صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فهم فرموده امام حسن عسکری علیه السلام: در زمان غیبت انگشتری را به دست چپ کنید

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    تارک الصلاه ها و بی نمازان با من هیچ نسبتی ندارند و مورد لعنتند
    نوشته
    57
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    191

    راهنما فهم فرموده امام حسن عسکری علیه السلام: در زمان غیبت انگشتری را به دست چپ کنید




    باسلام
    منظور امام حسن العسکری ع از خداوند امر ما و شما را ظاهر کند چیست و مربوط به چه دورانی هست؟
    امام حسن عسكرى (ع) در سال دويست و شصت قمرى خطاب به شيعيان فرمودند: تاكنون امر ما اين بود كه انگشترتان را به دست راست بگذاريد. اين در حالى بود كه ما (اهل بيت) در ميان شما حاضر بوديم ولى اكنون امر مى كنيم انگشترى را به دست چپ كنيد به جهت آنكه ما از ميان شما غائب مى شويم تا زمانى كه پروردگار امرما و امر شما را ظاهر كند همانا اين بهترين دليل براى شما در ولايت ما اهل بيت است. همان لحظه شيعيان در حضور امام انگشترهاى خود را از دست بيرون كرده و در دست چپ شان قرار دادند و حضرت به آنان فرمودند: اين قضيه را براى شيعيان ما نقل كنيد. تحف العقول (سخنان امام حسن العسکری ع)
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه و سهل مخرجه
    لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها
    فرمودند: بهترین اعمال انجام واجبات و ترک محرمات است
    جامعه اسلامی را خودمان بسازیم

    یا هادی المضلین
    یا خیرالحامدین

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58283



    با نام و یاد دوست





    فهم فرموده امام حسن عسکری علیه السلام: در زمان غیبت انگشتری را به دست چپ کنید








    کارشناس بحث: استاد مجید

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ در ساعت ۲۲:۱۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست ها
    باسلام
    منظور امام حسن العسکری ع از خداوند امر ما و شما را ظاهر کند چیست و مربوط به چه دورانی هست؟
    امام حسن عسكرى (ع) در سال دويست و شصت قمرى خطاب به شيعيان فرمودند: تاكنون امر ما اين بود كه انگشترتان را به دست راست بگذاريد. اين در حالى بود كه ما (اهل بيت) در ميان شما حاضر بوديم ولى اكنون امر مى كنيم انگشترى را به دست چپ كنيد به جهت آنكه ما از ميان شما غائب مى شويم تا زمانى كه پروردگار امرما و امر شما را ظاهر كند همانا اين بهترين دليل براى شما در ولايت ما اهل بيت است. همان لحظه شيعيان در حضور امام انگشترهاى خود را از دست بيرون كرده و در دست چپ شان قرار دادند و حضرت به آنان فرمودند: اين قضيه را براى شيعيان ما نقل كنيد. تحف العقول (سخنان امام حسن العسکری ع)
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    سلام علیکم
    منظور امام حسن عسکری(ع) از جمله« پروردگار امرما و امر شما را ظاهر كند» شاید همان فرج مولی امام زمان(عج) باشد.

    فهم فرموده امام حسن عسکری علیه السلام: در زمان غیبت انگشتری را به دست چپ کنید

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    تارک الصلاه ها و بی نمازان با من هیچ نسبتی ندارند و مورد لعنتند
    نوشته
    57
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    191



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    سلام علیکم
    منظور امام حسن عسکری(ع) از جمله« پروردگار امرما و امر شما را ظاهر كند» شاید همان فرج مولی امام زمان(عج) باشد.
    باسلام
    پس وظیفه ماست که تا ظهور امام عصر عج انگشتری در دست چپ داشته باشیم و این بهترین نشانه ولایت پذیری ماست.
    کاش همه این طوری همبستگی خود را نشان میدادند
    فکر کنیم چقدر ساده بوده که بخواهیم امام زمانمون را راضی کنیم با یک انگشتر بدست چپ کردن اما فکرمون برای راضی کردنش چقدر سخت بوده در حالی که پدر بزرگوارش اینطور فرموده بود.
    باز هم جای شکر داره فهمیدیم هنوز خیلی ها هستند که با عمل نکردنشون ممکنه ما را به شک بندازند که نکنه کار ما اشتباه باشه!
    خدایا ما را ثابت قدم در دینت قرار ده
    ویرایش توسط ولایت پذیر : ۱۳۹۳/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۸:۴۲
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه و سهل مخرجه
    لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها
    فرمودند: بهترین اعمال انجام واجبات و ترک محرمات است
    جامعه اسلامی را خودمان بسازیم

    یا هادی المضلین
    یا خیرالحامدین

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,035
    حضور
    59 روز 13 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    111
    آپلود
    0
    گالری
    89
    صلوات
    3386



    با سلام و و عرض ادب

    در زیارت اربعین که در مفاتیح الجنان نیز آمده امام حسن عسکری علیه السلام انگشتری در دست راست را از ویژگی های مومن فرموده اند.
    اعتبار کدامیک بیشتر هست و به کدام باید عمل شود؟
    با تشکر

    هشتم زيارت اءربعين است يعنى بيستم صفر شيخ درتهذيب و مصباح روايت كرده از حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام كه فرموده علامات مؤ من پنج چيز است پنجاه و يك ركعت نماز گذاشتن كه مراد هفده ركعت فريضه و سى و چهار ركعت نافله است در هر شب و روز و زيارت اربعين كردن و انگشتر در دست راست كردن و جبين را در سجده بر خاك گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمن الرَّحيمِ را بلند گفتن و كيفيّت زيارت حضرت امام حسين عليه السلام در اين روز به دو نحو رسيده يكى زيارتيست كه شيخ در تهذيب و مصباح روايت كرده از صفوان جمّال كه گفت فرمود به من مولايم حضرت صادق عليه السلام در زيارت اربعين كه زيارت مى كنى در هنگامى كه روز بلند شده باشد و مى گوئى :.......
    ویرایش توسط علی مع الحق : ۱۳۹۳/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۹:۵۳

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی مع الحق نمایش پست ها
    با سلام و و عرض ادب

    در زیارت اربعین که در مفاتیح الجنان نیز آمده امام حسن عسکری علیه السلام انگشتری در دست راست را از ویژگی های مومن فرموده اند.
    اعتبار کدامیک بیشتر هست و به کدام باید عمل شود؟
    با تشکر

    هشتم زيارت اءربعين است يعنى بيستم صفر شيخ درتهذيب و مصباح روايت كرده از حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام كه فرموده علامات مؤ من پنج چيز است پنجاه و يك ركعت نماز گذاشتن كه مراد هفده ركعت فريضه و سى و چهار ركعت نافله است در هر شب و روز و زيارت اربعين كردن و انگشتر در دست راست كردن و جبين را در سجده بر خاك گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمن الرَّحيمِ را بلند گفتن و كيفيّت زيارت حضرت امام حسين عليه السلام در اين روز به دو نحو رسيده يكى زيارتيست كه شيخ در تهذيب و مصباح روايت كرده از صفوان جمّال كه گفت فرمود به من مولايم حضرت صادق عليه السلام در زيارت اربعين كه زيارت مى كنى در هنگامى كه روز بلند شده باشد و مى گوئى :.......
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    وعرض سلام واحترام
    یکی از شاخه های فقه الحدیث، شناخت تعارض اخبار و اختلاف روایات است. بسیاری از آرای گوناگون، ریشه در اختلاف احادیث دارد. دانستن اسباب اختلاف و راه علاج آن، در وحدت آرا و نزدیک شدن به صواب و حقیقت، بسی مؤثر است و پیشینیان، تبحّر در آن را نشانه رسیدن به مرتبت اجتهاد و جواز نشستن بر مسند فتوا می دانستند.
    در زمینه ی تعارض اخبار، دو مسأله بسیار مهم و وابسته به یکدیگر مطرح است:
    1. کشف و شناسایی علل و عوامل پیدایش تعارض روایات
    2. راههای حل و علاج تعارض.
    پدیده ی تعارض اخبار، علل و عوامل گوناگونی داشته است که برخی از آنها مربوط به طبیعت کلام بشری و چگونگی ابلاغ قانون و برخی دیگر مربوط به عوامل بیرونی و خارج از متن کلام است. از آنجا که ناآگاهی از این عوامل، مایه ی شک و شبهه برخی در اساس مکتب شده است، مسأله کشف و شناسایی این علل و عوامل، از دیرباز همچون اصل مسأله تعارض اخبار، از مباحث مهم و دغدغه آور محدّثان، فقیهان و متکلّمان بوده است و می توان گفت از جمله مسائلی است که ریشه در روایات دارد؛ بدین گونه که راویان، همین پرسش را برای امامان معصوم )علیهم السلام) مطرح کرده و آنان عواملی را برای پدیده ی اختلاف اخبار برشمرده بودند و در ادامه، عالمان و متفکّران اسلامی به بسطِ زوایای دیگر آن پرداختند.

    یکی از علل وعوامل بحث تخییر است:
    عن عبد الأ علی قال: سأل علیّ بن حنظلة أبا عبد الله علیه السلام عن مسألة و أنا حاضر فأجابه فیها، فقال له علیّ: فإن کان کذا و کذا؟ فأجابه بوجه آخر حتّی أجابه بأربعة أوجه، فقال علیّ بن حنظلة: یا أبا محمّد! هذا باب قد أحکمناه، فسمعه أبو عبد الله علیه السلام فقال له: لا تقل هکذا یا أباالحسن، فإنّـﻚ رجل ورع، إنّ من الأشیاء أشیاء مضیّقة لیس تجری إلّا علی وجه واحد، منها: وقت الجمعة لیس لوقتها إلاّ حدّ واحد حین تزول الشمس، و من الأشیاء موسّعة تجری علی وجوه کثیرة و هذا منها، و الله إنّ له عندی لسبعین وجهاً.(1)
    عبدالاعلی گوید: علی بن حنظله از امام صادق علیه السلام از مسئله‌ای پرسید و من نیز در آنجا حاضر بودم و حضرت به او پاسخ فرمودند و علی عرض کرد: اگر چنین و چنان باشد؟ باز حضرت به طرز دیگری تا چهار وجه پاسخ دادند. علی بن حنظله به من گفت: این بابی است که ما آن را محکم و استوار دانسته‌ایم! حضرت این را شنید و به او فرمود: این چنین نگو! تو فردی پرهیزگاری! (اگر دیدی جواب های متعددی دادم، از این جهت است که) حکم پاره‌ای از امور، محدود و مضیّق است و جز یک حکم در آنها راه ندارد؛ مانند وقت نماز جمعه که هنگام زوال خورشید است، ولی برخی مسائل، در سعه است و حکم آن بر وجوه متعدّدی پیاده می‌شود و این موضوع شما از آنهاست. به خدا سوگند که این موضوع در نظر من، هفتاد وجه دارد.
    گاهی دو خبر در وهلـﮥ نخست، تعارض نمایی دارد؛ بدین گونه که در روایات، حکم یک مسئله به دو یا چند گونه بیان می‌شود. در برخی از این موارد، با توجه به قراین و شواهد، بزرگان، اینها را بر تخییر و جواز عمل به هر یک از طرق مذکور در روایات حمل می‌کنند؛ نظیر کیفیت نماز خوف(2)، تقدیم غسل جنابت یا غسل میّت در فرض کمبود آب(3) ، کیفیت نماز عیدین به طور فرادا(4) ، کیفیت سه روز روزۀ مستحبی در هر ماه(5) و ....

    دومین عامل بحث تقیه است:
    «عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قالَ قالَ لِی یا زِیادُ ما تَقُولُ لَوْ أَفْتَینا رَجُلاً مِمَّنْ یَتَولَّانا بِشَیءٍ مِنَ التّقیَةِ قالَ قُلْتُ لَهُ أَنْتَ اَعْلَمُ جُعِلْتُ فِداکَ قالَ إِنْ أَخَذَ بِهِ فَهُوَ خَیرٌ لَهُ وَ اعْظَمُ أَجْراً وَفِی رِوایةٍ أُخْری إنْ اَخَذَ بِهِ أُجِرَ وَ إنْ تَرَکَهُ والله أَثِمَ؛ (6) زیاد گوید: امام باقر علیه السلام به من فرمود: اگر ما به یکی از دوستان خود فتوایی از روی تقیه دهیم، چه می گویی؟ عرض کردم: فدایت شوم! شما بهتر می دانید. فرمود: اگر به همان عمل کند، برایش بهتر و پاداشش بزرگتر است. و در نقل دیگری آمده: اگر به همان عمل نماید، پاداش برده و اگر آن را ترک نماید به خدا سوگند، گناه کرده است».

    بنابر این در صورتی که این دو روایت تعارض داشته باشند می توان در آن تخییر را جاری نمود و یا آن را از باب تقیه قلمداد کرد.
    پی نوشت

    ۱ـ محمد بن حسن طوسی، استبصار، ج ۱، ص ۱۰۲
    2ـ همان، ص ۴۴۶.
    3ـ همان، ج ۲، ص ۱۳۷.
    4ـ شیخ مفید، الاختصاص، ص ۳۲۹؛ محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج ۲، ص ۲۴۱،حدیث ۳۲ و ج ۲۳، ص ۱۸۵ و ر.ک: ص ۲۴۷، حدیث ۵۹؛ محمد بن حسن صفار، بصائر الدرجات، ص ۳۸۳؛ میرزا حسین نوری، مستدرﻙ الوسائل، ج ۱۷، ص ۳۰۵.
    5ـ ص / ۳۹.
    6- محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص 65؛ محمدبن حسن حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج27، ص 107؛ محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار، ج2، ص 228؛ نیز ر.ک: ج2، صص 244، 237-236، 220 و 252.
    فهم فرموده امام حسن عسکری علیه السلام: در زمان غیبت انگشتری را به دست چپ کنید

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    201
    حضور
    5 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    701



    نقش انگشتر مبارک امام حسین علیهالسلام این جمله بود عملت فا عمل. ) دانستی. پس عمل کن .
    امیرالمومنین علیهالسلام می فرمایند : علی العالم ان یعمل بما علم ثم یطلب تعلم مالم یعلم . ( بر عا لم است انچه را میداند به کار بندد . سپس

    به دنبال دانشی رود که نمی داند. )
    انکم الی العمل بما علمتم احوج منکم الی تعلم ما لم تکونو ا تعلمون .
    شمابه عمل کردن انچه میدانید نیاز مند ترید . تا اموختن انچه نمی دانید.)

    امام صادق علیه السلام می فرمایند : کسی که بدون بینش عمل کند. همچون کسی است که در بیراهه رود. چنین کسی هر چه تند رود از راه دور تر می افتد. )

    رسول اکرم (ص) می فرمایند : کسی که بدون علم عمل کند. انچه خراب می کند بیش از ان است که درست می کند. ) یا حق.

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال ، دین شناسی ، سیاست ، والیبال ، کامپیوتر
    نوشته
    22
    حضور
    3 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    100



    سلام
    من نفهمیدم آخر !
    من تا حالا فکر میکردم یکی از نشانه های شیعه اینست که انگشتری را در دست راست قرار دهد !
    آیا درست فکر میکردم ؟
    چ کنم ؟
    انگشتری را به دست چپ منتقل کنم ؟
    ﻭلایة علے ﺑﻦ ﺍﺑﯿﻄﺎﻟﺐ حصنے ﻓﻤﻦ ﺩﺧﻞ حصنے ﺍﻣﻦ ﻣﻦ ﻋﺬﺍبے

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    تارک الصلاه ها و بی نمازان با من هیچ نسبتی ندارند و مورد لعنتند
    نوشته
    57
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    191



    باسلام و احترام
    بدبخت ترین مردم کسی هست که مردم به او اعتماد کنند و او به مردم خیانت کند.
    در فرموده امام حسن العسکری ع در باب انگشتر دو حدیث هست.
    یکی در زمان امامت حضرت تا قبل از سال 260 ه ق و دیگر در سال 260 ه ق.
    در این روایت خود حضرت تاکید میکند که ما و پدران ما تا قبل از این به شما امر میکردیم که انگشتر بدست راست کنید(بدلیل وجود مبارک حضرت در دید مردم) اما از این زمان امر ما انگشتر بدست چپ کردن است و این بهترین نشانه ولایت پذیر است.
    دوران غیبت حکمت هایی دارد و ما وظیفه اطاعت داریم اگر ولایت پذیریم.
    از حکمت های دوران غیبت سئوال شد فرمودند مثل آن مثل حکمت های اعمال حضرت حضر نبی با حضرت موسی ع بود. در آینده معلوم میشود.
    موفق و موید باشید
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه و سهل مخرجه
    لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها
    فرمودند: بهترین اعمال انجام واجبات و ترک محرمات است
    جامعه اسلامی را خودمان بسازیم

    یا هادی المضلین
    یا خیرالحامدین

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    فوتبال ، دین شناسی ، سیاست ، والیبال ، کامپیوتر
    نوشته
    22
    حضور
    3 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    100



    سلام دوباره
    پس نظر شما اینست که در دست چپ بیاندازیم انگشتر را !؟
    ولی
    بنظر میرسه برای آنهایی (شیعیانی) که در میان اهل سنت زندگی میکنند اینطور باید باشد ؟
    درست است ؟
    واللاه گیچ شدما !!
    ﻭلایة علے ﺑﻦ ﺍﺑﯿﻄﺎﻟﺐ حصنے ﻓﻤﻦ ﺩﺧﻞ حصنے ﺍﻣﻦ ﻣﻦ ﻋﺬﺍبے

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۵, ۲۱:۴۲ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود