صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا مسلمین متقابلا این حق را برای طرف مقابلشان قائلند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    حضور
    1 روز 12 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    123

    اشاره آیا مسلمین متقابلا این حق را برای طرف مقابلشان قائلند؟




    با سلام

    آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه (جلد 2 صفحه 282) گفته اند که مسلمین میتوانند برای بدست آوردن حق آزادی تبلیغ در جایی که مسلمین نمیتوانند آزادانه دینشان را تبلیغ کنند به زور متوسل بشوند و به آنجا حمله کنند حال سوال من این است آیا مسلمین چنین حقی را متقابلا برای غیر مسلمین (مثلا مسیحیان) قائل هستند که برای تبلیغ دین خودشان به زور متوسل بشوند و به کشورهای اسلامی حمله کنند؟! چرا؟! (لطفا با منبع پاسخ بگویید)

    با تشکر
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۹:۰۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,565
    حضور
    175 روز 15 ساعت نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58351



    با نام و یاد دوست





    آیا مسلمین متقابلا این حق را برای طرف مقابلشان قائلند؟








    کارشناس بحث: استاد محراب


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام
    عرض ادب و احترام
    و ممنون از سوال Pitbull عزیز
    برای رسیدن به پاسخ ابتدا مروزی می کنیم بر مطالب ایت الله مکارم در ج2 تفسیر نمونه ذیل ایه 256 یا همان ایات معروف به ایت الکرسی

    ایشان ذیل تفسیر این ایه در مورد عدم اکراه در تبلیغ دین اسلام چنین می نویسند:

    آیه در حقیقت دلیلى است براى جمله هاى سابق که در دین و مذهب نیازى به اکراه نیست . زیرا دین دعوت به سوى خدا که منبع هر خیر و برکت و هر سعادتى است مى کند، در حالى که دیگران دعوت به سوى ویرانگرى و انحراف و فساد مى نمایند، و به هر حال دست زدن به دامن ایمان به خدا همانند دست زدن به یک دستگیره محکم نجات است که هرگز امکان گسستن ندارد.

    و می نویسند

    اشاره به اینکه مساله کفر و ایمان چیزى نیست که با تظاهر انجام گیرد، زیرا خداوند سخنان همه را اعم از آنچه آشکارا مى گویند یا در جلسات خصوصى و نهانى ، همه را مى شنود، و همچنین از مکنون دلها و ضمایر آگاه است ، بنابراین کفر یا ایمان هر کس براى او روشن مى باشد.


    و چند نکته را بیان می کنند که:

    مذهب نمى تواند تحمیلى باشد
    اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى تواند جنبه تحمیلى داشته باشد:
    الف - بعد از آن همه دلائل روشن و استدلال منطقى و معجزات آشکار، نیازى به این موضوع نیست ، آنها متوسل به زور و تحمیل مى شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلالهاى نیرومند.
    ب - اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات قلبى ریشه و مایه مى گیرد ممکن نیست تحمیلى باشد زور و شمشیر و قدرت نظامى در اعمال و حرکات جسمانى ما مى تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما.

    تا اینجای سخن بر این منوال است که دین حق و دین باطل وجود دارد و انسانها باید با تمسک به دین حق از دین باطل فاصله بگیرند و از طرفی هیچ فردی در قبول هیچ دینی نباید اکراه داشته باشد تا ازادانه بتواند دین و ایین خود را برگزیند و البته در محضر عدل الهی باید پاسخگوی این انتخاب خود باشد
    که چرا این دین را انتخاب نموده است و لذا باید با استدلال و برهان دین و ایین خود را برگزیند زیرا زمانی خواهد رسید که باید دلایل متقن خود در انتخاب این دین را بازگو نماید ان هم نه برای انسانها که در محضر عدل الهی.
    زیرا انسانها با انتخاب دین و ایین است که سرنوشت خود را رقم می زند و اعمال خود را منتصب به دین می کنند

    از اینجا مشخص می شود که دین و ایین نه با جبر و زور به دست می اید و نه با جبر و شمشیر و زور می توان اعتقاد به ایین و مکتبی را از فرد یا افرادی گرفت و انسانها باید با منطق و استدلال و برهان دین خود را برگزیند

    ادامه دارد....

    ویرایش توسط محراب : ۱۳۹۳/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۲:۴۹

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    مطالب ایت الله مکارم شیرازی در همان جلد ص 282 می فرمایند:

    در تاریخ اسلام کرارا دیده مى شود که مسلمانان هنگامى که شهرها را فتح مى کردند، پیروان مذاهب دیگر را همانند مسلمانها آزادى مى دادند.
    و اگر مالیات مختصرى به نام جزیه از آنان دریافت مى شد به خاطر تامین امنیت و هزینه نیروهاى حافظ امنیت بود زیرا که جان و مال و ناموس آنها در پناه اسلام محفوظ بود و حتى مراسم عبادى خویش را آزادانه انجام مى دادند.
    تمام کسانى که با تاریخ اسلام سرو کار دارند این حقیقت را مى دانند و حتى مسیحیانى که درباره اسلام کتاب نوشته اند به این موضوع اعتراف کرده اند. مثلا در کتاب تمدن اسلام و عرب مى خوانیم : رفتار مسلمانان با جمعیتهاى دیگر به قدرى ملایم بود که روساى مذهبى آنان اجازه داشتند براى خود مجالس مذهبى تشکیل دهند.
    و در پاره اى از تواریخ نقل شده : جمعى از مسیحیان که براى گزارشها و تحقیقاتى خدمت پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) رسیده بودند مراسم نیایش مذهبى خود را آزادانه در مسجد پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) در مدینه انجام دادند.


    حضرت ایت الله در ادامه با مراجعه به تاریخ و مستندات تاریخی روش برخورد اسلام با دیکر ادیان را بیان می کند که اسلام چه ازادی هایی برای ادیان دیگر قایل بود و چگونه ادیان تحت لوای اسلام به تبلیغ دین خود می پرداختند و بدون هیچ مشکلی مراسمات خود را برپا می کردند

    تاریخ گواه بر این مطلب است که اسلام ازادی عقیده را به معنای کامل کلمه - نه به صورت تبلیغ و خود نشان دادن که ادیان و حکومت های بشری امروزی ان گونه اند- رعایت کرده و بشریت از هر دین و ائینی که باشند تحت لوای اسلام زندگی ازادانه ای خواهند داشت
    زیرا اسلام بر این گفته خود اصرار دارد که لا اکراه فی الدین. دین و ایین وعقیده انسانها با زور و جبر نه بر کسی تحمیل و نه از کسی سلب می شود و لذا با توجه بر این اصل، ازادی برای ادیان دیکر هم قایل شده است


    ادامه دارد...



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    ایشان می فرمایند:
    اصولا اسلام در سه مورد به قدرت نظامى توسل مى جسته است :
    1 - در مورد محو آثار شرک و بت پرستى ، زیرا از نظر اسلام بت پرستى دین و آیین نیست بلکه انحراف ، بیمارى و خرافه است و هرگز نباید اجازه داد جمعى در یک مسیر صددرصد غلط و خرافى پیش روند و به سقوط کشانده شوند، لذا اسلام بت پرستان را از راه تبلیغ به سوى توحید دعوت کرد و آنجا که مقاومت کردند متوسل به زور شد بتخانه ها را در هم کوبید و از هرگونه تظاهرى به نام بت و بت پرستى جلوگیرى کرد تا این بیمارى روحى و فکرى به کلى ریشه کن گردد، و آیات قتال با مشرکین مانند آیه 193 سوره بقره و قاتلوهم حتى لا تکون فتنة : به کارزار با مشرکین ادامه دهید تا آنکه شرک از روى زمین برافتد. نظر به همین موضوع دارد و بنابراین هیچگونه تباین و تضادى بین آیه مورد بحث و این آیات نیست تا سخن از نسخ پیش آید.
    2 - در برابر کسانى که نقشه نابودى و حمله به مسلمانان را مى کشند دستور جهاد دفاعى و توسل به قدرت نظامى داده شده است و شاید بیشتر جنگهاى اسلامى در زمان پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) از همین قبیل باشد به عنوان نمونه جنگ احد - احزاب - حنین - موته - و تبوک را مى توان نام برد.
    3 - براى کسب آزادى در تبلیغ زیرا هر آیینى حق دارد به طور آزاد به صورت منطقى خود را معرفى کند و اگر کسانى مانع از این کار شوند مى تواند با توسل به زور این حق را به دست آورد.(1)


    در تبیین سه اصل چنین می توان گفت که:
    واضح و مبرهن شد که ادیان دیکر می توانند ذیل حکومت اسلامی عقاید خود را تبلیغ کنند دقت فرمایید دین و ایین نه خرافه و بت پرستی.
    اسلام با مظاهر شرک و بت پرستی مخالف است و خدای تبارک و تعالی 124000 پیامبر ارسال و چندین کتاب اسمانی فرستاده است که بشریت دست از شرک و کفر و بت پرستی بردارند و خدا پرست شوند و حال نمی تواند خود اجازه دهد که شرک و بت پرستی و خرافه گرایی تحت حکومت اسلام تبلیغ شود

    اسلام با هر انچه که نماد خدایی و خداگرایی در برابر الله تبارک وتعالی است مخالف است و از مسلمین خواسته است که در برابر ایشان با تمام قوا باستند و ندای لا اله الا الله سر دهند زیرا که خدا واحد است و احد.

    واما اصل دوم به حکم عقل هر فردی و گروه و فرقه ای نقشه قتل و نابودی انسان را می کشد باید در مقابل ایشان ایستاد و این حکم عقلی است وکسانی که این گونه نکنند و در مقابل توطئه قتل دشمنان اسلام نایستند مشکل دارند این اصل هم از مسلمات عقلی و احکام اصلی اسلام است که در فروع دین هم به نام حهاد از ان یاد شده است.

    ولی اصل سوم که سوال حضرتعالی بیشتر ناظر به این بحث بود

    از انجایی که اسلام خود ازادی را برای دیکر ادیان قایل است و با تکیه بر این اصل عقاید پیروان ادیان دیگر را محترم می شمارد و اجازه می دهد تا ازادانه به تبلیغ دین و ایین خود بپردازند همان طور هم انتظار دارد تا دیگر ادیان و حکومت ها هم حقوق مسلمین را محترم شمارند و اجازه بدهند تا مسلمین ازادانه به تبلیغ دین خود بپردازند و مراسمات دینی خود را اجرا نمایند

    و بالطبع مسلمینی که در دیکر نقاط جهان به اجرای احکام خود می پردازند اگر با مشکل با مشکلاتی از طرف حکومت ها یا ادیان مواجه شدند باید که ابتدا مقاومت بکنند و در اجرای احکام اسلام مصر باشند و سپس مخالفت با اعمال انها بکنند حال این مخالفت می توانند روشهای مختلفی داشته باشد که در جای دیکری باید بدان پرداخت

    و در مواردی هم باید متوسل به زور شد تا بتوان دین و ایین خود را حفظ و از عقیده و فکر و اندیشه حق خود که اسلام ناب است در مقابل باطل محافظت کرد برای نمونه عمل مسلمانان فلسطین در دفاع از مسجدالاقصی.

    حال به این سوال شما بهتر می توان فکر کرد که ایا اسلام هم اجازه می دهد که انها متوسل به زور شوند؟

    به نظر جواب، واضح و روشن است
    اسلام، دینی که خود مدافع حقوق ادیان دیکر است یعنی خود می گوید ادیان محترم اند و باید حقوق شان حفظ شود و به مسلمین و حکومت ها اسلامی تکلیف کرده است که حقوق ایشان را گرامی بدارید
    زمانی که دینی، خود این گونه از حقوق ادیان دیکر دفاع می کند چگونه این سوال مطرح می شود که ایا اسلام اجازه می دهد ادیان دیکر به زور متوسل شوند ؟؟


    پی نوشت:
    1-تفسیر نمونه ایت الله مکارم شیرازی ج2 ص 280تا 283



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    حضور
    1 روز 12 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    123



    جناب محراب با مقدمه چینی های بی مورد از اصل سوال من طفره رفتید لطفا واضح بگویید اسلام متقابلا حق متوسل شدن به زور را که برای خودش در تبلیغ آزادانه قائل است برای طرف مقابل هم قائل است؟

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    الکترونیک . کامپیوتر . طراحی صنعتی
    نوشته
    433
    حضور
    16 روز 16 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1262



    نقل قول نوشته اصلی توسط Pitbull نمایش پست ها
    جناب محراب با مقدمه چینی های بی مورد از اصل سوال من طفره رفتید لطفا واضح بگویید اسلام متقابلا حق متوسل شدن به زور را که برای خودش در تبلیغ آزادانه قائل است برای طرف مقابل هم قائل است؟
    سلام جناب Pitbull ...

    یه فرقی که در دین اسلام و مسیحیت هست این هستش که دین مسیحیت یک دین فردی هست نه یک دین اجتماعی اگر شما هم دقت کنین ... مسیحیت دستورات اجتماعی نداره ... ولی دین اسلام مجموعه قوانین اجتماعی بسیار زیادی داره ... علتش هم خواستگاه متفاوت این دو دین هست ...حضرت عیسی مسیح در صدد تشکیل حکومت نبودند ... دین عیسی مسیح قوانینی در این جهت نداشتند ... ولی بسیاری از احکام اسلامی اجتماعی هستند ... و دستوراتی در این جهت هم در درون دین اسلام وجود داره ....

    اگر دین مسیحیت بخواد جلویه اشاعه دین دیگر رو بگیره ... اجازه تبلیغ به دین دیگه ای رو نده ... برای این کار هیچ رفرنسی ندارند ... حتی یادم هست در جایی از انجیل خوندم ... یکی از شاگردان عیسی مسیح نزد ایشون میرن و از ایشون میپرسند که کسی دیگر هم هست که " به نام خداوند شفا میدهند و اجنه را از کالبد انسانها بیرون میکشد و ... " با او چه کنیم و ایشون پاسخ میدهد با او کاری نداشته باشید و ... ( یا یه همچین مفهومی ) یا در جایی دیگر حضرت عیسی مسیح به شاگردانش یاد میدهد چگونه دین های صحیح رو از دین های تقلبی بشناسند ( ایشون میگویند دین تقلبی به بار نمیشیند و میوه نمیدهد ) ... در حقیقت ایشون ابزاری برای شناسایی دین درست و غلط از یکدیگر رو به شاگردانشون یاد داده اند و راه رو باز گذاشتند ...

    ولی در دین اسلام مساله فرق میکند ... دین اسلام گویی میخواد یک حکومت اسلامی رو پایه ریزی کنه ... دستوراتی که در درون دین اسلام هست با دستوراتی که در درون دین مسیحیت هست از این منظر بسیار متفاوت هست ... دین اسلام مسیحیان کنونی را کافر میشناسد ... و دین را اسلام میداند " ان الدین عند الله الاسلام ... "

    بنابراین ...

    1- هم مسلمین طبق دینشون حق دارن که به زور تبلیغ کند ...
    2- هم مسیحیان طبق دینشون اجازه ندارن که مانع تبلیغ دین دیگه ای بشن چون بر اساس دینشون همچین اجازه ای ندارن .
    3- هم مسلمین طبق اسلام اجازه دارن جلویه تبلیغ دین مسیحیت رو بگیرن... چون ان الدین عند الله الاسلام و ...

    پس بنابراین فکر نمیکنم مشگلی باشه ....

    احتمالا امروز از اون دنده پاشدم و یه کم عابد و زاهد شدم ...
    ویرایش توسط الهه خشم : ۱۳۹۳/۰۸/۲۲ در ساعت ۲۰:۵۴

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بزرگوار مقدمه های بالایی بی مورد نیستند
    اندکی تامل نمایید

    بنده عارض ام به خدمتتان که اسلام ابتدا به ساکن متوسل شدن به زور را تکلیف نکرده و تجویز نمی کند

    بلکه توسل به زور برای اجرای احکام اسلام و تکالیف الهی زمانی است که انسانهایی یا حُکام حکومتی مانع از اجرای احکام الهی شوند و تا زمانی که شخص و یا گروهی و یا حکومتی مانع اجرای احکام الهی در اجتماع توسط مسلمین نباشند توسط به زور معنا ندارد و مسلمین می توانند به راحتی احکام اسلامی و مراسمات خود را اجرا نمایند و نباید که متوسل به جبر و زور شوند

    این از تبیین معنای توسل به زور در اجرای احکام الهی
    و اما توسل به زور در اجرای احکام توسط دیکر ادیان تحت لوای اسلام


    بزرگوار

    عمل توسل به زور متقابلا زمانی برای ادیان دیکر می تواند معنا پیدا بکند که اسلام مانع از اجرای مراسمات ادیان دیگر باشد

    زمانی که قوانین اسلام اجازه اجرای مراسمات ادیان دیکر را می دهد چرا باید ادیان دیکر برای اجرای احکام خود متوسل به زور شوند؟؟

    زمانی شما عزیز می توانید حق توسل به زور را برای ادیان دیکر محفوظ بدانید که اسلام مانع اجرای مراسمات و احکام شان باشد

    زمانی که اسلام این حق را برای انها قایل است چرا شما مدعی توسل به زور برای دیکر ادیان در اجرای مراسمات ایشان هستید؟


    بزرگوار این بخش از عرایض بنده را با دقت مطالعه نمایید که اسلام مانع اجرای احکام و مراسمات ادیان دیکر نیست تا انها متوسل به زور شوند





  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    الکترونیک . کامپیوتر . طراحی صنعتی
    نوشته
    433
    حضور
    16 روز 16 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1262



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بزرگوار مقدمه های بالایی بی مورد نیستند
    اندکی تامل نمایید

    بنده عارض ام به خدمتتان که اسلام ابتدا به ساکن متوسل شدن به زور را تکلیف نکرده و تجویز نمی کند

    بلکه توسل به زور برای اجرای احکام اسلام و تکالیف الهی زمانی است که انسانهایی یا حُکام حکومتی مانع از اجرای احکام الهی شوند و تا زمانی که شخص و یا گروهی و یا حکومتی مانع اجرای احکام الهی در اجتماع توسط مسلمین نباشند توسط به زور معنا ندارد و مسلمین می توانند به راحتی احکام اسلامی و مراسمات خود را اجرا نمایند و نباید که متوسل به جبر و زور شوند

    این از تبیین معنای توسل به زور در اجرای احکام الهی
    و اما توسل به زور در اجرای احکام توسط دیکر ادیان تحت لوای اسلام


    بزرگوار

    عمل توسل به زور متقابلا زمانی برای ادیان دیکر می تواند معنا پیدا بکند که اسلام مانع از اجرای مراسمات ادیان دیگر باشد

    زمانی که قوانین اسلام اجازه اجرای مراسمات ادیان دیکر را می دهد چرا باید ادیان دیکر برای اجرای احکام خود متوسل به زور شوند؟؟

    زمانی شما عزیز می توانید حق توسل به زور را برای ادیان دیکر محفوظ بدانید که اسلام مانع اجرای مراسمات و احکام شان باشد

    زمانی که اسلام این حق را برای انها قایل است چرا شما مدعی توسل به زور برای دیکر ادیان در اجرای مراسمات ایشان هستید؟


    بزرگوار این بخش از عرایض بنده را با دقت مطالعه نمایید که اسلام مانع اجرای احکام و مراسمات ادیان دیکر نیست تا انها متوسل به زور شوند





    جناب محراب ... آیا مسیحیان میتونند در حکومت اسلامی تبلیغ دین مسیحیت بکنند ؟؟؟ آیا میتونن به زور متوسل بشن ؟؟؟


    سوال ایشون این هست !!!

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام
    الهه خشم بزرگوار

    مطالبی که در مورد مقایسه دین اسلام و مسیحیت فرمودید درست ولی سوال ایشان تنها در مورد مسیحیت نیست و ادیان دیکر را نیز شامل می شود
    از طرفی در مورد این مطلب شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط الهه خشم نمایش پست ها
    اسلام مسیحیان کنونی را کافر میشناسد ... و دین را اسلام میداند " ان الدین عند الله الاسلام ... "


    اسلام پیروان ادیان ابراهیمی را کافر نمی داند و احکام مسیحیان و یهودیان با احکام کفار فرق دارد

    و اما ایه ای که فرمودید تفسیر مفصلی دارد که درتایپک دیکری می توان بدان پرداخت.




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود