جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا عذاب قوم لوط بر تمام آنها نازل شد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    3
    حضور
    1 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5

    اشاره چرا عذاب قوم لوط بر تمام آنها نازل شد؟




    به نام خدای فرشتگان ، الله

    سوالی که داشتم درمورد این هست که چرا عذاب الهی شامل تمام قوم لوط گردید در صورتی که در بین آنها زن و بچه بود ، و آیه های قرآن خطاب به مردان آنها بوده که به همجنس بازی مشغول بوده اند ، سوال اینست که چرا خدای متعال تمام قوم را دچار عذاب گرداند ، با تشکر
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۹:۵۰

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست





    چرا عذاب قوم لوط بر تمام آنها نازل شد؟








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»
    (چون كار به اينجا رسيد،) ما او و خاندانش را رهايى بخشيديم جز همسرش، كه از بازماندگان (در شهر) بود. و (سپس چنان) بارانى (از سنگ) بر آنها فرستاديم (كه آنها را در هم كوبيد و نابود ساخت.) پس بنگر سرانجام كار مجرمان چه شد. (اعراف، 83و84)


    با سلام و درود

    عذاب الهی که بر قوم لوط نازل شد، هر كسى که از آن ها و هم عقيده با آنها بوده را شامل می شود، کما این که همسر لوط با این که خودش مرتکب چنین عملی نمی شده ولی چون با بقیه همکاری می کرد و به حضرت لوط ایمان نیاورده بود را نیز شامل شد.

    لذا هر کسی از قوم لوط که ایمان نیاورده باشد و یا مرتکب آن عمل می شده و یا موافق با آنان بوده است، مشمول این عذاب الهی است.

    از طرفی ارتکاب این عمل شنیع، اختصاص به مردان نداشته بلکه زنان هم چنین بوده اند. در روایت داریم که زنان نیز مانند مردان، مرتکب این عمل می شدند. لذا این که عذاب الهی هم مردان و هم زنان را در بر بگیرد، طبیعی و منطقی است.

    در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده:

    "كَانَ قَوْمُ لُوطٍ مِنْ أَفْضَلِ قَوْمٍ خَلَقَهُمُ اللَّهُ فَطَلَبَهُمْ إِبْلِيسُ الطَّلَبَ الشَّدِيدَ .... فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ قَدْ أَحْكَمَ أَمْرَهُ فِي الرِّجَالِ جَاءَ إِلَى النِّسَاءِ فَصَيَّرَ نَفْسَهُ امْرَأَةً ثُمَّ قَالَ إِنَّ رِجَالَكُنَّ يَفْعَلُ بَعْضُهُمْ بِبَعْضٍ قَالُوا نَعَمْ قَدْ رَأَيْنَا ذَلِكَ وَ كُلَّ ذَلِكَ يَعِظُهُمْ لُوطٌ (ع) وَ يُوصِيهِمْ وَ إِبْلِيسُ يُغْوِيهِمْ حَتَّى اسْتَغْنَى النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ"
    قوم لوط مردم نيكوئى بودند، ولى ابليس آنان را اغواء نموده، گمراه كرد .... چون ابليس ديد كه آن چه با مردان پيشنهاد كرده عموميت يافته، خود را به هيئت زن در آورده و نزد بانوان آن ها آمد و به آنها گفت كه مردان شما به يكديگر اكتفا مى‏نمايند، پاسخ گفتند، ديده‏ايم، لوط پيامبر (ع) آن ها را موعظه مى‏نمود شيطان نيز آنان را اغواء مي كرد، تا این که زنان هم به يكديگر اكتفا نمودند. (کافی، کلینی، تحقيق: علی أكبر غفاری، چاپ سوم، دارالكتب الإسلامية، 1367 ش، ج 5، ص 545؛ البرهان في تفسير القرآن، ج ‏3، ص 121)

    اما آنهایی (کودکان) که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند و گناهی ندارند، این موارد (عذاب الهی) برای آن ها عذاب محسوب نمی شود، بلکه مانند سایر اتفاقات دیگر مثل سیل و زلزله و ... است که کوچک و بزرگ را در بر می گیرد و می میرند.

    نکته:
    خداوند حتی به اندازه سنگینی ذره ای هم در حق کسی ظلم نمی کند: «إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ» (نساء، 40)؛ لذا محاسبه اعمال و بهشت و جهنم افراد و نیز کودکان، در سایه عدالت الهی است و این گونه نیست که حق کسی ضایع شود.

    بنابر این:
    عذاب الهی برای اقوامی مانند لوط و عاد و ثمود و ...، عذاب بوده ولی نه برای تک تک افراد و حتی کودکانی که هنوز قابلیت تعلق تکلیف را پیدا نکرده اند. بلکه برای برخی عذاب و برای سایرین(کودکان و ...)، مانند وقایع دیگری هم چون سیل و زلزله و ... بوده که موجب مرگ و میر می شود.

    چرا عذاب قوم لوط بر تمام آنها نازل شد؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    49
    حضور
    1 روز 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    140



    بسم الله الرحمن الرحیم

    1. تعداد افرادی که در قوم لوط(ع) لواط می کردند گویا کمتر از 50 نفر بوده است، حال اینکه در حدیث آمده قوم او حدود 100000 نفر بودند. گویا بقیه ایشان به علت بازنداشتن گناهکاران از گناه و امر به معروف و نهی از منکر نکردن هلاک شده اند.

    2. در باره کودکان که گناهی نکرده اند:
    در سوره نوح داریم:
    إِنَّكَ إِن تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا(27)
    چرا كه اگر تو آنان را باقى گذارى بندگانت را گمراه مى‏كنند و جز پليدكار ناسپاس نزايند.

    بدین معنا که در صورت باقی ماندن قوم، بازهم فرزندانشان ایمان نمی آوردند.
    تنها در چنین حالتی است که خداوند عذاب نازل میکند، وقتی مطمئن باشیم که دیگر، مطلقاً کسی از قوم هدایت نمی شوند.
    قُلْ لِعِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خِلال

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658




    نقل قول نوشته اصلی توسط طلبه بیسواد نمایش پست ها
    1. تعداد افرادی که در قوم لوط(ع) لواط می کردند گویا کمتر از 50 نفر بوده است، حال اینکه در حدیث آمده قوم او حدود 100000 نفر بودند. گویا بقیه ایشان به علت بازنداشتن گناهکاران از گناه و امر به معروف و نهی از منکر نکردن هلاک شده اند.
    سلام
    لطف کنید روایت‌هاشو ذکر کنید


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع‌بندی




    سؤال:
    چرا عذاب الهی شامل تمام قوم لوط گردید در صورتی که میان آنان، زن و بچه بود و آیه‌های قرآن خطاب به مردان آنان بوده که به همجنس‌بازی مشغول بوده‌اند؟

    پاسخ:
    «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»؛ (چون كار به اين جا رسيد،) ما او و خاندانش را رهايى بخشيديم جز همسرش كه از بازماندگان (در شهر) بود. و (سپس چنان) بارانى (از سنگ) بر آنها فرستاديم (كه آنها را در هم كوبيد و نابود ساخت.) پس بنگر سرانجام كار مجرمان چه شد. (1)
    عذاب الهی که بر قوم لوط نازل شد، هر كسى که از آن‌ها و هم عقيده با آن‌ها بوده را شامل می شود، کما این که همسر لوط با این که خودش مرتکب چنین عملی نمی‌شده است؛ ولی چون با بقیه همکاری می‌کرد و به حضرت لوط ایمان نیاورده بود را نیز شامل شد.
    لذا هر کسی از قوم لوط که ایمان نیاورده باشد و یا مرتکب آن عمل می‌شده و یا موافق با آنان بوده است، مشمول این عذاب الهی است.
    از طرفی ارتکاب این عمل شنیع، اختصاص به مردان نداشته؛ بلکه زنان هم چنین بوده‌اند. در روایت داریم که زنان نیز مانند مردان، مرتکب این عمل می‌شدند. از این رو، این که عذاب الهی هم مردان و هم زنان را در بر بگیرد، طبیعی و منطقی است.
    در روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده: «كَانَ قَوْمُ لُوطٍ مِنْ أَفْضَلِ قَوْمٍ خَلَقَهُمُ اللَّهُ فَطَلَبَهُمْ إِبْلِيسُ الطَّلَبَ الشَّدِيدَ ... فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ قَدْ أَحْكَمَ أَمْرَهُ فِي الرِّجَالِ جَاءَ إِلَى النِّسَاءِ فَصَيَّرَ نَفْسَهُ امْرَأَةً ثُمَّ قَالَ إِنَّ رِجَالَكُنَّ يَفْعَلُ بَعْضُهُمْ بِبَعْضٍ قَالُوا نَعَمْ قَدْ رَأَيْنَا ذَلِكَ وَ كُلَّ ذَلِكَ يَعِظُهُمْ لُوطٌ (علیه السلام) وَ يُوصِيهِمْ وَ إِبْلِيسُ يُغْوِيهِمْ حَتَّى اسْتَغْنَى النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ»؛ قوم لوط مردم نيكوئى بودند؛ ولى ابليس آنان را اغواء نموده، گمراه كرد ... چون ابليس ديد كه آن چه با مردان پيشنهاد كرده عموميت يافته، خود را به هيئت زن در آورده و نزد بانوان آن‌ها آمد و به آن‌ها گفت كه مردان شما به يكديگر اكتفا مى‌‏نمايند، پاسخ گفتند، ديده‌‏ايم، لوط پيامبر (علیه السلام) آن‌ها را موعظه مى‏‌نمود شيطان نيز آنان را اغواء می‌كرد، تا این که زنان هم به يكديگر اكتفا نمودند. (2)
    اما آن‌هایی (کودکان) که هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند و گناهی ندارند، این موارد (عذاب الهی) برای آن‌ها عذاب محسوب نمی‌شود؛ بلکه مانند سایر اتفاقات دیگر مثل سیل و زلزله و ... است که کوچک و بزرگ را در بر می‌گیرد و می‌میرند.
    نکته: خداوند حتی به اندازه سنگینی ذره‌ای هم در حق کسی ظلم نمی‌کند: «إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ» (3)؛ لذا محاسبه اعمال و بهشت و جهنم افراد و نیز کودکان، در سایه عدالت الهی است و این گونه نیست که حق کسی ضایع شود.
    بنابر این: عذاب الهی برای اقوامی مانند لوط و عاد و ثمود و ...، عذاب بوده ولی نه برای تک تک افراد و حتی کودکانی که هنوز قابلیت تعلق تکلیف را پیدا نکرده‌اند. برای برخی عذاب و برای سایرین(کودکان و ...)، مانند وقایع دیگری هم چون سیل و زلزله و ... بوده که موجب مرگ و میر می‌شود.


    منابع:

    1. اعراف: 7/ 83 ـ 84.
    2. کلینی، محمد، الکافی، تحقيق: علی أكبر غفاری، چاپ سوم، دارالكتب الإسلامية، 1367 ش، ج 5، ص 545؛ بحرانی، سید هاشم، البرهان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏3، ص 121.
    3. نساء: 4/ 40.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ در ساعت ۰۴:۰۸ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها
    چرا عذاب قوم لوط بر تمام آنها نازل شد؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود