صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی اعتبار و صحت اسناد حدیثی از امام صادق علیه السلام (و لقد شققن الجیوب)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637

    بررسی اعتبار و صحت اسناد حدیثی از امام صادق علیه السلام (و لقد شققن الجیوب)




    با سلام

    میخواستم حدیث زیر را که از امام صادق علیه السلام نقل شده مورد بررسی سندی و رجالی قرار دهید و صحت و سقم آنرا بررسی نمائید .

    با تشکر از شما ...


    حضرت امام صادق علیه السلام :

    « و لقد شققن الجیوب و لطمن الخدود الفاطمیان علی الحسین بن علی و علی مثله تلطم الخدود و تشق الجیوب ... »

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست





    بررسی اعتبار و صحت اسناد حدیثی از امام صادق علیه السلام (و لقد شققن الجیوب)








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها
    با سلام

    میخواستم حدیث زیر را که از امام صادق علیه السلام نقل شده مورد بررسی سندی و رجالی قرار دهید و صحت و سقم آنرا بررسی نمائید .

    با تشکر از شما ...


    حضرت امام صادق علیه السلام :

    « و لقد شققن الجیوب و لطمن الخدود الفاطمیان علی الحسین بن علی و علی مثله تلطم الخدود و تشق الجیوب ... »
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    روایت فوق در کتاب « وسائل الشيعة ؛ ج‏22 ؛ ص402»آمده است:
    مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ دَاوُدَ الْقُمِّيِّ فِي نَوَادِرِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَخِيهِ جَعْفَرِ بْنِ عِيسَى عَنْ خَالِدِ بْنِ سَدِيرٍ أَخِي حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ شَقَّ ثَوْبَهُ عَلَى أَبِيهِ أَوْ عَلَى أُمِّهِ أَوْ عَلَى أَخِيهِ أَوْ عَلَى قَرِيبٍ لَهُ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِشَقِّ الْجُيُوبِ قَدْ شَقَّ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ عَلَى أَخِيهِ هَارُونَ- وَ لَا يَشُقَّ الْوَالِدُ عَلَى وَلَدِهِ وَ لَا زَوْجٌ عَلَى امْرَأَتِهِ وَ تَشُقُّ الْمَرْأَةُ عَلَى زَوْجِهَا وَ إِذَا شَقَّ زَوْجٌ عَلَى امْرَأَتِهِ أَوْ وَالِدٌ عَلَى وَلَدِهِ فَكَفَّارَتُهُ حِنْثُ يَمِينٍ وَ لَا صَلَاةَ لَهُمَا حَتَّى يُكَفِّرَا أَوْ يَتُوبَا مِنْ ذَلِكَ فَإِذَا خَدَشَتِ الْمَرْأَةُ وَجْهَهَا أَوْ جَزَّتْ شَعْرَهَا أَوْ نَتَفَتْهُ فَفِي جَزِّ الشَّعْرِ عِتْقُ رَقَبَةٍ أَوْ صِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ أَوْ إِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً وَ فِي الْخَدْشِ إِذَا دَمِيَتْ وَ فِي النَّتْفِ كَفَّارَةُ حِنْثِ يَمِينٍ وَ لَا شَيْ‏ءَ فِي اللَّطْمِ عَلَى الْخُدُودِ سِوَى الِاسْتِغْفَارِ وَ التَّوْبَةِ وَ لَقَدْ شَقَقْنَ‏ الْجُيُوبَ‏ وَ لَطَمْنَ‏ الْخُدُودَ الْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع- وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ الْخُدُودُ وَ تُشَقُّ الْجُيُوبُ.
    ________________________________________
    شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، 30جلد، مؤسسة آل البيت عليهم السلام - قم، چاپ: اول، 1409 ق.

    بررسی سندی
    مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ علی بن طوسی: امامی، ثقه، جلیل
    بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ دَاوُدَ الْقُمِّيِّ فِي نَوَادِرِهِ: امامی، ثقه، جلیل
    عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى : امامی، ثقه، جلیل و تضعیف ابن ولید وتابعه له وهم
    عَنْ أَخِيهِ جَعْفَرِ بْنِ عِيسَى : امامی، ثقه علی التحقیق
    عَنْ خَالِدِ بْنِ سَدِير:توصیفی برای او نیست
    أَخِي حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ: واقفى،ثقةوالظاهرأخذالمشاي خ ‏عنه ‏قبل وقفه‏
    بنابر این روایت ضعیف واتصال مسند و نوع روایت عادی می باشد.

    بررسی اعتبار و صحت اسناد حدیثی از امام صادق علیه السلام (و لقد شققن الجیوب)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    175
    حضور
    6 روز 18 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    289



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    عَنْ خَالِدِ بْنِ سَدِير:توصیفی برای او نیست
    أَخِي حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ: واقفى،ثقةوالظاهرأخذالمشاي خ ‏عنه ‏قبل وقفه‏
    فإن خالد بن سدير أخو حنان بن سدير كما عرفت
    http://www.almilani.com/%D8%B9%D8%B1...%A7%D9%84/4190


    در ضمن، لطمه زنی هم از متواترات هست که همه اهل بیت، لطمه زنی کرده اند

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637



    نقل قول نوشته اصلی توسط montazer200 نمایش پست ها
    فإن خالد بن سدير أخو حنان بن سدير كما عرفت
    http://www.almilani.com/%D8%B9%D8%B1...%A7%D9%84/4190


    در ضمن، لطمه زنی هم از متواترات هست که همه اهل بیت، لطمه زنی کرده اند

    دوست عزیز ما یه روایت مطرح کردیم و دادیم بررسی سندی کنن چرا جو درست میکنی ؟؟؟؟!!!!!
    کی اسم لطمه زنی آورد ؟؟؟؟؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    175
    حضور
    6 روز 18 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    289



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها
    کی اسم لطمه زنی آورد ؟؟؟؟؟
    سلام

    موضوع در مورد لطمه زنی بود و بنده هم این را عارض شدم، حالا شما چرا مستاصل شده اید از روایات مستفیض؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها
    دوست عزیز ما یه روایت مطرح کردیم و دادیم بررسی سندی کنن چرا جو درست میکنی ؟؟؟؟!!!!!
    جناب، گویا این جو را شما داده اید زیرا درخواست بررسی سندی کردید و ما هم پاسخ اشکال کاربر مجید را دادیم

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط montazer200 نمایش پست ها
    فإن خالد بن سدير أخو حنان بن سدير كما عرفت
    http://www.almilani.com/%D8%B9%D8%B1...%A7%D9%84/4190
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    سلام وعرض ادب به محضر شما
    کاربر گرامی شما از این متن:«في النجاشي: خالد بن سدير بن حكيم بن صهيب الصيرفي. من غير
    ترجمة خالد بن سدير أخي حنان بن سدير.
    روى عن أبي عبد الله عليه السلام، وروى عنه جعفر بن عيسى أخو
    محمد بن عيسى. التهذيب: الجزء 8، آخر باب الكفارات، الحديث 1207.
    نقل ابن داود في (540) من القسم الأول عن الفهرست، عن محمد بن
    ابن بابويه، أن كتابه موضوع.
    وقال في (167) من القسم الثاني في ترجمة خالد بن عبد الله بن سدير:
    ست له كتاب، ذكر أبو جعفر، محمد بن علي بن بابويه، عن محمد بن الحسن بن
    الوليد أنه قال: لا أرويه لأنه موضوع، وضعه محمد بن موسى الهمداني.
    أقول: إن الشيخ ذكر ذلك في ترجمة خالد بن عبد الله بن سدير (271)
    وفي ترجمة زيد النرسي وزيد الزراد (1، 3 302) لا في خالد بن سدير، وكأن
    ابن داود، بنى على اتحادهما فذكر ذلك في كل من الموضعين، ولكنه بعيد جدا، فإن
    خالد بن سدير أخو حنان بن سدير كما عرفت، ولا شك أن حنانا بن سدير من
    غير واسطة، وعليه فخالد بن عبد الله بن سدير ابن أخي خالد بن سدير،
    وكيف كان فلا اعتماد على الرجل لجهالته.» چه نتیجه ای می خواهید بگیرید می خواهید ثقه بودن« خَالِدِ بْنِ سَدِير»یا «أَخِي حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ» را نتیجه بگیرید. اگر لطفا این متن را برای ما ترجمه کنید و بفرمایید که از کجای این متن این نتیجه را گرفتید متشکر می شوم.

    بررسی اعتبار و صحت اسناد حدیثی از امام صادق علیه السلام (و لقد شققن الجیوب)

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    175
    حضور
    6 روز 18 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    289



    کاربر گرامی اقا مجید، حضرت عالی مدعی شدید خالد بن سدیر مجهول هست اما ایت الله میلانی نقلی که اورده اند این بوده او شناسخته شده است

    خالد بن سدير أخو حنان بن سدير كما عرفت

    نظر شما چیه؟


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط montazer200 نمایش پست ها
    در ضمن، لطمه زنی هم از متواترات هست که همه اهل بیت، لطمه زنی کرده اند
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وسلام وعرض ادب
    کاربر گرامی در مورد لطمه زنی که شما ادعای تواتر کرده اید یا معنی تواتر را نمی دانید ویا شوخی می فرمایید، لذا تقاضا دارم به پست های ذیل مراجعه بفرمایید:«بررسی اعتبار و سند روایت سر شکستن حضرت امام سجاد علیه السلام»و «درخواست حدیث در مورد جواز ایجاد جراحات و ضرر در مصبیبات اهل بیت علیهم السلام»

    بررسی اعتبار و صحت اسناد حدیثی از امام صادق علیه السلام (و لقد شققن الجیوب)

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط montazer200 نمایش پست ها
    کاربر گرامی اقا مجید، حضرت عالی مدعی شدید خالد بن سدیر مجهول هست اما ایت الله میلانی نقلی که اورده اند این بوده او شناسخته شده است

    خالد بن سدير أخو حنان بن سدير كما عرفت

    نظر شما چیه؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    کاربر گرامی با توجه به متون موجود :«390 - خالد بن سدير بن حكيم
    بن صهيب الصيرفي... « رجال‏ النجاشي ص : 150 »و «540 - خالد بن سدير بن حكيم
    بن صهيب الصيرفي [جخ‏] لم يذكر له أكثر من هذا [ست‏] عن محمد بن بابويه أن كتابه موضوع. رجال‏ ابن‏ داود ص : 138 »و هم چنین مطالبی که در کتاب رجال همراه آمده است هیچ گونه توصیفی در مورد ایشان که ثقه وامامی باشد نیامده است، ودر رجال همراه نیز فقط او را مذکور ذکر کرده است. اگر جایی شما مطلبی در این زمینه که ایشان توثیق شده است دارید بیاورید.

    بررسی اعتبار و صحت اسناد حدیثی از امام صادق علیه السلام (و لقد شققن الجیوب)

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود