صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمانِ خلقت روح انسان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213

    اشاره زمانِ خلقت روح انسان




    سلام و عرض ادب.

    کدام نظریه صحیح است؟
    آیا روح انسان بعد از شکل گیری جنین و از بطن آن خلق می‌شود ، یا اینکه از قبل خلق شده و وجود دارد و پس از خلق بدن با آن مرتبط می‌گردد؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۸:۱۵
    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58356



    با نام و یاد دوست





    زمانِ خلقت روح انسان








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,522
    حضور
    34 روز 6 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما معانی مختلف روح




    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب.

    کدام نظریه صحیح است؟
    آیا روح انسان بعد از شکل گیری جنین و از بطن آن خلق می‌شود ، یا اینکه از قبل خلق شده و وجود دارد و پس از خلق بدن با آن مرتبط می‌گردد؟
    سلام و ادب

    قبل از ورود به اصل بحث، یعنی گفتگو در باب زمان خلقت روح انسانی شایسته است به معانی گوناگون روح، اشاره ای داشته باشیم:

    روح در قرآن بـه مـعـنـاي امر خداوند است كه همان كلمه ايجاد است و همان فعل مخصوص اوست بدون دخالت اسباب وجودي و مادي و تاثيرات تدريجي آنها در آن. گـاهي اين روح به تنهايي توصيف شده است مانند : يوم يقوم الروح و الملائكه صفا ( نباء / 38 ) گاهي همراه با ملائكه توصيف شده است مانند : انزل به الروح الامين علي قلبك ( شعراء / 193 ) و گاهي آن حقيقتي است كه در همه انسان ها دميده شده است : ثم سويه و نفخ فيه من روحه ( سجده / 9 ) و گاهي آن حقيقتي است كه همراه با مومنان و مويد آنان است : اولئك في قلوبهم الايمان و ايدهم بروح منه ( انعام / 122 ) . گاهي آن حقيقتي است كه انبياء با آن در تماس هستند : و كذلك اوحينا اليك روحامن امرنا ( شوري / 52 ) و گاهي آن حقيقتي است كه در حيوانات و گياهان زنده وجود دارد .

    منبع: تفسير الميزان ج 13 ص 208، طباطبائي - سيد محمد حسين


    بنام حضرت دوست زمانِ خلقت روح انسان

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,522
    حضور
    34 روز 6 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما مراتب خلقت عالم انوار و ارواح از منظر روایات




    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب.
    کدام نظریه صحیح است؟
    آیا روح انسان بعد از شکل گیری جنین و از بطن آن خلق می‌شود ، یا اینکه از قبل خلق شده و وجود دارد و پس از خلق بدن با آن مرتبط می‌گردد؟
    سلام مجدد

    در این مجال، اگر بخواهیم بدون دخالت فلسفه و به صرف تکیه بر روایات، مراتب هستی و کیفیت صدور و خلقت عالم تکوین را بیان کنیم، چنین باید بگوییم: آن‏چه از روایات به دست می‏ آید این است که کل عالم هستی در دو بخش آفریده شده است: 1. عالم انوار و ارواح 2. عالم اجسام و مادیات.

    شروع خلقت عالم انوار و به طور کلی عالم هستی از خلقت نور و روح حضرت محمد صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله است که خداوند آن را از نور وجود خود آفرید. سپس از نور وجود حضرت ختمی مرتبت، نور حضرت علی علیه‏ السلام را آفرید و از آن دو نور طیّب، نور حضرت فاطمه علیها سلام را خلق کرد و از این سه نور پاک، انوار حضرت حسن و حسین علیهماالسلام را آفرید و از نور امام حسین علیه‏السلام ، انوار نُه امام دیگر را به ترتیب آفرید، پیش از این‏که مخلوق دیگری را آفریده باشد، نه آسمانی و زمینی و نه خورشید و ماهی و نه آب و هوایی و نه هیچ چیز دیگر. (بحار، مجلسی، همان، 169-168) از این رو، خلقت عالم روحانی بر عالم جسمانی تقدّم دارد و این مطلب را می‏توان از خود روایات استفاده کرد.

    در روایت دیگری از حضرت علی علیه‏السلام آمده است که نور 124 هزار پیامبر و رسول نیز از نور وجود پیامبر اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله خلق شده است، پیش از این‏که موجود دیگری خلق شده باشد که باید آنها را نیز مربوط به خلقت عالم انوار دانست. (همان، 15/28) در همین روایت به خلقت ملائکه، عرش، کرسی، لوح، قلم، بهشت و ارواح مؤمنین نیز اشاره شده است که خداوند از نور وجود پیامبر اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله جوهری را آفرید و آن را به دو قسمت کرد و با چشم هیبت به قسم اول نگاه کرد که تبدیل به آب شد و با چشم شفقت به قسم دوم نظر انداخت که از آن عرش را آفرید و از نور عرش، کرسی را آفرید و از نور کرسی، لوح را آفرید و از نور لوح، قلم را آفرید. آن‏گاه به قلم گفت: توحید مرا بنویس! قلم هزار سال از این کلام خداوند بیهوش ماند و وقتی به هوش آمد، خداوند گفت: بنویس! قلم گفت: چه بنویسم؟ خداوند گفت: بنویس «لا اله الا اللّه محمد رسول اللّه». (همان، 29) در ادامه حدیث آمده است که بهشت (همان) و ملائکه و ارواح مؤمنین (همان، 30) از نور پیامر اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله خلق شده ‏اند.

    بنابراین، طبق این حدیث باید خلقت عرش، کرسی، لوح، قلم(1)، بهشت، ملائکه و ارواح مؤمنین را نیز جزو مراتب خلقت در عالم انوار دانست.(رک: مجله پژوهش های فلسفی - کلامی - زمستان1383و بهار1384 - شماره 22و23 ، مراتب خلقت از دیدگاه آیات و روایات)

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست زمانِ خلقت روح انسان

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    سلام و عرض ادب.

    با تشکر از پاسخگوئی شما استاد گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    از این رو، خلقت عالم روحانی بر عالم جسمانی تقدّم دارد و این مطلب را می‏توان از خود روایات استفاده کرد.
    با توجه به مطالبی که بیان کردید و نیز آیه 14 سوره مؤمنون، آیا منظورتان اینست که روح انسان پس از خلقت در عالم روحانی، در قوس نزول به ماده تنزل نموده و آنگاه از بطن جنین دوباره از عالم ماده جدا میشود؟

    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق , موسیقی آرامش بخش, مناظر زمستانی, ترنم باران
    نوشته
    187
    حضور
    14 روز 12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    354



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها

    سلام مجدد

    در این مجال، اگر بخواهیم بدون دخالت فلسفه و به صرف تکیه بر روایات، مراتب هستی و کیفیت صدور و خلقت عالم تکوین را بیان کنیم، چنین باید بگوییم: آن‏چه از روایات به دست می‏ آید این است که کل عالم هستی در دو بخش آفریده شده است: 1. عالم انوار و ارواح 2. عالم اجسام و مادیات.

    شروع خلقت عالم انوار و به طور کلی عالم هستی از خلقت نور و روح حضرت محمد صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله است که خداوند آن را از نور وجود خود آفرید. سپس از نور وجود حضرت ختمی مرتبت، نور حضرت علی علیه‏ السلام را آفرید و از آن دو نور طیّب، نور حضرت فاطمه علیها سلام را خلق کرد و از این سه نور پاک، انوار حضرت حسن و حسین علیهماالسلام را آفرید و از نور امام حسین علیه‏السلام ، انوار نُه امام دیگر را به ترتیب آفرید، پیش از این‏که مخلوق دیگری را آفریده باشد، نه آسمانی و زمینی و نه خورشید و ماهی و نه آب و هوایی و نه هیچ چیز دیگر. (بحار، مجلسی، همان، 169-168) از این رو، خلقت عالم روحانی بر عالم جسمانی تقدّم دارد و این مطلب را می‏توان از خود روایات استفاده کرد.

    در روایت دیگری از حضرت علی علیه‏السلام آمده است که نور 124 هزار پیامبر و رسول نیز از نور وجود پیامبر اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله خلق شده است، پیش از این‏که موجود دیگری خلق شده باشد که باید آنها را نیز مربوط به خلقت عالم انوار دانست. (همان، 15/28) در همین روایت به خلقت ملائکه، عرش، کرسی، لوح، قلم، بهشت و ارواح مؤمنین نیز اشاره شده است که خداوند از نور وجود پیامبر اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله جوهری را آفرید و آن را به دو قسمت کرد و با چشم هیبت به قسم اول نگاه کرد که تبدیل به آب شد و با چشم شفقت به قسم دوم نظر انداخت که از آن عرش را آفرید و از نور عرش، کرسی را آفرید و از نور کرسی، لوح را آفرید و از نور لوح، قلم را آفرید. آن‏گاه به قلم گفت: توحید مرا بنویس! قلم هزار سال از این کلام خداوند بیهوش ماند و وقتی به هوش آمد، خداوند گفت: بنویس! قلم گفت: چه بنویسم؟ خداوند گفت: بنویس «لا اله الا اللّه محمد رسول اللّه». (همان، 29) در ادامه حدیث آمده است که بهشت (همان) و ملائکه و ارواح مؤمنین (همان، 30) از نور پیامر اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله خلق شده ‏اند.

    بنابراین، طبق این حدیث باید خلقت عرش، کرسی، لوح، قلم(1)، بهشت، ملائکه و ارواح مؤمنین را نیز جزو مراتب خلقت در عالم انوار دانست.(رک: مجله پژوهش های فلسفی - کلامی - زمستان1383و بهار1384 - شماره 22و23 ، مراتب خلقت از دیدگاه آیات و روایات)

    موفق باشید ...
    سلام
    احادیث اکثرا ممکنه با هم تضاد داشته باشن و از کجا معلوم این حدیث معتبر باشد و یاد تصرفی در ان نشده باشد
    این حدیث میگوید که بعد خدا بالا مرتبه ترین مخلوق روح حضرت محمد ص هست.
    در حالیکه پیامبر ایشان خود قبلا وجود نداشتن و در نتیجه روح ایشان هم وجود نداشت چون نظریه جوهری میگوید روح بعد از تکامل جسم انسان حاصل میشود و قبلا جسم مبارک پیامبر وجود نداشت
    خداوند ارواح و فرشتگان رو از تعین اول خودش خلق کرده که این روح روح کلی هست و بنده نظرم اینه که روح کلی که به اولین تعین هم معروفه روح پیامبر نیست بلکه روح پیامبر و سایر ارواح و فرشتگان از ان تکثر یافته.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,522
    حضور
    34 روز 6 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما جسمانیة الحدوث و روحانیت البقاء بودن نفس (روح)




    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    با توجه به مطالبی که بیان کردید و نیز آیه 14 سوره مؤمنون، آیا منظورتان اینست که روح انسان پس از خلقت در عالم روحانی، در قوس نزول به ماده تنزل نموده و آنگاه از بطن جنین دوباره از عالم ماده جدا میشود؟
    سلام و ادب

    ما هنوز در حال بیان مراتب روح و نفس در عوالم وجود بودیم. مطالب پیش گفته نظر قطعی در خصوص تقدم یا تأخر روح و بدن نبود.

    در پاسخ به سؤال شما اجمالاً می توان گفت: در مورد چگونگی پیدایش نفس(روح) نظریات مختلفی از سوی حکیمان بیان شده است. اکثر حکیمان معاصر نظریه صدر المتألهین را در این زمینه پذیرفته‌اند. بر اساس این نظریه، نفس انسانی همراه با پیدایش بدن و به تدریج خلق می‌شود؛ یعنی همان‌گونه که خلقت بدن تدریجی است؛ ابتدا نطفه، سپس خون بسته، و در نهایت کامل می‌شود؛ نفس نیز ابتدا همان صورت جمادی است و در نهایت کامل می‌شود. به بیان فلسفی، نفس در ابتدای حدوث، جسمانی است و در اثر حرکت جوهری و سیر تکاملی، به درجۀ تجرد و روحانیت می‌‌رسد. این نظریه به نظریه «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» معروف است.

    این دیدگاه با آیات قرآن و روایات ، سازگاری دارد و هماهنگ است. گرچه نظریه حدوث جسمانی با چالش‌هایی مواجه است. یکی از آن چالش‌ها این است که حدوث جسمانی، با مبانی دینی و مفاد روایات، در تعارض است. توضیح این‌که، برخی مدعی‌‌اند: تعدادی از روایات وجود دارد که می‌‏توان در روحانیة الحدوث‌ بودن روح به آن استناد کرد؛ مانند روایات فراوانی دالّ بر وقوع میثاق قبل از عالم دنیا- که بیشتر آنها در توضیح آیه میثاق است - که علامه طباطبایی در رسائل توحیدی قائل به تواتر آنها است و این تواتر، موضوعی نیست که بتوان به ‌راحتی از کنار آن گذشت.

    دسته دیگری از احادیث، به ‌طور صریح از خلقت ارواح قبل از اجساد صحبت کرده‌‏اند و در برخی از این دسته احادیث، از مدت زمان تقدم ارواح بر اجساد هم صحبت شده است. (1)

    آنچه در پاسخ این چالشها می‌توان گفت، این است که بیشتر این روایات مربوط به خلقت پیشین و وجود انسان در مرحله قبل از دنیا است؛ چنان‌‌که تعبیر به «روح» نیز می‌‌تواند شاهد این ادعا باشد. در حالی‌‌که بحث جسمانیة الحدوث مربوط به مرحله طبیعی و نشئه عنصری نفس است. به ‌عبارت دیگر، بحث روی عنوان نفس و نفسیت نفس است. همان‌‌گونه ‌که تذکر دادیم، نفس دارای اطوار و شئون مختلف است و نباید بین احکام آنها خلط نمود. صدرالمتألهین تأکید می‌‌کند که نفس دارای وجود پیشین است که مربوط به مرحلۀ وجود عند العلة است که در این مرحله، نفس دارای حدوث جسمانی نیست. (2)

    بنابر این، نظریه ایشان و حکمای اسلامی در باره «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» نفس، مربوط به نشئه ی عنصری و مرحله طبیعی نفس بوده و نافی وجود پیشین (مرحله وجود عندالعلة) که روایات نیز بر آن تصریح می کنند نیست بلکه مؤید آن است.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ____
    1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 8، ص 308، مؤسسه الوفا، بیروت، 1404ق.
    2. الاسفار الاربعة، ج 8، ص 346.

    بنام حضرت دوست زمانِ خلقت روح انسان

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,522
    حضور
    34 روز 6 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما توضیح پیرامون روایات اول ما خلق الله "نوری" ؛ "روحی"




    نقل قول نوشته اصلی توسط امن نمایش پست ها
    احادیث اکثرا ممکنه با هم تضاد داشته باشن و از کجا معلوم این حدیث معتبر باشد و یاد تصرفی در ان نشده باشد
    این حدیث میگوید که بعد خدا بالا مرتبه ترین مخلوق روح حضرت محمد ص هست.
    در حالیکه پیامبر ایشان خود قبلا وجود نداشتن و در نتیجه روح ایشان هم وجود نداشت چون نظریه جوهری میگوید روح بعد از تکامل جسم انسان حاصل میشود و قبلا جسم مبارک پیامبر وجود نداشت
    سلام و ادب

    این قبیل روایات معتبر بوده و جزء معارف بلند و مهم اسلامی هستند، لازم است اشاره شود که این روایات به بیانات متفاوتی آمده­ اند مانند:

    اول ما خلق الله العقل

    اول ما خلق الله نوری

    اول ما خلق الله روحی

    اول ما خلق الله القلم

    اول ما خلق الله ملک کروبی

    این عبارات به ظاهر اگر چه متفاوت هستند ولی به یک معنا بر می­گردند و تعابیر مختلف به خاطر لحاظ­ های متفاوت است. دانشمندان و محققان از عرفا، اولین مخلوق را حقیقت محمدیه (ص) نامیده­ اند چون آن مخلوق اول اصل حیات نفوس عالی و دانی است.

    پاسخ بخش آخر سؤالتان را در پست قبلی دادیم که ایجاد و تکامل روح طبق نظریه جوهری نفس ملاصدرا مربوط به نشئه ی طبیعی و مرحله ی عنصری نفس است و این با وجود روح در عوالم پیشین (وجود عندالعلة) که روایات بر آن تکیه دارند تعارضی ندارد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط امن نمایش پست ها
    خداوند ارواح و فرشتگان رو از تعین اول خودش خلق کرده که این روح روح کلی هست و بنده نظرم اینه که روح کلی که به اولین تعین هم معروفه روح پیامبر نیست بلکه روح پیامبر و سایر ارواح و فرشتگان از ان تکثر یافته.
    گفتیم که روایات در این خصوص متعدد است البته همه به یک معنا بر می گردند و تعارضی بین انها وجود ندارد اما انچه روایات بر ان تأکید دارند آنست که همه مخلوقات از نور و روح محمدیه خلق شده اند. علاوه بر روایاتی که در منابع شیعی ذکر شده در روایات اهل سنت نیز، این روایات آمده­ اند مانند سنن ابن داوود جزء 5 ص 76 حدیث شماره4700 که می­گوید اول ما خلق الله العقل و همچنین در مسند احمد آمده است که پیامبر (ص) فرمود: "من و علی از نور واحد خلق شده ایم و خداوند روح من و روح علی بن ابیطالب را قبل از خلقت عالم خلق نمود و ابن مغازلی شافعی در کتاب مناقب خود نقل می­کند که پیامبر (ص) فرمود: من و علی نوری بودیم در خدمت حضرت حق و این نور خداوند را تسبیح می­گفت و تقدیس می­کرد قبل از آنکه آدم خلق شده باشد و امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: "کنت ولیاُ و آدم بین الماء و الطین" شرح و تفصیل این روایات مجال دیگری می­طلبد. (با استفاده از شرح اصول کافی ملاصدرا ص17- شرح مقدمه قیصری استاد سید جلال الدین آشتیانی ص223-224 و پاورقی های آنان.)

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست زمانِ خلقت روح انسان

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق , موسیقی آرامش بخش, مناظر زمستانی, ترنم باران
    نوشته
    187
    حضور
    14 روز 12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    354



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    گفتیم که روایات در این خصوص متعدد است البته همه به یک معنا بر می گردند و تعارضی بین انها وجود ندارد اما انچه روایات بر ان تأکید دارند آنست که همه مخلوقات از نور و روح محمدیه خلق شده اند. علاوه بر روایاتی که در منابع شیعی ذکر شده در روایات اهل سنت نیز، این روایات آمده­ اند مانند سنن ابن داوود جزء 5 ص 76 حدیث شماره4700 که می­گوید اول ما خلق الله العقل و همچنین در مسند احمد آمده است که پیامبر (ص) فرمود: "من و علی از نور واحد خلق شده ایم و خداوند روح من و روح علی بن ابیطالب را قبل از خلقت عالم خلق نمود و ابن مغازلی شافعی در کتاب مناقب خود نقل می­کند که پیامبر (ص) فرمود: من و علی نوری بودیم در خدمت حضرت حق و این نور خداوند را تسبیح می­گفت و تقدیس می­کرد قبل از آنکه آدم خلق شده باشد و امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: "کنت ولیاُ و آدم بین الماء و الطین" شرح و تفصیل این روایات مجال دیگری می­طلبد. (با استفاده از شرح اصول کافی ملاصدرا ص17- شرح مقدمه قیصری استاد سید جلال الدین آشتیانی ص223-224 و پاورقی های آنان.)
    سلام و تشکر بابت توضیح
    بنده منظور منم در اصل همینه منتها دچار یه شبهه کوچکی شدم اون این که بنده حقیقت محمدیه رو همان اولین مخلوق خداوند میدانم ولی حرف من این بود که روح پیامبر اسلام با حقیقت محمدیه یکی نیست بلکه روح پیامبر از ان حاصل شده و روح سایر اولیای خداوند و فرشتگان مقرب اولین تعینات ان روح کلی یا حقیقت محمدیه هستن.ولی من از ظاهر نوشته شما این طور برداشت میکنم که شما روح کلی یا حقیقت محمدیه رو همان روح پیامبر میدانید.
    علت اینکه روح کلی حقیقت محمیه نامیده شده شاید به خاطر اینکه اولین مخلوق ان روح حضرت محمد ص بوده
    البته این برداشت من بوده و شاید اشتباه میکنم

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,522
    حضور
    34 روز 6 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما در تبیین مخلوق اول و حقیقت محمدیه (ص)




    نقل قول نوشته اصلی توسط امن نمایش پست ها
    سلام و تشکر بابت توضیح
    بنده منظور منم در اصل همینه منتها دچار یه شبهه کوچکی شدم اون این که بنده حقیقت محمدیه رو همان اولین مخلوق خداوند میدانم ولی حرف من این بود که روح پیامبر اسلام با حقیقت محمدیه یکی نیست بلکه روح پیامبر از ان حاصل شده و روح سایر اولیای خداوند و فرشتگان اولین تعینات ان روح کلی یا حقیقت محمدیه هستن
    علت اینکه روح کلی حقیقت محمیه نامیده شده شاید به خاطر اینکه اولین مخلوق ان روح حضرت محمد ص بوده
    البته این برداشت من بوده و شاید اشتباه میکنم
    سلام مجدد

    اینکه اول ما خلق الله را روح فرمود، چون روح خاصیتش محبت به حضرت حق است و از اینرو دانشمندان و محققان از عرفا، اولین مخلوق را حقیقت محمدیه (ص) نامیده­ اند چون آن مخلوق اول اصل حیات نفوس عالی و دانی است. در روايات گوناگونى، مخلوق اوّل بودن رسول خدا و ائمه اطهار بيان شده است:

    اینکه حقیقت محمدیه چیست؟ در اینباره گفتنی است:

    الف. اميرمؤمنان(عليه السلام) فرمود: «ان اللَّه خلق نور محمد(صلى الله عليه وآله) قبل المخلوقات...»؛ بحارالانوار، ج 57، ص 170.؛ يعنى، اولين مخلوق نور رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بود.

    ب. جابر گويد: به رسول خدا عرض كردم: اولين مخلوق چه بود؟ آن حضرت فرمود: «نور نبيك يا جابر خلقه الله ثم خلق منه كل خير...»؛ الميزان، ج 1، ص 121.؛ «نور نبى تو است و سپس از او هر خيرى خلق شد».

    ج. امام رضا(عليه السلام) به نقل از پدران خود مى‏ فرمايد: «انّ اول ما خلق الله عزوجل ارواحنا...»؛ بحارالانوار، ج 57، ص 58.؛ «نخستين چيزى كه خداى متعال خلق فرمود، ارواح ما است».
    به هر حال رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليهم السلام)، هر چند به لحاظ «بدن مادى»، از لحاظ «زمانى» متأخر از مخلوق اول‏ اند؛ ولى از نظر رتبه وجودى و حقيقت روحى، نخستين مخلوق‏ اند.

    در روايات، اولين مخلوق و نخستين صادر، نور رسول خدا(صلى الله عليه وآله) و سيزده معصوم پاک دانسته شده است. آن حضرت مى‏ فرمايد: «اوّل ما خلق الله، نورى»؛ «نخستين چيزى كه خداوند خلق كرد، نور من بود». بحارالانوار، ج 1، ص 97، ح 7. خداى سبحان به پيغمبرش دستور مى‏دهد كه: «بگو من اولين مسلمانم» انعام(6)، ص 163. ر.ك: تفسير موضوعى قرآن كريم، ج 8، ص 30 و 31..

    همچنین در روايتى آمده است: «يا جابر! انّ اللَّه اول ما خلق خلق محمداً و عترته الهداة المهتدين، فكانوا اشباح نور بين يدى الله، قلت: و ما الاشباح؟ قال: ظل النور، ابدان نورية بلا ارواح، و كان مؤيداً بروح واحد و هى روح القدس ...» ؛ « اى جابر! نخستين مخلوقى كه خداوند خلق فرمود، محمد و عترت هدايت شده آن حضرت بودند. پس آنان اشباح نور در برابر خداوند بودند. جابر مى‏ گويد: به حضرت عرض كردم اشباح چيست؟ فرمود: سايه نور، بدن‏هاى نورى بدون روح كه مؤيد به يك روح يگانه و واحد بودند و آن روح‏ القدس بود...».

    روايت بالا، نشانگر اين حقيقت است كه «مخلوق اول» در عين اينكه يك حقيقت و موجود واحد است، حقيقت همه چهارده معصوم است؛ يعنى، هم حقيقت رسول خدا(صلى الله عليه وآله) است و هم حقيقت تك تك عترت آن حضرت. آنان در عين يكى بودن، متعدد هم هستند و همه آنان، ظهورات روح واحد و حقيقت واحد مى‏ باشند. اين روايت با صراحت كامل مى‏ فرمايد: آنان بدن‏هاى نورى بودند كه ارواح متعدد نداشتند؛ بلكه مؤيد به يك روح بودند و آن عبارت است از: «روح‏ القدس» و به روشنى به اين نكته اشاره دارد كه حقيقت روح و جان همه، يكى بود و ظهورات (بدن‏هاى نورى و يا اشباح نورى) متعدد بود. اينكه در زيارت جامعه مى‏ خوانيم: «و ان ارواحكم و طينتكم واحدة»؛ اشاره به اين حقيقت دارد كه چهارده معصوم، يك نورند و در اين جهت با هم اتحاد دارند. ايشان در عين تعدد صورى و ظاهرى، با همديگر وحدت و اتحاد دارند. ر.ك: انسان و خلافت الهى، سید محمد شجاعی، صص 139 - 142.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست زمانِ خلقت روح انسان

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۰۹, ۰۳:۰۹ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود