جمع بندی ولایت مرد بر زن

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ولایت مرد بر زن

[="Indigo"]اینها رو من توی یکی از تاپیکها خوندم. اینجا: http://www.askdin.com/thread44570.html چون نمیخواستم موضوع اون تاپیک خراب کنم و استاتر سوالش چیز دیگه ای بود اینجا میپرسم سوالمو...

یارب;592689 نوشت:
یکی از موارد خیلی مهم این است که کودک توحید رادر خانه یاد میگیرد !! از ولایت پذیری مادر ،پس مادر باید جلوی فرزند کاملا مطیع همسر باشد تا کودک مولا داشتن و اطاعت کردن از مولا را از کودکی یاد بگیرد،
علی سجاد فاطمی;594100 نوشت:
میتوان به لفظ ساده به فرزند خود بگوید من حرف پدرت رو گوش نمیدم چونکه خدا گفته این کار رو نکن؛ و در کاری که انجام میده بگه من این حرف باباتو گوش میدم چون خدا گفته در غیر حرام از شوهر اطاعت کنم.
یارب;594158 نوشت:
یک خانم وقتی ازدواج میکند اگر شوهرش خلاف شرعی از او نخواهد باید کاملا مطیع همسر باشد ! دقت بفرمایید کاملا! در امور غیر شرعی قطعا نیازی به اطلاعت نیست طبق همان توضیحاتی که شما بزرگواران فرمودید و بسیار هم صحیح است
برخی امور هستند حرام نیستند اما در تربیت فرزند تاثیر دارند،در این امور اگر مادر مطیع همسر باشد مشکلی برای خود خانم ایجاد نمکیند زیرا دارد با خداوند معامله میکند و با اطاعت پذیریش محبتش را به همسرش نشان میدهد و در واقع ولایت او را میپذیرد، اما همین امور در تربیت فرزند موثر است ! مثلا اگر شوهر از همسر بخواهد برود سر کار و فرزند یک ساله را مجبور باشد بگذارد مهد! آیا سر کار رفتن حرام است؟ قطعا نه! مهد رفتن حرام است ؟ قطعا نه! اما آیا در مهد آنگونه که شما میخواهید فرزندتان تربیت میشود؟! پدر اگر به فکر تربیت فرزند صالح باشد اگر خانمش سر کار رسمی هم باشد به او میگوید دیگر سر کار نرو و در خانه فرزند را تربیت کن چون میداند وظیفه اصلی یک خانم همسرداری و تربیت فرزند است نه کاربیرون!

سوالم اینه که واقعا اینها درسته؟در در دین گفته مرد به زنش ولایت داره؟زن باید هر کاری که خلاف شرع نبود به حرف همسرش گوش کنه و اگرنه از نظر اسلام گناه کرده؟؟(لطفا جواب رو با منبع بگید...یعنی حالا یا حدیث یا ایه یا احکام از فلان رساله..)
ممنون:Gol:[/]

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد هدی

با سلام خانواده كه كوچكترين واحد اجتماعي نام دارد درست مانند ساير اجتماعات بزرگ نیاز به مديريت دارد. و قرآن كريم نيز مديريت خانواده را بنا به دلايلي به مرد واگذار نموده است: "الرّجال قوّامون على النّساء؛ مردان سرپرست و عهده دار امور زنان هستند".(1) منظور از سرپرستى و مدیریت، سالارگري و استبداد نيست، بلکه منظور، بر عهده داشتن مسئوليت اداره امورخانواده و تأمین معیشت است.
البته تعهد مرد درمقابل زن و فرزندان نسبت به تامين هزینه ‏هاى زندگى و پرداخت مَهر، این حق و در واقع مسئولیت را به او مى دهد که وظیفه سرپرستى بر عهده او باشد. (2)
فقها بر اساس روایات، حدود اطاعت زن از شوهر را معیّن کرده‏ اند:
امام خمینى(ره) در این باره مى گوید: "در مطلق استمتاعات (بهره مندى ‏هاى جنسى) و خروج زن از منزل باید اطاعت از شوهر باشد".(3) البته مسئله خروج در مواردى استثنا شده که در توضیح المسائل مراجع ذکر شده است. زنى که امور واجب بر خود و حقوق شوهر را رعایت نکند، ناشزه است، ولى ترک اطاعت از شوهر در مواردى که بر زن واجب نیست، باعث نشوز وى نمى شود. بنابراین اگر زن از خدمات خانه و خواسته‏ هاى شوهر که مربوط به کامیابى در امور جنسى نمى شود، مانند جارو کردن، خیاطى، آشپزى یا حتى آب دادن و پهن کردن رختخواب خوددارى کند، نشوز شمرده نمى شود.(4)

پى نوشت‏ها:
(1)- نساء / 34.
(2)- تفسیر نمونه، ج 3، ص 370، با تلخیص.
(3)- عبدالرّحیم موگهى، احکام خانواده، ص 75.
(4)- تحریرالوسیله، ج 2، ص 305.


[=&quot]

mona690;594223 نوشت:
[=&quot]زن باید هر کاری که خلاف شرع نبود به حرف همسرش گوش کنه و اگرنه از نظر اسلام گناه کرده؟؟[=&quot]

[=&quot]در زمينه ي وظايف ، در پست قبل عرض شد كه وظيفه زن در قبال همسرش چيست . لذا جز آن از نظر اسلام گناه نيست .غير از خطوط قرمز قانوني ،ما رفتاري ديگر در سطحي متعالي در خانواده داريم به نام اخلاق . برخورد متخلقانه در خانواده از سوي افراد خانواده[=&quot] - [=&quot]مرد ، زن ، فرزندان- موجبات تعالي بيشتر خانواده را فراهم مي كند . افراد خانواده در جهت پيشرفت و تعالي بيشتر خانواده ، به گذشت ، ايثار و فداكاري داوطلبانه اقدام مي كنند نه از روي اجبار و اكراه ؛ در همين راستا زن باهماهنگي با همسرش به فرزندان، تحت سرپرستي و تحت مديريت بودن را مي آموزند همانگونه كه در بدو ورود به مدرسه ، پدر و مادر با هماهنگي با معلم و اولياء مدرسه ، تحت مديريت بودن در قبال آنان را به فرزندانشان مي اموزند و اين تحت مديريت قرار داشتن ، در سطوح بالاتر و در سالهاي آتي منجر به پذيرش بهتر و راحت تر دستورات الهي و تحت سرپرستي خداوند و ولايت او قرار گرفتن فرزندان مي شود[=&quot] .
[=&quot]از طرف ديگر زندگي اخلاق مدارانه ، طرف ديگر يعني انجام وظايف به بهترين وجه و گذشت براي زن و فرزند را نيز به فرزندان مي آموزد و جداي از فرزندان خود زن و مرد هم در اين برخوردهاي متخلقانه رشد مي كنند . آنچه كاربران گرامي در نقل قولهايي كه فرموديد بدان قائلند ، زندگي از اين نوع است كه مسلما با برخوردهاي قانون مدارانه و خطوط صرف قانوني متفاوت است . قطعا مردي كه چماق قانون بر سر خانواده اش بلند كند جز برخورد قانونمدارانه از طرف خانواده درو نخواهد كرد و يقينا زني كه خطوط قرمز قانون را در خانواده دنبال كند هم برخورد اخلاق مدارانه نخواهد ديد[=&quot] .
[=&quot]مساله ي ذهني در اين خصوص از آنجا حاصل مي شود كه شخصي با ديدگاه قانونمدارانه بخواهد به تحليل يك رفتار اخلاق مدارانه بنشيند و اينجاست كه حسابها با هم جور در نمي آيد در حالي كه هيچ كس مجبور نيست و مخير است كه رفتار قانونمدار در خانواده داشته باشد يا اخلاق مدار[=&quot].

پرسش:آیا در اسلام گفته شده مرد به زنش ولایت دارد؟زن باید هر کاری که خلاف شرع نبود به حرف همسرش گوش کند و اگرنه از نظر اسلام گناه کرده است؟

پاسخ: با سلام خانواده كه كوچكترين واحد اجتماعي نام دارد درست مانند ساير اجتماعات بزرگ نیاز به مديريت دارد. و قرآن كريم نيز مديريت خانواده را بنا به دلايلي به مرد واگذار نموده است: "الرّجال قوّامون على النّساء؛ مردان سرپرست و عهده دار امور زنان هستند".(1) منظور از سرپرستى و مدیریت، سالارگري و استبداد نيست، بلکه منظور، بر عهده داشتن مسئوليت اداره امورخانواده و تأمین معیشت است.
البته تعهد مرد درمقابل زن و فرزندان نسبت به تامين هزینه ‏هاى زندگى و پرداخت مَهر، این حق و در واقع مسئولیت را به او مى دهد که وظیفه سرپرستى بر عهده او باشد. (2)
فقها بر اساس روایات، حدود اطاعت زن از شوهر را معیّن کرده‏ اند:
امام خمینى(ره) در این باره مى گوید: "در مطلق استمتاعات (بهره مندى ‏هاى جنسى) و خروج زن از منزل باید اطاعت از شوهر باشد".(3) البته مسئله خروج در مواردى استثنا شده که در توضیح المسائل مراجع ذکر شده است. زنى که امور واجب بر خود و حقوق شوهر را رعایت نکند، ناشزه است، ولى ترک اطاعت از شوهر در مواردى که بر زن واجب نیست، باعث نشوز وى نمى شود. بنابراین اگر زن از خدمات خانه و خواسته‏ هاى شوهر که مربوط به کامیابى در امور جنسى نمى شود، مانند جارو کردن، خیاطى، آشپزى یا حتى آب دادن و پهن کردن رختخواب خوددارى کند، نشوز شمرده نمى شود.(4)
بنابراین مشخص شدكه وظيفه زن در قبال همسرش چيست . لذا جز آن از نظر اسلام گناه نيست .غير از خطوط قرمز قانوني ،ما رفتاري ديگر در سطحي متعالي در خانواده داريم به نام اخلاق . برخورد متخلقانه در خانواده از سوي افراد خانواده - مرد ، زن ، فرزندان- موجبات تعالي بيشتر خانواده را فراهم مي كند . افراد خانواده در جهت پيشرفت و تعالي بيشتر خانواده ، به گذشت ، ايثار و فداكاري داوطلبانه اقدام مي كنند نه از روي اجبار و اكراه ؛ در همين راستا زن باهماهنگي با همسرش به فرزندان، تحت سرپرستي و تحت مديريت بودن را مي آموزند همانگونه كه در بدو ورود به مدرسه ، پدر و مادر با هماهنگي با معلم و اولياء مدرسه ، تحت مديريت بودن در قبال آنان را به فرزندانشان مي اموزند و اين تحت مديريت قرار داشتن ، در سطوح بالاتر و در سالهاي آتي منجر به پذيرش بهتر و راحت تر دستورات الهي و تحت سرپرستي خداوند و ولايت او قرار گرفتن فرزندان مي شود .
از طرف ديگر زندگي اخلاق مدارانه ، طرف ديگر يعني انجام وظايف به بهترين وجه و گذشت براي زن و فرزند را نيز به فرزندان مي آموزد و جداي از فرزندان خود زن و مرد هم در اين برخوردهاي متخلقانه رشد مي كنند . آنچه كاربران گرامي در نقل قولهايي كه فرموديد بدان قائلند ، زندگي از اين نوع است كه مسلما با برخوردهاي قانون مدارانه و خطوط صرف قانوني متفاوت است . قطعا مردي كه چماق قانون بر سر خانواده اش بلند كند جز برخورد قانونمدارانه از طرف خانواده درو نخواهد كرد و يقينا زني كه خطوط قرمز قانون را در خانواده دنبال كند هم برخورد اخلاق مدارانه نخواهد ديد .
مساله ي ذهني در اين خصوص از آنجا حاصل مي شود كه شخصي با ديدگاه قانونمدارانه بخواهد به تحليل يك رفتار اخلاق مدارانه بنشيند و اينجاست كه حسابها با هم جور در نمي آيد در حالي كه هيچ كس مجبور نيست و مخير است كه رفتار قانونمدار در خانواده داشته باشد يا اخلاق مدار.

پى نوشت‏ ها:

1. نساء / 34.
2. مکارم شیرازی و همکاران ،تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه،قم،ج 3، ص 370، با تلخیص.
3. عبدالرّحیم موگهى، احکام خانواده،قم ،موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان ،1387،ص 75
4. امام خمینی ،تحریرالوسیله، ج 2، ص 305.

موضوع قفل شده است