت ده


    • کسانی که چون مصيبتی به آنها رسيد گفتند : ما از آن خدا هستيم و به او باز می گرديم

    امام صادق(ع)به این مضمون فرمود: اضطراب قلب و غمگینی شخص و تغییر یافتن رنگ چهره و دگرگونی وضع و حال شخص از نمودهای جزع بشمار می آید.
    امام صادق(ع)فرمود: جزع نمودن تاریکی و ظلمت درونی افراد را آشکار می سازد.
    حال شاید بگویید این حالت او به خاطر مصایب نبوده بلاخره او دارد آزمایش می شود اگر خدا را آنگونه که باید شناخته که دیگر جایی برای پوچی باقی نمی ماند و اگر نشناخته که باید بشناسد وظیفه اش است واجب است بر او که تحصیل این معارف را بنماید و اگر بتواند و نکند که معاقب است.
    آری اگر کسی است که واقعا مشکل روحی دارد و هر چه که تلاش می کند باز پوچی و بیهودگی سراغ او می آید این جاست که باید گفت " لا یکلف الله نفسا الا وسعها و الا اگر می تواند باید به دنبال اصلاح خود برود و الا معاقب است و حد اقل این عقوبت ها سکرات موت است.





صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود