جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در داستان حضرت موسی (ع) خلف وعده کرد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    الکترونیک . کامپیوتر . طراحی صنعتی
    نوشته
    433
    حضور
    16 روز 16 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1262

    اشاره چرا خداوند در داستان حضرت موسی (ع) خلف وعده کرد؟




    با عرض سلام خدمته کارشناس محترم سایت ...

    امیدوارم که خوب و خوش و سلامت باشین ....

    یه سوال برام پیش اومده و خواستم از حضورتون بپرسم ... همونجور که میدونیم حضرت موسی برای اینکه شریعت خودش رو برای بنی اسرائیل بیاره به کوه طور رفت ... وعده حضرت موسی با بنی اسرائیل یک دوره 30 روزه بوده ... وعده خداوند با حضرت موسی 40 روز به طول انجامید ... آیا چنین خلف وعده ای ایراد ندارد ؟؟؟ چگونه است که فقط خدا میتونه خلف وعده بکنه و انسانها اجازه چنین کاری رو ندارند و بابتش در اون دنیا پدرشون رو در میاره ؟؟؟

    زمانی هست که مقصود تست کردن مساله ای هست ... خوب طبق یک سری راهها و روش ها اون مساله مورد تست قرار میگیره ... ولی اینکه با قومی عهد ببندی ... زیره عهدت بزنی و بگی من زیره عهدم زدم که شما رو تست کنم برای من قابل قبول نیست ...

    در قول و قراری 30 روزه ....
    1- فرض کنید که تمام قوم بنی اسرائیل 40 روز وایمیاستادن و ایمانشون رو محکم نگاه میداشتند .... آیا روز 41 اجازه داشتند از لحاظ عقلی بگن دیگه موسی بر نمیگردد و به دنبال آئینی دیگر میرفتند ؟؟؟
    2- فرض کنین که تمام قوم بنی اسرائیل 400 روز وایمیاستادن و ایمانشون رو محکم نگاه میداشتند .... آیا روز 401 اجازه داشتند از لحاظ عقلی بگن دیگه موسی (ع) برنمیگرددو به دنبال آئینی دیگر میرفتند ؟؟؟
    3- فرض کنین که تمام قوم بنی اسرائیل 4000 روز وایمیاستادن و ایمانشون رو محکم نگاه میداشتند ... آیا روز 4001 اجازه داشتند از لحاظ عقلی بگن دیگه موسی (ع) برنمیگردد و به دنبال آئینی دیگر میرفتند ؟؟؟

    به طوره کلی سوالم این هست ...
    از لحاظ عقلی من چه مدت به وعده های یک دین دل خوش کنم و عزمم رو جرم کنم و با ارداه ام ایمانم رو حفظ کنم تا نتیجه اونها رو ببینم ... و اگر دیدم اون نتایج محقق نمیشه مسیرم رو عوض کنم ؟؟؟؟


    با تشکر از پاسخگویی شما ...
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ در ساعت ۰۶:۰۱

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    175 روز 1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58315



    با نام و یاد دوست





    چرا خداوند در داستان حضرت موسی (ع) خلف وعده کرد؟








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6736



    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبای شما

    «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة» (اعراف 142) سى شب با موسى وعده نهاديم و ده شب ديگر بر آن افزوديم تا وعده پروردگارش چهل شب كامل شد.
    در حقيقت اين آيه، آيه سوره بقره را تفسير مى‏كند كه مى‏فرمود: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» و توضيح مى‏دهد كه آن عدد، مجموع دو مواعده اصلى و تكميلى است.
    وعده ي سي روزه ،براي نزول كتاب بود ،نه براي برگشت حضرت موسي (علیه السلام) و اين بعد از سي روز محقق شد . وآن ده روز اضافه مربوط به طول مدت نزول كتاب است، نه اصل تحقق وآغاز نزول كتاب. پس خداوند به وعده خود وفا كرده است،و خلف وعده ای در كارنيست؛ چرا که از اول مراد چهل شب بود منتها اينگونه بيان نمود تا اهمّيت آن 10 روز آخر، كه تورات در آن نازل شد بيان گردد .
    یکی از احتمالاتی که در رابطه با این آیه شریفه داده می شود این است که اضافه کردن ده روز بر ان سی روز از باب آزمایش الهی بود و البته احتمالات دیگری هم ذکر کرده اند برای نمونه اينكه بفهماند منظور يك ماه كامل (30 روز) بعلاوه 10 روز از ماه ديگر بوده و همچنین خداوند با حضرت موسي (عليه السلام) وعده گذاشت كه 30 شب روزه بگيرد، سپس در 10 روز باقيمانده تورات نازل شد و ... .
    خلاصه مطلب که می توان در پاسخ به پرسش حضرت عالی بیان کرد این است که چنین چیزی خلف وعده نبود چرا که طبق آیه شریفه سوره بقره از اول هم چهل شب منظور بود .



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6736




    مطلب دیگر اینکه تأخیر حضرت موسی علیه السلام موجب گوساله پرستی قوم نگردید بلکه بی ایمانی آن ها موجب شد تا بهانه ای برای کفر بتراشند و تأخیر موسی علیه السلام را بهانه کرده و بت پرست شوند. بررسی پیشینه قوم یهود نشان می دهد که آنها بسیار ناسپاس و قدر ناشناس بوده و بارها پیمان شکنی کرده و فرمان خداوند را زیر پا گذاشتند به جز عده ای اندک بقیه، مردمی متزلزل بودند و به اندک تغییر اوضاعی نسبت به اعتقادات و وظایف خود سست شده و به نافرمانی می پرداختند. (در این رابطه آیات زیر را ملاحظه بفرمایید: بقره آیه 58و57؛ بقره 61)
    فرمودید: « فرض کنید که تمام قوم بنی اسرائیل 40 روز وایمیاستادن و ایمانشون رو محکم نگاه میداشتند .... آیا روز 41 اجازه داشتند از لحاظ عقلی بگن دیگه موسی بر نمیگردد و به دنبال آئینی دیگر میرفتند ؟؟» در پاسخ عرض می شود خیر از لحاظ عقلی چنین اجازه ای نداشتند بدلیل اینکه اولا همان طور که عرض کردم قوم بنی اسرائیل قوم سرکش و پیمان شکن بودند ثانیا تأخیر پیامبر خدا بهانه خوبی برای تغییر آیین به بت پرستی نیست، مگر تأخیر حضرت صاحب الزمان بهانه خوبی است تا شیعیان تغییر آیین بدهند؟
    تمامی وعد و وعیدهایی که دین الهی داده است یقینا تحقق می یابند و بلکه برای عده ای هم اکنون نیز تحقق یافته است منتهی چشم دل میخواهد که تحقق این وعده ها را ببیند، امام صادق علیه السلام در فرمایشی بدین مضمون فرمودند یک سال با ما باشید «یعنی واجبات الهی را انجام داده و محرمات الهی را ترک کنید» بعد از یک سال چشم دلتان بینا شده و گوش جانتان شنوا می شود لذا می توانید تحقق وعده های الهی را تماشا کنید.
    اگر ما این وعده ها را نمی بینیم به خاطر این است که با ائمه نیستیم اگر چه محب ایشان هستیم اما ایا عامل به فرمایشات ایشان نیز هستیم، کسی که عامل به فرمایشات این بزرگواران باشد طبق بیان امام صادق علیه السلام بعداز یک سال تحقق وعده های دین را خواهد دید.
    اگر قوم بنی اسرائیل با تأخیر حضرت موسی علیه السلام بت پرست شدند دلیلش این است که ان ها عامل به دستورات پیامبر خدا نبودند، پیامبر خدا تمامی خواسته های قوم بنی اسرائیل را بر آورده می کرد از مائده آسمانی خوردند، با اعجاز موسی علیه السلام از طریق شکافتن رود نیل نجات یافتند اما بازهم به هر بهانه ای قصد تمرد داشتند لذا چنین قومی هرگز وعده های الهی را نخواهد دید و نخواهد شنید.
    اما اگر ذرّه ای از پیامبر خدا حرف شنوی داشتند، نه تنها 10 روز، بلکه سال ها در انتظار پیامبر الهی منتظر می ماندند اما این قوم سرکش به این بهانه واهی بت پرست شدند.

    برای مطالعه بیشتر در این زمینه لینک زیر را مطلعه فرمایید:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/66852


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۹:۱۶

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,131
    حضور
    136 روز 13 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19225



    نقل قول نوشته اصلی توسط الهه خشم نمایش پست ها
    یه سوال برام پیش اومده و خواستم از حضورتون بپرسم ... همونجور که میدونیم حضرت موسی برای اینکه شریعت خودش رو برای بنی اسرائیل بیاره به کوه طور رفت ... وعده حضرت موسی با بنی اسرائیل یک دوره 30 روزه بوده ... وعده خداوند با حضرت موسی 40 روز به طول انجامید ... آیا چنین خلف وعده ای ایراد ندارد ؟؟؟ چگونه است که فقط خدا میتونه خلف وعده بکنه و انسانها اجازه چنین کاری رو ندارند و بابتش در اون دنیا پدرشون رو در میاره ؟؟؟

    زمانی هست که مقصود تست کردن مساله ای هست ... خوب طبق یک سری راهها و روش ها اون مساله مورد تست قرار میگیره ... ولی اینکه با قومی عهد ببندی ... زیره عهدت بزنی و بگی من زیره عهدم زدم که شما رو تست کنم برای من قابل قبول نیست ...

    در قول و قراری 30 روزه ....
    1- فرض کنید که تمام قوم بنی اسرائیل 40 روز وایمیاستادن و ایمانشون رو محکم نگاه میداشتند .... آیا روز 41 اجازه داشتند از لحاظ عقلی بگن دیگه موسی بر نمیگردد و به دنبال آئینی دیگر میرفتند ؟؟؟

    به طوره کلی سوالم این هست ...
    از لحاظ عقلی من چه مدت به وعده های یک دین دل خوش کنم و عزمم رو جرم کنم و با ارداه ام ایمانم رو حفظ کنم تا نتیجه اونها رو ببینم ... و اگر دیدم اون نتایج محقق نمیشه مسیرم رو عوض کنم ؟؟؟؟

    در حضور جناب هادی جسارت میکنم و مطلبی رو درمورد اون بخشی که برجسته کردم عرض میکنم

    خداوند از شیطان خواست که به آدم سجده کنه و شیطان سجده نکرد. این موضوع در قرآن گفته شده:

    إِلاَّ إِبْلِيسَ.... وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ

    اما قسمت آخر بد ترجمه شده. دقت کنید

    ترجمهء غلط: بجز ابلیس که تکبر ورزید و از کافران شد

    ترجمهء صحیح: بجز ابلیس که تکبر ورزید و از کافران بود

    چیزی که ما فکر میکنیم اینه که ابلیس به واسطهء موضوع سجده بر آدم ، کافر شد و اگر این موضوع پیش نمیومد ابلیس هم کافر نمیشد. مقایسه ش با حرف شما اینطور میشه که قوم بنی اسرائیل به واسطهء تعداد روزها گوساله پرست شدند و اگر حضرت موسی(ع) مثلاً روز 39 برمیگشتن اونها هم گوساله پرست نمیشدن

    اما خداوند میفرماید شیطان از کافران بود و سجده بر آدم وسیله ای بود برای اظهار این کفر که در دل پنهان کرده بود. این موضوع درمورد قوم بنی اسرائیل هم صدق میکنه ، یعنی قوم بنی اسرائیل در دل میل به پرستش خدای مجسم رو داشتن و خدا هم این رو میدونست و تعداد روزها وسیله ای بود برای آشکار شدن این تمایل

    پس اینکه فرمودید چه مدت باید ایمانشون رو نگه میداشتن پرسش درستی نیست
    چون در حقیقت از ابتدا اصلاً در قلبشون ایمان محکمی نبوده

    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ در ساعت ۰۰:۲۸

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط الهه خشم نمایش پست ها
    چرا خداوند در داستان حضرت موسی (ع) خلف وعده کرد؟




    با عرض سلام خدمته کارشناس محترم سایت ...

    امیدوارم که خوب و خوش و سلامت باشین ....

    یه سوال برام پیش اومده و خواستم از حضورتون بپرسم ... همونجور که میدونیم حضرت موسی برای اینکه شریعت خودش رو برای بنی اسرائیل بیاره به کوه طور رفت ... وعده حضرت موسی با بنی اسرائیل یک دوره 30 روزه بوده ... وعده خداوند با حضرت موسی 40 روز به طول انجامید ... آیا چنین خلف وعده ای ایراد ندارد ؟؟؟ چگونه است که فقط خدا میتونه خلف وعده بکنه و انسانها اجازه چنین کاری رو ندارند و بابتش در اون دنیا پدرشون رو در میاره ؟؟؟

    زمانی هست که مقصود تست کردن مساله ای هست ... خوب طبق یک سری راهها و روش ها اون مساله مورد تست قرار میگیره ... ولی اینکه با قومی عهد ببندی ... زیره عهدت بزنی و بگی من زیره عهدم زدم که شما رو تست کنم برای من قابل قبول نیست ...

    در قول و قراری 30 روزه ....
    1- فرض کنید که تمام قوم بنی اسرائیل 40 روز وایمیاستادن و ایمانشون رو محکم نگاه میداشتند .... آیا روز 41 اجازه داشتند از لحاظ عقلی بگن دیگه موسی بر نمیگردد و به دنبال آئینی دیگر میرفتند ؟؟؟
    2- فرض کنین که تمام قوم بنی اسرائیل 400 روز وایمیاستادن و ایمانشون رو محکم نگاه میداشتند .... آیا روز 401 اجازه داشتند از لحاظ عقلی بگن دیگه موسی (ع) برنمیگرددو به دنبال آئینی دیگر میرفتند ؟؟؟
    3- فرض کنین که تمام قوم بنی اسرائیل 4000 روز وایمیاستادن و ایمانشون رو محکم نگاه میداشتند ... آیا روز 4001 اجازه داشتند از لحاظ عقلی بگن دیگه موسی (ع) برنمیگردد و به دنبال آئینی دیگر میرفتند ؟؟؟

    به طوره کلی سوالم این هست ...
    از لحاظ عقلی من چه مدت به وعده های یک دین دل خوش کنم و عزمم رو جرم کنم و با ارداه ام ایمانم رو حفظ کنم تا نتیجه اونها رو ببینم ... و اگر دیدم اون نتایج محقق نمیشه مسیرم رو عوض کنم ؟؟؟؟


    با تشکر از پاسخگویی شما ...
    سلام

    شما از کجا میدانید وعده سی روزه خداوند با موسی چه بوده ایا اگر دانشگاهی به دانشجویان وعده بدهد که در مدت چهار سال به انان مدرک کارشناسی میدهد و دانشجوئی دوسال دیگر درس بخواند و مدرک کارشناسی ارشد بگیرد ایا دانشگاه خلف وعده ای کرده است .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6736



    جمع بندی

    موضوع
    : چرا خداوند در داستان حضرت موسی (ع) خلف وعده کرد؟

    پرسش:
    وعده حضرت موسی با بنی اسرائیل یک دوره 30 روزه بوده ... وعده خداوند با حضرت موسی 40 روز به طول انجامید ... آیا چنین خلف وعده ای ایراد ندارد ؟؟؟
    از لحاظ عقلی من چه مدت به وعده های یک دین دل خوش کنم و عزمم رو جرم کنم و با ارداه ام ایمانم رو حفظ کنم تا نتیجه اونها رو ببینم و اگر دیدم اون نتایج محقق نمیشه مسیرم رو عوض کنم ؟؟؟؟


    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبای شما
    «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة» (اعراف 142) سى شب با موسى وعده نهاديم و ده شب ديگر بر آن افزوديم تا وعده پروردگارش چهل شب كامل شد.
    در حقيقت اين آيه، آيه سوره بقره را تفسير مى‏كند كه مى‏فرمود: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» (بقره 51) و توضيح مى‏دهد كه آن عدد، مجموع دو مواعده اصلى و تكميلى است.
    باید بگوییم که از همان ابتدا مطابق با آیه شریفه 51 سوره بقره «و (به ياد آوريد) هنگامى را كه با موسى چهل شب وعده گذارديم (و او، براى گرفتن فرمان هاى الهى، به ميعادگاه آمد). این وعده چهل شب بوده است.
    پس خداوند به وعده خود وفا كرده است،و خلف وعده ای در كارنيست؛ چرا که از اول مراد چهل شب بود منتها اينگونه بيان نمود تا اهمّيت آن 10 روز آخر، كه تورات در آن نازل شد بيان گردد.
    خلاصه مطلب اینکه چنین چیزی خلف وعده نبود چرا که طبق آیه شریفه سوره بقره از اول هم چهل شب منظور بود. اما وعده ي سي روزه ،براي نزول كتاب بود ،نه براي برگشت حضرت موسي (علیه السلام) و اين بعد از سي روز محقق شد. وآن ده روز اضافه مربوط به طول مدت نزول كتاب است، نه اصل تحقق وآغاز نزول كتاب.
    در ثانی تأخیر حضرت موسی علیه السلام موجب گوساله پرستی قوم نگردید بلکه بی ایمانی آن ها موجب شد تا بهانه ای برای کفر بتراشند و تأخیر موسی علیه السلام را بهانه کرده و بت پرست شوند. بررسی پیشینه قوم یهود نشان می دهد که آنها بسیار ناسپاس و قدر ناشناس بوده و بارها پیمان شکنی کرده و فرمان خداوند را زیر پا گذاشتند به جز عده ای اندک بقیه، مردمی متزلزل بودند و به اندک تغییر اوضاعی نسبت به اعتقادات و وظایف خود سست شده و به نافرمانی می پرداختند. (1)
    همان طور که در جریان تمرّد ابلیس از امر خداوند و عدم سجده به آدم، کفر درونی ابلیس ظاهر شد(چون قرآن در مورد ابلیس فرمود و «کان من الکافرین» یعنی از کافران بود) تعداد روز ها در جریان قوم حضرت موسی علیه السلام نیز وسیله بود برای اظهار کفر درونی آنها، چرا که قوم سرکشی بودند و با این جریان کفر آن ها ظاهر گردید.


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۹:۱۵
    چرا خداوند در داستان حضرت موسی (ع) خلف وعده کرد؟
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  14. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6736



    جمع بندی (2)

    اما در ارتباط با اینکه در صورتی که این وعده به روز 41 می انجامید آیا قوم بنی اسرائیل حق داشتند به آیین دیگری بروند! در این رابطه عرض می شود:
    خیر از لحاظ عقلی چنین اجازه ای نداشتند بدلیل اینکه اولا همان طور که عرض شد قوم بنی اسرائیل قوم سرکش و پیمان شکن بودند ثانیا تأخیر پیامبر خدا بهانه خوبی برای تغییر آیین نیست، مگر تأخیر حضرت صاحب الزمان بهانه خوبی است تا شیعیان تغییر آیین بدهند؟
    تمامی وعد و وعیدهایی که دین الهی داده است یقینا تحقق می یابند، بلکه برای عده ای هم اکنون نیز تحقق یافته است منتهی چشم دل میخواهد که تحقق این وعده ها را ببیند.
    اگر قوم بنی اسرائیل با تأخیر حضرت موسی علیه السلام بت پرست شدند دلیلش این است که ان ها عامل به دستورات پیامبر خدا نبودند، پیامبر خدا تمامی خواسته های قوم بنی اسرائیل را بر آورده می کرد از مائده آسمانی خوردند، با اعجاز موسی علیه السلام از طریق شکافتن رود نیل نجات یافتند اما بازهم به هر بهانه ای قصد تمرد داشتند لذا چنین قومی هرگز وعده های الهی را نخواهد دید و نخواهد شنید،
    اما اگر ذرّه ای از پیامبر خدا حرف شنوی داشتند، نه تنها 10 روز، بلکه سال ها در انتظار پیامبر الهی منتظر می ماندند اما این قوم سرکش به این بهانه واهی بت پرست شدند. در زمان کنونی نیز تنها وظیفه مسلمین پیروی و اطاعت محض از دستورات دین مبین است اما اینکه تحقق وعده های الهی کی خواهد بود باید تسلیم شرع مقدس بود و با توسل وتوکل به حضرات معصومین علیهم السلام در حفظ و تقویت ایمان کوشا باشیم ان شاء الله.

    .................................................. ...........................
    1. در این رابطه آیات زیر را ملاحظه بفرمایید: بقره آیه 58و57؛ بقره 61

    چرا خداوند در داستان حضرت موسی (ع) خلف وعده کرد؟
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود