صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: داستان حضرت لوط علیه السلام و نقد اعجاز قرآن کریم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464

    اشاره داستان حضرت لوط علیه السلام و نقد اعجاز قرآن کریم




    با سلام
    در داستان حضرت لوط علیه السلام آمده ایشان دختران خود رو به کفار همجنس باز پیشنهاد دادند!
    بنده هرچی فکر کردم هیچی توجیه عقلی نتونستم برای این عمل پیدا کنم این موضوع باعث شده شدیدا به قرآن شک کنم
    چون اگر نتونیم دلیل منطقی ارائه بدیم قرآن از سطح یک متن انسانی هم پایین تر میاد با توجه به تناقضی که پیش میاد که در برخی آیات میگه لوط پیامبر و مرسل هست و در برخی دیگه نعوذ به الله دخترش رو پیشنهاد میده به کفار
    اما چند سوال واضح و اولیه اینجا پیش میاد اول مطرح میکنم بعد ممکنه سوال ادامه داشته باشه لطفا اگر کارشناس محترم یک پاسخی میخوان بدن و دیگه همراهی نکنند بگید بحث نکنم همونطوری که گفتم این موضوع برام مهمه و باعث شکم در اعجاز قرآن و صحت مطالبش شده
    آیات مورد مناقشه:
    وَ جاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَ مِنْ قَبْلُ كانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ قالَ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتي‏ هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تُخْزُونِ في‏ ضَيْفي‏ أَ لَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشيدٌ
    قالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ ما لَنا في‏ بَناتِكَ مِنْ حَقٍّ وَ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ ما نُريدُ (هود/78و79)

    ترجمه
    و قومش شتابان به سويش آمدند [تا به خيال خود به مهمانانش دست‏ درازى كنند، آن قومى‏] كه پيش از آن كارهاى زشت و ناپسند مرتكب مى ‏شدند، گفت: اى قوم من! اينان دختران من هستند، اينان [از نظر ازدواج‏] براى شما پاكيزه‏ ترند، از خدا پروا كنيد و مرا در ميان مهمانانم رسوا نكنيد آيا از ميان شما مردى راه يافته نيست؟
    گفتند: مسلماً دانسته ‏اى كه ما را به دخترانت هيچ حاجت و نيازى نيست و خوب مى ‏دانى كه ما چه مى ‏خواهيم!!
    1-آیا حضرت لوط فکر می کرد مردم میتونن به فرشتگان الهی تجاوز کنند؟!
    2-آیا ایشان فکر می کرد اگر مردم به فرشتگان تجاوز کنند آبرویش می رود؟ مگر انسان نباید فقط به رضای خدا فکر کند؟
    3-چطور ایشان دختران خودش رو پیشنهاد داد؟(حالا فرض بگیریم زنا نباشه) ایا عاقلانس دختر خودت رو به لواط کاری که هنوز توبه هم نکرده بدی؟
    4-آیا فرزندان ایشون حق انتخاب ندارن؟ باید با همجنس باز ازدواج کنند؟
    5-این داستان چه بار معنایی داره و اصلا به چه دردی میخوره؟ مشکلات فلسفی رو حل کرده؟مشکلات فقهی حل شده؟
    مشکل اقتصاد رو حل کرده؟ کلا فایده این داستان چیه؟
    6-کجای این داستان اعجاز داره که کسی نتونه مثلش رو بگه این داستان در تورات هم هست و البته در ادامش ماجرای زنا ایشان(نعوذ بالله ) با دخترانشون و شراب خواریشون رو آورده که البته اون نقد فقط به کتاب مقدس وارده اما این داستان به هر دو کتاب نقد وارد میکنه
    7- نظر مفسیرین شیعه چیه؟(منظورم اونایی که نماینده شیعه به حساب میان مثل آیت الله مکارم و ...)
    بازم میگم اگر کارشناس محترم میخوان وسط کار برن اصلا بحث رو شروع نکنند
    یا حق

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۹:۵۹

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    داستان حضرت لوط علیه السلام و نقد اعجاز قرآن کریم








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 21 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «وَ جاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَ مِنْ قَبْلُ كانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ قالَ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتي‏ هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تُخْزُونِ في‏ ضَيْفي‏ أَ لَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشيدٌ»
    قوم او (بقصد مزاحمت ميهمانان) بسرعت به سراغ او آمدند ـ و قبلًا كارهاى بد انجام مى ‏دادند ـ گفت: «اى قوم من! اينها دختران منند براى شما پاكيزه‏ ترند! (با آنها ازدواج كنيد و از زشتكارى چشم بپوشيد!) از خدا بترسيد و مرا در مورد ميهمانانم رسوا نسازيد! آيا در ميان شما يك مرد فهميده و آگاه وجود ندارد؟!» (هود، 78)

    «قالَ هؤُلاءِ بَناتي‏ إِنْ كُنْتُمْ فاعِلينَ»
    گفت: «دختران من حاضرند، اگر مى‏خواهيد كار صحيحى انجام دهيد (با آنها ازدواج كنيد، و از گناه و آلودگى بپرهيزيد!)» (حجر، 71)


    با سلام و درود

    1. با توجه به آیات سوره هود، حضرت لوط آن موقع نمی دانست که آنان فرشتگان الهی هستند، زیرا پس از گفتگوی لوط با قومش، و در آیه های بعد (هود، 81) فرشتگان خودشان را معرفی می کنند تا لوط از نگرانی در آید.

    به فرض هم لوط قبل از آن می دانست، روشن است که به ملائکه الهی نمی توان تجاوز کرد و این گفته لوط برای اتمام حجت بر قومش است.

    2. علامه طباطبایی در این زمینه چنین می آورد:
    اگر حضرت لوط از آن ها خواست كه متعرض ميهمانانش نشوند، بخاطر هواى نفسش و عصبيت جاهليت نبود بلكه به خاطر اين بود كه مى‏خواست مردم از خدا بترسند، كه اگر مى‏ترسيدند نه متعرض ميهمانان او مى‏شدند و نه متعرض هيچ كس ديگر؛ چون در اين نهى از منكر، هيچ فرقى ميان ميهمانان او و ديگران نبود و او سال ها بوده كه آن مردم را از اين گناه شنيع نهى مى‏كرده و بر نهى خود اصرار مى‏ورزيده.
    و اگر اين بار نهى خود را وابسته بر معناى ضيافت كرده و ضيافت را هم به خودش نسبت داده و نتيجه تعرض آنان را رسوايى خود معرفى كرده، همه به اين اميد بوده تا شايد به اين وسيله صفت فتوت و كرامت را در آن ها به حركت و به هيجان در آورد.(ترجمه الميزان، ج ‏10، ص 508)

    3. برخی گفته اند مراد لوط، دختران قومش بوده ـ پیامبر پدر امتش است ـ نه دختران خودش زیرا مومن نمی تواند به عقد کافر در بیاید و لوط هم به تعداد آنان دختر نداشته است (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 95)؛ و برخی گفته اند می تواند دختران خودش و دختران قومش منظور باشد، و آن موقع تزویج با کافر ممنوع نشده بوده است.(انوار درخشان، ج ‏8، ص 457)

    علامه طباطبایی می گوید: اين احتمال هست كه در شريعت ابراهيم (ع) ازدواج مرد كافر با زن مسلمان جايز بوده باشد، هم چنان كه در صدر اسلام نيز جايز بود و حتى شخص رسول خدا صلی الله علیه وآله دختر خود را به عقد "أبى العاص بن ربيع" در آورد، با اين كه قبل از هجرت كافر بود؛ و جواز آن بعد از هجرت نسخ شد و مسلمانان مأمور شدند دختران خود را به كفار ندهند.(ترجمه الميزان، ج ‏10، ص 507)

    نکته: این اتمام حجت و تذکری است بر جلوگیری از انحراف از فطرتی که قومش داشته اند.

    4. چه اشکالی دارد پیامبر خدا بداند که دخترانش با نظر او موافقند؟ و چه اشکالی دارد دختران لوط، با ایمانی که به خدا و پیامبرش دارند، تصمیم پدر را در هر صورت پذیرفته و مطیع باشند؟

    5. اولا نقل تاریخ و داستان پیامبران الهی و بیان سرنوشت اقوام گذشته برای عبرت گرفتن دیگران است.

    ثانیا اشاره به انحراف از فطرت و این که انسان می تواند این گونه در بیراهه غرق شود و خود را از هدایت دور کند، پیام دیگری است که از آیه فهم می شود.

    اگر انسان امروزی آگاه باشد و از تعالیم قرآن پند بگیرد و سرنوشت اقوام گذشته را درسی برای خود بداند، این گونه به بیراهه و راهی که آنان رفته اند نمی رود.

    لذا نیاز به بیان فلسفه و شکافتن اتم و ... نیست بلکه تعلیم و تربیت انسان مد نظر است و این بسیار حائز اهمیت است.

    6. یک آیه می تواند از جهات مختلف (فصاحت، بلاغت، پیامرسانی، هدایتگری، و ...) اعجاز باشد.

    نکته:
    قرار نیست با مواجه با ابهام و سؤالی، تمام باورهای قبلی خود در باره قرآن و ... را باطل دانسته و منکر شویم. حتی با ایمان اجمالی و ابتدایی هم شخص می تواند به خودش بگوید قرآن را (اجمالا) قبول دارم، عصمت پیامبران را (اجمالا) قبول دارم، و ...، ولی مثلا نسبت به این آیات، ابهام و سؤال دارم و می خواهم پاسخم داده شود؛ نه این که بگوییم در اصل اعجاز قرآن شک کرده ام و ... .

    داستان حضرت لوط علیه السلام و نقد اعجاز قرآن کریم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    «قالَ هؤُلاءِ بَناتي‏ إِنْ كُنْتُمْ فاعِلينَ»
    گفت: «دختران من حاضرند، اگر مى‏خواهيد كار صحيحى انجام دهيد (با آنها ازدواج كنيد، و از گناه و آلودگى بپرهيزيد!)» (حجر، 71)
    سلام
    1- این ترجمه با آیه نمیخونه!فاعلین معنیش نمیشه اگر میخواهید کار صحیحی انجام دهید!


    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    2. علامه طباطبایی در این زمینه چنین می آورد:
    اگر حضرت لوط از آن ها خواست كه متعرض ميهمانانش نشوند، بخاطر هواى نفسش و عصبيت جاهليت نبود بلكه به خاطر اين بود كه مى‏خواست مردم از خدا بترسند، كه اگر مى‏ترسيدند نه متعرض ميهمانان او مى‏شدند و نه متعرض هيچ كس ديگر؛ چون در اين نهى از منكر، هيچ فرقى ميان ميهمانان او و ديگران نبود و او سال ها بوده كه آن مردم را از اين گناه شنيع نهى مى‏كرده و بر نهى خود اصرار مى‏ورزيده.
    و اگر اين بار نهى خود را وابسته بر معناى ضيافت كرده و ضيافت را هم به خودش نسبت داده و نتيجه تعرض آنان را رسوايى خود معرفى كرده، همه به اين اميد بوده تا شايد به اين وسيله صفت فتوت و كرامت را در آن ها به حركت و به هيجان در آورد.(ترجمه الميزان، ج ‏10، ص 508)
    2-فرض کنید فردی دو مهمان دارد عده ای اراذل و اوباش میان به اون دو نفر تجاوز کنند این که بگه به اینها تجاوز نکنید منطقیه(چه مهمان باشند چه مهمانش نباشند) چون میشه مصداق نهی از منکر و انسانیت و ... اما هیچ کس نمیاد بگه بیاد بجاش دخترانم رو میدم به شما!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    برخی گفته اند مراد لوط، دختران قومش بوده ـ پیامبر پدر امتش است ـ نه دختران خودش زیرا مومن نمی تواند به عقد کافر در بیاید و لوط هم به تعداد آنان دختر نداشته است (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 95)؛ و برخی گفته اند می تواند دختران خودش و دختران قومش منظور باشد، و آن موقع تزویج با کافر ممنوع نشده بوده است.(انوار درخشان، ج ‏8، ص 457)
    ببینید بزرگوار ما الان در مقام نقد و بررسی قرآن هستیم و هنوز اعجاز اون رو نپذیرفتیم که احتمالات تفسیری رو بررسی کنیم شما بگید منظور دقیق این آیه چیه اگر بگید نمیدونیم قرآن میشه گنگ و نا مفهوم و این خودش اعجازشو میبره زیر سوال(دقت کنید)
    3-چطور دو دخترش رو به یک اقوم میخواسته بده در عبارت آمده دخترانم نگفته دختران قوم اگر خدا میخواست میتونست بگه گفته دختران قومم
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    علامه طباطبایی می گوید: اين احتمال هست كه در شريعت ابراهيم (ع) ازدواج مرد كافر با زن مسلمان جايز بوده باشد، هم چنان كه در صدر اسلام نيز جايز بود و حتى شخص رسول خدا صلی الله علیه وآله دختر خود را به عقد "أبى العاص بن ربيع" در آورد، با اين كه قبل از هجرت كافر بود؛ و جواز آن بعد از هجرت نسخ شد و مسلمانان مأمور شدند دختران خود را به كفار ندهند.(ترجمه الميزان، ج ‏10، ص 507)
    4-خوب این مسئله ازدواج با کافر رو قانع شدم
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    چه اشکالی دارد دختران لوط، با ایمانی که به خدا و پیامبرش دارند، تصمیم پدر را در هر صورت پذیرفته و مطیع باشند؟
    5-اشکالش واضحه به یک دختری بگن بیا با یک لواط کاری که توبه نکرده ازدواج کن آیا اگر مومنه باشه می پذیره؟! حقوق زن در قرآن آیا اینه؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    اولا نقل تاریخ و داستان پیامبران الهی و بیان سرنوشت اقوام گذشته برای عبرت گرفتن دیگران است.

    ثانیا اشاره به انحراف از فطرت و این که انسان می تواند این گونه در بیراهه غرق شود و خود را از هدایت دور کند، پیام دیگری است که از آیه فهم می شود.

    اگر انسان امروزی آگاه باشد و از تعالیم قرآن پند بگیرد و سرنوشت اقوام گذشته را درسی برای خود بداند، این گونه به بیراهه و راهی که آنان رفته اند نمی رود.

    لذا نیاز به بیان فلسفه و شکافتن اتم و ... نیست بلکه تعلیم و تربیت انسان مد نظر است و این بسیار حائز اهمیت است.

    6. یک آیه می تواند از جهات مختلف (فصاحت، بلاغت، پیامرسانی، هدایتگری، و ...) اعجاز باشد.
    عرض شد در تورات هم این داستان هست خوب الان اون اعجاز دار حساب میشه؟!
    این جملاتی که گفتید : عبرته و اینکه بشر چقدر میتونه فاسد بشه رو که در داستان های دیگر قرآن هم میشه یافت ولی اصلا ربطی به این نداره ایشون میگن اگر فاعل هستید این دختران من! کجاش عبرت داره؟
    7-اگر این داستان در قرآن نبود و در کتاب مقدس یا کتب سایر ادیان بود آیا شما این رو توهین به انبیا نمیدونستید؟ و از تحریفات اون کتاب نمیشمردید؟!
    با تشکر

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    15
    حضور
    8 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    سلام.اینها فقط حدسیات این حقیر هستند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط הנביא מוחמד نمایش پست ها
    اينان دختران من هستند

    نقل قول نوشته اصلی توسط הנביא מוחמד نمایش پست ها
    آيا از ميان شما مردى راه يافته نيست؟
    این دو قسمت از آیه را با هم تطبیق کنید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط הנביא מוחמד نمایش پست ها
    گفتند: مسلماً دانسته ‏اى كه ما را به دخترانت هيچ حاجت و نيازى نيست و خوب مى ‏دانى كه ما چه مى ‏خواهيم!!
    یعنی با علم به اینکه آنها به دخترانش کاری ندارند این پیشنهاد را داده است.برای مثال پادشاهی پسر کسی را می خواهد اعدام کند و وزیر با علم اینکه او نزد پادشاه جایگاهی دارد و پادشاه کاری به او ندارد می گوید بیا به جای آن پسر من را اعدام کن. یعنی از اعتبار خود نزد پادشاه استفاده می کند.

    و این مطلب را که الان می گویم گفتاری باطل است ولی فقط برای تامل و تفکر خدمت شما عرض میکنم.مسلما قابل تطبیق با آیه نیست.
    فرض کنید شما راننده ماشینی هستید و ماشین شما ترمز بریده است در یک طرف پنج نفر هستند و در طرف دیگر
    یک نفر . اگر ماشین را همین طور ول کنید می خورد به آن پنج نفر و شما فقط می توانید دنده را عوض کنید که در این صورت هم به آن یک نفر می خورد.شما در این زمان چه اقدامی می کنید؟

    ویرایش توسط آسانسور : ۱۳۹۳/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۴:۲۸

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط הנביא מוחמד نمایش پست ها
    این ترجمه با آیه نمیخونه!فاعلین معنیش نمیشه اگر میخواهید کار صحیحی انجام دهید!
    سلام

    اتفاقاً پاسخ شما در همین قسمت ایه است واین معنیش اینست که لوط پیشاپیش میدانسته انها فاعل نیستند بلکه مفعولند و با دختران کاری ندارند و این مطلب چیز تازه ای در قران نیست خداوند نیز ابلیس را با ملائکه جمع میبندد در حالی که میدانست او کافر است چون در ایات بعدی میفرماید کان من الکافرین یعنی ابلیس از قبل کافر بود و تظاهر به عبادت مینمود .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 21 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط הנביא מוחמד نمایش پست ها
    سلام
    1- این ترجمه با آیه نمیخونه!فاعلین معنیش نمیشه اگر میخواهید کار صحیحی انجام دهید!

    2-فرض کنید فردی دو مهمان دارد عده ای اراذل و اوباش میان به اون دو نفر تجاوز کنند این که بگه به اینها تجاوز نکنید منطقیه(چه مهمان باشند چه مهمانش نباشند) چون میشه مصداق نهی از منکر و انسانیت و ... اما هیچ کس نمیاد بگه بیاد بجاش دخترانم رو میدم به شما!!!

    ببینید بزرگوار ما الان در مقام نقد و بررسی قرآن هستیم و هنوز اعجاز اون رو نپذیرفتیم که احتمالات تفسیری رو بررسی کنیم شما بگید منظور دقیق این آیه چیه اگر بگید نمیدونیم قرآن میشه گنگ و نا مفهوم و این خودش اعجازشو میبره زیر سوال(دقت کنید)

    3-چطور دو دخترش رو به یک اقوم میخواسته بده در عبارت آمده دخترانم نگفته دختران قوم اگر خدا میخواست میتونست بگه گفته دختران قومم

    4-اشکالش واضحه به یک دختری بگن بیا با یک لواط کاری که توبه نکرده ازدواج کن آیا اگر مومنه باشه می پذیره؟! حقوق زن در قرآن آیا اینه؟

    5-عرض شد در تورات هم این داستان هست خوب الان اون اعجاز دار حساب میشه؟!
    این جملاتی که گفتید : عبرته و اینکه بشر چقدر میتونه فاسد بشه رو که در داستان های دیگر قرآن هم میشه یافت ولی اصلا ربطی به این نداره ایشون میگن اگر فاعل هستید این دختران من! کجاش عبرت داره؟

    6-اگر این داستان در قرآن نبود و در کتاب مقدس یا کتب سایر ادیان بود آیا شما این رو توهین به انبیا نمیدونستید؟ و از تحریفات اون کتاب نمیشمردید؟!
    با تشکر

    با سلام و درود

    1. تعبیر فاعلین یعنی اگر می خواهید رابطه جنسی داشته باشید و به عبارتی اگر می خواهید غریزه جنسی تان را ارضاء کنید.

    در رابطه زناشویی که دیگر لواط صدق نمی کند. لوط علیه السلام هم قرار است دخترانش را به ازدواج آنان در بیاورد. لذا قبح و زشتی ای ندارد.

    نکته: این که لوط به نصیحت کردن و ... نمی پردازد و فوری دخترانش را پیش می کشد، برای این است که می داند گناه در آنان ملکه شده و شنوای نصیحت و ... نیستند؛ لذا بدون مقدمه، راه حلال را به آنان پیشنهاد می کند.

    2. لوط پیامبر خدا و فرستاده او برای هدایت آن قوم است لذا با فرد عادی فرق دارد. مسئولیت و سرپرستی آن قوم به عهده لوط واگذار شده و او بزرگ قوم و تصمیم گیرنده است.

    از قضا، این عمل لوط پیام تربیتی دارد. اگر می خواهید چیزی (مثلا گناه و لذتی) را از کسی بگیرید و او را به راه صحیح هدایت کنید، صرف حرف زدن کفایت نمی کند بلکه مورد جایگزین باید داشته باشید.

    این جا دیگر جای حرف و نصیحت نیست. لذا حضرت لوط با ولایتی که از طرف خداوند بر قوم و بر دخترانش دارد، پیشنهاد ازدواج با دخترانش را مطرح می کند. البته ممکن است با علم الهی می داند که اینان چنین نمی کنند و برای اتمام حجت بر آنان است که بدانید شما چقدر به بیراهه رفته اید و بین حلال و حرام، حرام را انتخاب می کنید.

    3. این که معنای یک عبارت بتواند بر موارد متعدد تطبیق پیدا کند، عیب محسوب نمی شود و گنگ به حساب نمی آید. لذا اطلاق تعبیر «بنات» بر دختران خود لوط یا بر دختران قوم و یا هر دو، اصلا حیث اعجازی آیات را مختل نمی کند.

    از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله روایت داریم "يَا عَلِيُّ أَنَا وَ أَنْتَ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة"؛ ای علی! من و تو پدران این امتیم(امالی صدوق، ص 657، ح 6)، لذا تعبیر به دختران می تواند هم دختران خود لوط و هم دختران قوم را در بر بگیرد؛ چرا که لوط پدر روحانی و رسالی آنان است.

    ضمنا، قرآن ندارد که لوط دو دختر داشته است؛ البته می دانیم تعداد دخترانش به تعداد آن افراد نبوده است. لذا این پیشنهاد حضرت لوط، برای این است که آنان را به هر وسیله شرعی و حلال، از گناه و حرام باز دارد.

    از طرفی قطعا می دانیم پیامبر الهی پیشنهاد ازدواج داده و اگر دو هم دختر داشته، فقط با دو نفر امکان ازدواج داشته اند. و نمی توان غیر از این را به پیامبر الهی نسبت داد.

    4. کسی که به پیامبرش ـ به عنوان فرستاده الهی و کسی که معصوم است و امر به خطا نمی کند ـ ایمان دارد، بله متصور است و دختر هم می پذیرد.

    در ثانی، کسی که به پیروی از پیامبر الهی، دست از حرام برداشته و کاری را از راه حلال می خواهد انجام دهد، قدمی در راه اصلاح گذشته برداشته و امید هدایت در اوست.

    5. از جمله پیام این آیات:
    ـ براى جلوگيرى از منكرات بايد ابتدا راههاى معروف را باز كرد و به مردم نشان داد.
    ـ براى هدايت جامعه، موعظه كافى نيست، بايد در مواردى ايثار كرد.
    ـ در امر به معروف و نهى از منكر و جلوگيرى از گناه، از خودمان مايه بگذاريم.
    ـ مكتب انبياء، حرام كردن لذّت ‏ها و سركوب غرائز نيست، بلكه هدايت و كنترل آنهاست.(تفسير نور، ج ‏5، ص 360 و جلد ‏6، ص 346)

    6. در جای خود ثابت شده که قرآن تحریف نشده و غیر قرآن وارد قرآن نشده است ـ بر خلاف تورات و انجیل که تحریف آن ها به اثبات رسیده ـ لذا این آیات کلام الهی است پس باید در فهم صحیح و برای رسیدن به مراد الهی، کوشید.

    از طرفی این آیات، وجه صحیح و برداشت هدایتگرانه ای دارند و با توسل به این آیات، نمی توان حیث اعجازی قرآن را مخدوش دانست.

    داستان حضرت لوط علیه السلام و نقد اعجاز قرآن کریم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 5


  16. #8
    لبیک یا علی النقی آنلاین نیست. همکار اجرایی دانستنیهای قران و اقوام و اشخاص

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,673
    حضور
    72 روز 15 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    60
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7565



    السلام علیکم و رحمة الله
    من هم درمورد این آیات سوال داشتم....
    بسیار ممنون از پاسخ کامل استاد و کارشناس محترم!
    سلامت باشید...
    السلام علیک یا علی بن محمد - السلام علیک یا علی النقی الهادی
    اگر به سامره ام اوفتد گذر، سر و جان را -- کنم نثار به گنبدنمای حضرت هادی
    ز دست رفته شکیبم خدا کند که نصیبم -- شود زیارت صحن و سرای حضرت هادی
    ز خاک، عِطر بهشتی، پراکند اگر آید -- نسیمی از طرف سامرای حضرت هادی
    مرا رضایت ابن الرضا خوش است که دانم -- بُود رضای خدا در رضای حضرت هادی
    ----------------

    ...سریال ازدواج مرا در ""اینجا"" بخوانید...
    التماس دعا


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    سلام
    وَ جاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَ مِنْ قَبْلُ كانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ قالَ يا قَوْمِ
    هؤُلاءِ
    بَناتي‏
    هُنَّ
    أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تُخْزُونِ في‏ ضَيْفي‏ أَ لَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشيدٌ
    قالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ
    ما لَنا في‏ بَناتِكَ مِنْ حَقٍّ
    وَ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ ما نُريدُ (هود/78و79)

    استاد ببخشید بگذارید یک مقدار دقیق تر بحث کنیم
    کلمه قرمز اولی میگه اینان و این ها زمانی مطرح میشه که آن موجود نزدیک باشد ولی آیا جز دختران حضرت لوط دختر دیگری آن زمان آنجا بود؟ (مردا حمله کرده بودن نه کل شهر که)
    قرمز دومی اگر درست یادم باشه برای بیشتر از 2 یعنی 3 نفر باشه ولی اگر درست یادم باشه در تورات لوط بیشتر از دو دختر نداشت! حالال نمیدونم آخر منظور دختران کل شهره یا آن دو دختر!!!
    معنی عبارت قرمز سومی چیه؟ دقیقش رو میگم!


    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    از قضا، این عمل لوط پیام تربیتی دارد. اگر می خواهید چیزی (مثلا گناه و لذتی) را از کسی بگیرید و او را به راه صحیح هدایت کنید، صرف حرف زدن کفایت نمی کند بلکه مورد جایگزین باید داشته باشید.

    این جا دیگر جای حرف و نصیحت نیست. لذا حضرت لوط با ولایتی که از طرف خداوند بر قوم و بر دخترانش دارد، پیشنهاد ازدواج با دخترانش را مطرح می کند. البته ممکن است با علم الهی می داند که اینان چنین نمی کنند و برای اتمام حجت بر آنان است که بدانید شما چقدر به بیراهه رفته اید و بین حلال و حرام، حرام را انتخاب می کنید.
    یعنی هرکی نا فرمانی خدا رو کرد و لواط کرد بریم دخترمون رو بهش بدیم تا گناه نکنه!!! این منطقی نیست که؟!
    اونا که آدم نمیشدن و واقعا این پیشنهاد هیچ جای مطرح شدن نداشت فقط باید تذکر میدادن یا درگیر میشدن که چرا به بندگان خدا میخواهد تجاوز کنید دیگه پیشنهاد دختر خود یا دختران منطقه بی معنیه
    بله اگر منظور این بوده که برید به جای همجنس گرایی آدم بشید و با دختران قوم ازدواج کنید منطقیه ولی از لحن آیه این خیلی سخت به دست میاد یه جوریه این آیه!!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    این که معنای یک عبارت بتواند بر موارد متعدد تطبیق پیدا کند، عیب محسوب نمی شود و گنگ به حساب نمی آید. لذا اطلاق تعبیر «بنات» بر دختران خود لوط یا بر دختران قوم و یا هر دو، اصلا حیث اعجازی آیات را مختل نمی کند.
    ببینید من برای اینکه بفهمم قرآن معجزه هست یا نه باید بخونمش درست
    خوب وقتی میخونم باید منظورشو بفهمم تا قضاوت کنم که واقعا این متن بشره یا نه معجزه هست بنابرین باید یک مفهوم ساده اولیه حداقل داشته باشه نمیشه بگم چند احتمال داریم!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    از طرفی قطعا می دانیم پیامبر الهی پیشنهاد ازدواج داده و اگر دو هم دختر داشته، فقط با دو نفر امکان ازدواج داشته اند. و نمی توان غیر از این را به پیامبر الهی نسبت داد.
    این قبول که باید حرف پیامبرشون رو قبول میکردن اما بحث بر اصل حکمه !
    ویرایش توسط جوجه اردک زشت : ۱۳۹۳/۰۸/۲۳ در ساعت ۲۰:۱۰

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    دو سوال دیگر:
    آیا روایتی درمورد این داستان هست؟ (با سند قابل اعتنا) بالاخره 4000 تا شاگرد امام صادق علیه السلام یکی باید راجع به این آیه حرفی زده باشه!!!
    یکی هم در کل کجاهای قرآن این داستان آمده(هر جا اشاره شده بفرمایید)
    با تشکر
    یا حق

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود