صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا شطحیات برخلاف ادب است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 22 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    آیا شطحیات برخلاف ادب است؟




    سلام. حضرت علامه حسن زاده آملی فرموده اند: «اگر كسى از اين شطحيات‏ بگويد بى‏ادب است و بايد ملامتش كرد تا مؤدّبانه سخن گويد، امّا كافر نيست كه نجس باشد؛ چون معناى صحيح از لفظ خود قصد كرده است نه معناى باطل.»(هزار و یک کلمه،ج4،ص254)

    چرا کسی که شطحیاتی مثل أنا الحق را بگوید بی ادب است؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,810
    حضور
    180 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    58902



    با نام و یاد دوست





    آیا شطحیات برخلاف ادب است؟








    کارشناس بحث: استاد بصیر


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 20 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7718



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    چرا کسی که شطحیاتی مثل أنا الحق را بگوید بی ادب است؟
    باسلام و عرض ادب
    این به نظر می رسد که استاد محترم، منظورشان از «بی ادبی»، همان گناه باشد و نوعی جسارت کردن به مقام حضرت حق؛ اما این که او را کافر نمی دانند به خاطر این است که ایشان قائلند کسی که این حرف را زده -یعنی «انا الحق» گفته- مطمئنا نظرش این نبوده که من خدا هستم، لذا مشرک نیست، اما چون ادعای بزرگی کرده و گناهی انجام داده است، و شاید عجب و خودپسندی را در آن می دیدند، تعبیر به بی ادبی، یعنی گناه کرده باشند.

    آیا شطحیات برخلاف ادب است؟

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,659
    حضور
    39 روز 13 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4488



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. حضرت علامه حسن زاده آملی فرموده اند: «اگر كسى از اين شطحيات‏ بگويد بى‏ادب است و بايد ملامتش كرد تا مؤدّبانه سخن گويد، امّا كافر نيست كه نجس باشد؛ چون معناى صحيح از لفظ خود قصد كرده است نه معناى باطل.»(هزار و یک کلمه،ج4،ص254)

    چرا کسی که شطحیاتی مثل أنا الحق را بگوید بی ادب است؟
    سلام
    به اعتبار اینکه شاید او اهل این معنا نیست و در عین خبر از خود می گوید انا الحق و حال اینکه اگر حق از زبان کسی انالحق بگوید او از خود بیخود خواهد بود پس ادعای بزرگی کرده و مقامی را که نداشته مدعی شده پس بی ادب است
    اما اگر انا الحق از زبان ولی پاک نهادی که تمام شوونش به حق تعالی قابل نسبت است شنیده شود به اعتبار اینکه قرب فریضه پیدا کرده و حق تعالی از زبان او خود را معرفی کرده همچنانکه از زبان شجره به موسی ع فرمود : انی نا الله ... بی ادبی نیست چه اینکه انسان در مظهریت حق تعالی کمتر از شجره کوه طور نیست
    هرچند حق تعالی اهل عصمت را از این معنا معصوم می دارد تا کلام متشابه ایشان باعث گمراهی عوام نشود
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 22 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها

    باسلام و عرض ادب
    این به نظر می رسد که استاد محترم، منظورشان از «بی ادبی»، همان گناه باشد و نوعی جسارت کردن به مقام حضرت حق؛ اما این که او را کافر نمی دانند به خاطر این است که ایشان قائلند کسی که این حرف را زده -یعنی «انا الحق» گفته- مطمئنا نظرش این نبوده که من خدا هستم، لذا مشرک نیست، اما چون ادعای بزرگی کرده و گناهی انجام داده است، و شاید عجب و خودپسندی را در آن می دیدند، تعبیر به بی ادبی، یعنی گناه کرده باشند.
    سلام. خب سؤال بنده هم همین است که چرا گناه است؟ چرا یک عارف نمی تواند انا الحق یا لا اله الا انا بگوید، در حالی که از دیدگاه عرفان نظری، این ادعا، دروغ نیست؟

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 20 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7718



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. خب سؤال بنده هم همین است که چرا گناه است؟ چرا یک عارف نمی تواند انا الحق یا لا اله الا انا بگوید، در حالی که از دیدگاه عرفان نظری، این ادعا، دروغ نیست؟
    اگر گویندگان جملات فوق، "منِ" خود را درست به جای می آوردند، اولی به جای "اناالحق"، "انا من الحق وبالحق و الی الحق" می گفت. دومی به جای "لا اله الا انا"، "لا اله الا ربی" می گفت.
    برخی مانند مولوی، این قبیل عبارات را نشانه بی ادبی و گستاخی دانسته است و در تصحیح این بی ادبی می گوید: انسان توانایی حضور به مقام شامخ ربوبی را پیدا می كند و تصور می كند كه خود اوست و سپس این گمان غلط را به صورت عبارات مذكور در می آورد. سپس مولوی می گوید: آن بی ادبی و گستاخی كه همراه با حضور است، بهتر است از عدم حضور.

    بی ادب حاضر ز غایب خوش تر است حلقه گرچه كژ بود، نی بر در است
    شاید استاد علامه حسن زاده آملی با به کار بردن لفظ «بی ادبی» می خواستند اشاره به سخن مولوی داشته باشند و این جمله را از ایشان اقتباس کرده باشند.

    آیا شطحیات برخلاف ادب است؟

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 22 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها

    اگر گویندگان جملات فوق، "منِ" خود را درست به جای می آوردند، اولی به جای "اناالحق"، "انا من الحق وبالحق و الی الحق" می گفت. دومی به جای "لا اله الا انا"، "لا اله الا ربی" می گفت.
    برخی مانند مولوی، این قبیل عبارات را نشانه بی ادبی و گستاخی دانسته است و در تصحیح این بی ادبی می گوید: انسان توانایی حضور به مقام شامخ ربوبی را پیدا می كند و تصور می كند كه خود اوست و سپس این گمان غلط را به صورت عبارات مذكور در می آورد. سپس مولوی می گوید: آن بی ادبی و گستاخی كه همراه با حضور است، بهتر است از عدم حضور.

    بی ادب حاضر ز غایب خوش تر است حلقه گرچه كژ بود، نی بر در است
    شاید استاد علامه حسن زاده آملی با به کار بردن لفظ «بی ادبی» می خواستند اشاره به سخن مولوی داشته باشند و این جمله را از ایشان اقتباس کرده باشند.
    1.آیا ابن عربی و عرفای بزرگ قدیم هم شطحیات را بی ادبی یا گناه می دانند؟ اگر آری، لطفاً مستنداً نشان بدهید.

    2.مستنداً بفرمایید کدام عارف می گوید به جای این تعابیر، آن تعابیر جایگزین مورد نظر را بگویند؟ یا اگر نظر شماست، دلایلتان را بفرمایید.

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    ببخشید اگر بشه من هم یک سؤال بپرسم. آیا برای پیامبری که کلمة الله است، مثل عیسی مسیح، ایرادی دارد که بگوید من خدا هستم؟ او تجلی کلام خداست و اگر بگوید من خدا هستم، در واقع خداست که می گوید من خدا هستم، و نمی توان گفت که حرف باطلی زده است.
    אני אוהב את מוחמד

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. حضرت علامه حسن زاده آملی فرموده اند: «اگر كسى از اين شطحيات‏ بگويد بى‏ادب است و بايد ملامتش كرد تا مؤدّبانه سخن گويد، امّا كافر نيست كه نجس باشد؛ چون معناى صحيح از لفظ خود قصد كرده است نه معناى باطل.»(هزار و یک کلمه،ج4،ص254)

    چرا کسی که شطحیاتی مثل أنا الحق را بگوید بی ادب است؟
    باسمه تعالی

    حدیث وماجرای شطح وطامات/خیال خلوت و نور کرامات(1)

    با تشکر از فرمایشات استاد بصیر و کسب اجازه از محضر ایشان:


    -ابو نصر سرّاج طوسی (وفات 873 هـ) می‌گوید شطح به معنی حرکت است و آسیاب را هم به این جهت مشطاح گویند که آردهمواره در آن حرکت می‌کند وچه بسا که‌ از شدت پری،از هر دو جانب،آرد سرریز گردد شطح مانند آب سرشاری است که از جویبار تنگ می‌گذرد و لذا از شدت سرشاری به طرفین سرریز کند و خرابی به بار آورد به‌ همین خاطر در این گونه مواردمی‌گویند شطح الماء فی النهر؛یعنی آب باشدت در جوی‌ جاری شد و سرریز گردید.
    و از جهت مناسبت بین معنای لغوی و اصطلاحی شطح مرید سالکی هم که دچار جذبه و هیجان روحی می‌گردد،و توان‌ و تحمل نور و نیروی آب معنا را ندارد،با سخنانی شگفت و شگرف ازیافته‌های درون، پرده برمی‌دارد و جمالی را نشان می‌دهد که جز اندکی،توان ادراک آن راندارند،این‌«سرریزهای روح»در زبان تصوف همان شطحاتست.(2) پس شطح در اصطلاح عرفا عبارت است از سخنانی که در حال فنا و بی خودی و غلبه شهود حق تعالی بر عرفا ،از آنها صادر می گردد به نحوی که در آن هنگام جز حق تعالی نمی بینند(3) و چه بسا در ظاهر مخالف عقل ،شرع ،عرف باشد.
    در نتیجه منشاء شطیحات حالت وجد و مستی و بیخودی عارف می باشدکه اینگونه سخنان بر اساس اصول عرفان نظری و عملی صحیح است زیرا عارف در راه رسیدن به خدا وپیمودن منازل گوناگون و رد شدن از حجاب های ظلمانی و نورانی آهسته آهسته به جایی می رسد که غیر از وحدت چیزی را نمی بیند و این باعث می شود که وجودش الهی شود و غیر از خدا چیزی نبیند و به علت اینکه فانی در خدا شده حرف هایی می زند که حکایت از غرق شدن او در وجود حق تعالی می کند و اگر عارفی به این مقام نرسیده باشد نمی تواند این حرف ها را بزند بنابراین اگر کسی بخواهد بدون رسیدن به این مقام این کلمات را بگوید به غیر از تاریکی باطن چیزی برای او ندارد (4)
    البته شطحیاتی که از عرفا سر می زند دلالت بر نقصان وجودی انها می کند و شاهدش ائمه دینمان و حضرات معصومین علیهم السلام هستند با اینکه در اوج کمال و معرفت نسبت به حق تعالی بودند ولی هرگز شطحیاتی مانند انا الحق ،لیس فی جبتی غیر الله .....از آن بزرگواران صادر نشده است لذا حضرت علامه حسن زاده آملی در آثارشان بیان می دارند :
    شطحیاتی که از اکابر علما و اعاظم عرفا و افاخم حکما و اماجد سلاک مشاهده می شود دلیل بر عظمت وسعه وجودی پیغمبر و آلش وهمه سفرای الهی است که با آنهمه مقامات علمی و رویت ملکوت وقدرت تصرف بر ماده کائنات یک جمله شطح از آنها دیده نشده است (فتدبر)(5)
    و یا حضرت امام خمینی (ره)فرموده اند :و الشطحیات کلها من نقصان السالک و السلوک (شطحیات جملگی از نقصان سالک وسلوک است (6)

    بنابراین اظهار آن چه شارع ظاهر نکرده است خلاف ادب است.


    پی نوشت:
    1- شبستری در گلشن راز
    2- اللمع،ص 404
    3- تاج العروس; ط مصر، 2/172
    4آشتیانی -سید جلال الدین شرح مقدمه قیصری ص 389 -
    5- هزار ویک نکته -نکنه 260
    6- مصباح الهدایة ص 207





  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 22 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها

    در نتیجه منشاء شطیحات حالت وجد و مستی و بیخودی عارف می باشدکه اینگونه سخنان بر اساس اصول عرفان نظری و عملی صحیح است زیرا عارف در راه رسیدن به خدا وپیمودن منازل گوناگون و رد شدن از حجاب های ظلمانی و نورانی آهسته آهسته به جایی می رسد که غیر از وحدت چیزی را نمی بیند و این باعث می شود که وجودش الهی شود و غیر از خدا چیزی نبیند و به علت اینکه فانی در خدا شده حرف هایی می زند که حکایت از غرق شدن او در وجود حق تعالی می کند و اگر عارفی به این مقام نرسیده باشد نمی تواند این حرف ها را بزند بنابراین اگر کسی بخواهد بدون رسیدن به این مقام این کلمات را بگوید به غیر از تاریکی باطن چیزی برای او ندارد (4)
    گذشته از بحث بعدی که مطرح فرمودید در مورد آنچه شارع اظهار نکرده است، اگر شطحیات در حال وجد و مستی و بیخودی عارف، از دید عرفان عملی و نظری صحیح است، چرا حضرت علامه می فرمایند که گویند ادب ندارد و باید تأدیب شود؟ آیا دلیلی غیر از این دارد که ائمه چنین نگفته اند، یا فقط به صرف پیشی گرفتن بر معصوم در بیانات عرفانی، بی ادب است و باید تأدیب شود.




    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها

    البته شطحیاتی که از عرفا سر می زند دلالت بر نقصان وجودی انها می کند و شاهدش ائمه دینمان و حضرات معصومین علیهم السلام هستند با اینکه در اوج کمال و معرفت نسبت به حق تعالی بودند ولی هرگز شطحیاتی مانند انا الحق ،لیس فی جبتی غیر الله .....از آن بزرگواران صادر نشده است لذا حضرت علامه حسن زاده آملی در آثارشان بیان می دارند :
    شطحیاتی که از اکابر علما و اعاظم عرفا و افاخم حکما و اماجد سلاک مشاهده می شود دلیل بر عظمت وسعه وجودی پیغمبر و آلش وهمه سفرای الهی است که با آنهمه مقامات علمی و رویت ملکوت وقدرت تصرف بر ماده کائنات یک جمله شطح از آنها دیده نشده است (فتدبر)(5)
    و یا حضرت امام خمینی (ره)فرموده اند :و الشطحیات کلها من نقصان السالک و السلوک (شطحیات جملگی از نقصان سالک وسلوک است (6)

    بنابراین اظهار آن چه شارع ظاهر نکرده است خلاف ادب است.

    بنا بر فرمایشات فوق، برداشت بنده این است که بی ادبانه بودنِ شطحیات، دلیلی عقلی ندارد، بلکه دلیل آن نقلی بوده، به خاطر اینکه ائمه و شارع چنین حرفی نزده اند، برخلاف ادب است. در واقع باید بگوییم اگر کسی در مقام رسالت یا امامت، اقدام به بیان شطحیات می کرد، نظر به اینکه خودش از انوار الهی بود، نه بر خودش خورده می گرفتیم و نه شطحیات گفتن عارف ایرادی داشت. آیا این برداشت صحیح است؟

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود