صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان فقط حیوان ناطق است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809

    اشاره انسان فقط حیوان ناطق است




    باسلام
    چراهنوزبعدهزاران سال توکتاب های فلسفی ماگفته میشه انسان حیوان ناطق است یعنی تمام ابعادش مثل حیوان وتنها فرقش تفکروبه همراه ان سخن گفتن است
    این بدین معناست اگه همانطورکه اتش برای حیوان درد داردبرای انسان هم داردوهردوشهوت دارندو...
    وتنها تفاوت انسان سخن گفتن است
    خب حالا یه مرتاض چطورمیتونه ازرواتش رد شه بدون کوچکترین سوختگی درحالی گوسفندرورواون اتش بزاری جزقاله میشه؟!
    البته این توانایی روهمه انسان هادارندولی به بهره برداری نمیرسونند
    انسان هیچ وقت حیوان نیست چه ناطق وچه غیره اونوقت انتظارهم داریم کشورمون پیشرفت کنه!!
    یاحق
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۵:۵۹

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58313



    با نام و یاد دوست





    انسان فقط حیوان ناطق است








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش خوبتان

    حیوان از «حیّ» به معنی موجود زنده ای است که دارای حیات است لذا از این جهت انسان و سایر حیوانات تفاوتی ندارد؛ انسان هم می خورد و می آشامد حیوان هم، چون هر دو موجودی زنده هستند و موجود زنده برای ادامه حیات به خوردن نیاز دارد.
    اما خصوصیتی که انسان را از سایر حیوانات متمایز می سازد فهم و سخن گفتن نیست (چون بسیاری از حیوانات دارای فهم و شعور در مرتبه پایین هستند)، بلکه ناطقیت و نطق اوست که انسان را از سایر موجودات جدا می کند، در معنای نطق فرموده اند نطق به معنی ادراک کلیات است، تنها موجودی که قادر بر ادراک کلیات یا همان نفس ناطقه است انسان می باشد.
    «آنچه که انسان از سائر افراد حيوان بدان ممتاز می شود قوّه عقليه نظريّه و عمليّه است ، حيوان ادراك كلّى نمی کند، و انسان بقوّه نظريّه خداوند و پيغمبر و معارف الهى را مى‏شناسد و ايمان ميآورد ». (تفسير عاملي، ج‏8، ص: 58)
    جمادات ، نباتات ، حیوانات و انسان از فهم و شعور بر خوردارند ، اما باید بدانیم ؛ اولا:فهم و شعور در موجودات یکسان نبوده بلکه دارای مراتب متفاوتی است ، فهم و شعور انسان بسیار بالاتر از حیوانات و شعور حیوانات بالاتر از نباتات است لذا انسان چون دارای نفس ناقطه است دارای شعور بسیار بالاتری نسبت به سایر موجودات دارد .
    ثانیا: نفس ناطقه در انسان به معنی ادراک کلیات است و ادراک کلیات کامل ترین مرحله ادراک است(ملا صدرا اسفار اربعه ج 8 ص 329 ) و انسان به وسیله همین خصیصه از سایر موجودات جدا می شود و به خاطر همین خصیصه مهم خلیفه و جانشین الهی در زمین انتخاب شده است چون سایر حیوانات تاب چنین امانتی را نداشتند.
    با توجه به اینکه انسان دارای قوه ناطقه است(به معنایی که گفتیم) با قوه عقلیه نظریه در می یابد که با ریاضت و سختی دادن به نفس می تواند به قدرت خارق العاده ای برسد و بر بدن خود احاطه داشته باشد. منتهی مرتاض ریاضت غیرشرعی دارد لذا به چیزی بالاتر از همین قدرت های مادی نمی رسد اما عرفا با ریاضت نفس به قدرت های مافوق مادی می رسند، کار مرتاض در مقابل کرامات عرفا عددی حساب نمی شود.

    معرفی کتاب جهت مطالعه:
    جعفری تبریزی، محمدتقی، انسان در افق قرآن



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال .مسافرت
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    141



    انسان مخلوطی ازفرشته خاک وحیوان واتم وکهکشان همه چی ؟؟
    انسان چندبعد است.
    از نظر ظاهر حیوان هستیم شک نکنید ببینید خیلی ازادمهادور ورما شیبیه میمون خرس وگرگ وشیر هستند .

    اگر کمال پیداکند میشه شبیه فرشتگان وشایدم بالاتر .
    انسان مرز وحدندارد.

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش خوبتان

    حیوان از «حیّ» به معنی موجود زنده ای است که دارای حیات است لذا از این جهت انسان و سایر حیوانات تفاوتی ندارد؛ انسان هم می خورد و می آشامد حیوان هم، چون هر دو موجودی زنده هستند و موجود زنده برای ادامه حیات به خوردن نیاز دارد.
    اما خصوصیتی که انسان را از سایر حیوانات متمایز می سازد فهم و سخن گفتن نیست (چون بسیاری از حیوانات دارای فهم و شعور در مرتبه پایین هستند)، بلکه ناطقیت و نطق اوست که انسان را از سایر موجودات جدا می کند، در معنای نطق فرموده اند نطق به معنی ادراک کلیات است، تنها موجودی که قادر بر ادراک کلیات یا همان نفس ناطقه است انسان می باشد.
    «آنچه که انسان از سائر افراد حيوان بدان ممتاز می شود قوّه عقليه نظريّه و عمليّه است ، حيوان ادراك كلّى نمی کند، و انسان بقوّه نظريّه خداوند و پيغمبر و معارف الهى را مى‏شناسد و ايمان ميآورد ». (تفسير عاملي، ج‏8، ص: 58)
    جمادات ، نباتات ، حیوانات و انسان از فهم و شعور بر خوردارند ، اما باید بدانیم ؛ اولا:فهم و شعور در موجودات یکسان نبوده بلکه دارای مراتب متفاوتی است ، فهم و شعور انسان بسیار بالاتر از حیوانات و شعور حیوانات بالاتر از نباتات است لذا انسان چون دارای نفس ناقطه است دارای شعور بسیار بالاتری نسبت به سایر موجودات دارد .
    ثانیا: نفس ناطقه در انسان به معنی ادراک کلیات است و ادراک کلیات کامل ترین مرحله ادراک است(ملا صدرا اسفار اربعه ج 8 ص 329 ) و انسان به وسیله همین خصیصه از سایر موجودات جدا می شود و به خاطر همین خصیصه مهم خلیفه و جانشین الهی در زمین انتخاب شده است چون سایر حیوانات تاب چنین امانتی را نداشتند.
    با توجه به اینکه انسان دارای قوه ناطقه است(به معنایی که گفتیم) با قوه عقلیه نظریه در می یابد که با ریاضت و سختی دادن به نفس می تواند به قدرت خارق العاده ای برسد و بر بدن خود احاطه داشته باشد. منتهی مرتاض ریاضت غیرشرعی دارد لذا به چیزی بالاتر از همین قدرت های مادی نمی رسد اما عرفا با ریاضت نفس به قدرت های مافوق مادی می رسند، کار مرتاض در مقابل کرامات عرفا عددی حساب نمی شود.

    معرفی کتاب جهت مطالعه:
    جعفری تبریزی، محمدتقی، انسان در افق قرآن

    باسلام تشکر
    صحبت های شماکاملا درست است
    امادرکتاب مانوشته شده انسان حیوان ناطق است طبق سخنان شماحتی حیوانات هم نطق دارندوشعورپس این تعریف جامع نیست ونمیتواندصحیح باشدمشکل مادقیقا باهمین سخن حیوان ناطق مشکل داریم که متاسفانه هنوزحذف نشده اصلا چه اشکال داره بگیم انسان متفکرحیوان هست دراولی یعنی انسان ویژگی های ذاتیش مثل اینکه اتش اورامیسوزاندو..مثل حیوان است ونمیتواندتغیردهدتنهادرمرح له ای بالا قادربه سخن گفتن اماتوضیح دومی تفکررامقدم برذات میداند
    یاحق

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام تشکر
    صحبت های شماکاملا درست است
    امادرکتاب مانوشته شده انسان حیوان ناطق است طبق سخنان شماحتی حیوانات هم نطق دارندوشعورپس این تعریف جامع نیست ونمیتواندصحیح باشدمشکل مادقیقا باهمین سخن حیوان ناطق مشکل داریم که متاسفانه هنوزحذف نشده اصلا چه اشکال داره بگیم انسان متفکرحیوان هست دراولی یعنی انسان ویژگی های ذاتیش مثل اینکه اتش اورامیسوزاندو..مثل حیوان است ونمیتواندتغیردهدتنهادرمرح له ای بالا قادربه سخن گفتن اماتوضیح دومی تفکررامقدم برذات میداند
    یاحق
    با سلام مجدد
    میان حیوان و انسان از نِسَب اربعه عموم خصوص مطلق بر قرار است یعنی هر انسانی حیوان است اما هر حیوانی انسان نیست (مثلا فیل انسان نیست) همانطور که عرض کردیم در حیوان بودن انسان شکی نیست به عبارت دیگر وقتی در تعریف انسان گفته می شود انسان حیوان ناطق است در این تعریف، جنس (حیوان) مشکلی ندارد و ایرادی بر آن نیست چنانکه علما و بزرگان هم در جنس اختلاف نظر ندارد، اختلاف نظر فقط در «فصل» تعریف است.
    برای مثال حکیم معاصر آیت الله جوادی آملی در تعریف انسان گفته اند « الانسان حیّ متألّه » و یا فیلسوف شهیر علامه جعفری رحمه الله علیه فصل انسان را «مسئولیت و تکلیف» می دانند و ... .
    خلاصه مطلب اینکه در تعریف انسان بزرگان دین اختلاف نظرهای مختلفی دارند، و هر یک دلایل خاص خودشان را بیان می کنند.
    اما در رابطه با توضیحات اخیرتان چیزی متوجه نشدم اگر توضیح بیشتری بدهید ممنون خواهم شد.

    یا حق






  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با سلام مجدد
    میان حیوان و انسان از نِسَب اربعه عموم خصوص مطلق بر قرار است یعنی هر انسانی حیوان است اما هر حیوانی انسان نیست (مثلا فیل انسان نیست) همانطور که عرض کردیم در حیوان بودن انسان شکی نیست به عبارت دیگر وقتی در تعریف انسان گفته می شود انسان حیوان ناطق است در این تعریف، جنس (حیوان) مشکلی ندارد و ایرادی بر آن نیست چنانکه علما و بزرگان هم در جنس اختلاف نظر ندارد، اختلاف نظر فقط در «فصل» تعریف است.
    برای مثال حکیم معاصر آیت الله جوادی آملی در تعریف انسان گفته اند « الانسان حیّ متألّه » و یا فیلسوف شهیر علامه جعفری رحمه الله علیه فصل انسان را «مسئولیت و تکلیف» می دانند و ... .
    خلاصه مطلب اینکه در تعریف انسان بزرگان دین اختلاف نظرهای مختلفی دارند، و هر یک دلایل خاص خودشان را بیان می کنند.
    اما در رابطه با توضیحات اخیرتان چیزی متوجه نشدم اگر توضیح بیشتری بدهید ممنون خواهم شد.

    یا حق




    باسلام
    این تعریف حیوان رازیرمجموعه حیوان میداند ومیگوید همانطورکه فرمودید هرانسانی حیوان است
    مشکل دقیقا همین جاست عموم وخصوص مطلق نه عموم وخصوص من وجه برقراراست مثال هم زدیم اتش حیوان رامیسوزانداما بعضی ازانسان هارانه وبعضی هاراهم میسوزاند
    امااگه بگیم همه انسان هاحیوان هستندغلط هست پس دربرخی ویژگی هایکسان وبرخی کاملا مغایرهم
    امادرموردکامنت قبل منظورحقیراین است که هنوزدرکتاب های ما نوشته میشه انسان حیوان ناطق است
    یاحق

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    این تعریف حیوان رازیرمجموعه حیوان میداند ومیگوید همانطورکه فرمودید هرانسانی حیوان است
    مشکل دقیقا همین جاست عموم وخصوص مطلق نه عموم وخصوص من وجه برقراراست مثال هم زدیم اتش حیوان رامیسوزانداما بعضی ازانسان هارانه وبعضی هاراهم میسوزاند
    امااگه بگیم همه انسان هاحیوان هستندغلط هست پس دربرخی ویژگی هایکسان وبرخی کاملا مغایرهم
    امادرموردکامنت قبل منظورحقیراین است که هنوزدرکتاب های ما نوشته میشه انسان حیوان ناطق است
    یاحق

    با سلام مجدد خدمت برادر بزرگوار
    همانطور که مستحضر هستید، انسان موجودی دو بعدی است که یک بعدش حیوانیت و بعد دیگرش انسانیت است، در بعد حیوانی اش با حیوانات دیگر تفاوتی وجود ندارد بلکه از دیدگاه قران کریم اگر بشر بعد انسانی خود را به جهل بسپارد از حیوان هم پست تر می شود، پس یقینا بعد حیوانی انسان با حیوانات مشترک است و تفاوتی از این جهت وجود ندارد، تفاوت انسان و حیوان در بعد انسانی است ( به تعبیر برخی ناطقیت و به تعبیر برخی تألّه و ...) لذا اگر گاهی آتش، بدن برخی انسان ها را نمی سوزاند دلیل خاصی دارد که باید در جای خود بررسی شود (یک دلیلش این است که با ریاضت نفس انسان بر بدن مادی خود غلبه کرده و محیط بر بدن مادی خود می شود)
    اینکه گفته اند «هر انسانی حیوان است» بدین معنی است که بعد مادی انسان، حیوان است اما بعد معنوی انسان حقیقتی فراتر از درک بشر دارد لذا از این جهت متفاوت با حیوانات است.
    اگر شما بعد انسانی را ازبشریت بردارید چه می ماند آیا چیزی جز حیوانیت باقی خواهد ماند؟
    همانطور که عرض کردم حیوان ناطق یک تعریف برای انسان است، برخی انسان را به حیّ متألّه نیز تفسیر می کنند خلاصه اینکه بشر دارای دو بعد حیوانی و انسانی است. اختلاف در تعریف مفهوم است و الا در حیوان بودن بدن مادی انسان شکی نیست.

    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۷:۲۳

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نمی دانم دوستان چه اصراری دارند تا تعریف انسان را به «حیوان ناطق» بپذیرند و از آن دفاع کنند؟! در کجای مستندات اسلامی این تعریف آمده است؟!
    این تعریف در منطق آمده است تا بتواند یکی از مباحث خود را که کلیات خمس باشد توضیح دهد همین!
    انسان یکی از موجودات خداوند است در کنار دیگر موجودات. انسان دارای هوشی بیشتر از دیگران موجودات است و بخاطر همین هوش بیشتر مکلف شده است البته نه از ابتدای تولد بلکه بعد از این که به میزانی از رشد عقلی رسید.
    همانطور که بچه ها تکلیف ندارند با این که از میزانی از هوش و عقل برخوردارند حیوانات هم با وجود هوش در آنها، مکلف نیستند.
    البته نه این که حیوانات هیچ تکلیفی ندارند. طبق نظر قرآن همه حیوانات روز قیامت محشور می شوند تا به تخلفات آنها رسیدگی شود زیرا هر موجودی به میزان حق انتخابی که دارند مکلف است. ولی ما در انیجا از تکالیف فراوانی که برای انسان وجود دارد سخن می گوییم. تکلیف اندک، مورد بحث ما نیست.
    اما این که گفته شده است انسان دو بعد حیوانی و انسانی دارد هم از آن حرفهایی است که بیشتر از اصالتش مشهور شده است.
    انسان کدام بعدش حیوانی است؟ خوردنش؟ آمیزشش؟ خوابیدنش؟ یعنی خوردن ما شبیه حیوانات است؟ ما این همه مزه را درک می کنیم و اینقدر رنگ غذا و تنوع آن برایمان مهم است! چه جیزش شبیه به حیوان است؟ اصلا مگر می شود انسان کاری را انجام دهد و بتواند بعد انسانی خودش را در آن کار دخیل ندهد؟
    در اسلام هیچ تقسیمی روی رفتارهای انسان به دو قسم حیوانی و انسانی صورت نگرفته است. برای همه رفتارها آدابی خاصی تعریف شده است. و همچنین ادعیه فروانی.
    همانطور که برای قبل و بعد از نماز دعاهایی توصیه شده است برای آمیزش و خوردن و خوابیدن هم توصیه شده است بدون هیچ فرقی.
    به تعبیر حضرت امام (ره) حیوانیت یک منزل است که انسان پس را طی مسیر تازه به آنجا می رسد و بعد باید از آن عبور کند!
    شاید دوستان منظورشان از حیوان بودن انسان، جسم انسان است. ولی این جسم بشدت مسخر روح است. وضعیت روانی فرد تأثیر شگرفی در جسم او می گذارد! چرا جسم انسان این تأثیر را می پذیرد؟ آیا این نه بخاطر این است که انسان از نظر جسمی فقط شباهتی به حیوان دارد و بس!


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح بخش نمایش پست ها
    نمی دانم دوستان چه اصراری دارند تا تعریف انسان را به «حیوان ناطق» بپذیرند و از آن دفاع کنند؟! در کجای مستندات اسلامی این تعریف آمده است؟!
    این تعریف در منطق آمده است تا بتواند یکی از مباحث خود را که کلیات خمس باشد توضیح دهد همین!
    انسان یکی از موجودات خداوند است در کنار دیگر موجودات. انسان دارای هوشی بیشتر از دیگران موجودات است و بخاطر همین هوش بیشتر مکلف شده است البته نه از ابتدای تولد بلکه بعد از این که به میزانی از رشد عقلی رسید.
    همانطور که بچه ها تکلیف ندارند با این که از میزانی از هوش و عقل برخوردارند حیوانات هم با وجود هوش در آنها، مکلف نیستند.
    البته نه این که حیوانات هیچ تکلیفی ندارند. طبق نظر قرآن همه حیوانات روز قیامت محشور می شوند تا به تخلفات آنها رسیدگی شود زیرا هر موجودی به میزان حق انتخابی که دارند مکلف است. ولی ما در انیجا از تکالیف فراوانی که برای انسان وجود دارد سخن می گوییم. تکلیف اندک، مورد بحث ما نیست.
    اما این که گفته شده است انسان دو بعد حیوانی و انسانی دارد هم از آن حرفهایی است که بیشتر از اصالتش مشهور شده است.
    انسان کدام بعدش حیوانی است؟ خوردنش؟ آمیزشش؟ خوابیدنش؟ یعنی خوردن ما شبیه حیوانات است؟ ما این همه مزه را درک می کنیم و اینقدر رنگ غذا و تنوع آن برایمان مهم است! چه جیزش شبیه به حیوان است؟ اصلا مگر می شود انسان کاری را انجام دهد و بتواند بعد انسانی خودش را در آن کار دخیل ندهد؟
    در اسلام هیچ تقسیمی روی رفتارهای انسان به دو قسم حیوانی و انسانی صورت نگرفته است. برای همه رفتارها آدابی خاصی تعریف شده است. و همچنین ادعیه فروانی.
    همانطور که برای قبل و بعد از نماز دعاهایی توصیه شده است برای آمیزش و خوردن و خوابیدن هم توصیه شده است بدون هیچ فرقی.
    به تعبیر حضرت امام (ره) حیوانیت یک منزل است که انسان پس را طی مسیر تازه به آنجا می رسد و بعد باید از آن عبور کند!
    شاید دوستان منظورشان از حیوان بودن انسان، جسم انسان است. ولی این جسم بشدت مسخر روح است. وضعیت روانی فرد تأثیر شگرفی در جسم او می گذارد! چرا جسم انسان این تأثیر را می پذیرد؟ آیا این نه بخاطر این است که انسان از نظر جسمی فقط شباهتی به حیوان دارد و بس!
    این ویژگیهایی که گفتید اغلب حیواناتم دارن!! در مورد دعاهایی که میفرمایید، بشر هزاران سال بدون اونا به کاراش ادامه داده و مشکلیم براش پیش نیومده!!
    ما هر حسی که داریم(ترس، خواب، خوشی، عشق، خشم و...) همگی هورمونهایی دارن که موقع نیاز ترشح میشن! حتی شاید بشه اون بعد انسانیتو نفی کرد با این دلایل!!

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود