جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توجه به قاعده «ما جعل علیکم فی الدین من حرج» در حکومت اسلامی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809

    اشاره توجه به قاعده «ما جعل علیکم فی الدین من حرج» در حکومت اسلامی




    باسلام ودرود
    چراباتوجه به ایه ماجعل علیکم فی الدین من حرج
    باتوجه به این قاعده اگرجامعه اسلامی دچاراضطرارشوددرحکم یک قانون نظرفقیه میتواندان راتغیردهد
    پس چرابرخی ازقوانین نامربوط وغیرعقلی کنارزده نمیشود
    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ در ساعت ۰۶:۲۸

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    توجه به قاعده «ما جعل علیکم فی الدین من حرج» در حکومت اسلامی








    کارشناس بحث: استاد طاها


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی


    «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ؛ و در راه خدا كارزار كنيد چنان كه سزاوار كارزار كردن براى او است او شما را برگزيد و در اين دين براى شما دشوارى ننهاده، آئين پدرتان ابراهيم است.» (حج/آیه 78)

    این آیه به عنوان قویترین دلیل بر « قاعده لا حرج » در فقه، معرفی میشود. (القواعد الفقهیه/مکارم شیرازی/ج1/ص163) منظور از حرج و مشقت در این قاعده، حرج و مشقت شخصی است یعنی اگر در عمل به احکام دین برای شخصی مشقتی وجود داشت که نمیتوانست به آن حکم عمل کند (مثلا روزه برای شخص مریض) با استناد به این قاعده گفته میشود برای او جایز است که روزه نگیرد.( القواعد الفقهیه/مکارم شیرازی/ج1/ص196)

    بنابراین مجرای إعمال این قاعده در مواردی است که حکمی از ناحیه دین ثابت است اما شخصی برای انجام آن توانایی و شرایط لازم را ندارد و فقها با استناد به این قاعده او را از عمل به آن حکم مستثنا میکنند. پس میان قاعده لا حرج و آنچه شما به آن اشاره کرده اید (وضع قوانین نامربوط و غیر عقلی) ارتباط زیادی وجود ندارد.

    با اینحال مدلول آیه ای که در صدر به آن اشاره شد گسترده تر است. بر اساس فراز مشخص شده آیه، منتى از خدا بر مؤمنين است به اينكه اگر به خود واگذار مى‏شدند هرگز از طرف خودشان به سعادت دين نائل نمى‏شدند، چيزى كه هست خدا بر آنان منت نهاد و ايشان را براى دين حق از ميان خلايق انتخاب نمود و جمع كرد و هر حرج و دشوارى را از سر راه ديندارى ايشان برداشت؛ چه حرج در خود احكام دين و چه حرجهاى عارضى و اتفاقى. پس از اين آيه فهميده مى‏شود كه شريعت اسلام شريعتى است سهل و آسان و شريعت پدرشان ابراهيم حنيف است كه براى پروردگار خود تسليم بود. (ترجمه الميزان، ج‏14، ص: 582)

    بنابراین اگر به اسم دین، قوانینی وضع شود که به تشخیص فقیه، مصداق عسر و حرج باشد این قوانین بر خلاف آموزه های دینی است و لازم است که مورد تجدید نظر مقننین قرار گیرد. اما سخن در مورد مصداق است؟ لطفا مصداقی از قوانین نامربوط و غیرمعقول را مشخص کنید تا درباره آن بحث کنیم.

    در پناه حق


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با عرض سلام به شما دوست گرامی


    «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ؛ و در راه خدا كارزار كنيد چنان كه سزاوار كارزار كردن براى او است او شما را برگزيد و در اين دين براى شما دشوارى ننهاده، آئين پدرتان ابراهيم است.» (حج/آیه 78)

    این آیه به عنوان قویترین دلیل بر « قاعده لا حرج » در فقه، معرفی میشود. (القواعد الفقهیه/مکارم شیرازی/ج1/ص163) منظور از حرج و مشقت در این قاعده، حرج و مشقت شخصی است یعنی اگر در عمل به احکام دین برای شخصی مشقتی وجود داشت که نمیتوانست به آن حکم عمل کند (مثلا روزه برای شخص مریض) با استناد به این قاعده گفته میشود برای او جایز است که روزه نگیرد.( القواعد الفقهیه/مکارم شیرازی/ج1/ص196)

    بنابراین مجرای إعمال این قاعده در مواردی است که حکمی از ناحیه دین ثابت است اما شخصی برای انجام آن توانایی و شرایط لازم را ندارد و فقها با استناد به این قاعده او را از عمل به آن حکم مستثنا میکنند. پس میان قاعده لا حرج و آنچه شما به آن اشاره کرده اید (وضع قوانین نامربوط و غیر عقلی) ارتباط زیادی وجود ندارد.

    با اینحال مدلول آیه ای که در صدر به آن اشاره شد گسترده تر است. بر اساس فراز مشخص شده آیه، منتى از خدا بر مؤمنين است به اينكه اگر به خود واگذار مى‏شدند هرگز از طرف خودشان به سعادت دين نائل نمى‏شدند، چيزى كه هست خدا بر آنان منت نهاد و ايشان را براى دين حق از ميان خلايق انتخاب نمود و جمع كرد و هر حرج و دشوارى را از سر راه ديندارى ايشان برداشت؛ چه حرج در خود احكام دين و چه حرجهاى عارضى و اتفاقى. پس از اين آيه فهميده مى‏شود كه شريعت اسلام شريعتى است سهل و آسان و شريعت پدرشان ابراهيم حنيف است كه براى پروردگار خود تسليم بود. (ترجمه الميزان، ج‏14، ص: 582)

    بنابراین اگر به اسم دین، قوانینی وضع شود که به تشخیص فقیه، مصداق عسر و حرج باشد این قوانین بر خلاف آموزه های دینی است و لازم است که مورد تجدید نظر مقننین قرار گیرد. اما سخن در مورد مصداق است؟ لطفا مصداقی از قوانین نامربوط و غیرمعقول را مشخص کنید تا درباره آن بحث کنیم.

    در پناه حق
    باسلام
    ایه مذکورازجانب شماشاید بخشی ازان رادربربگیرد امامفهوم ان راهرگز
    ایه واضح وتوسط اکثرفقهااورده شده
    اگرمسلمان یاجامعه اسلامی دراجرای یک قانون به تاثیرزمان وشرایط مختلف مکانی دچاراضظرارشود,میتواندبانظ فقیه ان راازاضطراربیرون اورد شماهم این راقبول داشتید چون فرمودید زیادارتباط ندارد!
    ان جمله ای که درمورد روزه وضرر و...گفتید شایدبیش تربه ایه لاضررولاضررافی السلام اشاره داشته باشد
    درمورد قوانین که طبق قران جامعه رادچاراضطراکرده لطفابه تایپیک زیربروید http://www.askdin.com/showthread.php?t=43096
    یاحق

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    ایه مذکورازجانب شماشاید بخشی ازان رادربربگیرد امامفهوم ان راهرگز
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    در پست اخیر خود چهار مطلب را بیان کرده اید که با هم مرور میکنیم:

    1- « ایه مذکورازجانب شماشاید بخشی ازان رادربربگیرد امامفهوم ان راهرگز. ایه واضح وتوسط اکثرفقهااورده شده »

    متوجه نشدم در بیان بنده چه مطلب قابل تاملی بوده است که با این عبارت بر آن اشکال کرده اید؟

    2- « اگرمسلمان یاجامعه اسلامی دراجرای یک قانون به تاثیرزمان وشرایط مختلف مکانی دچاراضظرارشود,میتواندبانظ فقیه ان راازاضطراربیرون اورد شماهم این راقبول داشتید چون فرمودید زیادارتباط ندارد!»

    این را نیز متوجه نشدم

    3- «ان جمله ای که درمورد روزه وضرر و...گفتید شایدبیش تربه ایه لاضررولاضررافی السلام اشاره داشته باشد»

    در قواعد فقهیه دو قاعده مطرح میشود با نامهای «قاعده لا حرج» و «قاعده لا ضرر» که ضمن شباهتهایی که با هم دارند اختلافهایی هم در آندو و مجرای إعمالشان وجود دارد که در پستهای آینده عرض خواهد شد.

    4- « درمورد قوانین که طبق قران جامعه رادچاراضطراکرده لطفابه تایپیک زیربروید آیا یک قانون ظالمانه واقعا قانون است؟»

    به تاپیک نامبرده مراجعه ای داشتم و پستهای جنابعالی و دیگر دوستان محترم را اجمالا مطالعه کردم. با اینحال خواهشم اینست که در هر تاپیک مستقل، مطالب مستقل را بیان کنید یا اینکه در ذیل همان تاپیک مطالبتان را دنبال کنید. در هر صورت پیشنهاد میکنم همان مصداقی که در تاپیک یاد شده مورد بحث میان شما و دوستان دیگر قرار گرفته را بصورت خلاصه و با ترتیب منطقی در اینجا ارائه دهید زیرا مطالعه یازده صفحه مطلب در تاپیکی دیگر و دنبال کردن ادامه آن در اینجا خسته کننده خواهد بود. تاکید میکنم لطفا از عبارات روشن و گویا استفاده کنید و با صبر و حوصله بنویسید و میان کلماتتان فاصله گذاری را رعایت کنید.

    اما یک نکته مهم؛

    آنچه شما در این تاپیک و تاپیکی که ارجاع داده اید مورد بحث قرار گرفته است بیشتر مربوط به حوزه مباحث فقه استدلالی و حقوق میشود و بیش از آنکه کلامی باشد فقهی و حقوقی است. از اینرو لازم است بر مبنای منابع فقهی و حقوقی در این باره اظهار نظر شود و نه فهم و برداشت شخصی. اگر در ضمن مباحث آتی به این نتیجه رسیدیم که فلان قانون فعلی بر مبنای اصول فقهی و حقوقی است دیگر بدون شک باید گردن نهاد و دنبال حکمت و علت آن رفتن شاید ما را به نتیجه کاملی نرساند همانطور که در همه احکام دینی اینچنین است.

    در پناه حق



  10. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود