جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پدر حضرت ابراهیم علیه السلام که بود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3947

    اشاره پدر حضرت ابراهیم علیه السلام که بود؟




    با سلام

    پدر حضرت ابراهیم علیه السلام که بود ؟ با توجه به قرآن آزر بود چرا ما می گوییم عمویش بوده است ؟

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58286



    با نام و یاد دوست





    پدر حضرت ابراهیم علیه السلام که بود؟








    کارشناس بحث: استاد سید محسن


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,261
    حضور
    24 روز 16 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    باسلام

    حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) یکی از پیامبران اولوالعزم است که نسب او به حضرت نوح میرسد. « ابراهیم بن تارخ بن ناحوربن سروج بن رعو بن فالج بن عابربن شالح بن ارفخشید بن سام بن نوح » ( تاریخ انبیاء، رسولی محلاتی، ص 126)
    اما در مورد پدر او مباحثی وجود دارد که منشاء آن یکی از ایات الهی است که به آن میپردازیم.

    خداوند در آیه شریفه 74 سوره انعام میفرماید. «وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ لِأَبیهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَةً إِنِّی أَراكَ وَ قَوْمَكَ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ» به خاطر بیاورید هنگامى را كه ابراهیم به پدرش آزر گفت: «آیا بتهایى را معبودان خود انتخاب مى ‏كنى؟! من، تو و قوم تو را در گمراهى آشكارى مى ‏بینم.»

    اکنون سوال این است که آذر کیست؟ چرا ایه قران از او تعبیر به (ابیه) پدر ابراهیم، نموده است؟ ایا پدر یک پیامبر اولوالعزم بت پرست بوده است؟ معنی اب چیست؟

    برخی از اهل سنت معتقدند که پدر حضرت ابراهیم اذر بوده و او بت پرست بوده است.

    اما شیعیان و برخی دیگر از اهل سنت اذر را عمو و جد مادری او میدانند و بر این باورند که اجداد پیامبر همگی موحد و یکتاپرست بودند.

    آنچه که مسلم است اینکه بین مورخین اختلافی نیست که پدر او تارخ بوده است.(همان)

    همچنین در لغت عرب واژه «اب» بر پدر، عمو، جد مادری، معلم و مربی اطلاق میگردد. شاهد این مدعا ایه 38 سوره یوسف است که میفرماید.« و اتبعت ملة ءابائ ابراهیم و اسحق و یعقوب..» در حالی که پدر حضرت یوسف حضرت یعقوب است نه حضرت ابراهیم.

    نکته دیگر این است که پدر یک پیامبر الهی نمیتواند یک شخص بت پرست و مشرک باشد. در برخی از روایات که فریقین نقل نمودند اجداد پیامبر (صلی الله علیه و آله) تا حضرت آدم (علی نبینا و علیه السلام) همگی موحد بودند.( آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القران، على عبدالبارى عطیة، ج 7، ص 388، ناشر دارالکتب العلمیه، چاپ بیروت، سال 1415 ق)

    راویان شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر (ص) فرمود: "لم أزل أنقل من أصلاب الطاهرین إلی أرحام المطهرات"؛ دائما از صلب های پاک به رحم های پاک انتقال پیدا می کردم( همان)

    در حدیثی دیگر فرمود: "لم یزل ینقلنى اللَّه من اصلاب الطاهرین الى ارحام المطهرات حتى اخرجنى فى عالمکم هذا لم یدنسنى بدنس الجاهلیة"؛ همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل مى‏ساخت، و هرگز مرا به آلودگی هاى دوران جاهلیت آلوده نساخت. ( این روایت را بسیارى از مفسران شیعه و اهل تسنن مانند مرحوم طبرسى در مجمع البیان و نیشابورى در تفسیر غرائب القرآن و فخر رازى در تفسیر کبیر و آلوسى در تفسیر روح المعانى نقل کرده‏اند)

    بدیهی است هنگامی که پیامبر اسلام از نسل حضرت اسماعیل و ابراهیم (ع) است به طور طبیعی پدر حضرت ابراهیم از اجداد پیامبر ما محسوب می شود که مطابق حدیث مذکور نمی تواند مشرک باشد؛ از این رو معنای أب در این آیه شریفه نمی تواند "پدر" باشد، بلکه به معنای دیگری که معمولاً عرب در آن معانی به کار می برد (عمو یا پدر زن یا ...) باید حمل شود.

    خداوند در قرآن اسماعیل را با وجود این که عموی حضرت یعقوب است به عنوان پدر ایشان معرفی می کند: "آیا هنگامى که مرگ یعقوب فرا رسید، شما حاضر بودید؟! در آن هنگام که به فرزندان خود گفت: پس از من، چه چیز را مى‏پرستید؟ گفتند: خداى تو، و خداى پدرانت، ابراهیم و اسماعیل و اسحاق، خداوند یکتا را، و ما در برابر او تسلیم هستیم. (بقره 133)

    مرحوم علامه طباطبایی در المیزان منظور از اذر را عمو، جد مادری یا بزرگ فامیل معرفی نموده است.( المیزان ج 7 ص 230)

    پس اذر یا عمو یا جد مادری حضرت ابراهیم است و نه پدرش.

    پدر حقیقى ابراهیم (ع) شخص دیگرى غیر از آزر بوده است، اما قرآن از او اسم نبرده، بلکه روایات ما اسم او را "تارخ" معرفى کرده و تورات نیز آن را تأیید نموده است‏.(بیهقی، دلائل النبوه، ج 1 ص 103)

    ام سلمه همسر گرامی پیامبر (ص) می گوید: از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود: "...عدنان هوأد بن أدد بن الیسع بن الهمیسع بن سلامان بن نبت بن حمل بن قیدار بن إسماعیل بن إبراهیم (ع) بن تارخ بن تاخور بن ساروخ بن أرعواء بن فالغ بن عابر و هو هودع بن شالخ بن أرفخشد بن سام بن نوح (ع) بن لمک بن متوشلخ بن أخنوخ و یقال أخنوخ و هو إدریس بن یارد بن مهلائیل بن قینان بن أنوش بن شیث بن آدم (ع) أبی البشر. ( طبرسی، اعلام الوری، ص 6)

    بنابر این، پدر ابراهیم تارخ و آزر عموی او است.( کلینی، روضه کافى، ترجمه کمره‏اى، ج ‏2، ص 327، چاپ دار الکتب الاسلامیة، تهران، سال 1365 هـ ش )

    نتیجه : اذر عمو یا جد مادری حضرت ابراهیم است نه پدرش


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    خدمت همه سروران سلام

    ظاهرا" داستان ايراني بودن نبي ( ع ) داره قوت ميگيره

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    562
    حضور
    82 روز 1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2001



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    نکته دیگر این است که پدر یک پیامبر الهی نمیتواند یک شخص بت پرست و مشرک باشد.
    سلام علیکم
    دلیلی وجود دارد که نتواند یا چون می دانیم چنین اتفاقی نیفتاده می گوییم غیر ممکن است؟

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,261
    حضور
    24 روز 16 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    با سلام
    در مورد حضرت ابراهیم که مفصل بحث شد در مورد پیامبران دیگر به دلیل اینکه اباء و اجداد آنها موحد و یکتاپرست بودند و در تاریخ خلافی از پدران انان اعم از کفر و بت پرستی سر نزده است میتوان گفت پدران آنان موحد بودند.


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,261
    حضور
    24 روز 16 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646

    جمع بندی




    پرسش:
    پدر حضرت ابراهیم (علیه السلام) که بود.؟


    پاسخ:
    حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) یکی از پیامبران اولوالعزم است که نسب او به حضرت نوح می رسد. « ابراهیم بن تارخ بن ناحوربن سروج بن رعو بن فالج بن عابربن شالح بن ارفخشید بن سام بن نوح.» (1)
    اما در مورد پدر او مباحثی وجود دارد که منشاء آن یکی از آیات الهی است که به آن می پردازیم.

    خداوند در آیه شریفه 74 سوره انعام میفرماید. «وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ لِأَبیهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَةً إِنِّی أَراكَ وَ قَوْمَكَ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ»؛ به خاطر بیاورید هنگامى را كه ابراهیم به پدرش آزر گفت: آیا بت هایى را معبودان خود انتخاب مى ‏كنى؟! من، تو و قوم تو را در گمراهى آشكارى مى ‏بینم.

    اکنون سوال این است که آذر کیست؟ چرا آیه قرآن از او تعبیر به (ابیه) پدر ابراهیم، نموده است؟ آیا پدر یک پیامبر اولوالعزم بت پرست بوده است؟ معنی اَب چیست.؟
    برخی از اهل سنت معتقدند که پدر حضرت ابراهیم آذر بوده و او بت پرست بوده است.(2)

    اما شیعیان و برخی دیگر از اهل سنت آذر را عمو و جد مادری او می دانند و بر این باورند که اجداد پیامبر همگی موحد و یکتاپرست بودند. آن چه که مسلّم است این که بین مورخین اختلافی نیست که پدر او تارخ بوده است.(3)


    همچنین در لغت عرب واژه «اَب» بر پدر، عمو، جد مادری، معلم و مربی اطلاق می گردد. شاهد این مدعا آیه 38 سوره یوسف است که می فرماید.« و اتبعت ملة ءابائ ابراهیم و اسحق و یعقوب... .» در حالی که پدر حضرت یوسف حضرت یعقوب است نه حضرت ابراهیم.
    نکته دیگر این است که پدر یک پیامبر الهی نمی تواند یک شخص بت پرست و مشرک باشد. در برخی از روایات که فریقین نقل نمودند اجداد پیامبر (صلی الله علیه و آله) تا حضرت آدم (علی نبینا و علیه السلام) همگی موحد بودند.(4)

    راویان شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «لم أزل أنقل من أصلاب الطاهرین إلی أرحام المطهرات»؛ دائما از صلب های پاک به رحم های پاک انتقال پیدا می کردم.(5)


    در حدیثی دیگر فرمود: «لم یزل ینقلنى اللَّه من اصلاب الطاهرین الى ارحام المطهرات حتى اخرجنى فى عالمکم هذا لم یدنسنى بدنس الجاهلیة»؛ همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل مى ‏ساخت، و هرگز مرا به آلودگی هاى دوران جاهلیت آلوده نساخت. (این روایت را بسیارى از مفسران شیعه و اهل تسنن مانند مرحوم طبرسى در مجمع البیان
    (6) و نیشابورى در تفسیر غرائب القرآن(7) و ابوحیان اندلسی در بحر المحیط(8) و آلوسى در تفسیر روح المعانى(9) نقل کرده ‏اند.

    بدیهی است هنگامی که پیامبر اسلام از نسل حضرت اسماعیل و ابراهیم (علیه السلام) است به طور طبیعی پدر حضرت ابراهیم از اجداد پیامبر ما محسوب می شود که مطابق حدیث مذکور نمی تواند مشرک باشد؛ از این رو معنای اَب در این آیه شریفه نمی تواند "پدر" باشد، بلکه به معنای دیگری که معمولاً عرب در آن معانی به کار می برد (عمو یا پدر زن یا ...) باید حمل شود.

    خداوند در قرآن اسماعیل را با وجود این که عموی حضرت یعقوب است به عنوان پدر ایشان معرفی می کند: "آیا هنگامى که مرگ یعقوب فرا رسید، شما حاضر بودید؟! در آن هنگام که به فرزندان خود گفت: پس از من، چه چیز را مى‏ پرستید؟ گفتند: خداى تو، و خداى پدرانت، ابراهیم و اسماعیل و اسحاق، خداوند یکتا را، و ما در برابر او تسلیم هستیم.(10)


    مرحوم علامه طباطبایی در المیزان منظور از آذر را عمو، جد مادری یا بزرگ فامیل معرفی نموده است.(11)
    پس اذر یا عمو یا جد مادری حضرت ابراهیم است و نه پدرش.
    پدر حقیقى ابراهیم (علیه السلام) شخص دیگرى غیر از آزر بوده است، اما قرآن از او اسم نبرده، بلکه روایات ما اسم او را "تارخ" معرفى کرده و تورات نیز آن را تأیید نموده است.(12)


    ام سلمه همسر گرامی پیامبر (صلی الله علیه و آله) می گوید: از پیامبر شنیدم که فرمود: «...عدنان هوأد بن أدد بن الیسع بن الهمیسع بن سلامان بن نبت بن حمل بن قیدار بن إسماعیل بن إبراهیم (ع) بن تارخ بن تاخور بن ساروخ بن أرعواء بن فالغ بن عابر و هو هودع بن شالخ بن أرفخشد بن سام بن نوح (ع) بن لمک بن متوشلخ بن أخنوخ و یقال أخنوخ و هو إدریس بن یارد بن مهلائیل بن قینان بن أنوش بن شیث بن آدم (ع) أبی البشر.»(13)
    بنابر این، پدر ابراهیم تارخ و آزر عموی او است.(14)

    نتیجه : اذر عمو یا جد مادری حضرت ابراهیم است نه پدرش

    ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــ
    (1) تاریخ طبری، ج 1 ص 233، دارالتراث، بیروت، چ دوم، 1387ق.
    (2) تاریخ ابن خلدون، ج 2 ص 18، دارالفکر، بیروت، چ دوم، 1408ق .
    (3) محلاتی، تاریخ انبیاء، ص 112، بوستان کتاب، قم، 1382.
    (4) آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القران، على عبدالبارى عطیة، ج 7، ص 388، ناشر دارالکتب العلمیه، چاپ بیروت، سال 1415 ق.
    (5) همان.
    (6) طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 4 ص 497، ناصر خسرو، تهران، 1372ش.
    (7) نیشابوری، غرائب القرآن و رغائب الفرقان ج 3 ص 103، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1416ق.
    (8) ابوحیان اندلسی، بحرالمحیط فی التفسیر، ج 8 ص 199، دارالفکر، بیروت 1420ق.
    (9) آلوسی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج 4 ص 184، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1416ق.
    (10) بقره 133.
    (11) علامه طباطبایی، المیزان، ج 7 ص 230، جامعه مدرسین، قم، 1417ق.
    (12) بیهقی دلائل النبوه، ج 1ص 103، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1405ق.
    (13) طبرسی، اعلام الوری، ص 6، اسلامیه، تهران، 1390ق.
    (14) کلینی، روضه کافى، ترجمه کمره‏اى، ج ‏2، ص 327، چاپ دار الکتب الاسلامیة، تهران، سال 1365 ش.

    کلیدواژه : حضرت ابراهیم، آذر، عمو، تارخ، اصلاب پاک




    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۱۲/۰۳ در ساعت ۲۲:۲۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود