صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: واژه شناسي حورالعين

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,141
    حضور
    59 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747

    اشاره واژه شناسي حورالعين




    سلام
    يه كتابي هست كه ميگه واژه حور از زبان سرياني به عربي وارد شده و در زمان نزول قرآن معني حورالعين انگور سفيد بوده! ولي مسلمانان بعدي بد تفسير كرده اند
    سوال من اينه كه واژه حور يا حورالعين براستي از كجا اومده آيا قبل از قرآن هم در زبان عرب بوده و همين معنا را داشته؟
    آيا ادعيه ي معتبر از ائمه اطهار وجود دارد كه واژه حورالعين در آن باشد و همان معناي معروف(زنان زيبا چشم) را داشته باشد؟
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۰:۱۱

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,513
    حضور
    174 روز 13 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58282



    با نام و یاد دوست





    واژه شناسي حورالعين








    کارشناس بحث: استاد تذکره


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    754
    حضور
    21 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2070



    در مقاله «حورالعين» نوشته «ماهر جرار» در جلد دوم دایرة‌المعارف قرآن ليدن واژه حورالعين در قرآن و روايات را جست‌و‌جو مي‌كند و بعد از ذكر آراي نخستين مفسران اسلامي، آن‌ها را بررسي مي‌نمايد و بر آن است كه ريشه اعتقاد به حورالعين از دين زرتشت يا مسيحيت است؛ و اعتقاد به حورالعين را در باب جهاد و شهادت موثر است. اما مترجم به نقد اين نظرات مي‌پردازد كه اولاً منابع مقاله ضعيف و غالباً از اهل‌سنت است. ثانياً شباهت عقايد اسلامي و اديان پيشين دليل اخذ از آنها نيست بلكه منبع الهي يكي بوده است و ثالثاً در منابع اسلامي وعده به حورالعين به عنوان تحريك به جهاد و شهادت نيامده است و هدف جهاد اسلامي رضايت الهي و دفاع بوده است.
    لذا حورالعین به اسلام بر میگردد نه قبل از آن.
    حور
    یا حورٌ عین (در فارسی امروزی حوری و حور العین) به عقیده مسلمانان و به تصریح قرآن، زنانی زیبا، سیه‌چشم و بکرند که در بهشت همنشین مردان پارسا خواهند شد.
    قرآن، حورالعین را به مرواریدهایی در بهشت توصیف می کند.[۱]
    برخی مفسرین معتقدند که این تعبیر همنشینی با زیبایان، حکایت از تجسم یافتن اعمال نیک (به ویژه رفتار و اخلاق نیک) است که فرد در زندگی دنیوی خود داشته. حال در زندگی جاودانه و ابدی خود تمامی آن اعمال، اخلاق و رفتار شایستهبدون هیچ کمک و کاستی، بدون آنکه مرور زمان آن را کهنه و فرسوده سازد، به تمامی تناسب و زیبایی برای او آشکار، و همنشین ابدی وی می‌شوند
    حور جمع اَحور و حَوراء، به کسی می‌گویند که سیاهی چشمش کاملاً مشکی و سفیدی آن کاملاً شفاف است و دارای پلک‌هایی باریک است (همانند چشمان آهو)، و گاه به زنان سفید چهره (سفید بدن، سمین تن) نیز اطلاق شده‌است. [۲]
    بعضی نیز گفته‌اند که حور از ماده حیرت گرفته شده یعنی آنچنان زیبا هستند که چشمها از دیدن آنها حیران می‌شود.
    در زبان عامه، زنان زیبا به حوری و پری تشبیه می‌شوند. ضمناً در زبان فارسی حور (که در اصل عربی جمع است) به صورت مفرد به کار می‌رود.

    پی نوشت :
    1-الواقعة، آیه 23- 24، “و حوران درشت چشم؛ همانند مرواریدهایی در صدف”.
    2-تفسیر نمونه، ج۲۱، ص 221
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ در ساعت ۲۱:۵۶

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    754
    حضور
    21 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2070



    موارد كاربرد حور در قرآن
    1ـ كَذلِكَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ (دخان/ 54)؛ «(حال بهشتيان) اين‏گونه است؛ و حوريانى فراخ چشم (و همسرانى سپيد چشم) را به ازدواج آنان درآورديم».
    2ـ مُتَّكِئِينَ عَلَى‏ سُرُرٍ مَصْفُوفَةٍ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ(طور/20)؛ «بر تخت‌هايي رديف هم تكيه زنند، و حوران درشت‌چشم را همسرشان گردانيم».
    حُورٌ مَقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ (الرحمن/72)؛ «حوراني پرده‌نشين در ميان خيمه‌ها هستند».
    4ـ وَحُورٌ عِينٌ * كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ (واقعه/22و23)؛ «و حوران درشت‌چشم، همچون مرواريد پنهان در صدف».
    در سه مورد به صورت صفت (عين) بر وزن چين، مفرد مؤنت (عينا) و مذكر (أعين) كه به معناي چشم‌درشتِ تمام‌سياه، به كار مي‌رود (Lane,v,2218, and مقايسه كنيد باKunstlinger,namenund Freuden 629-30).
    در سه آية ديگر كه عبارتند از:
    1ـ وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ عِينٌ (صافات / 48)؛ «و نزد آنان (همسراني) چشم‌فروهشته (و) فراخ ديده باشند».
    2ـ وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ (ص/52)؛ «و نزد آنان (همسران) چشم‌فروهشته هم‌سالند».
    3ـ فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلاَ جَانٌّ  (الرحمن/56)؛ «در آن (بهشت)‌ها همسراني چشم‌فروهشته هستند كه پيش از آنان هيچ انسان و جنّي با آنان تماس نگرفته است
    باكره‌هاي بهشتي به (قاصرات‌الطّرف) يعني با حيا و پاکدامن معرفي مي‌شوند (Lane,vii,2533).
    در هفت آية ديگر، باكره‌هاي بهشتي، به عنوان پاداش براي مؤمنان خداترس وعده داده مي‌شوند. (مراجعه كنيد به مدخل: «ايمان و كفر» و «پاداش و كيفر» و بندگان مخلص خدا و همچنين مقايسه كنيد با آيات سوره‌هاي ذيل كه همگي مدني هستند).
    1ـ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوْا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قَالُوا هَذَا الَّذِيْ رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره/25)؛ «به كساني كه ايمان آورده‌اند، و (كارهاي) شايسته انجام داده‌اند، مژده بده كه بوستان‌هايي (از بهشت) براي آنان است كه از زير (درختا)نش نهرها روان است. هرگاه ميوه‌اي از آن، به آنان روزي داده شود، مي‌گويند: در اين چيزي است كه از پيش به ما روزي داده شده بود». و از آن (روزي) به آنان داده شده، در حالي كه همگون است؛ و در آن (باغ‌هاي بهشتي) برايشان همسراني پاكيزه است، در حالي كه آنان در آن‌جا ماندگارند».
    2ـ قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِن ذلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالعِبَادِ؛ (آل‌عمران/15)؛ «بگو: آيا شما را به بهتر از اين (سرمايه‌هاي دنيايي) خبر دهم؟ براي كساني كه (خود را) حفظ كرد‌ه‌اند، بوستان‌هايي است كه از زير (درختا)نش نهرها روان است، در حالي كه در آن جا ماندگارند، و همسراني پاكيزه، و خشنودي خدا، نزد پروردگارشان (براي آنان است) و خدا به (امور) بندگان بيناست».
    3ـ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلاً  (نساء/57)؛ «و كساني كه ايمان آورده‌اند و (كارهاي) شايسته انجام دادند، به زودي آنان را در بوستان‌هاي (بهشتي) وارد مي‌كنيم كه از زير (درختا)نش نهرها روان است، در حالي كه جاودانه در آن ماندگارند؛ (و) در آن جا همسراني پاكيزه برايشان خواهد بود و آنان را در سايه‌اي پايدار (و فرخ‌بخش) وارد مي‌كنيم».

    4ـ فَبِأَيِّ آلاَءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (الرحمن/13)؛ «پس کدام يک از نعمت‌هاي پروردگارتان را دروغ مي‌انگاريد؟».

    يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلاَ تَنتَصِرَانِ (الرحمن/35)؛ «شعله‌هايي از آتش و دود برای شما فرستاده مي‌شود و ياري نمي‌شويد».
    6ـ فَبِأَيِّ آلاَءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (الرحمن/36)؛ «پس کدام يک از نعمت‌هاي پروردگارتان را دروغ مي‌انگايد؟».
    7ـ فَإِذَا انشَقَّتِ السَّماءُ فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ (الرحمن/37)؛ «پس هنگامي كه آسمان شكافته شود و هم‌چون روغن مذاب گلگون گردد».
    منبع:
    مقاله حورالعين نويسنده: ماهر جرار . ترجمه، بررسي و نقد: دكتر محمد حسن زماني عضو هيئت علمي جامعة المصطفي العالمیة
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ در ساعت ۲۲:۰۱

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    754
    حضور
    21 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2070



    موارد كاربرد حورالعین در روایات
    ابی بصیر از امام صادق ـ علیه‌السلام ـ می‌خواهد او را با توصیف بهشت به شوق آورد، حضرت نیز پس از بیان اوصافی از بهشت و نعمت‌هایش به توصیف حورالعین می‌پردازد. راوی سؤال می‌کند: فدایت شوم، حورالعین از چه چیزی خلق شده است؟ فرمودند: از خاک و سرشت بهشتی.[1]
    و در روایت هم وارد شده که رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرمایند: هیچ بنده ای وارد بهشت نمی‌شود مگر این که بالای سر و پایین پای او دو حورالعین می‌نشینند و با زیباترین صوت برای او نغمه سرایی می‌کنند و این نغمه هرگز نغمه شیطانی نیست بلکه محتوای آن تمجید و تقدیس الهی است.[2]

    مراد از تزویج اهل بهشت با حوریان غیر از تزویج اصطلاحی که بین زنان و مردان دنیا صورت می‌گیرد و دارای شرائط خاصی است، بلکه تزویج در مورد آن‌ها یعنی قرین و هم نشین با حوریان هستند و از تمام لذائذ وجود آن‌ها بهره‌مند می‌شوند


    هیچ دلیلی وجود ندارد که این وعده های الهی اختصاص به مردان داشته باشد. به خصوص آن که اگر در واژه (حور) و واژه (عین) دقت شود و از نظر مفهوم لغوی به خوبی مشخص گردد معلوم خواهد شد نعمت حورالعین اختصاص به مردان ندارد. از تحلیل استاد علامه حسن زاده آملی «توضیح واژه (حورالعین)[3] بدست می‌آید که اگر در متون دینی (آیات و روایات و دعاها) سخن از ازدواج با حورالعین به میان آمده اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان بهشتی نیز با مردی که به اصطلاح (احور) و (اعین) است یعنی چشم‌های درشت آهوی دارد و زیباست ازدواج می‌کند پس این نعمت بهشتی یعنی همسر (حورالعین) داشتن اختصاص به مردها نخواهد داشت و زنان بهشتی نیز از آن بی نصیب نخواهد بود.
    پی نوشت:
    1-مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 8، ص 121.

    2. همان، ج 8، ص 196.

    3. حسن زاده آملی، نقل از: آغاز و انجام خواجه (با شرح و تعلیقه حسن زاده آملی) ص 225

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    754
    حضور
    21 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2070



    برتلز (Die Jungfrann,263,Jeffry,For.vocab.119) معتقد است: (عقيده به حورالعين) از آموزه‌های زرتشت در مورد «دئينا» و اعمال نيك گرفته شده است، اما به اعتقاد آندريا در كتاب (Mohammad,69f) اين انديشه به طور مستقيم از پدران مقدس كليساي سُرياني قديس افريم وام گرفته شده است (مراجعه كنيد به: (Beck,christliche Parallel,404f)). پارالل نیز می‌گوید: آندريا متن قديس افريم را اشتباه متوجه شده است. (مراجعه كنيد به آخرين اثر نام ‌برده:

    (Beck,les houris and c.Luxenberg,syro-aramaisshe Lesart,221-41).

    وی اخيراً تصريح مي‌كند كه علم لغت‌شناسي تطبيقي ريشة سُرياني را براي عبارت حورالعين و معناي (انگور سفيد) پيشنهاد مي‌كند كه به معني ميوة فرجام‌گرايانه (اخروي) است. بعضي دانشمندان نیز معتقدند واژه حور ريشه پهلوي يا آرامي دارد (ر.ك: جفري، واژگان بيگانه، 119 به بعد).
    نويسند‌ه مقاله حورالعين از آيات و روايات به خوبي استفاده نموده است؛ به خصوص كه آيات مشتمل بر واژه‌ حورالعين را دسته‌بندي و بررسي کرده است، ولي دچار مشکلاتي هم شده است، مانند: 1) استفاده از منابع ضعيف و غيرمستند 2) كم‌توجهي به منابع شيعي 3) ادعاي بدون دليل.

    منبع: مقاله حورالعين نويسنده: ماهر جرار
    ترجمه، بررسي و نقد: دكتر محمد حسن زماني عضو هيئت علمي جامعة المصطفي العالمیة
    و سرور حسيني دانشجوي دكتري تفسير تطبيقي : از پایگاه مجله تخصصی قرآن پژوهی خاورشناسان
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ در ساعت ۲۲:۲۸

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,141
    حضور
    59 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    لذا حورالعین به اسلام بر میگردد نه قبل از آن
    باسلام و تشكر
    يعني اين واژه قبل از نزول قرآن در ادبيات عرب نبوده؟ اگر بوده چه معنايي داشته؟

    و مطلب بعدي اينكه آياي دعايي هست(معتبر) كه در آن حور العين درخواست شده باشد؟

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,547
    حضور
    38 روز 2 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4361



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام
    يه كتابي هست كه ميگه واژه حور از زبان سرياني به عربي وارد شده و در زمان نزول قرآن معني حورالعين انگور سفيد بوده! ولي مسلمانان بعدي بد تفسير كرده اند
    سوال من اينه كه واژه حور يا حورالعين براستي از كجا اومده آيا قبل از قرآن هم در زبان عرب بوده و همين معنا را داشته؟
    آيا ادعيه ي معتبر از ائمه اطهار وجود دارد كه واژه حورالعين در آن باشد و همان معناي معروف(زنان زيبا چشم) را داشته باشد؟
    سلام
    شاید این معنا برای حورالعین درست باشد اما
    اولا منحصر در این معنا نیست
    ثانیا شرع مقدس الفاظ را در معانی جدیدی بکار برده که چه بسا تا پیش از این بدان معنا نبوده مثلا صلاه که به معنای دعا بوده اما پس از تشریع اسلامی بر عبادت خاص با اجزاء و شرایط ویژه دلالت می کند
    پس قرآن کریم محصور در معانی اهل لغت نیست
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,141
    حضور
    59 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    شاید این معنا برای حورالعین درست باشد اما
    اولا منحصر در این معنا نیست
    ثانیا شرع مقدس الفاظ را در معانی جدیدی بکار برده که چه بسا تا پیش از این بدان معنا نبوده مثلا صلاه که به معنای دعا بوده اما پس از تشریع اسلامی بر عبادت خاص با اجزاء و شرایط ویژه دلالت می کند
    پس قرآن کریم محصور در معانی اهل لغت نیست
    سلام
    اما اين خيلي بد كه دقيق ندانيم منظور خداوند از اين واژه چيه؟
    صريح جواب نداديد!

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,547
    حضور
    38 روز 2 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4361



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام
    اما اين خيلي بد كه دقيق ندانيم منظور خداوند از اين واژه چيه؟
    صريح جواب نداديد!
    سلام
    از امثال آیه 74 سوره الرحمان ظاهر است که حور العین همان زنان بهشتی اند
    و از آیه 23 سوره واقعه هم به نظر می رسد که اگر حورالعین به معنای انگور سفید باشد نامگذاری او به این نام موجه است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود